1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742147 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Och att han spelar i ett rätt bedrövligt Vancouver som inte har så mycket att förlora på fortsätta spela honom trots att det inte riktigt funkar.

Rodrigo: Nej han kommer stanna i AHL om han skulle misslyckas. Han sa det till GD i en intervju när han lämnade. Men går det dåligt för honom så kanske han spelar i Brynäs säsongen 17/18

Han kommer tjäna över 650 000kr/månad i AHL om han nu skulle hamna där, så ganska förståeligt om han stannar kvar där borta.

Chris11: Ja jo. Men det är ju rätt självklart att han säger så ändå. Tror inte Vancouver skulle lita så mycket på honom om han uttalade sig om att han helst skulle vilja dra till Brynäs om han blev skickad till AHL osv. Oavsett så blir det intressant att se hur det går för honom! För det känns ju helt sjukt, på något sätt, att han inte ens lyckades producera speciellt mycket i AHL senaste gången i Nordamerika. Han har ju verkligen skills som är över SHL-nivå.

Chris11: Jag skulle inte klaga om det är Salmela som kommer in som den sista pusselbiten. Det är ALDRIG fel att ha en grym PP back i både första och andra PP formationerna. Man får även ett bättre djup i truppen vilket gör det lite mindre skadekänsligt. En annan sak på plussidan är att man får en helt annan stabilitet där bak med Salmela på isen. Något som möjliggör att man kan forechecka på ett helt annat sätt.

Fast visst skulle det smaka fågel med ett namnkunnigt nyförvärv som förstecenter, absolut. Men bara en idiot skulle bli besviken om det blev Salmela istället. Vi har Westerholm som haft en bra utvecklingskurva och med bättre spelare omkring sig så tror jag inte att han skulle skämma ut sig.

Mål framåt vinner man matcher på. Men även färre mål bakåt vinner matcher. Backsidan ser bättre ut än på många år både defensivt och offensivt, så det känns som att det kan bli ett vinnande vapen det med. Brynäs har haft väldigt få backmål de senaste säsongerna vilket har gjort att vi fått förlita oss på våra forwards. Med Gunderson på blå så har vi en helt annan dimension. Med även Salmela där bak så breddas den dimensionen rejält

Vidare så känns det som att vi har målfarligare forwards överlag. Så OM det nu inte skulle dyka upp en förstacenter så skulle jag inte gråta blod. Vi har redan en "quarterback" till vårt PP i Gunderson... Som genom sitt skott är ett ständigt hot på blå som dessutom kan slå precisa passningar. Det gör att lite mindre krav behöver ställas på centern.

{6984}:

Så vilka av lagets nuvarande backar vill du peta från sin ordinarie plats? Det är en skaplig lyxfälla att kontrakterad Salmela nu.

Jag vill ju gärna ge spelare som Pudas och Lucas Carlsson speltid i såväl 5-5 som 5-4 så de kan utvecklas. Känslan är att Salmelas skadebekymmer gärna får bli någon annans problem än vårt. Hur bra han nu än må vara en skadefri säsong.

Nej för fan, in med en förstacenter nu.

Berge: Klart vi inte ska in med Salmela nu, det är ju inte ens nåt att prata om=)
Som du säger så petar vi bort riktigt bra backar som Lucas och Pudas då och det vore verkligen lyxfälla!

Nä en till forward nu och inge mer backar för där ser det grymt bra ut!

Förstår inte ens hur ni kan sitta och diskutera att ta in Salmela längre.

atilla: Jag röstar för att ta in en sniper till.

atilla: Det är aldrig fel att ha ett djup på backsidan. Minns hur det gått förr när vi fått nyckelspelare skadade lagom till slutspelet. Gunderson gick väl sönder precis i slutet av serien nåt år vilket gjorde att vårt PP dog totalt i slutspelet. Givetvis skall man göra en grundlig undersökning på Anssis skada innan man signar. Jag förstår inte att det känns viktigare att en foreward gör målen istället för en back....

{6984}:
Vi har redan djupt på backsidan, mycket mer än vad vi brukar ha.

Att ta in ytterligare en spetsback nu är för mig ett totalt hjärnsläpp.

{7800}: Vi har ju bara Ryan som är en riktig "spetsback", Lucas och Pudas kan ju förhoppningsvis bli det men är inte där än iallafall.

{7800}: Det håller jag inte med om. Vi blev ofta fastcheckade i egen zon på grund av att våra backar var antingen för långsamma i tanken eller valde att slå pass mellan sig istället för att vända spelet snabbt.

{6984}: märkliga kommentarer broder!

Berge: Jag vill ha en konkurrenssituation på backsidan så att sitta här i slutet på maj och "bänka" spelare känns väldigt dumt.

{6984}: Vi behöver målgörare, som vi ligger på i matcherna och skjuter och skjuter så måste vi ha killar med målsinne. Vårt problem efter Rödins skada är ju uppenbart.

{6984}: Jadu, Salmela OCH Gunde på backen. Då kan vi snacka om att ha rejält med täcke på fötterna iaf. Bästa backuppsättningen någonsin? Man börjar ju fundera på om BZ väljer att "ducka" den rödblinkande telefonen och samtalen från ekonomiavdelningen? Hur fasen får han pengarna att räcka?

{6984}: Men kolla på våra backar vi har nu! Så bra har ju inget lag bakåt nu och vi har inte haft på väldigt länge!
Tycker vi har alla sorters backar och riktigt bra backar.

Detta tar nog priset i konstigaste tanken sen jag börja läsa här tyvärr.

Men klart det kan bli bättre, vi kan ju börja prata in med Erik Karlsson efter vi signat Salmela med.

munkas: Det är ju Sundlöv som fixar det när han tar över Sunkens kontrakt

{6984}: Ja du med Salmela in med så10e Ersson 9e back Sunken 8e Zanetti 7e Pudas.

Tycker du verkligen det känns bättre än att värva en spetsforward?

{7510}: Hoppas det blir så 👍

{7780}: Ta en titt på poängproduktionen som vår "bra backuppsättning" fick ihop förra säsongen. På det så är det ovisst när det gäller Berra. Håller han? När spelade han merparten av matcherna under en säsong senast?
Pudas är en Gunderson light, kan han följa upp den fina säsong han hade ifjol?
Jag är övertygad om att en bra offensiv börjar när man erövrar puck i egen zon. Som det sett ut de senaste åren så har det gått för sakta. Att möta ett uppställt lag i mittzonen och dessutom klara av forecheckingen så behöver vi många pucksäkra backar. Där har vi varit svaga, så även förra säsongen. Vi ska inte behöva ha Gunde inne i 25-30 minuter per match hela säsonen. Det vore att be om en skada.

Jag lovar. En stabilare defensiv gör att offensiven blir bättre med de spelarna vi har.
Ska vi ha typ 6-7 centrar i lage?

{7780}: japp. Definitivt.

{7780}: Zanetti va en av våra bästa backar förra året ju? In med spetsforward!

munkas: Förut klagades det på bz:s värvningar. Nu klagas det på att pengarna kanske inte räcker.

BZ värvar för bra, och det är inte bra det heller. Suck.

Zappaholic: Nej då, det är väl snarare beröm till BZ och en fascination att han kan få budgeten att räcka till så vassa spelare.

Vad sägs om han här? Beskrivs som Broc Little fast bättre. www.eliteprospects.com/player.php?player=15665

munkas: Fast värvningen av Gunde var till stor del tack vare sponsorer.

In med en bra forward/center nu så kan slappna av under sommaren!

munkas: Aha. Då massuppfittade jag dig. Sorry :-)

{6984}: Backsidan är klar och riktigt bra....

Och 6-7 centrar? Ja om det skulle va så många centrar gör det inget, för är inte som på 70-talet när centern va låst att åka rakt fram från eget mål till deras mål.

Nästan alla center kan göra det lika bra som forward och är inte låsta som center nå mer=)

Men ok du vill ha mer backar och jag en till spets framåt, vi får se om dom nappar på din ide?

Bryn?s123: Såg dom skrev om han på twitter och att dom hoppas få se han i Shl denna säsong

Bryn?s123:BIF Hockey ‏@BIFHockey 10 timmar sedan
@UffeBodin Andy Miele är han ett namn för SHL tror du?

Mer
Uffe Bodin ‏2 timmar sedan
@BIFHockey Jag hoppas det.

BIF Hockey ‏@BIFHockey 3 minuter sedan
@UffeBodin Vore grymt sevärd i SHL får hoppas han kommer över och visar sina skills för den svenska hockeypubliken.

Från twitter Bifhockey och Uffe Bodin från tidningen hockey

{7780}:En nyckel till ett bra lag är just många centrar, många smarta spelare. Det är grymt viktigt med smarta spelare som inte bara kan åka grillor och skjuta. Det här blir bra, in med en sniper till bara.

{7225}:

Resonemanget kring många centrar kommenterade Bengtzen under supporterträffen. Han antydde väl att ha många centrar i laget var något man såg positivt på. Att det var lättare för en center att spela ytterforward än vad det var för en ytterforward att göra ett bra jobb som center.

{6984}:
Det håller jag inte med om. Vi blev ofta fastcheckade i egen zon på grund av att våra backar var antingen för långsamma i tanken eller valde att slå pass mellan sig istället för att vända spelet snabbt.

Detta berodde till 90% på Porseland. Jag tror Fälth. Gundrson och Berra klarar det bättre än så.

{6984}: Det är aldrig fel att ha ett djup på backsidan. Minns hur det gått förr när vi fått nyckelspelare skadade lagom till slutspelet. Gunderson gick väl sönder precis i slutet av serien nåt år vilket gjorde att vårt PP dog totalt i slutspelet. Givetvis skall man göra en grundlig undersökning på Anssis skada innan man signar. Jag förstår inte att det känns viktigare att en foreward gör målen istället för en back....

Vi IT tekniker vill alltid ha redundans, backup och lastbalansering. Därför är det självklart att vi ska försöka få underskrift av Salmela om vi har möjlighet. Då ligger inte alla press på Gunderson och skulle någon av dom två gå sönder(Gud förbjude att dom går sönder samtidigt), så har vi fortfarande kvar en frisk toppback.
För jag vet hur det kommer låta härinne om Gunderson skulle gå sönder eller inte komma upp i nivå.....

{7225}:
Håller med. Brukar tänka 3 bra centrar plus 2 bra backar(som alla har "smartness") då brukar resten lösa sig, då är det alltid minst en el tom två bra spelare som på isen som kan driva spelet/laget.

Wesley: Bengtzén har ju lovat oss att OM Salmela spelar i Sverige så gör han det i Brynäs. Hotet är KHL har han hela tiden sagt. Salmela har fått ett kontraktsförslag , Fattas bara en underskrift.

Agenten:

Om Brynäs hade obegränsat med pengar och inte skulle riskera
nedflyttning vid ett nytt minusresultat. Ja då kanske man kunde
ta in Salmela som back också.

Jag tror inte att sponsorerna täcker hela kostnaden för Gunderson.
Det blir ju 4-5 miljoner kronor kanske på ett år. Utan de täcker den
del som blir dyrare med Gunderson än med Salmela. Så om vi t.ex.
använde den där miljonen vi fick från NHL för Andersén till Salmelas
lön förra säsongen. Då kan det ju vara en summa liknande det som
sponsorerna täcker upp.

Om vi skulle värva Salmela också.
Ja då spräcker vi budgeten eller så har Brynäs
mycket givmilda sponsorer som kan hosta upp
4-5 miljoner kronor i ett nafs.

Gundersons ord: " Jag kanske vill komma tillbaka till Brynäs men om de har en kille i laget som har min roll blir det svårt. Då måste jag kanske söka mig till en annan klubb."

Både Salmela och Gunderson är helt enkelt för bra för att spela i PP2.

Lägg ner diskussionen om att värva Salmela också. Det kommer inte att ske så det är en helt lönlös diskussion.

Vi har inte obegränsad ekonomi, så nu handlar det om att lägga dom sista pengarna på en toppforward. Eller har några fått för sig att vi ska ha råd med både Salmela och en toppforward? Det kanske är lätt att börja sväva bland molnen när vi signar toppspelare på löpande band, men det är nog dags att vi börjar bli realistiska.

Skrubben: jag håller med. Salmela är nog uteslutet inget att fundera på.
Men en tanke slog mig. Kan ju iof vara drömpratande. Men kroken har inget kontrakt med predators än. Har har iof lirat 2 fulla NHL säsonger nu. Men undra ja om inte lite hemlängtan kan finnas att komma hem å hjälpa Brynäs till ett guld. Om nu lönen han kan erbjudas är rimlig?

Skrubben: Undrar när rätta sig i ledet-farbröderna på GD ska få tag på Bengtzén. Saknas basic-info om den sista forwarden (eller var det 1-2 forwards? Center? Vilken roll ska han ha? När kan det tänkas bli?). Så enkla och givna frågor som måste ställas.

Snälla farbröder, lev inte efter Bengtzéns (eller någon annans) villkor. Ha lite stolthet i ert arbete. Var journalister på riktigt.

Enaranger: eller så kanske Brynäs kör en rövare den här säsongen? ;)
Man tänker att SHL aldrig kommer att våga tvångsnedflytta en klubb och satsar allt på att ta sig förbi kvarten den här säsongen? Bära eller brista..

honken21: Jag håller med. Fruktansvärt dåligt att dom inte intervjuat honom varken efter värvningen av Paille eller av Gunderson. Tyvärr är dom inte heller så insatta, så att när dom väl intervjuar honom så ställs inte så "avancerade" frågor. Det är typ frågor som:

"Hur känns det att värva den här spelaren"
"Hur många fler spelare ska in"
osv.

honken21: varför svarar han inte journalisterna? Jag får alltid svar från honom .han kanske inte svarar exakt på det man undrar över men han svarar .

Chris11: Om vi går med förlust igen så kan man bara göra som Karlskrona och många andra klubbar gjort. Man bolagiserar elitverksamheten, som värderas till x tiotals miljoner kronor, och som sedan räknas in i det egna kapitalet.

Här säger Karlskronas klubbdirektör att det är exakt så dom har gjort.

pjåtor: Skulle inte bli förvånad om de försökte ringa honom två gånger igår och nöjde sig med det.

Agenten: Men hur tänker ni? Glöm Salmela nu och inse att självklart kommer dom inte in med han med!

Kan ni inte ens va nöjd med backarna nu så får ni nog tänka om.
Snart kommer nån skriva att in med Andersen och Salmela nu med så vi får lite djup på backsidan

honken21: säkert så ! Han hade väl lite att stå i igår 😉

{7780}: in med Andersen och Salmela nu med så vi får lite djup på backsidan

« · 1752618 · »