1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742147 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Johan Norrström: Tja, nationaliteten var inte huvudpoängen. Det är mest coolt att ha en kapten som är ledande på isen. Att det är en svensk är bara en bonus.

Brynäsgubbe: man känner sig extra stolt när man har en egen produkt som bär C:et och spelar i förstalinan. Men i år röstar jag på att Gunderson ska bära C:et

Chris11: Såm någon sa så skall den bäst lämpade vara kapten och vi har faktiskt ingen aning om vem som är mest lämpad. För os fans vore Gunde kul men vi vet inte om han är rätt man för jobbet.

{7225}: Om Rödin kan vara kapten så kan Gunde också vara det. Tycker att Gunde är en ledartyp både på och utanför isen!

Chris11: En kapten ska leda laget genom exemel. Att göra det där lilla extra. Typ täcka skott eller höja frekvensen i åkningen när laget spelar tempofattigt. Kaptenen skall även ha god kommunikativ förmåga och vara ett stöd för sina lagkamrater, även utanför isen. Har denne goda verbala förmågor är det ett stort plus iom att det ofta är kaptenen som intervjuas av TV.

{6984}: Ja, som när Rödin sa "vi får helt enkelt kuka upp oss lite". 😄

{6984}: Jag har aldrig sett Rödin täcka ett skott och ta i extra mycket när det går tungt. Då brukade han istället slasha någon av ren frustration eller tjafsa med domaren så han åkte på utvisningar i matchens slutskede.

Det är helt omöjligt att spekulera i vem som är bäst lämpad som kapten. Det man möjligen kan se är hur spelare leder laget på isen.

Däremot finns det ett stort symbolvärde i att göra Gunderson till kapten. Mer kan jag inte säga.

Sen kan det ju vara bra i och med hans kontrakt att man slipper ha olika kaptener säsong efter säsong, som det varit den senaste tiden.

{6984}: Jag tycker att Kihlström gjorde det bra förra året. Nu kan han ju sätta sin prägel oxå.
Sen är han nog en som kan bli kvar länge.
Det är en fördel tycker jag.

Chris11: Har du sett Rödin kasta sig bort ifrån en skott?

Varför ska man täcka ett extra skott om det inte behövs?

Sådant där är så himla konstigt. Folk hade tyckt att Rödin kämpade mer om han gav bort pucken till motståndarna och täckte ett skott istället för att hålla i pucken inom laget i ett slutskede av en match.

Lite kul läsning, saxat från andra lags forum:

Örebros forum:
"Jag får ut 4-5 forwards i Brynäs till en första femma precis som i örebro o en lika bra andrafemma som Örebro . Så Brynäs ser faktiskt bättre ut som helhet en vad Örebro gör för tillfället med Gunderson in på backplats i laget. Men de hoppas jag snart ska ändra sig även om jag har mina tvivel.

Bengtzen är en för jävla duktig sportchef. Jag är jäkligt avundsjuk på Brynäs som har honom som sportchef."

Luleås forum efter Gunderson blev klar:
"Grymt stark värvning Brynäs snuvade oss på där. (Om det nu stämmer att vi var med i racet men det var vi troligtvis). Lägg där till Zabrovsky och Granström så tycker jag Brynäs gjort klart bäst silly hittills om man bara det till de som anslutit åtminstone. Rödin är ju i princip oersättlig."

Andra lags supportrar verkar var avundsjuka på oss ;) Kul!

Chris11: Vilket gör att Rödin kanske inte var optimal som kapten

mk: Har inget emot Kilas men jag tycker bara det är så tråkigt med en back som kapten.

Brynäsgubbe: Ok, förstår din tanke.
Men jag kan inte förstå att så många vill ha Gunde, bsra för att.
Det viktigaste är att man går i täten för laget.

mk: Gunde är ett fullblodsproffs, men ett kaptensämne? Tveksamt. Skulle dessutom sätta ännu större press på honom. Han kommer ju redan med stor press på sig.

Luleås forum efter Gunderson blev klar:
"Grymt stark värvning Brynäs snuvade oss på där. (Om det nu stämmer att vi var med i racet men det var vi troligtvis)."

Hahaha. Ja fast nä, Luleå etc var aldrig ens med i rejset så jag skulle inte påstå att någon blev "snuvad" på Gunderson.

{7800}: haha precis, men de var nog med och la bud på Gunde. Att han skulle spela i Luleå var nog aldrig aktuellt ändå..

Chris11:
Det är skönt att det finns vissa spelare som inte ens Minecrafters kan komma åt genom att vifta med sedlarna.

Skulle också rösta på Kilström som kapten.
Blomman A Gunderson A

{7510}: Kilström, Zanetti, Blomman kanske.

{7510}: Jag skulle vilja se Blomman som C och Gunderson och Kilström/Bertilsson som A.

Blomman växte och växte förra säsongen och bidrog alltid med hårt slit. När laget gick tungt i flera matcher tycker jag han var en av få som försökte få igång laget med sitt hårda jobb. Sen vet jag inte riktigt hur han är utanför isen, men tror att han skulle passa bra som kapten.

{7225}: Funderade faktiskt mellan Gunderson och Zanetti till sista Aet

{7720}: Jag tror du får helt rätt med han som kapten. Han var med i Brynäs "team" som deltog i SHL:s spelarmöte.

Detta är i alla fall en indikation på att han går före våra andra svenska spelare. Sedan vet man ju inte hur tränarstaben värderar Gunderson. Han är väl i USA så han hade ju inte kunnat deltagit på mötet. Men jag tror till 90 % att det är Blomman som blir kapten. Mycket bra val enligt mig! Han var den som gick i bräschen när laget gick tungt på slutet. Han är bra i media också, så det borde bli perfekt.

{7720}: Jag tror inte Blomqvist jobbade mer än andra men han gjorde det väldigt bra under den tiden. Däremot så tycker jag att det är bra med signaler om att han vill stanna i Brynäs. Jag tycker att Blomqvist är väldigt nyttig att ha i en lägre kedja, inte för att han "jobbar hårt" eller något sådant. Utan för att han egentligen är lite för bra för att spela där samtidigt som han inte riktigt platsar på två kedjor. Att ha spelare som kan skapa offensivt i en fjärdekedja, vilket Blomqvist gjorde förra säsongen, är oerhört viktigt och gör laget bredare. Samtidigt som han inte gör bort sig i en toppkedja om det skulle behövas.

Sen var han väl värvad till Brynäs som någon som inte precis skulle spela i fjärdekedjan men det var en liten miss av Sundlöv.

Det är bara att se på grafen jag gjorde om förra säsongen. Blomqvists poäng per 60 min är oerhört hög. Detta ofta med rätt medelmåttiga kedjekamrater.

Denna alltså:
Uppladdat:

500x0-5v5_0.png

Rodrigo: Intressant statistik. Vad står den vita stapeln för?

Skrubben: Skott totalt, alltså alla skott, oavsett om dom blockeras eller går utanför.

Rodrigo: oj vad Porseland missade målet 😐

{7225}: Ja, och detta är fem mot fem, det ser värre ut om man räknar med PP.

Rodrigo: Vi får hoppas att Fälth siktar bättre då.

Rodrigo: Problemet med att ha Blomman som kapten är att han kanske inte kommer att platsa om någon eller ett par juniorer får sina genombrott. Han är inte given i laget på samma sätt som nyckelspelarna.

Rodrigo: Man kan undra om Bengtzén och Bulan har koll på hur bra siffror Olden hade i P/60. Men å andra sidan är det ganska liten sample size med den lilla speltiden han hade. Lite mer stolpe ut för honom och hans siffror hade varit klart sämre.

Men denna statistik styrker också min tes om hur underskattad Pa Westerholm är. Här sitter vi på en guldklimp om han används i en större roll nästa säsong.

Peja: Jag tror att Blomqvist är tokgiven i laget i Bulans ögon.

Skrubben: Jag vet inte riktigt vad Bengtzén och Bulan har för inställning till sådan här statistik, så har svårt att uttala mig om det. Man kan ju tycka att alla tränare och sportchefer borde ha koll på det men det känns som att det är långtifrån att det är så tyvärr, för det är ju rätt simpelt.

Sen är det såklart liten sample size men Olden fick knappast chansen. Det blev helt bisarrt till slut när Olden satt på bänken eller var utanför laget match efter match. Samtidigt som han hade varit extremt produktiv varje gång han fick någon liten speltid i fjärdekedjan. Han hade ju antagligen inte producerat lika bra som Rödin med större sample size... men jag blir inte förvånad om han hamnar runt 25 poäng eller högre i Leksand (beror ju på hur miljön blir där också).

Och ja, Pathrik Westerholm var oerhört bra. Jag tror också att Mannbergs siffror är lite dopade här pga just honom...

Peja: Ja, jag vet inte hur Bulan tänker. För mig borde han ha en ganska gjuten plats i en fjärdekedja åtminstone. Men om han har en dålig säsong kan det ju bli ett problem.

Peja: Blomqvist går nog före Enter och Thorell åtminstone

Chris11: En Enterfeldt i toppslag är bättre än Blomqvist i samtliga spelformer. Bara att hoppas att han kommer tillbaka till den nivån han höll. HAN är ett större lagkaptensämne än Blomma, tycker jag.

Blomman-C
Grana-A
Gunde-A

Granström hade också funkat som kapten. Zanetti kan kanske få ett A också berors på bulan hur han tänker, men tror de som jag skrivit.

Peja: Ja, man har nästan glömt hur bra Enterfeldt är egentligen. Hoppas han kommer tillbaka i gott slag. Han håller ju landslagsklass när han är i normalt skick.

Jag röstar på Lucas Carlsson som C (Landeskog var 19 år när han blev kapten i Colorado.) 😎 Silfverberg var väl typ 19 år med när han blev kapten, det gick ju bra det med....

{7877}: Hell yeah!

{7877}: Kanske framtida kaptensmaterial iallafall! Om han blir så långvarig i Brynäs. Kommer väl antagligen draftas nu i sommar trots att han är ett år äldre än denna drafts årgång. Ska bli spännande att se vilken runda det blir till slut.

{7877}: Ja det hade vart något. Jag ser gärna denna.. Blomman C , Gunderson A, kilström A, Bertil A. Om vi harv3 assisterande iår. Annars får Bertil vara reserv.

{7877}: hade vart coolt men tror det blir för stor press på Lucas,Silfverberg blev ju kapten i slutet av säsongen för Dackell gick sönder.

Det känns väldigt fint att ha kontinuitet på backsidan. Kilas, Bertil, Sunken, Pudas, Zanetti och Carlsson kvar sedan förra året. Titta på LHC, SAIK och FHC som tappar många av sina backar. De måste spela in 5-7 nya backar i laget och det är nog inte helt okomplicerat. Vi får in Gunderson som redan varit här, samt Fälth som jag tror blir en riktigt bra värvning.

Klår något lag vår backsida denna säsong?

Zappaholic: Alla är ju långt ifrån klara, men Färjestads backuppsättning ser stark ut: Holös, Nygren, Skogs, Tollefsen, Erixson, Grundel.

Peja: Tollefsen är over the hill, Skogs också. Vi är bättre👍

Peja: Skogs, Holös och Tollefsen är som Sunkan för oss. Alla experter övervärderar dom tack vare deras namn, men dom har peakat för flertalet år sedan och nu hänger dom knappt med i tempot längre.

« · 1752883 · »