1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741805 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
{6984}: Tycker att du delvis har rätt, men om vi inte vet hur marknaden såg ut så känns det inte seriöst att klandra BZ för att inte ha ersatt Rödin och Salmela lite tidigare än vad man nu gjorde. Och även om det nu funnits fullgoda ersättare så hade ekonomin högst sannolikt satt stopp för den typen av kostsamma värvningar.
I slutändan är det ändå inga konstigheter som ligger bakom en säsong av besvikelse och grusade förhoppningar.
Som vanligt är det väldigt enkla förklaringar som oftast stavas SKADOR.
Och när det som i vårt fall nästan uteslutande har handlat om enbart oturliga långvariga skador på lagets viktigaste spelare och som omöjligen gått att förebygga eller förhindra med bättre träning eller andra förebyggande åtgärder, så behöver man inte vara nån Einstein för att inse hur svårt det är att i längden konkurrera på samma villkor med många andra lag när det dessutom inte skiljer så mkt i slagstyrka mellan de flesta lag i allmänhet när lagen har intakta och skadefria trupper.
Sen vet jag inte om våra målvakter har varit det stora problemet, snarare ineffektiviteten i alltför många matcher, där vi skapat tillräckligt för att vinna, trots ev svajigt målvaktsspel i vissa lägen.
Därmed inte sagt att en tryggare och säkrare förstemålvakt än Starkbaum hade suttit fint och förmodligen gett oss några extrapoäng.

Brynäsgubbe: Säsongen blev en besvikelse i den bemärkelsen att den bra starten och hur det såg ut spelmässigt gjorde att man fick förhoppningar. Sedan kom skadorna som raserade det hoppet. Med facit i hand så hade man kunnat ersätta Salmela och Rödin mycket tidigare. Men den lyxen har inte BZ och det får man ha förståelse för. Sen vet jag inte vad som var värst. Att de blev borta längre än beräknat (vilket dessvärre verkar vara kutym i Brynäs), och baserat på detta så valde BZ att vänta med ersättare istället för att värva tidigare.Så besviken blev jag. Men det viktiga är HUR man tacklar den besvikelsen. Som en vuxen människa eller på ett omoget sätt genom att kasta skit på spelare och ledare?

Det stora problemet den här säsongen var målvakterna. En "rutinerad" som inte levererade och en ung lovande talang som inte räckte till. I början på säsongen så gjorde det inte så mycket att misstagen kom med jämna mellanrum för laget producerade framåt. Men när skadorna kom och produktionen framåt blev lidande så blev målvakternas misstag mycket dyrare. Många ville kalla det "otur" eller "tillfälligheter" vilket det i viss mån handlade om. Men i slutändan så var det summan av två målvakter som inte levererade.

Ett intressant exempel på hur viktig en målvakt är matchserien mellan Leksand och Modo. Gårdagens match kunde ha slutat 2-5 utan att någon hade sagt att det var orättvist. Men Haukland steppade upp. Hade Sandström steppat upp i slutet av serien så hade vi haft bra mycket bättre förutsättningar att ta oss vidare till kvarten.

Till sist.. Jo man kan göra jämförelser med andra lag och få sig en påminnelse om vilket helvete deras organisationer och supportrar genomgår. Jag tror tvärtom att man kan lära sig mycket om det. Se på Modos situation idag. 2-2 i matchserien och ett lag som till stor del inte har speciellt mycket hjärta för föreningen. Åker de ur så drar de vidare. De egna produkterna har i flera fall redan lämnat skutan. Så hur lätt är det för AJ att få spelarna att offra en hörntand för Modo?

Jag säger inte att jag sympatiserar med Modo men jag kan relatera till det. I och med detta så kan jag alltså göra jämförelsen.

Huge: Tur att man kan scrolla 👍

Chris11: Ja, det var ju iaf ett försök till saklig analys av Rautios agerande mot Växjö, men dina argument känns bara delvis vettiga.
Håller med om att målvakter som inte är storväxta till viss del måste kompensera det med att läsa spelet bra och vara kvicka i sin aktion.
Kan utifrån matchbilderna dock inte se att Rautio gör nåt större fel vid nåt av målen.
Vid första går han ju de facto ut mot skytten men måste ju samtidigt vara beredd på att bli rundad om han kliver alltför långt ut. Det är ju såna överväganden en målvakt måste göra varje gång i såna lägen och då tycker jag att du är väldigt kategorisk och rigid i din analys när du säger att en målvakt ALLTID måste gå långt ut mot skytten i frilägen och att han därmed har agerat helt fel i den här situation. Hade Rautio ex klivit ut nån meter ytterligare vid första och därmed totalstängt alla möjligheter att hitta nätet med ett direktskott, så hade han ju helt klart riskerat att bli rundad och sen stå där med byxorna nere sas.
Du gör dessutom ett som jag tycker klassiskt fel när du bortser från hur avsluten har sett ut. Det är 3 riktigt bra avslut och inte några höstlöv han har att hantera här.
Blandat med en två mot nolla där han initialt gör helt rätt och täcker första stolpen och fokuserar på vad puckföraren kan tänkas göra.
Sen är det ju omöjligt att avgöra vad som är bästa alternativet när han läser att puckföraren inte tänker pass. Han följer med denne och väljer gå ner och försöka täcka mer efter isen än högre upp, då puckföraren kommer ganska nära vilket gör det svårare att måla med en lyftning högt upp. Nu gör målskytten det bra som ändå lyckas lyfta pucken högt, kan inte se att Rautio gjort nåt större fel här då han valt det alternativ att agera (täcka lågt) som han av erfarenhet vet brukar funka bäst när en spelar kommer in från kanten och har ett omarkerat passningsalternativ med som tänkbara lösning.

"Hur förklarar man att Rautio aldrig haft över 90 i räddningsprocent i slutspelen? I årets slutspel har han släppt in 2,67 mål per match och har 89.8 i räddningsprocent till exempel. Det kan väl inte bero på laget att han år efter år viker ner sig?"

Tja, det finns säker fler förklaringar till det än din egen, som uppenbarligen går ut på att målvakten och ingen annan är ansvarig för försvarsarbetet och där det således inte spelar nån roll vilken ev hjälp han fått av utespelarna i många situationer.
LHC har ett mkt bra anfallsspel och skickliga spelare men som bekant har dom ofta problem med defensiven, vilket vi såg ett tydligt exempel på senast mot just Växjö. Backar slängde sig hit och dit, gick bort sig i markeringar osv vid i stort sett samtliga mål. Att i det läget antyda att det uteslutande är målvaktens dåliga agerande som är upphov till alla "enkla mål" som man släpper in, känns inte som nån nyanserad och någorlunda godtagbar analys.

Blir livrädd när man besöker eliteprospects och ser en transfer på Lindblom. Tur att det bara var resten av säsgonen det gällde.

{7225}: Funderade lite över samma sak gällande fysen. Hörde knappt talas om förslitningsskador. Det var ju lite av vårt signum under tidigare år. Nu var det, som du skriver, oturliga skador som förstörde för oss.

Vi hade något stort på gång, där alla bidrog, precis vad som krävs i Bulans hockey. Sen när skadorna kom fick han gå hårt på spelare vilket ledde till att farten, energin och intensiteten i laget försvann.

Brynäsgubbe: När vi tittar tillbaka på säsongen som var så är det intressant att titta på våra spelare, vad de presterat, hur de utvecklats, hur skötte sig Bulan osv.
Andra lag skiter vi i som du säger men vi kan analysera alla i vårt eget lag utefter förväntningarna vi hade på dem.
När det gäller skador så är det som det är men.... inga nya skador som kan skyllas fel träning osv.. Visst var det väldigt lite ömma ljumskar och nya förslitningsskador? Entré och Ollas tillbaka... Bertilsson återstår att se förstås.
Har vi hittat rätt med fysträningen kanske?

{6984}: Hur hade du beskrivit säsongen?

Att jämföra med andra lag (som är sämre) leder ofta till att man blir nöjd och bekväm med att inte vara bäst. "Helvete vilken usel säsong", "ja, men Modo är mycket sämre." Ja, det kan alltid vara värre men det kan också bli mycket bättre, det är ur den synvinkeln man måste se det.

Själv är jag rätt trött på att ha ett bra, lovande lag för att sedan se allt rinna ut i sanden efter årsskiftet. Och jag kunde inte bry mig mindre om hur det går för Modo, även om jag är glad för att inte vara en av deras supportrar nu.

moment22:" Chips-micke är ju på väg utomlands enligt alla rykten, vad får dig att tro att han om han mot all sannolikhet blir kvar i Sverige skulle gå till Brynäs?"

Jag tror inte att han någonsin kommer att gå till Brynäs, osannolikt.

Brynäsgubbe: Jag har för mig att du uttryckte dig i såna ordalag. Oavsett så måste man kunna jämföra sig med andra lag. Det är absolut ingen losermentalitet utan det ger en bra indikation på hur Brynäs står sig i konkurrensen.

Brynäsgubbe:

Modo, Heart of hockey!! ;)

{6984}: Har jag sagt att vår säsong var en katastrof? Det var förvisso långt ifrån vad jag hade hoppats på och det borde väl alla hålla med om. Sedan gillar jag inte att jämföra med andra lag, det är lite loser-mentalitet över det. Brynäs ska bara tänka på sig själva och jobba utifrån egna mål. Så borde alla fans tänka också, såvida man inte är nöjd med mellanmjölk-säsonger som denna.

Steenm: Perra gillar jag, han är förjävla härlig. Men Andreas Johansson är en stor nolla, fyfan vilka uttalanden. Efter matchen ska det klagas på domaren osv osv osv... Allt han säger i intervjuerna låter fel.
Snacka om att underskatta motståndarna när man säger "Åker vi ut så ska du få 10 000kr av mig".
Näe, usch vilken nolla han är, blir förbannad varje gång man hör han prata. Inte konstigt att han blev sparkad från HV förra säsongen.

Brynäsgubbe: Lite att jämföra med när du kallar vår säsong för katastrof ;-)

Zappaholic: Ojojoj Modo är två torsk från att åka ur! Glad att jag inte är Modo-fan just nu. Hade mått illa.

Andreas Johansson i Modo är verkligen labil! Jag blir fan förbannad när han pratar!

bradberry: Man kan vända på det också:

Modo hade otur.

Haha, Perra och Johansson käftar mot varandra i studion. Lika låg nivå på dessa herrar som lagen de tränar. Men lite humor såhär på påskafton är aldrig fel. :)

bradberry: 4-0 i matcher och en promenad i parken, jo jag tackar jag!

JFK i modoboken:

"skickligt av Leksand att släppa till ribbskott och stolpskott enligt matchplanen. Klarar sig Leksand har man gjort det bra, men det är riktigt mycket tur också."

😂

{6984}: Ja det tror jag verkligen! Pecka är en mirakelman ;)

Chris11: Det brukar vara så. Fast såna grejer får Pekka ordning på ;-)

{6984}: Istället för att göra sig större så krymper han ihop. Det kan mycket väl ha att göra med bålstyrkan som du säger.

Chris11: Jag tycker att Rautio tenderar att sjunka ihop med överkroppen när han går ut i butterfly. Taskig bålstyrka?

Huge: Okej Huge jag går igenom varför JAG tycker att målen såg billiga ut. Är du laddad? Nu åker vi wihoooo!

1. Första målet: Växjös spelare skjuter från högra sidan, pucken går precis över Rautios högra axel och in i det vänstra krysset. Han hade kunnat ta den pucken om han klev ut längre och gjorde sig stor ala Markus Svensson. Skytten var ensam mot Rautio där så därför skulle han klivit längre ut.

2. Andra målet: Första skottet ska inte ens kunna gå i stolpen, där får han ett skott utifrån som han bara ska kunna skära av vinkeln på. Dessutom har han bra sikt. Returen då? Han gör ett allvarligt fel att inte röra sig för att placera sig mer i mitten av målet och följa med i Kiiskinens dragning. Han lägger sig istället ned och pucken kan enkelt spelas in i mål.

3. Tredje målet: Svårt läge när de kommer två mot noll. Han måste vara beredd på både passning och skott men felet han gör är att lägga ned klubbhandsken i isen så att Salminen kan lyfta in den högt. Givetvis var det där var en svår situation där det gick otroligt snabbt, men grejen är den att man som målvakt alltid ska vänta ut skyttens första move innan man själv avslöjar vad man tänker göra. I det läget skulle han hållit upp klubbhandsken och rätat ut överkroppen för att göra sig stor. Men som sagt, svår situation.

4. Fjärde målet: Samma problem som han alltid haft, han måste komma ut längre och skära av skottytorna. Gör man det så finns det inte mycket att skjuta på. Visserligen gick det snabbt i den situationen, men han måste vara kvickare och rörlig för att göra det han ska - rädda puckarna.
Att kliva ut som målvakt är extra viktigt när man är så liten som Rautio är. Små målvakter måste röra sig mer för att rädda puckarna, det gäller att vara aggressiv i sitt spel helt enkelt.

Hur förklarar man att Rautio aldrig haft över 90 i räddningsprocent i slutspelen? I årets slutspel har han släppt in 2,67 mål per match och har 89.8 i räddningsprocent till exempel. Det kan väl inte bero på laget att han år efter år viker ner sig?

{7225}: Chips-micke är ju på väg utomlands enligt alla rykten, vad får dig att tro att han om han mot all sannolikhet blir kvar i Sverige skulle gå till Brynäs?

Rumpelstiltskin: Jag tycker att han är en bra spelare och filmningar brukar vi ju kunna ha överseende med när väl spelaren spelar i Brynäs.

Chris11: "Håller med dig, Andersén höll ingen hög nivå senaste säsongen. För 270 000/ månad får man en mycket bättre back.

MEN, förbered dig på en rejäl avhyvling av magister Huge nu. Man säger inte så om Andersén i magistern/polisens forum."

Nya bud ser jag.
Har du ändrat dig ännu en gång?
Först ville du inte ha Andersén, några dagar senare ville du ha honom.
Nu vill du inte ha honom.
Forts följer...
Sen kan du väl berätta för oss hur du kommit över uppgiften om Anderséns lön, trots att lönerna inte är offentliga i SHL.
Och när du ändå är igång så kan du väl backa upp ditt påstående om att Rautio som vanligt var usel mot Växjö och släppte in enkla mål, med nåt konkret som gör att du låter trovärdig i din analys.

{7225}: Vet inte om du missat alla slutspelsmatcher mot Färjestad dom senaste åren. Då har herr Johansson i spetsen varit en ren kärring och gnäller på allt. Alla dessa filmningar som han har försökt sig på. Kommer aldrig ha respekt för den människan. Han och fröken Wallin, kommer vara de två spelarna som jag aldrig vill se i Brynäs. Mitt hjärta skulle dö ut.

mk: "Det är oxå helt meningslöst att läsa om ditt försvar av Rautios insats.
Detta är ett forum. Om man vill namedroppa ett namn så ska man kunna göra det utan att du kommer in med besserwisser ton."

Så du tycker alltså att det är meningslöst att jag backar upp mitt försvar av Rautios insats mot Växjö med kalla fakta utifrån matchbilder och att det är betydligt meningsfullare att göra som Chris11: slänga ur sig nåt om att han var usel som vanligt och släppte in enkla mål, som verkar vara baserat på gissning eller nån allmän inställning att Rautio alltid är usel och då behöver man inte bevisa med med nåt annat än att man tycker det?

På vad sätt har jag använt en besserwisserton, när jag sakligt hävdar att det känns meningslöst att namedroppa namn som Gulas, när vi diskuterar potentiella nyförvärv till nästa säsong?
Jag tror de flesta ärligt talat håller med mig om att det inte är speciellt stor chans att han hamnar i Brynäs.
Om du nu är så surmagad och inte kan svälja att jag har den åsikten så tycker jag att du kan logga ut ett tag. Inte nödvändigtvis för gott, men kanske till du lugnat ner dig och försöker inse det du själv säger: vi har alla rätt till våra åsikter.

Drastiskt siande kanske men om ett år kanske det är vi som är invecklade i matcher som LIF och Modo spelar ikväll. Är mycket orolig över vilket lag vi kommer ställa på isen 16/17.

{6984}: Gulas är för dyr. Lagen måste betala full skatt för honom nästa säsong tror jag mig ha läst.

Rumpelstiltskin: Vad gör Mikael Johansson till en pajas?

Bryn?s123: Så är grundförutsättningarna nu. Men nästan allt verkar ju gå att omförhandla så vi kan nog se Lindblom sticka också.

Peja: han ska bara spela i Ahl säsongen ut för att dom vill titta på han tills näst nästa säsong. Han har 1 år kvar på kontraktet med Brynäs.

Peja: Så hela förstakedjan lämnar? Du milde...

Wesley: Nej! Mikael Johansson ska aldrig dra på sig en Brynäs tröja! Den pajasen vill jag inte se i Brynäs!

Wesley: Jag är nyfiken på Mitch Wahl i Oskarshamn. 27 mål i Allsvenskan är inte kattskit, dessutom bra ålder, storlek och rightare. Har tyvärr knappt sett honom... Har däremot sett Marcus Nilsson i Karlskoga mycket och tror han skulle kunna göra succé i Brynäs.

{6984}: Ok, kul för PaW att förlänga säsongen litegranna antar jag... Men svårt att använda den uttagningen som att argument. Undrar om Nörstebö kanske hade fått varit med, om han varit svensk? Ja, avdelning meningslöst spekulation :)

Tigerhjärta: Mikael Johansson är en rolig spelare att kolla på.
Jag tror att han skulle kunna passa ihop met twinsen.

Peja: Det är inte ens ett landslag. Det är ett läger. Det var typ 2 backar och tiotalet forwards med så nåt landslag var det inte.

TobiasR: Och jag tycker det är löjligt med hans landslagsuttagning eftersom det inte är ett riktigt landslag vi snackar om. Typ ett D-landslag. De här landskamperna förminskar ju varumärket Tre Kronor. Angående Pathrik ditt andra stycke, tänk på att Rödin var på gränsen att platsa i landslaget under säsongen, det är stenhård konkurrens när alla från KHL och Schweiz är med. Jag tror inte PaW var nära en plats i Euro Hockey Tour, oavsett vilka han hade spelat med i Brynäs.

Skrubben: Å andra sidan har han inte imponerat särskilt mycket i PP. Han måste förtjäna sin plats där. Men jag hoppas på bättring, kanske är det så att han skulle kunna bli bra i PP om han får träna regelbundet med PP#1.

Peja: Du tror inte jag är medveten om det? Men det är ju fortfarande tre kronor och Pathrik blev uttagen, det är ju ändå ett kvitto på att han har varit bra, herregud asså. Jag tycker bara din kommentar är löjlig.

En sak till man kan tillägga när det gäller PaW är att han typ hela säsongen lirade med Mannberg och Ponthus och ändå gjorde 33 poäng. Hade spelat med tex Rödin och Johnson så hade han redan gjort sin landslagsdebut.

Skrubben: hoppas att han blir kvar i Brynäs en säsong till för hans stora genombrott är påväg att komma.

Peja: I fem mot fem ligger Patte i toppen av SHL:s poängliga. Fler poäng än t.ex Ryan Lasch!

Och i vilken kedja spelade han i? Brorsan och Mannberg långa stunder...

Sätt honom i första power play-uppställningen, och i en lite bättre kedja nästa säsong så kan han mycket väl ligga över 45 poäng nästa säsong!

Skrubben: Är det säkert att Lindblom ska spela i NA nästa säsong? Kanske bara avslutar denna med AHL-spel?

Chris11: Nuförtiden krävs det nästan ingenting för att få chansen i Nordamerika...

Han skulle behöva minst ett år till här hemma. Han spelade under stora delar av säsongen med SHL:s bästa radarpar. Då skulle nästan vem som helst i laget pytsat drygt 20 poäng i den omgivningen.

TobiasR: Ärligt talat, PAW får ju bara chansen i Tre Kronor eftersom det är en särskild trupp där nästan inga lags spelare är tillgängliga. Om jag inte minns fel har Peter Nolander mfl spelat i dylika landslagssammanhang.

Såg att Oskar Lindblom låmnar Brynäs för AHL. Vet inte om det gåller för nästa säsong, men han sticker över redan nu.

« · 1738935 · »