1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741923 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Brynäsgubbe:
Såklart blir det nya förutsättningar med så stor omsättning av spelare som vi har framför oss. Flera av spelarna som lämnar satt ju på ganska höga löner så det frigörs ju pengar till nya spetsspelare.... gäller "bara" att hitta dom och få dom att funka med resten av laget. Dessutom får man hoppas på att tvillingarna o våra ungdomar tar nåt steg i utvecklingen också!
Ingen anledning att kasta in handduken!

"ledande spelare för oss" ska det såklart stå

Brynäsgubbe: Pathrik får väl ändå ses som en producerande forward/center? Han var ju faktiskt väldigt bra den här säsongen och får nu chansen i tre kronor. Pathrik kommer vara en ledande spelare för hos nästa säsong och göra mycket poäng.

Brynäsgubbe: Men Kvävaren och Granis är väl inte värvade som spets på långa vägar, det inser du väl?

Det skrivs så mycket tjafs här inne så man storknar...

Vad gäller nästa säsong så är jag rätt orolig. Vi har för närvarande en producerande forward vilket är Johnson. Hur i hela friden ska vi ersätta Rödin? Och Scott? Vi såg vad som hände utan Rödin, det var nästan helt sjukt. Ett tag där kunde man skylla på att vi inte hade vår bästa forward och back, men sedan blev det bara oacceptabelt uselt. Tråkigt men sant.

Jag är riktigt rädd att vi blir ett bottengäng om vi inte hittar någon bra lösning på detta. Både Smotherman och Granis är bra utfyllnad men inte spetsen det här laget bevisligen behöver för att kunna prestera en hel säsong.

Zappaholic: Det är givetvis en bra uppställning. Men att ha två svindyra backar i laget kanske kostar så mycket att en spetsforwardsvärvning uteblir. Jag är osäker på om Brynäs har råd att ha båda, det gäller att prioritera. Måste man välja mellan Salmela och Andersén så faller min röst helt klart på finnen.

Chris11: Varför så otrevlig mot Huge?

Jag tror nog att Andersén vore en riktigt bra värvning, jag trodde aldrig på hans USA-äventyr. Spelet här hemma passar honom bättre. Tänker mig en backuppsättning med Salmela, Andersén, Bertilsson, Zanetti, Pudas, Carlsson, Sunken, Kilas. Snacka om konkurrens!

Vad tror du om den? Flip eller flop?

Tigerhjärta: Håller med dig, Andersén höll ingen hög nivå senaste säsongen. För 270 000/ månad får man en mycket bättre back.

MEN, förbered dig på en rejäl avhyvling av magister Huge nu. Man säger inte så om Andersén i magistern/polisens forum.

{6984}: Alltså Terry är ju Brynäs spelare april ut och han plockas kanske bort sen.

{6984}: Tja, han var ju faktiskt med i laguppställningen.

Tigerhjärta: Jag är benägen att hålla med. Hellre Salmela än Anderssén.

{7225}: Då kan man i så fall fråga sig varför hans namn inte togs bort när de rensade laguppställningen på hemsidan. Jag misstänker att man förhandlar med honom.

{6984}: Jag tror inte att Brynäs kommer att gå ut med att Terry får lämna eftersom han aldrig stått under kontrakt med oss. Vi skall alltså inte tolka tystnaden gällande Terry som att Brynäs förhandlar eller är intresserade av honom.

Berge: Vilket framgår ;-) Men Terrys kontrakt med SAIK går ut efter den här säsongen.

{7225}: Ni tycker säkert jag är helt ute och cyklar nu men... Jag hoppas nästan på att Andersén går till KHL och bryter kontraktet med oss! Känner att vi isåfall kommer få en riktigt god peng för honom + att jag tycker han inte är så överdrivet bra egentligen. Tycker han gjorde ganska klantiga misstag och felpass titt som tätt senast han lirade med oss? Som sagt, många tycker kanske jag är helt fel ute och missförstå mig inte, säger absolut inte att Andersén är en dålig back !

{6984}:

Terry var väl bara på lån, och tillhör Saik.

{7791}: Anderse'n kan förstås stanna i Nordamerika, däremot så kan han ju inte bryta kontraktet med Brynäs.

{7791}: Kontraktet med brynäs gäller så länge han inte stannar i AHL/NHL eller skriver på för ett KHL lag. För i de fallen har han säkert en klausul. I övrigt så gäller kontraktet med Brynäs. Om Brynäs går med på att riva kontraktet för spel i tex Schweiz är en annan femma.

Andersén har kontrakt med Brynäs tills 16/17 om han nu inte skriver på nytt kontrakt med Pittsburgh/ annan klubb.

Alltså är Andersén typ klar eftersom han har kontrakt. Sen är problemet bara om han bryter det kontraktet och går till en annan klubb.

En liten summering av läget i laget...

Målvakter
#1 Felix Sandström 16/17

Rykten in:
David Rautio, Joacim Eriksson

Backar
#15 Simon Bertilsson 18/19
#23 Lucas Carlsson 16/17
#5 Lukas Kilström 16/17
#64 Jonathan Pudas 16/17
#22 Jörgen Sundqvist 17/18
#51 Marc Zanetti 17/18

Utgående kontrakt:
#19 Anssi Salmela

Rykten in:
Niclas Andersén, Anssi Salmela

Forwards
#44 Jacob Blomqvist 16/17
#59 Sebastian Enterfeldt 16/17
#32 Nick Johnson 16/17
#96 Oskar Lindblom 16/17
#31 Daniel Mannberg 17/18
#17 Pathrik Vesterholm 16/17
#7 Ponthus Vesterholm 16/17
#36 Linus Ölund 17/18

Utgående kontrakt:
#14 Johan Alcén
#11 Jesper Ollas
#37 Terry Broadhurst (lån)

Rykten in:
Jordan Smotherman
Jonathan Granström

Frågan är hur BZ tänker när det gäller de spelare som sitter på utgående kontrakt? Nånting säger mig att det pågår förhandlingar med samtliga i och med att de inte fick gå i samband med informationen om att Porseland mfl inte skulle bli kvar.

Huge: Fan va surmagad du är.

Det är oxå helt meningslöst att läsa om ditt försvar av Rautios insats.
Detta är ett forum. Om man vill namedroppa ett namn så ska man kunna göra det utan att du kommer in med besserwisser ton.

Du har rätt till din åsikt. Jag/vi har rätt till våran.

Det är bara att svälja eller logga ut för gott

Huge: Det mest meningslösa av allt är dina inlägg som syftar till att förklara hur meningslöst allt är (jo kanske detta inlägg är ännu mer meningslöst).

Huge: Nä du Huge det är ungefär en miljon gånger större chans att Gulas skulle hamna i Brynäs nästa säsong än att Bäckis skulle göra det.

Huge: Men det var inte ens en spekulation. Mer en reflektion över vilka spelare i FBK som skulle vara intressanta, och det är inte många. Därav Gulas.

Zappaholic: Ja det är märkligt tyst från Brynäshåll fast det kan ju vara så enkelt att de har påskledigt. De är ju människor de med och har rätt att få vara lediga och umgås med sina nära och kära.

Men det är ju några namn som varit på tapeten länge nu som inte spelar slutspel och borde således redan kunnat presenterats.

Men man får göra som man brukar. Vänta och hoppas på det bästa...

{6984}: Förstår jag också.
Det var mest ett sätt att påvisa det meningslösa med att öht börja spekulera om Gulas som ex ersättare för Rödin, eftersom det är ett väldigt osannolikt scenario.

{6984}: Skulle vara kul med något/några nyförvärv nu inom kort. Vet inte hur klara Granis, Kvävaren eller Rautio är, men gärna något annat namn typ Andersén eller en riktig toppforward.

Huge: Det är inte vad diskussionen handlar om. Gulas lär hamna utomlands iom han har sagt att han vill bort från SHL.
Jag gjorde ett påpekande mest på kul...

{7225}: Bäckis vore också bra, det är väl ungefär lika stor chans att han väljer Brynäs i nuläget, som att Gulas skulle göra det. Typ.....

{6984}: Ja Gulas vore bra.

Tigerhjärta: Är det nån i FBK som skulle komma till Brynäs så är väl Gulas den som vore mest välkommen. Det vore en bra ersättare för Rödin.

Tigerhjärta: Läste att han vill spela utomlands igen och skulle han stanna så ville han ha ett långtidskontrakt med Färjestad. Så att han skulle hamna i Brynäs känns väldigt långt borta. Men det är en bra spelare som verkligen skulle göra stor nytta i Brynäs.

Wesley: Om man vill snacka lite mer silly. Såg att Mikael Johansson I FBK verkar ha utgående kontrakt, en spelare jag hemskt gärna skulle vilja se i Brynäs! Bra fart, slit och en vass avslutare !

Dock tror jag inte att det lär hända.

{6984}: Jo men det bryr jag mig inte om faktiskt men jag är äcklad av stockholmsderbyna och dess våld.
Fast lite derbyn mot Leksand vore förstås kul.

{7225}: Hemmamatcherna mot KHK är ju knappast en kassako. Det skulle bli fler åskådare om AIK gick upp.

Huge: Ganska nice om vi skulle slippa Gnaget och de där stockholmsderbyna i SHL, jag är bara positiv till KHKi SHL.

Chris11: "Rautio var riktigt usel idag (som vanligt) släppte in väldigt enkla mål."

Märkligt påstående om man sett matchbilderna. Målen tillkom på följande sätt, du får gärna kommentera med ev invändningar och peka på vad Rautio gör så uselt på de "enkla mål" du talar om:

Det första är ett stenhårt handledskott från en sopren skytt i ett friläge.

Det andra är ett stolpskott där skytten får tillbaka pucken i ett relativt ofarligt läge.
Sen säljer sig den ena backen billigt genom att stöta på målskytten, som i sin tur drar samme back och därefter kan avsluta genom att raka in pucken mellan Rautio och en egen back som ligger i målområdet, en back som i det läget även ser ut att delvis störa Rautio i dennes räddningsförsök.

Vid trean slarvar LHC vid eget bås, TVÅ egna spelare lyckas inte stoppa en relativt lös puck efter sargen, TVÅ växjöforwards får friläge två mot noll. Rautio gör det han ska och fokuserar på puckföraren genom att i första hand täcka första stolpen, men denne gör en snygg dragning och lägger in pucken istf att försöka passa till sin kollega.

Det fjärde målet föregås av hönsgård i LHC:s försvar. En växjöforward vänder enkelt bort två backar bakom kassen och frispelar lika enkelt en kollega framför målet som smygit upp mellan TVÅ försvarande backar, sen avslutar målskytten i friläge med en hård och snygg backhand upp i ena krysset.

Möjligtvis att Rautio kunnat rädda tvåan, men det är en tilltrasslad situation framför kassen efter en stolpretur, där backarna väldigt enkelt släpper fram målskytten. I övrigt är det knappast några billiga och enkla mål Rautio släpper in,snarare jävligt snygga och distinkta avslut i 3 frilägen som föregåtts av virrigt och tafatt uppträdande av uteförsvaret.

mk: jag äger inte nån. Jag försöker bara hålla en vettig nivå här på forumet. Då håller det inte att medvetet skriva en massa dynga som nån slags hämnd.

Då sjunker nivån snabbt här...

{6984}: Snacka om att du äger Huge😄😄

Huge: Nej Huge. Det ger dig INTE rätten att ge tillbaka. Du kan ge vederbörande fel genom argument, inte pajkastning. Sånt brukar sällan sluta väl. Ofta med ofrivillig semester från forumet.

Huge: Ni har olika åsikter, bemöt hans med underbyggda egna istället för att kasta skit på skribenten. Och jag tror faktiskt inte att tilltänkta förvärv hänger här, men det gör Chris. Allt jag skriver nu är i all välmening och jag vill inte gå in i en lång debatt kring detta, jag önskar bara att vi är trevliga mot varandra.

moment22: Är jag otrevlig för att jag tycker att han inte är seriös, kommer med märkliga påståenden som inte stämmer och i allmänhet verkar virrig och ombytlig?
Han sitter ju själv och är otrevlig mot tilltänkta nyförvärv osv, då får han väl tåla lite ironi och skit tillbaka...

Huge: Bara en liten fråga, varför måste du vara så jävla otrevlig mot Chris?!

Zappaholic: Haha...
Som vanligt går det inte att ta Chris11 på nåt som helst allvar.
Minns häromveckan när han tyckte att Andersén inte var nåt att ha, en helt onödig värvning.
Nån dag senare hade han ändrat sig, nu var Andersén helt plötsligt en riktigt bra värvning.
Det säger det väl mesta vad gäller trovärdighet och kunskaper när det gäller hans "analys" av Rautio.
Ena dan kanske Rautio gör en mindre bra insats, då ska han tydligen utvärderas utifrån den.
Vad händer om Rautio nu spikar igen i nästa match, månntro?
Då måste han ju helt plötsligt vara ett klart bättre val än Jocke?
Eller? :-)

Chris11: Uppseendeväckande att Linköping fortsätter att ge "usla" Rautio förtroendet. De måste verkligen ha målvaktsproblem i den klubben ;-)

Chris11: Usel som vanligt? Vad fan menar du med det? Varför sprida onyanserad skit om Rautio helt i onödan? Jag förstår att du kan känna dig besviken om han är vår målvakt, men att sitta och påstå att han alltid är usel är riktigt dåligt.

Jag vill också se exempelvis Jocke före Rautio i vårt mål, men inte fan kastar jag dynga om Rautio bara för det...

moment22: Vet du något som inte vi vet angående målvaktsfrågan?

Nej tyvärr.

{5915}: Ja många säger att det är klart. Jag litar på det

Chris11: Så det är klart? Shit. Ja, där har BZ lite att förklara.

Rautio var riktigt usel idag (som vanligt) släppte in väldigt enkla mål.
Där har vi vår förstamålvakt nästa säsong. Bra Bengtzén!

« · 1738667 · »