1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741643 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
{7225}: "Severe injury on achilles tendon which requires surgery" Enligt Coyotes PK

{7225}: Dom spelade "två-nudd" på uppvärmning när han skadade sig. Tror det var hälsenan som fick sig en törn.

munkas: Visst var det nån sträckning på uppvärmningen han råkade ut för?

{7057}: Ryktet kommer från hockeysveriges skribent Uffe Bodin.

{6984}: Vad har jag missat? Är limpan påväg hem? Vart kommer det ryktet ifrån? Orkar inte scrolla genom allt tjafs..

munkas: Ja det känns lite som ett osäkert kort. Meeen, först ska han presenteras officiellt. Vi får hoppas att Felix tar några steg framåt till nästa säsong för det lär bli han som får vakta kassen i början av säsongen skulle jag tro.

Skrubben: Jo, lite oroväckande med skadan dock. Speciellt med tanke på att han kommer till Europas mest utsatta förening. Men om han får behandling för skadan där borta och tar med sig ett rehabprogram hem till Sverige så kanske han slipper Brynäs läkarteam och medföljande bakslag, fördröjd läkningstid och tveksamma diagnoser. Kul om Limpan kommer!

Skrubben: Frågan är hur mycket Pecka har att säga till om när det gäller valet av målvakt. Jag tror inte att han har sista ordet...

mk: Var det någon mer som lyssnade på radiosportens hockeypodd med Alcén i höstas? Han sa att det värsta han visste var "döda målvakter", dvs. sånna som bara blockar skotten utan att göra några spektakulära räddningar.

Dom bad han nämna vilka målvakter han tänkte på, men han lät bli att nämna några namn. Men i min skalle dök direkt Rautio upp. Han måste vara den mest "döda målvakten" i hela ligan. Jag har svårt att tro att Pecka skulle vilja bli coach åt honom.

Ju mer jag tänker på detta, desto mer otroligt känns det att Rautio kommer komma till oss. När man tänker efter så är det också ett perfekt tillfälle att värva hem Lindbäck. Han har nyligen dragit på sig en allvarlig skada, vilket gör att sannolikheten minskar radikalt för ett NHL/KHL-lag att våga chansa med honom. Då är det perfekt läge för Pecka att få hem en av sina gamla adepter 😀

munkas: Så din teori är att Bulan inför match medvetet väljer det målvaktsalternativ som för dagen anses vara det sämsta?
Nog för att det brukar förekomma en del skrattretande konspirationsteorier härinne emellanåt, men den här har jag aldrig hört....

mk: Jag tror på det när det blir officiellt. Men visst skulle det smaka fågel med Lindbäck i kassen.

Skrubben: När Pecka sa att man höll på scoopet ett tag till så låter Rautio inte som det är han. Då är ju Lindbäck desto mer scoop.

Detta blir spännande😄😄

munkas: Var inte Högberg skadadför någon match sedan? Kanske var därför

Skrubben:
Jag skämtar inte!

Tänk er något sånt här:

A.Lindbäck (F.Sandström)

A.Salmela - N.Andersén
S.Bertilsson - M.Zanetti
L.Kilström - L.Carlsson
J.Pudas (J.Sundqvist)

NY - NY - O.Lindblom
N.Johnson - J.Granström - J.Smotherman
Pa.Westerholm - J.Blomqvist - S.Enterfeldt
E.Thorell - G.Thorell - M.Nilsson
(D.Mannberg, Po.Westerholm)

Rätt OK lag!

Chris11: Jo, fast det är ju konstigt isf att Linköping satsade på en målis i slutspelet som försvinner från klubben efter säsongen och inte på den unga killen som har kontrakt två år till. Eller resonerar LHC lite annorlunda jämfört med Brynäs och låter den bästa målvakten stå?

Sådärja, då var Linköping utslagna. Nu blir det spännande att se om Rautio presenteras till veckan...

God natt från Thailand! Funderar på en Brynästatuering här I dagarna (isåfall första)..

Pettisbif: Spännande om det stämmer med Gustaf Thorell. Jag har hoppats att Bengtzén ska lyckas värva poängkungen Marcus Nilsson från sitt gamla Bofors. Misstänker att han också försöker få med radarpartnern - och tvåan i poängligan - Erik Thorell. Om nu Eriks bror Gustaf är klar börjar jag fundera på om han ska försöka få hit hela kedjan?! Nu kanske inte det är så sannolikt men vi behöver i alla fall forwards och vi behöver poängstarka forwards. Jag tycker också det är vettigt att värva från HA. Är inte säker på att alla här håller med men jag tycker vi haft mycket bättre utdelning på att värva spelare på väg upp än etablerade stjärnor på väg ner.

honken21: 280 000/månad hade Rödin sista året i Brynäs. Första åren hade han 70 000/månad men i och med kontraktsförlängningen så landade han på 280k. Så pengar för en stjärnvärvning finns!

Pettisbif: Skämtar du?? Var han säker på Lindbäck? Att få hem honom vore ju mumma 😋

Pettisbif: det finns väl SHL-klausul för allsvenska spelare?
Thorell är väl ingen superbra spelare om man EP-scoutar... Erik är isåfall mycket bättre än brorsan!

Enaranger: Finns det någon fakta på att han inte låg i absolut topp även lönemässigt? Rätt säker på att det finns ett mycket stort löneutrymme att jobba med nu.

Enaranger: Nej han sa Gustav. Vi snacka på ett tåg till Stockholm idag. Men han kanske menade Erik thorell? Jag tyckte också det lät märkligt med Gustav eftersom han har kontrakt. Men det hade ju även Johan Alcén när han värvades från Mora..

TobiasR: Här tror jag minst ett av våra nyförvärv kan finnas. Kanske missat någon nyhet kring någon men går enbart på utgående kontrakt på Eliteprospects.

Ryan Lasch (51 p)
Patrik Zackrisson (48 p)
Milan Gulas (45 p)
Matt Anderson (40 p)
Mikael Johansson (40 p)
Spencer Abbott (35 p)
Toni Rajala (32 p)
Rhett Rakhshani (29 p)
Erik Christensen (24 p)
Janne Pesonen (22 p)

Pettisbif:

Är du säker på att det inte var Gustafs bror?
För Gustaf har kontrakt även nästa säsong, men inte hans bror.
Enligt eliteprospects.se.

honken21:

Rödin var seriens bäste spelare.

Men i och med att han samtidigt troligen inte var seriens
bäst betalde spelare, så underlättar det inte för oss att
skaffa en tillräckligt bra ersättare.

Att det sen finns ett NHL-avtal som tagits fram av
imbecilla kretiner gör ju inte saken bättre. Hade
vi fått en skälig ersättning för att bli av med seriens
bäste spelare, med kontrakt i 2 år till, så hade ju
chansen ökat att värva en tillräckligt bra ersättare.

Så jag tycker nog vi ska visa mer ödmjukhet mot
Modosupportrarna och inte vara så dryga. Om ett
år kan det vara vi som är i den situation som de är
i nu.

honken21:

Spencer Abbott
Milan Gulas
Rhett Rakhshani
Toni Rajala
Janne Pesonen

Sen finns det några duktiga centrar också som tex Zackrisson och Matt Anderson

Jag träffa hockeysveriges skribent Uffe Bodin. Jag fråga om han visst något snaskigt till Brynäs. Han sa att Gustav Thorell från Bofors är klar för oss. Sen var även Lindbäck hör och häpna på g hem till oss. Fuck Jocke E och Rautio om vi får hem Lindbäck!! 😊😊😊 Sen intyga han även att Grana och Smoothie var klara. Även Andersén 😊 Dom jobbar på att behålla Salmela.

Jävligt kul med Lindbäck. Thorell?? Någon som sett han in action?

Kan någon lista de största stjärnorna i SHL på utgående kontrakt? Tror Bengtzén gärna tittar i egna ligan i första hand.

Verkligen sugen på att se vad det blir för ersättare till Rödin. Känns som ett ovanligt läge för Brynäs att ha haft seriens bästa spelare. Självklart hade vi helst behållit honom, men Bengtzén har alla möjligheter att värva in en superstjärna nu. Om vi var glatt överraskade av Johnson-värvningen i fjol - håll i hatten nu.

Brynäsgubbe: Då hade jag skrivit det. Jag menar generellt.

{6984}: "Som en vuxen människa eller på ett omoget sätt genom att kasta skit på spelare och ledare?"

Påstår du att jag har gjort det? Eller varför skriver du så?

Skrubben: Herregud du vet ju ingenting men ifrågasätta går tydligen bra ändå.

ellis: Ja hur ska man göra? Kan DU påverka nånting i Brynäs här på HS? Du kan på sin höjd besöka ett årsmöte och väcka en fråga där, men kom ihåg att du är väldigt begränsad för du har bara mandat att lyfta frågor kring föreningen. Inte de anställda. Ett bekymmer i sig an man tycka. Du får fixa en app och tjäna några miljarder och bli en storsponsor så kanske du kan vädra dina bekymmer och påverka. Gubben Ejendahl gjorde så för Leksand vill jag minnas, med varierande resultat om man säger ;-)

Bekymmerslös vet jag inte. Jag har insett att det är bara slöseri med energi att oroa sig över saker man inte kan påverka. Jag säger inte att jag är positiv till en del saker inom Brynäs men det är bara att gilla läget under vetskapen att de som bestämmer i Brynäs gör det med utgångspunkten att det de bestämmer är det bästa alternativet enligt deras åsikt.

Skrubben: Hur skadorna behandlats är ju en annan fråga och mycket lite med hur de uppkommit att göra och där finns det många frågor att ställa, helt klart.

{6984}: Jo men då är det ju för väl att du m fl tydligen ser så bekymmerslöst på Brynäs situation då...

Skrubben: Glöm inte att ALLA i Brynäs är "kunnigt yrkesfolk" och kan således inte göra fel ;-)

Jag tycker många här är lite för snälla angående våra skador.

Visst, Salmela fick ett skott på foten, men hur hanterade läkarna den skadan? Man opererade honom inte, utan lät honom "vila upp sig" i någon månad. Han kunde visserligen gå på is snabbare, men det höll i 4-5 matcher. Sedan fick dom göra det dom egentligen skulle gjort från början: Gipsa foten och återställa allt helt och hållet. Hade man gjort detta direkt, hade han säkerligen kunnat spela 10-15 matcher till denna säsong.

Likaså med Bertilsson. Han skadade sig på en träning på försäsongen. Det var samma axel som han tidigare opererat. Hur agerade läkarna där? Tanken var att han skulle spela med tejpad axel en hel säsong. Och det gick ju inte så bra. Fem matcher spelade han totalt denna säsong...

Nej, jag ifrågasätter VERKLIGEN läkarna i denna förening. Klubben borde rannsaka sig själv hur kompetent folk man egentligen har på dessa poster. Nu tror jag givetvis inte att jag hade kunnat gjort det bättre själv. Men som supporter borde man kunna kräva en bättre behandling för både Bertilsson och Salmela.

Huge: Frågan är väl snarare hur skydd kan modifieras utan att riskera att spela med felaktig utrustning och riskera både sin egen och lagets bästa.
Jag vet inte hur hockeyligan resonerar men jag vet att "Failure to wear mandatory equipment" har bestraffats väldigt hårt i tex den amerikanska football ligan, NFL. Ett lysande exempel på det är den sk. "Deflate gate" där New England Patriots använde bollar med ett för lågt lufttryck för att underlätta spel i kallt väder. Både laget och deras viktigaste spelare har både bötfällts och stängts av från x antal matcher. Laget har bestraffats med förlust av val i de två första rundorna i årets draft.

Detta kanske är ett långsökt exempel men blotta tanken på vad vår "högt uppskattade" diciplin nämnd skulle kunna hitta på tilltalar inte. Med möjligheterna för avstängningar och borttagna poäng så känns det olustigt.

bradberry: Det är nog inte ovanligt att spelarna modifierar eller skippar vissa skydd av rörlighetsskäl. Så det där skyddet hade förmodligen dämpat även Rödins agerande på isen, med ett förmodat ännu sämre resultat för laget som följd.
När vi nu ändå spekulerar i efterhand kring vad man borde eller inte borde ha gjort, menar jag.
Frågan blir ju annars var man ska dra gränsen när det gäller vilka skydd man rimligtvis kan begära att spelarna måste använda för att begränsa skaderiskerna?
Det blir väl som vanligt en kompromiss och vägande för och emot, då i stort sett allting som rör sporten handlar om avvägningar av den typen sas.
Hur mkt ska man träna utan att öka risken för skador?
Hur många talanger resp etablerade spelare ska man använda för att få en bra balans eller uppnå sportsligt maxresultat?
Osv, osv....

HitTheLights: Det intressanta i debatten är väl isf att titta på de skador som vi haft i övrigt, dvs skador som möjligtvis och i nån grad kan relateras till ev felaktig träning och inte till ren otur som varit fallet med ex Ollas(?), Enterfeldt, Vrana, Rödin, Salmela och Bertilsson.
Och även om man tittar på dessa mer "normala" skador sas, så är det ju nästan omöjligt att avgöra vilka som mer eller mindre direkt kan relateras till felaktig träning.
Det handlar ju om allt från förkylningar, sträckningar, vrickningar, infektioner till hösnuva, höll jag på att säga.
Den enda "skada" man ev kunnat hantera lite annorlunda är väl isf Bertilssons axeldito.
Här borde man nog ha opererat i ett tidigare skede, om vi nu ska vara efterkloka.
I övrigt känns det som att våra skador under säsongen varit av normal art och omfattning när det gäller hur det ser ut för de flesta lag i en tuff kontaktsport som ishockey.

bradberry: Det är en nyhet för mig. Det är ju naturligtvis inte bra att modifiera skydden sådär. Inte bara för oss utan även för spelare OM den stora olyckan är framme och gör dem till hockeyinvalider. Det är ju inte säkert att försäkringarna gäller då.

{6984}: Rödin hade dessutom klippt av de extraskydd som löper upp mot benet från knäskyddet. Ett skydd som förmodligen hade dämpat skadan från Pudas skridsko...

ellis: Ah, så du har hittat ett halmstrå att oroa dig över. Ja men då är allt som det ska ;-)

eljuliano: ""Blir livrädd när man besöker eliteprospects och ser en transfer på Lindblom. Tur att det bara var resten av säsgonen det gällde."

Som jag skrev igår, var inte så säker på detta...

{6984}: Stenar ska vändas, det är bra. Men jag ser inget som tyder på att skador vid isträning ökat under Bulan. Att få en sena avskuren händer inte ofta och jag har svårt att se någon stark korrelation mellan Rödins skada och Bulans isträningar. En tydlig Freak accident i mina ögon.

Att köra spelare trötta är nyttigt just för att de ska träna att ta bättre beslut när hjärnan blir trött. Det får man väga mot något ökad skaderisk.

HitTheLights: Salmela fick en puck på foten på träning. Det har hänt förr. Jag tror det var Dackell som fick en puck på foten under en träning. Den typen av skador tror jag inte att det går att förebygga utan att göra avkall på en vettig träning.

Rödin kolliderade med Pudas på träningen och fick en sena avskuren. Använder man isytan rätt? Kan man ändra åkvägar när man kör intensiva åkpass för att bygga upp mjölksyrenivåer etc? Jag har sett massor av träningar och tänkt den tanken att man har haft väl lite trångt på sina åkövningar. Nu vet jag inte om Bulan har ett annat upplägg men av det jag sett så har man åkt väldigt tätt inpå varann när man möts. Nu kan det ju vara så att kollisionen hände när man tränade spel och sånt är svårt att förebygga. Men när det gäller annan träning där skridskoåkning ligger i fokus så kan man göra det. Om nu Bulan kör extra hårt på dessa övningar så blir spelare tröttare och tappar uppmärksamheten på sin och andras position och olycksrisken blir större.

Jag vänder på stenar. För jag vägrar att tro att Brynäs skulle vara extra otursföljda när det gäller såna skador.

{6984}: Men om vi tar och tittar lite på skadorna som våra bärande spelare råkat ut för den här säsongen så är det svårt att se hur man ska ändra i upplägget. Bara för att vi haft en hel del ljumskskador och liknande slitageskador de senaste åren så kan man ju inte lite trött fortsätta snacka om upplägg och "träna rätt". För klara gärna hur man förebygger en avskuren sena eller ett brutet ben i foten under match?

"Jag har svårt att tro att det endast kan skyllas på "otur" eller "tillfälligheter".

Vad i dessa två nyckelskador är inte otur eller tillfälligheter?

{6984}: Har du gjort nån grundligare undersökning när det gäller övriga lag och hur många av deras skador som tillkommit under träning i nån form?
Det är väl först efter en sån genomgång du kan dra ev slutsatser om vi är mer eller mindre drabbade än övriga lag.
Min poäng är ju att Rödins avskurna sena, Salmela slagskott på foten och Vranas krossade käke under spel, knappast är skador som gått att undvika vilken träningsmetod du än praktiserar.

Huge: Sånt som de ekonomiska musklerna när det gäller spelare kan vi bara spekulera om så det lämnar jag därhän. Men det är desto viktigare att man blir mer precis i sina bedömningar om hur länge spelaren i fråga blir borta. Det är svårt, det inser jag men jag tycker mig se ett mönster i bedömningarna blir på tok för ambitiösa. Just när det gäller rehab så känns det väl vanligt med återfall och bakslag i Brynäs. Jag drar slutsatsen att man gjort samma bedömning i Brynäs organisation iom den utredning som startades efter förra säsongen. Jag hoppas att man hittar en lösning. För dessa bedömningar ligger ju som underlag för BZ att besluta om man har råd att vänta in den skadade spelaren eller leta fram en ersättare.

När det gäller "oturliga" skador på träning. Är det inte konstigt att Brynäs känns väldigt mycket mer drabbade av dessa jämfört med andra lag? Jag har svårt att tro att det endast kan skyllas på "otur" eller "tillfälligheter". Så man bör nog se över sina upplägg på träningarna med för att förebygga vår "otur".

« · 1739038 · »