1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739065 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
moment22: Skulle vara intressant att höra vad Smoothie har haft för roll i Rögle och hur mycket han har spelat. Är han en fysisk spelare?

Peja: Snittade 17.02, men jag har ingen aning om vilken roll han hade.. Kommer inte ihåg att jag la märke till honom direkt i matcherna mot Brynäs.

moment22: Johnson var en av de sämsta med +/- hos oss. Vad säger det om honom?

Bryn?s123:

Jag tror att Smotherman är dyrare än Rensfeldt men att Rensfeldt
skulle ha varit en betydligt bättre värvning, om nu en spelare från
Rögle skulle värvas.

Så jag tror inte att Smotherman är så billig som många verkar tro.
Möjligen om den där expertskatten skulle sänka kostnaden något.
Men i och med att han spelat i Sverige 4 säsonger i rad, med bara
ett litet avbrott i Finland emellan, så är det väl tveksamt om
expertskatten kan användas för honom.

Det känns lite som att Rögle har råd att byta upp sig till en dyrare
bättre utländsk spelare och vi får ta det lite billigare alternativet
som de inte längre vill ha kvar. Och då tror jag ändå inte att han
är tillräckligt billig för att vi ska ha råd med att ta in riktiga spetsspelare
som ersättare till Scott och Rödin.

Chris11: Att han inte var så jävla bra i 5 mot 5!

Peja: verkar inte vika ner sig om det blir fight. Tacklas inte så supermycket, 46 st den gångna säsongen. Kollat lite på intervjuer med honom där han beskriver sig själv som fysisk, explosiv och en målgörare.

Chris11: Det säger tyvärr inte så mycket. Om en spelare kan slåss är ju ärligt talat irrelevant i SHL. I vår liga är det bara dumskallar som vill bli avstängda som slåss. Det som är oroväckande i Smothermans statistik är att han inte verkar göra några assists överhuvudtaget. Låter rent spontant som en spelare som kan vara beroende av en spelskicklig center, i dagsläget ytterst oklart vem det skulle kunna vara i Brynäs.

moment22: beror ju på vilka man spelar med också? Johnson har spelat med olika centrar hela säsongen. Han har nästan gjort 22 mål på egen hand. När johnson spelade med Rosén och Kiiskinen i Växjö så hade han ju bäst +/- i hela SHL. Det är förmodligen för att de tre gjorde många mål tillsammans och för att Rosén tog mer ansvar i defensiven än vad tex Vrana gjort den här säsongen.

Chris11:

Den duon tillsammans med Gynge hade ju väldigt bra +/- den
här senaste säsongen.

Peja: helt rätt. Men går han in med Pathrik Westerholm, som är vår bästa playmaker så kan det hända grejer i den kedjan. Bröderna brothers transporterar puck och Smotherman får pucken i rätt läge så han kan näta. Kan bli bra! Vet flera gånger Pathrik spelat in både Brodecki och Mannberg i drömlägen som de sumpat. Westerholmarna behöver en spelare slm kan sätta dit chanserna. Kanske det kan vara Smotherman?

Enaranger: japp, den kedjan gör ju fruktansvärt mycket mål framåt och tar ansvar i defensiven (antar jag).

Chris11: Absolut finns det många variabler som spelar in i statistiken , och andrakedjan var ju ganska dysfunktionell stora delar av säsongen. Jag har dålig koll på vem JS spelat med under säsongen i Rögle. Men likförbannat, jag TROR inte det är en jättebra värvning.

moment22: Nä, lagbygget hänger på vad vi har i buren. Jag tycker både Granis och Smootherman känns som vettiga värvningar men det spelar liksom ingen roll om vi har keeprar som inte kan spika igen och släpper billiga skitmål i viktiga matcher och slutspel. Jag håller fan med om att vi hade tagit Djurgården med Honken i kassen. Vi kanske inte ska ha så jäkla bråttom med att kasta in målvakterna i A-laget, det är ju långt ifrån alla som kan kliva in som Markström gjorde i unga år. Johansson var definitivt inte redo förra säsongen och Felix känns inte heller direkt redo. Låt dem få rutin och mycket matcher i allsvenskan istället. Det är ju stor skillnad på att låta en junior få testa vingarna i en fjärdekedja kontra låta en junior få testa lite målvaktsspel. En bra målvakt är ett måste för att komma långt i ett slutspel, den absolut viktigaste spelaren. Hoppas att Bz lägger mycket krut på den posten.

Chris11: Det är svårt att spela med tvillingarna. De passar vanligtvis varandra längs sargerna läääänge innan de involverar den tredje länken. Men det känns svårt att säga om Smotherman är rätt spelare där med tanke på att ingen verkar ha koll på vilken spelartyp han är.

moment22: Vi har ju definitivt ingen anledning att tro att Smotherman kommer att bli en superspelare. 14 mål och ett fåtal assists i SHL är förstås inte kattskit men det är lite i jämförelse med vad grabbar som Rödin & Scott levererade för Brynäs 15/16... Dessutom var det hans enda säsong på SHL-nivå hittills.

Chris11: Känns som man sett samma typ av kommentarer hundratals gånger när den aktuella spelarens säsong inte är slut än.

Enaranger: Generellt sett är utlänningar billigare än svenskar. Kolla bara hur Modo byggde sitt lag. Där var deras VD och Svartvadet oerhört tydliga med att Nordamerikaner är billigare än svenskar om spelarna håller ungefär samma nivå.

Även Mike Helber sa i ett avsnitt i Cmores podcast att utlänningar är billigare än svenskar. Han sa att det dels beror på att man har annorlunda pensionsutbetalningar än svenskar, men att dom också har lägre löneanspråk om dom kommer från AHL, där man tjänar en spottstyvel i jämförelse.

Peja: Är det någon som jämfört honom med Rödin och Scott tidigare? Det är ju uppenbart att man värvar honom för en andra/tredjekedja. Där hade vi killar som Ollas, Brodecki och Mannberg denna säsong. Ett klart uppköp jämfört med dessa killar.

Angående att Johnson inte hade så många assists som säsongen
innan i Växjö. Det gäller ju att spela ihop med målgörare också
för att få en massa passningspoäng. Förutom de få gånger han
spelade i förstakedjan så var väl Ollas den bäste målskytten
han spelade med (9 mål). Men att Johnson kan lägga fina
passningar såg vi ju vid 2-0 målet i andra åttondelen mot DIF.

Men Ollas var ju ändå bland de 5 bästa målskyttarna vi hade.
Så vi fick spela de 5 sista omgångarna i serien och åttondelarna
utan 2 av våra 5 bästa målskyttar. Klart sånt påverkar. Om det
inte skulle påverka. Ja, då förstår jag inte varför de som tycker
att skador på de bästa spelarna inte påverkar, ändå anser att
vi ska värva in spetsspelare till nästa säsong. Om såna spelare
nu ändå inte ska göra någon skillnad på lagets kapacitet.

Peja: man får väl vänta och se helt enkelt. Bengtzén lär ju ha koll på killen och vart han kan tänkas spela. Jag ser positivt på värvningen. Tittar man på hans tidigare säsonger så har han ju öst in poäng så han ska väl vara en spelare för de tre första kedjorna. Men han kan ju absolut inte vara tänkt som Rödins ersättare, då bryter jag ihop.

Skrubben:

För att en utlänning ska bli billigare så gäller det ju att man kan
utnyttja t.ex. expertskatten för spelaren. Och när det gäller
Smotherman så är väl det oklart än så länge, med tanke
på hur mycket han spelat i Sverige de senaste 4 säsongerna.

Att de har lägre löneanspråk tror jag lite vad ¨jag vill på.
De har agenter. Och agenterna vet vad spelare med
vissa meriter "är värda". Så sådär jättelåga tror jag
knappast att löneanspråken är.

Sen vet jag inte om man ska ta det Helberg påstår
så där superseriöst längre. När han påstod att
Linköping hade en lönebudget på 35 mkr så
tappade han i trovärdighet rätt mycket. Kollar
man på vilka spelare de har så inser alla att den
siffran inte kan stämma (om de nu inte kommit
på ett lagligt, eller olagligt, sätt att smita från
skatterna, som inget annat lag kommit på).

Om man ska värva en breddspelare till tredje- eller
fjärdekedjan, så tror jag helt klart att en ung svensk
spelare från allsvenskan utan SHL meriter är billigare
än en utländsk spelare med SHL meriter.

Enaranger: "Om man ska värva en breddspelare till tredje- eller
fjärdekedjan, så tror jag helt klart att en ung svensk
spelare från allsvenskan utan SHL meriter är billigare
än en utländsk spelare med SHL meriter."

Ja, du sa det själv. Om dom har olika meriter är det ju självklart att den med bäst meriter, oavsett nationaliet, tjänar mest. Men nu jämförde jag jämbördiga spelare, där den ena är svensk och den andra är utländsk.

Skrubben: Ett uppköp mot 15/16 version av Ollas men inte mot en formtoppad Ollas. Jag hoppas och tror att du har rätt, dvs att Smotherman inte ska ersätta Scott eller Rödin.

Chris11: Ja, BZ borde ha koll på Smotherman, men han borde ha haft koll på Porseland också... ja vi får se helt enkelt.

Chris11:

Skulle han vara Rödins ersättare. Ja då kan vi börja detaljstudera
de allsvenska lagen inför ett kvalspel nästa säsong.

Många har nog inte fattat hur bra och viktig Rödin var för
Brynäs den här säsongen. I matcherna före det första
landslags uppehållet var han en av de mest dominerande
spelarna man sett i högsta serien på många säsonger.
Då var han helt enkelt en nivå högre än alla spelare i
serien. Och gjorde oss till ett riktigt topplag. Och då kan
man se hur en riktigt riktigt bra spelare kan påverka ett
lag i positiv riktning.

Sen blev Rödin skadad i en av landskamperna. Och efter
det var han inte riktigt lika dominant. Men fortfarande en
av de bästa spelarna i serien.

Så jag är fortfarande helt övertygad om att: hade Rödin och
Salmela varit helt skadefria hela säsongen. Då hade vi minst
gått till semifinal. Och haft en god chans på final och till och
med ett SM-guld.

Skrubben:

Om Smotherman är tänkt till en tredjekedja. Ja då hade det nog
varit billigare med en allsvensk spelare från Sverige på uppgång.
Som kanske kan göra lika mycket nytta. O´ch då hade vi haft råd
med en dyrare (och då sannolikt bättre) spetsvarvning.

Men är han tänkt till en första eller andrakedja. Ja då är
jag fortfarande smått skeptisk och oroad. Men han får
gärna bevisa motsatsen nästa säsong. Att han är en
toppvärvning som gör stor succé. Men han kan ju inte
anses vara ung och lovande, med stor utvecklingspotential.
Så mina förväntningar är i alla fall inte sådär jättehöga.

Har en känsla av att kontraktsförhandlingarna mellan Bengtzén och Alcén strular. Han gillade nyss denna tweet:

Skrubben:

Alcén är dessutom en mycket bra ambassadör utanför isen.
När det blåste som snålast kring "en bra start" i höstas.
Då var Alcén en av dem som direkt stod upp för projektet.
Och då hade han rätt nyligen anslutit från Mora.

Ingen överraskning.
Sveriges eget Kanada som har sin egen lilla gräddfil.
Och folk undrar varför det kallas DIFiplinnämnden.

Sammanfattning av truppen just nu.

Målvakter:
1. Felix Sandström
-----------------------------------------------------
2. (David Rautio/Jocke Eriksson??)

Backar:
1. Simon Bertilsson
2. Lukas Kilström
3. Marc Zanetti
4. Jonathan Pudas
5. Lucas Carlsson
6. Jörgen Sundqvist
----------------------------------------------------
7. (Salmela?)
8. (Andersén?)

Forwards:
1. Nick Johnson
2. Pathrik Westerholm
3. Ponthus Westerholm
4. Oskar Lindblom
5. Jacob Blomqvist
6. Sebastian Enterfeldt
7. Daniel Mannberg
8. Linus Ölund
----------------------------------------------------
9. (Anton Rödin?!!!)
10. (Greg Scott?)
11. (Jonathan Granström?)
12. (Jordan Smotherman?)
13. (Johan Alcén?)
14. (Jesper Ollas?)
15. (Terry Broadhurst?)

Scott lämnar med stor sannolikhet. Den prestationen Broadhurst visade upp på sina 13 matcher kan Boqvist göra mycket bättre, så släpp Broadhurst, vad väntar du på Bengtzén?

Fick en konstig känsla att Rödin kanske blir kvar en säsong till. Finns lite punkter som kan tala för det:

1. "– Att han kommer med i VM är viktigt, menar Hammarström." - Rödin kan inte spela VM i år pga skadan.

2. Han låter lite uppgiven i reportaget med SVT. Planen var att han skulle träffa Vancouver någon vecka efter skadan skedde, men så blev ju inte fallet.

3. "– Jag vet att lagets assisterande manager var till Finland nu när Karjala Cup spelades för att titta ordentligt på Anton. Nu hade han ju otur och blev skadad precis till de sista matcherna där. Men han kommer säkert att få nya chanser och vi kommer att titta noga på honom just i landslagssammanhang, säger Hammarström." Rödin fick ju inga mer chanser pga skadan.

4. Kommer de verkligen att chansa med att erbjuda honom ett envägskontrakt? Han blev ju skadad och de kan inte veta säkert att han kommer upp i samma nivå som han hade innan skadan samt fortsätter utvecklas.
Rödin faller lätt och har dålig disciplin(tänker på det att han brukar ta onödiga utvisningar med minuter kvar av matcherna när laget jagar kvittering). Sedan spelar inte med supersnabbt tempo som krävs i NHL och han är ju inte så superbra i defensiven.

"- Kommer han över så handlar det om spel i NHL. I det här skedet (läs: Rödin är 25 år gammal) kommer han inte över för att spela i AHL, så vi måste bestämma oss om han kan ta en plats i vårt lag och om han passar in. Sedan tar vi det därifrån, säger Benning."

Hoppas verkligen att han stannar, men lämnar han så får vi bara önska honom lycka till och värva en ersättare av klass.

Chris11: Fast glöm!

Det där skrevs ju innan Vancouvers uppmärksammade trade där man bytte spelare till fans och medias stora förvåning och man kommenterade det med att "vi har ju Anton Rödin i SHL också som vi räknar med till nästa säsong". Att skadan skulle påverka NHL-möjligheterna verkar det således inte. Sen kan man ju hoppas att Vancouver får andra planer. "Ramlar över" någon annan spelare de inte räknat med som de prioriterar före Rödin. Där kanske skadan kan spela in.

Men faktum kvarstår:
- Rödin finns i Vancouvers planer
- Han gör det redan till kommande säsong
- Han gör det trots skadan

...sen kan jag väl å andra sidan unna Anton någon/några NHL-säsonger. Man känner sig lite egoistisk när man önskar att NHL-planerna går i stöpet.

Orsaken till denna "egoism" bottnar ju i och för sig i de obegripliga övergångsregler som råder mellan SHL/Europa och NHL. De fortsätter att våldta oss och vi vågar inte polisanmäla brottet...Typ...😃

Fick vi skäligt betalt för att skicka kontrakterade spelare till NHL skulle man vara frikostigare med att unna spelarna möjligheten...

bradberry: Ja... Men vilken dröm det vore att ha kvar Rödin. Jäklar vilket lag vi skulle kunna ha då!

bradberry: Ja avtalet är inte mer än ett stort skämt påskrivet av gubbar i IIHF som själva knappast brinner för hockeyn på samma sätt som hockeyfansen. Jag gissar att NHL hotade med att inte släppa iväg sina spelare till VM och det hotet hjälpte.

Det minsta man skulle kunna begära som ersättning för en spelare som lämnar SHL för NHL är en summa som ska räcka till att ersätta denna spelare med en likvärdig spelare, eller i alla fall i närheten. Ersättningen idag räcker ju knappt till tejp för spelarna.

{6984}: och för Rödin får vi ju nada.

{7225}: De pengarna har vi väl redan fått?

Enaranger: Det dummaste med Sörensen-situationerna är att tacklingen mot Lasch är den tackling som INTE borde blivit anmäld till disciplinnämnden.
Den tacklingen är ju solklart i bröst/axel innan den tar huvudet.

DEN tackling han däremot skulle varit avstängd resten av kvarten för är den mot Tömmernes. Ganska solklar huvudtackling även om inte Tömmernes skadar sig.
I min bok en riktigt ful tackling som jag är grymt förvånad över att den inte anmäldes..

mattiask: Ja den tacklingen ställd mot den Kovacs delade ut igår som renderade i matchstraff visar hur ojämn bedömningarna är i svensk ishockey.

mattiask: Fast tacklingen på Lasch kommer blindside och Lasch har ingen chans att skydda sig. Visst, den träffar initialt inte i huvudet men det blir huvudet som får ta värsta smällen. Sörensen borde ha vikt av och tacklat mer framifrån, eller struntat i tacklingen som var meningslös.

Viktigt att skilja på tacklingar som kommer blindside och tacklingar som kommer rakt framifrån där tacklingen initialt träffar bröst och sen huvudet av framåtkraften som Kronwalls klockrena tacklingar.

{6984}: Fast SHL stod ju utan avtal under något år. Problemet var ju att spelare började kräva NHL klausul samt att vissa bara skrev korta kontrakt. NHL kommer ta spelarna hursom, bättre en liten summa än ingen summa. Vi förstår nog alla att så länge NHL inte ser någon vinning att betala mer kommer dom heller inte att göra det. NHL vill ha bra spelare och alla spelare vill till NHL. Det går liksom inte att stoppa.

På hd.se säger Masken i en intervju att han i meddelat Smotherman att han i dagsläget inte är aktuell för en fortsättning. Jag har ingen åsikt om den värvningen, beror helt på vilken roll han är tänkt i. Men vi får väl anta att det är för någon av toppkedjorna.

Lite roligt att läsa på Rögles supporterforum. Dom flesta vill ha kvar Smotherman, många tror att han blommar ut nästa år. Däremot vill flera att dom bryter kontraktet med Wännström som dom tycker har varit oengagerad.

Kul med Granström, jag tycker han fått en lyft i Luleå och varit riktigt bra. Dom matcherna jag sett har han spelat precis så som man vill se honom. Han behövde nog ett miljöombyte för dom två sista säsongerna i Brynäs var han rätt trött. Hoppas han får en centerroll nu för det är helt klart där han är som bäst.

bradberry:Känns väl inte som att förbunddordförande Larsson är den som kommer att spräcka NHLs tunga förhandlingsläge heller... gjuta olja på vågorna är hans starka gren.

mattiask:

Håller med dig fullständigt där! Helt otroligt att dom inte granskar den situationen. Man ser hur han slänger upp armbågen rätt i plytet på Tömmernes. Hade den varit någon annan spelare tex Hedman i Luleå eller Rahimi i LHC så hade den nog blivit några matchers avstängning. Samma sak gäller för Thoresens vänsterkrok.

Zappaholic:

Håller inte riktigt med dig där. Har kollat på videoklippet flera ggr och man ser att Lasch har full koll på Sörensen ända från egen zon. Han borde ha koll att tackligen kommer. Man ser tom hur Lasch tittar snett innåt innan den kommer. Sen att Sörensen satsar så hårt i den situationen kan man ju verkligen diskutera.

drömmlaget idag hade varit det här

Jocke Ericsson (Felix)

1: Salmela-Andersen

Rödin-Scott-Castonguay

2: Pudas-Zanetti

Johnson-Granis-Blomman

3: Kilström-Carlsson

Ponthus W-Pathrik W-Smotherman

4: Sunken-Bertilsson

Alcen-Rensfeldt-Lindblom

Känns lite fel att lägga Lindblom i 4:de men tycker dom andra är mer produsiva än Oskar. Men Alcen känns viktig han är en riktigt Grovjobbare!

Bryn?s123: Rensfeldt (som sktivit på nytt konttakt med Rögle) som center i fjärde? Blomqvist som ytterforward? Rödin på vänsterkanten och Castonguay (HA:s smartaste center) på högerkanten? Enterfeldt och Mannberg på läktaren då?
- Njae, inte sä trolig trupp det där.

Chris11: Blomman är väl egentligen mer utpräglad ytter...? Det gäller väl Scott oxå som egentligen är ytter men omskolats i BiF. Så Castongay kan väl centra Rödin/Scott?😄. I övrigt håller jag med. Det truppförslaget känns lite väl hastigt ivägkastat...

Chris11: Hur bra är egentligen Castonguay? Jag har bara sett han i den allsvenska finalen och där var han grym. Kan tydligen spela 30 minuter dessutom. Finns rykten om var han hamnar bästa år? SHL?

{7225}: Malmö och Rögle sägs vara nära. Castonguay är en center jag skulle vilja se i Brynäs andrakedja.

« · 1737120 · »