1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742124 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
ellis: Lugn ska du se, snart kommer det nya Vrana/porseland-värvningar ;)

ellis: Bengtzén har säkert redan levererat, men går givetvis inte att offentliggöra värvningar av spelare som fortfarande spelar. Typ Granström. Dessutom borde väl alla som har sågat sönder Brynäs under säsongen vara överlyckliga över att massvis med spelare redan är klara att lämna...

Johan Norrström: Med chansningar menar jag spelare som inte bevisat sig i Brynäs. Det lär bli väldigt mycket nytt och därmed en hel del chansningar i nästa års Brynäs.

ellis:

Varför är det så bråttom? Nästa säsong börjar i september. Med så stor spelomsättning är det viktigt att man fyller på med rätt spelare. Jag misstänker att det kan dröja innan Bengtzens lagbygge till nästa säsong är klart. Viktigast är ju att det blir bra inte att det går fort.

Chris11:

Ja eller förhoppningsvis ett par Johnson, Pudas och Salmela-värvningar. En ny Zanetti vore väl också fantastiskt?

ellis: Det blir väldigt svårt att ersätta Scott och Rödin med två av samma kaliber, näst intill omöjligt skulle jag säga. BZ:s chans är att hitta tillräckligt bra spelare så att vi får två producerande kedjor. Sen är det såklart viktigt att Lindblom, Carlsson, Boqvist och Sandström fortsätter att utvecklas så nivån på laget kan höjas ytterligare. Det skulle vara ruskigt skönt om han lyckades förlänga med Salmela och Andersen kommer tillbaka. Då ser ju backsidan oförskämt bra ut iaf.

munkas: Tänk om Brynäs kunde värva Jocke E, Andersén och behålla Salmela... Då skulle man inte behöva göra lika många mål för att vinna matcher.

Peja: Ja, jäklar vad vi skulle kunna grisa till oss uddamålsvinster! :) En riktig keeper står också högt upp på önskelistan. Hoppas det inte blir Sandström/Rautio, det känns osäkert.

ellis: Vi har ju knappt hunnit avsluta säsongen! Helsike vad stressat!

Varför i helvete skulle Jocke Eriksson vilja spela i Modo? Fattar noll. Han har historia med oss. Modo spelar KVAL just nu, kan det verkligen locka?

Johan Norrström: Jo, det kommer säkert dröja in på seriestarten, vis av fjolåret. Men det där "bråttom"? Det är väl dags börja täcka upp i alla fall, så pass många förluster. Det verkade ju brådis att sex spelare avfördes nästan innan slutsignalen ljöd på Hovet förra måndan...

Brynäsgubbe:

Jo ska man hårddra det så är ju alla man värvar en chansning. Det är tufft att vara sportchef idag. Det gäller att man verkligen gör ett ordentligt scoutingarbete innan man plockar in en spelare. Tycker väl ändå att Bengtzen gjort det hyfsat så här långt. Ska bli intressant och spännande att se hur lagbygget artar sig under våren och sommaren.

Brynäsgubbe: Det är nog klart. Jocke dit och det blir Rautio hit. Ingen usel målvakt tycker jag inte, men Jocke hade ju varit mer logiskt och att föredra.

Peja: Tyvärr så kommer Jocke E presenteras av Modo när kvalet är slut... Fyfan

Johan Norrström: Nja inga mer backar. Behåll Salmela och ta hem Andersén eller Kolan. Sedan gäller det att spets till laget med FYRA toppforwards. Jag gissar att vi får in två stjärnor, en ok och en flopp...

ellis: Snälla, börja inte snacket nu med att alla nyförvärv mäste vara klara i april.

Förra säsongen tjatade du som fan på att ingen ersättare blev klar för Andersén. Du gnällde och gnällde och gnällde och gnällde.

Till slut dunkade Bengtzén in med Salmela, och då blev du tyst ett tag. Och någon vecka senare kom du tillbaka hit och hittade nya saker att gnälla på. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DIG???

ellis:

Jo fast jag antar att det är så det brukar funka. Först meddelar man de spelare man inte vill behålla att de får söka ny arbetsgivare. Sedan börjar man leta ersättare. Någon eller några har Bengtzen säkert redan gjort klart med, men av olika anledningar kan man inte offentliggöra det ännu. De kan ju vara upptagna av slutspel exempelvis.

Senast Rödin stack så vann vi SM-guld. Vi får se till att göra det den här gången också!

Chris11: Det är på ett sätt bra att allt är klart redan nu, istället för att det drar ut ända in i juni (Andersén). Greg är i princip också förlorad, så nu vet Bengan svart på vitt vad han måste ersätta.

Skrubben: Japp! Men jag förstår inte vad man väntar på med Ollas och Broadhurst??

Chris11: Jag undrar samma sak. Likadant med Alcén. Men det kommer nog smälla till med nyheter ganska snart angående dessa spelare. Likaså blir väl Smotherman klar vilken dag som helst.

Chris11: Det är väl inte Brynäs som ska säga bu eller bä om Broadhurst utan Skellefteå. Han är väl fortfarande deras spelare tills säsongen är slut.

Här vart det lite fel i lokalpressen ändå? Vi får väl ändå anta att det blir spel i Vancouver i år?! :)

"Enligt hockeybuzz.com kommer Rödin troligen inte att spela något för laget i år med tanke på skadan men kommer eventuellt över för att tillbringa tid med laget."

Johan Norrström: Jo till hösten lär det bli spel ;-)

Får för mig att Bengtzén av ren stolthet kommer förlänga med Bröstrosten. Blir ju än mer pinsamt när man ska erkänna att det var en felaktig rekrytering.

Chris11: Jag hoppas verkligen att vi slipper Broadhurst! Alldeles för vek och trubbig för att göra någon skillnad, en Mannberg light är fan inte vad det här laget behöver!

munkas: "Det blir väldigt svårt att ersätta Scott och Rödin med två av samma kaliber, näst intill omöjligt skulle jag säga. BZ:s chans är att hitta tillräckligt bra spelare så att vi får två producerande kedjor."

Jag är inne på samma linje som dig. Problemet i resonemanget är vad Tvillingkedjan anses vara? Är det en producerande enhet eller är det en brunkarline? Tror inte Brynäs kan ha 3 offensivt viktade kedjor och en defensivt inriktad.

Om vi ska räkna hem Smotherman tror jag att det blir två till offensiva spetsar, och att tvillingarna och Johnsson står för det offensiva.

Sedan blir det en till def-kedja ledd av Granström med diverse ny (eller gamla) brunkare. Och en ungefär likadan fjärdekedja som vi hade i år med alcén och blomkvist och ev Enterfeldt.

moment22: Håller inte med om Broadhurst. Som nån redan skrivit: inte lätt att mitt i slutet av en stressig säsong komma in i ett nytt lag och dessutom få press på sig att producera. Han skapar mkt men har, liksom Scott och laget i övrigt, haft svårt att omsätta det i mål.
Att han inte är en av de spelare BZ redan gjort sig av med, borde tyda på att man ligger i förhandlingar med både SAIK och Brödrosten själv.
Med en hel försäsong i benen i sitt nya lag så känns det som att han har potential att bli en giftig och hårt jobbande spelare som passar bra i vårt spelsätt.

Bifbiffen: Jag tycker Broadhurst var helt ok i dom fem sista matcherna i en roll som hårt arbetande tvåvägsforward. Men förväntar man sig att han ska vara en poducerande spelare så lär man ju bli besviken. Jag tror han skulle göra en bra säsong om han fick spela i tex. en tredjekedja med Westerholmarna. Men det känns dock som om Bengtzém borde kunna hitta en billigare svensk i allsvenskan om det ska värvas.

Skrubben: "ellis: Snälla, börja inte snacket nu med att alla nyförvärv mäste vara klara i april."

Haha, ja jag säger då det....
Samma tragikomiska visa varje säsong: redan i mars och innan ens nåt av alla kval- och slutspel samt VM är överstökade, så dyker det upp nån tomte som ojar sig över att sportchefen ännu inte lyckats göra klart med alla nyförvärv och förlängningar som ska spela när det drar igång igen i september.

Ove Myling: Granström leder ju en offensiv kedja i Luleå, han får anses vara deras förstacenter. Med honom som center kan man ju ha två offensiva yttrar. Jag tror Bengtzén tänkt honom i en roll som center någon av första eller andrakedjan, förhoppningsvis finns inte hans centerkollega i dom ledande kedjorna i truppen ännu (jag räknar bort Scott).

Zzz: Ja, mkt hänger nog på pengarna här.
SAIK är nog glada om vi tar över Broadhurst, frågan är väl isf om en likvärdig AS-spelare verkligen är billigare?
Tror inte det, ansvariga har ju sen länge tjatat om att det är klart billigare att plocka in transatlanter som Broadhurst, än att värva nåt från AS.
Det jag gillar med Broadhurst är att han har ett bra skott och har potential att göra betydligt fler mål än det han lyckats med så här långt i både SAIK och Brynäs.

Huge: Du glömmer att Brödrosten fick en försäsong och alla förutsättningar att leverera i Skellefteå utan att lyckas. Visst, tuff konkurrens men ändå. Och visst var han frejdig i de sista matcherna men jag tror helt enkelt inte att han har verktygen att leverera poäng på någon högre nivå. Och som jag sagt förut, vi kan inte ha ett helt lag med väl kämpande, skridskostarka men totalt ofarliga spelare. Har alltså inget emot Brödrosten mer än att han inte behövs!

moment22: Tuff konkurrens, nytt land, ny liga med nytt spelsätt.
Oftast tar det mer än bara en försäsong att på allvar komma in i spelet för dom flesta transatlanter, vilket AJ också klart redogjorde för igår när han efter vinsten mot Leksand fick frågor om Modos transatlanter och varför dom haft så svårt att leva upp till alla förväntningar dom haft på sig.
Kanske inte en fullt rättvis jämförelse då Modos experiment med Huras knappast underlättade för dessa spelare, men ändå en hyggligt bra bild av problemet sas.

moment22: Tycker dessutom att du överdriver kraftigt när du påstår att Broadhurst är en totalt ofarlig spelare, och då antar jag att du syftar på hans förmåga att göra mål.
Tittar man på många av hans avslut så har det ofta handlat om mkt oflyt och dåligt självförtroende med stressiga avslut som följd. Lite som jag redan varit inne på: saker som kännetecknar mkt av det vi sett hos hela laget under en lång tid den senaste säsongen.
Jämfört med ex Mannberg så tycker jag dessutom att han är en bättre puckvinnare sas och har en riktigt bra inställning och arbetsmoral överlag.
Nä, jag tror att Bulan gillar det han ser och att man försöker skriva nytt kontrakt här.

Huge: Absolut, det är säkert inte helt lätt att snabbt anpassa sig till ny liga osv. Men skickliga spelare klarar omställningen snabbare och bättre än oskickliga. Scott är ett lysande exempel på den förra kategorin. Men visst, signar Bz Brödrosten kan det säkert bli bra. Trots att jag känner mig mer osäker nu har jag ändå en stark tro på Bz:s förmåga att bygga lag!

Huge:

Broadhurst verkar ju ha en fantastisk potential. Kan bli svårt att lösa honom från Skellefteå. ; )

Johan Norrström: Han har inte kontrakt med SAIK för nästa säsong

{7225}:

Jo fast i konkurrens med Skellefteå måste ju Bengtzen verkligen slå knut på sig själv i förhandlingarna.

Hej BiF sillyvänner. Finns det någon mer än jag som tror att Bengtzen kommer satsa på Tvillingarna plus X som andra kedja kommande säsong?
PaW gick från 13 till 33 poäng och PoW från 10 till 18 poäng. Bra utveckling.
Lindblom gick från 15 till 25 poäng. Bra utveckling.
Det tyder på att ledningen kommer satsa på tvillingarna högt upp i laget.
Kan X vara Lindblom kanske och NJ får nya lekkamrater?

Huge: Brödrosten gjorde 8 mål på 58 matcher sin sista säsong i AHL. Du kommer med ursäkter för varför Brödrosten inte gör mål. Vi behöver inte spelare som måste ursäktas, vi behöver spelare som gör mål!

Känns som att Rautio, Granis och Smotherman är klara samt att Lööke är klar för Frölunda o Olden för Malmö😉

Johan Norrström: "Jo fast i konkurrens med Skellefteå måste ju Bengtzen verkligen slå knut på sig själv i förhandlingarna."

SAIK är nog inte intresserade.

{7225}: Ironi är inte din grej, va?😄

moment22: Kolla mitt förra inlägg om du vill ha ett exempel på ironi 😄

Har lyckats få ut lite 5v5-statistik (alltså PP och BP exkluderat), vilket gör statistiken mer rättvis gentemot varje spelare.

Skott totalt/60min 5v5
Skott på mål/60 min 5v5
Poäng/60 min 5v5

Det här med att Olden var "ojämn"...

i.imgur.com/NnK4hu5.png

Och det visar lite på Jacob Blomqvists kanonsäsong dessutom! Dessutom att Sundqvist ligger före Vrana...
Uppladdat:

500x0-5v5_tp.png

Zzz: Jo, jag förstår vad du menar. Men pusslert läggs ju först ut när vi vet tankarna kring tvillingarna. Förväntas dom steppa upp som andrakedja nästa säsong?

Om nu Granis ska räknas som förstecenter och Westerholm som andrecenter blir iaf jag lite orolig över kvalitén på laget. Räkna även in andra westerholm, johnson, lindblom och smotherman så har du Brynäs två förstakedjor.

Känns inte så starkt precis!

Kan tanken vara att skapa tre jämnare kedjor inför nästa år? Då kan vi isf inte räkna med spelare i Scott och Rödins klass utan snarare en större spridning av kvalitén.

moment22: Haha, right back at me😄!

{7225}:

Nej det tror faktiskt inte jag heller. Då återstår ju frågan. Vad är Brynäs ambitionsnivå till nästa säsong? Hur ska man närma sig Skellefteå och lagen i toppen? Ska man värva spelare som inte lyckats i Skellefteå, Luleå eller Frölunda?

Rodrigo: Brynäs får fan anställa dig för att ta fram statistik åt dem! Men förhoppningsvis har de redan sådan kapacitet anställd.

« · 1737785 · »