1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741929 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
{7225}: Ja, och då har han ändå spelat majoriteten av säsongen med Ponthus och Mannberg, tänk om han spelat med tex Scott och/eller Rödin.

{7225}:

Tvillingarna Westerholm är nog ämnade för något större än att fortsätta harva i en tredjelina. Hoppas de får mer speltid och förtroende nästa säsong.

Peja: Det skriver jag under på, mycket hellre Alcén!

Rodrigo: Är det inte Janne Larsson som ska ta fram statistik i Brynäs?

Peja: Brödrosten har bränt sina chanser.

Peja:

Håller inte han på med videoanalys?

Peja: Har väl varit videocoach iallafall. Däremot tror jag inte dom är så pålästa på mer underliggande siffror, bänkningen av Olden tyder på det exempelvis.

Huge: Tycker absolut att jag levererade en fin floskel där!

Blir det så att Bz signar Brödrosten så hoppas jag att du får rätt och att han ökar sin produktion. Och jag håller det inte för helt omöjligt att så blir fallet, men då behövs det (som alltid) kreativa och produktiva spelare runt om och det tycker jag att det saknas! Bz har som många påpekat verkligen ett stort jobb framför sig!

{7225}:

Utan att ha varit särskilt het. :)

mk: "Minns att det var ett jävla liv i boken när Sundlöv spikade tidigt.
Men du Huge tyckte det var bra.
Inte särskilt förvånad dock😄"

Nä, varför skulle det vara så förvånande?
Jag tycker det är exakt lika bra nu som då, ifall BZ redan imorron presenterar en spikad trupp där han fått det han velat ha.

Men nu gäller det ju nån som gnäller över att BZ inte landat nån kanon eller ännu bättre: redan idag spikat vår trupp.
Hur fan kan man gnälla över en sån sak, när man inte har en susning om vilka spelare som redan idag är lediga, vill hit och/eller redan nu är beredda att bestämma sig för ny klubb utan att ha tagit del av andra erbjudanden?
Det är väl dessutom sannolikt att ex Andersén redan är klar och sannolikt Granis.
Så gnället om att det inte händer nåt i det här läget är lika skrattretande idag som det var under Sundlövs tid.

moment22: Hehe, ja floskler är underskattade verktyg i en debatt, helt klart... ;-)

Om BZ nu redan gjort klart med ex Andersén och Granis plus att han har Salmela på kroken och där det bara gäller att hitta rätt bete, så är ju mkt vunnet.
Solen går upp även i morgon och det brukar ju vara samma visa härinne varje år vid den här tiden: några ligger sömnlösa för att vi inte spikat truppen och andra vet av erfarenhet att det brukar ordna sig rätt så bra innan det drar igång igen i september.

Huge: Haha. Det var inget riktat mot dig egentligen. Ville bara retas lite.
Nä. Tänker ungefär som dig.
Har Bz fått det han vill ha så är det bra. Men lite orolig över Andersén. Vill ha ett besked.
Annars så är jag säker på tt Bz landar bra spelare.
Finns ju lite att handla för nu..

mk: Jag har inte något större förtroende för Bz eller Brynäs att de skall landa några spetsspelare som kommer att lyfta laget från bottenträsket. Men slutspelet måste få ta slut innan man kan offentliggöra några värvningar.

mk: Du kommer nog inte få besked förrän hans säsong är över. Så är det nog med alla nya värvningar. Ytterligare en negativ aspekt av att åka ut tidigt...

Huge: Frågan är ju om vi verkligen har råd med både Salmela och Andersen nästa säsong? Bättre att lägga en av deras löner på forwards. Risken är ju att vi blir väldigt uddlösa framåt annars.

Allvarligt talat... Granis som center i första kedjan. Blir inte mycket till spel då!

Jaken: Vem har sagt att Granis ska spela i 1:a?

Jaken: Det hoppas jag verkligen inte. Då ser det mörkt ut. Såhär tror jag att man tänker:

Ny-Ny-Johnson
Lindblom-Granström-Ny
Westerholm-Westerholm-Smotherman
Mannberg-Blomqvist-Enterfeldt

Forsberg 1978: Smotherman-Granström-Lindblom 👍

Pratade med kompisen idag som under dagen varit uppe i Gävle med jobbet.
Gick ganska tydliga tecken där uppe på att Bengtzén gjort klart med en ny målvakt INNAN han fick höra om Joacim Ericsson och att det då var försent sas.

Bara hoppas de har fel, men exakt den tanken hade jag i förra veckan.
Sen kan man isåfall tycka det är uselt jobb att ej ha koll på att Ericsson kommer bli aktuell.
Men antar att denna målvakt (Antar att det är Rautio) i Bengtzéns ögon anses som bättre och mer jämn. (Sen vad vi tycker är en helt annan femma).

mattiask: Men det ser ut som att Rautio har tagit ett steg till denna säsong,ngn annan som tycker det?

mattiask:

Eller så resonerar han att Rautio är billigare, eller att Modo redan gjort klart med Ericsson.

Du vet ingenting egentligen, så du ska inte sitta och snacka om uselt jobb öht.

mattiask:

Vad det gäller ny målvakt så har ju säkert Bengtzen låtit Pekka Alcén få komma till tals också.

mattiask: jadu, Bengtzén har verkligen misslyckats om Jocke är klar för modo. Vad finns det för något som lockar i Övik? Kvalspel? En nolla till tränare? Sämst publik i SHL?

Berge: "Du vet ingenting egentligen, så du ska inte sitta och snacka om uselt jobb öht."
Läser du inte vad jag skriver?!

OM nu en Brynäs-fostrad målvakt är på väg att bli fri från sin ryska klubb och man har chansen att få honom så ska man självklart ta den.
Det jag då också skrev var att OM han värvar tex Rautio före Ericsson kan det i min bok bara betyda en sak - Bz har ej haft koll på att Ericsson är på väg att bli fri.

Och nej, jag har ingen koll alls. Som övriga här inne. Ett forum, vet du vad det är?

Johan Norrström: För egen del tycker ja Rautio är en uppgradering på målvaktssidan. Topp fyra under säsongen i insläppta mål, topp sex i räddningsprocent.

Med ett stabilt försvarsspel med Samela, Andersén, Bertilsson och Kilas (Bertilsson som bonus) kommer det bli bra. Felix tar förhoppningsvis ytterligare kliv framåt, han är ju grymt ung fortfarande.

mattiask: Helt rätt, det borde Bz fan ha koll på, känns konstigt om han inte hade det. Tror han har gjort en annan bedömning här, att Rautio är mer bang for the buck. Men det känns förjävla tråkigt om vi blir med Rautio istället för Jocke!

mattiask: Ja, det behöver ju inte vara svårare än att Pecka och BZ bedömer det som att Rautio är ett bättre alternativ än Ericsson.
Som modomille dessutom säger: Rautio var bra i Luleå men verkar nu ha tagit ytterligare ett steg i LHC. Så här långt i slutspelet har han iaf sett riktigt bra ut, dessutom borde väl Bulan ha rätt bra koll på honom från sin egen tid i Luleå.

Om inte Bz hade koll på att Jocke var ledig så borde han avgå! Han är för helvete sportchef för Gävles stolthet Brynäs. Sitter förmodligen också inne på en ruggig lön... jag blir inte klok på Bz faktiskt!

Zappaholic: insläppta mål per match säger mer om laget än målvakten. Det är räddningsprocenten som man bör kolla mest på hos en målvakt. Där är väl Rautio ok, men inte så superbra. Jocke är bättre.

Jag gillar inte Rautio, han är ingen matchvinnare...

Huge: Rautio är INTE bättre än Ericsson! Enkelt!
Dessutom är han fostrad hos oss... vore ett extremt misstag om det är så som ryktet säger!! Att han inte skulle haft koll på att Jocke var ledig... sånt misstag finns inte i min värld!

Chris11: Nu är ju hockey ett lagspel. Insläppta mål per match är väldigt intressant statistik tycker jag. Säger en hel del.

Zappaholic: ja visst är det intressant statistik. Men räddningsprocenten säger mer om målvakten.

Pettisbif: Rautio, Smotherman och Granström ska vara klar. Värvningen av Rautio känns... sådär... Man blir besviken om Bengtzén tar Rautio före Eriksson.

Pettisbif: Vad är det som säger att Ericsson vill till Brynäs då, om han nu fått ett bättre erbjudande från Modo eller nån annan klubb?
Bara för att GD spekulerar i att han per automatik borde välja Brynäs bara för att han har ett hus i Hedesunda, så betyder väl inte det att Brynäs måste vara intresserade.
Om du nu inte blir klok på BZ så kanske det jämnar ut sig, då många härinne säkert inte blir riktigt kloka på dig heller ibland... ;-)

Chris11: pengar

Huge: han sa ju i intervjun med GD att han såg Brynäs som ett bra alternativ "med Pecka och allt som finns där".

Huge: D är väl ganska uppenbart att BZ varit lite för snabb med att knyta upp Rautio... Så när Jocke blev ledig var d för sent...

Känns surt...

Huge: Jocke brukar ju träna med Brynäs på somrarna, har kontakt med Pecka och har i tidigare intervjuer sagt att Brynäs ligger väldigt nära hjärtat. Så hur mycket kan svintäta Modo ha slängt upp egentligen för att trumfa det? Nä, hamnar Jocke i Modo istället för Brynäs så är det för att Bz inte vill ha honom.

Huge:

Dessutom är ju inte Bengtzen ensam ansvarig vad det gäller värvningen av en ny målvakt. Vi kan ju vara ganska säkra på att både Bulan och Pekka Alcén har fått säga sitt. Rekryteringsprocessen är ju inte en one man show.....

Huge: "Riktigt bra ut"

Såg ej matchen men enligt radiosporten klantade han sig upprepade ggr senast...

bradberry: Har jag missat nåt eller är Rautio klar för Brynäs?

{7225}: Allt tyder på det, tyvärr...

SHL och/eller Svenska ishockey förbundet har väl någon slags
fond där en del övergångspengarna från NHL hamnar?

Blanda annat gick väl halva övergångssumman för Andersén
dit, bara för att han inte spelat samtliga 4 senaste säsongerna
i Sverige.

Var inte den fonden till för att lag som inte fick övergångspengar
från NHL, för spelare, skulle kunna få ersättning därifrån i stället?

I så fall vore det väl inte mer än rätt om vi så fall fick ersättning
för Rödin från den där fonden? För om ett lag blir av med seriens
bäste spelare (som de har kontrakt med i 2 år till), utan att få ett
öre i ersättning från NHL för honom. När ska det annars i så fall
betalas ut ersättning från den där fonden?

Eller är det så att alla de där pengarna går någon annanstans?

Huge: Många likes på den, bra Huge! 😂👍

Enaranger:

Går säkert till Håkan Loob på något jävla sätt...

Johan Norrström: Oavsett vad. Varje lag som vinner Sm har en grym första målis. Felix är tyvärr inte där ännu. Inte heller Rautio. Men det är Jocke. Om Bz inte inser att utan b-r-a och stabil 1a målvakt och ger vika för Bulan så är det också bedrövligt! Pekka vill nog mer än gärna jobba med Jocke igen. Något annat skulle förvåna mig otroligt mycket.

Kan även säga såhär. Tar ju hellre Jocke i mål och Andersén och Fälth som nya backar. Än Rautio Andersén och Salmlela. Vi ska komma ihåg att vi har en LC starkt på uppgång, även Pudas och en frisk Bertilsson plus Zanetti och Kilas. Lägg pengar på 1 stark förste målis en hyfsad PP back typ Elias Fälth eller Daniel Sondell. Sen två spets forwards som ersättare för Rödin och Scott. Då ser det ljust ut! OM alla är friska och krya... vilket inte känns så troligt. Men man kan ju alltid hoppas på en sån säsong!

Såhär är iaf mitt drömlag nästa säsong:

Ericsson (Sandström)

Fälth/Sondell - Andersén
Carlsson - Bertilsson
Kilström - Zanetti
Pudas (Sunqvist)

S.Hjalmarsson - N.Olausson - Lindblom (har inte Bulan tränat Simon och Niklas?)
Johnson - Castonguay - Smotherman
Pa.Westerholm - Granström - Po.Westerholm
Enterfeldt - Blomqvist - Alcén eller Ollas om han går ner i lön.
(Mannberg)

Extra:Ölund & Boqvist

Pettisbif: Olausson och Hjalmarsson låter faktiskt inte alltför orimligt att sno. Bulan har haft båda två och de har inte haft så superbra säsong 15/16. Vänder de tillbaka till SHL så tror jag att det skulle kunna vara aktuellt med Brynäs pga Bulan.

« · 1737867 · »