1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741642 inlägg · 7967 ämnen

Uppehållssnack

Sv: Uppehållssnack
Czarnecki börjar bli frustrerad..

Skönt att se att han för en gångs skull inte försöker vinna VM i bortförklaringar i alla fall..

Upp till bevis, ställ detta till rätta nu..

MarcusElving: Cz är onyanserad. Huge har ju förklarat hur det ligger till.

Lindström: "Hm en målvaktstränare kanske ;)"

Faktiskt inte alls någon dum idé. Om man kan utveckla sådana målisar som Pecka Alcén kan, så tyder ju det på att han är riktigt kunnig (för att inte säga - en av dom bästa mv tränarna i världen kanske). Ta in honom att förklara för forwards och backar hur man ska skicka pucken bakom en målvakt. Men i BIF härskar ju Kung Jante, så det lär väl aldrig hända.

AVGÅ: Skall man verkligen behöva tala om för en forward på elitnivå hur man gör mål?

GävleLasse: Nej, det ska man väl inte behöva. Men när det ändå, bevisligen, verkar behövas, så får man vara prestigelös och göra det. Nu är det väl inte enstaka målskyttar som det hänger på kanske, utan kombinationen i spelet mellan forwards och backar. Pecka borde ha fullt klart för sig hur man "borde" göra för att ställa en målvakt genom puckförflyttningar mellan spelare och därefter avslut. Om han redogör för den biten, så får Janne L och CZ sedan räkna ut hur dom ska lägga upp taktiken för att uppnå det resultatet med det materialet dom har och det motstånd som man står inför.

Ove om tacklingen

Ullström fick matchstraff – ska han bli avstängd också?

– Det struntar jag faktiskt totalt i.

GävleLasse: Det enda jag "förklarat" är att vårt PP inte ser bra ut för dagen.
Vilket tydligen också CZ anser.
Och att det är spelarna som måste lösa problemet och inte tränaren.
Vilket också CZ säger mellan raderna.
Du borde vaccineras så här i svininfluensatider.
Mot din läsförståelsesjuka...

Huge: Om du svamlade mindre och hade en åsikt så skulle det vara lättare att förstå vad du skriver.

Så det är alltså spelarna som ska lösa det här. Vad ska Bärplockaren göra då? Om det inte är det här som är hans jobb så vet jag inte varför vi har honom överhuvetaget.

Nej här tycker jag att att Cz får sätta sig ner med Janne Larsson och göra en ny gameplan när det gäller PP

Steg ett... Ta bort Hansen från allt vad PP heter. Han är ju så dålig offensivt att han utgör ett mindre hot målmässigt än Markan. Och Markan kan vara riktigt målfarlig ibland.Fråga FBK

GävleLasse: "Så det är alltså spelarna som ska lösa det här. Vad ska Bärplockaren göra då?"

Alltså nu får det vara nog. Visa Brynäs tränare lite respekt!!! Bärplockare, vad sjutton är det för himla sätt att kalla honom för det?

GävleLasse: Ja, i det här läget så är det upp till spelarna mer än tränaren att lösa problemet.
Tror inte det är nåt större fel på den eller de gameplans man har.
Det som krävs är mer aggressivitet och spel rakt på mål i PP.
Mer avslut och gärna fler som vågar sticka in näsan framför målet och ta en smäll.
Såna här problem är inte ovanliga i lag som har många spelskickliga typer som gillar att hålla i pucken och spela sig fram till målchanser.
Börjar man i den änden och iaf försöker att spela lite mer grishockey i PP så brukar resten komma automatiskt sas.

Hoppas att du nu förstod att ovanstående är en ÅSIKT jag har, trots att jag inte började inlägget med orden "Min åsikt är......"

arnio: Czarnecki=Polack=Bärplockare=cigarettsmugglare osv osv.

Fast å andra sidan är det väl snart vi svenskar som åker till Polen och plockar blåbär!!

GävleLasse: Jo visst är en fjärde mer avlastning men både en tredje och fjärde femma går ju in för att nolla..

Men sen kan jag inte förstå varför alla vill ha Kahnberg och Somervuori i samma kedja? Visst det har sett bra ut hittills när dom lirat tillsammans, men jag ser hellre att dom särar på dom så vi har en riktig målskytt i varje kedja (första och andra). Sen ser jag hellre att dom ger Sandin speltid istället för både Lauritzen och Silfverberg.
Lauritzen har växt väldigt mycket och har en bländande teknik. Men allt som oftast väger han för lätt och spelar för svårt. Varför inte försöka spela enklare och komma till bättre lägen.

Sen ser jag ett stort minus i BIFs lag tyvärr. Jag vill mer än gärna ta Hv som ett exempel. Där har du Ledin, Laine, Melin, Tedenby osv som alltid smäller på. Om en back precis ska spela iväg pucken så viker alltid Brynässpelarna av istället för att tackla som tex Hv gör.
Vafan smäll på lite, den enda som gör det riktigt bra är Dixon. Sen smäller Sandin på lite men jag vill se lite mer som Ledin osv. Detta vinner man otroligt mycket på!

mattiaskarlgren: AMEN!!

Molin är ödmjuk. Måste säga att han växte en del i mina ögon nu efter detta uttalande.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/sverige/elitserien/brynas/article6059439.ab

Huge: Men det ena utesluter ju inte det andra. Visst måste spelarna ta ansvar, absolut. Men Nu pratar du om att brynäs saknar vissa spelaryper, något som jag och många med mig har sagt hur länge som helst och följdaktligen sågat Sundlöv för detta. Han har byggt et lag utan tanke helt enkelt.

Men att kalla Brynäs för snidare/tekniker är en stor överdrift. De flesta spelarna är värvade för sina defensiva egenskaper och med för många defensiva spelare så blir det svårt att leverera framåt i allmänhet och med en defensiv taktik i synnerhet.

När man sedan lägger ner en stor del av lönebudgeten på tre offensiva spelare i form av Somervuori, Kahnberg och Nordqvist så blir det svårt för dem att hävda sig offensivt. Just pågrund av spelidén och matching av kedjorna. Du hörde väl vad Somervuori själv sa om vad han tyckte om hockeyn som förväntas av Cz

Står man och är nöjd efter en period mot vilket lag som helst och har presterat i snitt 7 skott på mål i en period som man haft flera PP i så har jag svårt att köpa att man som tränare vara nöjd. Det första som måste ändras är det mentala.

GävleLasse: "Men Nu pratar du om att brynäs saknar vissa spelaryper, något som jag och många med mig har sagt hur länge som helst"

Var har jag sagt det?
Jag säger att vi har ett spel som till största del bygger på rörlighet och snabbhet och då krävs det inte att alla spelare är Kudroctyper eller liknande.
Trots det så har vi spelare som absolut borde kunna utnyttja fysiken lite mer och gå rakt på mål.
Det är den biten som tyvärr glöms bort eller blir lidande i ett lag som gärna vill spela pucken ända in i mål, sas.
Skulle absolut behövas åtminstone en (1) Ledintyp i laget om nu inte nån annan kan ta på sig den rollen.

"Men att kalla Brynäs för snidare/tekniker är en stor överdrift. De flesta spelarna är värvade för sina defensiva egenskaper och med för många defensiva spelare så blir det svårt att leverera framåt i allmänhet och med en defensiv taktik i synnerhet."

Så bara för att spelarna underordnar sig ett överenskommet och i grunden defensivt grundspel så innebär det att dom inte är tekniska och spelskickliga?
Jag har redan sagt det härovan: vi bygger vårt spel på tekning och rörlighet i första hand och då krävs det faktisk tekniska och spelskickliga spelare.
Kalla det snidare eller vad du vill, vi är iaf knappast kända som nåt tungt fysiskt spelförstörande brunkarlag.

"Står man och är nöjd efter en period mot vilket lag som helst och har presterat i snitt 7 skott på mål i en period som man haft flera PP i så har jag svårt att köpa att man som tränare vara nöjd."

Var och när har du hört att tränarna skulle vara nöjda efter en sån prestation?

Tycker det är patetiskt att se alla som håller på med att dissa Czarnecki för hans polska efternamn; att använda det polska som något negativt.. Att det sen går över till "bärplockare" och "cigarettsmugglare" är under all värdighet. Hur tror ni att det skulle kännas för användare av det här forumet som har polskt påbrå att läsa sånt? Men nej, sånt behöver man inte bekymra sig om; det ska bara hatas oavsett vem som drabbas.. Lägg ner för fan

Hence:
Jag håller med...så omoget att kränka nån annan med ord här!Lägg ner sånt...behandla folk med respekt.Väntar med spänning på Nordan hur han kommer in i spelet..och personligen gillar jag Czarnecki!

Hence: De är vardagsrasismen som lyser igenom när folk använder ursprung som skällsord.

mattiaskarlgren: Smäller verkligen Tedenby alltid på? Hihå.

Det är dessutom Czarneckis fru som är från Polen, han har bara tagit hennes efternamn. Niklas är svensk, om nu det spelar någon roll för någon?

Jag minns en idiot jag träffade i Uppsala, han höll på Brynäs men han gillade absolut inte Jonas Soling. "Varför inte?", undrade jag. Det visade sig att han var nazist, mer eller mindre. Ruskig typ.

mattiaskarlgren: Jag tycker absolut att Kahnberg och Somervuori
ska spela tilsammans om dom fungerar.Om det visar sig att det
blir Nordan som blir tredje länken och det fungerar så har vi en bra
kedja.
Ska dom splittra den då bara för att sprida ut "spetskompetensen"?

Alla lag söker en riktigt bra formation som dom andra blir skitnödiga
inför.
Om man sprider ut dom riskerar spelarna att tappa allt.

Typ som det ser ut nu.

GävleLasse: "Så det är alltså spelarna som ska lösa det här. Vad ska Bärplockaren göra då?"

- Där sjönk du i mina ögon!

Fy fan va lågt...

Nja nu börjar bli lite tillmälen på det etniska planet. Läge för en moderator att kliva in eller att använda knappen "anmäl" vid inlägget man inte gillar

bradberry: Jag ska byta namn till GlocalnetLasse.

Det spelar ingen roll vad man kallar honom det finns alltid olika definitioner på öknamn. I dagens läge är det rasistiskt att ha negativa åsikter om sveriges invandrarpolitik.

När det gäller CZ så tycker jag att han coachar som en bärplockare och du har tydligen missat min "twist" jag skrev att Cz var en bärplockare som ledde en massa blåbär.

Om jag höjs eller sjunker i dina ögon kunde inte spela mindre roll...

GävleLasse: Eller också hoppade du bara den trend som somliga skapat här med NC's nick....blir lätt så ibland.
Men twisten var iofs underfundig.

Huss: Grundtanken med att ge Cz ett epitet grundar sig i att jag är långt ifrån nöjd med vad han gör och hur han agerar. Om det anses vara rasistiskt så får man väl sluta med såna epitet men då får man nog dra tydligare gränser på andra epitet med. Jag menar inom ramarna för "rasism" så ligger ju även åsikter och man kan således inte kalla någon för något oavsett vad de skrivit.

Vi har haft väldigt högt i tak här i Brynäsboken och jag tycker att så skall förbli. Man ska kunna kalla andra för dysterkvistar eller vad det nu kan vara.

Som ledare för Brynäsboken så borde jag egentligen föregå med gott exempel men jag tycker inte gränsen ligger vid Bärplockare som snarare är ett mer ironiskt epitet. Då finns det värre saker att kalla en männsika.

GävleLasse: Jag håller med om att vi svenskar har en tendens att dra det politiskt korrekta till nivåer som når det absurda.
Att kalla någon för "polacken" är väl inte värre än att kalla någon för "svensken". I sådant fall är bara ett mått på betraktarens okunnighet.
Polen är inte längre något fattigt öststatsland utan har större befolkning+ ekonomi än Sverige och snabbast växande BNP i Europa. Det är snarast vi som är den fattiga kusinen från landet numera, t.o.m. om du bara jämför i Norden.

GävleLasse: Tror du att sopan går hem :-)

Huss: Det som är grejen med epitetet "polacken" är att det började användas av folk härinne först när man ville säga något negativt om Czarnecki. När allt gick bra så fanns det ingen tanke på att dra in hans polska efternamn. Det handlar inte om Polens status som land, utan när man använder nationaliteter för att skriva något negativt. Precis som när Hietanen helt plötsligt kallades "finnjävel" när han gjorde en dålig match.

Hence: Du missar poängen, varför är ordet "polacken" negativt laddat för dig?
I ordet "finnjävel" finns det en svordom kopplat så det är begripligt.
Oftast handlar det om avståndstagande när du lägger in ett sådant attribut, dvs. någon försöker påvisa att personen är annorlunda.

Hence: Det där blev lite tillkrånglat inser jag. Alltså det handlar om avståndstagande, för "polacken" i sig är inget negativt skällsord. Att det sedan används i ett sammanhang där personen i fråga kritiseras får viss smittoeffekt s.a.s.

GävleLasse:

Är själv inte särskilt positiv till CZ men håller mig ifrån mossiga uttryck som kan uppfattas som direkt rasistiska år 2009. Hör ju heller inte hit och kastar dessutom ett löjets skimmer över vilken diskussion man än deltar i.

Att diskutera Sveriges invandrarpolitik passar sig bättre på andra forum.

"Twisten" tycker jag snarare var jävligt osmidig än rolig.

Huss: Håller helt med om att "polacken" i sig inte är ett negativt ord. Min poäng var att det har använts av vissa för att påpeka något negativt. När Czarnecki gör något dåligt är han "polacken" och när han gjort något bra är han bara "Czarnecki"...

bradberry: Vad du tycker är mig helt likgiltigt. Att du kommer med påståenden om att det skulle vara rasistiskt att kalla en helsvensk människa för "bärplockare" är däremot löjligt.

Ingen som kände igen den här beskrivningen:

"Jag minns en idiot jag träffade i Uppsala, han höll på Brynäs men han gillade absolut inte Jonas Soling. "Varför inte?", undrade jag. Det visade sig att han var nazist, mer eller mindre. Ruskig typ."

Hence: Men att man sätter epitet på folk tillhör ju vardagen. Det talas om "domarjävel" när man inte gillar ett domslut. Om man skall hårddra det så är ju detta ett angrepp på en hel yrkesgrupp så att säga. Och precis som när man talar gott om en domare så talar man i helt andra termer som t ex "Rättskipare" med mening i att man håller med om vad han gjort. Jag kan lova dig att det finns andra som kallar honom domarjävel.

En bit från ämnet men ändå en ganska intressant retorik. Jag förstår din poäng helt till fullo i den meningen om att man säger "polack" i en nedsättande ton som om denne skulle vara en sämre människa just på grund av att han är polack. Men varför han ingen reagerat när jag och flera med mig kallat Hansen för "Norrmannen", eller när man kallar motståndarsupportrar för Tallefjantar, skoterraggare eller Sillstrypare?

Man måste dra en gräns någonstans. Absolut men jag vill inte ha det här forumet "totalt sönderblåst" om man skall använda en sportterm. Men är det så att majoriteten här vill ha ett strikt forum så kommer jag som forumledare att införa detta. Men vad blir följden? Vilket rättsnöre skall tillämpas?

GävleLasse: Jag förstår att det behövs en gräns; en gräns som tillåter vissa saker. Jag vet inte om jag vill ha en hård officiell sådan, men kanske lite mer självcensur i vissa fall hos de som skriver här.
Används "norrmannen" för att beskriva Hansen i negativ mening?

Hence: Visst har norr mannenanvänts i negativ mening, absolut. Men jag tror att man får visa en viss förståelse när man skapar ett epitet med en mindre fördelaktig klang, speciellt om man är besviken/arg eller liknande. Hade någon kallat Cz för "polackjävel" eller något i den stilen så hade det varit skillnad.

Hur som helst så kommer i alla fall jag att försöka föregå med gott exempel i fortsättningen. from nu så kommer CZ att kallas* av mig. Tolkningen ligger därmed fri.

GävleLasse: Tycker att man som enskild individ måste försöka ha lite fingertoppskänsla när det gäller såna här saker.
"Tallefjant" och Sillstrypare" tror jag de flesta räknar mer som smeknamn eller liknande och att just de uttrycken till största del är sagda i hatkärlekens namn, sas.
I sak har du helt rätt i att "bärplockaren" egentligen inte känns värre än andra saker som personer härinne får heta emellanåt.
Men samtidigt känns det lite konstigt att du till ditt "försvar" pekar på att ANDRA minsann gör samma sak.
Man behöver ju inte sjunka till samma låga nivå, även om jag vet att det ibland är svårt att inte låta bli, särskilt om man själv är den som först blivit "påhoppad" sas.
Min huvudsakliga invändning är istället den att en supporter i grunden bör supporta sitt lag villkorslöst, oavsett vad man tycker om ex tränaren eller nån spelare/ledare.
Dvs att det borde vara under ens värdighet att kalla sitt eget lags tränare för diverse öknamn, som de facto är ämnade att svärta ner eller förlöjliga "offret".
Det känns helt enkelt lite ovärdigt en hemmasupporter att dissa sitt eget lag på det sättet.
Som konkret exempel för att visa vad jag menar kan du ta skillnaden mellan benämningarna "Mormor" och "Sunklöv" på vår Sportchef.
Två helt olika laddningar och värderingar i de båda benämningarna.

Huge: Benämningarna Sunklöv och mormor hänger ju på om man tycker om eller om man inte tycker Sundlöv. Precis som du kallar folk för gamnackar, dysterkvistar och läktarcoacher så snart de har en åsikt som inte stämmer överens med din.

Men detta är inte kärnan i frågan utan nu har det kommit till en nivå där man beskyller folk för att vara rasister och detta baserat på att man kaller en person, dessutom helt svensk, för Bärplockare eller "polacken". Jag vet inte om det är tillmälena eller beskyllningarna som är värst.

Att man skriver om ledare/spelare med öknamn tillhör supporterkulturen. Visst, jag håller med dig i ditt resonemang med sågningen av det egna laget och dess ledare. Men samtidigt så får man förstå att det blir en reaktion när man anser att saker och ting görs på fel sätt. Att blunda och hoppas eller skylla på alla tänkbara orsaker ligger inte i allas natur och detta tar sig uttryck på olika sätt. En del gnäller öppet andra inte.

Det viktiga just NU är nivån här inne, eller snarare vart gränsen går för det tillåtna.

Dags å släppa det här kanske?

GävleLasse:

Haha, ibland stormar det i vattenglaset. Mycket kan man väl säga om det här stället genom åren, men någon rasism har väl knappast genomsyrat, mer än möjligtvis något inlägg, i undantagsfall. Och det har väl i så fall blivit raderat ganska omgående.

Att däremot kunna använda sig av klicheer, tyder på kunskap om både sina egna och andras fördomar. Det är de som påstår att de inte har några eller har färgats av fördomar, som man skall akta sig för.

Dessutom skall man nog använda sig av bärplockare med en viss försiktighet numer. Det stora flertalet, som inte är så insatta, kan ju tro att ni har en thailändare som tränare :-)

Roligaste inslaget på länge måste jag säga! :D

bif.hockeyligan.se/main.aspx?contentid=9648797697

Koorken om Brendl från Expressens chat 091104:

"Är Pavel Brendl den jobbigaste spelaren du haft i ett lag?
Leif Boork: Absolut inte. Jag gillade Pavel. Det var en intelligent spelare och en begåvad person, men med ett kroppsspråk som ett ösregn."

Kroppsspråk som ett ösregn

= )

MarcusElving:

Det är nog inte teknik Pecka lär ut till målvakterna...

rackham: Det gäller för Markan och Läck att göra som Pecka säger, inte som Pecka gör! ;)

MarcusElving: roligt inslag, tänk om någon hade halkat till som skjöt eftersom Pecka inte hade något halsskydd :-))

« · 1196991 · »