SEMIFINAL
« Föregående · 1820582 · Nästa » Till forumet
Sv: SEMIFINAL
Auchinleck: Hoppas Brynäs kommer ut med en härlig inställning imon, bara gudarna vet hur det slutar...Brynäs har iaf vad som krävs för att gå hela vägen, sen om det blir så är en annan femma, det är för många fragment som kan avgöra en match...att hota MJ var en mycket dum och ogenomtänkt handling...jag kan inte försvara sånt beteende och det har inte dessa domare gjort heller...gentemot oss som förening
+ 1
Sv: SEMIFINAL
dAVydov: Är nog så i många idrotter o lagsporter, allt från enorma kontrakt till den enorma mediebevakning o hur mycket som står på spel i många sporter speciellt med fixstjärnor...jag menar tänk om folk o fä skulle börja springa amok och ta allt i egna händer i ren besvikelse, vilken mardröm...jag kommer ihåg Colombianska fotbollsspelaren Escobars självmål som föranledde att han sköts, vilket en del domare därborta blivit...det är ju horribelt dekadent...jag tror alla Brynässupportrar är otroligt upprörda över domarinsatserna men det tynar bort över tid!!!
Sv: SEMIFINAL
Qvarre: Jag sov gott inatt dock, domare i hockey skall inte få mig ur balans för då är det dags att se på något annat där man inte är engagerad i laget, domarna har redan bestämt sig för nivån sen länge, och det är jobbigt när det skall koka inom en, det tar för mycket energi av en...det är nog jobbigt med en spännande match...igår var det aldrig spännande, Frölunda vart utspelade i sista två perioderna och inget annat!!
Sv: SEMIFINAL
{7225}: Vi har sett en mängd orättvisor byggas upp under tid och för varje ytterligare så kokar det över. Han bedömer en enskild händelse och håller med om att den inte är vacker (sparken släpper han, går väl jämnt ut med Granas ben).
Att Rönnberg satt i system att låta spelarna gå mot huvudet i tacklingssituationer säger mycket om honom som person, att journalisterna/experterna inte ser detta är anmärkningsvärt
Att Rönnberg satt i system att låta spelarna gå mot huvudet i tacklingssituationer säger mycket om honom som person, att journalisterna/experterna inte ser detta är anmärkningsvärt
+ 8
Sv: SEMIFINAL
KalleTeodor: Glömde ett par saker från förra matchen:
Granström är helt underbar att ha.
Han började på uppvärmningen med att spruta snö på JG och avslutade matchen med en förnedring av Bakala med 1,5 sekunder kvar. Det var naturligtvis ingen slump att han valde att göra en sån dragning. Bakala hade inte släppt in något mål och var det enda som vi inte erövrat under matchen.
Jag tror att det är ett antal spelare i Frölunda som går runt idag med en bild på Granis i huvudet och är irriterade. Han har en enastående förmåga att komma under skinnet på sina motståndare och efter 6 matcher så börjar det skava en hel del...
Jag tycker att Lundqvist lett matchen i matchen mot Granis tidigare men den har nu svängt över i vår favör.
Man måste också hylla Johan Alcén som återigen visar vägen och i ett oerhört pressat läge, vinner puck och passar till vårt 1:a mål. Hoppas att han vinner Fansens pris (se länk). Det är han verkligen värd.
Granström är helt underbar att ha.
Han började på uppvärmningen med att spruta snö på JG och avslutade matchen med en förnedring av Bakala med 1,5 sekunder kvar. Det var naturligtvis ingen slump att han valde att göra en sån dragning. Bakala hade inte släppt in något mål och var det enda som vi inte erövrat under matchen.
Jag tror att det är ett antal spelare i Frölunda som går runt idag med en bild på Granis i huvudet och är irriterade. Han har en enastående förmåga att komma under skinnet på sina motståndare och efter 6 matcher så börjar det skava en hel del...
Jag tycker att Lundqvist lett matchen i matchen mot Granis tidigare men den har nu svängt över i vår favör.
Man måste också hylla Johan Alcén som återigen visar vägen och i ett oerhört pressat läge, vinner puck och passar till vårt 1:a mål. Hoppas att han vinner Fansens pris (se länk). Det är han verkligen värd.
+ 6
Sv: SEMIFINAL
Qvarre: Huvudtacklingar och slew-footing är inte farligt längre. Nu tar vi krafttag mot handstoppningar och abuse istället! Så många karriärer som gått om intet efter såna hemskheter.
Sanny kanske kan köra en frame-by-frame-analys över Kilströms handstoppning häromdagen och yrka på livstids avstängning.
Fyfan alltså
Sanny kanske kan köra en frame-by-frame-analys över Kilströms handstoppning häromdagen och yrka på livstids avstängning.
Fyfan alltså
+ 17
Sv: SEMIFINAL
Auchinleck: Tycker ändå Brynäs känns iskalla just nu. Till och med Bulan har lyckats hålla tillbaka känslorna angående domarna. Åker vi ut imorgon tror jag vi får höra både honom och Sjödda ge några rejäla kängor till domarkåren. Men just nu gör dom rätt i att vara lugna.
+ 7
Sv: SEMIFINAL
Bekräftat. Ingen situation från gårdagen blev anmäld.
Länkar:
Hans Abrahamsson op Twitter: "Pratat med Lärking: Ingen situation från i går har gått vidare till DN. ?Ett fåtal situationer har varit hos referensgruppen?. De friade."Hans Abrahamsson op Twitter: "Situationsrum/referensgrupp kommentarer inte situationer som ej leder till anmälan. Det är helt referensgruppens beslut om anmälan eller ej."
Hans Abrahamsson op Twitter: "Pratat med Lärking: Ingen situation från i går har gått vidare till DN. ?Ett fåtal situationer har varit hos referensgruppen?. De friade."Hans Abrahamsson op Twitter: "Situationsrum/referensgrupp kommentarer inte situationer som ej leder till anmälan. Det är helt referensgruppens beslut om anmälan eller ej."
Sv: SEMIFINAL
KalleTeodor:
Att få avbrott i Frölundas malande är en nyckel i det defensiva spelet.
Att tappa puck eller spela ut korta pass i mittzon innebär fortsatt malande.
Snabba pass eller långa utlägg och samla laget för att styra/dra ner tempot är en nyckel.
Och effektiva avslut... 😃
Att få avbrott i Frölundas malande är en nyckel i det defensiva spelet.
Att tappa puck eller spela ut korta pass i mittzon innebär fortsatt malande.
Snabba pass eller långa utlägg och samla laget för att styra/dra ner tempot är en nyckel.
Och effektiva avslut... 😃
+ 7
Sv: SEMIFINAL
Skickat detta till SHL
I gårdagen match mellan Brynäs och Frölunda åkte Linus Ölund på en en tackling som tog i huvudet. Linus kunde inte fullfölja matchen. Varför är detta inte matchstraff? Frölunda spelaren hoppar in i tacklingen och träffar klart och tydligt huvudet!
Sedan i samband med Clarks 2-0 mål så ser man att Jusso Ikonen åker på en solklar Sleewfoot framför målet. Detta borde också gå vidare till disciplinnämnden då det kan jämföras med den avstängning som Jimmie Ericsson åkte på tidigare denna säsong. På repriserna ser man klart och tydligt att Frölundaspelaren använder både ben och armar för att fälla Ikonen baklänges. "Tacklingen" innebär hög skaderisk vilket borde resultera i ca 2 matchers avstängning. Nedan hittar ni en länk som visar situationen eftersom ni inte verkar vara kapabla att kolla upp saker och ting själva när det gäller Frölunda
Det var allt jag hade att säga om den matchen. Men som ni kanske vet så åkte även Bertilsson på en hjärnskakning i matchen innan då man än en gång klart och tydligt ser att Frölundaspelarens armbåge tar i huvudet.
Skärpning!
Länk: twitter.com/twittigrarna/status/852261623968518144
I gårdagen match mellan Brynäs och Frölunda åkte Linus Ölund på en en tackling som tog i huvudet. Linus kunde inte fullfölja matchen. Varför är detta inte matchstraff? Frölunda spelaren hoppar in i tacklingen och träffar klart och tydligt huvudet!
Sedan i samband med Clarks 2-0 mål så ser man att Jusso Ikonen åker på en solklar Sleewfoot framför målet. Detta borde också gå vidare till disciplinnämnden då det kan jämföras med den avstängning som Jimmie Ericsson åkte på tidigare denna säsong. På repriserna ser man klart och tydligt att Frölundaspelaren använder både ben och armar för att fälla Ikonen baklänges. "Tacklingen" innebär hög skaderisk vilket borde resultera i ca 2 matchers avstängning. Nedan hittar ni en länk som visar situationen eftersom ni inte verkar vara kapabla att kolla upp saker och ting själva när det gäller Frölunda
Det var allt jag hade att säga om den matchen. Men som ni kanske vet så åkte även Bertilsson på en hjärnskakning i matchen innan då man än en gång klart och tydligt ser att Frölundaspelarens armbåge tar i huvudet.
Skärpning!
Länk: twitter.com/twittigrarna/status/852261623968518144
+ 11
Sv: SEMIFINAL
rafalski: Hallå forumet.
Bland det skönaste som finns är känslan av ”Vi mot världen” som infinner sig i slutspelstider…
Här är några nycklar som jag ser inför avgörandet:
Saker att bygga vidare på:
1. Felix gör en riktigt bra match och frånsett att han tog allt så såg han lugn och stabil ut. Ska vi göra en bra bortamatch så måste spelarna lita på att Felix tar ”rätt” skott annars vinner vi helt enkelt inte.
2. Zaborsky med tvillingarna såg vassa ut. Här finns nog ännu mer att ta ut hoppas jag och de har en förmåga att lyfta ner spelet i Frölundas zon vilket blir viktigt på fredag.
3. Clark har varit vass hela slutspelet och nu är även Lindblom där han ska vara dvs fenomenal! Jensen är fortfarande inte riktigt i fullt slag men får väl plocka fram det mot HV. Denna kedja är vårt vapen och måste förstås vinna sin match på fredag.
4. Bra att Ersson fick lite extra istid och chans att brösta upp sig lite. Han växte under matchen vilket kan visa sig viktigt på fredag.
5. Som flera påpekat så var Zanetti grymt bra igår och jag tyckte även att han stod upp bra sist i Götet. Han har verkligen tagit chansen och växt med uppgiften.
Saker att hantera på plats:
Överleva 2:a perioden blir förmodligen Brynäs utmaning. Vi har blivit manglade i denna period och i princip inte haft ork att spela anfallshockey i 3:e. Jag hoppas att man anpassar spelet en smula och jag skulle vilja se följande korrigeringar i andra perioden:
- Värdera bättre mellan presspel och att boxa ut. Ett hårt presspel sliter oerhört och lyckas det inte finns det ofta spelare rena. Gör värdering ungefär som i PK dvs sätt press på alla dåliga pass etc men annars spela blad mot blad och ligg på insidan.
- Lita på Felix/målis och låt dom ta ”rätt” skott. Detta ligger också i linje med f g punkt med disciplinerat försvarsspel så ska vi kunna hålla borta bra skottlägen bättre.
- Har du som back inget bra passningsalternativ och pressen är hård, slå hellre icing än ge problemet till en lagkompis. En stor del av målen kommer efter pucktapp. Laget är på väg framåt går ur markering och om det vänder i det läget så blir vi mycket sårbara.
- Alltså fokus på enkelt och rakt spel, kanske med någon variant där en sån som Zaborsky, Paille (och Alcén har det visat sig…) tjuvar på ”icing-puckar”.
- Man kan förstås tycka att vi inte borde anpassa spelet i en period. Men jag tycker att det visat sig att det är Frölunda som förlorar när vi gör ändringar och att dom har svårt att göra förändring under match.
Oddsen skulle öka avsevärt till vår fördel om vi kan få in endera Fälth eller Bertilsson förstås.
Bland det skönaste som finns är känslan av ”Vi mot världen” som infinner sig i slutspelstider…
Här är några nycklar som jag ser inför avgörandet:
Saker att bygga vidare på:
1. Felix gör en riktigt bra match och frånsett att han tog allt så såg han lugn och stabil ut. Ska vi göra en bra bortamatch så måste spelarna lita på att Felix tar ”rätt” skott annars vinner vi helt enkelt inte.
2. Zaborsky med tvillingarna såg vassa ut. Här finns nog ännu mer att ta ut hoppas jag och de har en förmåga att lyfta ner spelet i Frölundas zon vilket blir viktigt på fredag.
3. Clark har varit vass hela slutspelet och nu är även Lindblom där han ska vara dvs fenomenal! Jensen är fortfarande inte riktigt i fullt slag men får väl plocka fram det mot HV. Denna kedja är vårt vapen och måste förstås vinna sin match på fredag.
4. Bra att Ersson fick lite extra istid och chans att brösta upp sig lite. Han växte under matchen vilket kan visa sig viktigt på fredag.
5. Som flera påpekat så var Zanetti grymt bra igår och jag tyckte även att han stod upp bra sist i Götet. Han har verkligen tagit chansen och växt med uppgiften.
Saker att hantera på plats:
Överleva 2:a perioden blir förmodligen Brynäs utmaning. Vi har blivit manglade i denna period och i princip inte haft ork att spela anfallshockey i 3:e. Jag hoppas att man anpassar spelet en smula och jag skulle vilja se följande korrigeringar i andra perioden:
- Värdera bättre mellan presspel och att boxa ut. Ett hårt presspel sliter oerhört och lyckas det inte finns det ofta spelare rena. Gör värdering ungefär som i PK dvs sätt press på alla dåliga pass etc men annars spela blad mot blad och ligg på insidan.
- Lita på Felix/målis och låt dom ta ”rätt” skott. Detta ligger också i linje med f g punkt med disciplinerat försvarsspel så ska vi kunna hålla borta bra skottlägen bättre.
- Har du som back inget bra passningsalternativ och pressen är hård, slå hellre icing än ge problemet till en lagkompis. En stor del av målen kommer efter pucktapp. Laget är på väg framåt går ur markering och om det vänder i det läget så blir vi mycket sårbara.
- Alltså fokus på enkelt och rakt spel, kanske med någon variant där en sån som Zaborsky, Paille (och Alcén har det visat sig…) tjuvar på ”icing-puckar”.
- Man kan förstås tycka att vi inte borde anpassa spelet i en period. Men jag tycker att det visat sig att det är Frölunda som förlorar när vi gör ändringar och att dom har svårt att göra förändring under match.
Oddsen skulle öka avsevärt till vår fördel om vi kan få in endera Fälth eller Bertilsson förstås.
+ 11
« Föregående · 1820582 · Nästa »