Café

Grupper · 49917 inlägg · 1048 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Olle:  "Flickan har om jag förstår rätt fått sova hos den äldre damen. Damen skulle köpa en biljett åt flickan nu på morgonen. Hon hade inte haft en tanke på att ringa polisen"

Trevligt i och för sig att hon hjälpte flickan men om man går efter normalt mänskligt beteende gör hon tvärtemot vad jag skulle ha gjort.

Första man gör är fasen att ringa någon som kan bistå med hjälp och ta hand om barnet, leta reda på vem som är föräldrar för att på så sätt få ett lyckligt slut på incidenten.

Jag kan bara sätta mig in själv hur jag hade känt som småbarnsförälder att inte veta var mitt barn eller mina barn skulle vara någonstans.

Dragan 2k: Ja min fantasi härjar fritt angående den här kvinnan. Allt ifrån undertryckta moderskänslor hos någon som aldrig fick barn till värre saker. Ingenting skulle ju förvåna en i dagens klimat.

Ja jo jag spårar lite, jag vet, men det måste ju vara en väldigt grundläggande tanke att ringa polisen i ett sånt här läge. Sedan står det i den första artikeln att det var SJ-personal (efter personalbyte) som kontaktade polis och inte vem som helst. Hade det varit en privatperson som sett kvinnan och flickan så hade man ju kunnat spekulera i vad som fick denne att ringa polisen öht.

Fy fan, lämnad på perrongen i Kumla som 11-åring. Alla som stått där vet väl ungefär hur gemytligt det är.

Edit: Sorry om jag länkade till en artikel som redan behandlats.

Redigerad kommentar

Olle: Men är du rasist så finns det knappast ett par pedagogiska glasögon att sätta på sig, tyvärr!!

Dragan 2k: Hon hade ju i alla fall vett att stanna och kolla upp ungen. Det var ju många som bara gick förbi.

Vad hade konduktören gjort om barnet varit förståndshandikappad??!!

Olle: Den där samaritkvinnan är jag, som Lumberjack var inne på, fundersam över.

Vad är det för människa egentligen?
Tar hand om ett barn. Ska låta henne sova över.
Ringer inte polisen eller någonting.

Det är liksom ingen bortsprungen söt liten kattunge som tas hem utan en person som antagligen är saknad av någon.

Nej. Hon verkar skum.

70 Rodrigues: Ärligt talat så vet jag inte om jag vill gå så långt som att göra detta till en fråga om "hudfärg", det kan mycket väl tänkas att konduktören är en rasist, det kan tänkas att hon är helt jävla dum i huvet eller så kanske hon är en kombination av båda? Det viktigaste just nu tycker jag ändå är att SJ ser till att klåparen får sparken från sitt arbete.

I grund och botten är det som du säger, det handlar om ett barn och då får man försöka sätta på sig dom pedagogiska glasögonen och visa lite fingertoppskänsla.

Olle: Summa summarum är ju att inget barn ska behöva bli utsatt för SJ:s behandling, oavsett! Frågan är om blonda blåögda lilla Lisa hade fått samma behandling???

70 Rodrigues: Naturligtvis har konduktören begått ett fel. Om inte på ett juridiskt/rättsligt sätt så åtminstone ett grovt moraliskt fel. Det fattar väl vem som helst att man inte kan ställa av en 11-årig flicka i en främmande stad, SPECIELLT inte om hon har problem att göra sig förstådd.

Hur svårt hade det varit för denna konduktör att låta henne sitta en hållplats till, ringa till sina kollegor i fikarummet på nästa station och få dom att masa på sina feta arslen och möta upp tjejen för att sedan låna ut en telefon?

Jag tycker att Huge har en steril förklaring på ett "mjukt" problem. Det finns mellanting mellan att sätta tjejen i fängelse och att smälla en tusenlapp i handen på henne och ringa efter en taxi. Här handlar det om lite medmänsklighet och sunt jävla förnuft, konduktören verkar sakna båda, i kombination med en släng av "helt jävla dum i huvudet".

SEN kan man ju diskutera omständigheterna kring att syrran verkar ha blivit kvar på tåget, varför ingen lyckades fiska upp biljetterna att vifta med och det konstigaste av allt:

Det är ju inte ens den här "goda samariten" som ringer efter polisen, det gör någon som observerar kvinnan med flickan. Vad handlar det här om?

Vidare så talar ju den här kvinnan om att flickan visst kan prata svenska, någonstans mellan "biljetterna tack!" och att tjejen blir avkastad, borde ju hon ha kunnat klämma fram att syrran sitter på biljetterna och hon kommer tillbaka så snart hon är klar på skithuset.

Edit: Tillägg: Det här handlar väl främst inte om att SJ som organisation har felat förutom det faktum att de har anställd en individ för ett ansvarsområde som denne bevisligen inte är lämpad för. Det är i första hand den mänskliga faktorn som felar här.

Redigerad kommentar

Huge: Hade du även försvarat en pedofil som haft samma argument? "Jag hade sex med en 11-åring men hon såg ut att vara myndig"... Ganska vanligt argument bland pedofiler när de ertappas.

Redigerad kommentar

Huge: man blir fan mörkrädd över ditt resonemang. Så bara för att det handlat om en 11 årig flicka med utländsk härkomst så skulle det vara svårt att avgöra hennes ålder? Hennes syster hade biljetterna men var på toa. Rätt att slänga av en liten tjej innan man kollat ordentligt? Du visar verkligen brist på omdöme och man blir fan mörkrädd med tanke på ditt yrke.

Förövrigt så har SJ tagit bort vederbörande konduktör ur tjänst. Räcker det som bevis?

Huge:" Murvlar älskar som bekant att gotta sig åt såna här saker, och nån mer seriös analys av händelseförloppet verkar man inte vara intresserade av"

Hur skulle en mer seriös analys se ut enligt dig, har du överhuvudtaget läst/sett vad som har hänt ang situationen?

Jag säger inte att konduktören vare sig gjort rätt eller fel, begär bara lite mer kött på benen innan man hänger henne offentligt, som media ofta har för vana att göra i såna här lägen"

Mer kött på benen, som vadå??

Lumber Jack: Märkligast är väl ändå alla som verkar reagera med ryggmärgen, sannolikt därför att stora elaka SJ nu är inblandade igen.
Murvlar älskar som bekant att gotta sig åt såna här saker, och nån mer seriös analys av händelseförloppet verkar man inte vara intresserade av.

Flickan är enligt uppgift flykting och hennes födelseuppgifter är tydligen väldigt oklara, inte ovanligt när det gäller flyktingar från vissa länder där folkbokföring och annan liknande verksamhet knappt existerar.
Är det då så otroligt att flickan faktiskt kan ha ett utseende som tyder på att hon t.o.m kan vara myndig?
Olyckliga omständigheter gör sen att man inte kan få fram några uppgifter från vare sig flickan själv eller hennes syster, som dessutom har biljetterna.

Jag säger inte att konduktören vare sig gjort rätt eller fel, begär bara lite mer kött på benen innan man hänger henne offentligt, som media ofta har för vana att göra i såna här lägen.
Tyvärr.

Lumber Jack: Flicka avslängd för att hon inte kunde uppvisa biljett? Ironiskt med tanke på alla som haft biljett när SJ inte kunnat uppvisa något tåg..

Lumber Jack: Det finns folk till allt tydligen.

70 Rodrigues: En märklig historia och märkligast av allt är kärringen som tog hem ungen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13414340.ab 

mattias - 74: Bra där, man vet iaf vad man har att göra närmaste tiden :-)

70 Rodrigues:

Kanske dom kommer ut efter halva tiden om dom sköter sig?

Vet inte om någon tagit upp detta. Men vissa har mer avancerade hobbyprojekt än andra.

hd.se/angelholm/2011/08/01/forsokte-bygga-karnreaktor-i/

Har elen verkligen blivit så dyr?

Jag gillar André Pops.
Så. Nu har jag sagt det.

Han äger i studion o i sina intervjuer.

70 Rodrigues: Förmodligen är det ju det.

Men man vet ju aldrig med alla världens dårar just nu.

Johnny Bravo: Vi får hoppas att det är falskt alarm?

70 Rodrigues: Dom är nog lite nerviga just nu.
Förståeligt i o för sig.

För er som gillar båtar :-)

Dragan 2k:
Kul länk.
i.imgur.com/vvEsG.jpg

Dragan 2k: Mycket skrämmande. Hela hans tillvaro de senaste åren har handlat om att komma fram till det som skedde i fredags. Extremt välplanerat och, som du skriver, utstuderat.

Nu har man läst och läst, Killen var helt klart målmedveten, han var inte tappad som barn om man säger så. Spännande att läsa dagboken, han avr nära flera gånger att bli påkommen och en gång nojja han över cevilsnutar =)

men stödjer inte hans sätt att få ut sin information, döda nästa 100personer.

RubinCarter: ångra mig, skippar filmen och börjar läsa ikväll.

Dragan 2k: tankade också det, har skumläst det lite på kvällen, men ska spara det till imorgon för djupare analysering. Men helt klart intressant!

Nu blir det movie time.

Johnny Bravo: Laddade ner hans manifest. Sjukt detaljerat och utstuderat. Faktiskt väldigt förvånande att inte varningsklockor ringde, att inget av detta läckte ut.

Skrämmande läsning.

Johnny Bravo:
Det är ju det man inte kan, och det lär ju finnas fler tickande bomber där ute även här i Sverige...

Clubsport: Ingen aning men jag tror det här är bland de värsta.

Men det absolut hemskaste är att det finns fler såna här galningar lösa o hur försvarar man sig mot såna?

Johnny Bravo:
Har det nånsin hänt nått värre i antalet döda av en ensam galning?

Olle: Helt sjukt vilken total galning.
Minst 91 mördade nu.

Olle: Fruktansvärd bild. En ren avrättning.

Dragan 2k: Läste någonstans att den där bilden skulle föreställa en riktig polis EFTER gripandet men det ser onekligen ut som att killen på bilden håller i ett jaktgevär. Noterar man killen i vattnet som håller upp händerna, till vänster så blir det hela ännu mer sjukt.

Fy fan, dom är bara barn liksom.

Minst 87 st döda nu tydligen.

Redigerad kommentar

Olle:Tänkte lägga mig och slog över till direktsändningen. Piggnade till direkt och var sådär märkbart chockad när siffan kom. Sicken jävla massaker. Såg att de hade en bild i the sun på honom i aktion.

Ruggigt.

Dragan 2k: Ja jag tar tillbaka det jag sa tidigare om Säpo och övervakningssamhälle...ett sånt här kalkylerande psycho går inte att stoppa. Fy fan.

Olle: Fy fan. Man sitter i det närmaste chockad. Sicken ren och skär jävla ondska. Trodde aldrig man skulle uppleva detta på så pass nära håll.

Poffa: Det här är helt sjukt. Från 10, till 25-30, till över 80 mördade ungdomar.

Helt färska uppgifter säger att det är minst 80 döda på Utöya. Jösses...

Ja en Sionistisk frimurare verkar det alltså vara. Det tog en jävla vändning detta.

hans Facebook
www.facebook.com/profile.php?id=100002651290254

dom är uppe i 25-30 döda på Ön, så jävla fruktansvärt!

http://www.guardian.co.uk/world/blog/2011/jul/22/oslo-explosion-live-coverage#block-24

6.09pm: NRK is reporting that an unknown group called "Helpers of the Global Jihad" have posted a message that this is only the beginning of the reaction to Norwegian periodicals publishing the Muhammed cartoons, according to Andrew Boyle, a journalist in Norway.

Redigerad kommentar

RubinCarter: man ska dock komma att Norge har varit mycker mer aktiva och offensiva i såväl Afghanistan som Libyen jämfört med vad Sverige har. Norge är dessutom ett NATO-land och ses på många håll som en av USA:s lydstater, dvs en attack på Norge skulle kunna vara avsedd att skrämma andra länder.

Oavsett det så hade vi ju en självmordsbombare i Stockholm förra året, tack och lov var han inte värdens skickligaste så den enda han hade ihjäl var sig själv. Men hade han lyckats ta sig till Hötorget och smälla av alla bomber han hade så hade det strukit med en hel del folk.

Dragan 2k: och i Sverige var det enbart SD som var emot insatsen i Libyen.

Redigerad kommentar

RubinCarter: Om det är, och nu spekulerar jag hej vilt, en attack pga Norges aktioner i Libyen och Aghanistan så bör väl något liknande kunna ske i Sverige - och då kanske framförallt i Stockholm som likt Oslo huserar den stora makteliten.

« · 1389542 · »