Café

Grupper · 49896 inlägg · 1048 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Olle: Att låta barn åka utan biljett hur som helst är ju inte heller särskilt ansvarstagande. Det händer faktiskt att barn rymmer hemifrån och att då bara låta dem åka hur som helst utan att agera innebär inte att de inte är utsatta för någon risk.

Saker kan alltid förbättras och misstag begås alltid när det är människor inblandade. Det finns dock ingen enkel universallösning på det här problemet. Den enda säkra lösningen är att det alltid finns sociala myndigheter redo att ta hand om ett barn som åter biljettlöst på ett tåg. Du kan väl starta en insamlingsfond som ser till att ordna finansieringen för att det alltid ska finnas minst en socialarbetare redo på varje station dynet runt.

Metal Guru: Har du läst utredningen? Vad i den styrker att folk hänger SJ på fel grunder?

Om jag säger så här då: Jag tycker att det alltid är fel då man har ett system som möjliggör att man sätter barns liv i fara eller att man försätter dom i en situation dom inte kan lösa själva.

Jag tycker nästan att det är irrelevant om man ser det här ur en politisk synvinkel, en ekonomisk eller en juridisk. Jag tycker att det är så grundläggande fel ur en moralisk synvinkel och jag tror inte att det är bra ur ett "samhällsperspektiv" att såna här stora aktörer får komma undan med ett sånt luddigt regelverk.

Samtidigt verkar det ju inte som att SJ's rutiner har följts heller, om man kikar på länken.

"I det här fallet har någonting gått uppenbart snett och rutinerna har inte följts."

Och i den andra länken angriper SEKO SJ och anklagar dem för efterhandskonstruktion av regelverket. Hur man än vänder och vrider på det så är det ju någon som har handlat fel, jag tycker att det är väldigt tydligt.

www.gp.se/nyheter/sverige/1.690147-sj-kompenserar-avkastad-elvaaring

www.gp.se/nyheter/sverige/1.690640-seko-sj-agerar-populistiskt

Redigerad kommentar

73Sjöbba:
Du pratar alltså om Kumlafallet, och inte det Tony tog upp igår?

Kan du beskriva vad som hände där, som gjorde att den minderårige slängdes av? Så att vi vet vad vi pratar om.

Olle:
Det jag ville komma fram till var att enligt SEKO's utredning så var det inte många rätt i det som medierna rapporterade till det svenska folket. De svenska folket ville därför hänga i första hand konduktören, i andra hand hela SJ på helt fel grunder.

Men det har ingen bäring alls, tycker du, eftersom Aftonbladet et al är Sanningen Tidningsifierad på Jorden.

Det jag vänder mig mot är den lynchstämning som piskades upp av vanligtvis vettiga människor, som utan att ifrågasätta någonting köpte och svalde vad som matades ut av media.
Och det som matades ut, matades ut för att sälja lösnummer.

Olle:
Det jag ville komma fram till var att enligt SEKO's utredning så var det inte många rätt i det som medierna rapporterade till det svenska folket. De svenska folket ville därför hänga i första hand konduktören, i andra hand hela SJ på helt fel grunder.

Men det har ingen bäring alls, tycker du, eftersom Aftonbladet et al är Sanningen Tidningsifierad på Jorden.

Det jag vänder mig mot är den lynchstämning som piskades upp av vanligtvis vettiga människor, som utan att ifrågasätta någonting köpte och svalde vad som matades ut av media.
Och det som matades ut, matades ut för att sälja lösnummer.

Metal Guru: Jag tycker att SJ nämns för ofta. Den senaste "avslängningen" var väl med Pågatåget så då är det Arriva och inte SJ som ska nämnas.

Metal Guru: Om man får ponera fritt så anser jag att det är viktigare att se till att ett barn inte far illa än att man sätter fast en tjuvåkare, om det nu är dit du vill komma.

Jag tycker dessutom att man kan göra vissa distinktioner när det handlar om möjligheter, barn kontra vuxna. En välklädd 45-åring som sitter och leker med sin laptop på tåget har förmodligen större chanser att hjälpa sig själv ur en sådan situation än vad en 12-åring med bamse-ryggsäck har.

Det är här jag menar att man bör ha lite högre till tak, hellre fria än fälla. "kostnaden" av ett "worst case scenario" i det här fallet kontra kostnaden för att få betalt för en biljett bör vara nog så uppenbar även för SJ.

Dessutom tycker jag det är relevant att se till historiken också, hur har SJ agerat i andra fall? Under dom dagarna jag grottade ner mig i det här så kunde man ju konstatera att SJ har avhyst väldigt många barn/ungdomar på felaktiga grunder, inte bara enligt deras eget regelverk. Det är en ganska bra anledning att syna dom lite extra i sömmarna tycker jag.

Metal Guru: Jag pratar om regelverket och att kanske konduktören är oskyldig men definitivt inte SJ.
I min värld så slänger man inte av barn/minderåriga hur som helst. Men det kanske är bara jag det.

73Sjöbba:
Vilken av avslängningarna pratar du om?

Metal Guru:
Dumma SJ är inte oskyldiga om man har ett regelverk som gör att man slänger av barn från tåget.

Metal Guru: SJ är hyfsat oskyldiga till detta, ja.

Olle:
Du menar "Utefter de fakta jag då kunde läsa i kvällspressen, så anser jag fortfarande att konduktören borde få sparken."?

Men låt oss ponera fritt, hade det varit OK att sätta av en vuxen mitt på dagen i låt oss säga Kumla, om denne inte hade biljett, inte ville lösa biljett, och inte ville tala om vart han/hon skulle åka?
Eller är det så att i dagens civilicerade samhälle får alla åka tåg gratis?

70 Rodrigues:
Det är synd. Men dumma SJ är ändå oskyldiga.

Metal Guru: Att det inte har med det fall ni pratar om är jag väl medveten om, dock ytterligare ett barn som har blivit avkastad från ett tåg.

Metal Guru: Utefter den fakta som fanns då så anser jag fortfarande att konduktören borde få sparken. Om det sedan blir tydligt (efter utredning) att denne har handlat helt enligt SJ's reglemente så är det ju väldigt tydligt att det är någon högre upp i hierarkin som borde få gå.

Det säger väl sig självt att man inte kan sätta av barn var som helst, hur som helst, vi lever i ett civiliserat samhälle.

70 Rodrigues:
Den är fin eller nåt, och har inte så mycket att göra med det fall vi nu diskuterar.

Olle:
"Det är klart att man inte kan hänga någon innan man har all fakta."
Du tycker alltså att du själv var aningen överilad i dina tidigare kommentarer i ämnet?

Olle:"Det är klart att man inte kan hänga någon innan man har all fakta."

Du tycker alltså att du själv var aningen överilad i dina tidigare kommentarer i ämnet?

Metal Guru: Det är klart att man inte kan hänga någon innan man har all fakta. Om nu kontrollanten har agerat korrekt utefter SJ's regelverk så har han/hon också ryggen fri när det gäller SEKO? Men om man ser till de moraliska aspekterna av den här historien så tycker åtminstone jag att det är tydligt att SJ's regelverk inte duger.

Som sagt, det här var ju långt ifrån en isolerad händelse och man måste nog ta ett lite större samhällsansvar än det man visat prov på, i värsta fall kan barn, ungdomar och resenärer i största allmänhet råka väldigt illa ut till följd av SJ's nuvarande system.

Man kanske inte kan lägga all skuld på kontrollanten, speciellt inte om det var väldigt svårt att avgöra åldern på tjejen, men man kan definitivt lägga skulden på SJ som har ett system som öppnar för såna här incidenter.

Om SEKO's utredning friar kontrollanten helt så är inte det ett kvitto på att situationen har hanterats korrekt i någon aspekt utöver den rent regelmässiga och juridiska.

Måhända en jävligt dum fråga men hur är det med upphovsrättsskydd osv. när man tex lägger upp film från c+ på youtube? Något man bör tänka på?

Olle:
Min poäng är att om SEKOs utredning är i närheten av att vara korrekt, så såg vi ett justitiemord på en biljettkontrollant av media i början av augusti, som många människor - både härinne och annorstädes - jamsade med i.
Utan att ha någon aning om vad man pratade om.

Masspsykos, typ.
Lektion 1 i hur man riktar in ett drev som sedan inte går att stoppa.

Salle: Inte för att låta otacksam nu eller något men den där sajten fick ett antal varningsklockor att ringa :) Just "it's free!! Free of charge and absolutely free" i kombination med att det nästan var omöjligt att hitta en nedladdningslänk fick mig lite skeptisk.

Olle: Jag har ett bra tag använt eRightsoft Super för både audio och video och den har aldrig gjort mig besviken

Finns det någon här som är duktig på videoredigering och har en lösning på hur man får bild och ljud att synka när man konverterar filer?

För tillfället kör jag Any Video Converter Professional men jag är flexibel på den punkten...

Metal Guru: Jag tänker välja ett bättre tillfälle att svara på ditt inlägg mer detaljerat men rent generellt kan jag ju se väldigt många fundamentala orsaker till att facket backar upp sin "klient" i detta fall. För om man kommit fram till att SJ handlat fel så hade man förmodligen blivit tvingad till så många och omfattande förändringar att det skulle bli märkbart i deras ekonomi. Det är klart att det inte är ekonomiskt för SJ att ha personal på plats varje gång man avvisar någon från ett tåg, lika klart det är som att man inte kan avvisa en 11-åring i en främmande stad.

Utan att öht ha läst den här utredningen så måste jag ändå säga att facket har kommit fram till att kontrollanten agerade rätt, inte att denne har gjort det i andra avseenden än just det som regleras av dennes anställningsavtal.

Jag tycker att du drar en mekanisk och kall slutsats på ett högst fysiskt och pedagogiskt problem. Det finns inga opartiska aktörer i den här frågan.

Nej jag förstår att SEKO inte representerar SJ i första hand i denna fråga men indirekt gör dom ju självklart det.

Metal Guru:
Jajjemen :)

Olle:
I början på augusti (3/8 och ett par dagar framåt, om ni vill läsa i denna tråd) var det rätt upprört i mediasverige, efter att en biljettkontrollant 'slängt av en elvaåring från ett tåg i Kumla'. Även härinne var pulsen bitvis hög.
Kommer ni ihåg detta?

Biljettkontrollantens fackförening SEKO's utredning har nu blivit klar, och finns att läsa på Flashback. Tyvärr är länkar dit inte ok enligt HS policy (har jag för mig) så jag länkar inte. Men den som vill hitta, är säkert så van vid datorer att man vet hur man använder Google, vad nu det är.

Överraskande nog så backar denna rapport upp sin medlem till 100%, det var alltså helt korrekt handlat av biljettkontrollanten att avvisa elvaåringen på tisdags, utan att någon tog emot henne där på tisdagseftermiddagen.

Betyder detta att vi kan utöka Djävulens Anhang till att inte bara innefatta SJ, utan även SEKO?

På med folie hattarna, nu är det strålande tider igen.

Lumber Jack:

SAAB fick nej till Rekonstruktion, Konkursen är nära :/

Lumber Jack: Ja, under förutsättning att han hade ändrat sig INNAN han hade börjat kanske.

Lumber Jack:

Flytta till Frankrike? ;)

Dream Team: Märkligt. Hade min tandläkare plötsligt ändrat sig för att han inte kände sig "i form" hade jag varit tacksam. Hellre det än någon halvmesyr.

Alltså, seriöst, vad är det för fel på folk..?

Metal Guru: Japp, så här ser länken ut idag.
Mäklaren bedyrade dock att det ine är DEN Breivik som idag står som ägare utan en annan. Men skojaren Rune Olai Haga är högst delaktig i försäljningen, det har jag tagit reda på.

Tack, men nej tack, typ.

ÖstrandsNisse:
Det här huset?

(sålt enligt annonsen)

En rätt bisarr händelse har inträffat mig. Jag har varit på jakt efter en fjällstuga i snart 4 år. Det kanske inte behöver sägas att det inte gått sådär jättebra. Kanske för att jag inte är beredd att lägga hur mycketpengar som helst för en stuga jag kanske kommer att utnyttja 20-25 dagar på ett år.
Jag har kikat på väldigt många olika objekt och jag vet inte hur många hundra mil jag kört fram och tillbaka mellan Sundsvall och de Jämtländska fjällen.

Men jag hade hittat ett objekt, förvisso rätt dyrt, men som jag prutat rejält på och som kändes riktigt intressant. Det såldes via mäklare och jag mejlade mäklarfirman nu ikväll för lite mer information och om en eventuell visning.

Jag ställde mina frågor till henne och hon svarade snabbt. I det sista mejlet berättade hon att detta hus hade varit ett lifthus gammalt tillbaka men var under senare år totalrenoverat och det såg riktigt, riktigt bra ut. Mycket dyra renoveringar var gjorda och det hade inte snålats med detaljerna.
Att det var ett gammalt lifthus lockade mitt intresse och jag googlade på "gammalt lifthus Mårdsundsbodarna" där jag fick fram en länk till en killes blogg. När jag började läsa kommentarerna kring detta hus så höll jag på att svimma.
Det visade sig att ägaren var en av Norges största bedragare Vid namn Rune Olai Haga (bland massor av andra namn som han använde sig av). Han var eftersökt i Sverige sedan han lurat många svenskar på pengar. Det värsta av allt var när jag läste en kommentar som var skriven i Oktober 2010 där personen berättade att denna Rune hade en samarbetspartner vid namn....Anders Breivik. Det Rune lurade till sig, det köpte Breivik.

Jag har mejlat tillbaka till mäklaren dessa uppgifter och ifrågasatt om hon kände till det här. Jag hoppas att den sena timmen är orsaken att hon inte återkopplat för om hon känner till detta är det helt sjukt. I köpet och det pris vi diskuterat så ingår allt, även inventarier. Jag undrar jag hur mycket av dessa inventarier som hade stått där vid ett köp? Antagligen inget.

Otäckt att dessa kopplingar finns, allrahelst till Anders Breivik. Detta bevisar än mer hur försiktig man ska vara vid affärer. Man vet aldrig vad som lurar i vassen. Jag kommer i alla fall inte att titta på huset. Det finns andra objekt med en bättre historia.

Om någon har det långsamt på jobbet...

Dream Team: Så är det. Den enda nackdelen är väl restiden även om det förkortats då det i princip bara går direktflyg numer. Har man dessutom valt ett flygbolag med "all inclusive" kan man göra som Sven Melander, sätta sig i en rullstol och be frugan skjutsa in en genom tullen med orden "invalido" ;)

Dock är det ju ganska noggrann i passkontrollen så det kan finnas en risk. 65:an kanske har mer att förtälja i detta ämne? ;))))

Lumber Jack: Jag tror mer på att det skulle skapa en sorts igenkänningsfaktor hos den generella öviksbon som gör att dialogen inte behöver utgå från ett fientligt perspektiv. Ungefär som att man alltid ger en elak hund en bit hundgodis innan man försöker bli vänner med den.

ÖstrandsNisse: Oj, det låter som ett måste att besöka när det nu blir!

Vi tog speedboat ut till Tachai island på Similan islands, en nationalpark dår vi snorklade, badade och mådde prima en hel dag. Magiskt.

Det är nästan så att man säker olika ord för att toppa det man skriver, men för att beskriva Thailand för nån som inte varit där så är detta nästan ett måste, för det är verkligen sju resor bättre än det som går att läsa i böcker och på nätet!

Redigerad kommentar

Dream Team: Har varit där. Ytterligare en makalös upplevelse om du väljer Khao Lak i gen är att hyra någon som kan köra ut er i båt och låta han/hon ta er till ön som ligger en bit utanför Khao Lak (man ser den från land). Den sägs ha räddat många hundratals människor från katastrof då den stoppade upp flodvågen. Däremot ser man tydligt vilken kraft vågen hade när man går i land och ser hur det ser ut på ön. Den ser antagligen likadan ut nu som när vi var där. Say nomore, det måste upplevas.

Mitt bästa minne är dock besöken i Bangkok, åka bananbåt och fiska mal. Det är inte att leka med. Jag drog en mal som vägde 82 kg på spö...
Nästbästa minnet är resan med speedboat ut till James Bond-ön där vi mellanlandade på ett ställe där vi snorklade med jätte-sköldpaddor och mindre hajar. Oslagbart.

Olle: Aah, du vill alltid visa ett visitkort så vi vet att det är du. Så omtänksamt!

Lumber Jack: Helst av allt skulle jag bara vilja ha den där första truddelutten på tre sekunder, från Dueling banjos, bifogat i varje inlägg då jag pratar med en modoit. Som en slags öppning. Det hade jag tyckt vore lite festligt, utan att mena något illa på något sätt :)

Olle: Jag känner mycket väl igen truddelutten. Den bruka spelas i Eon Arena. Jag gar hört den där massor av gånger, men faktiskt bara där. Kul med lokala hits!

ÖstrandsNisse: Ja, vi var upp till polisbåten. Vi pratade med loklabefolkningen och vattnet hade ju nått ända upp till huvudgatan, där då båten till slut stannade upp ett par hundra meter på andra sidan den vägen. Helt makalöst! 

En bit norr om Khao Lak ligger ön Ko Kho Kao och på fastlandssidan där har du byn Baan Nham Khen. Där kan du också se häpnadsväckande spår av tsunamin. Blå ängel och Röd demon, två båtar som ligger kanske hundra meter från varann en bit på land, har varsin otrolig historia. Ängeln, följde med tsunamin genom byn utan att skada vare sig människor eller hus, medan demonen tog samma väg, men den mosade istället allt i sin väg. 

Stället på Kamala drevs av svenskar och stället på Ko Kho Khao ägdes av ett norskt par och det paret bodde såklart där under hela säsongen. Vilket paradis!

Lumber Jack: Ibland kan man misstänka och ibland vet man bara...

www.youtube.com/watch?v=dg6m6q9Qj2A

Friman SR: Totta, inte bara hjälte utan även MoDoit!

Sedan byter man kanal och då är det Black Sabbath, troligen MoDoiter de med.

"

Black Sabbath

Svt 2 19.30

Musik special. Brittisk musikdokumentär från 2010. Paranoid är gruppens kanske mest kända skiva. Nu berättar Geezer, Ozzy och de andra hur inspelningen gick till, och ger dessutom spännande inblickar i bandets tidiga karriär. Här avslöjas hur många av Sabbaths klassiker kom till genom musikernas enastående intuition - nästan som av en slump."

Dream Team: Vi åker den 13e gången i ordningen nu. 8 gånger till Phuket (6 ggr till Kata, 2 ggr till Karon), 2 svängar till Hua Hin (dit bör man åka rätt sent på året då det är ganska kallt fram till November), 1 gång till Khao Lak, en gång till Krabi och nu till Kamala. Jag är helt klart mest nöjd med Khao Lak (såg du polisbåten någon kilometer upp på land?). Vi hoppade förra året så att året innan var vi i Khao Lak.

Jag har hört att Kamala ska vara okej också. Vi försöker hitta ställen där inte allt blivit så dyrt ännu. Phuket, d.v.s. Kata och Karon har exploderat så och där tycker jag att det blivit dyrt, men det är väldigt fint.

Thailändare är de bästa folkslag jag mött. Otroligt trevlig, och uppoffrande. Har man dessutom barn med sig blir de som tokig (de är ju helt galna i "ljusa" barn).

Jag älskar Thailand och ska bo där halva året när jag blir stor.

:))

« · 1402781 · »