Café

48283 inlägg · 1042 ämnen

Datorbekymmer. Hjäääälp!!

« · 1095855 · » Till forumet


Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Jag fick ett erbjudande via mail idag. Där stod:

"Du får köpa Office ultimate 2007 för endast 500 kronor, ordinarie pris ca 6000 kronor."


Vad säger caféets experter? Ska man nappa? Det låter som en bra deal, eller? Lite misstänksam blir man när priset är sänkt med 1200%. Jag kör XP idag.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Åååh vad det är krångligt med datorer, var mycket bättre förr när man inte hade någon.... :)
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

65selander: OpenOffice är skapat utifrån användarvänligt perspektiv, så där kan man under inställningar ställa in i vilket format filerna ska sparas som standard. Faktiskt är det så att OpenOffice i grundläge sparar som .doc, men frågar om du vill göra det eller ej.

Till skillnad från sur-Gates skitprogram som är så totalt överlägset i sin attityd att det tror sig veta bättre än användaren, vad användaren vill skriva. Som MG skrev tidigare:

"Nästa vall att bryta för M är att när man trycker ned första tangenten i ett tomt dokument, så bestämmer programmet vad man vill skriva, hur det ska se ut, och vart det ska mailas, alt. publiceras på Internet."

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Poffa: menade mer att spara så att Office kan öppna upp dom. :-))

Läste någon förklaring till varför MS byggde om hela Office, men orkar inte leta efter det nu. Vi på FHS kör vidare på 2003, kommer antagligen gå över till 2007 när vi har bytt ut våran mailserver nästa år Q2.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
65selander: Glömmer att spara dokumenten? De tänker jag inte ta bort, bara officepaket. Doh! :-)
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Poffa: Office 2003 försvinner nu från denna dator, för alltid och evigt. Vi har dessutom startat processen att helt gå över till OpenOffice eller annan alternativ lösning på hela företaget. Skönt när man är överens med IT-killarna.

Problemet nu är väl att ni glömmer att spara ner dokumenten så att majoriteten av alla företag som har Office inte kan läsa era dokumentationer ;-)

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Office 2007 pratade vi om för inte så länge sedan. Nu ska jag skriva av mig en del av min ilska under några minuter, så mina arbetskollegor, väggar med mera slipper bli lidande.

AAAAAAAAAAAARGH!!!! Den jävla idiot som kom på att Office 2007 som förstaval skall spara sina filer i docx/xlsx osv borde arkebuseras, men först skall han plågas genom att tvingas konvertera 2 triljarder docx/xlsx till doc och xls.

En sak är i alla fall helt säker, det handlar bara om att tjäna pengar. Man "tvingar" i princip användarna till att uppgradera sina fullt fungerande office-paket, alternativt ladda hem en skitdålig jävla uppdatering som fungerar CRAP!

Office 2003 försvinner nu från denna dator, för alltid och evigt. Vi har dessutom startat processen att helt gå över till OpenOffice eller annan alternativ lösning på hela företaget. Skönt när man är överens med IT-killarna.

Dokumentskapare världen över, förenen eder! Byt bort Officepaketet och få pappskallarna på M$ att börja gråta.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Metal Guru: Enough is enough.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
scim:
Elva inlägg, och se'n så viker du dig bara sådär..?
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Metal Guru: Nä, jag orkar inte.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

scim:
Det tolkar jag som:

"Om man försöker lösa ett problem till vilket det finns ett specialdesignat verktyg som man har i sin ägo så är det korkat att använda Excel, som är avsett att lösa ett helt annat problem."

Ge exempel.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Metal Guru: I slutet.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
scim:
Hur sätter du in Excel i ditt klartext-meddelande då?
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Metal Guru: Då den mycket avancerade polygrip/hylsnyckelsats-metaforen tydligen var helt obegriplig så skriver jag det i klartext:

Om man försöker lösa ett problem till vilket det finns ett specialdesignat verktyg som man har i sin ägo så är det korkat att använda ett verktyg avsett att lösa ett helt annat problem.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
scim:
Din kontenta är alltså att det är korkat att använda Excel, oavsett vad man ska göra och vilka verktyg man har tillgängliga?
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Metal Guru: Nädu, jag skrev alla orden.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

scim:
Här får du lite mer att förtydliga. Jag har gjort halva jobbet åt dig:

"Man KAN använda Excel till vad som helst, men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats, när en hylsnyckelsats gör jobbet bättre, och man har en hylsnyckelsats tillgänglig."

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
scim: Innan du hittar något annat att anmärka på så gör jag ytterligare ett tillägg:

"men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats, när en hylsnyckelsats gör jobbet bättre, och man har en hylsnyckelsats tillgänglig."
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Metal Guru:

Jag trodde det var självklart (och jag är helt säker på att du förstod), men jag lägger väl till det:

"...men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats, när en hylsnyckelsats gör jobbet bättre"
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Nej, nu blandar du ihop dig själv, scim:

"...men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats.""

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Metal Guru:

Det är precis så en polygrip ska användas, ingen har påstått motsatsen.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

scim:
"Man KAN använda Excel till vad som helst, men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats."

OK. Lätt korkat uttalande.
Jag har ett en kort stump av ett rör som är inskruvat i en vägg. Jag vill ha loss den. Eftersom jag läst på Internet att det är korkat att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats, hämtar jag hylsnyckelsatsen...

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Och för er som vill begrunda AC/DC i eget Excel-ark laddar ner filen här.(Jag fick sätta på makron i detta dokument för att kunna köra)

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Metal Guru: Man KAN använda Excel till vad som helst, men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

scim:
Excel ÄR lämpligt till vadsomhelst - enkel databas, listor, websidor, etc in absurdum.

Det sista jag hört är entusiasten som gjort en musikvideo på AC/DC i Excel.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Metal Guru:

Tja, mitt problem med Excel är mest att jag hela tiden glömmer bort de där tricken som gör programmet så användbart. Jag jobbar iofs inte runt folk som missbrukar Excel, där jag jobbar används det för listor och...listor och...ekonomiska redovisningar.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Metal Guru:

Och att folk tror att det är lämpligt till vadsomhelst, allt som behöver ordnas som en lista, webbutveckling, utveckling i allmänhet...listan är oändlig.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
knaskamilla:
Det största problemet med Excel är väl att vem som helst kan använda det, hur stora brister man än har i sitt matematiska sinne.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Jaha, scim:

"Jag stör mig ärligt talat mer på Power Point och Excel. [...snip...] Jag hatar verkligen allt som slutar på .xls..."

Det är farligt att läsa fort.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
scim:

Det största problemet med PowerPoint är väl att vem som helst kan använda det, hur stora brister man än har i sitt estetiska sinne.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Metal Guru: Jag beklagade mig inte direkt över själva programmet utan snarare dess lata användare.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

scim:
Jag tycker tvärt emot. Excel är det program som är enklast och användbarast i Office-sviten. Så länge man inte använder 2007, som enligt tidigare utsago har ett eget liv.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
difzi:

Jag stör mig ärligt talat mer på Power Point och Excel. Kanske inte främst för att de är dåliga program utan att folk inte begriper när och hur de ska användas. Folk vräker ur sig värdelösa Power Point-presentationer på löpande band och så fort någon form av information ska hanteras använder man Excel-eländet trots att det finns utmärkta skräddarsydda alternativ. Jag hatar verkligen allt som slutar på .xls...
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

difzi:
Office 2007 lever sitt eget liv, och här har utan tvekan Microsoft passerat en slags anständighetsgräns. Nästa vall att bryta för M är att när man trycker ned första tangenten i ett tomt dokument, så bestämmer programmet vad man vill skriva, hur det ska se ut, och vart det ska mailas, alt. publiceras på Internet.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
scim:
Jag har för mig att 'Gorilla' i MS DOS 5.0 var underhållande också.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Poffa:

Inte bara jag som svär över word? Mitt word har kraschat, kan skriva i det och så men inte markera texten med datormusen. Bara snabbkomandon funkar, riktigt irriterande. Tur att ha openoffice som backup :)

Men det är ändå skönt att ha ett word som fungerat då jag ändå har betalat för licensen. Någon som har ett tips hur jag kan fixa detta problem? Då jag jag väljer att stänga ner programet kommer en alert ruta upp med medelandet att word 2007 har slutat att fungerar och office söker efter problemet men hittar inget. Har testat att ominstallera allt två gånger utan resultat, resten av programen i office fungerar utan problem.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Poffa:

Microsoft har tillverkat ett bra program och det är Visual Studio, antar att deras filosofi är att överlåta utvecklingen på andra ;)
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Metal Guru: Knappast mig. Jag använder, så ofta det går, OpenOffice istället för Microsofts skitprodukter.

Nu löste sig problemet då jag tog fram U3-USB-stickan med OpenOffice på. Jag öppnade dokumentet, raderade de rader jag ville ha bort och sparade det hela. Sedan öppnade jag det i Word igen och vips, så var det formaterat som jag ville.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Poffa:

Det har hänt åtskilliga gånger att jag har klippt ut hela innehållet i word-dokumentet in i Notepad - för att tvätta bort all formatering och fan och hans moster som Bill hittat på - och sedan öppnat ett helt nytt worddokument, för att sedan klippa ut textmassan i Notepad, och klistra in i det nya worddokumentet.

Visserligen får man formatera om allt från början, men det brukar ge mindre infarkter än att försöka betvinga föroreningen m$ word.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Poffa:
Har inte jag försökt övertyga dig om detta tidigare... ;0)

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

DEN JÄVEL SOM KOM PÅ WORD SKA HA STRYK!!!

Sitter med ett dokument där en klåpare från ett annat företag har skapat ett förfrågningsunderlag. I början på detta tyckte han det var smart att lägga in en innehållsförteckning. Dock har han lyckats göra de första fem punkterna i dokumentet till medlemmar i den här innehållsförteckningen. Vilket gör att om jag tar bort innehållsförteckningen så försvinner även de första fem punkterna i själva dokumentet. Och Word tillåter mig inte att göra någonting.

Notepad, det är grejjer det.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Metal Guru: Jag tror jag hittat felet.
HKEY_LocalmachinesoftwareMicrosoftWindowscurrentversionshared DLLs
filen som ligger där är corupt.
Reg_SZ Standardfil. Det går inte att göra ett skit med den.
Samma fil ligger under ADOBE också och är corrupt.
Den går ej att redigera, ett fel uppstod vid läsning av värdet.

Appropå Norman. Jo, jag har en OEM 3 års abonemang.
Skaffade en ny 3 årig licens. Installerade skivan, uppdaterade och normans server tyckte att licensen gällde 3 år till. Vilket jag installerade den nya 3 åringen på min frus dator. Så nu blir jag förmodligen utan, om inte licensen (Min gammla alltså, ligger registrerad hos norman att den skall gälla till 2011)
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Helg Ernest:
Inte för att jag är insatt i ditt problem - eller vill vara taskig - men jag kan inte låta bli att tänka att du kanske givit uttrycket "skita i det blå skåpet" ett ansikte. Eller kanske hellre nick.

Normans gratisår ska du väl inte behöva tappa för att du installerar om. Du har inte missuppfattat licensieringen?

Kopiera filer kan man göra på annat sätt än i explorer'n, och högerklicka. Jag kör fortfarande min filhantering i åldriga winfile, för jag vill dra filer från ett ställe till ett annat. (innan ni klagar, så säger jag att jag använder explorer'n till det den är bättre på än winfile...)
Kopiera kan man också göra vid command-prompten, men det kanske är överkurs.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Någon som har någon bra idée?

Tyckte dator betedde sig lite segt och konstigt.
Så jag stoppade i XP skivan (Med servicepack 2)
och körde en reparation. Hade IE7 i datorn, men på skivan var det IE6
Vilket förmodligen har orsakat en jätte konflik.
Det går ej att uppdatera, då hänger sig allt. Det går ej att avinstallera IE6 för att installera IE7. Ligger tydligfen filer i registret som blockar.
Har testat köra Register smart för att fixa det. Det blir bara värre.
I nuläget går det inte att högerklicka, för då stänger datorn ner de program, fil, dvd osv.
Har tom. fått installerat Google Crom för att kunna gå ut på nätet.
för det var nått med Net Framwork.

Hade hälst velat sluppit att installera om maskinen, eftersom då tappar jag mina 3 gratisår med Norman. vårt ca 1500-2000 spänn.
+ all j..a backup man måste göra. (Skitlätt att kopiera då man ej kan högerklicka)

Har någon nått bra register program? Jag har konstaterat att de register fixare program, man blir på prackade radera bara felaktiga registerfiler, inte reparerar, som programmen säger att dom gör.

Körde nått program som Microsoft rekomenderade om man inte kunde uppgradera till IE7, som skulle låsa upp låsta filer, det vart bara ännu värre.

Det lutar åt att man får blåsa skiten om inte ni har någon bra lösning.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Per HApps:

Något blir för varmt, och mår inte bra därav - är min teori.
Om det är en gammal dator kan den ha sugit i sig en hel textilfabrik med damm.

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Per HApps: Du kan ju alltid köra en disk-test i BIOS. Brukar vara rätt pålitlig, där kan du även testa minnen.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Marcus:

å fan, kan man köra nån diagnos på detta?

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Per HApps: En gång hade jag en dålig hårddisk som gjorde att datorn betedde sig på det viset.
Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

difzi:

tack för tipsen, men det får bli i morgon

Kommentera

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

Per HApps:

RAM minnet? Har du mycket som startat i samband med datorn? Hur mycket minne är de kvar på datorn?

Testa o virus sök den, rensa den med ngt program, defagmentera. Kanske bara någon skadlig fil som har kommit in?

Kommentera

« · 1095855 · »