Café

48388 inlägg · 1042 ämnen

Roliga länkar

« · 1238953 · » Till forumet


Sv: Roliga länkar
spud: Den dag du får egna barn kommer du förstå vad barn betyder.
Kommentera

Sv: Roliga länkar
spud: Alla barn ÄR vackra barn!
Kommentera

Sv: Roliga länkar
Alla barn är vackra barn, eller?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Roliga länkar
För er som missade Superbowl här kommer den bästa rekalmen från matchen.


Kommentera

Sv: Roliga länkar

Salle: Jo, det var ett riktigt smörjobb. 14 dagar ombord, 14 dagar ledigt (iaf som telegrafist och civilanställd)
Dom värnpliktiga hade det också djävligt bra, ett eftertraktat jobb efter grundutbildningen i "Pinan"*.
Kanonkäk, ett måste när man är ombord under en längre tid.
Fast Stadsgården fick man nog av under höstarna.
Vi låg där med Tor ett par månader intill Viking Line innan avgång norrut, och jag minns än idag vad det stod på den skylt man hela tiden tvingades stirra på när man tittade ut genom ventilen i radiohytten: "Henkilöautoselvittys"
Betyder visst: personbilsklarering.   :-)

* "Pinan" = militärslang i flottan för staden Karlskrona. (för den som inte redan vet...)

Kommentera

Sv: Roliga länkar
Huge: Då har ni rätt säkert varit på Ymer samtidigt.
Isbrytarna lade till längre in i hamnen än vad Fjällräven Center ligger men det är ju inte långt dit.

Var inte all isbrytartjänst smörjobb. :-)
Fina rymliga båtar, bra käk och hyffsat med permis. Fick man dessutom sommar på stadsgården i Stockholm så...

Apropå käk så berättade farsgubben några historier från köket. Det var allt från panerad Wettex-schnitzel till raklöddertårta. :-)

Kommentera

Sv: Roliga länkar
Salle: Nä, din farsa har jag absolut inte flugit med men kanske har vi varit på samma isbrytare nåt år. 78/79 jobbade jag på nya Ymer och gamla Oden. Med Oden låg vi under lång tid i docka på Lunde varv men det var en mysig gammal skuta, så långt ifrån modern man kan komma.
Sen blev jag tvungen att byta till Ymer, som året därpå gick till Arktis.
Synd att man inte fick följa med dit, men det var ett smörjobb och många stod nog på tur före mig att mönstra på.
Minns inte nu om det var Tor, Oden eller Ymer, men vi låg iaf i Ö-vik och det var mkt nära till centrum. Gatan gick rakt upp ett par hundra meter från kajplatsen och sen var man mitt i centrum. Blev en del hårda landhockeyfighter på kajen när man hade frivakt.
Minns också att vi bröt ränna ut till Ulvöarna frampå vårkanten.
Nu ligger väl Fjällräven Center där isbrytarna lade till, eller....?
En tragikomisk händelse utspelade sig direkt när vi kom till Luleå för första gången. Året innan hade nån värnpliktig på Tor tydligen gjort bort sig ordentligt på just det dansställe vi för tillfället befann oss på, ngt vi förstås inte hade en aning om.
För att hämnas fjolårsincidenten avbröts plötsligt musiken och en speaker förkunnade att samtliga besättningsmän på isbrytaren Tor måste omedelbart inställa sig ombord för en akut utryckning.
När vi kom ner till kajen såg vakten ut som ett frågetecken.
Ingen idé att traska tillbaka till dansstället och börja tjafsa.
Dom var tillräckligt uppretade ändå. Isbrytarbesättningarna var ju annars alltid ett välkommet och uppskattat inslag hos den lokala kvinnliga befolkningen.
Hur den manliga delen uppfattade oss kan man ju bara gissa sig till...
;-)

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: Roliga länkar

Salle:

Va synd det var en liten rolig uppfinning.

Kommentera

Sv: Roliga länkar
mattias - 74: Den länken fryser mitt FF så inåt h-e... Så jag får väl fortsätta ha tråkigt.
Kommentera

Sv: Roliga länkar

Salle:

Har du tråkigt på jobbet. Skaffa en sådan här ..

Kommentera

Sv: Roliga länkar
Huge: Farsan min var mycket ute på Isbrytarna från vintern 76/77 och en massa år framöver då han var helikopterpilot och flög isrekognosering. Så han har du kanske träffat eller rentutav flygit med.
Den enda av de större isbrytarna jag inte varit på var Tor. Oden hade väl(?) inte hkp-platta ens men jag har varit ombord och ätit lunch på den tillsammans med gubben när den låg inne i Övik en gång. Men då hade jag ju varit ombord på alla de tre stora så man var ju inte så imponerad. :-)

Oden II däremot var just det...
Kommentera

Sv: Roliga länkar
Salle: Som gammal telegrafist på bl.a svenska isbrytare så är det en kul sajt att kolla på. Vintern 77-78 körde vi fast med gamla "Oden" (skrotad numera) i norra Kvarken och var tvungna att kalla på hjälp från Frej, som då var rätt så ny. Värre blev det lite senare när vi skulle assistera en pakistansk rosthög in till Gävle. Han kom oanmäld och besättningen hade väl bara sett snö och is på vykort. Stackarna blev tvungna att vända eftersom vi själva knappt kunde ta oss ut i Gävlebukten pga hård kuling/storm, nedisning och ett djävla rullande. En rundbottnad isbrytare är väl inte rätt båt att befinna sig på i det vädret direkt. När jag kom till radiohytten efter att ha haft frivakt hade min kollega glömt att sjösurra skåp, lådor etc. Exakt allt av lösa inventarier i hytten låg på durken i en enda stor hög.
Men ett roligt och intressant jobb var det definitivt. Det roligaste jag haft genom åren.
Kommentera

Sv: Roliga länkar
Salle: Har du kollat engelska kanalen och medelhavet?
Klicka på dom blå, så funderar man varför man inte är på en kryssning nu.
Kommentera

Sv: Roliga länkar
Poffa: Och du får inte samma sug när du ser Emsbroker stäva norröver emot Uleåborg? Konstigt? :-)
Kommentera

Sv: Roliga länkar

Salle: Det är bara ett problem med, framför allt, flygradar-sidan.

Man blir så förbannat sugen på att resa iväg då man råkar hitta plan som skall till roliga resemål som Kapstaden, New York, Hong Kong osv.

Kommentera

Sv: Roliga länkar
Helg Ernest: Den var lite cool.

Kul att se en konvoj med fraktfartyg följa varann längs finska kusten precis norr om Kvarken. Antar att ledaren har lite isklass och banar väg i den ränna som isbrytaren Frej gjort för dom tidigare.
Kommentera

Sv: Roliga länkar
Per HApps: Här får du båtarna också
Kommentera

Sv: Roliga länkar
Per HApps: Denna?

Hittades enklast genom att klicka på "hyperlänk"-symbolen  till höger ovanför inläggen (den bredvid TV:n för auto.uppdatering) där gästbokens senaste länkar listas.
Kommentera

Sv: Roliga länkar
ChriZt3r:
Kan nån hjälpa mig med länken till flygfyrarna som fanns här för nån vecka sen?
Kommentera


Sv: Roliga länkar
Salle: Bröderna Byströms ?
Kommentera

Sv: Roliga länkar
"men kroppen klarade sig utan skador"

Sicken j-a röta... :-)
Kommentera

Sv: Roliga länkar
Salle: Riktigt riktigt bra. Dom gillar att hoppa över bilar med jeepar i Indien det kan vi fastslå i.o.m denna rulle. Favorit händelser i klippet är när han viker ner hästen och glider under lastbilen och självklart den väldigt motiverade explosions orgien i slutet.
Kommentera


Sv: Roliga länkar
Varför män inte ska vara ansvariga för frågespalter.

 

- Kära "Fråga Lasse".

Härom dagen då jag som vanligt tog bilen för att åka till arbetet, fick jag efter ett par km motorstopp.

Jag gick då tillbaka hem för att få hjälp av min man.

Då jag kom in i huset upptäcker jag att maken har sex tillsammans med grannens 19-åriga dotter.

Han är 43 och jag är 38 år och vi har varit gifta i snart 20 år.

Han säger också att deras förhållande pågått bakom min rygg i över ett år.

Jag är helt förtvivlad och vet inte vad jag ska ta mig till, jag älskar trots allt min man.

Snälla Lasse hjälp mig!

Med vänlig hälsning

"Förtvivlad"

-

-

-

-

-

- Kära förtvivlad!

Att man får motorstopp är ovanligt men inträffar då och då.

För det mesta beror det på tändning eller bränslesystemet.

Kontrollera att alla tändkablar sitter på plats och att bränslefiltret inte är igensatt av "skit"

Hjälper inget av detta måste du nog uppsöka en auktoriserad verkstad som säkerligen kan hjälpa dig att få igång bilen.

Lycka till

"Lasse"


Kommentera

Sv: Roliga länkar

Poffa: den där har länkats här i Café-boken ett par gånger tidigare, men det gör den inte sämre. Såvitt jag förstår har gångvägen varit stängd i många år och det är olagligt att gå där men det gör väl snarare bara att det blir fler som går. Och själv är jag mer impad av hur f-n någon har lyckats bygga hela klabbet en gång i tiden.

Kommentera

Sv: Roliga länkar

Kommer ni ihåg El Camino del Ray? Jag hittade den bland några gamla länkar och jag måste säga att det är en hisnande och imponerande gångväg.

www.youtube.com/watch?v=0dp3LmhEKU4&feature=fvw

Kommentera

Sv: Roliga länkar
Lumber Jack: Han var verkligen go den gubben. Synd för mig var att när jag verkligen började gilla honom då dog Totta bara månaden senare. På Tottas krog CVon på Linnégatan i Göteborg lärda han mig en gång skillnaden på cajun och kreolsk mat, bara en sådan sak....
Kommentera

Sv: Roliga länkar
Friman SR: På det glada 80-talet såg jag en kortare konsert med Totta på lilla stå i Kempis innan uppvärmningen inför en ES-match. En stor man!
Kommentera

Sv: Roliga länkar
Et tu Brute: Animatörerna har ju missat något viktigt, det är ju för faan V75 det hela handlar om... Å det är viktigt, det ska man inte föringa. Jag undrar alltid varför det hela tiden bjuds till fest kl 18.00 en lördag, vad faan är fel på 19.00?? Alla spelar väl V75 och alla vill se resultatet eller??? Jag förstår farfar fullt ut...;-)

En annan fin man, och kanske blev han farfar, har lite svårt att hålla isär Dylan och Stones...

www.youtube.com/watch?v=DXxews1G3wA&NR=1

You have to choose your medicine, booze and pills and powder...

Rock on...
Kommentera

Sv: Roliga länkar

Har du sett på fan! Ungarna tänker håva in storkovan på att göra om gubbjäveln till seriefigur :-)

http://www.youtube.com/watch?v=n7O5ha-GcJ8

Kommentera

Sv: Roliga länkar

Trav och norrländskt temperament är tydligen ingen lyckad kombination =)

http://www.youtube.com/watch?v=Kr_O6gDujL8

Kommentera

Sv: Roliga länkar
Alisandali: Här är en fejkfilm som går "rätt"...


Kommentera

Sv: Roliga länkar
250kg kärlek:Plus att det är en av dom första fejkfilmerna , det är en Rysk skådespelare i bakgrunden , och den gruvolyckan dom talar om har aldrig skett .
Kommentera

Sv: Roliga länkar
spud: Såg den där på min Commodore 64 i mitten på 80-talet. Men den är lika skön än idag.
Kommentera

Sv: Roliga länkar
mattias - 74: Kanske den mest kända ryssfyllo filmen någonsin.
Kommentera

Sv: Roliga länkar

Salle:

Spana in fyllot i bakgrunden , några vodka för mycket månne?

www.youtube.com/watch?v=9UNCVH4Rau4&feature=player_embedded

Kommentera

Sv: Roliga länkar
ante08: Sån j-a röta att man inte gått på detta med Sushi, ätpinnar och Karaoke.

www.youtube.com/watch?v=laK4in8DrU8
Kommentera

Sv: Roliga länkar
och så här gladd kan man bli om man inte få se travet på tv.
Kommentera

Sv: Roliga länkar

Alisandali:

Jag klarar nog det där också men dock enbart med en stor stark :)

Kommentera

Sv: Roliga länkar

Fick en länk från Mattias , en finsk Fredagsgrogg  :

http://www.youtube.com/watch?v=1AR_sZZiNOk

Kommentera

Sv: Roliga länkar

Lite tuttar så här på fredagsnatten :)

www.youtube.com/watch?v=9HUy5NcLN8c&feature=player_embedded#

Kommentera


Sv: Roliga länkar
I Polen så nöjer man sig inte med den klassiska, och många gånger lite tråkiga, filmaffischen. Istället gör men egna, med betoning på just egna, för alla filmer.

[bild]www.retrocrush.com/archive2006/polishposters/backtothefuture.jpg[/bild]
Vad sägs om denna från "Back to the future" tex.


Se mer, eller mindre, udda alster på länkarna nedan.
Kommentera

Sv: Roliga länkar
Salle: Haha! Sitter och slötittar på filmen.

Mycket konstigt. Man måste ha blandat ihop scenerna när man klippte. Tror inte på rasism för fem öre, fast det ser utstuderat ut.

Är det för eller emot de vita?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Roliga länkar

Zappade förbi Kanal5 och där visas "Wildcats" eller "Tjejen som tog med spelet" som den svenska titeln blev.

Trodde jag såg fel i en spelscen men det gjorde jag inte...

www.youtube.com/watch?v=Feh-Ek1o9OI

Snacka om rasism/censur/sämsta filmredigering någonsin. :-)

Kommentera

Sv: Roliga länkar

Killar från en närliggande lokalt fotbollslag gör en film.
Förmodligen ett skolprojekt.

Kommentera

Sv: Roliga länkar
Poffa:
Rätt bra luftgitarr där i slutet. :oP
Kommentera

Sv: Roliga länkar

Har denna visats förut ber jag om ursäkt. Jag tycker den är rolig, i alla fall.

www.youtube.com/watch?v=4TM3GbxaNLI&feature=related

Kommentera

« · 1238953 · »