Café

48286 inlägg · 1042 ämnen

Yran vs Gatufesten 2007

1036651 · » Till forumet


Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Wayne Gresky: Oj oj, herregud. Dinosaur Jr - Out there. Det trodde jag inte om dig. Fantastiskt. Bra grupp, inte minst bra låtval.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Hawerchuk: Själv funderar jag på en liten tripp till Spanien i majs sista skälvande dagar istället för att besöka dessa musikaliska psuedohändelser. Startfältet är ju absurt intressant! Band som är så inne att man inte ens hört talas om dem/förstått sig på dem, blandade med klassiska storheter som Devo, De La Soul och Dinosaur Jr.

De La Soul - Say No Go
youtube.com/watch?v=sI0UZwl5FL4&feature=related

Devo - Smart Patrol/Mr DNA
youtube.com/watch?v=0UKtZwWLMp8

Dinosaur Jr - Out There
youtube.com/watch?v=m9kW8VLubv8&feature=related


Och sen lite nyare grejer då:

Menomena - Pelican
youtube.com/watch?v=Lo-IjhRa6Iw&feature=related

Deerhunter - Hazel St.
youtube.com/watch?v=oh8gHqjp4YM&feature=related

Vampire Weekend - A-Punk
youtube.com/watch?v=5tO52l12F_8&feature=related
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Poffa: Glömde du inte Presidenten???? :-)
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
250kg kärlek: Hittills känns det som 0-0, inget som känns tillräckligt hett för att motivera den peng de kräver för att komma innanför grindarna.

Från yran skulle jag gärna ta med mig winnerbäck, miss li och ane brun till en mer stämningsfull plats än ett ölstinnt östersund. Från gatufesten vettefan, ska vara mando diao då, men de har man sett några gånger redan.

Ne detta år blir det nog ingen stadsfestival för mig, om nu inte mina supportrar i sundsvall som vanligt kommer med ett fett erbjudande.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
73Sjöbba:
Är det avstånd som är issuen går båda bort.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Poffa: Yran har iofs Winnerbäck. Kent är ju bedrövliga, Gary Moore lirar även på gatufesten, annars är det ett ganska lika utbud.
Läste även att gatufesten släpper ett tiotal artister till.
Vill man se Winnerbäck så får man dock vänta till 3 augusti då han intar Folkets Park.

Gatufesten får min röst pga avstånd och utbud.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
knaskamilla: Yran knäcker ju allt. Winnerbäck, Kent, Mustasch mot Gary Moore.

TKO!
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
250kg kärlek:

Få se. Gatufesten har Håkan, The Ark och Timo Räisänen. Yran har Håkan, Ane Brun och Florence Valentin. Undrar om inte Gatufesten vinner på att det är billigare att åka dit. Fast Yran är iofs en trevligare tillställning.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Dags att börja planera sommaren så smått. Dags för er andra (som följer yran och Gatufesten) att tycka till. Vad säger ni, hur ser artistutbudet ut? Trådskaparen, spud, hade 4-1 till yran förra året. Intressant att se hur tankarna går inför i år, både av spud och er andra.

Jag tycker att Gatufesten känns mer spännande i detta nu. Mer artister i min smak.

www.gatufesten.se/
www.storsjoyran.se/
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
spud: Salem Al Fakir, Timbuktu, Marit Bergman, Frida, Takida, Backyard Babies, Sahara Hotnights och The Ark funkar ju. Absolut. Men visst, Yran har ett överlägset startfält i jämförelse. Men att jämföra dom två är väl ändå att ta i. Yran är en större händelse.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
spud: på torsdagen spelar i alla fall ett band med jävligt bra ös. på stationgatufesten 20.15 bandet heter dogbreath spana in dom på hemsidan dogbreath.se
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Helg Ernest: Jag är mycket väl medveten om att tanken inte är att jag ska tycka att alla band är jättebra, men det hade ju varit kul om det varit ett par artister iaf som verkligen sett fram emot att få se. Något lite mer alternativt. Tinariwen lyckades ju t ex sälja ut Pipeline ifjol, så visst hade det gått att klämma in något annat än bara skvalradiopop, något för finsmakarna menar jag. Nu är det ju bara dynga i olika nyanser.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Helg Ernest: Jag tror knappast att det finns en stor artist som hinner dra ihop en konsert i sundsvall på 2 veckor.

Och för oss som då evetuellt kommer utifrån är det ju redan försent då vi planerat annat.
Dina barn är verkligen gamla för att du ska vara småbarnsförälder.. Är du säker på att de är så gamla som du tror de är?
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
spud: Jag tycker faktist Markoolios video med Bengtsing är skit bra.
Har ingen erfarenhet av lyssnat längre på honom. Men just den låten är bra.

Comon catten det svänger ju! (Citat Djungelboken)
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
spud: Små och små ? Älsta pojken är 22, jänta 19 och sladdis killen 11.
Men jag måste ju medge att det är ingen riktig dräpoare med i startfältet.
Typ. ZZ Top eller John Forgoty eller liknande.
Men lugn, en sådan kommer nog innan det är klart.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
syftade främst på just nämnde markolio.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Helg Ernest: Du måste vara småbarnsförälder, annars skulle aldrig en vuxen man försvara de artister somär på yran.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Wayne Gresky: Du har tydligen missuppfattat allt ihop?
Tanken är inte att just du skall tycka alla band är bra.
Som du vet är smaken delad som baken.
Mao. det skall finnas en artist för de flestas smaker.
Är man då någosonär funtad, kan man hitta flera stycken att spana in.

Ta bara tex. Markoolio, ungarna i de nedre tonåren kommer säkert att uppskatta honom jättemycket.

Hammerfall, kommer vi som närmat oss 50 och däröver förmodligen
tycka är skränigt
Mao går vi och ser Hooters och Jerka

Det skall va en blandning av utbudet, så alla kan få lite glädje.
J..a tur man är i Hurghada den veckan ( c :
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Wayne Gresky: indeed
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
spud: Ok då har jag hört en låt med henne - den suger!
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Frida är hon skåningen som gjort en låt som heter "dunka mig" eller det är mer "dåånka maj".. Spelas lite på radio och skräll att lokalradion som täcker jönköping tyckte att låten var för vågad för deras lyssnare.
www.youtube.com/watch?v=_YcF8y17ob4
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Wayne Gresky:

ARTISTER 2007
Takida - Ok
Frida - Känner inte till artisten alls.
The Hooters - Spelningen man gjorde på gatufesten i mitten av -90-talet är och förblir en klassiker för oss som var där. De har väl åldrats en del sedan dess, och frågan är väl om de har åldrats med den äran. Hitlåtar har de dock så de sticker upp över öronen.
Europe - Nya plattan är ju riktigt vass. De hade varit intressanta att se.
Jerry Williams - Medhåll. "För gammal, men viss nostalgi om han kör Git it", m.fl, för ett par hits till har han nog att städa av den gamle Jerka.
Salem Al Fakir - Känner inte till artisten alls.
Danny - Känner inte till artisten alls.
Elin Lanto - Nope.
The Ark - Funkar absolut att se live. Jag har sett dem ett par gånger här i Gbg och då har de varit riktigt bra. Men smaken är förstås som baken.
Hammerfall - Diggar man hårdrock, i likhet med mig, så är Göteborgsbandet mer än välkomna att rocka loss en kväll.
Timbuktu - Ingen musikstil jag diggar nämnvärt mycket.
Markoolio - Kul i 2,5 minuter.. ;-)
Pistvakt - Nja, eller njo, under kanske 1 minut..
Bo Kaspers Orkester - De har några spelningar under GF som varit bra. Frågan är vad som hänt med bandet sedan amn släppte den nya plattan? Hits har de dock som funkar att stå och gunga till nån timme.
Nanne Grönwall - Helt ok.
Sunrise Avenue - Känner inte till artisten alls.
Sahara Hotnights - Helt ok partyband.
Melody Club - Nope.
Björn Rosenström - Sjysst party, men inget som jag skulle dö att missa heller.
Marit Bergman - Nope.
Martin Stenmarck - Nope.
Backyard Babies - Funkar live, helt klart.
Rydell&Quick - Coverband som lär rocka i något av de mindre tälten på området.
Rednex - Nix.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Helg Ernest: Den enda artisten med någon dragningskraft är sahara hotknights. Men tyvärr för GF så kommer de som enbart ska gå på en stadsfestival i sommar välja yran för att där får de se the hives mando diao miss li och massor annat!

WG på den mindre scenen ska Asha ali och Shout out louds lira, se dem vettja om du ändå ska lösa in dig på gf.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Wayne Gresky: Ta bort ?-tecknet gällande Björn Rosenström, har du humor så kommer du iallafall att få le :-).... T.ex så orerar Björn så här gällande den i dagarna aktuella Hultsfredsfestivalen ju:

Vi ska på Hultsfredsfestivalen
Jag ska skrika mig hes och vara full och galen (x3)

Älska i leran och på Baja-Majan ska jag skita ut
jag ska skita ut
jag ska skita ut alla mina bekymmer

Jag tycker det är humor och rock'n'roll jag.....;-)

Rock on...
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Dream Team: När jag går på yran/gf/pdol eller nåt så är det ju 50/50 mellan artister och ölvänner. Och för att jag och mina vänner ska åka till en annan stad till en stadsfest krävs det något som lockar mer än att träffa nån gammal kompis, och då helst en eller ett par jävligt bra artister. Yran har iår ett bra utbud, gf har det inte, vilket var det som gjorde att jag startade denna tråd.

Jag brukar åka på gf så det var mest en besvikelse över att inse att de verkar ha tappat ett par miljoner i budget till artister detta år.

WG, årets startfält på gf liknar mer rix fm festival kryddat med sahara hotnights.. Jag har då sett massor med bra musik även under gf, men yran har väl varit aningens mer vakna för nya band.

perhapps? gf? GatuFesten?
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Wayne Gresky:

Jag övervägde faktiskt Gatufesten framför Yran för att jag vill se Marit. Förutom henne hade jag isf tänkt se Salem, The Ark och BKO. Fast nu ska jag jobba den vecka, så det får nog bli Yran ändå. Om det blir något. Tycker att Yran har en halvdan uppsättning i år.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Helg Ernest:
ARTISTER 2007
Takida - Ok
Frida - ?
The Hooters - Har faktiskt gjort ett par låtar som går att lyssna på
Europe - Hade varit kul för 20 år sen
Jerry Williams - För gammal, men viss nostalgi om han kör Git it
Salem Al Fakir - Kan funka
Danny - ?
Elin Lanto - Tror inte det
The Ark - Nej tack!
Hammerfall - Skit
Timbuktu - Kan jag väl kolla på ett tag om det var gratis
Markoolio - Kul i tre minuter
Pistvakt - Nja
Bo Kaspers Orkester - Outhärdligt
Nanne Grönwall - Ok om hon spelar i modotröja, annars blä!
Sunrise Avenue - ?
Sahara Hotnights - Ok, kan jag väl tänka mig att se
Melody Club - Skit
Björn Rosenström - ?
Marit Bergman - Falsk som vatten
Martin Stenmarck - Kräks
Backyard Babies - Ok
Rydell&Quick - ?
Rednex -Bajs
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Wayne Gresky: Inte tycker jag dessa är helt fel ?
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
spud: Jag förstår inte vad du menar när du säger att det varit starkare artister tidigare år. Under åren jag bott i Sundsvall så har det bara varit skit. Inte en enda spelning under gatufesten som jag verkligen haft lust att se. Men musikintresset verkar ju föra en rätt tynande tillvaro i den här stan så det är väl bara kommersiell skitmusik som funkar.

Tänk om de för en gångs skull kunde plocka hit något så här bra?
www.youtube.com/watch?v=zmo7tyrtGW0
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
spud: För egen del så har dragningskraften vad gäller GF för varje år mer och mer flyttats från artistutbudet till de vänner och bekantas bekanta som faller för frestelsen att följa med. Man går dit för att umgås helt enkelt. Och umgås det gör man på bättre ställen än i trängseln vid stora scen.

Varför betala för att bara komma in på området utan att se några artister, tänker du? Ja, den frågan har jag nog ställt mig själv ett par gånger. Mitt försvarstal blir inte längre än att jag tycker om folkfester. Jag tycker det är härligt att vara mitt bkand människor som har roligt. All denna glädje har ju dessutom en tendens att smitta av sig på oss andra som går dit. Kanske t.o.m på de som av olika skäl känner en bitterhet över någonting. Ja, kanske t.o.m på dig?
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
spud:
gf?
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Per HApps: Nej det är jag medveten om, men i vanliga fall brukar det locka att åka till sundsvalls GF, men som det mesta i det området så verkar dragingskraften dit minska mer och mer.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Paddan:
iofs men vissa personer kan man ju vara utan.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Per HApps: Låter ju som en genialisk marknadsföringskampanj "Sundsvalls Gatufest - Det är ingen som tvingar dig att komma hit". Tänk vad folk skulle bli intresserade av en sådan slogan
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
spud:
Det är ingen som tvingar dig att komma hit.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Deas: Jag tycker det, Asha ali och Shout out louds och sahara hotnights är de enda band som jag vill se på GF. Sen är det bara Danny och skit.

Och tja visst kan man ta en sommarfylla på GF för att alla är så glada och har roligt. Men jag vill nog se lite mer artister är det GF erbjuder. Sen bor jag med utsikt över ett par av scenerna på yran så jag kommer nog nöja mig med den iår.
Kommentera

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
spud: Så dåligt, för svensk sommarfylla, är det väl ändå inte på gatufesten.

Men visst, jag hade hellre åkt på yran.
Kommentera

Yran vs Gatufesten 2007
4-1

Det var banne mig den tamaste artistsamlingen man sett som GF skarpat ihop, man kan ju undra om de ska ha något ett års jubileum senare som gör att de sparar på krutet. Lite märkligt då jag tyckt de varit förhållandevis likvärdiga genom åren. Men iår.. fan inte en artist som lockar, bara öltält.

www.gatufesten.se
www.yran.se
Kommentera

1036651 · »