Fotboll

Grupper · 16898 inlägg · 42 ämnen

Premier League

Sv: Premier League
mattias - 74: tycker att Liverpool vann fullt rättvist, men det var en långa stunder märkligt tam match. Ett par småfula tacklingar här och där, men inte mer än så. Jag hade väntat mig att det skulle smälla mer, men Chelsea var väldigt bleka och det kändes som om Liverpool hade bra koll hela vägen och aldrig var riktigt hotade. Det var väl Cashley Cole och Deco som hade något som kan kallas målchanser, annars var nog Liverpool betydligt närmare 2-0 än Chelsea 1-1.

mattias - 74: Detta kan du köpa Mattias =)

mattias - 74: That was spectacular!

mattias - 74: Jävlar vilken skön seger!!

NuMo:

Nu blir det 2 sköna timmar i bilen hem till uppsala :-)

NuMo:

Fruktansvärt viktig seger och framförallt skall inte dom skämmas för insatsen heller, inte lika defensivt som de brukar spela vid sådana här svåra matcher.

mattias - 74: yes!

LL:

Nu är det nära :)

LL:

En del intressanta dueller i em mellan bla agger / anelka och keane / terry :)

utgångstips 0 - 0 ??

mattias - 74: det blir antagligen bättre för Spurs i ett par matcher (förhoppningsvis dock inte på onsdag då det är Arsenal-Spurs och jag är på Emirates och ser matchen!) men deras största problem är inte managern utan att de har ett för dåligt lag. De tror fortfarande att de är den främsta utmanaren till topp-fyra, men det lag som för ett par säsonger sedan var med där uppe är ju i stort sett helt borta. Jag tror inte att de kommer att åka ur (oavsett om de hade bytt tränare eller inte) men de är för närvarande inte mer än ett lag som i bästa fall kan slåss för att nå den övre halvan av tabellen, och den här säsongen kommer det i första hand att handla om att ta sig över strecket och sedan hålla sig ovanför resten av serien.

LL:

Ramos får sparken från Spurs,

Ersättare blir Harry Redknapp som bekräftat själv att han är tottenhams nya manager.

Se länk

mattias - 74: på Canal+ pratade de om att Nottingham Forest som nykomling hade 21 poäng på nio matcher, men för ett lag som gör sin allra första säsong någonsin så är Hull det lag som har tagit mest poäng på så många matcher. Forest var "bara" nykomlingar, inte debutanter.

Vet inte om jag tycker att Newcastle har ett så jävla bra lag. Oba Martins är skadad lika ofta som han är bra, Michael Owen likaså, Nicky Butt har passerat toppen för länge sedan osv. Lägg dessutom till allt strul som har varit runt klubben så tycker jag inte att det är så konstigt att spelet har svajat.

Scim:

Skönt med poängtapp för United :)

Man kan inte annat än beundras av Hull City, ny seger idag med 3 - 0 mot WBA på bortaplan. Hull har nu tagit 20 poäng på 9 matcher, måste vara nåt slags rekord för en nykomling ?

Newcastle får det allt jobbigare i botten, för mig är det obegripligt hur de kan ligga där med den truppen de förfogar över.

Imorgon är det omgångens höjdare mellan Chelsea och Liverpool kl 1430 på Stanford Bridge. Jag är nöjd med 1 poäng.

Grattis Häcken förresten till allsvenskan eller nåt. Nej förresten jag ångrar mig.

Rytter:

Heja Everton :-)

mattias - 74:

Vi var två Cityfans som bevittna matchen och han jag såg med tyckte det var solklar straff (utan att kunna motivera detta) men jag tycker som du att tacklingen skedde strax utanför straffområdet. Det var dock oerhört hårfint så man kan inte direkt klandra Styles för det beslut han tog.

Hursomhelst så tycker jag att bedömningen i liknande situationer bör förändras, jag tycker det är ett för hårt straff att få både rött kort och straff.

Rytter:

Jag såg situationen och jag tyckte det såg ut som om fällningen skedde precis utanför straffområdet. Scim kanske är av en annan uppfattning :-)

Någon som har sett straffen och utvisningen mellan Newcastle - City igår? Stämmer det att Rob Styles har gjort bort sig igen?

Fan det är ju sjukt att han får fortsätta dömma i PL, han gör ju bort sig i varannan match. Senast var väl när han helt felaktigt gav en straff till United mot Bolton för några omgångar sedan.

mattias - 74: Japp! Det går på kryckor men det går:)

NuMo:

Wigan med 10 man sista 16 får man se en ny vändning ?

NuMo:

Ja det var ett snyggt mål. Tycker försvarsspelet är under all kritik. Dossena är mest bara i vägen

mattias - 74: Hahaha! Vilket mål, men vad sysslar backarna ute vid linjen med?

Hälge:

Och där gör Wigan 0 - 1 fullt välförtjänt

Tittar på matchen mellan Middlesbrough- Chelsea och det står 0-5 just nu med ca 20 minuter kvar.

Två snygga mål (Belletti och Lampard) och ett fruktansvärt uselt försvarsspel utav hemmalaget. Det är väl det man kommer att minnas utav denna match.

Bissett19:

Kan inte nämna nån specifik spelare men det finns spelare som inte bryr sig om lönekuvertet, det gör det i alla sporter.

Rytter: Citys har enorma ekonomiska resurser, och man vill använda dessa, det är visar väl på en insikt om sin ekonomiska storhet?

"City har i form av sina nya tillgångar fått möjligheten att bli en toppklubb i England och Europa men detta händer inte över en natt eller en säsong."

Har någon påstått det? Och förhindrar det att man hela tiden försöker ta ett steg framåt?

"Det är pga detta jag till viss del håller med Mattias-74 i att man kan likna detta vid storhetsvansinne. Man går i princip ut och säger att vi kan köpa vilken spelare vi vill och erbjuda vad vi vill i lön."

Jag vet inte vad du läst för inbillat pressuttalande från City så jag förstår inte vad du yrar i. City har enligt _rykten_ gjort förfrågningar om att knyta till sig t.ex. Torres. Är det verkligen samma sak som att säga att man kan köpa vilka spelare som helst?

Om City inte lyckats värva Robinho, hade det till skillnad från nuläget varit ett tecken på storhetsvansinne då?

Var Blackburns satsning mot ligaguld på 90-talet ett tecken på storhetsvansinne, eller hade det bara varit det om man hade misslyckats?

Är det storhetsvansinne när ett lag som Grimsby Town ens ställer upp i en cup-match mot Manchester United, eller hade det bara varit det om man hade förlorat?

Var Linköpings stora elitseriesatsning ett tecken på storhetsvansinne, eller hade det bara varit det ifall man misslyckats?

Jante, Jante, Jante...

Bissett19: Nisse Liedholm, Gunnar Gren......

mattias - 74:

Vilka spelare går inte att köpa enligt Mattias?

Poffa:

Ja märks att vi har lite olika åsikt i det hela. Jag är ju av åsikten att man inte kan köpa alla spelare för pengar. Därför tycker jag att det är orealistiskt att tro att de namn som nämts skulle vilja lämna sina klubbar och skriva på för City i dagsläget.

De bästa spelarna vill ju bli ännu bättre och spela mot de bästa spelarna och lagen, något man får i CL. Något som driver de bästa spelarna är ju t.ex att bli framröstad som världens bästa spelare och få ett kvitto på sin förmåga, och finns det överhuvudtaget någon som blivit det utan att spela i CL?

City har i form av sina nya tillgångar fått möjligheten att bli en toppklubb i England och Europa men detta händer inte över en natt eller en säsong.

Det är pga detta jag till viss del håller med Mattias-74 i att man kan likna detta vid storhetsvansinne. Man går i princip ut och säger att vi kan köpa vilken spelare vi vill och erbjuda vad vi vill i lön.

Det är ju sant att dom ekonomiskt kan göra det, men övertron på sig själv, dvs tron att flera toppspelare i storklubbar runt om i europa i dagsläget skulle villja komma till City gör att det till viss del liknar storhetsvansinne.

Och uttalandet av den nya ägaren angående Ronaldo ökar ju på den uppfattningen. Ha sa ju efter köpet något i stil med:

"Ronaldo har sagt att han vill spela i världens största klubb, vi får se i Januari ifall han menar allvar"

Jag förstår fortfarande inte vaför detta istället bör kallas storhetsinsikt?

Rytter: Har man en överdriven självbild för att man försöker värva några av världens bästa spelare? Man ber dem ju inte komma till klubben med argumenten att de kommer till världens bästa klubb, världens bästa fans (scim, see my point) och världens bästa gräsmatta. Man försöker värva dem med pengar. Och det tror man sig ju inte ha gott om, det har man ju faktiskt gott om.

Hence ingen överskattning eller överdriven självbild.

Poffa:

Jag skrev att jag till viss del höll med Mattias-74.

Som jag skrev handlar ju storhetsvansinne om att ha en överdriven självbild och överskattning av sig själv. Min åsikt är att ifall man tror att det är rimligt att värva dessa spelare jag nämt (oavsett om det är rykten eller inte) i klubbens nuvarande situation så ligger man farligt nära storhetsvansinne.

Jag har inte fått någon förklaring alls till varför man hellre ska kalla det storhetsinsikt.

Angående Robinhio så är det nog mer fråga om att han ville lämna Madrid till varje pris vilken klubb det blev verkar ju inte ha spelat någon större roll för honom. Han satt ju och grät på presskonferenser och talade om hur gärna han ville gå till Chelsea och spela för dom, för att sedan skriva på några dagar senare för City när det visade sig att Madrid vägrade att sälja till Chelsea.

scim: Jag håller med dig. Storhetsvansinne är det inte. Storhetsvansinne är när man har en starkt överdriven uppfattning om sin egen viktighet. Det är det inte frågan om här.

Bissett19: Enligt mig. Torbjörn Nilsson.

mattias - 74:

Vilka spelare går inte att köpa enligt Mattias?

Rytter: Jag förstår fortfarande inte vari storhetsvansinnet ligger. City har närmast bottenlösa fickor numera och om man nu skulle vara intresserad av att värva Torres så ska man väl givetvis utnyttja sin starka ekonomi. Hade City storhetsvansinne som värvade Robinho också?

scim:

Vi diskuterade ju inte ifall det låg sanning i ryktena eller inte. Det enda vi vet med säkerhet är ju att man hade ett bud accepterat på Berbatov, och att man nu ev visat intresse för Torres.

Utifrån dessa "rykten" tyckte ju mattias att City led av storhetsvansinne medan du hellre ville kalla detta storhetsinsikt.

Rytter:

Skönt att du och jag kan vara överens om nånting också :)

Bisset: nej alla går inte att köpa för pengar!

Rytter: Så en sanning innebär att alla rykten är sanna? Tycker det osar väldigt mycket jantelag här inne...

scim:

Att City hade bud accepterat på Berbatov har ju till och med ledningen i City gått ut och bekräftat. Så att man ville försöka att värva honom borde det inte råda någon tvekan om.

Sedan gjorde man väl en förfrågan om Nistelrooy samt Torres på sista transferdagen.

Rytter:

Så om man värvar en spelare som förstärker laget så har man alltså enligt dig storhetsvansinne? Att 200.000 är en _vansinnigt_ hög lön, är däremot sant, men det är ju en helt annan sak.

Sedan är det ju väldigt kul att se hur många okritiskt mumsar i sig alla rykten de läser om i skvallerpressen.

scim:

Är det inte vansinne att dubbla lönen för en spelare som redan är en av ligans bäst betalda?

Sedan måste jag nog hålla med Mattias lite, storhetsvansinne handlar ju om en felaktig självbild och överskattning av sig själv, och i detta fallet ligger City just nu nära.

Tror ledningen på fullaste allvar att man i Januari ska kunna värva spelare som Berbatov (redan försökt), Nistelrooy, Torres, Ronaldo, Fabregas, Kaka och de andra det snackats om?

Jag kan inte se hur man ens kan försöka kalla detta för storhetsinsikt.

Har skrivit det förr och skriver det igen, innan man har ett lag som kvalificerat sig för CL så kan man glömma spelare som hör till toppen i Europa.

Men det är bra att City har mycket pengar, alla andra klubbar vet om det nu och kan ta rejält betalt när City vill försöka att köpa ut en spelare från kontraktet.

mattias - 74: Vari ligger vansinnet? Jag skulle om något kalla det storhetsinsikt.

mattias - 74: Alla går att köpa. Det är bara storleken på prislappen som "hindrar".

mattias - 74:

Jodå,jag tror att alla fotbollspelare går att köpa,du har hajat galoppen Mattias.

Liverpool lyckades ju köpa Torres,så varför skulle inte ngn annan klubb lyckas med samma sak?

Rytter:

Jag sa ju det men bisset verkar tro att alla går att köpa.

mattias - 74:

Nej du behöver nog inte vara rädd för att Torres ska lämna för City. Läser man artikeln så står det ju följande:

"Torres has discreetly sent word back that he is happy at Liverpool, and wouldn’t consider the move, not matter how much money he is offered"

mattias - 74:

Ronaldo har strax runt £110.000/vecka i United, Rooney och Rio nått liknande och Berbatov ca £90.000/vecka.

scim:

Jag menar bara det att eftersom ni nu fått rika ägare så verkar de ju i princip vilja köpa allt och alla, det är väl att ha fått storhetsvansinne om nåt eller vill du kalla det nåt annat ??

mattias - 74: Jag förstår fortfarande inte vad du menar med storhetsvansinne?

Bissett19:

Inte för alla spelare bisset.

mattias - 74:

haha,du är bra lite Naiv du.

Money talks Mattias.....:)

« · 1079785 · »