Leksands IF

26646 inlägg · 1367 ämnen

Nu ska det bli seger AIK-Leksand

« · 1144794 · » Till forumet


Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Metal Guru:


?????
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
mattias - 74:
Just därför är jag lite crazy och spelar på Växjö.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Bissett19:

Mailade Tv 4. ....

Glada nyheter från Tv4
"Hejsan,

Ja, sändningen börjar senare pga att handbollen ligger som en direktsänd match innan. Dock har vi tagit bort reklam och förhandlat oss fram till att matchstarten kommer att hållas till 19.30.
Så du kommer alltså inte missa något av starten om allt går enligt planerna!

Vänligen
Mikaela
TV4 sporten"
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Bissett19:

Jag tror alltid på Leksand. Dock vet jag att det kommer bli tufft om den 2:a platsen! SSK tar nog den 1:a !
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
mattias - 74:

Men du tror ändå inte att Leksand går upp?
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
arnio:

Å andra sidan, säger han att det var oschysst då?
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
arnio:

Jag tror på vinst, är född optimist ..
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
arnio: "Tacklingen är sånt som händer, kanske han tycker till lite extra mot ryggen men det var en fysisk match båda lagen verkligen ville vinna. Tyvärr så blev inte resultatet bra för mig, säger Niemi."

Jag kan inte se att Niemi säger att han inte tycker att något fel begåtts..
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Knogen: "Det lustiga är att varken Tjärnqvist eller Antti tycker att något fel begåtts" Och när sa Niemii det då? Inte riktigt så jag tolkat hans uttaland i tidningarna.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Bissett19: Jaha, feber. Jag misstänkte väl att det inte kunde vara hjärnskakningen för det bör ju inte ha tagit så hårt på ett tomt skal.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Bissett19:

Så sent som i förmiddags så skulle han spela. Hmm Tungt avbräck.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
mattias - 74:

Tror Black Army blir lite ledsna nu,när man inte får köra nidramsor till janne.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Stigsson:

:P
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
mattias - 74: Hur kan TV4Sport överhuvudtaget välja att visa bottenmötet AIK-LIF när det finns betydligt intressantare matcher att sända? ;-)
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Alisandali:

Sändningen är framflyttad till klockan 1925 ? Snackas om att det är nån jävla Handboll före. detta innebär att man missar inledningen då kanske
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Metal Guru:

Meningen före skrev Knogen att det finns gott om cyklopsupportrar så jag tolkade det på mitt lilla sätt. :)
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand

mattias - 74:
"När det gäller supportrar till de vit-blå är de dessutom ganska många till antalet."

ska nog tolkas som att det finns fler vit-blå än många andra typer av supportrar.

Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Knogen:

Skulle vi leksingar vara mer enögda än några andra lags supportrar menar du ? Du får gärna ha en bra förklaring till det påstendet. Jag försöker att se på hockey på ett så rättvist sätt som möjligt, ibland är det väl ganska självklart att man tycker att sitt lag gynnas mindre eller mer av domarna men jag är absolut inte nån som är enögd som du säger, dock finns det sådana i Leksandslägret absolut.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
mattias - 74:

Nej, du är inte ensam. Det finns många cyklopsupportrar i det här landet. När det gäller supportrar till de vit-blå är de dessutom ganska många till antalet.

Det lustiga är att varken Tjärnqvist eller Antti tycker att något fel begåtts. Kempe däremot verkar tycka det är det fulaste som någonsin kunnat skådats i en hockeyrink. Väldigt konstigt kan jag tycka. Eller egentligen inte. Det brukar ofta vara så att man inte riktigt kan förhålla sig objektiv när egna intressen spelar in.

Vidhåller att man måste skilja på skador uppkomna från olyckliga omständigheter och rena tacklingar i ryggen. Även om Antti vänder upp ryggen så är det inget Tjärnqvist kan göra i det läget.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Metal Guru:

Det är det ingen som vet efterson domarna verkar döma olika. Jag hade utan att ljuga här och nu påstått att det även skulle vara utvisning. Som jag påpekat, tacklingar i ryggen hör inte hemma på en hockeyrink, och jag hävdar fortfarande att Tjärnqvist trycker Niemi i ryggen.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Knogen:
I Rögle-lägret ställer man sig frågan hur man reagerat i Sverige om precis exakt samma situation hade uppstått, men Tjärnkvist hade haft Tre Kronors tröja medan Antti-Jussi hade varit blåvit med lejon.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Knogen:

Jag har min åsikt och jag är inte ensam om den, att jag sedan håller på Leksand har ingenting med saken och göra. Lovar dig.

den här typen av situationer som den mellan Tjärnqvist och AJN ser vi ofta men vi ser inte så ofta att tacklingrna utförs nån meter från sargen och där är som bekant skaderisken störst.

Krossa AIK :)
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
mattias - 74:

"Skall inte alla vara lika inför lagen ?"

Jo, självklart. Det är väl knappast det jag ifrågasatt? Det jag ifrågasätter är att det överhuvudtaget är en regelvidrighet. Jag anser inte, som du, att det är någon tackling i ryggen. Jag anser att det är en situation man ser en drös av under en normalmatch - och kanske ännu mer frekvent under kval- och slutspelsmatcher som följer regelboken. Att det genom olyckliga omständigheter får en utgång som denna ska inte ska rendera i någon påföljd alls. Inte så länge man hållit sig till det reglemente som finns, och jag ser inget brott mot det, hur än jag vrider och vänder på situationen.

Utgångspunkten måste ändå vara hur tacklingen gick till, och inte hur följden blev. Jag är fullkomligt övertygad om att du inte suttit här och propagerat för utvisningar och avstängningar om tacklingen inte renderat i en skada på Antti. Då hade den passerat förbi som ett fullt normalt inslag i matchen.

Man ska skilja på regelvidrigheter och rena olyckor.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Knogen och bisset :

Jag är inte något mer blå - vit än nån annan. Jag försvarade knappast Morten Greens pååkning av målvakten som startade slagsmålet i söndags ! Jag anser att tacklingar i ryggen innebär en sådan stor skaderisk att det skall utdömas nån form av straff. Jag skrev det förut att Tjärnqvist tackling är absolut " INTE " något överfall men det är lik förbannat en utvisning. Att Niemi som alisandali säger skyddar sig själv är oväsentligt i den här frågan. Leksand Vopat blev utvisade för den här typan av tacklingar gång på gång förra aäsongen så nu undrar jag om reglerna har ändrats för rögle spelare ?

Skall inte alla vara lika inför lagen ?



Kalla mig gärna blå vit eller enögd men det är jag absolut inte. Inte nåt mer än vad du är Röd eller Bisset är Brun svart.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Knogen:

Jo,nog är dem blåvita allt,men det var väl ingen nyhet;)

Den här tacklingen får bara förlorare.Leksand tappar en av sina bästa backar,Rögle tappar Tjärnqvist i två viktiga matcher i KS,samt att Disciplinnämnden återigen får stå med dumstrut på.

O AJN uttrycker det hela bra när Tjärnqvist ringde upp honom:

"— Jag ringde upp Antti. Det kändes bra att få prata med honom. Han hade lämnat sjukhuset i Helsingborg och var på väg till Falun. Han sa att det är sådant som händer i ishockey, säger Mathias till Sporten."
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Knogen:Kan bara helt hålla med dig i allt du skriver i ditt inlägg .
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
mattias - 74:
Har du inte lite väl blå-vita ögon på dig ibland?

Ska vi börja stänga av spelare för att det genom olyckshändelser uppstår skador så kan vi lägga ned närkamperna i ishockey helt. Då ska varje tackling - schysst eller oschysst - rendera i utvisning, eftersom det kunde lett till skada.

Nämndens beslut är mycket olycklig.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
spud:

Jag tror på vinst imorgon så är vi med i racet igen !

Ali har redan gett opp men det är upp till honom om han vill det :)
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
mattias - 74: Det är nog bara att inse att vi har helt olika uppfattning om konsekvensen av detta, Hurvida våra lagsympatier påverkar verkar ju inte så långsökt men inte heller klart.

Bara att släppa och gå vidare. Han är avstängd 2 matcher, varken mer eller mindre. Niemi, hoppas han inte får några men öht. Man har bara en skalle och alla saker som klubbar kan göra för att minska skador på skallen bör vara gjorda igår.

Lycka till i KS nu när ni har lite knapert på backen.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
mattias - 74:
Jag tycker att en pungspearing är något fegare.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Metal Guru:

Jag tycker att det är det. står jag för också !
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand

mattias - 74:Det är väl inte innebandy eller fickpings dom spelar , en hockeyspelare SKA vara tacklingsbara i ALLA lägen på planen när han är puckförande , undantag för målvakten .

Därför vill jag ha bort 2+10 för tackling i ryggen , för då vänder inte dom fega spelarna upp ryggen nått mera , utan att dom tar smällen som dom vet kommer .

Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand

mattias - 74:
Jag svarade på detta påstående:

"Tyvärr så är tacklingar i ryggen det fegaste man kan göra oavsett hur dom uppkommer eller utdelas."

Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Metal Guru:

Med tanke på skaderisken och dessutom nära sargen så är det nog det värsta man kan göra.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
mattias - 74:
Jag kan nog tänka mig åtskilliga mer fegare saker än så, på en hockeyrink.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Alisandali:

Tackling i ryggen som i detta fall skall vara utvisning, att det sedan är pga att niemi söker den har inte med saken och göra.

Förra året spelade en viss Roman Vopat i Leksand och han fick 2 + 10 för den här typen av tacklingar hela tiden oavsett var på banan det skedde så då tycker du att Tjärnqvist skall komma undan med ingenting ?

Tyvärr så är tacklingar i ryggen det fegaste man kan göra oavsett hur dom uppkommer eller utdelas.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Bissett19:
Kämpe får väl börja träna damlaget istället , om han inte tål att se tacklingar . Sen vet man ju inte om han blivit rätt citerad i skandalblaskan , men har han sagt så , då bör han byta sport .
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Metal Guru:
Leksand skrev ett brev till förbundet. Vill minnas att man gjort det förr. Dock av annan anledning.
Kommentera


Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand

Metal Guru:
Jag gillar inte att man får 2+10 för en tackling i ryggen , innan den reglen infördes så vände ALDRIG en back ryggen mot en anstormande forward .

Nu ser man det hela tiden , innan den reglen fanns så vände alla spelare bröstet eller iallafall försökte tackla tillbaka innan man blev tacklad själv , nu söker dom efter utvisningar och då kan det gå så fel som AJNs fall .

Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand

Alisandali:
Jag vet inte hur gången är.

Däremot förstår jag att man precis har ändrat tacklingspraxis, vilket kommer gillas av de som föredrar damhockey.

Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Metal Guru:Kollas inte alla matchstraff automatisk av fjantnämden ?
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Metal Guru:

Precis, anledningen vill varför Bellemare inte blev avstängd är kanske för att han inte blev anmäld till nämnden?

Eller finns det nån policy att de vid matchstraff alltid kollar på händelsen? Isf är det konstigt att Bellemare inte blev avstängd.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand

JBlom:
Är det inte mer intressant att prata likhet inför lagen här?

Leksingar har tjatat sig till en två matchers avstängning av Röglespelaren, fast man ville ha mer. Borde man inte kunna göra likadant här, det blev ju en långvarig skada av denna tackling också?

Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
87bth01:
Då borde vi alltså skicka in en video till disciplinnämnden, och se fram emot en 5-8 matchers avstängning för fransosen..?
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Ola: Nu är inte jag Leksands-fan men självklart är inte den där tacklingen snygg.
Men slänger du upp klubban i ansiktet på en spelare så får du 2 minuter. Blir det blodvite så får du 2+2 minst. Är det då orimligt att det blir matchstraff och avstängning om du tacklar någon i ryggen och det blir en allvarlig skada?
Nu fick ju inte Tjärnqvist matchstraff men avstänging blev det i efterhand.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Ola:

Nej den är fulare, det var därför Bellemare fick matchstraff.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
spud:
Det skulle vara intressant att veta vad leksandsfansen tycker om denna tackling (30 sekunder in i inslaget) som deras spelare delar ut. Han fick matchstraff men ingen avstängning. Är den mindre ful än Mattias Tjärnqvists tackling?
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
Alisandali: Precis, såg en exakt likadan händelse igår där spelaren hann få upp händerna mot plexit. Reagerade enbart för att jag kom och tänka på Niemi händelsen, men igår var det inte ens någon som ens tänkte tanken på utv, än mindre 2 matcher på läktarn.
Kommentera

Sv: Nu ska det bli seger AIK-Leksand
spud:
Håller med om att det är ett bedrövligt beslut , hade inte Antti-Jussi Niemi blivit så svårt skadad som han blev , så hade ingenting hänt .
Kommentera

« · 1144794 · »