Leksands IF

26642 inlägg · 1367 ämnen

Silly season 2009 / 2010

« · 1146291 Till forumet


Silly season 2009 / 2010
Leker med tanken om vilka spelare som försvinner och inte.

Spelare som sannolikt försvinner.

- Läck, Bellmare, Doell, Oliver Ekman Larsson, Niemi, Karlberg ( Slutar ? ) , Petrovicky, Prestberg,

Spelare som skall bort som inte håller måttet

Mylleniemi,( Ja ali han är ingen bra målis men han är inte nån sopa heller :) ) Bornhammar, Granath, Ullman, Lundström, Eneqvist, Jonasen.

Då återstår Huokko, Källström, Green, Ollas, Hägglund, Bergenström, Mathias Johansson ( ? ), Eric Johansson , weisntock och Marcus Persson, samt skuggfemman med junisarna dessutom kan vi stå utan målvakter till kommande säsong om inte Hanses flyttas upp i A laget så har vi endast 1 målvakt som måste in.

Detta är absolut inte ett otänkbart scenario. Nya tag, nu är det bara ca 350 dagar kvar till en ny kvalserie :)

Vilka jag vill se i Leksandströjan nu är svårt att säga men Robin Jonsson är utan kontrakt så han kanske inte skulle göra bort sig i Allsvenskan...

vad tycker du Ali är prio 1 kommande säsong ? Själv vill jag att försvaret skall bli stabilare än de 2 - 3 senaste åren samt en bra tränare som ryter i och som har ledereganskaper och erfarenhet, Boork eller Flemming vore bra där.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: Läck, Oliver Ekman Larsson, Prestberg. Har dessa kontrakt med klausul?

Den ende som jag verkligen skulle vilja se i den röd/vita dressen är Oliver.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Tikinmyheart:

Jag vet inte hur kontrakten ser ut men Prestberg skrev väl bara på för detta året tror jag eftersom han sponsras och får lön från ejendal.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: Spelar som inte håller måttet e ju nästan hela laget =)
Men Karlberg kan du lägga in där oxå, han som altid viker ned sig
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74:

Jag skulle vilja se Daniel Henriksson i LIF.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
87bth01:

Vill han spela i allsvenskan ?
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: Felet med Leksand är att man lever i tron att man ska kunna lira sig upp i elitserien. Det är dags att tänka nytt. Det som krävs för att ett lag ska gå upp är följande:

- Minst ett av elitserielagen i kvalserien kollapsar och spelar långt under sin normala kapacitet pga skador, inre stridigheter, totalt bortblåst självförtroende etc.

- En riktigt bra målvakt och ett stabilt försvarsspel.

- Ett riktigt hungrigt lag där alla offrar sig mer än de i motståndarlagen

- En vass förstafemma som kan göra de viktiga målen och spela PP.

Värva bra allsvenska killar och spelare som tröttnat på att spela i fjärdefemman elitserien. Det är mycket möjligt att det går att fynda i Norge också. Skaffa en klassmålvakt och en förstefemmecenter av klass. Spela ihop laget under en säsong och gör en ordentlig push säsongen efter. Nu eller aldrig strategin som Leksand kör varje år fungerar ju uppenbarligen inte. Långsiktighet vore nytänk i den föreningen.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Wayne Gresky: Det är inte ofta jag håller med en modoit, men i detta fall gör jag det när det gäller följande;

"Minst ett av elitserielagen i kvalserien kollapsar och spelar långt under sin normala kapacitet pga skador, inre stridigheter, totalt bortblåst självförtroende etc"

Det är nog lätt att glömma bort den erfarenhet man får av spel i ES. Själv anser jag att det inte det är någon skam att förlora mot Rögle som är erkänt starka på hemmaplan, det är bättre lag än Timrå som åkt på däng i Lindab.

SSK var "på väg upp igen" när Strumpan och Nyman fick sparken. Man började vinna matcher igen när dessa herrar togs tillbaka, och därmed även spelarna självförtroende. SSK är ett halvtråkigt lag offensivt men otroligt duktiga i defensiven.

År efter år åker LIF och småfiser hela serien igenom men när man ställs mot lag från ES blir man lite tagna på sängen. Man är inte van att utmanas på det sett som RBK och SSK gjort.

Jag kan ha fel men kämparandan finns inte i lika stor grad hos LIF som det gör hos konkurenterna när det går emot.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Tikinmyheart:

Ett av dom stora problemen är väl hur serierna är uppbygda. När Leksand eller nåt annat lag i Allsvenskan vunnit en serie så måste dom vinna en till för att gå upp i Elitserien. Jag kräver inte att de skall utöka till 14 lag om de inte känner att de måste men när ett lag som Leksand är så överlägsna som man faktikst är i serien så borde man gå opp automatiskt. Detta är ju knappast nånting som enbart leksingar tycker utan majoriteten av hockeysverige.

Annars håller jag med WG i det mesta han säger
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: I allsvenskan i fotboll åker de två sista lagen ur, utan chans att kvala sig kvar. Något för ES att ta efter?
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Tikinmyheart:

Japp det är en bra ide.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74:
Man kan ju inte ha andra regler för att ett lag är överlägset. Ska ettan gå upp direkt, så ska den göra det oavsett hur den vinner serien.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Tikinmyheart:
Det finns ett litet problem, och det är att det inte finns så många ES-lag som tycker att detta är en bra idé - man vill istället ha garanterad lugn och ro, så att man kan vårda sin arena istället för sitt hockeylag.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Ola:

Ja det är ju det jag menar.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74:
Vad ni är så där tråkigt strikta. Kan man inte vara lite crazy istället - som att t.ex det fjärde laget i AS gick upp direkt..?
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: "...när ett lag som Leksand är så överlägsna som man faktikst är i serien så borde man gå opp automatiskt."

- Oväntad åsikt från en Leksing :-)

Luktar jäv om den...
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Metal Guru: Det känns som att Leksand passar bra in i den beskrivning du har på ES-lagen. Tråkigt för dem att det är enda likheten.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Metal Guru: Varför inte låta svenska mästarna automatiskt börja om i seriesystemet för att få lite mer rotation på det hela?
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
bradberry: ¨

Jag anser att så även skall vara fallet om det är Malmö eller gnaget som vinner AS ...
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Wayne Gresky:
Jag tycker inte man borde få vara med i kvalserien när man kommit femma eller sexa där, tre säsonger i rad.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74:
Hur överlägset måste de vinna allsvenskan, för att gå direkt till elitserien?
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Ola:

Självklart skall man gå opp om man vinner serien oavsett med hur många poängs marginal det är men jag skrev överlägset eftersom så var fallet denna säsong.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74:
Så LIF vill inte längre stänga Elitserien, med hänvisning till att det behövs lugn och ro i ekonomin?
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Metal Guru:

Jag vet inte vad dom vill jag bara skriver vad jag och många med mig tycker.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74:
Kunde bara inte låta bli, sorry.

Trots att det skulle gå ut över den mest djävulska seriekonstruktion nån uppfunnit (KS), så skulle jag föredra en förenkling/uppfräshning av ES/AS - med mer streck och matcher som gällde mer än vad de gör nu.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Metal Guru: Lite nytänkande a la raketerna på vetgirig? 3 lag i varje division, ny serie varje vecka och den som är i topp efter 26 veckor vinner SM.
Kommentera


Sv: Silly season 2009 / 2010
Ola: *ASG*
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Wayne Gresky:

Leksand skall satsa yngre.

Känns som om man hört detta tidigare ?
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Metal Guru:

verkar som om Leksand får behålla våran talang ett år till trots allt ?

- De syftade på backen Oliver Ekman-Larsson, 17, som hockeyvärlden håller ögonen på.

Kring honom, som uppmärksamheten är stor kring, ska det nya Leksand, som klubben i går presenterade de grova riktlinjerna för efter måndagskvällens extrainsatta styrelsemöte, byggas.

- Jag har ett år kvar på kontraktet. Och ja, jag stannar, det lovar jag, säger supertalangen.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: En eller två säsonger till på låg nivå är precis vad han behöver innan han byter upp sig till ett elitserielag tror jag.
Kommentera


Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74:

Skön o sann kommentar av Anrell:"Tomas Ros är Sveriges största Leksandskramare"
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Bissett19:

Ja och du är sveriges största Leksandshatare.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: Hallå, jag då? Har du glömt mig?
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Alisandali:

Fick SMS från LIF News

" Håkan Åhman låter hälsa följande . Vi är mycket glada och stolta över att i dag meddela att Clas Ohlson valt att förlänga samarbetet med LIF inför nästa säsong."

BRA!
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Stigsson:

Ställ dej i kön;)
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: Jahapp, ett år till som kund hos Jula med andra ord.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Stigsson:

Såja inte försöka slingra dig, jag vet att du inhandlar det mesta av grejerna till ditt hem hos Clas i sjön :)
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: Icke!
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74:
Clas Ohlsons resultat före skatt under det tredje kvartalet, november, i det brutna räkenskapsåret 2008/2009 uppgick till 240 miljoner kronor (263). Analytiker hade i snitt räknat med ett resultat före skatt på 227 miljoner kronor, enligt SME Direkts analytikersammanställning.

Därmed blev resultatet 5,8 procent bättre än väntat, enligt SME Direkt prognossammanställning.

Rörelseresultatet var 242 miljoner kronor (261) och rörelsemarginalen 15,7 procent (17,4). Analytikernas genomsnittsestimat låg på en marginal på 14,7 procent.

Bruttomarginalen blev 42,2 procent (41,5), att jämföra med förväntningarna på 41,4 procent.

Omsättningen under det tredje kvartalet uppgick till 1.539 miljoner kronor (1.496), vilket är känt sedan tidigare då bolaget rapporterar månadssiffror.

Försäljningen i jämförbara butiker landade på -9 procent för månaden.

Bolagets nya bedömning om hur många butiker bolaget ska öppna innevarande räkenskapsår ligger i den nedre delen av tidigare angivet intervall.

Clas Ohlson räknar nu med att under räkenskapsåret 2008/2009 öppna 20 butiker, varav 2 stycken i Storbritannien. Tidigare formulering var 20-22 butiker varav 2 i Storbritannien.

Planerna för nästa verksamhetsår 2009/2010 ligger dock fast och är en nyetablering av 15-20 butiker varav 4-8 i Storbritannien.

Bolet upprepar även sina långsiktiga finansiella mål, att försäljningstillväxten ska ligga på 15 procent och en rörelsemarginal på lägst 10 procent.

Clas Ohlssons försäljning i februari, som är första månaden i bolagets fjärde kvartal, visade på en ökning på 2,0 procent. Här var marknadens förväntningar en ökning på 3,5 procent, enligt SME Direkt.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
arnio:

Varför la du upp det där?
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
87bth01:

i hopp om att bli katalogiserad som en grå kamrer..?
Kommentera


Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74:

Karlberg slutar.
Gren till miffo.
Niemi till finland
Bellmare till elitserien.

tunga avbräck, känns som om ekonomin sviktar för er.

dom blir i vilket fall som helst inte direkt lätta för er att ersätta.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Barbapappa:

nej verkligen inte. Rhodin, Artursson och nordström sägs ju vara på väg till Leksand. För mig räcker det med FBK spelare i Leksand :)
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: Det säg att det är klart att Rhodin flyttat till Lekasnd, med 1års kontrakt
Kommentera


Sv: Silly season 2009 / 2010
Projta:

Och det sägs att Mattias lämnat in ett förslag till Leksand att dem skall byta färg på Matchtröjorna till nästa säsong.
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Bissett19:

Nu satte jag i halsen
Kommentera

Sv: Silly season 2009 / 2010
Bissett19:Då kan ju ni ta våra tjöjor , för ni har ju snart mera Leksingar i laget än vad vi har .
Kommentera

« · 1146291