Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
6-0 i Apschtaan nu.
Trist för MooDoo att se hur Kabanov är extremt skicklig idag och väl den som i första hand ligger bakom denna kross: en spelare som var MooDoos och som man velat behålla men som Bagdad-Bob öppnade stora börsen för och köpte norrut.
Lite av en chock att se dagens MooDoo lira en hockey som nästan påminner om Nottingham Panthers'.
Det har ju talats om en ekonomisk svångrem och när nu topparna dragit, bl a köpt av köpeklubben, ser det inte så övertygande ut. Om det här visar hur säsongen kommer att se ut är risken stor att de får spela en matchserie mot ett av topplagen i Allsvenskan, som hat satsat stort i år när hela fyra platser är potentiellt tillgängliga i SHL för allsvenska lag.
Sedan Burkölen tappat stilen och Timrå tappat sitt och vi nu riskerar ett MooDoo som försvinner har vi sedan bara Luleå och Skellefteå kvar av lagen norr om Gävle-Dalarna. Trottoarkanten försvinner snart förstås.
Ska vi få ett SHL som domineras av lag i Sydbotten?
Pågår några matcher i omgången redan, lirat halvvägs.
Apan har 5-0 på MooDoo och det är förvånande hur extremt svag backsida man har i MooDoo, och hur hela laget levererar ett försvarsspel på 70-talsnivå, som bäst. Ullström är bra, men det räcker inte. Jag börjar nog tro att allas prognos om MooDoo i botten inte är alldeles borta. Om MooDoo är så här undrar jag om inte de, snarare än Djurgårn, hade behövt säcken för att extremförsvara sig kvar i serien. Tror att Övik har en tuff tid framför sig och risken att åka ned i Allsvenskan verkar större än någonsin.
Mellan Öret och Köplustan 0-0.
Den där galne pensionären som tjatat i åratal om hur fega Luleå varit som inte släppt in mål skulle bahöva se på Trottoarkanten och Öret någon gång för att se hur exterma defensiv-lag ser ut...
Åååååh nej!
Jag blev grymt besviken när jag såg att vi fick Sören "stryparen" Persson och Mikael "jagärheltsäker" Nord som zebror i första matchen.
Och hoppades att få bättre domarskap i den andra matchen när vi verkligen kommer att behöva det, mot Warulfven och i Karlstad.
Men det gick åt andra hållet. Vi har dragit omgångens nitlott och får Nord igen men nu i kombination med det värsta tänkbara: Patrik "höjdhopparen" Sjöberg.
Satan-i-gatan. Nu har våra chanser gått från små till mikroskopiska.
Luleås lag är helt identiskt med det vi kört länge nu, fast Mannberg är återigen insläppt som trettonde forward.
Warulfvens lag är som vanligt blandade köpespelare och nu har de en lulevärvning i förstafemman, andrafemman och tredjefemman.
Vi hoppas att de är så borta i scoutingen att de hårdkör med Daniel "ojjagmissade lagårdsväggen" Gunnarsson när och om de får PP.
Redigerad kommentar
SHL behöver Djurgården?
Ja, det skriver en random "journalist" om i någon av tabloiderna idag. Jag har väl läst snart hundra sådana artiklar över åren och innehållet är ungefär detsamma. Det vill säga: jag har i stort sett aldrig läst ett korrekt argument som förklarat varför det skulle vara på det viset.
För det första slås man av att författarna bakom samtliga sådana artiklar är "journalister" som är placerade i Stockholm. Rosen och Vennerstrand har väl skrivit 5-10 artiklar var med den rubriken under åren.
I brist på andra förklaringar drar jag därför slutsatsen att rubriken kan översättas till
"Jag finns i Stockholm och tycker att det är kul om Djurgården spelar i SHL".
Och det kan jag ju förstå. Men så skriv då sanningen.
Har inte precis läst att lokaltidningarna i Luleå, Växjö, Jönköping, Övik m fl skriver "Viktigare att Djurgården finns i SHL än att vårt lag är med". Konstigt nog.
Fram till 60-talet var ju "högsta serien" mer eller mindre än Stockholmsserie i vilken man steg för steg släppte in fler lag. Efter att man utdelat SM i mer än trettio år släppte man t o m in lagen från övre Norrland. Nu har ju alla sådana där "klassiska" Stockholmslag som Göte, Atlas Koplo, Fredrikshof och vad de nu hette försvunnit, saknade av ingen, och under senare tid har riktigt stora klassiker som Hammarby, Södertälje och AIK oftast inte varit med, och vi har klarat oss ändå.
Det är klart att om något lag från Stockholmsområdet är välkommet så är det just Djurgårn. De andra lagen är väsentligen sparkbollsorienterade numera. I Tälje är det tragiskt att se hur de unga generationerna av täljar skiter i hockeyn och hallen ekar tom; numera är det alla möjliga sparkbollslag som kör på. Bajen är förstås breda och med överallt men hockeyn är på dekis och man har en sparkbollspublik som är landets bästa, tycker iaf jag. Gnaget är sparkboll; när de nu varit med i SHL har de inte ens kunnat mobilisera hemmastöd på Hovet, jag har t o m varit med att se Luleås bortaklack dominera på Hovet mot Gnaget.
Samtidigt som Djurgården kan ha en fantsisk hockeypublik på Hovet: en vältrimmad klack imponerar på hela kortsidan och när de kommer igång får de med sig båda långsidorna inklusive slipsplatserna i ett stöd som inga andra arenor i hockeysverige kan motsvara.
Såvisst är det kul att Djurgårn är med fast det ska vara på egen kraft och sportslighet. Några stängda ligor vill jag inte höra talas om.
Men samtidigt är läget för Djurgårn - som dominerande hockeyklubb i landets största stad - svårt eftersom man har extremt dåligt stöd av kommunen: de ekonomiska villkoren är mycket sämre än i små städer där kommunen ofta ger enormt stöd till sitt hockeylag: i Sthlm är det tvärtom. Tidigare har de ändå kunnat få stöd av folk med en massa pengar men det har nog sinat numera.
Samtidigt måste man fråga sig hur intressant Djurgårns hockey är för Sthlm? Visst drar de folk och har ofta bland de största publiksiffrorna bakom Köplustan som ingen slår.
Men allt är relativt. Om Djurgårn drar 7-8 000 åskådare medan lagen i småstäder drar 5-6 000 får man förstås fråga sig var intresset är störst. Faktum är ju att lagen i småstäderna drar 20x så stor publik, räknat på underlaget. Det betyder ju att hockeyn för övikarna, Skellefteborna o s v för att inte tala Ängelholm, Leksand är extremt mycket viktigare än Djurgårn är för Stockholmarna.
Själva kärnan av Djurgårns hockeysupportrar är förstås omfattande och hockeykompetent - men bortåt lika stor och kompetent hittar man i de mindre städerna. Sedan fylls ju storstadspubliken på med fler inte så kompetenta av typen folk som lika gärna kan gå på balett eller sparkboll.
Själv finns jag ju i Fjollträsk och för mig är det förstås extremt kul att se Djurgården-Luleå Hockey på Hovet. Men jag skulle aldrig drömma att påstå att om jag behöver något så är det Sverige som behöver det".
Tycker faktiskt att det är kul att hockeyn breddats och ett antal år tillbaka var det hockeystämning när städer i sydbotten ville ha upp sina lag typ Halmstad Hammers, Växjö Lakers, Linköping clubbers och så vidare och just nu är ju några uppe, kul det. Det är något som Sverige behöver.
Hm, lite nyheter med luleanknytning på hockeysverige. Först har lokalmedia - vilket i Djurgårns fall förstås är riksmedia - uttalat sig om laget. Man konstaterar att gårdarna inte har några målskyttar direkt men lyfter fram Truchno som en potentoell sådan:
"– På forwardssidan är väl Slava Truchno egentligen för gammal för att få ett genombrott, men han var totalt felanvänd i Luleå där de satte honom på en vinge där han skulle vara någon slags brunkare. Jag såg honom i Asplöven och där var han jättebra som center. Det känns som det finns mycket där som de inte fick ut i Luleå. Han är spännande."
Hm, ja kanske Truchno kan bi värdefull för DIF.Grejen var den att i fjolårets Luleå fanns rätt bra konkurrens och inte precis läge att anpassa laget efter trucken, men DIF-laget kan mycket väl dra mer nytta av honom. Inte så konstigt.
Sedan skriver Roobert Pettersson om Luleå och matcher i Karlstad, vilket förstås är obehaglig läsning.
Historiskt var Ulfven ett starkt lag som Luleå hade bekymmer med fast den underbara vändningen i kvartsfinalen 1993.
Luleå hade lirat 8 säsonger i Elitserien och de flesta gånger kommit på plats 3-4, virvelvindarna från Norrbotten hade gjort succé med blixtsnabb hockey och massor av mål. Men 1992-1993 kom vi bara sexa och i kvartsfinalen - bäst av tre - höll vi på att åka ut mot monsterulfven. Förlust i Karlstad i match 1, underläge 0-4 i returen i Luleå inför sista perioden. Folk rev säsongkorten och gick hem. Men så exploderade Luleå och vann sista perioden med 4-0 och vann sedan sudden. Det där höll i sig några underbara veckor. Luleå slog ut Warulfven, fortsatte med att fimpa Djurgårn i kvarten - tog alla vinstmatcher i sudd, vanligen genom gissa vem:-) - och blåste över Pölsan i final och gick fram till 2-0 i matcher (bäst av fem)...nja, nu var det ju Ulfven det gällde så jag slutar där.
Men efter den vändningen våren 1993 mot Warulfven ägde vi sönder Warulfven i åratal. Det höll i sig till våren 1997 då de tog oss i sudd i första finalmatchen i Luleå och sedan var det Warulfven som ägde oss hur länge som helst. Luleå fastnad på semifinalnivå och under 2000-talet än sämre genom att ofta åka redan i kvarten med 0-4 samtidigt som Warulfven gjorde motsatta resa och nästan prenumererade på finalplatser, ibland med vinst.
Och matchserien i Karlstad för oss blev katastrofal. Jag tror jag sammanställde bortåt 40 matcher i rad där vi fick stryk nästan alltid med siffrorna 3-2 och trots bara ett måls skillnad var vi ljusår från att ha någon chans där.
Så hände något. En bit in på 2000-talet började vi överraskande nog vinna matcher i Karlstad och det höll i sig flera år.
Så kom senaste åren från 2010 och framåt. Luleå under Rönken firade triumfer överallt och speciellt borta var vi fruktansvärt effektiva. Lag som Pungen och HV spöade vi nästan alltid, Läjkrarna vann vi allt mot o s v.
Men i Karlstad hade förbannelsen vaknat. Luleå var för jävla starka och ägde matcherna i Karlstad men - som dåvarande Warulfvstränaren förklarade saken - vi har för första gången nästan någonsin inte valt att "vi spelar vårt eget spel" utan anpassat oss efter Luleås för det är enda möjligheten att ha någon chans. Ulfvarne slet sig förtvivlade i försvaret, kastade sig och täckte skott, ryggsäckade och åkte skridskor förföljande varje lulespelare. Och i mål hade de spöket Salak som växte till en gigant just mot oss. Vi var bättre, t o m överlägset bättre. Men vi förlorade alltid, alltid, alltid.
Som Robert beskriver torskade vi i Karlstad sedan 2010 tio matcher i följd och lyckades bara peta in 4 mål på Ulfvarne under tiden.
Nu talar vi seriespel - semifinalen 2013 var vi ju så grymma och omöjliga att besegra för Ulfven och vi vann båda matcherna i Karlstad då.
Men Karlstadsspöket är alltså tillbaka.
Tufft att bära med sig till kvällens match. Men alla spöken försvinner till slut.
Och som tidigare diskuterat - nu lyfter Luleå Hockey in 18-årige Christian Jaros i A-lagstruppen.
Slovaken Jaros, i Luleås junislag sedan 17-årsåldern är 192 cm 93 kg och bra på mycket. Redan storleken gör förstås honom intressant på andra sidan Atlanten och dit kommer han nog vad det lider. Men trevligt att han får chansen i SHL så ung, han har sett bra ut de gånger han fått chans.
Och i morgon match borta mot Warulfven.
Ulfven har som sagt fyllt på med busar vid sidan om den eleganta Hedman i år. Ändå troligen inte busigast i Värmland, inte när rallar-Bofors finns.
Till wermland vandrade förstås de närliggande norrbaggarna ned medan finnarna importerades för hårt jobb i wermlömsk vildmark.
Undrar varför just Värmland har sådan buse lag? Man kanske tänker att det beror på att vermlenningarne härstammar från norrmän och finnar, en ologisk kombination som givit oss det vi ser idag, på samma sätt som islänningarna genetiskt består av norska vikingar och skotska rövade flickor.
Warulfven har dessutom själva ofta importerat nirrbaggar, och dessa är vanligen fyiskt spelande för att inte i klartext säga: de är busar.
Nåja. Vi har ju själva tränat upp oss men mycket möjligt att de fysiska inslagen blir talande i morgon.
Vombat: Njae...sanningen är den att Skelleftespelaren(Widing) slog ett lätt slag på Lulespelarens så att pucken gick i riktning mot målis Larsson som stötte ut den mot Lindholm som gjorde det som han är värvad att göra.
I era ögon solklar slashing...i mina ögon inte det...
Regelboken säger:
Slashing
Det är inte tillåtet att använda sin klubba i syfte att slå på en motståndare,eller för att skrämma simn motståndare. Det är däremot tillåtet att slå ett lättare slag på en motståndares klubba för att få denna att tappa pucken.
Sven.Savage:
Tja
Såg matchen och satt perfekt för att se att Schläfftes andra mål skulle aldrig blitt godkänt... Lule vann teket perfekt. Bak till back (tror det var Näkyvä) som fick slashíng på klubban och tappade puck. Schläfftäspelarn som slog på klubban fick tag i puck och kastade in på mål och resten vet ni...
Inte så konstigt att inte domarn blåste! Frisören Persson hade väl luggen ivägen eller så kollade han med de Schtaan-ögon som alla vet att han har... Undra om Frisören och Klockare är tillsammans?!?
Hm läser Apans roster på svenska hockeyförbundet.
Apropos att försöka vara internationella med hammondorglar och lag namn som stingheads, kan man förstås inte använda svenska titlar utan nu ska det vara swinglish och fint!
Apans lista över team officials är längre än spelarlistan nästan. Dessutom vet man inte vad titlarna på engelska betyder på svenska.
Lagets naprapater presenteras som "physiotherapists".
Det betyder sjukgymnast.
Laget har visserligen en sjukgymnast men eftersom det var upptaget får han bli "physician".
Som betyder läkare.
Men laget har ju en läkare som, eftersom den titeln var upptagen hipsvips får bli "doctor".
Vilket normalt är en akademisk titel för den som skrivit en avhandling. Såvitt jag känner till har Karin Rundblad inte disputerat men vad gör det i Apschtaan där den som kan hantera kulramen med sex fingrar av kamraterna beskrivs som "Einstein".
Nåja. Vad kan man vänta sig av en förening som beskrivit Jimmie Eriksson och Lee Goren som hockeyspelare?
Fan, så elak jag är. Antagligen måste jag kompensera att jag helt riktigt skrev så uppskattande om Aplaget efter matchen;-)
Jimmie Eriksson tog chansen att tjäna pengar i KHL och målade bara sekunder in på debutmatchen. Imponerande. Tänk att en kille som för några år sedan uppfattades som medioker, som bäst, tagit sig så långt. Bara att gartulera honom.
Det var också i grevens tid han drog. Svenskarna brukar ju apa efter NHL som Yoshi-ägg och så snart NHL ändrat på något följer vi med för att verka moderna och internationella.
Typ hammondorglar, vipp-flickor, och annat hockeyviktigt.
Nu kommer en nyordning som starkt skulle hotat Jimmies ställning, skulle han varit kvar.
Har undrat varför man inte hört om några nya köp av Lasse Bagdad-Bob J ett tag nu men här serverar media honom och eftersom han kopierat Luleå så länge kanske det är hög tid han letar efter stjärnor i allsvenskan. Länkat hittar vi hans nästa offer.
20 år och jag tror att han kan ha spelat match mot Apan i SHL i fjol och då har han ju lärt sig Apsystemet och fått värdegrund och kan beskrivas som en egen produkt av Bagdad-Bob. Frågan är bara hur mycket flis Bagdad får lyfta fram för att Gnaget ska hugga?
Jobbigt för Trottoarkanten att ha ledningen hela matchen och bli kvittrade med tio minuter kvar och förlora i slutminut. De har nu blivit påminda om den äldsta av hockeysanningar, den gamla djungellegenden som förklarar att
Warulfven är Warulfven
Sammantaget var det väl en preimärimgång med väntade slutresultat. Men nog tänker man att dte måste ha varit jobbigt för MooDoo att förlora hemma mot Öret - de två lag som många tror kan få fightas om sistaplatsen - sedna man vunnit skotten med 32-20 men förlorar med 1-3 och säkraste kortet Ullmark öppnar serien med 85% räddningar; nu såg jag inte matchen ordentligt så svårt att veta närmare om detta.
Hur som helst är det slående att efter första omgången har vi en serietabell som ser förvånansvärt identisk ut med den som många tippat som slutresultat, med den skillnaden att Öret ligger tvåa och Pölsan sist, men det förklaras ju av vilket motstånd de hade.
Dessutom ligger Luleå före Apan och ju längre vi får se det i serien känns det bra:-)
Fast som de flesta vet behöver man vända en runda till alla mött varandra innan man kan göra några bättre prognoser om hur serien kommer att sluta. Vi får vänta till mitten av oktober alltså.
Själva möter vi Warulfven borta på lördagkväll. En Warulfv med Anton Hedman, Linus Persson och Daniel Gunnarsson...
Lite svårt att veta var Ulfven står och hur matchen kommer att gestalta sig. Har känslan av att det är rätt mycket fysik mellan båda lagen i år och att det kan komma att påverka matchen. Trevligt om alla bufflar på varandra så kan Zaar åka igenom hela bunten och avgöra bakom Fredrik PeeWee.
M.Lemiux: Du kanske har rätt om Nagander - jag kanske färgats av att jag "letar" något att gnälla över på backarna, eftersom jag är oroliga för att de inte håller måttet.
I den där situationen tyckte jag att Daniel givit retur och att Nagander bara stod där, i stället för att vara först att spela bort/blockera väg för returen vilket gav Appär chans att enkelt klappa in den eftersom Daniel var nere.
Men när jag tänker tillbaka på situationen med ditt påpekande kan jag köpa att Nagander snanare höll bort andra apor men Appär var två meter ut och fick fritt.
Nåja. Det känns bättre. Ska försöka vara mindre sträng och tveksamt inställd mot Nagander. Är han stabilare än jag oroat mig för blir jag bara glad!
Tack för påpekandet:-)
Håller med dig om att Aporna blev ganska ordentligt pressade av Luleå och backarna spred puckarna omkring sig, satta under trycket. Tror inte att apbackarna är tillräckligt erfarna att hantera sådant, förutom soldaten Svejk då, men han har ju så infernaliskt svårt att hålla sig på rätt sida om gränsen för vad som är tillåtet så några rejäla närkontakter med Lennart kan nog få soldaten att tappa fattningen. I utvisningsbåset gör han god nytta - för oss:-)
Synd att inte Zaar satte 3-2 på friläget i slutet av tredje. Jag tycker att han gjorde det fantastiskt bra och drog fram femte luckan och jag kunde svurit på att den blev öppen - kan inte förstå hur Svensson räddade den.
Men Apan ska man ta till straffar, verkar det som. Även tidigare år var de märkbart svaga i den spelformen (2012-2013 förlorade de 2/3 straffläggningar, 2013-2014 förlorade de 6/9 straffläggningar) och i år med t o m Melker som straffskytt känns de ännu sämre.
Sven.Savage: Håller med...tycker också SKAIKs backer, utom SS-Sevc, inte ser stabila ut, speciellt när Luleåspelarna använde sina kilon så klarade inte riktigt backarna av det och såg mest trängda ut...ett typiskt sånt exempel är just innan Jannes mål så vinner Petrell enkelt i sarghörnet och spelar fram Dixon, som sen vidare till Fagerudd till Janne å mål :)
Det var en jämn match, men jag tycker iaf att Luleå sett över 60 min var snäppet bättre, vi ska också komma ihåg att SKAIKs 1-1 var ett riktigt flipper-studs röta mål...både lagen hade några riktigt bra lägen i slottet, men Luleå brände dessutom två rena frilägen. Luleås svaghet ligger i att de dock är ojämna och "försvinner" i perioder i matcherna, precis som i CHL...hoppas att det löser sig med tiden.
Ps...tycker inte att Nagander tabbade sig vid SKAIKs 2-1, han höll ju spelaren som rusade på returen, tycker hellre man ska säga att var var markeringen på Lindholm :) ??
Redje perioder nu. Frölunda har kört över Pölsan, 4-0 slutminutr. I Övik sätter Öret 1-3 på stackars MooDoo.
Läkrarna har 2-0 på HV, halva tredje kvar. Och i Leksand kvitterar Warulfven precis i detta ni, 1-1 mot Trottoarkanten med åtta minuter kvar att spela.
Värsta Köplustan tar ledningen har 1-0 på Pölsan, men det dröjde för längr för att passera janne.
Trottoarkanten och Ulfven har bara en halv minut på sig...
Men nu har samtliga lag spelat mer än 11.19 av årets SHL och den ende som målat är landslagsjanne "Målfabriken" Sandström, Luleå Hockey!
Hur många hade gissat på landslagsjanne, 0 mål i fjol, som snabbaste målskytt av >300 spelare i SHL?
Tänd som han var följde han dessutom upp första målet med att måla igen några minuter senare, dock i fel bur;-)
Redigerad kommentar
Pölsan och Köplustan passerar 11.19 utan mål och ingen av deras spelare kan alltså slå landslagsjanne...
Och där passerade också Läjkrarna och HV den magiska tidpunkten mållösa...
MooDoo och Öret hängde på där de med...
Nu har vi bara Trottoarkantens IF och Warulfven med spelare som kan måla innan landslagsjanne: De har spelat 8.25 och har alltså knappt 3 minuter på sig. Kom igen nu, janne!
Det blev som jag trodde: hockeyabstinensen var tillräckligt svår så jag har öppna alla matcher i parallella fönster, samtidigt som jag - som vanligt - sitter och jobbar på riktigt på ytterligare monitor.
1-6 minuter spelade på samtliga arenor och fortfarande 0-0. Tänk om det dröjer 11.20 eller mer innan det målas - i så fall blir landslagsjanne - med 0 mål i fjol - förste målskytt i Swedish Hockey League i år;-)
Har funderat över frågor som "Vilken tränare får först sparken?", en fråga som delvis beror på hur bra tränaren är, hur kort tålamod klubben i fråga av tradition har och vilka lag som riskerar underprestera och där ledningen kan komma att utsättas för trycket att "göra något".
Det där kan man diskutera länge. Köplustan har ju försökt skärpa sog men under lång tid har de tidigare haft "strategin" att köpa upp allt de ser och ha >30 spelare i A-laget framåt september och sedan sparkar de nästan varje säsong tränaren när laget går lite sämre och kållarna tjötar på klubben. På det sättet brukar de ju ha en 3-4 huvudtränare på avlöningslistan av vilka bara en arbetar för klubben. Medan vi andra tydligt sett att de som borde sparkats är år efter år Köplustans ledning som inte begriper hockey utan bara tar det med vänsterhand medan de följer sparkbollen som alla andra i göttlaburrrg.
Andra klubbar som man kan räkna med kommer att sparka brukar ju vara Warulfven, Tälje, Malmö, och så vidare. Czarnecki som fick väldiga framgångar bröt med Pölsan för att gå till Warulfven där han snabbt sparkades men valde sedan att ta semester två år medan Ulfven betalade huvudtränarlön till honom: klokt gjort, tycker jag.
Det mesta ovanstående är förstås knäppheter, men de har som regel störst betydelse.
Jag skulle gärna se en granskning av tränare ledande till en kartläggning på exakt vad de är bra på och i vilket läge de rekommenderas. Tror faktiskt att vi har en ganska bra uppfattning om det och ofta, tycks det, minst lika bra som sportchefers och klubbledningars.
Vilken tränare ska man plocka in med en månad på sig att försvara sig mot nedflyttning i kvalsammanhang t ex?
Vilken tränare behövs för att förvalta ett komplett fungerande lag?
Vem väljer man om man sätter ihop ett delvis nytt lag med många uppflyttade junisar alt. många inköpta allsvenskar, SHL-spelare, nordamerikaner, finnar, tjecker eller blandade nationaliteter?
Vem väljer man med ett mediokert lag för att bara trygga att man blir kvar i serien?
I vilket läge plockar man in en Janne Karlsson eller en Sam Hallam?
Vad är Säcken bra för?
Alla dessa gamla djurgårdare som blir tränare, vad har de att komma med och har någon sett en skillnad på dem?
Varför är swinging Melin så poppis?
Vilka av tränarna kan bara tänkas fungera i sin gamla klubb/stad, vilka måste till annan plats och vilka fungerar överallt?
Och hur fan kan någon välja gnomen Mårts?
Hmm. Läste SS-Apans synpunkter på matchen och för första gången i världshistorien kan jag nog faktiskt hålla med om det mesta han skriver.
Jag skulle nog ändå modifiera bedömningen av båda lagens backuppsättning eftersom jag inte alls är lika imponerad av Apans backar som alla andra tycks vara. Vid sidan av Soldaten Svejk tycker jag att Apbackarna är förvånansvärt oklara över uppgiften och satta under press kommer misstag som man sällan såg hos Apan för några år sedan. Dessutom saknar jag vaktbedömning och min uppfattning är att Daniel Larsson gav ett mer genomgående stabilt intryck även om också Svensson höll klass. Och så undrar man hur Apans målproduktion ska nå nödvändiga nivåer efter att ha sett de apstraffar som lades. När Apan t o m släppte ut Martin Lundberg kändes det som att man givit upp och bjöd på walk over.
Men tydligt är att det finns potential i båda lagen och att hösten kommer att visa om de kan utvecklas på det sätt man hoppas.
De stora frågorna för Apan blir nog om de kan få Kabanov och övriga köpespelare att lojalt ansluta till Aphockeyn och dessutom vilken/vilka ytterligare spelare Bagdad-Bob köper in.
Motsvarande för oss blir nog i första hand hur vi kan få ihop backsidan. Det är en mycket komplicerad fråga och resultatet kan bli alltifrån historiskt svag till alldeles utmärkt stark.
Ponera att Robin dröjer och får svårt att gå in. Då har vi bara landslagsjanne som håller den dugliga nivå i försvaret som vi vant oss att 3-4 av backarna hållit, och tänk om janne skadas? Ryyysa, då kan vi riskera läcka som ett såll.
Men å andra sidan om Robin kommer tillbaka på tidigare nivå kan vi i bästa fall ha Robin, janne och Näkyvä som nödvändig defensiv kompetens att säkra upp tre backbar och då börjar vi tala möjligheter. Kan vi också då få ut offensivt det som våra backar har i sig, ja då jävlar får linorna ett jättebra stöd som saknats tidigare och framför allt i fjol då det var nästan obefintligt. Kukan kan bli riktigt giftig framåt, Fagerudd kan tillföra ett slagskott från blå som vi inte haft sedan Niinimaa, Näkyvä stabil på offensiv nivå, och kanske t o m Jannes patenterade dragskott får hitta rätt allt oftare. 110 kg Savilahti-Nagander är ju fortfarande lite småsvår att placera; under försäsongen tog han många utvisningar och ibland ser han förvirrad ut. Men säkrar han upp sitt spel och kan använda fysiken ännu bättre kan han bli en klippa med tiden.
Helvittes vad kul att Elitserien (den s k SHL) äntligen har startat igen!
Det är ju lite varierande för olika lag men själva har vi väntat på detta sedan niotiden på kvällen den 26 mars då det var sista natten med gänget Linus Klasen, Linus Omark, David Rautio och alla andra Luleåprofiler.
5,5 månad! Det är ju rena tortyren! Hoppas verkligen att den regering som tar vid nu tar upp och gör åt denna viktiga fråga.
Så svulten man är kommer jag nog att se match ikväll också fast Luleå vilar. I vanliga fall skiter jag i övriga lag men nu är läget speciellt. Vi har matcherna:
Leksands IF - Färjestads BK
MODO Hockey - Örebro HK
Växjö Lakers HC - HV 71
Frölunda HC - Brynäs IF
Vilken ska man välja?
Warulfven eftersom vi möter Ulfven redan på lördagkväll?
MooDoo-Öret för att få en uppfattning om nivån på dessa två lag som alla tycks tippa främst riskera matchserie mot Allsvenskar för att hålla sig kvar?
Läjkrarna för att se det lag som de flesta tippar främst?
Köplustan för att se näst främst-tipset och undersöka om Pölsan kan konkurrera?
Svårt detta. Blir nog att öppna fyra fönster och följa matcherna parallellt.
Nu kan vi dessutom lägga till gårdagsmatchen till listan över alla hemmapremiärer i Delfinen någonsin mot Apan i ELitserien/SHL och den lyder numera:
1984-10-04 Luleå HF - Skellefteå AIK 4 - 1 (1-0, 0-1, 3-0) 2/2p 6149
2006-09-21 Luleå HF - Skellefteå AIK 5 - 3 (2-1, 1-0, 2-2) 3/3p 5600
2008-09-20 Luleå HF - Skellefteå AIK 3 - 2 (1-1, 1-1, 1-0) 3/3p 5600
2010-09-18 Luleå HF - Skellefteå AIK 5 - 3 (3-0, 0-3, 2-0) 3/3p 6251
2012-09-15 Luleå HF - Skellefteå AIK 3 - 2 (0-1, 1-1, 2-0) 3/3p 6300
2014-09-10 Luleå HF - Skellefteå AIK 3 - 2 (1-1, 1-1, 0-0, 0-0, 1-0) 2/3p 6179
Apan kan förstås trösta sig med att de för första någonsin fått poäng i en Elitserie/SHL-premiär i Delfinen. Men vi har utvidgat listan till sex matcher och fortfarande gäller att
Luleå har alltid slagit Apan i Delfinen vid hemmapremiärer i Elitserien/SHL!
Vi brukar ju uppdatera ställningen i SHL sedan det varit matcher och även om det knappt startat kan det vara trevligt att se en den serietabell som gäller till bortåt niotiden ikväll.
1. Luleå +1 2p
2. Skellefteå -1 1p
3. Brynäs 0 0p
4. Djurgården 0 0p
5. Frölunda 0 0p
6. Färjestad 0 0p
7. HV 71 0 0p
8. Leksand 0 0p
9. Linköping 0 0p
10. MODO 0 0p
11. Växjö 0 0p
12. Örebro 0 0p
Jag tror att vi efter ikväll inte under resten av serien får se tabellen med den här ordningen för lagen. Anledningen till det är att jag misstänker att Trottoarkantens IF inte kan nå över plats 9-12;-)
Jaha, vad säger man några minuter efter en öppningsmatch i Deflinen mot Apan?
Jag väljer inte att klaga hellre än att gnälla men nog är det uppenbart att båda dessa lag spelar på en helt annan nivå än vi gjorde senaste fyra åren. Jag tycker att i sort sett alla matcher mellan våra lag under dessa år varit fantastiska tillställningar med mycket fin hockey även när vi lyckats stoppa varandra och det ibland knappt blivit några mål. Eftersom jag uppskattar inte bara att se mål utan hellre slipper de misstag som ger de chanserna och kan beundra ett fint försvarsspel där motståndarna neutraliserar varandra.
Ungefär som att de mest imponerande tungdviktsmatcher men sett är kubanen Teofili Stevenson som brukade förfölja motståndaren som förtvivlat försökte täcka alla blottor men förr eller senare kom öppningen och Stevensons höger avslutade matchen. Som Ingo i matchen mot Eddie Machen och första VM-matchen mot Floyd där Ingo förvsrade sig effektivt till blotta kom för Tors hammare och då var matchen över. Ingo hade nog kunnat hålla sig kvar där och absolut hållit Floyd borta och Sonny Liston med, om han fortsatt haft killerinstinkten. Men han gick omkring som Champ under ett år och fick allt han pekade på så han hade inte längre eye of the tiger.
Visst fick vi se en hel del lägen idag men jag menar att de var en följd av att lagen inte var bra nog att stoppa det. Säväl Apan som Luleå Hockey 2010-2014 skulle vunnit 49 matcher av 50 mot båda dessa gäng.
Men det här är bara starten och vi har båda en massa nya spelare, Luleå dessutom ny tränarkvartett så visst kommer det att dröja till dess att lagen är på topp.
Jag hade inte trott att Apan skulle vara så pass bra redan nu. Och jag får acceptera det alla påstått att det är den grå massan som kan spelet och håller upp laget. Men om inte importerna tillför mer tror jag inte man når så högt jämfört emd lag som är mer kompletta. Nu ska man ju ha Lehtonen tillbaka, Sörensen likaså och troligen Oscar Sunqvist plus att Bagdad-Bob helst säkert kommer att köpa in en eller annan spelare till. Lyckas han landa ett par toppspelare som dessutom ska fungera med aphockeyn, ja då kanske de faktiskt kan lyckas gå riktigt bra. Degersig.
Intressant att kommentatorerna tar upp det förhållande att Kabanov knappast tar några skär i försvaret och - även om det är en läcker och giftig lirare - undrar man om han verkligen kommer att anpassa sig till aphockeyn. Om inte, kommer han att sätta tillräckligt många baljor för att de övriga aporna ska acceptera att de tappar tänder medan Kabanov vilar sig mot sargen? Risk för problem där. Kalofsen är ett annat problem - kan inte se annat än att det är ett riktigt misslyckat köp av Bagdad-Bob, detta. Att vara målkung i en skolliga i USA har inget att göra med hockey: köpte han den kanadicken efter youtube-tittar bara? Zacrisson och Widing kör väl det de kan men inte är man så imponerad - känns mest som spelare för en tredjelina typ. Och jämför man med senaste årens två toppligor hos Apan är ju dessa köpespelare inte jämförbara. Lehtonen är i alla fall en skytt men vi har sett många finska storskyttar som helt tappat stilen som barnungar och risk för att Lehtonen blir en likdan nu när han inte får alla gratischanser som senast hos Apan med Lindström-Warg i linan.
Luleå är ju idag klart bättre än jag skulle trott tidigare i sommar. Men det känns som att man inte har den energi att kämpa så hårt som man gjort tidigare åren och jag antar att farbröder som landslagsjanne och Ledin haft mer semester och vila än vanligt - även om just de två helt klart orkade köra hela matchen och kunde tagit 2-3 förlängningsperidoer dessutom. Den nya hockeyn i Luleå och den tyngd som gör att man kan köra mer fysiskt än tidigare ska bli intressant att följa. Får man det att fungera kan det bli intressant och riktigt trevligt. Men jag fortsätter att vara rädd för backsidan. Landslagsjanne kan man lita på i alla väder och Näkyvä är hur säker som helst. Men för övrigt är det skralt. Ja Kukan var faktiskt klart bättre defensivt än tidigare, det var roligt att se, och 2 mot 1 läget lyckades han ju snyggt döda Widings målpass som kunde avgjort match. Men Fagerudd behöver mer självförtroende och erfarenhet för att bli den storback han kommer att bli och Savilahti-Nagander såg emellanåt lika vilsen ut som senast han lirade i Luleå: då var han junis och det var ursäktligt men så många år senare behöver han ha steppat upp. Jaja. Jag känner inte skadesituationen för Robin Jonsson just nu - Senast rapporterades att han iaf haft rör på is, men det lär nog dröja länge till. Nå. bara vi kan hålla ut så kan nog laget ha energi och kraft att vara som bäst till våren.
Och bästa till sist. Välkommen hem, Daniel Larsson. Mycket stabil insats och inget skott såg farligt ut med Daniel med spaden; de två målen var skitmål som egentligen inte borde kommit - bara en turstuds på första och Savilahti som stod i vägen och gjorde ingen nytta vid andra - Daniel var värd att fått en nolla efter dagens insats. Men: vakten är lagets i särklass viktigaste spelare och med Daniel kan vi få den trygghet vi behöver under året.
Till slut efter starffar blev det seger, jämnare match än vad jag från början trodde men Luleå var ändå lite mer värd av segern efter två solklara frilägen som tyvärr inte blev nått och ett riktigt flytmål av SKAIK. När det dessutom blev två ramträffar under straffarna trodde jag nästan att det skulle bli en sån där neslig förlust igen.
Märktes ändå att Luleå är det mer fysiska laget och när kilona användes hade SKAIK backarna det tungt att freda sig, men Luleå försvinner tyvärr i perioder under matchen, som även visat sig i CHL, vilket SKAIK vat snabba att utnyttja och ta tag i taktpinnen...sammantaget efter tre perioder tycker jag Luleå var snäppet bättre och hade förtjänat tre pinnar, men tycker att SKAIK ville mer under OT.
Ps..tackar Knegare...SKAIK spelade bättre idag än vad jag trodde innan match :)
Redigerad kommentar
Rytter: Jo, de var riktigt usla. Tänk vad de hade att släppa fram i fjol och nu står de här med detta;-) Kul för oss andra.
Men vi lyckades inte gå in lika bra eller bättre i tredje att pressa tillbaka Apan som i tredje hade fler mållägen, även om Luleå genom Zaars friläge var absolut närmast. Det fortsatte likadant i förlängningen med ett trött Luleå och Apan som körde på så jag vill nog tyvärr tänka att efter första perioden och framåt var det Apan som låg närmare att ta detta, trots att vi fick tyngd och ägde slutet av andra.
Men helt klart att de giftiga spelare som fanns i Luleå och än mer hos Apan i fjol, de är inte här.
Faktum är att unge Daniel Zaar är den ende som är på den nivån och det är imponerande när han gör sin första SHL-match. Och likadant i straffläggningen förstås.
Lätt att förstå att Apan var beredd att lova glud och gröna skogar för att få Zaars underskrift, men Zaar valde Luleå:-) Lasse Bagdad-Bob J skulle ha bjudit mer där i stället för att plocka noramerikanska videospelare.
Sedan gör Daniel Larsson en perfekt match i målet. Några returer gick rakt ut, det får man hoppas försvinner. Men som det verkar får man skjuta bra för att måla på Daniel och det känns tryggt.
Redigerad kommentar
Sven.Savage:
Får gratulera till er seger i kväll!
Skönt att premiären nu är avklarad.
God natt!
Sven.Savage:
Grattis till 2p. Stor skillnad i straffarna, var SAIK mer intresserade av att sätta sig på bussen istället för att slå sina?
Och 2-2 efter tre perioder. Luleå följde nog den planerade strategien och fick tryck på Apan som dock kom fram i fler farligheter, vanligen genom långskott och sedan tjafs frmör vår vakt där mål mycket väl kunde kommit men Apan saknar en buffeljimmie där framför i år och Forsell, som är vidrigt bra där att peta, får spela på annat sätt i år.
Snyggaste och största chansen fock efter fint framspel där Zaar avgör matchen, tycker alla, men på något sätt går den inte in.
Nu förlängning. KÄMPA, LULEÅ!
Kabanov tar en ny utvisning eftersom han är för lat. Se där en som kan sänka stämning i lag, nu när alla inser att utvisningar ska man inte ta, sedan Luleå satt 2/4 och Apan 1/3.
Matin Lundberg börjar slåss med Cam som bara brottar ned Lundberg men fegSören tar som alltid 2 min på vardera.
14-14 i skott efter två perioder, extremt lågt för att vara en match Lule-Apan. Jag tror att mot det spel Luleå presterat idag skulle fjolårets Apa satt >30 skott, det kunde vi inte hindra utan bara försöka tvinga dem att ta skott i lägen som passade oss och vår vakt. Så nog märks det att offensiva Apan helt dött, nu blir det bara emellanåt och då nästan uteslutande genom uppspel från arghörn till skytt vid blå. Ganska farligt iofs, men inte så gätna om Daniel ser puck och de har ju ingen buffel-Jimmie framför målet längre.
Men inte bara Rytter och jag utan också kloke Sanny och dessutom Fagervall tror att Luleås strategi måste vara att fortsätta spela tufft och pressa Apbackarna i deras zon.
Apdödarlinans och Ledins kvitteringsmål och pump väckte Luleå som var starkare därefter under de sex avslutande minuterna när tyngdlinan med Petrell, fartlinan trillingarna och energilinan brunkarna där Johan Forsberg är framträdande och giftig idag äger bytena mot Apan. Jag tycker nog att de s k experternas beröm av Apornas backar är överdriven: när de inte är så pressade kan de spela fint men när det blir tryck på Apbackarna från motståndare blir de vilse och levererar misstag; i sådana lägen är det bara Sevc som vet hur han ska agera.
Innan Ledins 2-2 kändes det som att Apan höll på att åka hem matchen utan att Luleå ens vaknat men här tände vi och nu blir det spännande att se hur tredje perioden blir. Oj vad trevligt att hockeyn är igång - änkligen!
Redigerad kommentar
Sven.Savage:
När Luleå ligger på och använder sin tyngd så orkar inte SAIK backarna stå emot och sprider puckar runt omkring sig. Kom igen nu och tryck dit dom.
2-2 och Ledin avlossar pumpen igen:-)
Verkligen en tändvätska och bytet efter pressar abbottrillingarna sönder en yra Apa och är nära att tvinga in pucken.
Apan krossade Luleås PP totalt. Låste Luleå redan vid blå och när Lule fick komma in blev man låst mot sarg med rygg mot mål - precis som Luleå brukade boxa när vi boxade som bäst.
Och här får Luleå PP igen.
Nu släpper man in Apdödarlinan, Wallmark avancerar och skjuter giftigt, Ledin smäller in returen.
Förbannat också. Luleå duttar framför målet, Savilahti står stilla som ett torn framför Daniel och blockerar försvarsspel, Daniel ger retur rakt ut och Lindholm får enkelt lägga in pucken.
1-2
Tala om att man saknar alla defensivt starka backar vi hade 2010-2013.
Nu får Luleå PP igen. Dags att vakna nu!Både i PP och framför allt i matchen där Apan klart har initiativet nu i andra perioden.
Hm, bättre PP-lir av Luleå nu. Ett annat stuk än när man i fjol hade Klasen på högersidan att lösa allt. Nu har man en stor triangel upp mot blå med Wallmark, Näkyvä och Zaar som är skickliga nog att äga PP i den stora zonen trots försök till stor box av Apan.
Och nu får Apan PPa efter en lat insats av Abbott.
Kämpa Luleå!
Snyggt fintande Ledin spelar fri Cehlarik varpå Kabanov hookar och Luleå får PP igen.
Kom igen nu!
Hm, Luleå börjar starkt första minuterna vilket verkar reta upp Warulfven som skärpt till sig och sedan har det varit mer Ulfv. Full fart i matchen och fr a att de två lagen prövar musklerna inledningsvis som två heavy weights som jabbar mot varandra.
Åtta minuter in på match väljer Fagerudd med puck i eget sarghörn och Ukfv i ryggen, att slå pucken blint efter sarg men dit har fröken Wallin åkt in, snor puck och lägger in mot mål, där tre warulfvar får sölå skott och retur tillräckligt många gånger för att till slut passera Daniel Larsson: 1-0 till Ulfven.
Visst kändes det som orsakat av ett misstag av Fagerudd, men kanske var det också den lulespelare som höll den sargen längre upp, som inte skulle släppt in Wallin.
Illustrerar i vilket fall att vårt frösvarsspel inte är lika intrimmat som förr om åren.