Luleå HF

SHL · 118053 inlägg · 891 ämnen

« · 2442371 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Skönt att ha fakta som stärker den känslan jag hade att Färjestad inte alls gynnas på det vis som gemene supporter tycks tro sig vara fakta

Tack för gott jobb

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
OK, här har vi resultat avseende genomsnittligt antal utvisningsminuter (inkluderar bara 2- och 5-minutersutvisningar som kan generera powerplay/boxplay) i olika arenor/städer/hemmalag.

Första tabellen sammanställda rådata.

Andra tabellen hur många utvisningsminuter totalt samt fördelning hemmalag vs. bortalag som genomsnittligt utdömts i olika arenor.

Tredje tabellen redovisar hur många extra minuter utvisningar som genomsnittligt ges till bortalaget, samt hur många % extra utvisningar bortalaget får jämfört med hemmalaget.

Man kan fundera på skillnader man ser mellan olika arenor. Beror det på att domarna gynnar hemmalaget mer i vissa arenor? Eller beror det på att vissa lag spelar en annan hockey hemma jämfört med borta?

För att utvidga informationen konstruerades en fjärde tabell som redovisar antal spelade matcher, antal utvisningsminuter totalt samt antal utvisningsminuter per match för:

• Totalt spelade matcher. Det är i princip FairPlay-tabellen, men utvisningar på 10- och 20-minuter som ej kan generera powerplay/boxplay har inte inkluderats. Bedömer att detta kan bli en fin parameter att relatera hemmadata mot, eftersom det inkluderar hur laget bedöms av zebrorna på de 13 övriga arenorna i SHL.

• Hemmamatcher. Det är alltså de data som redovisats i tabellerna 1 och 2.

• Bortamatcher. Data för dessa har förstås kunnat beräknas från uppgifterna för totalt spelade matcher samt för hemmamatcher.

Nu börjar det bli intressant:-) Med dessa data har slutligen beräknats hur många % utvisningsminuter tilldelas laget när det spelar hemma jämfört med när det spelar borta. Samt hur många utvisningsminuter färre får lagen hemma jämfört med borta?

Intressant att notera att Apan har mest "nytta" av hemmaplan men även Trottoarkanten och Fiskrenset tjänar på att spela hemma.

Timret och Pungen gynnas däremot inte när de spelar hemma. Och Öret har i snitt nästan en minut mer utvisning hemma jämfört med borta - detta ska förstås relateras till att inga arenor har så många utvisningsminuter på bortalagen som Örets arena...

Den övergripande frågan när det gäller lag med stora skillnader avseende utvisningsminuter hemma mot borta är förstås om det beror på att laget spelar annorlunda hemma jämfört med borta eller om zebrorna agerar annorlunda i vissa arenor som följd av publiktrycket eller annat, eller en kombination av dessa två faktorer.

För att travestera Kung Engsund kan man fundera på om SeMer och därmed copy-paste-gänget i övrig media gullar med Apan, Fiskrenset och Trottoarkanten och att det påverkar zebrorna som vill undvika att bli hängda i media.

Jag vet vad jag tror.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2023-01-10-kl-110431.png

500x0-skarmavbild-2023-01-10-kl-110444.png

500x0-skarmavbild-2023-01-10-kl-110458.png

500x0-skarmavbild-2023-01-10-kl-123610.png


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Tårtan: Har precis satt ihop databasen för hemma-borta fördelat på arenor! Ibland buggar mitt Excel men om det inte sker ska vi strax ha samma data som tidigare presenterats, men fördelat på arenor i stället för zebror.

Nu blir det spännande!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: "Klok synpunkt. Det man kunde göra för att undersöka saken närmare vore att kolla upp om hemmadömeri får mer effekt i vissa arenor än andra. Det skulle ju i så fall hindra att det jämnar ut sig, men snarare visa att vissa lag vinner med av hemmadomare än andra."

Jo, tanken slog mig också.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Lite intressant analys av risken för kvalspel av mädhöken i sexpressen (länk). Mädhöken menar att lag med 61 poäng eller mer alltid sluppit kval och kollar därför upp hur mycket poäng lagen under toppsex behöver för att fixa det.

Rögle
• nu 47p/32 matcher
• Behöver 14p/20 matcher

Oskars/Pungen
• nu 46p/32 matcher
• Behöver 15p/20 matcher

Trottoarkanten
• nu 44p/32 matcher
• Behöver 17p/20 matcher

Luleå
• nu 41p/32 matcher
• Behöver 20p/20 matcher

Pölsan
• nu 39p/33 matcher
• Behöver 22p/19 matcher

Hovet
• nu 35p/32 matcher
• Behöver 26p/20 matcher

Malmet
• nu 31p/32 matcher
• Behöver 30p/20 matcher

Mädhöken bedömer att det är mer eller mindre klart att Malmet blir ena kvallaget och det kommer att stå mellan Hovet och Pölsan om den andra platsen.

Ser ju rimligt resonerat ut. Men vi ser inte så sällan att något lag i botten skärper sig och börjar ta betydligt fler poäng och klättrar ifrån riskområdet. T ex som Pungen gjorde häromåret när de plockade in Berguven.

Vilket av kvallagen skulle kunna fixa det? Undrar om det inte är Malmet. De har småaktigt i allt så länge nu och om de får för sig att skärpa sig undrar jag om de inte kan börja vinna många matcher; möjligen efter att ha gjort någon switch på tränarsidan, som signal till alla.

Hovet tror jag faktiskt lite mindre på. De har gjort allt de kan men det lossnar inte.

Fast, skulle Malmet vakna och klättra från kvalplatsen under våren; vem ska då ta över denna vidriga Svarte-Petter?

Pölsan? Nja, någon j-a gång ska de väl få ordning på spelet utan puck och då bör de inte riskera kval.

Luleå? Likadant där; Luleå spelar alldeles för bra trots allt och den här poängtappande formgropen måste de kunna komma upp ur.

Trottoarkanten? Ja, kanske. Trottoaren har ju en historik av att kunna tappa fotfästet under våren för att dala snabbt och hoppa på återtåget till Allsvenskan. Lite risk där, förutsatt att Malmet vaknar.

Oskars/Pungen? Ja, inte som de spelat i år men det handlar om lag som gång på gång knackat på kvalplatsdörren senaste åren och börjar de tappa kan det gå snabbt.

Röglet? Glöm det! Frågan är snarare om de landar på plats 4, 5 eller 6 i sluttabellen.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Och ikväll - om knappt 17 timmar är det nedsläpp i Fiskrensarborg där vi ska spela första tre perioderna av semifinalen mellan Luleå Hockey och Fiskrenset.

I SHL har vi mötts tre gånger i år och första två vann Fiskrenset med uddamålet fast Luleå mycket väl kunde ha vunnit de matcherna. Och - senast - öste Luleå på som fan och var definitivt det klart bättre laget. Men då skärper Fiskrenset sig - de har ju senaste åren varit expert på att INTE måla när de får chansen - men nu passar de på att måla på nästan varje av de få chanser de fick. Och vinner mot oss igen.

Finns det någon sorts sportslig rättvisa här i världen borde vi lyckats rejält nu i CHL. Men gör vi det?

Och vågar Bulan fortsätta köra Warden - som haft vår spade och gjort det alldeles utmärkt samtliga CHL-matcher i år (där vi vunnit samtliga tio och är topprankade i CHL) - eller får Lassi ta spaden nu? Samtidigt som vi vet att Lassi kanske inte orkat på sistone och nu lirar vi ju nästan varannan dag?

Nej, jag tror att Warden tar spaden åtminstone till att börja med. Faller det in flera snabba mål får väl väl Lassi ta över.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
När det gäller matchen Timret-Ulfven är väl alla överens om att zebrorna Claesson - Wedin tappade greppet och dömde mot Timret. Så det är inget att argumentera för eller emot längre.

Men hittade den här fina sammanställningen av signaturen "empa11" på timretsidan och kopierar länken här nedan. Tänker att den är imponerande att se och fundera över om hockeyspelare och hockeysupportrar kan, bör eller ska acceptera att bli behandlade på detta vis.

Och inte ett ord från domarbasen och inte speciellt heller från media. Ska det vara på det här viset?

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Tårtan: "Tanken att det jämnar ut sig finns ju där ändå eftersom man spelar lika många hemma som borta."

Klok synpunkt. Det man kunde göra för att undersöka saken närmare vore att kolla upp om hemmadömeri får mer effekt i vissa arenor än andra. Det skulle ju i så fall hindra att det jämnar ut sig, men snarare visa att vissa lag vinner med av hemmadomare än andra.

Faktum är att jag tror att det faktiskt är på det viset. Får jag tid kanske jag kartlägger fakta för att besvara även den frågan.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Nån som har mailen till Sanny Lindström?

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Skicka denna statistik till SHL och domarförbundet. Och låt dom fundera lite.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: skrämmande statistik. Det är inte ett stort underlag, men resultaten är signifikanta. I snitt 50% mer för hemmalaget är helt uppåt väggarna. Även med bara 10-20 matcher som underlag.
Tanken att det jämnar ut sig finns ju där ändå eftersom man spelar lika många hemma som borta.
Matchen mot fbk vill jag bara glömma dock, många fel där om du frågar mig.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Svanru: Och angående tabellerna. Eftersom rådata baseras på ungefär 20-30 matcher per zebra är det definitivt tillräckligt för att identifiera skillnader mellan zebrorna, baserade på deras genomsnittliga domslut per match.

Är det OK att zebror som Andersson, Nordlöf och Christoffer Holm "hittar" i snitt 7,5-8 PP-genererande utvisningar per match, jämfört med bara 6 utvisningar för Sjölvistarn, Linde och Enroth? Är de "duktigare" att se fel, eller agerar de på mer tveksamma situationer och riskerar att ta felaktiga utvisningar jämfört med zebror som inte är lika visselkåta?

Jag vet vad jag tror.

För några år sedan gick jag igenom zebrafacit och kunde då visa att lille Morgan Johansson tog 50% fler utvisningar på bortalaget, och ansåg det upprörande, när övriga låg på max 20-30% extra. Men ju är det värre - vi har tre zebror Nordlöf, Mikael Holm och Enroth som "hittar" 50% mer PP för hemmalaget.

Jag tycker att det är tillräckligt för att en fungerande domarbas skulle ta vederbörande i örat. Visa dem fakta och ta en diskussion. Men domarbasen verkar vara så ini helvitte lat att han gör väl inget, annat än att han när han blir tvungen försvarar zebrorna och kör stanardförklaringen att alla gör misstag ibland, även domare. BLÄH!

Och intressant för övrigt att fundera över principen att bortalag genomsnittligt alltid ska åka på fler utvisningar. Det påstås av tyckare att lagen satsar mer intensivt på att spela fin hockey hella och då blir det lätt så att det "spelförande" laget får med sig utvisningar naturligt. Personligen tror jag att det har marginell betydelse. Min uppfattning är att svaga zebror inte kan stå emot hemmapubliken och det är hela saken. Mer eller mindre så.

Jag SKULLE ju dessutom kunna plocka fram fakta för zebror för olika lag och olika arenor. Det går ju men skulle ta en j-a tid som jag inte har just nu. Men nog vore det kul att presentera oomkullrunkeliga fakta för att visa hyr j-a hemmabetonade zebrorna konverterar till när de åker in på isen i Scandal-i-Analium. Vidare att zebror har "lättare" för att inte gynna "nya" lag från "landet som Oskars och Timret, jämfört med etablerade lag från större städer.

Vore intressant om man hade tid till det att köra domarfakta för NHL för att se skillnad mot våra SHL-somare. Som påstås vara hemskt mycket jättebra, om de får påstå det själva....

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Svanru: Tack! Och starkt av dig att du utan snack håller med om domarfördelar mot Timret, samt helt korrekt lyfter den skit ni drabbades av mot Öret tidigare i höstas.

Och snygg och illustrativ YouTube från Timret-Luleå. Under den matchen skrev jag följande inlägg på hockeysnacket:

"Ja, med Claesson som zebra blir det lite hipp-som-happ-utvisningar. Med Luleåfilter på skulle jag när det gäller våra båda utvisningar i andra perioden vilja påstå:

1) Erik Gustafsson mot ett timmer - Lander väl - där Erik lyfter Landers klubba korrekta, men Lander svarar genom att dra klubban mot Eriks överkropp och haka fast honom. Det leder till att de båda i närkontakt drar i sina lyfta klubbor hakande varandras klubbor, och Erik är den starkare som när han drar ned Landers klubba innebär att Lander hamnar i dålig balans och får gå ned på knä, men är strax uppe igen. Jag tycker att de båda är lika stora kålsupare, men Lander är svagare än Erik och det är hela saken. Att visa ut Erik bara för det där tycker jag var uselt av Claesson.

2. Komarov har intagit position framför motståndarnas målvakt. Då åker ett timmer fram mot honom och lyfter klubban med båda händerna och innan de kolliderar lyfter Komarov sin klubba på motsvarande sätt. När klubborna träffar varandra är Komarov starkare och när han trycker till når hans högra näve bröstet på timret, som då reagerar oväntat intensivt. Sjunker ihop, kastar sig bakåt kryper ned som har han blivit illa träffad. Är det en filmning? Kanske, jag vet inte. Efter det där går ex-Apan Tim fram och crosscheckar Komarov två gånger brutalt i bröstet utan åtgärd.

Känner nog tveksamt på de där båda utvisningarna och tror att vore det ombytta roller skulle timmerpubliken protestera enormt om de fick spelare utvisade så där.

Nåja. Med Claesson med visselpipa blir det lotteridomslut."

En vettig timmerit diskuterade på vår sida och höll med om Claessons idiotier, men kände att Timret drabbats värre eftersom Claesson gav Luleå 5 mot 3 på en tveksam vilket vi målade på.

Mest anmärkningsvärt att det var Claesson-Wedin som var zebror för Timret-Luleå den 5 januari och enligt vår uppfattning gav Timret fördelar. Antagligen har de tagit del av kritiken och insett faktum när det kollat repriser.

Två dagar senare är Claesson-Wedin kvar i Timrå för att döma Timret-Warulfven och då ger de i stället Ulfven fördelar (för att kompensera för sin insats två dagar tidigare?).

I en rättvis värld skulle båda dessa domare stängas av några månader eftersom de tycks vara helt borta i skallarna.

Kollade vilka som var zebror i matchen Öret-Ulfven när ni åkte på fyra gånger fler utvisningar är Öret och Mitell blev förbannad. Det var Bodenbjörken och fd Apspelaren Nordlöf. Björken dömer ju 20% fler utvisningar på bortalag men seriens värste hemmadomare Nordlöf kör ju i snitt hela 50% fler på bortalaget. Och då lyckades pulvren hitta hela 300% fler på bortalaget! ajajaj

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Snyggt Sven. Din analys är klockren. Den absoluta majoriteten är hemmadomare kanske inte så konstigt om det blir upprört om motsatsen händer någon gång. Sedan är det inget snack att vi fick fördel av domarnas beslut i senaste matchen mot TIK.
Bifogar ett klipp jag hittade men vet inte när detta hände

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Analys av SHLs zebror.
• Vilka zebror tar flest utvisningar per match?
• Vilka zebror är mest utpräglade hemmadomare?

Jag har gått igenom samtliga 225 spelade matcher från 17 september 2002 till 7 januari 2023 och registrerat domslut för utvisningar på 2 min, 5 min, 10 min samt 20 min. Från dessa har jag eliminerat 10- och 20-minutersutvisningar eftersom de är personliga och leder inte till powerplay/boxplay.

För varje zebra och match har jag noterat utvisningsminuter för hemmalag och bortalag och därefter kunnat räkna fram hur många minuter powerplay samt boxplay zebrorna genomsnittligt delar ut.

Här ska påpekas att i vissa fall döms dubbelutvisning och det innebär förstås att det inte blir powerplay/boxplay. Det är ändå ganska liten andel av utvisningarna och den begränsade effekten får läsare ha i minne. Saken är den att skulle man eliminera dubbelutvisningar skulle man också behöva räkna minuter och sekunder på utvisningar som kommer omlott; t ex när en zebra drar till med en kompensationsutvisning en halv minut in på ett tveksamt tilldelat powerplay. Visst kunde man kollat upp även sådant men alltför mycket jobb för alltför liten effekt.

Första tabellen visar de zebror som dömt matcher och hur många. Som synes har Sören Persson och Stefan Johansson bara enstaka matcher, så de elimineras från fortsatta analyser. Christoffer Holm, Mattias Enroth och Alexander Österberg har också ett begränsat antal matcher vilket man kan behöva beakta. I tabellen visas också antal utvisningsminuter zebrorna tilldelat hemmalag och bortalag under säsongen.

Andra tabellen redovisar genomsnittligt antal utvisningsminuter som varje zebra tilldelat totalt, samt separerat på hemmalag respektive bortalag per match de dömt.

Och tredje tabellen presenterar hur många minuters extra powerplay som varje zebra genomsnittligt tilldelar hemmalaget i de matcher de dömer. Var god observera att dessa siffror inte skulle förändras om vi exkluderat dubbelutvisningar och överlappande utvisningar och sådant. Den som ger 3 minuter extra PP för hemmalaget visar i genomsnitt ut bortaspelare på 1,5 st 2-minutersutvisningar varje match den dömer...

I tredje tabellen visas också hur många % ytterligare utvisningar som zebran i fråga tilldelar bortalaget jämfört med hemmalaget. Observera att den andelen ökar när vi exkluderar dubbelutvisningar och överlappande utvisningar och sådant.

Jag tror det får räcka. Bearbetade fakta men utan kommentarer som eventuella läsare säkert upptäcker själva:-) Var så god!
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2023-01-09-kl-040811.png

500x0-skarmavbild-2023-01-09-kl-040924.png

500x0-skarmavbild-2023-01-09-kl-044626.png


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
sargad: Ett orienterat, men som alltid ett sargat klokt inlägg. Det finns matcher man inte glömmer med all rätt.

För oss handlar det om ett flertal slutspel då zebror i slutspel mellan Luleå och Fiskrenset grovt favoriserat fiskrensarna, i synnerhet när matcherna spelats i Scandal-i-Analium.

Det vidrigaste exemplet är förstås då den sakramentskade blådåren och korrumperade höjdhopparen Sjöberg tillät fri jakt på Luleåspelare medan han gav Fiskrenset PP för skitgrejor och till slut hittade på egna regler - mot alla andra domares inrådan, men med stöd av fiskrensarnas sekretariat (experter på att hantera glappande klockor) och egen galenskap - för att ge Fiskrenset chans att växla 0-0 till 3-0 och vunnen match. Hela Sverige hade åsikten att omspel var tvunget, men hockeyförbundet satte till snabbehandling av en hemlig "kommitté" som förklarade att visst, de höll med, men det fanns inte tid för omspel. Hade det varit Fiskrenset som drabbats, skulle det säkert, helt mirakulöst, funnits tid.

Det räcker aldrig att vara bättre än Fiskrenset för att vinna mot dem i slutspel, man måste vara MYCKET bättre. Det är sen gammalt.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Iko70: Vet att många Timråiter är långsura över att vi torskade kvalet för några år sedan. Visst var själva förlusten bitter i stunden förstås men jag ser det som uppfriskande att en underdog(som egentligen både IKO o Timrå är jmfrt med Elefanterna) kan vara med och dansa i SHL-rinkar. Gissar att IKO har en av de mindre plånböckerna i SHL.
Hur skulle det se ut om man fördelade platserna enbart efter plöska? Inte så spännande.
Ursäkta ett IKO(Timrå) orienterat inlägg.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Iko70: Innan säsongen räknade jag med att Oskars och Pungen skulle vara självklara kandidater för kvalplatserna - tillsammans med Hovet och Malmet - men både Oskars och Pungen har överraskat och imponerat; varit stabila och etablerat sig som tydliga mittenlag och om inget oförutsett inträffar bör båda lagen fortsätta på samma sätt och hålla denna nivå säsongen igenom.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Charliejfz: Ja, eller hur. Man imponeras över att Oskars fixar det så bra. Massor av stats av olika slag pekar på att Oskars inte alls håller och borde av allt att döma ligga sist i tabellen. Men Oskars och deras tränare kollapsar inte mentalt utan tvärtom imponerar som kolka och sympatiska och när man städar i detalj finner man att deras PP är seriens bästa och dessutom att de är fenomenala i 3 mot 3-spel: Oskars har spelat 8 förlängningar och vunnit 7 av dem; den åttonde vann de i stället på straffar:-) Sammantaget inser man att Oskars ligger inne med en unik spetskompetens och är smarta nog att utnyttja den maximalt. Duktigt gäng!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
roger_sundsvall: Ja, såg dem.

Det finns en slö inställning bland okunniga att rapa "ni skyller alltid på domarna" när man anmärker på seriöst dåliga insatser av zebror.

När det gäller matchen Timret-Warulfven är jag ju icke inblandad och kan påstå mig vara objektiv. Har inte heller något emot något av lagen, tvärtom, är imponerad av starka kvaliteter hos båda.

Men zebrornas insatser under matchen - även om jag inte sett matchen utan bara situationer - känns så extremt anti-Timret att i detta fall har man svårt att tro annat än att det avgjorde matchen och resultatet.

Mycket trist när sådant sker och fanns det någon j-a ordning i regelskipandet skulle det absolut leda till en djuplodande granskning och konsekvenser för både matchzebrorna och situationsrummet där Christoffer lärling varit ett förbannat skämt i flera år nu utan att få sparken. Det är helt enkelt skandalöst.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Charliejfz: fina matcher mot er föra säsongen. Spännande och roligt.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Iko70: Intressant att Oskars har haft en så bra säsong hittills.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Saik-Småland: "tar er i kragen där nere"?

Jag tycker att det låter misstänkt ekivokt. En omskriven oomskuren hockey?

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Iko70: Tråkigt att höra. Visst reagerar vi på zebrornas misstag och eftersom de tvingas ta beslut snabbt medan vi kan kolla repriser lyckas vi ofta bättre.

Men det förstår och accepterar man. Så länge det är någorlunda åt båda hållen.

Även i de fall ett enstaka zebramisstag faktiskt avgjort var pinnarna hamnar. Sådana zebramisstag accepterar vi också - även om vi påpekar vad som skett.

Men när en zebra ensidigt dömer fel som gynnar det andra laget. Alltså uppträder som vore den köpt. Det giller vi inte och har ingen j-a anledning att gilla heller.

Jag håller på att kartlägga samtliga zebrainsatser under säsongen för att fastställa vilka zebror som blåser oftast, vilka som är hemmadomare och sådant. Blir intressant... Hade önskat att all sådan här information fanns tillgänglig i databaser. Kunde jag plocka rådata skulle jag enkelt kunnat lägga in scripts för att eluera all önskvärd info; sådant kan jag. Men nu får jag i stället plocka upp varje spelad match och skriva av info därifrån. Ett jäkla skitjobb, men jag tycker att det hör till en sådan viktig sak som SHL att vi ska kunna följa och utvärdera domarna. Om inte annat borde de själva göra det för att kunna upptäcka domare som avviker och behöver förbättras. Men tyvärr gissar jag att ansvariga är så j-a lata att de skiter i det. Hellre strunta att tillhandahålla sådan information, för att kunna låtsas att ingen fakta finns och därefter bemöta varje kritik med "dålig stil skylla på domare".

Så kan vi inte ha det. Om inget oförutsett inträffar kan jag nog få tid fixa domaranalys närmaste dagarna.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
roger_sundsvall: Det var likadant när Iko spelade mot FBK 30 december.Claesson rånade Iko.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Ja Sven du är em riktig historike! Det som har varit kan vi ju inte göra någon ting åt Nu ser vi framåt i stället nu får vi hoppas att ni tar er i kragen där nere men jag tror som du att Malmö-- HV71 som får spela kval.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Saik-Småland: Jag håller med du, helt rätt. Generellt kan folk se och påpeka när zebrors mindre lyckade insatser stört och ibland t.o.m. haft konsekvens för slutresultat i match.

Men det var ju bara under sektens gastkramning av Apan som företrädarna aldrig någonsin erkände att de torskat en match eftersom motståndarna varit bättre. Då var det alltid fel på domarna, som t ex ApWallson uttryckte saken: Vi blir hårt straffade av zebrorna idag...när han raaaaaasade på presskonferenser.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Ja du Sven förlorade igen! Med 7-4 såg ej matchen men var säkert rättvist vi vinner skotten med 38-17 så blir det ibland. Men att skylla på domarna så fort det går i mot laget då är man en enögd dålig förlorare Det är bara glömma o komma igen nästa Malmö hemma.Ha det bra vi hörs!!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Och eftersom vi fortsatt har lag som spelat 2 matcher fler än andra lag får vi köra upp den riktiga tabellen baserad på PPM igen.

Händer lite i tabellen nu. Bland toppsex lite subindelningar och Öret och Timret börjar känna andedräkten av Röglet i ryggen. Inte många omgångar till innan Röglet klättrat upp förbi strecket.

Nere i de fyras streckgäng splittras det lite men allvarligt talat kan jag inte se hur Luleå eller Pölsan ska riskera nås av kvalparet. Tror att Malmet och Hovet får förbereda sig för ett kommande kval...om inte Trottoaren tappar så pass att de två i botten kan nå ikapp. Är ju faktiskt mer än tjugo omgångar och mer än sextio poäng att spela om för varje lag och den som fastnar i ett formdike nu kan sjunka snabbt.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2023-01-07-kl-204317.png


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
kolla även på
Hanzl delaying the game , eeeh va?
Svensson på lindqvist , som faller av ingenting

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Nu har jag sett på utvisningen 5 min plus match på timmerspelaren igen. Vilket matchzebrorna Claesson och Wedin tillsammans med lärlingen i situationsrummet ansåg vara korrekt beslut.

När man ser situationen uppifrån är det ju hur tydligt som helst att timret satsar på en korrekt tackling och när ulven försöker böja sig bort och inte bli träffad blir han ändå tacklad och det träffar honom direkt på kroppen under bröstet. Och avslutningsvis är det ben mot ben.

Det där är ju inte ens utvisning.

Skulle inte förvåna mig dock om lärlingen skriver en gravt subjektivt för att inte säga fullständigt lögnaktig rapport till DIFiplinnämnden.

Det riktigt stora problemet här är att de svaga zebrorna inte får den hjälp de behöver från situationsrummet utan i stället stjälp. Tycker att den viktigaste förändringen man på kort sikt kan göra för att få en mer rättvis hockey är att sparka lärlingen.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Slutresultat för de två kvällsmatcherna:

• Leksands IF - IK Oskarshamn 2-4
• Linköping HC - Skellefteå AIK 7-4

Nu får vi se om media tar chansen och hårdbevakar Apans nya streck när de nu elegant lyckats torska två matcher i rad.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
För övrigt mycket konstigt att Sjökvistarn godkänner 6-4-målet för Apan. Oskar Möller står då tydligt innanför målomåret för Pungen och när vakten Högberg åker ut blir det kontakt som hindrar Högberg. Och Apan lägger då in ett mål. Möllers kontakt blir visserligen än värre när en pungspelare får sitt ben mot Möllers ben, följt av att Möller faller/fäller sig öin mot målet över Högberg, som fälls.

Sjökvistran påstår att en pungspelare puttade Möller in på Högberg, men det är till att börja med tveksamt och då bortser Sjökvistarn från att Möller redan själv står INNE i Pungens målområde och där får han en kontakt med Pungenvakten och hindrar denne.

Felaktigt domslut av Sjökvistarn.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Nej. Pungen lägger 7-4 i tom apkasse, en minut kvar, och det betyder att swin-gerli håller inne med sin specialare "benen försvinner".

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Pungen hade 6-2 på Apan, men nu 6-4 med 4 min kvar och nu tar Apan vakten. Får de snabbt in ett mäl till nu blir det swin-gerliläge Då gäller det att hänga med för då kommer det att försvinna apben.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
{9108}: Ja, den där avvägningen mellan felskär vs. förstärkning eller t.o.m. filmning är ofta svår att göra och kanske bara den sim facket sin vet.

Man kan ju ha hjälp av annan information. T ex har jag ju visat att fuskaren apan swin-gerli altid får sina "felskär" i situationer där matcher står och väger, vanligen med tre minuter kvar av tredje perioder när Apan har oavgjort eller ligger ett mål under.

Den som inte förstår att ta in sådan kunskap i bedömningen har förstås "otur med tänket".

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Svanru: OK. Tittade också på situationen som ledde till matchstraff och håller med om att den är svårbedömd. Någon ren knätackling är det definitivt inte. Träffen är väl snarast höft mot höft men dessutom simultan timrets vänsterben mot ulfvens högerben,

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Fast alla vet att han skyller bara på felskär nu för att slippa åka fast i DN :D

han fortsätter likt som han gjort väldigt länge och detta med 5000 böter borde tas bort helt och hållet och dra till med 15% av din lön vid första samt att Klubben spelaren representerar ska åka på en böter med..

om inte det stärks så borde dom börja införa avstängningar med på filmningar

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
{9108}: Ja, såg den också. Claesson intervjuades efter matchen och erkänner att det var ett misstag av dem och menar att det var bara ett felskär.

Det man undrar när situationen är live är förstås hur fyra zebror får för sig att timret orsakade att ulvens ben försvann.

Men håller med du; denna utvisningstombola inte oväntad när Claesson är inblandad och med rookien Wedin som partner släpper väl hans spärrar.

Claesson demonstrerar nedan sin speciella teknik för att se allt och missa inget.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2023-01-07-kl-184254.png


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
värsta ja sett av domarn i år
2.a perioden
tik-fbk
pinsamt

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
k-e041: Kanske du har rätt. Ward får väl antagligen ta spaden om tre dagar när vi möter Fiskrenset igen, i första halvan CHL-semifinalen. En stark insats där och kanske han får testa SHL-spade igen?

Var ju lite knepigt varför Lassi blev kvar på isen, och Fiskrenset kunde sätta 4-2, men nu har Lasi förklarat att han slog blåknut på sig själv. Så nu vet vi.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Ja vi hade hjälp av zebrorna idag men Matchstraffet är svårbedömt men ser ut som en kneeing men är osäker

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Att Lassi är bra då han är i form det vet alla, men även alla ser ju att han inte är det nu.
Kolla in Luleås målskillnad på slutet :(.
Jag tror inte på att luta sig tillbaka och hoppas på att det löser sig, vad har vi att förlora på att ställa Ward?
Visst vi kan förlora matchen, men det gör vi ju ändå.
Fördelen är väl att Lassi får vila + att det kanske väcker laget?
Men kan ju ha fel.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Man behöver inte ens kolla på matchen för att veta något om hur domarna skötte sig den matchen - när man ser Classe och Wedin vara domarna för dagen där

sen efter ha sett Lindkvist farten igen på twitter så .. ja lite böter på honom dårå

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
tik - fbk
domarna skämmer ut sig

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
sargad: Ja, jag vet att du är lugn. Jag har ju inte sett något av er match, men det finns ju tecken på att zebrorna haft konstigheter för sig.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Svanru: Ja, vildaväsby med skrikegård som asstränare borde väl ha det, de torskade ju nästan allt.

Ser att ni fick 19 minuter PP mot 10 minuter för Timret. Tyckte inte Timret fullspelade när vi mötte dem för två dagar sedan, men med zebrorna Claesson-Wedin brukar det ju hittas utvisningar. Såg inte matchen men tydligen fick de sätta poliser att vakta Timrets hemmaläktare sedan zebrorna gjort en del insatser publiken inte var beredda att applådera. Vad tycker du, Svanru? Hade ni hjälp av zebrorna?

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Vill bara korrigera en sak, det var firma Johan Wedin, Pehr Claesson, Tobias Nordlander, Johannes Käck som vann mot oss ikväll tyvärr.
Tror du som varit med länge har koll på att övertecknad sällan/aldrig tagit till sådana brösttoner efter en match. Likaså en handfull skribenter som alltid kommenterar matcher med låg puls har vomerat ut sin hopplöshet i kväll. Skulle säga att denna matchen var mer eller mindre omöjlig att slå FBK.
Inte bra för blodtryckey, tur att det bara är hockey ;-)

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Haha hade samma tanke vi får hoppas på 16 raka förluster eller vad nu rekordet är. Borde vara Väsbys men någon vet säkert. 🥳🥂

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Och så har vi de två kvällsmatcherna igång:

• Leksands IF - IK Oskarshamn 1-0
• Linköping HC - Skellefteå AIK 3-0

Pungen kör kaoshockey i anfallszon gång på gång mot en försvarbara som tycks vara kvar på bussen fortfarande. Kanske satsar de på en rekordstreak, aporne, kan ju ta andra förlusten i rad idag.

« · 2442371 · »