Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Knegare: Javisst har jag det.
Man låter han vila så att blödningarna resorberas, som alla "blåmärken" gör. I och med att han inte har några bristningar på ledband, muskler etc så riskerar han inte alls att förvärra någon skada om han skulle träna eller t o m spela match. Jag tror att de tycker att de inte behöver honom så han kan vila i lugn och ro till dess att han kan agera utan smärta pga de blåmärken han har.
Eller kanske apdokor Granberg är sjåpig? Men det vore konstigt, som hockeyläkare.
Min gissning är alltså att han kommer igen redan efter ett par veckor, jag kan aldrig i h-e tro att det finns någon mening att han vilar i 4-5 veckor. Men sedan kanske de håller honom från match och låter honom träna sig i form eftersom Apan inte känner någon stress tydligen. Men bli inte förvånad om de "mirakulöst" släpper in honom tidigare.
Min bedömning av att ha sett honom några matcher är att Apan borde sätta honom på löpträning minst 5-10 km dagligen för att han ska få kondis nog att göra någon nytta. Att bara stå uppe vid bortre blå och lata sig för att få pass till frilägen verkar lite gammaldags men det fungerade väl nrä han linande med Lindström och Warg: uppenbarligen har det inte fungerat i KHL och schweiz där de sparkat honom från klubb efter klubb för att han varit för lat.
Tydligen vann Apan mot MooDoo med 4-2. Två av Apans tre träningsmatcher har gått mot MooDoo i år (den tredje förlorade Apan mot Luleå).
Första matchen var ju MooDoos allra första efter sommaren med MooDoo vann med 4-1 vilket innebär att de sammanlagt slagit Apan över två matcher.
Nu läser man att många tippar att MooDoo blir #12 i SHL och med det i tanke måste det kännas riktigt knepigt för den Apa, som enligt Bagdad-Bob ska ta Glud, som får stryk av "tippade" bottenlaget.
Den som inte redan insett att Apan får rejäla problem i år har...problem;-)
Knegare: Ett knä har fyra band av intresse.
Dels inne i själva knäleden två s k korsband eftersom de korsar varandra, sett uppifrån. Funktionen är att säkra att inte underbenet alt. lårbenet kan förskjutas bakåt eller framåt utan att den känsliga knäleden hålls stabil. Vid våld rakt framifrån eller bakifrån kan något av korsbanden slitas av. Bakifrån sker de vanligen vid starkt våld mot underbenet, framifrån kan våldet vara riktat mot själva knäskålen dvs knäleden alt. lårbenet. Avvikelser kan förekomma om benet är låst på något vis.
Vid komplett ruptur av ett korsband kan du få s k draglåda: vederbörande ligger på rygg med knäna böjda eller står upp. Då tar du tag i underbenet och drar det framåt eller trycker bakåt. Finner du att ena benet går att förskjuta några cm mer än det andra (som inte förskjuts alls) har du en s k draglåda, typiskt för komplett korsbandruptur. Kirurgisk åtgärd och väldigt lång konvalescens, kan vara 6-12 månader till förhoppnoingsvis läkning. Vid partiell ruptur behöver sympyomen inte vara så allvarliga men en magnetröntgen visar skadan dvs en mindre bristning och blödning i korsband eller korsbandets fäste mot ledytan/benet. Det är en mycket viktig skada och den måste immobiliseras/avlastas till komplett läkning.
Sedan har du s k ledband. De sitter på insidan av knäleden samt på utsidan av knäleden. Funktionen är att stabilisera knäleden så att inte underbenet när du står eller håller benet rakt i liggande inte kan vackla åt endera hållet. En ledbandskada kan uppstå vid ett våld riktat rakt från sidan mot knät, eller om benet är hyggligt låst, t ex att du står på benet mot våld riktat mot speciellt lårbenet.
Knäledbandskador kan förstås också vara kompletta rupturer och då kan ordentligt vackling föreligga. Sådana skador ska normalt åtgärdas kirurgiskt; sy ihop och immobilisera till läkning. Men mer vanligt är smärre rupturer/bristningar och därmed också blödningar vid rupturen. Vanligen sitter dessa skador där ledbandet fäster i skelettet i underbenet, alternativt lårbenet. Det där upptäcker du enkelt genom att klämma här och där och upptäcka smärta när du klämmer på fästet. Behandlingen av sådana skador varierar förstås efter hur svår skada det är, en näst intill komplett rutur blir ju nästan lika bra att åtgärda som komplett, en lindrigare kan bli kortare avlastning till läkning (när jag säger avlastning kan det handla om att gipsa in skiten så att det är helt immbiliserat till läkning, i lindrigare fall kan det förstås räcka med att man inte belastar - går på benet - någon tid).
Sedan har vi förstås meniskerna som sitter på vardera ytter- och innersidan av leden, precis innanför ledbanden och ofta, vid skador är det meniskerna som drabbas i första hand och bara vid kraftigare sidoväld kan det bli fråga om ledbanden. Meniskerna skadas ju för många människor med mer "vanligt agerande" t ex genom att trampa snett när man springer i skogen, spelar squash eller något, och det inte handlar om den vanligare drabbade fotleden.
Nåväl. Vi har ju film av exakt vad som hände och våld mot ett ben som är i luften och därför inte låst så att skadorna kan bli värre, orsakar förstås som regel inte annat än att benet flyttas på plus att om våldet är tillräckligt trots skydd etc att det kan bli småblödningar i mjukdelarna - vilka inte är värre än "blåmärken". Även om blödningarna är led- eller ligamentnära är det ingen fara: de viktiga led/korsbanden är helt intakta ändå. Lägg lite is på bara direkt och linda hårt så minimerar du blödning och svullnad och sedan är det bara att vila så "läker tiden alla sår". Men sådana skador behöver knappast immobiliering 4-5 veckor, det är bara skitsnack. Att lögntränarna tjafsar så kan jag begripa, mer generande att apläkaren inte talar ur skägget. Vilket antagligen beror på att hen är skägglös?
Knegare: Tänk dig själv - ett DANSKT lag - inbjuden till stora turneringen, mer rädda att skämma ut sig än fokuserade på hockey.
Och så kommer förstarankade Apklubben, överlägset i stora hockeylandet senaste åren, och vrålar och gnyr...
Jag tror att tränaren för danska laget inte tog ställning till situationen utan kunde gå på knäna till han var blodig för att blidka Storklubben Apan och hela hockey-Europa.
Kollade upp honom nu och stämmer det är han kanadick vilket förvånar att se att han kryper för Apan. Verkligen.
De inblandade saknar förstås medicinsk kompetens, förutom då Apdoktorn (men hon är ju subjektivt indoktrinerad med kirunasönerna som apor), men nog tusan borde de ha tillräcklig erfarenhet för att inse att det som hände aldrig orsakar allvarlig knäskada.
Sven.Savage: Danske tränaren var då inte speciellt imponerad av vad Mohr lyckades med. – Det är där inget vi står bakom på något sätt. Sånt där vill jag inte se på hockeyrink. Riktigt tråkigt, kommenterade tränaren.
Fast du kanske vet vad han e-g-e-n-t-l-i-g-e-n sade,eller?
Ja, Gudars skymning vad trött man är på Apklubbens lögnaktiga leverne. Jag tänker på ledarna, tränarna och annan anställd personal (förutom spelarna). Alla ljuger de så det stänker blågrön fradga från de lögnaktiga käftarna. Myglar, skvallrar, intrigerar och sprider dålig stämning vart än de sticker fram sina skamlösa nunor.
Däremot har jag inget emot Apspelarna. Tvärtom beundrar jag deras skicklighet och deras vilja att ge allt de förmådde, äta puck, förlora tänder, och vinna varje man-mot-man som helt avgjorde finalen mot Luleå för ett drygt år sedan. Naturligtvis har jag varit skitförbannad på Jimmie, Jocke och de andra för deras buffliga fulspel men jag är inte sämre än att jag kan erkänna att hade de varit Luleåspelare och kommit undan med det hade jag tackat och tagit emot.
Detsamma gäller förstås Apsupportrarna. I princip är de lika vettiga som andra hockeysupportrar, ja snarare vettigare eftersom jag tror att många supportrar av övre Norrlands bäste klubb under massor av år begriper hockey.
Då räknar jag förstås inte in dårar som SS-apan eller de där idioterna som förföljde en chefsredaktör med mordhot under ett år - dessa idioter ser jag snarare som en konsekvens av den idioti som tränare och ledare infört.
Tidigare har jag väsentligen gillat Apan och gillat den starkt, men ju mer jag synat den i apsömmarna senaste året, desto mer vämjeligt har intrycket blivit. Att de inte ens kunde ge hedersmannen Anders Forsberg en Gludmedalj är så snuskigt inskränkt och elakt att jag förlorat hoppet om Apan till dess att de gjort sig av med Brutus-gänget inklusive Bagdad-Bob och "ledarna" högre upp med deras äckliga, illaluktande schwammel om värdegrunnnnnnnd som vore de vilken spansk inkvisatör som helst!
Sitter och läser om Lehtonens "skada".
Tacklingen från lille danske junisen på store tunge Lehtonen kan ses på länk.
Det man ser är att Lehtonen ser dansken komma och då åker åt sidan för att undvika den tacklingen som danske lägger in. Lehtonen hinner i stort sett undan men släpbenet ligger utsträckt bak och träffas av dansken.
Naturligtvis siktade INTE dansken in sig på en knätackling men Lehtonens åtgärd innebar att han träffades på benet, något som mer eller mindre är följd av Lehtonens beslut. När dansken är på ingång kommer Lehtonen att bli tacklad men väljer han att smita undan kan knappast dansken hinna reagerar och komma undan.
Nå, hur var träffen då? Inte så farlig. Riktigt farliga knätacklingar är mot ett stödjeben med belastning och en tackling knä mot knä där kan bli som ett släggslag.
Men nu var det inte så. Lehtonens släpben hann t o m lyftas från isen och när dansken då träffar honom är det knappast farligt. Annat än att det blir lite blåmärken och att Lehtonen vid träff på det lyftade benet förlorar balansen på det främre benet - som hade varit riktigt farligt att träffa med hög risk för knäskada - och snurrar omkull.
OCH NU KOMMER VI TILL SAKEN.
I samband med det hela och därefter ömkar och gnäller Apföreträdarna något enormt. "Sådant kan avsluta en karriär", gnyr Bagdad-Bob och resten av apledarna hänger på med olika liknande uttalanden som tycks syfta på att dansken bör steglas, hängas, avrättas och dömas, i nu nämnd ordning.
Apschtaans läkare förklarar därefter med hjälp av Norran-journalist att man konstaterat efter magnetröntgen att:
"– Mikko har haft tur. Den här typen av situationer kan elda till allvarliga skador. Men nu kommer han börja rehabilitera, och går allt som planerat är han tillbaka och spelare om 4–5 veckor, säger lagläkaren Karin Rundblad till norran.se. Enligt henne ska undersökningen ha visat att Lehtonen fått en skada på ett ligament och blödningar i muskler. Men de största farhågorna – de om ledband och korsband som hade inneburit betydligt längre vila – blev alltså inte besannade."
Vad är det för jävla skitsnack? För det första är ledband och ligament samma sak.
För det andra ser man mycket tydligt att det som händer vid sammanstötningen är att danskens knä möter Lehtonens lår/knä och då blir det några löjliga blåmärken bara, dvs samma som skulle hänt om någon slår till dig på benet. "skada på ett ligament och blödningar i muskler" är just så; lite småblödningar i mjukdelarna bara.
Det allvarliga som kan ske på ledbandet/ligamentet är att det blir en ruptur, en bristning eller för all del en partiell bristning av ledbandet men för att ett sådant ska inträffa krävs ett våld som innebär att underbenet sträcks från den lodräta linken som lårben-underben innebär - det sker i samband med våld från sidan mot underbenet och nästan undantagslöst då benet är belastat (t ex som stödjeben) varvid hela kroppstyngden vilar på benet och ett starkt våld från sidan kan släppa lös rejäla krafter.
Det var det på inget sätt frågan om här. Allt sådant är bara ett förbannat skitsnack men för allan del helt typiskt för gnällfabriken Apan där det kommer "skäll efter"...
Jag menar att Apan och Apläkarens prognos är bara ljug som vanligt.
De löjliga blödningar hindrar inte alls Lehtonen för att spela hockey som vanligt och behöver han "vila" är blåmärkena resorberade på 1-2 veckor. All annan frånvaro är fullständigt meningslöst och blir han borta så länge handlar det bara om lättja.
Min gissning är att Lehtonen helt "mirakulöst" kommer att visa sig ha sådant otroligt läkkött att han fantastiskt nog kommer att visa sig beredd att gå på is tidigare, redan om två veckor.
Men glöm alla förklaringar som Apan kommer med då. Det är, som vanligt från Apschtaan, bara ljug och skitsnack. Nu vet vi vad det handlar om, på riktigt...
Faktum är att jag tänkte se matchen mellan Apan och MooDoo för att kontrollera om Apan är så usel om den var tidigare eller om det fanns några tecken på att de skärper sig.
Norran säljer via solidtango matchen för 79 spänn.
Går dit för att betala men tck-och lov hinner jag se den kopplade chatten innan jag betalar. Folk är rasande! De har betalt och samlat sig för att se match och vad får de? Inget!
På Norran läser man "Matchen kommer att kommenteras av Norransportens Arvid Marklund och tidigare AIK-spelaren och Norran TV-favoriten Fredrik Warg. Problem med internetuppkopplingen gör dock att matchen inte kan sändas för tillfället. Men den kommer att spelas in och kunna ses tidigare. Matchen köper du här."
Ses "tidigare"??
Nog för att de är eljest i Apschtaan men är de så bakom att de senare kan se den tidigare förstår jag varför appubliken uppträder så knepigt på västra stå;-)
Jaha, nu ska Apan matchas igen och de möter hedersmannen, läromästaren och legenden Anders Forsbergs MooDoo igen, efter att ha fått stryk av samma MooDoo för några veckor sedan - trots att de förberett sig på bästa sätt genom att få stryk av Luleå Hockey och ansiktsmåla sig i aputsläppet till banjomusik och Cry Bert Burger.
Matchas och matchas förresten. Som "vanligt" dessa för-SHL-matcher får man inte ihop laget utan en massa spelare är borta. Denna gång saknas enligt Norran:
Svensson (säkerhetsåtgärd),
Lindgren (skada),
M Lundberg (säkerhetsåtgärd),
Sörensen (skada),
M Pettersson (skada),
Holmström (J20),
A Karlsson (J20),
Lehtonen (skada).
Vad ska man tro? Är de så uselt tränade att de går sönder hela tiden? I matchen mot oss har jag för mig att Heed klev av sedan han fått en Luleåtackling av Petrell och nu har tydligen Lehtonen lagt in om semester 4-5 veckor under diagnosen simulerad knäskada. Unge dansken Sörenssen är tydligen också så bräcklig att han vill vila i stället för att spela redan efter fyra träningsmatcher och motsvarande.
Jaja, ett porslingäng av föredettingar tydligen.
Här har vi laget i sin helhet:
Målvakt: Jesper Eriksson (Hanses)
Förstafemma: Burström, Heed – Pettersson, Zackrisson, Kabanov
Andrafemma: Aho, Sevc – Petterström, Forssell, Widing
Tredjefemma: Andersson, Lindholm – Norman, Lindholm, Calof
Fjärdefemma: Lundberg, A Öhman – Petter Mäkitalo, Sundqvist, Elias Edström
Intressant att de ställer 18-årige Jesper Eriksson i mål. Duktig kille att kalla sig Eriksson då han heter det; inte som köpespelare Jimmie, som heter Eriksson men låtsas att han heter Ericsson eftersom han tror att han blir finare då.
Jesper är alltså tredjevakt för Apan och är det nu äntligen en egen produkt, en grabb från Schtaan som får spaden?
Nej, naturligtvis inte. Apan har ju aldrig lirat i Elitserien med egna vakter och denne Jesper är inköpt av vaktköparklubben #1; denna gång från Kiruna.
De nyinlöpta köpespelarna i fetstil är de som enligt Bagdad-Bob utan vidare kommer att ersätta:
Mål Pass Poäng
Lindström, Joakim 23 40 63
Möller, Oscar 27 18 45
Arvidsson, Viktor 16 24 40
Bellemare, Pierre 20 15 35
Holloway, George 10 23 33
Ericsson, Jimmie 13 16 29
Karlsson, Melker 9 16 25
Emanuelsson, Petter 6 9 15
Frögren, Jonas 3 7 10
Alm, Johan 1 6 7
Summa: 128 174 302
Det går säkert bra. Säääääkert. SS-Apan har ju förklarat att Apan redan ser bästigast ut, fast de torskat mot bottentippade Luleå och MooDoo...
Matchen går i Strmsund och spelas i - hör och häpna - Dunderhallen! Måste kännas trist för Kabanov att träffa på sin kompisar i MooDoo igen bara för att inse att han köpt ned sig, att han hamnat i Apvraket bara för pengar, som en annan glädjeflicka "Oh! You are so bigggg! You are the best! Me so horny!
Redigerad kommentar
Jahaja. De kompetenta apbedömarna på Hockeykultur, grabbar som varit med och vet facit och därför inte köper Bagdad-Bobs aka Lasse J:s lögner, har förklarat att Lasse historiskt misslyckas med hälften av köpespelarna.
Låt se, vilka blir det?
Apans nyinköpta köpespelare
1. Köpespelaren Pär Lindholm.
2. Köpespelaren finske Mikko Lehtonen.
3. Köpespelaren danske Nick Sörenssen.
4. Köpespelaren Daniel Widing
5. Köpespelaren tjeckiske Martin Sevc
6. Köpespelaren kanadensiske Andrew Calof
7. Köpespelaren ryske Kirill Kabanov
8. Köpespelaren Anton Karlsson
9. Köpespelaren Patrik Zachrisson
Men eftef att ha analyserat inköpen med kunskap om att Bagdad-Bob misslyckas med hälften vet vi nu besked.
Det blir alltså Köpespelaren Pär Lindholm, Köpespelaren finske Mikko Lehtonen, Köpespelaren tjeckiske Martin Sevc, Köpespelaren Patrick Zachrisson som ska ersätta följande:
Mål Pass Poäng
Lindström, Joakim 23 40 63
Möller, Oscar 27 18 45
Arvidsson, Viktor 16 24 40
Bellemare, Pierre 20 15 35
Holloway, George 10 23 33
Ericsson, Jimmie 13 16 29
Karlsson, Melker 9 16 25
Emanuelsson, Petter 6 9 15
Frögren, Jonas 3 7 10
Alm, Johan 1 6 7
Summa: 128 174 302
Det kommer säkert att ordna sig Även om vän av ordning snarare gissar att de där "lyckade" värvningarna senare -tillsammans - inte kommer upp till 50 poäng ens...
Redigerad kommentar
Jag läste just igenom citaten från Hockeykultur och det var väl trevligt att se att det finns vettiga Apsupportrar som kan bedöma läget objektit och korrekt, definierat som precis som vi beskrivit läget för Apvraket i denna tråd.
Mot det kan man skriva SS-pensionärens bedömning av läget:
"Själv tycker jag att det ser riktigt bra ut. Vi ser ut att bli ett topplag, igen. Vi har en bra balans i laget med unga hungriga och en del rutinerade, starka defensiva forwards och en hel del offensiv talang och kreativitet, kanonfina skridskoåkare vilket är vårt signum, och sen är backsidan den bästa vi har haft sedan vi gick upp till SHL. Ledarsidan vet vi ju att den är av yttersta världsklass. Vi uppfyller målsättningen med att ha halva laget ur egna led vilket känns skönt. Vi går för guld, igen."
Vi får väl konstatera att beskrivningarna inte överensstämmer. Den ena är korrekt den andra är ljug.
Är det Hockeykultur och vi andra som har fel?
Eller är det Bagdad-Bob och den 67-årige SS-Apan som ljuger?
I morgon ska Apan upp mot MooDoo igen, sista träningsmatchen. Tidigare har de ju spelat två träningsmatcher, mot bottentippade lagen Luleå och MooDoo och fått stryk i båda. Nu kommer tredje och sista träningsmatchen. Ska de misslyckas igen? Jag menar enligt Bagdad-Bobs beskrivning - vi går för Glud - ska de väl vinna med tvåsiffrigt i morgon om de har rätt?
Redigerad kommentar
Sven.Savage:Haha, kul att du drar upp " Det kommer efter som Arbogaöl" , det är en sägen just från Arboga, c:a 6 mil från där jag bor, som handlar om deras goda och guldfärgade men dock starka öl.
Den hetaste sägen om detta handlar om en dansk/norsk legoknektarmé som ska hjälpa den avsatte Kung Magnus som levt i exil i Norge att besegra den tillsatte Tyska hertigen Albrekt av Mecklenburg och hans tyska armé.
På väg till Enköping, där senare slaget kommer att befinna sig, stannar den dansk/norska legoknektarmén av i Arboga för att vila och dom smakar av den goda men förrädiskt starka ölen och blir förståss skitfulla och skitbakis så dom hinner inte till slaget i tid som givetvis Albrekt av Mecklenburg vann över Magnus då hann inte fick den hjälp han behövde och denna Magnus blev tillfångatagen......därav växte legenden "Det kommer efter som Arbogaöl"
Hehe, och den är verkligen förrädisk...Arboga 10,2 är en riktigt god öl, men man får passa sig som den dask/norska armén inte gjorde, den är djävligt stark...been there done that :D
Redigerad kommentar
Trist att se det pensionerade Aptrollet sitta och förstöra för alla vettiga apsupportrar här på hockeysnacket.
Tidigare saboterade han apsidan på svenska fans och den har numera dött. Senaste inlägget av redaktörerna där är från 28 maj. De offrade egen fritid för att följa laget i sitt hjärta men när de fick använda all tid för att punktmarkera SS-apan, plocka bort de vidrigaste av hans rasistinlägg och stänga av honom gav de till slut upp. Och massor av Apsupportrar tappade sin plats att träffa andra och diskutera sitt lag.
Här på apsnacket skämmer han ut aporna och stimulerar folk att tycka illa om Aplaget.
För att få reda på vad vettiga apsupportrar tänker passerade jag hockeykultur för att kolla läget.
Detta skriver man under silly om truppen 2014/2015:
Förhoppningsvis innebär det att Frögren öppnat för en fortsättning, vore otroligt mysigt.
Forwardssidan ser ju löjligt bra ut nästa säsong förutsatt NHL inte plockar spetsgodsakerna. Jocke, Möller, Bellmare, Arvidsson är väl närmast. Inte försvinnner mer än 2 av dom? Jocke måste stanna, oersättlig!
Går det riktigt bra för dem i VM kan det dessvärre få vissa följdverkningar för AIK. Jag är beredd att släppa vad som helst från AIK men inte Jocke.
Jag har slutat misstro Lasse, även om jag förmodligen är benägen till återfall. Skulle vara intressant veta vad man har för backup-plan ifall värsta scenariot skulle inträffa. Bellemare, Möller, Lindström, Alm, Frögga och Holloway sticker...samt kanske Arvidsson. Har man spelare på gång?
Men ska vi ersätta Möller, Jocke, Bellemare, så behövs spets utifrån.
Det viktigaste är självklart att Jocke stannar för han är oersättlig,
Bud till Schweiz, lycka till mannen.
Ryktas om att AIK lånat in Nick Sörensen från Anaheim.
Om han är tänkt som Buds ersättare så är det ett klart nedköp
"Kommer bli en Löven 88-89 med nedflyttning efter att ha varit i final året före..."
"AIK kommer att skriva kontrakt med "en 28-åring som haft det tungt" enligt bekant som satt intill på Ekbergs konditori. Vem kan det vara?"
"Lehtonen! Satan så oväntat, en 27 åring som haft det tungt? Fixar han dagens AIK tempo?"
"Har han inte slutat med den där skridskofinten han alltid envisades med att göra så lämnar jag in säsongskortet och dränker mig i dödmanstjärn."
"Men hur beroende är Lehtonen av att Jocke stannar?"
Jaha, Alm verkar få fortsätta lyssna på country i höst då han ska vars klar för Nashville.Jocke till St. Louis och Jimmieshelter kommer parkera hockeyrumpan i KHL-målvakters masker nästa säsong.
"Jocke till St. Louis...Nu känns värvningen av Mikko väldigt märklig?! Hade Lasse ingen aning om vad som skulle komma eller.
Svart dag i alla fall, från ett topplag till ett mittenlag på pappret."
"Intressant att se vad vi fyller på med. Nu är det lasses och tränarnas elddop."
"Postitivt är ju också att detta sker tidigt, då kan ju aldrig Lasse hävda att han blivit tagen på sängen."
"Och nu farbror Melker.....nedmonteringen fortsätter. "
"Fan, den sved. Hade inte hunnit förbereda mig mentalt för den."
"Nu sticker Melker också. I didnt see that one coming. Detta blir ett elddop för Lasse..."
"Ja nu blir det kämpa. Håller med den som skrev att Melker på sätt och vis svider mest, pga mer otippat"
"Hjälp... det är ju inte kul längre. Möller, belle och viktor, jag pallar nog inte om 2 av dom också drar.Nu vill jag snart se två nyförvärv modell större tack."
"Jaha, Sundqvist skriver på för penguins."
"Nu är det alltså klart att Bellemare försvinner, och vi räknar bort Möller. "
"Synd bara att alla lämnar just nu. Det hade varit kul att få ställa upp i CHL med laget från förra säsongen. Jäklar vilket avtryck Skellefteå AIK då hade gjort i hockeyvärlden."
"Widing klar för ett år. Mycket tveksam till denna värvning.Widing alltså.. gillar honom verkligen inte . Widing alltså. För fem år sen kanske det hade känts bra... Hans stats sista åren har ju inte varit spekatakulära och kollar man plus/minus sett över hela karriären är det ju helt katastrofalt dåligt.Menar ni att Daniel Widing ska spela för Skellefteå AIK?. Säg att det är någon annan Widing. Ove, Klas, vad som helst.Jag hoppas in i det sista att det är ett förvridet rykte.Jag kommer hellre bland botten 4 än tar Widing i laget. Jag vill jättegärna ha en idiot i laget, men inte just den här idioten. Widing är inte AIK-kompatibel. Fy fan. Det där var äckligare än alla förluster!"Jag fattar nada! Vad ska vi med honom till, en av de minst önskade värvningen på senare tid? Fy fan...jag saknar ord.Jag skulle nog ha avvaktat mer med att köpa säsongskort. Finns returrätt tro? Eldar symboliskt upp min Sittstrejken inställd-tischa.Jag hatar den jäveln!!!Widing känns både som felaktig karaktär och felaktigt utseende. När sen tajmingen blir att han blir den första som värvas efter alla förluster blir det bara värre.Det är ju istället så att karl'n upprepade gånger visat prov på att inte bara osportslig eller en dålig vinnare, utan en sån som hämtar näring ur andras förlust. Det är lite som om vi värvat skolgårdens andramobbare, han som direkt hakar på andra men inte börjar själv.
Möller! Förbannat skönt!
Nu är jag en cynisk pessimist men visst är det här snacket om att föredettingar blir så mycket bättre i Skellefteå en väldigt förskönad sanning? Ungefär hälften av Lasses nystartsprojekt har ju inte fått något större lyft, det är ett jäkla chansande skulle jag påstå.
Renoveringsprojekten tänker jag främst är spelare som Gabbe Karlsson, Crips Söderström, Yared Hagos, Tomas Skogs, Fredrik Warg, Erik Andersson andra svängen, etc.
Sedan finns det ju en drös spelare som i och för sig varit värvade som stjärnor, och som uppfyllt förväntningarna, men som ändå gått ner sig när de lämnat: Dimitrakos, Lehtonen, till viss del Goren.
Men att Lasse misslyckas med hälften av sina förvärv av spelare vars karriär gått i stå går inte att förneka.
Heed, Styrman, Tenkrat, Surovy,Novak, Vesce, Pikkarainen (dock underskattad insats i AIK) och stofilen Alaavara.
Lasses lista misslyckade värvningar visar ...
Spelartappen är dock enorma, även historiskt sett. Dessutom är nästan all spets på forwardssidan.
Sådärja då var Möller borta också. Med dagens trupp är det inte alls säkert att vi undviker kvalserien.
Riktigt tråkigt för oss, det hade varit kul att behålla en (1) stjärna åtminstone.
Ja, jösses.. Det känns genuint jobbigt det här.Instämmer med tidigare talare att det är jobbigt att kärnan i ryggraden inte finns kvar längre. Blir inte lätt att få in bra spets som bara rakt av klarar att spela i den fart vi spelade i fjol.Att prata vi går för guld med dagens trupp känns för mig lite tapigt,Vi blir ett mittenlag
Nu sticker Viktor också!
Nu skriver Norran att det ska vara klart med denna kanadensare Om det är sant måste det ju vara en billig lirare, han har ju inte ens spelat AHL-hockey.Det kan vara intressant att veta att en sådan kille som Jack connolly gjorde ca 50-60p per säsong i NCAA. Den här snubben gör kring 30.Det jag tycker är mest märkligt med Calof är att han inte erbjöds ett trajjut-kontrakt. Lasse har nog aldrig sett herrn spela så det är troligtvis en EP-värvning, och det skvallrar om hur spelarmarknaden ser ut för tillfället. Kalofsen kommer nog få det svårt att ta en plats och min kristallkula säger att han är tillbaka i USA innan snön faller.visst det har hänt ett par gånger att spelarna inte verkar bra scoutade,
Frågan kommer osökt. Är det slut riktigt bra spelare på marknaden?
Oj, är det bara jag som får Peo Larsson flashback-vibbar av årets värvningar? Jag menar Widing, Kabanov, Calof, Lehtonen, det här kan verkligen sluta hur som helst....
Jag får verkligen inte ihop kedjorna på ett mysigt sätt. Hela forwardsuppställningen känns som skapt för en tredjekedja. Saknar ledare, saknar någon som kan hålla i pucken, saknar någon som gjort mål hyfsat nyligt i sin karriär.Det är ju en anmärkningsvärd lågbudgetsatsning vi ser.Kan inte heller riktigt hitta killen som ska gå i bräschen i det här laget på forwardssidan. Finns mycket ny intressant spetskunskap och potential, men...Calof, Norman, Sörensen och Lindholm är alla ändå väldigt oprövade i större roller på den här nivån. Samtliga av dessa känns också lite tunna överlag.
Mina rapporter säger att man redan nu kan se att Andrej Caloff är felscoutad.
Känner mig delad angående Zacke. Han var inte alls bra säsongen 12/13 då han spelade i LHC, han såg klumpig och otekniskt ut.
Men va fan. Breddvärvning. Widing och Zacke.
Tydligt att vi är i en position där vi behöver hyggligt rutinerade spelare som inte gör bort sig, men...försök inte lura mig att det är spets.
Tragiskt att se att Sveriges bästa hockeyförening har som affärsmodell att var en transit för spelare....
Mycket märkligt då Lasse berättade för mig att lövenutlåningen var en engångsföreteelse.
Rasmus går till Löven...De skriver inte ens löven på hemsidan vilket lamt försök att komma undan de brutna löftena.
Hm, det var ju intressant. De riktiga Apsupportrarna, de med anor, tycks ju tänka ungefär som jag gjort när det gäller Apans silly season. Skönt att se att det finns vettiga apsupportrar som väger upp mot den galne pensionären...
Det kommer efter som Arbogaöl, sägs det.
Uttrycket kommer sig av att i Arboga brygdes ett förrädiskt öl om inte smakade starkt men gav en brakfylla med bakrus.
Att komma efter påminner om Apschtaan förstås, där de är lita bakom. Dessutom har de en förkärlek till att åma och kråma sig, gnälla, klaga och och anse sig orättvist behandlade.
Alla har väl de obehagliga scenerna i färskt minne, scener av Apklubbens Jimmierik som gnäller och skäller på domare, sedan han filmat slash attackerat ojust med klubb, varå domarna reagerat.
Det kommer skäll efter, som i Apschtaan?!
Nehe. Bilden är inte där. Jag iddes inte kolla om det gick utam klistrade bara in och då kom den upp, men när jag senare kollade är den borta.
Nåja. Du får ta mig på mitt ord: Aplagets köpespelare står på ett podium och försöker se glada ut, ett natyrvidrigt försök när det gäller köpeapor och egna spelare som bär handskar för toöv fingrar förstås.
Det blir mer som grabben från "Dueling Banjos" och hans släktingar som vill "grymta som engris" förstås.
Men bakom gänget hänger ett 10x10 meter svart draperi eller plakat. Och på det har de alltså skrivit
SKELL
EFTEÅ
Fast man är ju lite impad att de kom på att inte användå svarta bokstäver förstås...
HockeySverige analyserar lagen inför SHL och tippar resultat.
Då dyker någon upp och frågar hur mycket fel fick ni senast?
Frågan är felställd, förklarar Robert P. Om vi t ex förklarar att ett lag är tillräckligt bra för att komma tvåa i serien är det facit, det är korrekta uppgifter baserade på kompetent bedömning, typ. Sedan kan det ju hända att någon viktig spelare blir skadad eller så men annars, om det lag som vi förklarat är bra nog för att komma tvåa, bara kommer tia, är förklaringen inte att vi "tippat" dåligt och misslyckats - utan att tränaren/laget misslyckats.
Rätt läckert uttryckt, tycker jag, och förstås med en hel del sanning bakom dessutom. Speciellt när Robert avslutar med "våra bedömningar kan förstås inte jämföras med Aftontrasans gissning som bara är just gissningar! ungefär:-)
Artikelbserien presenteras med en bild på svenska mästarna. Helt OK förstås.
Men varför jag plockar in den är fär att visa hur de skiver Skellefteå:
SKELL
EFTEÅ
Det finns ju utan vidare plats att skriva namnet ordentligt men ändå väljer man det där och tydligen OK med alla. Hur fan är de funtade?
LU
LEÅ
?
MO
DO
?
A
IK
?
Redigerad kommentar
Nu har det gått flera timmar till utan att Bagdad-Bob kommit ut ur transfergarderoben.
Men på Svenska Fans Apsida går ryktet, man "känner till" att APklubben håller på att fixa till en lägenhet och räknar med att näste köpespelare snart är klar för Apan.
Förutsättningarna för Aporna är förstås inte så bra eftersom det tagit sådan tid för Bagdad-Bob att hitta några som vill spela för Apan, trots de väldiga pengar han erbjuder. Inledningsvis köpte han ju gamla f d apspelare som han brukar, typ snart bjuder han på Skrbek och Goren igen. Till det lyckades han hitta skolpojkar från världens alla hörn. De där har börjat dyka upp nu.
När han inte hittade mer började han köra den stil som köpeklubbarna Köplustan, Warulfven och Pungen kört med: han kollade upp vilka spelare som övriga hockey-Sverige höll på att landa eller förlänga med, kontakte de spelarna och förklarade att "Jag toppar vad än de andra klubbarna bjuder dig, hos oss får du dubbelt betalt!" och på sådant sett har han köpt över spelare från MooDoo men också från Pungen och Köplustan - dvs han bjuder ÄNNU mer än de traditionella köpeklubbarna. Så nu är han desperat.
Men ändå har han inte fått ihop det och jakten fortsätter. Kommer han att plöcka fram stora nakkontot för att köpa Linus Videll tro? Skulle inte förvåna mig.
Men i stället för att ha laget mer eller mindre klart redan på våren så att de kan sätta sig och komma in i laget under sommaren redan - som Osten gör - eller ha laget kvar intakt från året innan - som Apan hade det förspänt i fjol, efter Anders Forsbergs utsökta värvningar - kommer de nya köpespelarna från hela världen (numera dock med Apanknytning och värdegrunnnnnd) så sent att det blir ett helvitte att hinna få ihop laget.
Och som inte det var tillräckligt lyckas tunge Lehtonen bli knäskadad av en dansk junis. Jaja.
Nu har Apan följande matcher på G:
måndag 1/9 Apan-MooDoo (träningsmatch i Strömsund)
torsdag 4/9 Apan-Sønderjyske (CHL)
lördag 6/9 Apan-Krefeld (CHL)
onsdag 10/9 Luleå Hockey-Apan (SHL)
Hittills har Apan, som ska ta Glud igen, för det har Bagdad-Bob förklarat enligt Apdoktrinen och Apstadgarna, sett vilse ut. Man har helt enkelt inte tillräckligt bra spelare och speciellt de junisar som Bagdad-Bob förklarar att de satsat på hela sommaren och utan vidare kan gå in och dominera i SHL, fixa Glud igen och sedan dra över pölen för att bli NHL-stjärnor, speciellt dessa junisar har varit borta i kolan. De hittar inte positionerna, de levererar misstag och de tvingas agera på en nivå de inte behärskar.
Apledarna Bagdad-Bob, Cry-Bert, Klockarn och Wallsson har ju bara fortsatt det spelsystem som Anders Forsberg sydde ihop - genom att bl a kopiera Luleås försvarsspel - och det fungerade utmärkt när man hade stjärnor som OchApa Möller, Joakim Lindström, Bud Holloway och andra köpespelare.
Men nu tror de att de kan köra vidare med Anders Forsberg-hockeyn, trots att de inte har spelare för det. I träningsmatcherna har man torskat mot lågrankade Luleå och MooDoo och därefter har man lyckats vinna i CHL mot bl a ett danskt (!) lag, detta utan att Mikael Renberg krävde att danskarna skulle tvingas kvala in i CHL i fortsättningen, eftersom Apan vann så pass knappt.
Jag tror att risken är stor att vi återigen får se det "gamla" Apspelet, det som handlar om att man kör allt framåt utan att tänka på försvaret, typ helt OK att vi släpper in 5-6 mål - om vi gör 6-7 mål själva. Men eftersom alla andra lag har en bättre balans mellan försvar och anfall blir det svårt för Apan att få in de 6-7 målen, speciellt när de ersatt stjärnor med no names.
I fjol hade Apan väldiga problem med lag som Öret och Trottoarkanten som enbart satsade på försvarsspel, kombinerat med att ta chans på kontringar, och i år, utan stjärnorna, kan det bli ännu värre.
Dessutom verkar man ha plockat in sådana där omklädningsrumsstämningssänkare/ latoxar som står på bortre blå och vilar när de inte har puck, och när den stämningen sprider sig i laget tror jag det blir svårt att få de övriga att äta puck.
Jaja. Att Bagdad-Bob är desperat har vi redan sett, speciellt när han övertalat Mikael Renberg inhyrd av SVT att kommentera hockeymatcher, att i stället mygla inför öppen ridå för att hitta friplatser för Apan till CHL kommande år - fastän Apan vägrat hjälpa till att bygga upp turneringen genom att, som 26 andra Europeiska topplag, riskera miljoner på visionen om Europa. Ett riktigt fult apspel, som tydligt visar att de har ambitionen att bli landets nya Warulfven: vi snor spelare från andra lag genom att ösa ut pengar, vi agerar enligt Apdoktrinen för att mygla allt vi kan för att få orättvisa fördelar medan vi skiter i sportslighet, ansvar och sådant. All skit vi ställer till med "neutraliserar" vi genom att skicka fram Bagdad-Bob och övriga apledare att helt fräckt påstå att det är tvärtom. T ex när apspelare och apsupportrar skämmer ut sig rejält har vi "inte hört något" utan hävdar att här hos Apan har vi värdegrunnnnnnnd! Trots att det som hänt är att Apvraket gått på grunnnnnd. Och räcker inte det skickar vi fram Crybert att hota med gruvarbetarna. Eller blundar när våra supportrar skär sönder bildäck och nattteledödshotar de som talar sanning om oss. Eller låter Fehlman sprida lögner.
Nästa steg blir väl att Apan lovar fria bananer till publiken för att de ska komma i stämning.
M.Lemiux: Senaste åren fungerade köpespelarna tillsammans och jag tro att det berodde på att de hade Anders Forsberg som stöd för bra inköp.
Men annars brukar Bagdad-Bobban köpa halvkasst och årens köp imponerar ju inte. Det kan lika gärna bli halvbra stämning och då faller lagspelet då lär det inte bli så mycket äta puck när de högavlönade skiter i att ta i.
Jo, Bagdad kommer säkert att köpa fler, desperat som han är, han måste ju lyda Apdoktrinen och Apstadgarna som kräver Glud.
Det kan bli en underhållande säsong:-)
Och nu tycker jag att det är hög tid att vänta sig att näste köpespelare presenteras av Bagdad-Bob; naturligtvis som en sorts "egen" produkt.
Vad än Bagdad-Bob och Aprunkare Renberg påstår är det tydligt för oss alla riktiga bedömare att Apan har problem. Laget är ihåligt och kommer att servera misstag i en frekvens som inte existerat sedan Anders Forsberg ordnade upp laget. Man har fått rätt knappa vinster i den j-a champions och förlorat till höger och vänster i träningsmatcherna. Läget är allvarligt.
Jag räknar med att Bagdad-Bob ganska snart presenterar näste köpespelare. Hittills har man inte lyckats så bra. Det är mest chansvärvningar på yngre spelare som man hoppas ska utvecklas och några föredettingar som man hoppas ska leva upp igen. Men konstigt nog har Bagdad-Bob och de andra Brutus-ledarna inte insett att de saknar spelare på den nivå man haft senaste åren utan försker spela en hockey som de nu mer begränsade spelarna inte fixar.
Jag tror att Bagdad-Bob i första hand vill köpa in något stort namn blan forwards. Senaste månaden har han ju lyckats stjäla spelare från andra svenska lag genom att ösa på med stålar. Men några jättenamn har han knappast lyckats landa, hur desperat och högt han än bjudit. Dock finns det möjligheter till öppningar eftersom det som vanligt vid den här tiden på året är rutinkaos i KHL och bland KHL-lagen. Där kan det dyka upp något och var så säkra på att Bagdad-Bob tänker lägga monsterbud.
En spelare som är tänkbar är Linus Videll. Nu har Linus öppet deklarerat att visst kan han tänka sig SHL men bara på kort tid för när det börjar sparkas spelare i KHL om några månader - också som vanligt - vill han vara fri att ta plats där.
Där har vi väl dock ett problem eftersom SHL-lagen väl inte får ta in spelare på korttidskontrakt. Nu skulle man iofs kunna göra det och påstå att de ersätter skadade Lehtonen men å andra sidan kan det bli väldigt kortsiktigt och därför inte ontressant.
Men jag lurar på att Bagdad-Bob kanske, desperat som han är, adderar x antal miljoner för att övertala honom att ta hela säsongen i Apschtaan. Skulle inte förvåna mig om det sker. Vi vet ju att det i Apklubbens stadgar krvs Glud varje år och allvarligt talat: det lag de nu har kommer knappast långt i slutspelet våren 2015.
Knegare: He he, jag är grym;-) Nej, sanningen är den att jag samlat fakta av olika slag här under en tid. Fakta, som vederlägger Latrinpensionärens återkommande ljug.
Nu har jag väsentligen fått med allt dock så nu slipper jag leverera fortsatta monsterinlägg av det slaget. Behövs det, kan jag ju bara copy-paste från det jag tidigare lagt in.
Hur som helst var det intressant att botanisera i hockyhistorien. Noorbotten - Norra Västerbotten släpptes alltså in i nationella förbundet i början av femtiotalet och fick en "egen" Division 2-grupp under 20 år till Elitserien och nya allsvenskan tog vid.
Den gruppen bestod av ungefär lika många västerbottniska som norrbottniska lag men helt klart var Skellefteå AIK bäst av alla oss varje år under de tjugo åren. Ganska imponerande med tanke på att klubben bara spelat hockey en handfull år innan dess.
Och det gällde ju inte bara Skellefteå. I många år var väl Rönnskär nummer två och under senare delen kom också Clemensnäs upp på samma nivå.
Norrbotten var länge klart distanserad men arbetade sig in och var mot slutet av perioden på väg att nå ikapp västerbottningarna.
Under den här 20-årsperioden var Norrbottens genomsnittligt bästa lag IFK Kiruna och därefter kom Kiruna AIF strax före Bodens BK. Fjärde lag i Norrbotten var IFK Luleå och något efter kom Piteå. Långt efter dessa Big Five kom Malmberget men var klar sexa. Sedan hade vi enstaka popupare som Luleå SK och sedan Gällivare, Öjebyn och Kalix.
Skellefteå AIK var starka att hålla sig i norrettan länge. Sedan började de falla ur, bara för att avancera upp igen nästa år. Men laget var allmänt nedåt strax innan Elitserien startade och då lyckades de avancera in och fick ett antal bra år i slutet av sjuttiotalet med Gludet som kronan på verket.
Annars var det svårt för oss andra att nå upp till norrettan. Bara ett lag från norrbotten-västerbotten fick chans varje år och du skulle vi kvala mot tre andra division 2-vinnare från norrland ned till Stockholm. En svår uppgift där vi nästan aldrig räckte till förutom att Clemensnäs och Rönnskär fixade det ibland. Det enda Norrbottniska lag som lyckades innan Luleå 1984 var Kiruna AIF en gång på början av sjuttiotalet.
IFK Luleå låg på ungefär plats 60-70 i landet fram till mitten av sextiotalet. Sedan förbättrades vi och kom ned till ungefär plats 40-50 och när vi fick ishallen Delfinen i början av 70-talet förbättrades vi och tog ofta platser som 20-30 i landet.
När IFK Luleås hockeysektion bröt sig ut från moderföreningen och böt namn samt några spelare från LSK hängde på fortsatte utvecklingen under några år var vi stabila som lag 20-25 i landet men det gick hela tiden bättre för varje år och några år låg vi på runt lag 15 i landet innan vi lyckades gå hela vägen och avancera till Elitserien 1984.
Under de trettio år vi i rak följd deltagit i elitserien/SHL utan att behöva kvala har i genomsnitt hamnat på en plats strax ovan lag 5 i Sverige under dessa trettio år. Kanske låter lite tunt, men faktum är att det egentligen bara är Färjestad som presterat bättre dessa tre decennier och de har i genomsnitt drygt plats 3.
Skellefteå AIK höll motsvarande typ i snitt lag 5 i landet fr o m att Övre Norrlandfönstret öppnades i mitten av 50-talet och ungefär 10 år framåt. Sedan var det sämre ett tag, men när Elitserien startade levererade man ungefär 10 år till på i snitt lag 5-nivå. Och senaste handfull år har man sin bästa period någonsin med i snitt lag 2 nivå.
Är alltså lite olika historia man har. Luleå började 1931 och nådde inledningsvis inga större framgångar men period efter period har man blivit bättre och har aldrig haft några längre gropar och är nu ett av landets absolut bästa lag över senaste trettioårsperioden.
Skellefteå däremot startade egnetligen först efter andra världskriget men nådde snabbt hög nivå. Tappade därefter och föll tillbaka men kom senare igen till hög nivå. Följt av ett längre mörker där klubben var nära att gå under men har sedan kommit tillbaka och varit nummer ett senaste åren.
Inte alls säkert att det fortsätter så här men över längre perioder känns alltså Luleå mer stabilt medan Skellefteå går lite mer upp och ned.
Intressant också att se hur hockeyn utvecklats lokalt i landet, från ett flertal lag som poppat lite upp och ned men där utvecklingen gått fram till ett dominerande lag för varje region och svårt att se hur andra ska kunna bryta sig in.
I Norrbotten dominerade främst Kiruna-lagen och Boden men från medio 70-talet tog Luleå över och har sedan ägt distriktet tämligen ohotade i 40 år. Svårt att tro att det inte fortsätter så.
I Västerbotten fanns länge imponerande många starka lag men Skellefteå AIK har legat först och nu har väl konkurrensen ebbat ut. Dock gäller det inte södra Västerbotten där Björklöven bröt in och under en tjugoårsperiod låg klart före Skellefteå. För närvarande ligger Björklöven klart efter men det är inte otänkbart att man någon gång kommer tillbaka.
Modo har visat sig hålla sig kvar på toppnivå hur länge som helst men det kräver rätt mycket och kanske inte säkert att man lyckas hålla nuvån hur länge som helst. I närheten har vi Timrå-Sundsvallsregionen som egentligen borde kunna hålla ett topplag men där har de tjafsat för mycket mellan olika klubbar och inte kunnat samla sig men fixar de det kan de mycket väl komma upp igen.
Från Gävleregionen släpptes man in i hockeystrukturen 10-15 år före norra Norrland och man fick fram lokala starka lag på ett sätt som var t o m mer omfattande och på högre nivå än i Skellefteå. Numera har de alla tacklat av och Brynäs är ohotade och tycks kunna så fortsätta hur länge som helst.
I Dalarna fanns Mora tidigt på Sverigescenen men så småningom tog Leksand över. Dock har Mora poppat upp igen och på längre sikt är det inte säkert vilket av lagen som kommer att vara bäst och/eller om konkurrensen dememellan håller båda borta från toppen.
I Värmland var länge lag som Bofors och Grums starkast men Färjestad tog allt mer över och har i massor av år genomsnittligt varit landets bästa lag. Troligen kommer de att hålla ställningarna men man kan inte helt räkna bort Bofors som tycks vara t o m bråkigare än läget mellan Skellefteå och Björklöven.
Ja, det var läget i Norrland, även om folk brukar borträkna Dalarna och Värmland från Norrland. När det gäller övriga delar av landet dvs Sydbotten skiter jag i det;-)
Vi kan också räkna på resultat i SM-slutspel. Vinnare får plats 1, finalförlorare får plats 2, semifinal ger plats 3-4 dvs 3,5, kvartsfinal ger plats 5-8 dvs 6,5.
På samma sätt räknar man poäng där 1an får 8p, 2an får 7p, semifinal får 5,5p och kvartsfinal får 2,5 p etc.
Här har vi de resultaten:
Skellefteå | Luleå | |||||
Plats | Poäng | Plats | Poäng | |||
1951 | - | 1952 | ||||
1952 | - | 1953 | ||||
1953 | - | 1954 | ||||
1954 | - | 1955 | ||||
1955 | - | 1956 | ||||
1956 | - | 1957 | ||||
1957 | - | 1958 | 2 | 7 | ||
1958 | - | 1959 | ||||
1959 | - | 1960 | 3 | 6 | ||
1960 | - | 1961 | 2 | 7 | ||
1961 | - | 1962 | ||||
1962 | - | 1963 | 2 | 7 | ||
1963 | - | 1964 | 8 | 1 | ||
1964 | - | 1965 | 6 | 3 | ||
1965 | - | 1966 | ||||
1966 | - | 1967 | ||||
1967 | - | 1968 | ||||
1968 | - | 1969 | ||||
1969 | - | 1970 | ||||
1970 | - | 1971 | ||||
1971 | - | 1972 | ||||
1972 | - | 1973 | ||||
1973 | - | 1974 | ||||
1974 | - | 1975 | 4 | 5 | ||
1975 | - | 1976 | 4 | 5 | ||
1976 | - | 1977 | ||||
1977 | - | 1978 | 1 | 8 | ||
1978 | - | 1979 | ||||
1979 | - | 1980 | ||||
1980 | - | 1981 | 3,5 | 5,5 | ||
1981 | - | 1982 | ||||
1982 | - | 1983 | ||||
1983 | - | 1984 | ||||
1984 | - | 1985 | ||||
1985 | - | 1986 | ||||
1986 | - | 1987 | 3,5 | 5,5 | ||
1987 | - | 1988 | ||||
1988 | - | 1989 | 6,5 | 2,5 | ||
1989 | - | 1990 | 3,5 | 5,5 | ||
1990 | - | 1991 | 3,5 | 5,5 | ||
1991 | - | 1992 | 6,5 | 2,5 | ||
1992 | - | 1993 | 2 | 7 | ||
1993 | - | 1994 | ||||
1994 | - | 1995 | 3,5 | 5,5 | ||
1995 | - | 1996 | 1 | 8 | ||
1996 | - | 1997 | 2 | 7 | ||
1997 | - | 1998 | 6,5 | 2,5 | ||
1998 | - | 1999 | 3,5 | 5,5 | ||
1999 | - | 2000 | 3,5 | 5,5 | ||
2000 | - | 2001 | 3,5 | 5,5 | ||
2001 | - | 2002 | 6,5 | 2,5 | ||
2002 | - | 2003 | 6,5 | 2,5 | ||
2003 | - | 2004 | 6,5 | 2,5 | ||
2004 | - | 2005 | 6,5 | 2,5 | ||
2005 | - | 2006 | 6,5 | 2,5 | ||
2006 | - | 2007 | 6,5 | 2,5 | ||
2007 | - | 2008 | 6,5 | 2,5 | ||
2008 | - | 2009 | 3,5 | 5,5 | 6,5 | 2,5 |
2009 | - | 2010 | 3,5 | 5,5 | ||
2010 | - | 2011 | 2 | 7 | 3,5 | 5,5 |
2011 | - | 2012 | 2 | 7 | 6,5 | 2,5 |
2012 | - | 2013 | 1 | 8 | 2 | 7 |
2013 | - | 2014 | 1 | 8 | 6,5 | 2,5 |
TOTALPOÄNG | 98 | 103 |
Där var det jämnare och Luleå får faktiskt fler poäng. Man kanske kan tänka att Skellefteå ska ha fler slutspelspoäng än Luleå eftersom de har 3 Glud mot vårt enda. Men å andra sidan har vi spelat 24 slutspel medan Skellefteå har 17 slutspel. Skellefteå har ju haft tre perioder där de varit framträdande i slutspel under 4-6 år. Men Luleå har imponerande 24 slutspel på en 28-årsperiod.
Jaja.
Har räknat lite på hur bra de bästa lagen i Norra Sverige - Skellefteå AIK och Luleå - varit.
Jag har försökt räkna fram på vilken plats i landet ett lag befunnit sig. Har vi en enda högsta serie och ett lag kommit på plats 5 är lagets placering förstås nummer 5 i landet.
Lite svårare om vi har två högsta serier, t ex Division 1 Norra och Division 1 Södra. Om ett lag då kommer på plats 5 i ena divisionen, räknar jag på att plats 1-4 i vardera divisionen ligger före, samt att båda forna är likvärdiga: laget blir då placerat som lag 9,5 i Sverige.
Likadant räknar jag för ett lag som spelar i andra divisionen. Låt säga att ett lag kommer på plats 5 där och vi har åtta division 2-grupper samt 16 lag spelar i Division 1. Då har vi till att börja med de 16 Division 1-jagen före. Dessutom de fyra första lagen i de åtta grupperna dvs 4x8=32 lag. 32+16= 48 så laget i fråga kan bli som bäst nr 49. Men det gäller förstås för alla 8 lagen som kommit på plats 5, så laget kan bli som sämst 56. genomsnittligt blir det alltså (49+56)/2= plats 52,5.
OK?
För att kunna jämföra har jag givit lagen chans på 100 poäng varje år. Lag 1 i landet får 100p, lag 2 får 99p och så vidare.
Här har vi resultaten:
Skellefteå | Luleå | ||||||
Plats | Poäng | Plats | Poäng | ||||
1951 | - | 1952 | 16,5 | 84,5 | 61 | 40 | |
1952 | - | 1953 | 16,5 | 84,5 | 61 | 40 | |
1953 | - | 1954 | 16,5 | 84,5 | 48,5 | 52,5 | |
1954 | - | 1955 | 16,5 | 84,5 | 40,5 | 60,5 | |
1955 | - | 1956 | 5,5 | 95,5 | 32,5 | 68,5 | |
1956 | - | 1957 | 5,5 | 95,5 | 44,5 | 56,5 | |
1957 | - | 1958 | 1,5 | 99,5 | 28,5 | 72,5 | |
1958 | - | 1959 | 5,5 | 95,5 | 36,5 | 64,5 | |
1959 | - | 1960 | 3,5 | 97,5 | 60,5 | 40,5 | |
1960 | - | 1961 | 1,5 | 99,5 | 68,5 | 32,5 | |
1961 | - | 1962 | 7,5 | 93,5 | 84,5 | 16,5 | |
1962 | - | 1963 | 1,5 | 99,5 | 92,5 | 8,5 | |
1963 | - | 1964 | 5,5 | 95,5 | 84,5 | 16,5 | |
1964 | - | 1965 | 5,5 | 95,5 | 97 | 4 | |
1965 | - | 1966 | 9,5 | 91,5 | 76,5 | 24,5 | |
1966 | - | 1967 | 13,5 | 87,5 | 44,5 | 56,5 | |
1967 | - | 1968 | 20,5 | 80,5 | 60,5 | 40,5 | |
1968 | - | 1969 | 13,5 | 87,5 | 44,5 | 56,5 | |
1969 | - | 1970 | 20,5 | 80,5 | 76,5 | 24,5 | |
1970 | - | 1971 | 13,5 | 87,5 | 44,5 | 56,5 | |
1971 | - | 1972 | 20,5 | 80,5 | 52,5 | 48,5 | |
1972 | - | 1973 | 9,5 | 91,5 | 28,5 | 72,5 | |
1973 | - | 1974 | 20,5 | 80,5 | 60,5 | 40,5 | |
1974 | - | 1975 | 5,5 | 95,5 | 76,5 | 24,5 | |
1975 | - | 1976 | 4 | 97 | 24,5 | 76,5 | |
1976 | - | 1977 | 6 | 95 | 28,5 | 72,5 | |
1977 | - | 1978 | 2 | 99 | 28,5 | 72,5 | |
1978 | - | 1979 | 6 | 95 | 24,5 | 76,5 | |
1979 | - | 1980 | 9 | 92 | 20,5 | 80,5 | |
1980 | - | 1981 | 1 | 100 | 16,5 | 84,5 | |
1981 | - | 1982 | 5 | 96 | 12,5 | 88,5 | |
1982 | - | 1983 | 8 | 93 | 16,5 | 84,5 | |
1983 | - | 1984 | 6 | 95 | 12,5 | 88,5 | |
1984 | - | 1985 | 9 | 92 | 5 | 96 | |
1985 | - | 1986 | 20,5 | 80,5 | 6 | 95 | |
1986 | - | 1987 | 9 | 92 | 3 | 98 | |
1987 | - | 1988 | 12 | 89 | 9 | 92 | |
1988 | - | 1989 | 10 | 91 | 4 | 97 | |
1989 | - | 1990 | 12 | 89 | 3 | 98 | |
1990 | - | 1991 | 18,5 | 82,5 | 3 | 98 | |
1991 | - | 1992 | 22,5 | 78,5 | 4 | 97 | |
1992 | - | 1993 | 22,5 | 78,5 | 6 | 95 | |
1993 | - | 1994 | 22,5 | 78,5 | 10 | 91 | |
1994 | - | 1995 | 22,5 | 78,5 | 3 | 98 | |
1995 | - | 1996 | 34,5 | 66,5 | 1 | 100 | |
1996 | - | 1997 | 18,5 | 82,5 | 2 | 99 | |
1997 | - | 1998 | 22,5 | 78,5 | 8 | 93 | |
1998 | - | 1999 | 22,5 | 78,5 | 6 | 95 | |
1999 | - | 2000 | 23,5 | 77,5 | 4 | 97 | |
2000 | - | 2001 | 17,5 | 83,5 | 6 | 95 | |
2001 | - | 2002 | 17,5 | 83,5 | 7 | 94 | |
2002 | - | 2003 | 15,5 | 85,5 | 5 | 96 | |
2003 | - | 2004 | 13,5 | 87,5 | 7 | 94 | |
2004 | - | 2005 | 15,5 | 85,5 | 7 | 94 | |
2005 | - | 2006 | 15,5 | 85,5 | 5 | 96 | |
2006 | - | 2007 | 11 | 90 | 7 | 94 | |
2007 | - | 2008 | 8 | 93 | 10 | 91 | |
2008 | - | 2009 | 6 | 95 | 5 | 96 | |
2009 | - | 2010 | 4 | 97 | 10 | 91 | |
2010 | - | 2011 | 3 | 98 | 4 | 97 | |
2011 | - | 2012 | 2 | 99 | 1 | 100 | |
2012 | - | 2013 | 1 | 100 | 3 | 98 | |
2013 | - | 2014 | 1 | 100 | 6 | 95 | |
TOTALPOÄNG: | 5626,5 | 4613 |
Skellefteå uppfattas således som bättre än Luleå under dessa drygt sextio år. Man kan förstås hävda att konkurrensen och nivån var betydligt lägre under de första tjugofem åren när Skellefteå gick som bäst. Men Skellefteå vinner ändå denna jämförelse med Luleå och utan att räkna på Rönnskär, Piteå och andra lag vågar jag påstå att Skellefteå och Luleå ligger långt före alla andra lag från Norra Västerbotten och Norrbotten. Ja, det gäller förstås hela Västerbotten också trots att Burkölen haft en period högt uppe bland eliten.
I vilket fall som helst kan man nog lugnt konstatera att SS-idioten som vill ha det till att Aplaget har aaaaanor medan Luleå är ett nybildat lag utan historia, den idioten är borta i skallen.
Redigerad kommentar
Perioden med Försöksserien 1952-1975
Den här perioden från 1952 till 1975 var den tid då ishockeyn i norra Sverige, dvs i Norra Västerbotten och Norrbotten etablerades i landet.
Och det står helt klart att Norra Västerbottens lag var starkare än Norrbottens. I första hand genom Skellefteå AIK som i stort sett varje år vad det bästa laget och därefter kom Rönnskär och så småningom också Clemensnäs.
Skellefteå AIK tillhörde oftast Division 1 Norra under den här tiden, ibland också Rönnskär eller Clemensnäs. Medan de norrbottniska lagen endast vid ett tillfälle – Kiruna AIf 1973-1974 – spelade i norrettan.
Men helt klart är också att norrbottenslagen kom ifatt och under de senare 5-10 åren var det väsentligen bara Skellefteå AIK som låg före norrbottenslagen.
Och dessutom måste man beakta vilken tid det var. Jag vågar faktiskt påstå att Kiruna skulle ha haft Sveriges bästa lag senaste 5-10 åren av Elitserien. Varför det inte blev så beror på flera orsaker. För det första pga att styrkan i Kiruna splittrades mellan AIF och IFK, men än mer pga att Kirunas spelare köptes nedåt av andra klubbar, i första hand Brynäs förstås, men även av Stockholmslagen, av Skellefteå och av Luleå m fl. Dessutom var möjligheterna för Kiruna starkt begränsande då man uppe i division 1 hade 40-130 mils resa att se fram emot för varannan match.
När det gäller lagen vid Norrbottenskusten splittrades spelarna mellan Luleå, Boden och Piteå och i Luleå på flera lag. Nere i Skellefteå lyckades Skellefteå AIK, Rönnskär, Clemens och ibland Skellefteå IF trots konkurrensen hålla högre kvalitet. Men i Luleåomgivningen blev det inte ordning förrän IFK Luleå slogs ihop med Luleå SK, och laget avancerade till Elitserien; efter en tid valde då talangerna från Piteå och Boden m fl att gå till Luleå för att spela i Elitserien isf att flytta till föreningar och städer i Sydbotten. Detsamma har förstås skett i Skellefteå numera där föreningarna slagits ihop och de som har talang går till Skellefteå AIK.
”Anor”?
Nu har jag inte lyft fram hockeyhistorien från Elitseriens start och framåt. Jag tänker att den känner ev. läsare till men behövs det, sammanställer jag väl också den.
Anledningen till att jag plockat fram all denna historia, som jag faktiskt tror att de flesta inte känner närmare, är förstås den vidrige SS-Apan, pensionärstrollet som i åratal hävdat att Skellefteå AIK är ett anrikt lag medan Luleås hockey bildades 1977 och sedan dess varit ett köpelag, en uppkomling, ett gnetlag och på intet sätt kan jämföras med den mycket fiiiiinare Skellefteå AIK.
Häromdagen visade jag att namnbyten, ihopslagningar, start av hockey etc på intet sätt sätter Luleå bakom Skellefteå AIK. Det är snarare tvärtom. Skellefteå AIK tog upp hockey långt senare, har bytt namn så det stänker om det, har bildat egen förening, har slagit ihop sig med värste konkurrenten (AIKare och IFare i Skellefteå).
Sedan gällde det hockeyframgångar.
När det gäller hockeyn i nordligaste Sverige är det, efter min kartläggning helt klart att Skellefteå dominerade under ungefär första trettio åren, från början av femtiotalet till början av åttiotalet. Men det är förstås lika tydligt att därefter har Luleå Hockey i stort sett ägt nästa trettio år, fast på slutet har Skellefteå återigen gått i topp där man får ses som det bästa laget i landet senaste 2 (-4) åren – fast Luleå har nog varit nummer 2-3 under dessa år.
Men Skellefteå och Luleå totaldominerar naturligtvis. Hur mycket?
Skellefteå har visserligen många år ungefär 55-65 då man ofta tillhörde toppen. Men jag vågar nog påstå att den tiden inte var lika konkurrenskraftig som den varit under Elitserien. Det fanns två Division 1-serier, och 2x8=16 lag kunde därför anse sig tillhöra ”högsta serien” och helt klart var den Norra serien under den tiden svagare än den Södra. Att då ha tillhört Division 1 Norra är inte jämförbart riktigt med att ha tillhört Elitserien; snarast borde det jämföras med topp i Division 2-Division 1. Och slutspelen som Skellefteå nådde en handfull år, var betydligt mindre satsning på. Visst brukade de bästa lagen vinna – och Djurgården vann mycket riktigt mest hela tiden – men det spelades så få matcher att det blev lite lotteri över det hela. Ett SM-silver numera i Elitserien/SHL är definitivt en betydligt starkare merit än ett ”silver då”.
Skellefteå höll sig kvar i Elitserien och hade några år i slutet av 70-talet/början 80, då man var på topp och tog dessutom ett Glud. Men därefter gick det nedåt och laget hamnade som regel på botten, fick kvala sig kvar och ramlade ibland ur, till början av nittiotalet då man försvann och sedan inte kom tillbaka förrän långt in på 2000-talet. Men så har man förstås några starka år senast.
Luleå å andra sidan kom igång rejält efter ombildningen 1977 och därefter gick det bara bättre och bättre för varje år. 1984 nådde man Elitserien och därefter har man varit överlägset Skellefteå under en trettioårsperiod, med undantag för sista 4 åren då Luleå visserligen varit landets lag 2-3 men Skellefteå varit nummer 1.
Men under Luleås tid i elitserien från 1984 och framåt var vi oerhört starka under de första närmare tjugo åren och som regel lag 3-4 i landet, i princip alltid med när det vaknades slutspel och gick länge till minst semi. Tog ett Glud, har spelat final fyra gånger och som enda lag hållit sig kvar så länge att vi nu gör vår trettionde säsong utan att ens ha behövt kvala oss kvar.
Luleå Hockey och Skellefteå AIK är därmed i särklass mest framgångsrika bland lagen i norra Sverige. När det gäller meriter har Skellefteå fler men å andra sidan är flera av dessa från en tid med låg konkurrens och lättvunna medan Luleå har en lång och framgångsrik historia i den betydligt starkare Elitserien – Skellefteå har också haft toppar där, men väsentligen har man inte varit med eller, om man varit med, varit ett bottenlag.
Vilket lag är mest ”anrikt”?
Det kan nog ses som hugget som stucket. Jag kan förstå de som hävdar Skellefteå, jag kan också förstå de som hävdar Luleå.
Min väsentliga uppfattning är dock att det är meningslöst att tjafsa om. Personligen är jag glad åt både Skellefteå AIKs och Luleå Hockeys prestationer.
Däremot föraktar jag den pensionerade idiot som i åratal hävdat att Skellefteå är ”anrikt och fiiiint” medan Luleå är en ”uppkomling utan värde”. Den där jävla hatarmentaliteten bevisar för mig bara att vederbörande är en galenpanna. Inte oväntat har jag knäckt honom med fakta gång efter annan och nu anser jag att jag definitivt knäckt hans skitsnack om ”aaaanor” också. Helt j-a osannolikt hur det i Skellefteå kan finnas så många sluskar som inte klarar av att älska sitt eget hockeylag utan endast tycks få näring genom att hata andra lag. Inte speciellt överraskande att man funderar om snacket om inavel faktiskt stämmer...
Analys av lagen från Norrbotten och Norra Västerbotten under Försöksserien 1949-1975
Jag avstår alltså från södra Västerbotten men därifrån kan vi konstatera att de placerades i ”Södra Norrländska Division 2” eller ”Norra B” som den senare kallades med lag från mellannorrland som Alfredshem, WifstaÖstrand, Hffners och så vidrae. Ibland avancerade IFK Umeå till Division 1, och ibland Teg eller Sandåkern. I början av 70-talet slog IFK Umeå och Sanåkern ihop och bildade Burkölen.
Men nu tar vi lagen från norra Västerbotten och Norrbotten som historiskt hört ihop hela tiden. Fr o m 1952 bildade vi alltså en gemensam Division 2-grupp och fr om 1955 fick vi chans att avancera till Division 1 Norra.
Här kommer samtliga placeringar i Division 2 (Norra Västerbotten och Norrbotten) samt i Division 1 Norra under tiden 1952-1974
1951 | - | 1952 | |
Division 1 | |||
Inget lag från Norra Västerbotten-Norrbotten | |||
Division 2 | |||
Skellefteå AIK...............10 7 2 1 43- 18 16 (+25) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Rönnskärs IF.................10 5 4 1 52- 28 14 (+24) | |||
Piteå IF.....................10 6 1 3 81- 36 13 (+45) | |||
IFK Kiruna...................10 4 2 4 47- 45 10 (+ 2) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Clemensnäs IF................10 2 2 6 33- 41 6 (- 8) | |||
Bodens BK....................10 0 1 9 17-105 1 (-88) | |||
1952 | - | 1953 | |
Division 1 | |||
Inget lag från Norra Västerbotten-Norrbotten | |||
Division 2 | |||
Skellefteå AIK...............10 9 0 1 69- 14 18 (+55) | |||
Rönnskärs IF.................10 7 2 1 54- 33 16 (+21) | |||
IFK Kiruna...................10 4 2 4 57- 38 10 (+19) | |||
Piteå IF.....................10 5 0 5 45- 64 10 (-19) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Luleå AIK....................10 1 3 6 26- 57 5 (-31) | |||
Skellefteå IF................10 0 1 9 20- 65 1 (-45) | |||
1953 | - | 1954 | |
Division 1 | |||
Inget lag från Norra Västerbotten-Norrbotten | |||
Division 2 | |||
Skellefteå AIK...............10 8 1 1 64- 17 17 (+47) | |||
IFK Kiruna...................10 6 1 3 61- 41 13 (+20) | |||
Rönnskärs IF.................10 5 0 5 61- 49 10 (+12) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Piteå IF.....................10 5 0 5 42- 46 10 (- 4) | |||
IFK Luleå....................10 3 0 7 33- 75 6 (-42) | |||
Clemensnäs IF................10 1 2 7 27- 60 4 (-33) | |||
1954 | - | 1955 | |
Division 1 | |||
Inget lag från Norra Västerbotten-Norrbotten | |||
Division 2 | |||
Skellefteå AIK...............10 9 0 1 55- 13 18 (+42) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
IFK Nyland...................10 5 3 2 37- 27 13 (+10) | |||
Rönnskärs IF.................10 5 1 4 46- 41 11 (+ 5) | |||
Wifsta/Östrands IF...........10 4 2 4 44- 37 10 (+ 7) | |||
Tegs SK......................10 2 3 5 34- 49 7 (-15) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Sandviks IK..................10 0 1 9 21- 70 1 (-49) | |||
1955 | - | 1956 | |
Division 1 | |||
3 | Skellefteå AIK | ||
Division 2 | |||
Clemensnäs IF................10 8 2 0 66- 20 18 (+46) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Rönnskärs IF.................10 7 1 2 62- 34 15 (+28) | |||
IFK Luleå....................10 5 0 5 45- 51 10 (- 6) | |||
IFK Kiruna...................10 4 0 6 50- 54 8 (- 4) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Medle SK.....................10 4 0 6 50- 75 8 (-25) | |||
Piteå IF.....................10 1 0 9 25- 64 2 (-39) | |||
1956 | - | 1957 | |
Division 1 | |||
3 | Skellefteå AIK | ||
Division 2 | |||
Rönnskärs IF.................10 9 0 1 79- 36 18 (+43) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Clemensnäs IF................10 7 0 3 47- 27 14 (+20) | |||
Bodens BK....................10 7 0 3 57- 42 14 (+15) | |||
IFK Luleå....................10 5 0 5 46- 53 10 (- 7) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
IFK Kiruna...................10 2 0 8 40- 67 4 (-27) | |||
Luleå SK.....................10 0 0 10 38- 82 0 (-44) | |||
1957 | - | 1958 | |
Division 1 | |||
1 | Skellefteå AIK | ||
7 | Rönnskärs IF | ||
Division 2 | |||
Skellefteå IF................10 8 0 2 44- 31 16 (+13) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
IFK Luleå....................10 6 0 4 54- 45 12 (+ 9) | |||
Clemensnäs IF................10 4 2 4 47- 40 10 (+ 7) | |||
Bodens BK....................10 4 1 5 48- 42 9 (+ 6) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Kiruna AIF...................10 4 1 5 45- 51 9 (- 6) | |||
Glommersträsk/Lappträsks IF..10 1 2 7 27- 56 4 (-29) | |||
1958 | - | 1959 | |
Division 1 | |||
3 | Skellefteå AIK | ||
Division 2 | |||
Rönnskärs IF.................14 11 1 2 82- 42 23 (+40) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Bodens BK....................14 9 2 3 84- 38 20 (+46) | |||
IFK Luleå....................14 10 0 4 86- 49 20 (+37) | |||
Skellefteå IF................14 9 1 4 76- 51 19 (+25) | |||
IFK Kiruna...................14 6 1 7 77- 73 13 (+ 4) | |||
Clemensnäs IF................14 5 2 7 42- 48 12 (- 6) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Öjeby IF.....................14 1 1 12 42-105 3 (-63) | |||
Malå IF......................14 1 0 13 33-116 2 (-83) | |||
1959 | - | 1960 | |
Division 1 | |||
2 | Skellefteå AIK | ||
8 | Rönnskärs IF | ||
Division 2 | |||
Skellefteå IF................14 13 1 0 89- 24 27 (+65) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Clemensnäs IF................14 9 2 3 66- 36 20 (+30) | |||
Bodens BK....................14 9 0 5 82- 58 18 (+24) | |||
IFK Kiruna...................14 8 0 6 64- 65 16 (- 1) | |||
Kiruna AIF...................14 6 0 8 50- 58 12 (- 8) | |||
IFK Luleå....................14 4 1 9 66- 88 9 (-22) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Vindelns IF..................14 3 0 11 41- 70 6 (-29) | |||
Jörns IF.....................14 1 2 11 50-109 4 (-59) | |||
1960 | - | 1961 | |
Division 1 | |||
1 | Skellefteå AIK | ||
Division 2 | |||
Bodens BK....................16 12 1 3 94- 57 25 (+37) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Skellefteå IF................16 11 2 3 100- 48 24 (+52) | |||
Kiruna AIF...................16 10 2 4 69- 60 22 (+ 9) | |||
IFK Kiruna...................16 10 1 5 83- 79 21 (+ 4) | |||
Clemensnäs IF................16 10 0 6 64- 39 20 (+25) | |||
Rönnskärs IF.................16 5 1 10 53- 70 11 (-17) | |||
IFK Luleå....................16 3 3 10 56- 85 9 (-29) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Luleå SK.....................16 4 0 12 51- 93 8 (-42) | |||
Arnemark SK..................16 2 0 14 49- 88 4 (-39) | |||
1961 | - | 1962 | |
Division 1 | |||
4 | Skellefteå AIK | ||
Division 2 | |||
Rönnskärs IF.................16 11 3 2 88- 44 25 (+44) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
IFK Kiruna...................16 11 3 2 86- 52 25 (+34) | |||
Skellefteå IF................16 10 3 3 122- 60 23 (+62) | |||
Bodens BK....................16 10 1 5 74- 59 21 (+15) | |||
Kiruna AIF...................16 8 0 8 75- 63 16 (+12) | |||
Clemensnäs IF................16 7 2 7 70- 61 16 (+ 9) | |||
Jörns IF.....................16 4 1 11 63-105 9 (-42) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Malmbergets AIF..............16 1 3 12 50-120 5 (-70) | |||
IFK Luleå....................16 2 0 14 50-117 4 (-67) | |||
1962 | - | 1963 | |
Division 1 | |||
1 | Skellefteå AIK | ||
Division 2 | |||
Clemensnäs IF................20 16 2 2 136- 55 34 (+81) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
IFK Kiruna...................20 15 2 3 122- 73 32 (+49) | |||
Kiruna AIF...................20 13 2 5 121- 75 28 (+46) | |||
Skellefteå IF................20 12 3 5 132- 90 27 (+42) | |||
Rönnskärs IF.................20 10 3 7 107- 85 23 (+28) | |||
Piteå IF.....................20 9 5 6 72- 65 23 (+ 7) | |||
Bodens BK....................20 9 3 8 98- 86 21 (+12) | |||
Jörns IF.....................20 5 0 15 68- 98 10 (-30) | |||
Glommersträsk IF.............20 4 2 14 72-125 10 (-53) | |||
Luleå SK.....................20 4 0 16 45-119 8 (-74) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Medle SK.....................20 2 0 18 62-164 4 (-102) | |||
1963 | - | 1964 | |
Division 1 | |||
3 | Skellefteå AIK | ||
7 | Clemensnäs IF | ||
Division 2 | |||
Piteå IF.....................18 14 2 2 103- 45 30 (+58) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Rönnskärs IF.................18 14 1 3 106- 41 29 (+65) | |||
Bodens BK....................18 12 1 4 82- 54 25 (+28) | |||
IFK Kiruna...................18 12 0 6 102- 59 24 (+43) | |||
Kiruna AIF...................18 11 1 6 83- 67 23 (+16) | |||
Malmbergets AIF..............18 8 1 9 71- 83 17 (+ 8) | |||
Skellefteå IF................18 6 3 9 77- 97 15 (-20) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Glommersträsk IF.............18 4 2 12 65- 97 10 (-32) | |||
IFK Luleå....................18 2 0 16 65-119 4 (-54) | |||
Luleå SK.....................18 1 0 17 53-145 2 (-92) | |||
1964 | - | 1965 | |
Division 1 | |||
3 | Skellefteå AIK | ||
Division 2 | |||
Rönnskärs IF.................18 14 2 2 77- 44 30 (+33) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Clemensnäs IF................18 12 1 5 91- 47 25 (+44) | |||
Piteå IF.....................18 11 2 5 69- 57 24 (+12) | |||
IFK Kiruna...................18 9 2 7 71- 51 20 (+20) | |||
Malmbergets AIF..............18 9 1 8 85- 61 19 (+24) | |||
Kiruna AIF...................18 7 4 7 88- 66 18 (+22) | |||
Skellefteå IF................18 7 3 8 83- 84 17 (- 1) | |||
Bodens BK....................18 7 1 10 57- 83 15 (-26) | |||
Gällivare SK.................18 3 2 13 32- 94 8 (-62) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Jörns IF.....................18 2 0 16 42-114 4 (-72) | |||
1965 | - | 1966 | |
Division 1 | |||
5 | Skellefteå AIK/IF | ||
7 | Rönnskärs IF | ||
Division 2 | |||
Clemensnäs IF................22 18 1 3 125- 50 37 (+76) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
IFK Kiruna...................22 17 2 3 121- 50 36 (+71) | |||
Kiruna AIF...................22 15 2 5 108- 72 32 (+36) | |||
Medle SK.....................22 13 4 5 99- 72 30 (+27) | |||
Bodens BK....................22 13 1 8 103-106 27 (- 3) | |||
Glommersträsk/Lappträsks IF..22 11 3 8 80- 78 25 (+ 2) | |||
Malmbergets AIF..............22 9 2 11 85- 80 20 (+ 5) | |||
IFK Luleå....................22 8 1 13 79- 97 17 (-18) | |||
Piteå IF.....................22 6 5 11 63- 87 17 (-24) | |||
IFK Bjurfors.................22 6 3 13 62- 94 15 (-32) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Gällivare SK.................22 3 0 19 56-112 6 (-56) | |||
Malå IF......................22 0 2 20 49-132 2 (-83) | |||
1966 | - | 1967 | |
Division 1 | |||
7 | Skellefteå AIK/IF | ||
8 | Clemensnäs IF | ||
Division 2 | |||
Rönnskärs IF.................22 20 1 1 130- 40 41 (+90) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
IFK Kiruna...................22 19 1 2 161- 45 39 (+116) | |||
Kiruna AIF...................22 15 1 6 100- 77 31 (+23) | |||
IFK Luleå....................22 11 4 7 119- 91 26 (+28) | |||
Glommersträsk/Lappträsks IF..22 9 5 8 76- 93 23 (-17) | |||
Kågedalens AIF...............22 10 1 11 100- 84 21 (+16) | |||
Bodens BK....................22 10 1 11 105- 94 21 (+11) | |||
Piteå IF.....................22 9 1 12 74-100 19 (-26) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Malmbergets AIF..............22 8 2 12 88- 90 18 (- 2) | |||
Medle SK.....................22 6 2 14 76-114 14 (-38) | |||
Haparanda SK/Taktik..........22 3 2 17 51-127 8 (-76) | |||
IFK Bjurfors.................22 1 1 20 39-164 3 (-85) | |||
1967 | - | 1968 | |
Division 1 | |||
Inget lag från Norra Västerbotten-Norrbotten | |||
Division 2 | |||
Skellefteå AIK/IF............22 17 2 3 136- 46 36 (+90) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
IFK Kiruna...................22 16 3 3 96- 61 35 (+35) | |||
Clemensnäs IF................22 13 2 7 95- 66 28 (+29) | |||
Kiruna AIF...................22 11 6 5 105- 81 28 (+24) | |||
Rönnskärs IF.................22 12 2 8 104- 74 26 (+30) | |||
IFK Luleå....................22 10 2 10 101- 75 22 (+26) | |||
Bodens BK....................22 10 2 10 93-107 22 (-14) | |||
Piteå IF.....................22 9 2 11 84- 78 20 (+ 6) | |||
Kågedalens AIF...............22 9 1 12 87-103 19 (-16) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Glommersträsk/Lappträsks IF..22 5 3 14 65-150 13 (-85) | |||
Kalix IF.....................22 5 1 16 50-109 11 (-59) | |||
Öjeby IF.....................22 1 2 19 70-136 4 (-66) | |||
1968 | - | 1969 | |
Division 1 | |||
7 | Skellefteå AIK | ||
Division 2 | |||
Clemensnäs IF................18 12 5 1 93- 55 29 (+38) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Rönnskärs IF.................18 13 1 4 89- 40 27 (+49) | |||
Bodens BK....................18 11 2 5 99- 66 24 (+33) | |||
IFK Luleå....................18 9 2 7 78- 76 20 (+ 2) | |||
IFK Kiruna...................18 8 1 9 86- 63 17 (+23) | |||
Kiruna AIF...................18 6 3 9 57- 79 15 (-22) | |||
Malmbergets AIF..............18 6 1 11 52- 80 13 (-28) | |||
Medle SK.....................18 6 1 11 63- 93 13 (-30) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Kågedalens AIF...............18 4 3 11 69- 84 11 (-15) | |||
Piteå IF.....................18 4 3 11 59-109 11 (-50) | |||
1969 | - | 1970 | |
Division 1 | |||
6 | Clemensnäs IF | ||
Division 2 | |||
Skellefteå AIK*..............18 17 0 1 109- 55 34 (+54) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Bodens BK....................18 14 0 4 119- 66 28 (+53) | |||
IFK Kiruna...................18 10 3 5 95- 66 23 (+29) | |||
Kiruna AIF...................18 10 2 6 75- 55 22 (+20) | |||
Rönnskärs IF.................18 9 1 8 86- 74 19 (+12) | |||
Medle SK.....................18 8 1 9 78- 82 17 (- 4) | |||
Malmbergets AIF..............18 7 0 11 59- 67 14 (- 8) | |||
IFK Luleå....................18 4 3 11 72- 90 11 (-18) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Munksund/Skuthamns SK........18 4 0 14 44-110 8 (-66) | |||
Norsjö IF....................18 2 0 16 60-132 4 (-72) | |||
1970 | - | 1971 | |
Division 1 | |||
7 | Skellefteå AIK | ||
Division 2 | |||
IFK Kiruna...................18 13 0 5 97- 57 26 (+40) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Bodens BK....................18 11 1 6 105- 61 23 (+44) | |||
Clemensnäs IF................18 11 1 6 78- 53 23 (+25) | |||
IFK Luleå....................18 10 1 7 89- 80 21 (+ 9) | |||
Piteå IF.....................18 9 2 7 76- 68 20 (+ 8) | |||
Kiruna AIF...................18 9 2 7 77- 80 20 (- 3) | |||
Rönnskärs IF.................18 9 1 8 81- 63 19 (+18) | |||
Medle SK.....................18 6 0 12 60- 91 12 (-31) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Malmbergets AIF..............18 3 4 11 60- 90 10 (-30) | |||
Kågedalens AIF...............18 2 2 14 51-124 6 (-73) | |||
1971 | - | 1972 | |
Division 1 | |||
Inget lag från Norra Västerbotten-Norrbotten | |||
Division 2 | |||
Skellefteå AIK...............18 16 2 0 142- 56 34 (+86) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Kiruna AIF...................18 10 1 7 110- 77 21 (+33) | |||
Bodens BK....................18 10 1 7 91- 80 21 (+11) | |||
Piteå IF.....................18 9 2 7 90- 85 20 (+ 5) | |||
IFK Luleå....................18 9 1 8 96- 81 19 (+15) | |||
Medle SK.....................18 9 1 8 67- 81 19 (-14) | |||
Rönnskärs IF.................18 8 1 9 85- 78 17 (+ 7) | |||
Clemensnäs IF................18 7 2 9 81- 79 16 (+ 2) | |||
IFK Kiruna...................18 5 2 11 75- 93 12 (-18) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Munksund/Skuthamns SK........18 0 1 17 40-167 1 (-127) | |||
1972 | - | 1973 | |
Division 1 | |||
5 | Skellefteå AIK | ||
Division 2 | |||
Kiruna AIF...................18 15 1 2 119- 39 31 (+80) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
IFK Luleå....................18 13 0 5 124- 59 26 (+65) | |||
Bodens BK....................18 12 1 5 88- 55 25 (+33) | |||
Piteå IF.....................18 11 1 6 89- 59 23 (+30) | |||
CRIF*........................18 11 1 6 94- 65 23 (+29) | |||
Medle SK.....................18 11 1 6 75- 55 23 (+20) | |||
IFK Kiruna...................18 6 0 12 86- 94 12 (- 8) | |||
Kåge IF......................18 3 0 15 48-118 6 (-70) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Malmbergets AIF..............18 3 0 15 48-157 6 (-109) | |||
Luleå SK.....................18 2 1 15 53-123 5 (-70) | |||
1973 | - | 1974 | |
Division 1 | |||
8 | Kiruna AIF | ||
Division 2 | |||
Skellefteå AIK...............24 22 2 0 207- 63 46 (+144) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Piteå IF.....................24 17 2 5 170- 78 36 (+92) | |||
CRIF.........................24 14 3 7 117- 81 31 (+36) | |||
Medle SK.....................24 14 0 10 103- 76 28 (+27) | |||
IFK Kiruna...................24 13 1 10 106-106 27 ( 0) | |||
IFK Luleå....................24 11 0 13 123-122 22 (+ 1) | |||
Bodens BK....................24 9 1 14 90-101 19 (-11) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Kåge IF......................24 2 0 22 78-235 4 (-157) | |||
Munksund/Skuthamns SK........24 1 1 22 71-203 3 (-132) | |||
1974 | - | 1975 | |
Division 1 | |||
3 | Skellefteå AIK | ||
Division 2 | |||
IFK Kiruna...................20 17 0 3 149- 79 34 (+70) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Kiruna AIF...................20 12 1 7 111- 61 25 (+50) | |||
Medle SK.....................20 12 0 8 102- 70 24 (+32) | |||
Tegs SK......................20 11 2 7 92- 67 24 (+25) | |||
Bodens BK....................20 11 1 8 113- 92 23 (+21) | |||
CRIF.........................20 10 3 7 90- 72 23 (+18) | |||
Piteå IF.....................20 10 2 8 115- 75 22 (+40) | |||
IFK Luleå....................20 11 0 9 119-118 22 (+ 1) | |||
------------------------------------------------------------- | |||
Kågedalens AIF...............20 5 3 12 77-103 13 (-26) | |||
Granö IF.....................20 5 0 15 75-137 10 (-62) | |||
Malmbergets AIF..............20 0 0 20 47-216 0 (-169) |
Redigerad kommentar
1974 hade man nått fram och etablerade Elitserien och under den fyra division 1-grupper som så småningom utvecklades till Superallsvenskan.
Elitserien bestod av 10 lag inledningsvis, från 1987/88 12 lag och det blir alltså 14 lag från säsongen 2015/2016. Lagen spelade 36 matcher, sedan 40 matcher, och så vidare till nuvarande 55 matcher.
I slutspelet fick de översta fyra lagen delta och man spelade bäst av tre. Ett av lagen kunde alltså bli svenska mästare efter att bara ha spelat fyra matcher i slutspelet och vunnit dessa – och det inträffade inte sällan.
Division 1 bestod av 4x12=48 lag, från 1977 4x10=40 lag, från 1998 4x8=32 lag, från 1999 2x12=24 lag, från 2005 1x16=16 lag, från 2009 1x14=14 lag.
Kval till Elitserien har varierat under åren. Ofta har det varit fråga om varianter av PlayOff, och ofta har det avslutats med en avgörande kvalserie. Ibland har lag från Allsvenskan garanterats avancemang men sedan lång tid har bottenlagen från elitserien haft chans att hålla sig kvar. En tid körde man med att bottenlagen i Elitserien fick kliva av efter halva serien för att därefter spela i en serie med de bästa lagen nedifrån resten av säsongen, för att avgöra vilka som fick bli med i nästa års elitserie. Färjestad har exempelvis tvingats delta i sådant, Skellefteå AIK förstås också. Och nu blir det alltså playoff efter Superallsvenskan, följt av matchspel bäst av sju mot bottenlagen i Elitserien.
Från och med 1974 har vi alltså en ordentlig organisatorisk struktur för hela landets elithockey där eliten inledningsvis bestått av 10 A-Elitlag och 48 B-Elitlag vilket successivt utvecklats till 12 E-Elitlag och 14 B-Elitlag.
I början av sjuttiotalet fick byggandet av ishallar rejäl fart och det innebar att i och med det kunde hela landet delta på ett helt annat sätt. Tidigare hade ju vädret haft betydelse, t ex genom tillgång till isar att spela på och svåra/milda vintrar och så vidare. Dessutom hade transporterna utvecklats och det blev lättare för lag från översta Norrland att delta: under lång tid hade man ju inte ens fått vara med och även när man väl kommit med var trösklarna fortsatt stora för norrlandslagen som tilldelas någon enstaka division 2-liga etc där det var ett nålsöga att komma igenom för att nå division 1, men det hade successivt blivit bättre och fr o m bildandet av Elitserien och därefter av Superallsvenskan utvecklades den svenska elithockeyn till att bli organiserad på ett sportsligt sätt för hela landet.
Försöksserien 1949-1974
Den tidigare historien för svensk elithockey är förstås mer att se som ett experiment. Men från 1949 och framåt togs allt fler steg i rätt riktning till man var framme 1974 och Elitserien startade.
Den här ”Försöksserien” var förstås inte alls framme inledningsvis eftersom bara lag från södra halvan av Sverige fick vara med. Men geografin utvidgades, lag från medelpad-ångermanland (Wifsta/Östrand – sedemera Timrå – från 1949; Alfredshem – sedemera Modo – från 1952. släpptes in.
Och 1951 bildades en ”Norra Norrländska Division 2” bestående av lag från Norrbotten och Västerbotten och under hela fortsatta ”Försöksserien” var en av divisionerna bestående av lag från Norrbotten och Västerbotten. Fram till 1954 innebar vinst i den nordligaste gruppen (som hette varierande t ex ”Norra”, ”Norra Norrländska”, Norra B”) bara ära.
Först f r o m 1955 fick man också chansen att delta i kval med segrarna från alla sydligare divisioner plus bottenplacerade i Allsvenskan, för att nå nästa säsongs Allsvenska. Men från att tidigare varit definitivt uteslutna var lagen från norr även fortsättningsvis relativt avstängda genom att söderlagen favoriserades genom att ha fler division 2-serier vilket innebar att i praktiken var det bara ett enda lag från Norrbotten och Västerbotten som gavs chansen varje år.
Jag är ju mest intresserad av lagen från Norrbotten och Västerbotten så nu koncentrerar jag beskrivningen för dessa lag. Från 1951 har vi en division 2-serie och från 1955 får vinnaren chans att kvala till Allsvenska serierna. Numerärt har vi följande uppgifter, och nu kör jag fr o m 1951 när vi fick vara med-
Division 2 1951-1974 8 olika Division 2-grupper
8 grupper. En av dessa grupper, den nordligaste bestod av lag från Norrbotten och Västerbotten. Men IFK Umeå och Teg blev placerade i den näst nordligaste gruppen, så mest korrekt är att ange att den nordligaste gruppen bestod av lag från Norrbotten och norra Västerbotten.
Antal lag i division 2
Från 1952 6 lag; totalt 8x6=48 lag
Från 1958 8 lag; totalt 8x8=64 lag
Från 1962 10 lag; totalt 8x10=80 lag
Från 1965 12 lag; totalt 8x12=96 lag
Från 1968 10-14 lag; totalt c:a 100 lag
Division 1 1952-1975 2 olika Division 1-grupper
Norra och Södra Division 1 alltså.
Sista året 1974/75 slogs de båda ihop för att de tio bästa skulle få plats i kommande Elitserie. Intressant att notera att i denna serie där de starkaste lagen skulle identifieras för att bilda den nya serien fick vi placeringarna 1-5 Brynäs, Leksand, Skellefteå, Timrå, Modo 6 Färjestad 7 Frölunda 8-10 AIK, Djurgården, Södertälje. De norrländska lagen som tidigare inte ens fått delta men som släppts in steg för steg senaste 20-30 åren visades nu vara landets bästa…Vilket illustrerar att den organisatoriska strukturen länge varit orättvis eftersom norrlandslagen alltid haft svårare trösklar för att nå fram och söderlagen osportsligt nog haft fler platser upp till högre nivåer i svensk hockey.
Antal lag i division 1
Från 1952 6 lag; totalt 2x6=12 lag
Från 1956 8 lag; totalt 2x8=16 lag
Kval till division 1 1952-1975
Under en tioårsperiod 1952-1961 flyttades 2 bottenlagen i norra och 2 bottenlagen i södra direkt ned till division 2. Fyra lag från division 2 ersatte alltså och de kom från en norra kvalserie och en södra kvalserie (men märk väl att den nordligaste Division 2-gruppen inte hade rätt att uppflyttas första åren…).
Under 1962-1965 spelade de 4 lägsta lagen i båda divisionerna en enkelserie på 8 lag och de 4 nedersta flyttades direkt ned i Division 2 och ersattes av 4 lag från division 2 efter en norra och en södra kvalserie.
Under 1965-1969 åter till första systemet: de två lägsta i vardera division nedflyttades direkt och ersattes av 4 lag, från södra och norra kvalserien.
Under 1969-1973 spelade de 4 lägsta i norra Division 1 en kvalserie och de tv lägsta då direktnedflyttades och ersattes av 2 lag från norra kvalserien bestående av de fyra division 2-vinnarna i norr. Motsvarande gällde för södra halvan av landet. 1974 slogs dock nedflyttningsserierna ihop och 2 lag nedflyttades och ersattes.
Slutspel för SM 1952-1975
1952-1955 vinnarna av Division 1 Norra och Södra möttes i final om bäst av 3 matcher.
1956-1961 lag 1-2 från norra och lag 1-2 från södra spelade SM-dubbelserie 6 matcher för varje lag.
1962-1965 lag 1-4 från norra och lag 1-4 från södra spelade SM-enkelserie 7 matcher för varje lag.
1966 lag 1-4 från norra och lag 1-4 från södra spelade SM-dubbelserie 14 matcher för varje lag.
1967 lag 1-4 från norra och lag 1-4 från södra spelade SM-slutspel med bäst av tre matcher i kvartsfinal, semifinal och final.
1968-1969 lag 1-4 från norra och lag 1-4 från södra spelade SM-enkelserie 7 matcher för varje lag.
1970-1973 lag 1-4 från norra och lag 1-4 från södra spelade SM-dubbelserie 14 matcher för varje lag.
1974 lag 1-4 från norra och lag 1-4 från södra spelade SM-trippelserie 21 matcher för varje lag.
1975 lag 1-4 från de nu ihopslagna Division 1-serierna spelade slutspel med bäst av tre matcher i semifinal och final.
När det gäller Oserien var det inledningsvis ingen ordning alls. Det handlade om ett lokalmästerskap för Stockholmsområdet bara, där Hammarby, Södertälje, AIK, Göta och Djurgården vann. Först spelade man en ”serie” med ett handfull lag men det varierade. En del år blev det bara 1-3 matcher spelade och man gick direkt till ”slutspel om svenskt Mästerskap. Till detta slutspel kunde andra kvarteslag från Stockholm bara anmäla sig och hoppade in. Ofta var det slutspel i form av en enkelserie, ibland körde man utslagning bäst av två o s v, det blev som det blev och en ”Svensk Mästare” utsågs. Ta t ex 1925. Då avbröts serien pga dåliga isar bestående av åtta lag där en del lag spelat en match bara, Sedan körde man ”SM-slutspel” för åtta klubbar. Södertälje och Västerås lirade bara totalt två matcher var under året, sista matchen gällde ”final” och där blev Södertälje ”svenska mästare”.
Fram till 1927 kallade man denna ”elitserie” för ”Klass 1”, därefter hetta den faktiskt ”Elitserien” fram till 1935, och sedan kallades den för ”Svenska serien” fram till 1948.
Det var alltså under lång tid i princip ett lokalmästerskap för Stockholm. Från 1944/45 breddade man till två serier: Division 1 Norra och Division 1 Södra, med sex lag i vardera. Fortfarande var det som regel bara Stockholmslag, men mot slutet av perioden plockades några ytterligare lag ibland med. Västerås hade ju redan gästspelat. Nu var Surahammar med något år, Mariefred, Sandviken eller Mora.
Sammanfattningsvis var det alltså ingen riktig ordning och reda på ”den svenska hockeyeliten under de första 26 säsongerna och det är förstås inte rättvist att kalla det där för en serie för landets elit. Jag kallar därför perioden för Oserien.
Under ”Svenska serien” utvecklades Divisions 2-grupper. I början av 40-talet fanns bara tre sådana men fram till 1948 hade 6-7 stycken bildats.
Inledningsvis var det förstås bara Stockholmslag väsentligen i Division 2 men det bildades en ”Division 2 Norra” där även lag från Gästrikland fick delta och snabbt dominerades den av Brynäs, Strömsbro, Gefle IF, Gävle godtemplare, Huge, Sandviken, Hofors, Sandviken.
Från 1945 släppte man också in ”Division 1 Dalagruppen” och lag som Mora, Leksand, Rättvik, Falun, Brage, Hedemora fick chans att delta i Elithockeyn.
Nu hade man alltså breddat uppfattningen om Sverige och lag från Gästrikland och Dalarna fick delta i seriesystemet och kunde avancera till högsta divisionen, den ”Svenska Serien”. Men där gick gränsen. Lag högre norrut, från den vildmark som övre halvan av Sverige innebar, släpptes inte in…
Den svenska hockeyeliten 1922-2014
När man diskuterar hockeyns historia i Sverige, och vill diskutera om man tillhört eliten under den historien, är det nödvändigt att ha en viss insikt om hur hockeyn i landet organiserats under denna tid.
Om någon hänvisar till bedrifter utförda för 50-60 år sedan kan man annars uppfatta att ”lag X tillhörde högsta serien, lag Y lyckades i slutspelet” att det motsvarar vad lag X eller lag Y skulle ha lyckats med under den struktur som gällt under senaste generationerna, dvs en elitserie med 12 lag varav 8 deltagit i slutspelet om SM, numera som matchserier på bäst av sju under kvartsfinal, semifinal och final, samt närmast under en Allsvensk serie på 16 lag inklusive att 0-2 lag avancerat från den nedersta eliten på 16 lag till den översta eliten på 12 lag årligen.
Så är det förstås inte.
Organisationen av hockeyn i Sverige har varierat väldigt från år till år men kan något så när beskrivas som tre perioder:
1. 1922-1948 Period 1: 26 säsonger av Oserien.
2. 1948-1974 Period 2: 26 säsonger av Försöksserien.
3. 1974-2014 Period 3: 40 säsonger av Elitserien (SHL)
Redigerad kommentar
Sven.Savage:
Lyfter på den imaginära hatten och säger stort grattis till en imponeranade insats av Luleå i går kväll!
Ni tycks ha något intressant på gång....
Lindberg Råkkar: NSD skriver om matchen. "På bortais föll Luleå Hockey mot finska ligavinnaren Kärpät med 1-4. Mycket på grund av att när motståndaren skruvade upp tempot och spelade tufft så vek SHL-laget ner sig. Därför samlades laget i omklädningsrummet och smidde en hemlig plan inför returmötet i Coop Norrbotten Arena: Om Kärpät spelar fysiskt – svara då med ännu mer fys."
Marcus Fagerudd:– När de började smälla på lite så vek vi typ ner oss och svarade inte på det. Vi kom överens nu att om det blir likadant igen så svarar vi på det. Och så blev det. Det var något i snackade lite om innan matchen, säger Marcus Fagerudd.
Emil Sylvegård: – Jag såg bara att "Foppa" blir överkörd bakifrån mitt i huvudet. Det är väl lite min roll att stå upp för laget. Jag fick tag i honom och visade att man gör inte så mot Luleå. Det kommer göra ont att möta Luleå Hockey den här säsongen, säger Sylvegård.
Fantastiskt! Det här har vi längtat efter! Jag har mått så otroligt illa när motståndarlag använt farligt spel och utsatt våra spelare för risk att få svåra skador som hjärnskador, knäskador och annat - och speciellt när vi stillatigande stått och vänt andra kinden till eller bara gormat lite.
En av oss lulesupportrar alltid älskade spelare var Sergej Bautin. Om någon motståndare betedde sig oacceptabelt mot en av våra spelare fick de med Bautin att göra. Även om han inte var på isen hoppade han in från båset, flyttade undan de som stod i vägen och fick tag på den fulspelande motståndaren och spöade upp honom rejält.
Shayne Toporowski var en annan som kunde stå för det, men hans tid blev tyvärr kort hos oss och när han spöat upp en motståndare som stått för en ful knätackling åkte han på tio matchers avstängning av PK-fjollorna i dåvarande disciplinämnd.
En annan hjälte, en av de allra största är Fredrik Svensson. Tänk när han och Luleå spöade upp Djurgården som myglat mot oss i åratal innan! Eller i slutspelet 2013 då Värsta Köplustan, eftersom de höll på att förlora mot oss, började köra med våldsamma överfall. Då spöade Fredrik upp några Köplustor och utmanade kaptenen ledarfulspelaren Joel Lundqvist på fight i fullsatt Scandal-I-Analium, men denne gömde sig bakom en linjedomare och därefter vek Köplustan ned sig och krossades av oss.
Jag tycker att det låter alltmer spännande med Luleå denna säsong. Tycker att vi har god chans att ha klart bättre backuppsättning i år och vidare kommer vi att behålla strategien och spelsystemet för att försvara oss. Framåt har vi förstås tappat spetskompetens men allvarligt talat kunde vi i fjol neutraliseras framåt ganska enkelt när motståndarna punktade Klasen: nu har vi lite olika typer av blandade linor på gång: en konstruktiv lina med typ Zaar, Wallmarj. Klasen, en tyngdlina med Petrell, Granström, Dixon - eller kanske Sylvegård. En snurrlina med trillingarna. Och en brunkarlina med lirare som Fabbe och Foppa.
Plus då att vi blivit betydligt tyngre och under matcherna hittills har motståndarspelare gått ut i omklädningsrummet och lämnat match sedan de utsatts för justa tacklingar från Luleås fysiska spelare:-)
Det här kanske trots allt kan bli ett väldigt intressant år:-)
Det var kul att sänka den 67-årige SS-apan igår. Liksom jag pulvriserat alla hans tidigare lögner med fakta, var det nu dags att krossa gammelfarbrorns lögner om Apans aaaaanor.
Dags att återigen skylta med pensionärstrollets , den påhittade akademikerns magplask, ljugaräcklets Apan som skryyyyyter med sina insatser och presenterar sina bästa insatser år för år:
1948-49 Distriktsmästare
1951-52 Distriktsmästare
1953-54 Distriktsmästare
1954-55 Distriktsmästare
1955-56 Distriktsmästare
1956-57 Distriktsmästare
1958-59 Distriktsmästare
1959-60 Distriktsmästare
1960-61 Distriktsmästare
1961-62 Distriktsmästare
1962-63 Distriktsmästare
1963-64 Distriktsmästare
1973-74 Distriktsmästare
Nu snackar vi om en historisk storklubb på legendnivå, som t o m spelade DM-finaler! Hihihihi
"Skellefteå AIK" påstår de sig heta, bildade 1921 tihihihihi och fortsätter kalla sig "AIK" trots att de skrivit på avtal med riktiga AIK att sluta stjäla och kopiera deras namn.
Man har ju bytt namn som en glädjeflicka byter kläder, men Oh! Oh! Oh! ropar de båda lögnaktigt, Bäst! Bäst! Bäst!
Naturligtvis borde de ju kalla sig Skellefteå IF i stället. Det laget började ju med hockey långt innan Skellefteå AIK och numera, när de båda gått ihop, borde de ta namn efter det av de två lagen som har längst aaaanor. Och sluta tjafsa med att stjäla AIK:s namn.
Lindberg Råkkar: Ja, vi som räknat bort att laget skulle fungera i år. Pusselbitarna börjar ramla på plats och laget levererar bättre än man räknat med. Att slå starka Kärpät är inte dåligt. Ledin Zaar-Wallmark kan bli giftiga. Trinsen Abbott kanske fungerar bättre. Tyngdkedjan är tuff att möta och backarna likaså. Att Robin börjar träna is gör att man hoppas han kommer tillbaka under säsongen.
Jag har lika svårt som Daniel som du, skulle hellre sett Berguven kvar. Men lirar han på hög nivå och blir stabil och supportrer för sitt hemmalag Luleå så OK. Men trevligt att se att vår egen Joel var så fin igår. Hoppas att Joel får tillräckligt med chans under året.
DansbandsWolf: He he, aporna har inga vänner, troligen eftersom de är så opålitliga och ljuger så förbannat. I fjol supergnällde apsupportrarna när backen Rasmus Edström lirade med Burkölen, då han inte fick spela för Apan. Till slut landade de med att han fick lira för pite i division 1. Vi har ju också hört om Apgrabben från Apschtaan som gick i Apschtaans hockeygym och ville spela för Luleå. Då tvingades han byta om i ensamt rum på hockeylektionerna och ha sin prylar slängda i sin skrubb. Läraren - utlånad från Apklubben och fortfarande kvar i samma position - förklarade att det var OK om han gick till pite, men luleå? No no. Apan ändrade inte på det där förrän media fått reda på det och det kom ut i offentligheten.
Under årsmötet förklarade CyrBert för apsupportrarna att "Apan aldrig med skulle låna ut folk till Burkölen". Nu har nämnde Edström valsat i media senaste dagarna och ryktena har sagt att han går till Burkölen fast Apklubben hatar nämnde Burkölen liksom de hatar Luleå och MooDoo.
Och idag kom de ut ur transfergarderoben. På Apans hemsida skriver de:
"Skellefteå AIK har kommit överens med Rasmus Edström om att han kommer att hyras ut till Allsvenskan under säsongen 2014/2015."
Men till vilken klubb gick han? Schhhhhhhhhh!
De är för fåniga, de små aporna.
Sven.Savage: Utan att ha sett något från matchen så kanske det finns lite hopp. Två matchstraff vittnar ju om att det går åt rätt håll hockeymässigt dvs mer känslor på isen. Vi mot resten mentaliteten kanske kan komma tillbaka, synd att Rönnken döda allt mitt hockeyintresse för Luleå med sin gnethockey.
Just den biten är svår att jobba bort, likaså att se Daniel Larsson spela matcher för oss, det kommer jag aldrig någonsin kunna acceptera.
Luleå Hockey slår starka Kärpät med 3-0. Imponerande!
Skellefteå AIK/IF Hockey Club/Stingheads bryter ihop och hotar med gruvarbetarna. Den 67-årige SS-apan ökar på medicineringen och kryper under täcket!
Wallmark äger loss i PP och Johan feministen Forsberg sätter 3-0!
Bagdad-Bob gråter...
Sven.Savage: Text ifrån Kurirens referat:
"Kärpät-klacken sjunger med i hatar Skellefteå eller rättare sagt så är det de som drar igång ramsan och Luleåklacken är inte sen att hänga på."
Verkar som saik är illa omtyckta även i Finland. Marklundarna har inga hockeykompisar norr om Övik varken i Sverige eller Finland. Möjligen ibland 60-plussare i Pite pga att stora delar av saiks ledning kommer från Pite. Själva klarar de ju inte av att odla fram egna ledare utan importerat inte sällan från Norrbotten.
Nu ser man Luleå möta Kärpät igen. En träningsmatch, men i högsta grad intressant.
Kärpät är sannolikt Europas bästa lag just nu, överlägsna vinnare av SM-liiga och finskt slutspel och sannolika vinnare av den där j-a champions.
Och Kärpåt vann träningsmatchen mot Luleå för några veckor sedan, och vann matchen klart.
Frågan är om Luleås lagspel och ork förbättrats nu och här har vi en riktig värdemätare. Inte som att spöa köpelaget Apan...
Sven.Savage: Njae...lita på å lita på...har hört det från vad jag själv kan tycka är säker källa...en sak är dock säker han är då ingen "tjockis" som fått specialträning av fystränarn...
Å vad det gäller "mitt" lags vara eller inte så kommer då inte jag tro nåt speciellt om hur det går denna säsong förrän efter 10-15 matcher in...en sak är dock säker...repris på de snaste två säsongerna blir det icke...å ej heller strykgäng...