Luleå HF

SHL · 118144 inlägg · 891 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Portello: håller med, känns lite konstigt med slutspel utan Luleå. Man är ju van att vi är med i alla fall de fyra första matcherna, ibland till och med fem :-)

Ett tips av ett annat slag om man har Canal+ och inte har testat det förr är att kolla Målextra på Canal+2, där visar de alla målen så fort de har fallit. Som radiosporten fast med bilder.

HV-Schtaan 4-2
DIF-LHC 4-2
TIK-Modo 3-4
VF-FBK 3-4

Och ikväll så börjar slutspelet. Och i år utan Luleå. Känns lite underligt, men efter allt som varit den här säsongen så får man vara glad över en tionde plats i tabellen.

Man kanske ska försöka tippa hur man tror kvarfinalsserierna går:

Timrå-MoDo : Tror att Timrå åker ut igen mot Modo. 4-2 till laget från Ö-vik.

Skellefteå-Hv71: Hv71 borde ta hem det här rätt enkelt. Om Skellefteå inte vinner ikväll tror jag Hv tar hem det i raka matcher. Så 4-1 eller 4-0 till Hv.

Djurgården-Linköping: Tror jag blir en jämn tillställning. Men jag tror att LHC till slut vinner. Ska vi säga med 4-3?

Frölunda-Färjestad : Vad ska man tro om den här serien? Hoppas och tror att laget från Göteborg vinner. 4-2 i matcher.

Linkan: ja, den var verkligen positiv. :)

Härligt, Lövva:
En "State of the Union" fast för hockey-vm.

Den 15:e februari smygstartar VM med spel i det mindre kända E VM som äger rum i Bosnien. I E VM deltar endast tre nationer. Inga av nationerna är väl direkt förknippade med ishockey så det skall bli intressant att följa. Dem deltagande nationerna är Grekland och Armenien och värdlandet Bosnien. Vinnaren i E-VM får boka flytbiljetter till Luxemburg där D-VM avgörs med start den 31:a mars.

Deltagande nationer där är: Vinnaren i E -VM, Sydafrika, Nord Korea, Mongoliet, Turiket och värdlandet Luxemburg. Sydafrika är favoriter på förhand!

C VM avgörs i två länder. Australien och Rumänien. I Rumänien spelar förutom värdlandet även Irland, Serbien, Belgien Bulgarien och Israel. Hemmanationen är storfavorit i gruppen med Bulgarien och Serbien som främsta utmanare.
Nere i Australien spelar förutom värdlandet även Spanien, Kina, Nya Zeeland, Island och Mexico. Gruppen tippas bli väldigt jämn men med lite fördel för Australien i kraft av hemmaplan. C-VM startar den 7:a april.

Även B-VM avgörs i två länder, Japan och Österrike. I Japan spelar förutom värdlandet även Kroatsien, Ukraina, Estland, Ungern och Litauen. Ukraina är favoriter men får se upp med Japan och Ungern.
I Österrike deltar förutom värdlandet även Holland, Kazakstan, Storbrittanien, Polen och Sydkorea. Österrike är naturligvis mega favoriter men får se upp med Kazakerna och Polackerna. B -VM startar den 13:e april

A-VM spelas som bekant i Kanada och börjas spela i fyra grupper. Så hör ser grupperna ut:

Grupp A: Sverige, Vitryssland, Schweitz och Frankrike

Grupp B: Kanada, Slovenien, USA och Lettland

Grupp C: Slovakien, Norge, Tyskland och Finland

Grupp D: Danmark, Tjeckien, Ryssland och Italien

Vm spelas i Quebec och Halifax och äger rum mellan den 2:a maj och 18:e maj

Bolivar: Chabada deltog ju i Channel One Cup (eller var det Karjala?) men blev som bekant skadad. Vet egenltigen inte hur Chabadas landslagsstatus ser ut. Lite märkligt känns det då Tjeckien har relativt lite rotation i trupperna om man jämför med Sverige. Tycker han borde vara given.

Men vet ju inte helle rom han har tackat nej till denna tungering

Lövva: Är det någon som vet hur det är med Chabada och landslaget? Tycker definitivt att han platsar där. Han har ju iofs spelat i någon av turneringarna och dom kanske gör lite som Sverige, låter fler prova för att se hur de fungerar i internationella matcher. Eftersom han blev skadad sist är det ju tacksamt att han är kvar i Luleå men för hans egen utveckling kan det ju vara bra med landslaget också.

Kul att Pelle fick avgöra. Tycker han jobbade stenhårt hela matchen och skapde även en hel del.

Och Videll fortsätter att imponera, bara målen som saknas. Samtidgt måste man konstatera att Tjeckien är en hockeynation med problem

Lindberg Råkkar: Jag har pratat lite med Kristoffer och hans pappa då mina familj känner dem, och jag blir inte förvånad om han väljer luleå(förutsatt att ni spelar i es nästa säsong), eller något annat lag heller för den delen. Han är en riktigt skön kille som går sina egna vägar, han skulle mycket väl kunna lägga rören på hyllan också. Men det är inte så troligt ändå.

"även om han inte stannar mer än 2-3 år innan NHL", tycker du 2-3 år är lite för en av sveriges bästa backar i hans kull? Sen att han inte kommer dra för att spela sig in i nhl via farmarligorna är jag dock säker på.

Lindberg Råkkar:

Här finns en länk från Kuriren om Berglund.

Jesper Jonsson: Det vore ju ett väldigt tungt avbräck om han blir borta en längre tid. Intressantare verkar ju vara att man visar intresse för Berglund i Löven så här tidigt i alla fall om man ska tro aftonbladet.
Vore ju bra om det kunde bli så för han känns som en jäkligt bra lirare att bygga vidare på även om han säkert inte stannar mer än 2-3 år innan NHL.

VI kan även skicka Nagander åt andra hållet så han får lira en hel säsong med matcher istället för att sitta och nöta bänk för 4:e säsongen. Sånt gynnar ingen, iofs kanske hans kontrakt går ut nu men orkar inte kolla upp det.

björn power: Ja nu slank han iväg och lyckades bli skadad.

Och vill det säga illa så är han bort en stund.

Under gårdagen spelades det, utöver LG Hockey Games, även en rad andra landskamper. Här har ni resultaten:

Österrike - Italien 3-2
Slovenien - Vitryssland 2-3
Lettland - Polen 3-1
Norge - Litauen - 9-3
Frankrike - Storbritanien 4-0

Även fredagen bjöd på några landskamper:

Österrike - Lettland 3-4
Ukraina - Ungern 6-2
Polen - Italien 1-2
Kroatsien - Holland 0-1
Frankrike - Norge 0-3

Aliline: Håller med, kul att se :-) Stämingen verkar det ju inte vara något fel på i alla fall.

Lövva: Men Nyström är ju ett skämt, ids inte ens läsa hans krönikor längre. Tacka vetja Hockeysverige.

Funderade över en sak angående herr Nyström. Han tycker det är låg nivå av Wikegård att blanda in Sjödins fru ang. Sjödins petning i Brynäs etc. Kan det då vara så att Nyström ej känner till bakgrunden till det hela? Är väl ganska uppenbert att folk kommer att påpeka att Tina bör skriva in en insändare till lokaltidningen om att Tommy bör få löneavdrag pga hans dåliga insattser på sistone. Är väl en fullt logisk konsekvens av det hela som tog fart i sommras

Andra perioden måste vara den sämsta perioden ett svensk landslag har gjort sen Hardy Nilssons dagar som förbundskapten

Skellefteå - Luleå den 1:a mars (omg. 51) är redan utsåld. Enda biljetterna som finns kvar är de biljetter som LuleåFans förfogar över. (Totalt 150 st)

distanserad: Äsch, vi tar sista slutspels platsen och sen åker vi 4 raka mot er, så är allt som vanligt igen:-)

distanserad: Skönt att du säger det. Då finns det med andra ord hopp för Luleå

Portello: okej hitta den idag

tk75: Länge sedan Lövva länkade till den. Men bättre sent än aldrig :)

distanserad: denna hitta jag på hockeyligan
The almost complete Larose story: The beginning

Bolivar: Aldrig. SSK slutar 8:a med god marginal.
Klassen bättre än övriga.

JanT: Kan nästan hålla med men jag vill nog lägga till SSK till lagen som är med och gör upp om plats 11.

JanT: I år trollas det inte med knäna utan i år är det ju en riktig trollgubbe ;-)

Portello: Har för mig att MIK hängde in 24 poäng på de sista 11 matcherna i fjol och lyfte sig från 12:e till 8:e plats.

Något liknande lär dom knappast prestera i år. Man kan inte trolla med knäna varenda j-a säsong.

Plats 11 står mellan SAIK/LHF/BIF.

Plats 12 är vikt åt MIK!

Lindberg Råkkar: Nu återstår för LHF att få till något "skavsår eller så" på den gode Pekka i Suomis laguppställning så att han åtevänder till LHF snarast!

Lindberg Råkkar: Hmm det sliter på dem tror jag.......

Lindberg Råkkar: Lika bra att janne stannar hemma och tränar med laget inför spurten. Han har ändå inte någon chans att ta en plats i vm-truppen

björn power: Alla spelare uttagna från bottenlagen verkar ha drabbats a mystiska åkommor ;)

Aliline: Enl Nordnytt i em är det läkaren som råder JS till vila pga hans ljumskproblem. Klok läkare han har den gode Janne :)

Linkan: Enligt ST så är han skadad.

Linkan: Står på hockeyligan.se. Ingen aning om han blev skadad igår.

Aliline: Har inte sett att han gjort det men jag tycker det är bra. Eller vart han skadad igår?

Någon som vet varför Sandström tackar nej till LG, är han skadad eller samma orsak som Rönnberg tackade nej för?

Portello: Alla lagen har nu kvar att möta alla lag en gång. Dvs, ganksa lika förutsättningar. Samtliga bottenlag har alltså detta i egna händer. Lär bli en spännande avslutning. Tror vi har en bra chans om Emil får gå in istället för Burström.

Man måste vara rätt nöjd med gårdagens resultat. Vi vinner mot Timrå samtidigt som Skellefteå och Brynäs förlorar. Synd att Färjestad inte kunde knyta åt säcken mot Södertälje. Men vi tog då in mot alla bottenkollegor och gick ifrån med två poäng mot Mora.
När det gäller Mora så kanm det nog bli tufft för dem att undvika kvalserien, men det sa jag också i slutet av förra säsongen och då gjorde dom en grym upphämtning. Men frågan är om dom klarar av samma sak den här säsongen?

Portello: Han var ju All star som back och en medlmåtta som forward :-)

Ser att fd Luleåspelaren Johan Tellström nu är klar för Hammarby.
Man kan inte annat än bli lite nostalgisk när man ser Tellströms namn komma på tal. Tala om en tränardröm, sätter laget i första hand. Dessutom behärskade han att spela som både forward och back.

zigge: vinhandlarn kan tacka gustavsson för att han gjorde första draget och dök med spaden för att stöta bort pucken, problemet var att han gjorde det för tidigt, långsamt och för tydligt. både du och jag hade kunna runda likadant. Såg snyggare ut än vad det var. Tycker Prestbergs uppfintning av Stana var snyggare.

Inställningen ja. det är problemet. Och det var FBK:s problem när jag såg dem i globen mot DIF också. Man var inte intresserad. DIF verkar vara bra på att tråka ut motståndarna innan match så de blir loja och ointreserade. Undrar vad de gör.

distanserad: Njaa, vinhandlarn's mål mot di Wärmlömske senast va väl inte så dåligt - LHC's problem är väl berg&dal-banan, LHF's är nästan bara nere i dalen nu.

Bolivar: Hade nog varit det bästa för Rönnberg att komma bort lite och få lite nya intryck istället för att harva omkring i igensnöade spår.

Tror jag. Liksom jag tror att det blir nyttigt för Mårtensson och Weinhandel att komma bort och lira lite landslag efter att ha lyst med sin frånvaro sista tiden vad gäller inställning och hockeykunnande.

In med ny energi, det är nyttigt. Speciellt om foppa skulle joina den kedjan... :)

Men inte Rönnberg och Luleå inte, de har ju en game plan man håller sig till. Det är ju trots allt jättebra att gnugga på utan att prova nya grepp.

Bolivar: Nja, han kan säkert höja Luleås boxplay yttligare någon nivå men någon frälsare lär han knappast bli.

Däremot tror jag han kan bli rugigt viktig i en ev. kvalserie då han är en spelartyp som vi verkligen behöver.

Och det enda ryktet just nu är att Kuriren tror på Emil Lundberg. Tror tyvärr inte att han kan göra någon skillnad mot idag. Dessutom har han varit skadad. Suck!

Rönnberg har i alla fall tackat nej till att vara hjälpcoach i LG Hockey Games. Se länk.

Trådbyte för det som inte gäller "Kvällens match (kan väl hålla på "etiketten" trots LHF:s taskiga läge) ".

Ryssarna vann med 4-1 och möter därmed Sverige i en av semifinalerna på fredag. Sifforna var lite i underkant då Ryssland var bättre än tjeckerna på precis allt. Tjeckerna mäktade endast med nio skott under hela matchen.

Sayusov var matchens stora gigant och lär orsaka en hel del problem för de svenska backarna på fredag.

Skall bli en rugigt intressant match

« · 1002966 · »