Luleå HF

SHL · 117654 inlägg · 890 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Lövva: Landslaget är totalt ointressant så länge det inte gäller VM, OS eller World Cup. Bara lägga ned dessa matcher under säsong då det är totalt förlegat, satsa på en 2 veckor camp innan stora turneringar där man startar med 35 spelare och därifrån tar ut ett lag. För vem orkar kolla på någon usel och tempofattig match mellan Sverige-Ryssland i november där man vet att Per Hållberg är med trots att det finns 75 backar som är bättre men som av olika anledningar inte är tillgängliga.

Lövva: Tja, var personerna i frågan står är ju klart, därom är vi helt överens. Däremot anser jag nog att NT kanske smäller lite högre än en del andra cuper trots allt, med den utveckling den haft. Det har inget att göra med om det är "små" eller "stora" klubbar som deltar, det handlar mer om upplägg och status. Men som du helt riktigt påpekar, försäsong är försäsong. Så även för 3kr. Tror inte Bengan matchat det bästa han kunnat uppbringa, oavsett NT eller ej. Tvärtom är det här ett tillfälle att testa lite nytt, på samma sätt som ES-lagen testar. Av den anledningen tycker jag det blir lite löjligt när man slår upp braskande rubriker om vilket uselt lag 3kr ställer på banan "på grund av De Stora Elaka Klubbarna".
Jag ser det här mer som en markering att man vill att 3kr respekterar klubbarnas arbete med säsongsförberedelserna lite mer, istället för att man ska skicka spelare både nu och då till diverse mer eller mindre viktiga matcher och turneringar oavsett vilken fas man är i med förberedelserna.
Helt klart har det gått inflation i alla dessa landslagsturneringar som ska spelas nu och då.

Larionov: Kan väl tilläggas att jag absolut INTE har något emot Nordic Trophy. Har själv suttit och sett ett x antal matcher i årets tunering och har funnit det väldigt rofyllt då mitt hockeyabsitens har legat på topp. Så jag ser absolut inget fel i tuneringen i sig utan bara den anledningen att det låter som om den är viktigare än alla andra tuneringar som "dem mindre klubbarna spelar" - vilket självklart ej är fallet. Försäsong som försäsong.

Larionov: Egen tolkning...njaaa. Tycker det låter ganska glasklart vars personerna i fråga står i ämnet.

Men jag kan hålla med dig om att det är lite konstigt att det inte är synkat bättre än vad det är mellan klubbarna och landslaget men samtidigt är det inte lätt då det konstant pågår olika försäsongstuneringar lite överallt.

Och nej, jag anser inte N T är viktigare än någon annan försäsongstunering så därför har jag svårt att se helgen som något sämre tillfälle än något annat.

Dock borde klubbarna få information ett år innan om när landskamperna är planerade och kan således planera sin försäsong efter det. Då skulle vi slippa gnället i tidningarna och framförallt få se ett betydligt slagkraftigare Tre Kronor och det sistnämnda tycker jag borde vara vara kärnfrågan för alla parter då dem trots allt representerar svensk hockey.

Bolivar: Och ändå var Wallin från FBK, Fransson från LHC samt Davidsson och Melin från HV med.

I övrigt, se mitt svar nedan.

Lövva: "Låter ju som det..."
Egen tolkning alltså.
Men OK, Du ser inte en annan anledning till denna clash?
Personlign tycker jag, oavsett vem som nu har rätt eller fel (om det öht finns någon), att det är ett underbetyg till alla berörda parter att man inte kan synka landskamper med försäsongsturneringar. Det borde ha kunnat lösas på ett bättre sätt. De lag som spelar NT spelar i övrigt ganska sparsamt med traditionella träningsmatcher, självklart vill man då göra det bästa av den turneringen. Och när då finalhelgen går samtidigt med landskamperna är det ganska givet att det blir lite friktion. Trots allt är väl NT den försäsongscup som lyckats bäst både ekonomiskt och sportsligt sett. För oavsett vad du tycker är faktiskt 2500 åskådare en fredag kl 15 en bra siffra, liksom 3500-4000 en lördag. För en träningsmatch. Faktiskt inte så långt från snittet för de "minst attraktiva" lagen i ES.

Larionov: Kommentar av Loob: "– Samtliga klubbar är jätteöverens om att vi ska spela slutspelet med ograverade trupper. Vi har redan pratat med våra spelare och de vet vår inställning, säger Håkan Loob. "

Larionov: Låter ju som det på diverse klubbdirektörer och sportchefer när Bengt-Åke ville ta ut en acceptabel landslagstrupp till matcherna mot Finland

Lövva: VEM har påstått att NT är viktigt? Bara nyfiken...

distanserad: Tror du på det själv? Han var den ende aktuella för att ni lipat om hur viktigt det varit för er med NT. Och jag håller med, vafan ska man spela med landslaget mitt upp i all teambildning?

Lövva: Storklubben lhc hade en spelare, fransson, som var aktuell för landslaget. LHC lät Fransson själv bestämma vad han ville göra. Han valde att åka till landslaget och LHC har uttalat att man stöttar hans beslut.
Så livsviktigt var det för LHC.

Stämmer. Jag hade håll tummarna för att ni skulle förlora. Det gör jag ju alltid - det vet du väl.

Bolivar: Eller så får du öva på att förså ironi.

distanserad: Verkar ju vara livsviktigt för er å övriga "storklubbar" i Sverige eftersom det gnälldes så mycket om att Bengan ville ha med spelare från N T klubbarna.

Hade vi varit med i N T kan jag bara antaga att ni hade verkligen hållt tummarna för att vi inte skulle vinna för ni skulle ju få lite svårare att värva upp våra stjärnor om vi fördubblade våran lönebudget

distanserad: Ja, vinnarna får 60 000 EUR och om du tror att det räcker till en trupp ens i allsvenskan får du nog sätta dig in i det hela lite bättre.

Lövva: Vad gäller turneringen i sig så kan jag inte säga att jag tycker den är livsviktig alls. Det är försäsong. Men allt är ju relativt. Prispengarna vi skrapar ihop är väl i närheten av hela Luleås lönekostnader för innevarande säsong, så OM ni hade varit inbjudna så hade den nog varit just det - livsviktig. För er.

Lövva: Vet inte om du tycker det är bra eller dåligt eller vad du försöker få till för poäng. Själv tycker jag 2500 är bra klockan 15.00 en fredag när folk jobbar. Du kanske glömde bort att många utanför din värld i piteå gör just det?

Lövva: eh.. you lost me. du får nog förklara lite närmre vad du försökte komma fram till där.

distanserad: Imponerande publiksiffra ni hade i den JÄTTEVIKTIGA semifinalen i Nordic Trophy. 2500, verkligen imponerad i en sådan livsviktig tunering.

För visst är alla andra här inne på hockeysnack medvetena om att Nordic Trophty är det absolut viktigaste som finns i denna hockeyvärld.

Portello: Same same. Passar lika bra på brynäs.

distanserad: Om du kollar på Enaranger så ser du att han inte håller på Luleå.

Enaranger: Lite av ditt tänk speglar Luleå Hockeys senaste åren och är den främsta orsaken till att ni sitter och pratar om kvalserien redan nu innan serien börjat.

Enaranger: Citat: /Jag säger bara "Rojjjaal liiiig"./

Vilket tydligen Osten förespråkar istället för en nordisk liga.

Ser du inte skillnaden?

Enaranger:Ja, och inte ens alla supportrar till lagen verkar vara överförtjusta. Om dom nu ska lämna elitserien så är det lika bra dom gör det så snart som möjligt.

distanserad:

Bara de lag som går med i en nordisk liga accepterar att börja om
i den lägsta serien, när den nordiska ligan blivit ett fiasko (som den kommer att bli) och lagts ner, så är jag nöjd.

Jag säger bara "Rojjjaal liiiig".
För hockey är ju mycket större än fotboll i Norge och Danmark.
Låt pajasräknenissarna hålla på.

Bolivar: Och vad skulle Osten säga? Får man eller kan man inte vara med och leka med de stora pojkarna - ja då blir människan bitter. Mänskligt beteende med andra ord. Precis som ditt Bolivar.

Och nu har de fem lagen FBK, VF, HV, LHC och DIF tagit bladet från munnen angående den nordiska ligan. På Svenska Ishockeyligans stormöte talade man om planerna.
Jag kan bara hålla med Osten att det känns inte särskilt intressant. Om publiken skulle svika är ju frågan om sponsorer och TV tycker det är värt mer än idag. Jaja, vi får se vad som händer framåt.

spud: Det återstår väl att se.

Skulla tippa på det blir säsongens sämsta publiksiffra
tom modos b-lag drar nog det dubbla

Jesper Jonsson: Antar att det är en stor törst efter att få se lite riktiga hockeyspelare, vilket kan vara en orsak till att Z inte är med.

spud: Varför släpa hit en bunt modospelare.

Vem fan vill betala för det

Ingen Gagne ingen Orsak gå dit

spud: Ok, varför är inte zäta med?

Cartman: Sportchef i modo..

spud: Spelar i....?

Cartman: Nej Z=Ecke Holmberg.....

spud: Z=henrik zetterberg?

spud:Noterbart är att Z blev petad detta år vilket är rätt naturligt efter hans svaga säsong. Victor Hedman Är upptagen med junior landslag och deltar inte.

Misströsta inte, ni kommer få se bra spelare.

Paddan: Självklart kan det locka ny publik till arenan. Alla medel är tillåtna:-D

LL: Var det verkligen nödvändigt att styla om Isodor och försöka göra honom till en popikon?
www.youtube.com/watch?v=Z47EUaIFrdQ&feature=related

Rätt kul intervju med förre LHF-spelaren John Wikström i NSD i dag:

www.nsd.se/sport/artikel.aspx?ArticleId=3864756

söderbergh: Up your ass när det gäller hela din existens. Din fråga var en ickefråga.

Jesper Jonsson: Kanske är läge att det blir 14 lag i ES. Eller så blir det bara mer urlakat vad gäller spelarkvalitet.

Jesper Jonsson: Dessvärre ligger det mycket i vad du säger.

söderbergh: Vi behöver ju just inte. Elitserien dammsugs ju på spelare så alla andra lag tappar ju i samma takt.

Blir inte mycket att kolla på i vinter

söderbergh: Epelepsi eller bara lite ivrig? Varför insisterar du på att använda smilys varje gång du skriver något även om du bara vill provocera!!?? TROLL!

Jesper Jonsson: Lyckas ni ersätta era spelarförluster eller har verkligheten hunnit ikapp er? Personlign tippar jag er som sist i elitserien. Känner mig mer tveksam vem som följer med er till kvalserien SAIK eller TIK.

Fet-Ecke: Fladdermus? Och ditt lags symbol symboliserar....Träskallar ;)

Jesper Jonsson: Fladdermöss menar du väl?

söderbergh: Troligtvis

Jesper Jonsson: Då får vi se fram emot spännande kvalseriemöten nästa vår ;)

söderbergh: Jag tror den gäspande valrossen mest är hungrig på rödhökar

spud: Jomen det gör ju faktiskt det.

« · 1060865 · »