Portello: Risken finns ju att du får den drömmen till verklighet fråga mig inte hur det ska gå till, men drömmare hade jag kallat dig om du fantiserat om Jagr, Straka du vet såna som Svenska Fåns alltid spekulerar om!
I nattens match mellan Islanders-Hurricanes så gjorde Justin Williams två ass.Verkar som att det går rätt bra för Justin iår.Skulle gärna se honom i Luleå igen. Tur att det inte är förbjudet att drömma.
Stackars SSK. Inget som man försöker sig på verkar ha annat än om möjligt kortsiktig verkan. Tidigare har man kört en hård linje med sina tränare - lyckas eller stick. Tränarna har misslyckats och stuckit. Sedan har man valt en kortsiktig lösning i båset.
Man insåg, smart nog, att det inte var någon särskilt långsiktig lösning. Nu försöker man anlita konsulter för att se vad man gjort för långsiktigt fel. Men man sparkar fortfarande tränare, fast utan att egentligen sparka dom. Man ställer istället numera kortsiktiga krav på sin sportchefstränare - det gamla beprövade lyckas eller stick.
Problemet är väl egentligen vem som ska ta ansvaret för allt som gått fel, är det alla tydligen klantskallar till tränare som anställts? Eller den som sköter spelar- och tränarrekryteringarna? Eller de som anställt denne för att göra det? Hur lång ska man gå?
Ja, jag vet ju inte svaret och är rätt nöjd med att inte ha nått ansvar i frågan heller.
Externa konsulter som ska lösa SSK's problem, låter som ett upplägg som bäddar för en tumultartad vår. Taavola med 1 år kvar på kontraktet sitter löst till, enligt artikeln kommer han få andra arbetsuppgifter nästa säsong om han blir kvar i klubben.
Sverige losade mot Finland i J-VM med 1-0. Målet gjordes med 25 sekunder kvar av förlängningen. Sverigen vann skotten med 49-21 och borde ha avgjort matchen lång tidigare. Nu väntar någon tråkig placeringsmatch. Det är som förgjort med J-VM tydligen.
I matchen mot Slovakien i JVM så fick Robin Lindqvist göra sitt första mål.Matchen vann Sverige med 6-0 och får nu möta Finland i kvartsfinal. Det låter betydligt enklare än USA eller Kanada.
Nån som vet om charterresan till Leksand igår blev lyckad och om det blir en ny till bortamatchen mot Mora? Såg att den matchen är på en lördag, så blir den resan av är mina planer att åka med då på 1500kr's varianten.
Paddan: Om jag får använda Luleå-halsduken så ska jag tänka på saken.
Äh fan mot LHC räknar jag kallt med att målnollan framåt ska spräckas, eller inte. Blir i alla fall premiär för mig att åka med hockeybussen till match 29 dec. Läge för att komma uppvärmd med någon julöl, burp!
Tja vad kan man orda om den här matchen annat än att det såg ut precis på samma sätt som det gjort den senaste tiden. Förtvivlat svårt att komma in nära motståndarmåetl och skapa bra målchanser och mål. Matchen påminde mycket om hur det såg ut mot DIF senast, mycket puckinnehav och lama avslut utan att skapa dom riktigt heta chanserna.
Dom få som spelade hyffsat ikväll var framförallt Wallgren och Frallan(ville väl visa upp sig för Kalixpubliken, Kalixbördiga som dom båda är) Renberg slet och kämpade på hela matchen i vanlig stil, spelar ingen roll att det var en betydelselös match full satsning i närkamperna från hans sida och ett par fina inbrytningar på mål. Men nog märktes det på spelet att det var många spelare borta speciellt på backsidan såg det osäkert ut utan Saravo, Skrbek och Obsut. Likså att spetsen framåt saknades i Bartecko, Orszagh och Nordquist.
På hela taget var det en tämligen blek insats av Luleå ikväll, ett par minuter i första perioden vaskades det fram 2 bra chanser Renberg fri och Nagander missade öppet läge i slottet. Sen dröjde det ända till sista 3 minuterna av matchen innan Luleå lyckade skapa tryck och vaskade fram ett antal bra chanser som borde resulterat i åtminstone ett mål.
Kan säga så mycket att jag börjar bli hyffsat less på att se Luleå nollas, 4de matchen jag sett nu med 0 mål framåt.
Portello: Ska åka iväg på 5-10 min, ett matchreferat får jag väl ta och knåpa ihop efter matchen då. Men räkna inte med att det bli Savage-längd på det hela ;).
Albert Hall: Trots att det blir ett tämligen profillöst lag som Luleå ställer upp på isen så tänker jag se matchen. Absitinesen efter hockey behöver stillas, dessutom kostar det inget i inträde. Säkert mer än 10 år sen jag var sist i Fururinken trots att jag åter är Kalixbo sedan 2003. Blir inget av att flytta till Luleå heller för har fått jobb i Kalix nu ,så jag slipper pendla till Luleå för att arbeta.
"Det kommer att märkas till nästa säsong att jag är klubbdirektör." "Arbetstider för spelarna – haha, väljer man att jobba i underhållningsbranschen så får man jobba när folk vill titta..." "Man måste hela tiden förnya matcharrangemanget." "Jag tycker inte man ska hälla i sig pilsner i mängder när man på hockey, däremot så krävs det nog restauranger och och möjligheter att ta sig en öl för publiken vill ha det." "Sluta snacka så förbannat utan gör nått. Nu." (Om vad han försökt införa i föreningen.)
Chrunak är inte sportchef. Enligt vad han själv sa när han tillträdde så kan han inte mycket om hockey (fast det tog inte många veckor innan han började uttala sig tvärsäkert om hockey ändå.) Däremot så kan han nog en massa annat. Han har titeln klubbdirektör.
Inte många lulingar inloggade just nu. Trist, jag som tänkte tipsa om att det om ett par minuter blir en lång intervju med Chrunak i P4 Norrbotten. Puls heter programmet tydligen. Kan vara intressant, karln är ju i alla fall inte rädd att säga vad han tycker.
Albert Hall: Mitt favoritstycke måste bli detta: "Slutligen vad gör du om fem år? - Ja du, om fem år har jag förhoppningsvis firat fyra SM-guld med Luleå Hockey och är på väg mot mitt femte. " Mycket bra inställning måste jag säga.:)
En mycket bra och intressant intrevju med Karl Fabricius (länken). Många kloka åsikter både om sig själv och andra. Tycker jag i alla fall. Gillar speciellt detta stycke:
"- Stämningen är mycket bra, men den har alltid varit bra här i Luleå och jag tror att det beror på att alla bor så nära varandra och vi reser mycket så det blir en ganska tajt grupp. Ifjol var det ju lite annorlunda med alla NHL-spelare men samtidigt så blev dom oerhört imponerad över stämningen i laget och det var något som de aldrig hade upplevt i NHL eller juniorligorna. Ett kvitto på att de trivdes var att Branko Radivojevic sa att han kunde tänka sig att stanna även om NHL drog igång, men nu fick han ett så pass bra kontrakt av Philadelphia Flyers att han hamnade där tillslut. Men det är ju en styrka av föreningen att de lyckas att få spelarna att trivas i laget."
Jag hade inte en aning om att Branko trivdes så bra i Lule. Däremot visste jag att han var han en spelartyp som jag älskar. Han och Justin Williams.
Tänk att Kalle dessutom fått stryk av Micke Johansson i Djurgården! ;-)
Bolivar: Så är det klart att Robin Lindqvist blev den ende Luling som får spela JVM.Det innebär att vi får spela med exakt samma spelare som innan upperhållet.
Linkan: Ja, i slutet var han både inne i förlängningen och efteråt när dom diskuterade antal straffar. Han hade då i alla fall Orszagh på ryggen även om dom inte visade någon närbild på ansiktet. Även kommentatorn sa hans namn några gånger.
Portello: Nejdå, han var dessutom lagkapten. Kommentatorn öste beröm över honom. Obsut fick spela en hel del, bl a i spel 3 mot 5. Såg bara bitvis av matchen så jag såg inte hur Orszagh spelade idag men han var med. Matchen gick till straffar och Lettland vann efter 1:a straffen. Stor diskussion antagligen om det skulle vara 3 straffar var eller ej. Så småningom avbröt man och Lettland blev vinnare.
Dragan 2k: dessutom har Hallin nu för tredje gången på tre säsonger fockat den tränare han själv har anställt... när ska han inse var felet egentligen ligger och sparka sig själv?
Ett av senare års säkrare tecken på att det lackar mot jul i hockeysverige är ju att Hallin tar klivet ner i båset, så även i år.
Påminner lite grann om Luleå's 3-tränarupplägg, Hallin tar ut laget och coachar forwards, Nyman backarna. Taavola, lägger upp träningarna och förbereder laget inför matcher.
Kanske tas ytterligare ett steg mot att slopa derbygrupperna nu. Kanske redan till nästa säsong? Förslaget går ut på att bibehålla 12 lag men att spela 5 gånger mot varje lag vilket ju ger 55 matcher. Problemet blir ju då att sex lag får spela 28 hemmamatcher och sex bara 27. Dessutom så kan det ju bli andra saker som ter sig orättvisa. Säg att ett bottenlag råkar få sina hemmamatcher i extraomgången mot topplag som man oftast i alla fall inte rår på och bortamacherna i huvudsak mot bottenkonkurrenterna. Inte särskilt rättvist.
Nej, det enda rätta vore ju en rak 14-lagsserie med 52 matcher. Jag är övertygad om att det enda skälet till att inte det blir av är stålar. Man vill helt enkelt inte dela TV-miljonerna på 14 när man kan dela dom på 12.
Portello: Åk med då. Kan ni mellanlanda på Öviks International kanske man ska följa med? Undrar vart planet har sin slutdestination? Dala Airport Borlänge, Mora Flygplats eller Siljans is?
Portello: Beroende på hur plånboken ser ut efter julhelgen, kan jag ev tänka mig att åka med, vore en riktigt kul grej.
Snackade med chefen på förra företaget jag jobbade på, han tyckte det hela var mycket lyckat och skulle mest troligt åka nåde på Mora och Leksands-resan.
Albert Hall: Jag har då i vart fall slutat fundera kring dom där banorna nu efter att det blivit alltför uttjatat av media hit och dit. Sticker han så sticker han, inte mer med det. Får ju hoppas att man kollat upp och har en ersättare klar ifall det händer. Vore tex inte lyckat om han stack 17 dec 1 dag efter transferfönstret stängs, eller än värre 1 feb då sista fönstret stängs.
Med tanke på att flera klubbar varit på jakt efter Orszagh så tror jag nog att du snart får reda på att det finns något kryphål i det hela, oavsett vad IIHF säger.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?