Luleå HF

SHL · 117723 inlägg · 890 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Newplayer:

Ja, helt klart. För 1,6 mille + Nordquists nuvarande lön så värvar man nog en en hyggligt bra center på två år. Fast Nordquist är ändå alltid Nordquist.

När han värvades till LHF så kunde jag inte drömma om att han skulle bli så bra som han blivit. Inte ens hälften faktiskt. Jag minns dessutom att L-G Niemi i P4 Norrbotten (och numer tydligen webradion också, även om jag aldrig hört honom där) avfärdade honom totalt. Det är nog ibland tur att det finns folk inom klubben som kan mer hockey än vad jag och Niemi kan.

Albert Hall: Vi får ju en del pengar ifall han åker, alltid nåt. Men jag tror inte han spelar med Luleå nästa säsong.

Är rätt kul att se på poängligan just nu.Tre lulingar bland de tio bästa (Nordqvist, Bartecko,Renberg)

Undra när det hände senast. 

Albert Hall: Hehe, nejdå, det var inte av någon annan anledning än att vi tyckte att han såg plågad ut när han åkte omkring på isen.

Men onekligen har Renberg gjort en imponerande säsong trots att han klivit av i ett antal matcher och inte kommit till spel i ytterligare några. 

För egen del önskar jag att mannen med u:et någon gång kunde få PP-spelet att fungera, men jag har för mig att det var någon som presenterade statistik där det framgick att det i princip bara var sista säsongen i Mora som det lag han coachade hade bra utdelning i PP.

Intressant förresten att notera att de tre första målvakterna i räddningsprocentstatistiken samtliga är målvakter i den norra derbygruppen.

Paddan:

Jag håller med. Renberg ser stel ut på isen. Järnspettshandleder bland annat. Men han har ändå gjort 33 pinnar den här säsongen hittills. + 9 har han också åstadkommit. Jag förstår att inte ni Modoiter vill ha honom insläppt på isen.

Mannen med det underliga u:et gav annars Renberg otroligt mycket beröm efter gårdagens match:

"Det är inte ofta jag uppmärksammar en motståndare, men Mikael Renberg - vilken spelare! Att som lagkapten jobba så stenhårt varje byte och samtidigt vara som en bålgeting framför mål. Han betyder mycket för Luleå, berömde Modo-tränaren Harald Luckner efter slutsignalen." (Länken)

Annars så tycker jag att han borde ha ägnat mindre kraft åt att kritisera domare och att beundra motståndare och istället sett till att hans eget lag fortsatt att spela lika bra som dom gjort i dom två första perioderna.

Albert Hall: Aha, där ser man. Tja, när LHF senast spelade i Kempis så undrade jag och mina bänkgrannar varför Lener överhuvudtaget släppte in Renberg på isen, för något stelare och mer obekvämt på isen har jag nog inte sett... ja, fram till att Pehr Claesson dök upp.

"mannen med det underliga u:et" hmm, inte finns det väl något u i Freddan? 

Paddan:

Nej, helt klart en haltning. Rejäl sådan, det verkade inte ens som om han försökte dölja den.

Igår var det annars inte papa Lener som ifrågasatte domslut. Nej det var hans motsvarighet i det andra laget som har ett konstigt u i sitt namn. Ett underligt och helt korrekt ifrågasatt mål gjorde med två minuter kvar av andra perioden. Helt korrekt ifrågasatte mannen med det underliga u:et målet liksom resten av det lag som han coachade under de två minuter som återstod av perioden.

När sen den tredje perran började så kallade sig mannen med den underliga u:et till sig domaren innan nedsläpp och skällde ytterligare en gång ut den annars utmärkte domare Eriksson.

Hehe, sa vi på muppläktaren. Modo lägger fokus på fel saker, dom grinar över ett felaktigt domslut som skedde för en halvtimme sen istället för att försöka vinna matchen.

Och vi hade rätt! (För vilken gång i ordningen kan man ju fråga sig om man nu skulle vara intresserad av såna statistiska saker.) Modo vek ner sig ordentligt i tredje trots att man dominerat dom två första.

Albert Hall:
Blir det nån buss ner i morrn?

Albert Hall: Det var inte så att det du såg idag inte var en haltning utan helt enkelt en tvekan från Renberg att äta den mat som serverades?

Fast, det är klart, med Leners strategiska långsamma byten och ifrågasättanden av domslut så hann väl helt enkelt Renberg med att vila en kvart mellan bytena.  

Vad jag menar är såklart att Timrå klara favoriter, men jag skulle inte gå all-in.

Pessimisten:

Jag käkade lunch på Coop Arena idag och såg Renberg. Jag är inte förvånad över att han tackar nej. Om man inte kan gå fram till lunchbuffén utan att halta är nog inte landslaget det första man borde satsa på. Inte heller Timråmatchen. Man hade faktiskt kunna tro att det var en NHL-Modoit som linkade fram till den wokade kycklingen och riset, så illa haltade han faktiskt.

Det underliga var ju att inget alls märktes under matchen igår, Renberg gjorde ju till och med mål efter 19.40 i sista perioden. Fast ljumskskador är lömska har jag ju hört.

Däremot så överskattar du enstaka spelares värde. Visst kan vi ge Timrå en match trots att en spelare saknas. Det fanns ju faktiskt folk som påstod att Lule skulle rasa ihop totalt när den otrolige Orszagh lämnade i mellandagarna. Fast den killen hade ju gjort sig sitt namn i Dif, förstås.

Jahapp, Nordnytt sa just att Renberg blir borta från Timrå-matchen, åtminstone... Bara att gå all in på 1:a för Timrå...

Kickan: Renberg tackar nej till 0,33 Euro! Bara hoppas att inte skadan stoppar från spel mot Timrå och Färjestad...

(Nordquist får ersätta, btw)

Albert Hall:
Nej, inte vad jag vet i varje fall.
Men det händer att även M.Guru blir lurad.

Jesper Jonsson: Jo, det är väl ungefär ett ordval av den typen som att man hellre väljer ett U i universitetskretsar istället för att skriva ut "Jag är en idiot". Fast iofs så är det inget som säger att man inte kan vara en idiot och ändå komma undan med G eller VG eller till och med MVG

Paddan: Fast betydelsen är väl densamma.

Metal Guru: Ditt eget bröllop hoppas jag?

Jesper Jonsson: Äh, det är ju mer bett i ett alternativ som heter "jag är en idiot" än "sämre".

Paddan: Är inte det sämre alternativet ;)

Aliline: Märkligt, de har ju glömt "Jag är en idiot"-alternativet i den där omröstningen.

Det finns en omröstning på aftonbladet.

Tror du att Tre Kronor blir bättre eller sämre med Tomas Holmström istället för Markus Näslund?

just nu (18:11)
Bättre (52.9 %)
Sämre (19.5 %)
Ingen större skillnad (27.6 %)

:D

Jag är inte ett dugg besviken att Näslund tackar nej. :P

Se där, Albert Hall:
Jag läste vad du skrev innan jag postade, men brydde mig inte om att förstå.
Peta in en pinne i ögat på mig när vi ses. Ska till Lule 1/7 på bröllop.

Albert Hall:

Såja. Holma till OS på Näslunds ljumskes bekostnad.

En av dom gamla porslinslirarna från Modo har nu gett upp tanken på OS vilket gör att #96 Holmström därmed är uttagen!

Bättre sent än aldrig.

Ni har väl antagligen redan märkt det, men veckans bloggare på kuriren.nu är Kalle Fabricius. Faktiskt rätt kul att läsa.

Pessimisten: Bäng-Tråke är warulfv ut i fingerspetsarna. När det gäller 0,33 euro ser han till att gynna warulfvar så mycket som möjligt. Att plocka ut en av LHF:s bästa spelare i en meningslös träningslandskamp i hopp om att han skall bli svårt skadad lagom till slutspelet är bara warulfstaktik, för vi vet ju att när det gäller landskamper som betyder något väljer Bäng-Tråke rödtotten och andra sopor bara han slipper premiera någon med stark LHF-anknytning med en plats i landskamper som betyder något.

Jag hoppas att Bäng-Tråke misslyckas rejält med allt han företar sig framöver, liksom jag hoppas detsamma för warulfvens och hela dess organisations del. Det förtjänar de.

varför kom inte nordqvist med? :(

Bäng-Tråke dinglar med en VM-biljett och vips är Renberg eld och lågor. Lättlurad? Renberg lär inte bli VM-aktuell om han inte byter klubb omgående, till Färjestad t ex, *kräks*...

Albert Hall: Renberg MÅSTE tacka nej, helst med något svepskäl. Han skall vila och/eller ladda för slutspel med LHF. Han har ju inte någon chans att få spela i OS, så varför ska han behöva hjälpa till i några löjliga träningsmatcher och dessutom riskera skada. Om han inte själv säger nej, så måste klubben göra det. Basta!

Albert Hall: Renberg kommer väl tacka nej på grund av skada som han alltid gör när den vankas tråkiga landskamper.

Det är verkligen ett lag med sikte på framtiden Båge har tagit ut. Förutom Renberg så är även Tommy Sjödin 40 och Fredrik Olausson 39, uttagna.

Det var som fan, Renberg är som ende luling uttagen i pajaslandskamperna mot Slovakien och Schweiz den nionde och tolfte februari. Han borde stanna hemma.

Albert Hall: Oj, hade du fel? :-)

Noterade ett litet inlägg igår:

"

Nej, detta är precis fel läge att möta Frölunda. Dom är ju inte precis proppmätta just nu. Jag hoppas ändå på en någorlunda hedersam förlust.
Albert Hall @ LuleåIgår kl. 12:05

"

Det brukar ju gå bra när du tippar förlust så det är ok.:-D

björn power:

Vi satt igår på matchen och undrade hur länge dom skulle få vara kvar. Jag gissade att dom skulle åka under OS-uppehållet. Jag hade fel för en gångs skull.

LL: Mycket bra skrivet av Erik! Speciellt publiksifferfuskeriet som Plannja sysslat med har ju jag retat mig på i många, många år.

björn power: Naturligtvis fortsatt inavel ...

LL: Det tråkiga med denna artikel är att den stämmer alldeles för bra.

Lokalmedia i Luleå får sina fiskar varma - läs den här krönikan, den är oerhört intressant och innehåller något mycket mer än bara "fandeärbarabodensarepåNSD!!!". Denne Erik Johansson har en hel del poänger, inte minst angående den okritiska inställningen till Plannja.

www.svenskafans.com/Hockeyzon/artikel.asp?id=113057

Paddan: mmm de stämmer mycket bra de....även ett antal lag till va ute efter denna finne

Paddan: Fast vi har vetat att han ska till Schweiz ett tag, så spåret hade svalnat.

Albert Hall: Hade inte LHF krokarna ute efter Lasse Pirjetä?
Enligt eurohockey.net ska han nu ha skrivit kontrakt med schweiziska klubben Kloten.

Sannes: Men sen bryts trenden mot oss. Vi brynäsare har vant oss vid att OM det är ett lag med en dålig trend så bryts den i regel mot just Brynäs. ;)

Albert Hall:

Det var väl femte raka förlusten för LHC, den sjätte kommer mot Frölunda, iallafall hoppas jag det.

Salcin:

Ja, vi har tamejfan häng på LHC. Dom verkar inge vidare bra just nu.

Albert Hall: LHC förlust ikväll. Leksand gjorde vinstmålet i den sista tiondelen av matchen. Intressant resultat, skulle bli riktigt intressant om Frölunda vinner mot LHC på lördag.
Då skulle vi vid en ev vinst mot SSK bara vara 3p efter LHC.

Enligt Aftonbladet så kan SSK:s Österrikare Bradner ha spelat sin sita match i karriären.Vill minnas att Luleå var intresserade för någon säsong sedan man backade pga av hans skadeproblem.

Och nu är Bradner en stjärna också.Kvällsblaskorna är roliga.

Albert Hall: Manny var kanske inte 100% motiverad i LHF? Fast oavsett det så var han bättre än både Antila och Gusten. Visst bjöd han på en del nästan pinsamma mål, men han kändes ändå tryggare på något sätt. I alla fall tyckte jag det.

En sak som förvånar mig oerhört är att Manny Fernandez kan gå så bra i NHL. När han kom till Lule ifjol under juluppehållet så lirade han väl hyggligt några matcher för att sedan bara bli sämre och sämre, han blev mer och mer likt det clownrykte han redan hade. I slutspelet var han rent katastrofal och det kändes stundtals som om det inte spelat någon roll om de så lirat med badboll istället för puck, han hade silat ändå...

Precis allt kunde inträffa när han vaktade målet och gjorde det ofta också. Man hade fan inte en lugn stund som åskådare och då kan man ju tänka sig hur det stackars backarna hade det...

Nu leder han alltså ligan med räddningsprocent och ligger tvåa i ligan över insläppta mål i NHL.

« · 676796 · »