Luleå HF

SHL · 118208 inlägg · 891 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Salcin: Hahl är väl bara rykte än så länge? eller vet du annat?

Albert Hall:
Timrå verkar onekligen ha det gott ställt ekonomiskt, radar upp starka nyförvärv Hahl, Pärssinen, Lotvonen, Kokko mm, samt är med om budet på Hedström. Dom blir att räkna med kommande säsong, plats runt 3-5 som det ser ut nu.

Verkar som att Ryssland har stora problem med Vitryssland.Efter två perioder var Vitryssarna i ledning med 2-1, men i början av tredje så kvitterade Ryssland till 2-2 i PP.

Egentligen fel gästbok kanske, men jag kan inte låta bli att skriva och skriver där jag känner mig mest hemma.

Jag har följt "debatten" om Jonte Hedström ska välja Timrå eller Skellefteå och fattar inte särskilt mycket. Jag är ganska övertygad om att Jonte vill hem till Sverige, men inte helt. Jag har hört andra rykten också.

Om han nu skulle vilja hem till Sverige så finns det faktiskt en tredje part, nämligen en klubb som har honom under kontrakt nästa säsong. Ja just det, Anaheim Mighty Ducks. Jag förutsätter fortsättningsvis att Jonte inte har någon hemlängtansklausul i sitt kontrakt (vilket jag är rätt övertygad om att han inte har).

I jänkarnas värld är ett tvåårskontrakt just ett tvåårssådant. Absolut inte ett ettårs. Ett påskrivet kontrakt är dessutom, föga överraskande, också ett påskrivet sådant. Möjligen gör man ett övervägande och en ekonomisk kalkyl på hur stor risken är att Jonte gör en dålig säsong tack vare att man vägrar att släppa honom och vad man istället kan få för samma stålar, eller helst mindre. Min, i och för sig amatörmässiga, gissning är att man kommer fram till: nada. Jonte har gjort en ganska bra säsong och kommer nog inte att vara särskilt mycket sämre nästa hur man än tvingar honom kvar. Så korkad är inte ens Jonte att han spelar dåligt med avsikt.

Dessutom är NHL (och jänkare öht) oerhört rädda för att skapa prejudikat. Ungefär som att "trivs man inte kan man ju alltid åka hem". Jänkarna tycker att "det borde man ju tänkt på innan man skrev på, fast då hade det ju betytt lägre lön". Alternativt så kan man nog tänka sig att låta honom gå för en tillräcklig hög med dollar.

NHL sysslar inte med social hänsyn. Därför tror jag att Anaheim i detta fall kommer att kräva att kontraktet fullföljs.

Paddan: Ojoj.Slovenien-Finland 2-0.Kors i taket.

Albert Hall: Ähhh, jag har redan varit ut och njutit av det vackra vädret.Var även andra vackra saker där ute.

Portello: Äh, du får väl nöja dig med onlinerapportering då. Själv är jag lite fundersam på hur det blir i vårt kabelnät, om Örnsat verkligen kommer att skifta från ZTV till TV6 eller om man då också kommer att missa all F1 mm som visas där.

Portello:

Äh, gå ut i det vackra vädret och andas frisk luft istället för att sitta och glo på ett hockey-VM som känns mer urvattnat än någonsin.

Varför ska dom visa mycket av hockey-vm i Viasat Sport 3?

Har Viasat Sport 1 samt 2 men inte 3 ...

Karoliina: Noterar att Pekka Saravo spelar i Luulaja. :-) Hmm...

Fd Luleåspelaren Fagemo klar för Malmö.

Karoliina: Borde inte LHF värva SaiPas Malmivaara, med tanke på nya sponsorn LKAB (Luossavaara-Kirunavaara) så passar det väl bra med Malmivaara...

*fniss*

Bara hoppas att Jari Viuhkola gör ett kanon-vm så att Chicago satsar på honom och inte Nordan.

Portello: Jag är i alla fall orolig.

Portello: jag har lite svårt att komma i VM-formen. Vet knappt vilka spelar för fosterlandet Finland. Men det ger sig...kanske. Har dock noterat att Kalle Kerman fick foten. Lumpet av Erkka...

Fast - nu tänder jag till lite. Kolla> Niittymäki är med. Tjihoo!

Målisar
Niklas Bäckström, Kärpät
Antero Niittymäki, Philadelphia
Fredrik Norrena, Linköping

Försvar
Aki Berg, Toronto
Lasse Kukkonen, Kärpät
Mikko Lehtonen, Kärpät
Mikko Luoma, Linköping
Olli Malmivaara, SaiPa
Tuukka Mäntylä, Tappara
Petteri Nummelin, Lugano
Pekka Saravo, Luulaja

Anfall
Sean Bergenheim, New York Islanders
Riku Hahl, Davos
Jukka Hentunen, Lugano
Jussi Jokinen, Dallas
Tomi Kallio, Frölunda
Mikko Koivu, Minnesota
Antti Miettinen, Dallas
Ville Peltonen, Lugano
Esa Pirnes, Blues
Jani Rita, Pittsburgh
Jarkko Ruutu, Vancouver
Tuomo Ruutu, Chicago
Tommi Santala, Jokerit
Tomek Valtonen, Jokerit
Jari Viuhkola, Kärpät

Albert Hall: Vet inte varför, men jag är inte så orolig att Nordquist får ett NHL-kontrakt.Kan hända att det är Chicagos tystnad som gör mig rätt lugn.
Fast det är ju klart, det kan ju räcka med att dom hör av sig en gång.

Portello:

Det var som fan, jag räknade med att han skulle få åka hem. Rent egostiskt är det inte alls bra för oss lulingar. NHL-kontraktet allt närmare.

Karoliina: Nordquist fortfarande kvar i vm-laget.Dom som fick lämna laget i och med Zettebergs och Samuelssons inträde är S.Pettersson samt C.Berglund.

Albert Hall: Jag har inte konstlat med skrivarfinesser. Jag gnäller över att när jag klistrar in ett inlägg och fortsätter att knacka på vanliga vis så anpassar det skrivna till det inkfogade och inte till initialtexten...(undar om jag sjäv fattar vad jag skriver)

Poffa:

Bilder är överskattade. Tusen ord säger ju nästan lika mycket som en bild. Tusen ord tar inte upp mycket utrymme på en hårddisk jämfört men en bild.

Albert Hall:

Gör man rätt blir det inte fulare, då blir det snyggare. Lägg in en bild i ditt nästa inlägg, vettja.

Karoliina:

Jag har alltid undrat, eller åtminstone sen det här med HS+ kom, varför man ska betala extra för att skriva fulare inlägg?

Karoliina:

Granqvistforzare? Har det över huvud taget funnits såna? Hela killen var ju ett stort mörker med taskigt psyke. Svamlade och flummade mest runt. Han var faktiskt minst lika bra i punkbandet Ebba Blitz som han hade tillsammans med Robert Nordberg och Petter Nilsson. Och det säger inte lite...

En av hans matcher har jag inte lyckats förtränga. Manchester Stom hemma i salig avsomnade Europaligan. Lule var totalt överlägsna, dominerade varenda kvadratmeter av isen från första till sista minuten. Manchester hade knappt ett skott på mål och ägnade istället åt det fulaste spel som någonsin förekommit i Delfinen/Coop Arena. Resultat? LHF lyckades till sist vinna med 9-6. Det kändes som om Granqvist inte kunde stoppa en badboll ens.

Nu är alltså killen målvaktstränare i FBK. Hujedamig. Jaja, han kanske lärt sig hur man inte ska göra åtminstone.

Karoliina: va va va...det illvilliga programmet kopierar fonter från det man klistrat in *hata*

Kickan: men kolla här. Vilken överlöpare: "Jag har älskat Färjestad sedan jag var sex år" säger Erik Granqvist. Va. Älskat fbk. Och han som vakta vår kasse. Ska ägna eftermiddagen till att påminna mig om eventuella Granqvistforzare som var i farten på Forum då det begav sig...

Portello: Snälla gode gud, inte äckelulfven! *kräks* Hoppas att Frallan har bättre smak än så. I princip är vad som helst mer godtagbart än just Warulfven. Fy fan. Till och med Kärringarna vore bättre. Blä! Jätteblä!

Det blir kul att se hur många som inställer sig till jobbet i någorlunda vettig tid (och form) imorgon. Avskedsfesten för en som går i pension fick många av kollegorna - framför allt de äldre - att visa sidor av sig själva man aldrig skulle ha kunnat ana att de hade. Kul var det, när man själv höll sig i princip nykter för att vara säker på att vara någorlunda människa på jobbet imorgon. Hade jag blivit lika packad som dem skulle jag troligen inte ha reflekterat över personlighetsförändringarna. Nu var det inget som undgick mig, och jag hade sinnesnärvaro nog att fota en hel del av galenskapen för att kunna påminna dem om sådant de troligen inte minns imorgon.

Portello: såg att en gammal båsdörrsöppnare från Luleå ska träna Färjestads målvakter

Kanske det blir ES för Fransson ändå.Enligt Värmlands Folkblad så kan är han mitt uppe i föhandlingar med FBK.Och enligt samma tidning ska det visst vara några till svenska klubbar som är intresserade.

Paddan: Enligt Bofors hemsida så är allt näst intill klart.

Portello: Fast, det är klart, nu ska ju berguven konkurrera med en svensk A-landslagsmålisstjärna eller hur kvällspressen skulle kalla det och då blir det ju svårt att kunna behålla platsen. 

Paddan: Där ser man.Såg att Modig hade fått ett två-års kontrakt, så det troliga är ju att Rautio eller Modig blir utlånad.

Och Strömwall byter jobb efter ett år i Italien.

www.nsd.se/telegram.aspx?artid=20591&type=tgr

Karoliina: som sagt...

RQT: mmm jag ser..."Källa: Högst insat i alla elitserielubbar"

Karoliina: Det var som sagt ett rykte, inget annat. Och det var inte jag som startade det. (se länk)

RQT: haha...det är just så man startar ett rykte. Man bara undrar....

Jesper Jonsson: Som sagt, jag bara undrade.

RQT: frölunda är väl knappast aktuellt då han vill hem till finland.

Portello: Okej, nej jag har bara hört ett rykte, därför jag frågade.

RQT: ? Något jag har missat? Går det rykten om det?

Iofs har ju Tero kontrakt med Luleå över kommande säsong.

Jesper J: Tydligen har han tackat nej.

Blir ni av med Tero till Frölunda?

Portello: han är inte uttagen eller han har tackat nej?

Slovaks har ju en massa utslagna stjärnor som säkert vill ta revansch för OS så de borde inte ha nå problems få ihop lag och bartecko kanske inte ville lira 4e linen igen

Undra vad det betyder för Luleå att Bartecko inte ska spela med i vm?

*Bartecko har redan kommit överens med ett NHL-lag och behöver inte "visa upp" sig i VM?

*Han inte prioriterar NHL utan gärna stannar i Luleå , för vad man kan förstå så trivdes ju både han och hans familj utmärkt i Luleå.

*Något annat.Frågan är vad?

Jesper Jonsson: Japp.Bara hoppas att han producerar mycket nästa säsong.Om Bartecko blir kvar och Koch får spela med honom så borde han kunna göra ca 25 pinnar.

Portello: yeah stabil

Österrike är nu tillbaka i VM:s A-grupp efter ha blivit obesegrade i B-VM.
Koch stod för 5+5 på fem matcher.

Mål för Nordqvist i TK. Kul. :)

Portello: I dagens match mellan Finland-Tjeckien ,som Finland vann med 5-1 så Gjorde Kalle Kerman ett mål.Bara hoppas att han forstätter att göra mål när han spelar i Luleå.

« · 716235 · »