Jesper Jonsson: Känns ändå lite trist om vi skulle lägga ut 186 miljoner på en ombyggnad men bara utöka kapaciteten med fjuttiga 200 personer. Låter som en dålig ekvation
Salcin: Vet ej hur det blir nu, men fårn början var det sagt att ljudet och ljuset skall bytas ut i hela arenan till våren, skall stå klart i början av augusti. Sen, april 2009 skall utbyggnaden påbörjas å stå mer eller mindre klar hösten 2009. Finjusteringar kommer då att ske under säsongen och i februari 2010 skall den vara hundra procentigt klar
Fast verkar ligga långt bort i tiden fortfarande enl hockeysveige.com dröjer det till 2009 till första ombyggndsetappen och till 2010 tills allt är klart. Alltså skall 2-3 säsonger till klaras av med nuvarande budget. .
Jesper Jonsson: Hoppas verkligen att detta går igenom fast man kan tycka att publikkapaciteten borde höjas till iaf 7000 med en så pass omfattade ombyggnad som 186 milj.
Bolivar: Det vore dock jobbigt om vi skulle göra samma misstag som HV71, nämligen att bygga för litet. Jag kan lova dig att styrelsen nere i Jönköping ångrar sig bittetert att de inte byggde större från början
Grejen är den att när väl bygget är klart finns det ingen återvändo, då måste vi leva med den låga publikkapciteten i en lååånggg tid framöver. En yttligare utbyggnad skulle ju rasera stora delar av den tidigare utbyggnaden så det lär ju knappast vara aktuellt.
Hellre lite för stor än för litet. Nu snackar jag naturligtvis inte om att den skall ta in lika mycket som Globen men åtminstone 7500 bör den. När man ändå bygger skall man göra det rejält, annars får man ångra sig. Det borde Luleå Hockey ha lärt sig vid det här laget
Även om priset är högt så får man ju 4 hallar för pengarna. Visserligen bara en för ES-laget men ändå. Resten av föreningen behöver ju någonstans att träna och spela också.
Lövva: Tycker det verkar vara en lysande affär. Kommunen förbinder sig att köpa istider för 27(?) MSEK per år under en längre period och detta räcker till räntor och amortering oavsett var klubben spelar. Ingen risk förutom ett större ansvar som arbetsgivare. Nya loger, publik runt hela isen, högre tak mm gör nog att det kommer att kännas nytt. Tycker det är vettigt inte bygga för stort. Att sitta i en halvfull hall är inte kul och skapar ingen stämning alls. Har suttit många gånger i Globen med 4-5000 åskådare (av 13 000) och det är inte kul. Nu återstår bara att få lite fart på laget också så att vi kan klättra några placeringar.
Efter att ha läst på lite mer börjar jag bli väldigt positiv. Arenan kommer att vara betald på 10 år. Amorteringarna kommer endast finansieras av intäkterna för uthyrning av hallarna till komunen (27 miljoner per år). Alla intäkter vi får in i självaste huvudarenan kommer att hamna direkt i klubbkassan, så en rejäl utökning lär det ju bli av intäkterna.
Å beakta, vi får behålla hela summan av publikintäkterna (minus det som går till skatt naturligtvis) tillskilland från nu då en stor del av beloppet tillfaller kommunen.
Det enda negativa är ju som sagt publikkapacitetn.
PEN: tycker tvärtom att det låter oväntat framsynt att även ha tagit i beräkning att vi faktiskt kan åka ur. Jag tror att risken att vi åker ur är mycket mindre om klubben drar huvudet ur sanden och på allvar inser att risken finns att det kan ske.
Jesper Jonsson: Löven hade ju förlängt fram till jul och nu helt plötsligt ska han hem för att vadå lyfta vårat lag där ett gäng högavlönade finnar och slovaker underpresterar match efter match. Jag gillar honom men det här känns bara bortkastat för hans utveckling. Detsamma gäller ju i princip både Isaksson och Lindqvist som matchats väldigt sparsamt under hösten.
PEN: Du, om jag vore du skulle jag andas lite. Ni har ett för bra lag för att ta stryk av legionärerna från leksand och malmö. Men samtidigt måste alla lag ha en beredskap om helvetet skulle braka lös, och det var väl det han kommenterade? Du klippte ut det citatet så det skulle passa din lite stressade analys.
Och att ha en förening som omsätter ca 80-100M(?) som sedan gör ett inköp på 200M. Klart att det är genomtänkt, ni har väl inte röstat in dumbommar till er styrelse? Eller?
Luleå är med i leken för att stanna är min analys, jag skulle vara mer orolig om jag var skaikare.
Men vad i helvete har alla gett upp om att bli kvar i ES??? Nu senast i rade Curt Johansson säger till HS att den nya arena är en förutsättning att snabbt gå upp igen om laget åker ur ES, snacka om att slå självmål och det fett också med ett sådat utalande!
LL: Men bara 6000 i publikkapacitet känns för lite. Även om våra publiksiffror är under all kritik idag så tror jag att snitten kommer öka kraftigt i i och med att vi får en bättre hall.
Till och med Skellefteå kommer att ha högre kapacitet
LL: Personligen tycker jag detta inte är så välgenomtänkt som alla vill få det till, Hur ska lånet betalas tebax om det inte kommer in de intäckter klubben räknat med?? Vad händer om laget åker ur ES??? Nej dom ser framtiden ljus men dom har inte upptäckt mörkret som laget omgärdar sig med, Dom skulle se till att få igång laget för som det är nu så hjälper inte det ens att deffa igång maskinen.....
...fast efter att ha sett ritningarna så måste jag säga att det ser inte alls så tokigt ut, det är en ganska total ombyggnad. Bland annat ska ju tex taket höjas 4,5 meter (vilket nog gör mer än man kan tro, jag skulle gissa att stålbalkarna som finns i taket i dag som bredast är kring tre meter).
Kul att även ni försöker hänga på i kapprustningen! Hoppas ni får till en rejält bra arena och slipper mellan mesyrer som ni hela tiden måste investera nytt i som timrå har fått göra t.ex.
Ni har ju en fin framtid om ni kan få era lovande juniorer ta sista steget upp till eliten.
Lindberg Råkkar: "Ärligt talat vad finns av värde att spara i dagens Coop?"
Nej, det är klart - där har jag svårt att argumentera emot. Det är inte mycket som är något att ha. Det är ju onekligen frågan om det inte skulle bli bättre värde för pengarna att bygga nytt, tex bort mot Kvantum till och så spelar man i Coop Arena tills den nya arenan är klar och sedan river man den gamla hallen och bygger två träningsrinkar under samma tak där (vrid dem 90 grader mot hur isen ligger i dagens COOP och bygg omklädningsrum och grejor mellan rinkarna). Då skulle det finnas fyra träningsrinkar, en helt ny hall utan lappa-och-laga-lösningar och... visst ja, vad hände med att se till att vi har ett elitserielag också? :-)
LL: Ärligt talat vad finns av värde att spara i dagens Coop? Taket är lågt och ståra balkar skymmer sikten till andra sidan och akustiken är bedrövlig då ljudet från motsatta sidan inte når fram. Dom lägsta raderna är totalt obrukbara för att man inte ser någonting. Läktaren i de två kurvorna är mil ifrån isen. Det som är värt att spara är i princip stolarna och dom kan man skruva bort och använda i en ny arena.
Det känns som om man försöker använda ett opel-chassi och bygga en Ferrari genom att köpa lösa bildelar för samma pris som man kunde köpt en ny färdigbyggd Ferrari.
Lindberg Råkkar: Håller med, för dem pengarna kan vi bygga en toppmodern, ny arena. Blanda gamalt och nytt brukar sällan vara ett vinnande spår vilket man defentivt kan kalla COOP Arena.
Om prislappen hamnar så högt skulle vi ju lika gärna kunna bygga nytt (helt utan några jävla ljudplattor)från grunden för samma pengar.
Lindberg Råkkar: Tvivlar att ens det hjälper då coacherna inte får ut direktiven till spelarna, Det är som dom slutat lyssna på de i båset på något sätt för allt som sker på isen är av rysk stil tuta och kör med en mans rajder vilket är dömt att misslyckas!
Äh Lidhammar platsa väl inte i Löven eller så tror väl nötterna på att han är fräslaren efter div poäng i AS, Nej hela klabben i båset måste veck för en nyröst att väcka upp gubbarna ur dvalan som dom tydlig är i!
Lindberg Råkkar: Sen hämtar man tydligen hem Lidhammar från Löven. Antingen ville dom inte ha honom och detta är ett finare sätt att säga det på eller så är det ett uselt beslut. Alla vet att han kommer få 5-6 meningslösa minuter i 4:e som bäst till ingen nytta vare sig för laget eller för honom själv. Vår usla trend med bara 1 ynka seger under November vänds inte av en liten stackars förstaårssenior. Ett bättre sätt få fart på våra lata och nästintill döda hockeymiljonärer är väl att köra lite Boork taktik. Plocka ut 3 femmor till match och låt den 4:e sitta, vi kan ju börja med trion Bartecko, Larose och Tarvainen. Efter 3-4 matcher utan istid kommer dom nog bli såpass sugna att dom kämpar lite extra för att få lira.
Bolivar: Hur kan man lägga 260 mille på ett fallfärdigt plåtsjul? Om Modo bygger en toppmodern arena för över 7000 pers för strax under 300. Eftersom vi ändå åker ur så lär väl dealen inte gå igenom och man slipper drömma mardrömmar om denna dag i 40 års tid.
Nu finns lite mer info angående köpet av Coop Arena. Föreningen har ju utlyst extra årsmöte så att medlemmarna får säga sitt. Det verkar bra, återstår bara att se till att vi är kvar i ES också.
Jesper Jonsson: Det finns ju ingen spelidè what so ever i laget, Det är en hel del ryskt över det hela idividuela prestationer som gäller och få utdelningar! Peta Harju från 1:a linan + att bänka Omark är ju som du säger oförmögen att coacha ett lag, Ser man bara hur det fungerar i båset så ska Kyrö vara head tycker han står som en pylon och inte gör ett skit, Rönnberg verkar vara den ledande men enda kruxet som jag ser det är att spelarna börjar coacha sig själva i slutet av matcherna som mot Brynäs....
Lövva: Angående matchen igår.Tur för oss att vi mötte Brynäs.Och tur för Brynäs att de mötte oss.Om det inte hade varit så hade bägge lagen tagit noll poäng.
Jesper Jonsson: Har också reagerat på det. Känns som ett konstigt sätt att matcha laget på.
Däremot kan man notera om Lavander att han började i fjärde linan, sen tredje, efter det så blev han uppflyttad till andra linan för att nu spela i första! Starkt jobbat, å ingen är värd det mer än honom,
Men vad sysslar Burra med? Tre utvisningar på 26 minuter idag. Skärpning från hans sida
Jesper Jonsson: Luleå förhandlade både med Kari Hekkilä och Harri Rindell, Heikkilä fanns på plats under en match för direkta förhandligar och Rindell var på besök i Luleå ett vara.
Heikkilä föll unda pga lönekraven enl rykten Rindell var det familjen som ville till Helsingfors ånyo, Det smakar lite att få en bra coach till ett lag som Heikkilä är el Rindell!!
Kan ge mig katten att Kyrö var inåt deras 1:a val all time long för han valde ju inte förlänga med J20 laget utan tvärnekade,`Sedan var väl det dukat bord då dom såg div lönekrav och annat som sportrådet inte vill gå te mötes och hoppla där kom Kyrö till presskonfen!
Man såg ju direkt att laget saknade eget grundspel och fart och vete fan allt som brast från day one, Bara att ta in Bartecko tidigare var ju det ultimata beviset för att det var någon form av kris i truppen redan då!
Nu när halva serien snart är spelad så ser det lika illa ut om inte sämre för nu underpresterar ju Bartecko också i Luleå, Nej något måste börja hända och det är direkt!
PEN: Hade ngn sett han coacha j20 så hade han aldrig fått jobbet. Snacka om dödgrävare.
Förtstår inte om man nu inte hade pengar till en tränare och valde köra internt kunde man inte gjort Roger Rönnberg till ensamansvarig isåfall. Eller var det han som bad om Kyrö??
Jesper Jonsson: Kyrö har väl fan inte gjort en själ glad i någpt läger, Bara fråga Brynäsarna när han tog över laget under lockouten då Jonsson tog time-out.... Så jag ser liksom inte hur fan han en fanns på kartan då Luleå skulle ha ny headcoach, Helt utan meriter och tydligt ser man inget eget grundspelsidè ens inspelad....
Det är bara inse att den socialaverksamheten som pyrt inom Luleå i alla dessa år håller på att själpa Luleå ur Elitserien, Det måste rensas i alla förbannade led inom föreningen + att satsa pengar på att köpa Coop då dom inte vet vart Luleå lirar är ju att kasat pengarna i havet!
Nej något måste ske och det snabbt innan det är defenitivt försent för att rädda Luleå undan KS!
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?