Luleå HF

SHL · 117714 inlägg · 890 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Salcin: Jörgen kan få ledigt också tycker jag!

Bonuz: Yes, helt klart räcker det med den ena av Jönsson-bröderna.

Salcin: Blev ju rätt bra resultat i kvällens matcher.Nu är det bara hoppas att killarna spelar bra på torsdag mot Modo.Tre poäng skulle inte smaka helt fel.

Och tydligen klarade sig Toukko sig från avstängning efter tacklingen på Lundberg.Vilket Hellgren inte blev så nöjd över.

Själv har jag inte sett situationen så jag kan inte uttala mig om händelsen.

Portello:

Inte första gången Tuokko använder armbågarna eller tacklas oschysst.. Fattar inte varför han inte använder sina 100 KG till att tacklas med. Polaren säger att han alltid spelat på detta sätt även i Finland. TRIST!!

Portello: Hellgren verkar bitter.

www.nyalt.se/sport/artikel.asp?id=1411600

Frisco: En sak är då säkert Hellgren är absolut ensam i världen om ha sett en bår inblandad i samband med händelsen. Han kanske själv fick en smäll också.

Stigsson: Nu vet jag inte om det är Hellgren som säger något om bår. verkar vara journalisten som skrivit detta.
Oavsett bår eller inte så var hjärnskakningen kraftig. Emil är med först idag och då som reserv, dvs inte med i någon av de ordinarie 4 femmorna. Troligen ska han väl få prova något byte. Ser man till hur hård smällen mot huvudet varit så verkar Emil ha fått en hårdare smäll än Kenny J men bedömningen hos hockeyförbundet verkar mest vara styrd av hur mycket media skriver. Varför blir man inte förvånad.
Dessutom verkar Moraiterna ha missuppfattat vem som rapporterade in detta. Det var domaren och inte Luleå.

Bolivar:

Nog är Hellgren inne på bår-temat också.

"De plockar för hakningar och andra småsaker medan vi tvingas bära ut en spelare på bår utan att det resulterar i en bestraffning. Alla såg vad som hände inklusive domare Sjöberg medan ishockeyförbundet uppenbarligen inte ser någonting alls, det är bara för dåligt."

Sedan kan man väl konstatera att Sjöberg inte anmält händelsen om inte Hellgren stegat in med videon till domarrummet efter matchen. Så nog kan man få det till att Hellgren är den som initierat det här med rapporten. Det lustiga är att Luleå för ett par år sedan reagerade oerhört starkt över att MODO gjorde på precis samma sätt, och man sa då att man aldrig skulle sjunka så lågt att man valde att med hjälp av videoband försöka påverka domare eller förbundet.

Poffa: Eftersom Lundberg efter matchen inte visste var han var kanske man använde bår när han kommit av isen. Han borde ju trots allt veta om så var fallet. Han var ju där hela tiden.
Att diskutera med domaren är ju trots allt en liten skillnad emot att själva anmäla händelsen även om det är trist att dessa diskussioner kommer efter matchen.
Men vad gör man när domaren är enögd, kanske han är MoDo-it? :-)

Poffa: du missar ett antal detaljer. Till att börja med hade Sjöberg, enligt egen utsago, anmält händelsen oavsett om Luleå hade påpekat det hela eller ej. För det andra så är det en enorm skillnad att omedelbart efter matchen påpeka en sak för domaren och att som Modo klippa ihop ett band med valda höjdpunkter (där en av sekvenserna var när Roger Åkerström rensar ut pucken ur egen zon via plexiglaset så att den råkar landa i Modos bås) och skicka in till förbundet - och dessutom sedan säga "nävadå, vi ville bara se vad förbundet tyckte om de händelserna". Luleå Hockey har utöver det inget att vinna för egen del på att Toukko blir avstängd i fem-tio matcher eftersom han i alla fall inte kommer att vara avstängd mot oss då vi inte möter Mora förrän än 14 omgångar, medan Bengt Hedins Greatest Hits-band syftade till att få bland andra Jonathan Hedström avstängd under pågående kvartsfinalserie mellan Modo och LHF.

LL:

Det vore ju idiotiskt att inte lämna exempel på just de händelser man syftar på.

Modo vände sig ju i första hand på att domaren mer eller mindre verkade köpt, vilket inte alls verkade orimligt när man såg matchen. De många tidshänvisningarna som skickades in var ju ett klart tecken på detta.

Hade man endast velat peka på Hedströms brutala överfall så hade man valt att tidshänvisa till just den händelsen. Knappast hade man försökt hänvisa till hela matchen.

Hedström förtjänade en avstängning.

Fd Luleå-tränaren Micke Andersson har blivit uttagen som assisterande tränare i Rosno Cup.

Känns lite oroande kring Orszagh's vara eller inte vara hela säsongen.
Nashville var och specialbevakade Orszagh i matchen mot Leksand då han var en av planens dominanter.

Positivt iaf att det verkar som Luleå letar efter förstärkningar, även om Orszagh blir kvar och det dyker upp något intressant på marknaden.

Det svänger fort.Inför ES så rankade aftonbladet Lener nästsist bland tränarna.
Var rankas han nu? Jo, etta.

Orszagh blev sågad efter premiärmatchen av Expressen.Vad har hänt sedan dess? Jo, snittat en pinne/match.

Sicken klåpare man är.
Här kommer länken till den nya tränarrankingen:

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,732737,00.html

Portello:

Haha, jomen att Lener avancerat 12 placeringar sedan mitten av september är ju inte sååå konstigt. Det har ju ändå gått hela två månader. En gigantisk tidsrymd för en kvällstidning.

Om Aftonbladet skulle göra en ny ranking nu på tisdag så skulle antagligen Lener vara tolva och Boork etta. Detta efter måndagskvällen match alltså.

Albert Hall: Jag tror att de tar fram någon sån där tolvsidig rollspelstärning när de gör sina tabeller. Sedan gäller det att hitta någon form av krystad förklaring till varför de hamnar på den aktuella platsen.

Tro hur det skulle bli om man skulle ranka tränarna efter hur lätta deras namn är att uttala för kommentatorer?
Hade Juha Tuohimaa varit tränare i elitserien hade han nog hamnat etta. 

Paddan: Haha. Skrbek är annars ett namn som jag hört hundratals oilka uttal av. Schärrbäck som C+ körde med ett tag tyckte jag var roligt.

Hur det ska uttalas? Lätt, bara att säga Skrbek.

Albert Hall: Hehe, efternamn är inte lätt. Mitt eget efternamn har de svårt att stava till även om jag bokstaverar efternamnet. Tycker annars att Stafrin borde vara lätt att stava till.

Paddan:

Folk är i regel ganska klantiga. Stfarin är ju hur lätt som helst att stava till.

Albert Hall: Jomenvisst, det är ju hur lätt som helst, vilket du så fint exemplifierar. Fast när inte ens Orvar Stambert kom på hur han skulle uttala sitt namn förrän karriären nästan var över så, tja då får jag väl nöja mig med Svafellin eller något sånt. 

Hehe, sitter och kollar på matchbilder från igår, Hento gjorde en rejäl Salo...

På tal om målvakter så tycker jag att det är dags för Rautio snart. Även om Leinonen var helt otrolig så bör vi lufta Rautio då och då. Om inte redan imorron så någon av de tre kommande hemmamatcherna.

Albert Hall: Visst är de roliga våra kvällstidningar! Inte visste jag att Lener var sämst för 2 månader sen...

Som Brynäsare önskar får jag väl säga väl mött i Gavlerinken i morgon!

Finns det förresten någon statistiskt bevandrad luleåit som kan redogöra för om er nuvarande bortasvit med 5 raka utan förlust är klubbrekord?

Jag måste tillstå att jag är imponerad, alla mina kalkyler har raserats av LHF's fina bortaspel. Ni ska ju vara sämst i ES på bortaplan! Skärpning anbefalles inför morgondagen.

JanT: 94/95 var det en svit på 6 matcher fast osäker om det är rekord.
Orkade bara kolla åren 92-96 då jag vet Luleå var ett bra bortalag då.

Vårt bortaspel nu påminner också en hel del om det spel vi hade då, tog drygt 10 år och krävde en Tjeckisk tränare för att återfinna det borttappade bortapelet.

Inattens match mellan Tampa Bay och Carolina så gjorde Justin Williams två mål.Men det hjälpte inte så långt då Tampa vann med 5-2.
Wallin är skadad och blir borta minst en vecka till.

Läste på SSK-forumet på deras officiella hemsida, att många klagar på ovanligt många skador i truppen denna säsong etc. Kan det bero på Taavola's sätt att lägga upp träningar och strategi med mycket gnuggande och sargbök osv?
Tyckte att vi var ruggigt skadedrabbade under dom 5 mörka åren med Tavve som tränare. Har iofs ingen koll på hur det var i Skellefte när han tränade dom.

Salcin: Tror det ligger lite i det du säger, snackade just med en polare som inte missar en match med SKaik, han säger då att det alltid var någon på skadelistan, men det kan ju även vara en ren slump att Tavves lag alltid är skadebenägna!
Dock tycker jag Tavve gjorde det han kunde med LHF under dom åren han tränade, vi hade verkligen rena budget lag det ska man inte glömma!

Linkan: Budget lag var det i sanning ja, fanns väl kanske inte så mycket val med den spelartrupp vi hade då men det var allt annat än roligt att se matcherna då.

Salcin:

Varför envisas du med att skriva om samma saker som mig, fast kortare? ;-)

Albert Hall: Ja säg det ;)

Wise men think alike

Har gillat Nordquist ända sen han kom till Luleå, härligt spelsinne och en tekniker som lär utvecklas ännu mer till en komplett center av högsta ES-klass.
Vi får passa på njuta av hans konster dom kommande 2 säsongerna. för fortsätter han så här finns chansen till NHL-kontrakt för honom.

Salcin: Högsta elitserieklass? Det har han ju redan. Jag sitter och funderar på vilken es-center som jag skulle byta honom med, men kommer inte på någon självklar faktiskt. Finns några likvärdiga, bland annat en i Modo, en i FBK och någon i VF och HV. Dom har samtliga "större namn" men det gör dom inte automatiskt bättre. Utom i kvällspressen förståss. (På ett par år har dom nog också upptäckt Nordqvist.)

Albert Hall: Stort + är ju att Nordquist bara är 23 år dessutom och har framtiden för sig dom namnlösa centrarna jag misstänker du tänker på är väl i princip samtliga 30+.
Håller med om att han redan tillhör kanske topp 5 av centrar, men vad jag menade med högsta ES-klass var att vara uppmärksammad även i riksmedia.
Möjligen att denna säsong blir "genombrottsäsongen" för honom enligt kvällspressen.

Nästa landslagsturnering skulle bli intressant följa om Nordquist och Renberg blir utagna och får spela i samma line, tillsammans med en målskytt. Fast oddset på att det ska ske är nog rätt liten.
Men tror att en sådan line skulle klara sig mycket bra även internationellt.

Salcin: Menar givetvis att oddset vore högt och chansen liten på att det skulle ske.

Jag sitter och funderar på spelare som lirat i Luleå och numer huserar i andra elitserieföreningar och kommer fram till följande analys:

Hento, visserligen fortfarande en bra målvakt men inte har han i alla fall blivit bättre sedan han lämnade Luleå. I Luleå släppte han aldrig in skott från halva plan och var väldigt, väldigt jämn. Jag har en känsla av att jämnheten minskat.

Ledin, samma här. Han vann Lules interna poängliga ifjol och kom på runt 15:e plats i hela seriens (med alla proffs). Gör ett fullt godkänt jobb i FBK men jag är övertygad om att han hade utvecklats mer och fått mer utrymme om han stannat. Just nu alltså, för Ledin kan det fortfarande vända.

Money Nilsson, han var faktist landslagsman, gjorde poäng som sjutton och var kanske Luleås bästa forward när han lämnade oss. Nu? Hahaha...

Jörgen Bemström, visserligen länge sen han lämnade men ojoj vilken skillnad! Han var också på gränsen till landslaget då, nu är han snällt sagt en liten bit ifrån...

Sammanfattning: Lämna aldrig Luleå.

Någon jag glömt?

Albert Hall:

Hur var listan över alla stackare som slutat sin karriär i Lule som hockeyinvalider, då? ;)

knaskamilla:

Stackare? När man får 80% av en väl tilltagen lön fram till dess att man fyller 40 utan att göra ett handtag kan man nog kallas för ett och annat men "stackare" tycker jag är fel ordval.

För att återgå till till din fråga så har jag inte hela listan i huvudet (alltför lång) men den innehåller namn som Jonas Rönnqvist, Skuggan, Petter Nilsson, Finnström, Edstöm, Huszkowski, Kucera, Hostak, Burda, Lövgren och säkert någon till.

Detta är alltså ytterligare en orszagh att komma till Luleå. Lira ett par år, bli sedan pensionär med fett bankkonto.

Albert Hall:

Beror ju lite på vad det är för skador, men vissa skador byter man nog gärna bort. Pengar är inte allt.

Dysso: Naturligtvis, jag överdrev en hel del i mitt försök att skoja till det. Om det uppfattades osmakligt så ber jag om ursäkt.

Annars glömde jag en luling i annan es-klubb, Anders Burström. Hellylleburströms karriär var ju i dalande redan innan han lämnade Lule. Man kan väl konstatera att det i alla fall inte vänt.

En rätt intressant artikel kring Luleå's 3-tränarsystem hur det är upplagd.

Rönnberg filmar från läktarna och i periodpauserna visar han utvalda sekvenser för Lener och Hellgren där man lägger upp strategier på vad som konkret måste ändras i pågående match.
Ytterligare en coachningsdetalj som Lener plockat med sig från NHL.

Albert Hall: Helylleburström tömde en storstark i knät på mig på en julfest anno evigheter sen. Där ser man. Man ska int solka en liina med pilsner. Då kan karriären kexa;-)

Karoliina: Jag var på ett bröllop för ett par veckor sedan. När prästen kom in reste sig en lillkille, uppskattningsvis 5-6 år gammal storögd och sa högt så att alla hörde "Voi vittu! Batman!".

Det är fan det bästa jag har hört i en kyrka någonsin. Fnissig som jag är kunde jag naturligtvis inte hålla mig för skratt utan satt dubbelvikt i en kvart och drog med mig 90% av övriga gäster i skrattattackerna.

Kickan: Den var jäkligt rolig , såg att det hände en annan lite rolig sak på eran match igår .
Se länk.

Alisandali:

Så tokigt det kan bli :-)

mattias - 74: Ja det är nog bäst att utläningar , som ska upp till Luleå tar reda på vad motståndarlaget har för färger .

Kickan: Tack för den, Kickan.

*torkar skrattårar och hör hur andra halvan av familjen ännu garvar i intilliggande rum åt Batmanstoryn*

Tydligen så var inte Machulda petad i de två sista perioderna mot Timrå.Bröstsmärtor tvingade honom att utgå.Medverkan i matchen mot Modo är osäker.

Där i mot så hoppas Skrbek på spel i morgon.

Portello: Och Fabbe fick sy lillfingret, börjar bli lite småskador nu, så juluppehållet som kommer snart känns lägligt.

« · 615506 · »