Luleå HF

SHL · 118207 inlägg · 891 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
RQT: Nej, det ligger betydligt längre tillbaka i tiden än så. Hatet har inget med värvningar att göra utan snarare beror det på lidande de orsakat oss i serie/slutspel genom åren.

Kickan: Okidok, then i know :)

Tydligen fick Modig göra landslagsdebut igår.Han fick tydligen hoppa in när det återstod ca 8 minuter kvar.

Tydligen så gillar jag ordet tydligen idag...

Portello: det är tydligt att du gör det, ja...

Portello: Det är tydligt att du tydligen måste bli bättre på att tydliggöra det du vill vara tydlig med, var det tydligt nog?

LL: Jo.

Någon som har koll på hur långt kontrakt Justin Williams skrev med Carolina?
Honom skulle man gärna se i Luleå igen.
Men det kan man nog bara drömma om :)

Modig borde ju då tillhöra den exklusiva skara som vaktad kassen i Tre Kronor och aldrig släppt in ett endaste mål.

Portello: "Signed a one-year contract with Carolina, Aug. 10, 2005"

Fast eftersom han bara är näst bäste poängplockare i Hurricanes med 26 mål och 45 assists på 76 matcher så vill man säkert inte ha honom kvar i Carolina...

Paddan: Visst är det så.Har en känsla av att året i den svenska elitserien betydde rätt mycket för Justin.

Som Wallin uttryckte det i en tidningsintervju, Förr var han en vattenbärare, nu är han en av de viktigare spelarna i laget.

Låter som att Simons är en bitter man ;)

www.falukuriren.se/sport/artikel.asp?id=1542358

Eric är förståndig nog att inse att han har bättre möjlighet att utvecklas som hockeyspelare i Mora än att flytta till Luleå där det är mörkt dygnet runt på vintern, konstaterar Mora IK:s klubbdirektör Jan Simons.

Så det är det som avgör om man utvecklas eller inte? Väldigt intressant.

Portello:

Hehe, han är nog lite sur för att priset antagligen pressades upp rejält av en smart agent.

Albert Hall: Det är ju det som är agentens roll att se till att spelaren och givetvis att han själv får ut så mycket kosing som det går. :-)

Däremot så verkar Simons ha missat att på sommaren så önskar man att det vore mörkt någon timme på dygnet iaf.

Portello: man ska nog inte ta Simons kommentar på alltför mycket allvar. Fast om det är en allvarligt menad kommentar så har nog herr Simons fått sig ett par trädojjor som är målade med lite väl giftiga färger...

LL: Hehe! Jag tycker alltid det är roligt när folk inte är så förbannat politiskt korrekta. Oavsett vilket lag de tillhör. Man kan bli rätt trött på alla slätstrukna diplomatiska kommentarer som hela tiden rapas upp som på rutin. Jag gillar tränare, direktörer, sportchefer, domare och spelare som vågar visa att de tycker något.

LL:

Men i princip så har ju Simons rätt, det ÄR inte lätt att utvecklas om man alltid lirar hockey i kolmörker. Bara att hålla reda på om det blir mål och hur ställningen i matcherna är måste vara ett elände för alla inblandade, det vill säga spelare, domare, funktionärer och inte minst publik.

Albert Hall:
blinkar inte saftblandaren över måldomarens kur i fd Delfinen, då pucken äntrar nät?

Metal Guru:

Nej, det är totalt kolmörker. Vi brukar lotta resultat, målskyttar och allt på sommaren innan. Rätt skönt då kan vi ägna vintrarna till att famla omkring i mörkret samt dricka hembränt iklädda våra samedräkter som vi naturligtvis tar på oss i augusti innan det blir alltför jävla mörkt.

Albert Hall: Coolt! Det var alltså därför LHF hamnade så högt upp i serien, tyckte väl att det såg lite misstänksamt ut :)

Albert Hall:
Så lagbygget är egentligen en kuliss, ett lagfoto på en webserver?
Ett billigt sätt att lösa problemet med de alltmer accelererande lönenivåerna. Det var förmodligen detta Eric J fick förklarat för sig, då han var på väg att signa för er.

Nåja. Allt har sin förklaring, men Luleå har två.

Metal Guru:
Det var trevligt med röd lampa vid mål. Den gamla hederliga ramsan "röda lampan den skall lysa" är helt off idag. Har iaf kvar röd lampa på mitt gamla hockeyspel.

Hannu Neimi: jag minns tiden då det fanns två lampor bakom målen i Delfinen - en röd och en grön. Den gröna tändes så fort det blev spelavbrott, och den röda vid mål (förstås). Har för mig att saftblandaren som tog över infördes till första elitseriesäsongen, men jag minns inte när den försvann. Måldomarna är ju sedan ett antal år helt bortrationaliserade, och det var rätt många år de fanns där enbart för publikens skull. För visst var det så att en gång i tiden var de verkligen måldomare på riktigt och hade som uppgift att avgöra om pucken var inne eller inte i tveksamma situationer?

LL:
ja, jag har ett minne från vm-83 då TK fick ett mål felaktigt bortdömt och Peter Andersson svingade klubban i pelixit framför måldommaren. Allt var inte bättre förr, föredrar målkameror.
Kom att tänka på en annan sak i Delfinen nämlingen gamla resultattavlan eller tavlorna. Var en på varje kortsida. De var inte digitala utan tiden angavs i cirkelform. Runt huvudcirkeln var det fyra mindre cirklar för utvisning. Vid två minutersutvisnin lyste en lampa vid "tjugo över läge" och vid fem gick den hela varvet runt.

Hannu Neimi: faktum är att det var just svingen mot plexit efter det VM-målet (mot tjeckerna, väl?) som jag hade i bakhuvudet, så då mindes jag alltså rätt. Redan då pratade man om målkameror, kommer jag i alla fall ihåg klart och tydligt, och det samlade omdömet var "det kommer att dröja många år innan det blir verklighet". Och det hade de onekligen rätt i - det tog ju nästan 20 år innan det infördes i Sverige...

Den gamla resultattavlan minns man förstås också! Visst var det så att för tiominutersutvisningar fanns det en lampa som slocknade när tio minuter hade gått?

Albert Hall: Men hallå!? Jag trodde det var Djurgården som spelade i samedräkt. Senaste jag var i Globen for de runt i blå-gul-röda dräkter och försökte hitta pucken.

MonkeyBoyF/Albert
För att göra mig lite viktig så heter det Kolt :-)

LL:
jo det stämmer. Ibland var det mer utvisade spelare än vad det fanns klockor. Men hos mig är de där utvisningsklockorna så inpräntade så då det vankas power/boxplay ser jag den i en inre bild och tänker "snabba på snart når visaren till lampan"

LL:
Näe nu kommer jag ihåg hur det var med de där utvisningsklockorna. De var fyra stycken runt matchuret. Två minutrarna stannade i tioöver läge. Fem minuters vid halv och vid en 10:a gick visaren hela varvet runt.

Hannu Neimi:
Men hur kunde du egentligen se det när allt var svart?
Eller svartnade det först då det blev ES-spel?

Metal Guru: Vi lottar som sagt redan på sommaren. Då är det ljust som själve faen.

Albert Hall:
Men utvisningsklockorna tycks ha snurrat ändå. Eller är det bara i den gode Hannu's huvud som visarna har roterat?

58.44 3 - 2 PP1 Piteå 5. WESTERLUND, Johan
(55. AARO, Mikael
19. EJDEHOLM, Dennis)
57.35 GK in Piteå 30. LAUNONEN, Henri
57.35 2 - 2 PP2 Piteå 17. BERGGREN, Pierre
(10. JOHANSSON, Niklas
55. AARO, Mikael)
57.18 GK out Piteå 30. LAUNONEN, Henri
57.18 2 min MBoIS 15. NYRÉN, Petter CROSS
56.57 2 min MBoIS 19. SVENSSON, Carl HOOK
50.43 1 - 2 EQ MBoIS 17. JOHNSSON, Fredrik

Härligt!

Portello: Riktigt bra. Var in och kollade när det var 7,5 minuter kvar och då låg PHC under. Nu räcker det med vinst mot Huddinge hemma på söndag så är det Allsvenskan nästa säsong.

Bolivar: Vi skulle verkligen behöva ett allsvenskt lag i länet att skicka spelare som ännu inte är ES-mässiga, men blir det efter lite drillning på nivån snäppet under ES, till. Froza Pite! Sedan hoppas jag att Asplöven får till det nästa säsong så vi får ytterligare ett allsvenskt lag, förutom PHC som jag innerligt hoppas på, i länet. För några år sedan var vi ju bortskämda med hela tre allsvenska lag.

Kickan: Äh, vad är ni för krislag va? Spelarna bara flyr därifrån... ja eller i varje fall Emil Lundberg.

Hannu Neimi: hmm, så var det nog ja. Tio över, halv och hel för 2, 5 och 10.

Däremot minns jag inte hur de gjorde med tex utvisningar på 2+2 eller 2+10 minuter. Hur fanken ställde de in klockorna då?

Paddan: Där ser man.Så nu borde det ju värvas en ny center.Undra vem det kan bli?

Portello: Vem är ledig i Mora?

Albert Hall: Ingen aning.Men jag gissar att Nobbe har koll på det.

Albert Hall: Micke Simons är väl den enda centern i mora som står utan kontrakt, vill ni ha honom? :)

LL:
Det blev lite kaos på tavlan då de två utvisningsklockorna inte räckte till. Men speakern var hjälpsam och guidade publiken genom utvisningarna.

Portello: Skulle tippa på att Burström blir Lundbergs ersättare även om jag helst hade sett Wallgren eller Lindqvist som tredjecenter. Burström har ju iallafall rutin och ett luleåhjärta, får se hur långt det räcker.

Määk:
Burra är väl inte direkt den spelare man drömt om.

Kunde det verkligen bli kaos med ert klocksystem, Hannu Neimi:?

1) med fler än två utvisade i samma lag påbörjades tiden för nummer tre först i samma sekund som nummer ett återinträdde på isen.

2) det fanns inga kvittningsutvisningar på den analoga tiden.

Albert Hall:
Peter Fabus och Jordan Kreosotowich har varit under Nubbens lupp i ett år nu, och rykten förtäljer att han snart kommer snyta båda från Janne Simons långbänkslika kontraktsskrivande.

Metal Guru: Äh, jag tror att Luleå kommer att kontraktera Tukka Rask och låta honom spela center.

Metal Guru: fler än två utvisade var inga problem. Det krångliga var 2+2 på samma spelare med en klocka som kunde visa 2, 5 eller 10 minuter.

Hmm, LL:
Om motståndarna gjorde mål under den första 2minutaren, gick proppen då - och det stora Lule-mörkret inleddes? Ni vet, där resultaten lottades på sommarhalvåret, och motståndarlagen åkte runt ensamma på isen i mörkrets blindo, i tron om att de spelade match.

Metal Guru: Aha, så Nubben tänker alltså sno dom till Timrå! Den jäveln.

Annars tror jag som Neimi och Määk att det blir Burström som Nobbe och Modig snor. Frånn SSK underligt nog. En hockeyarbetare utan större star quality. Men jag gillar ju såna, så jag är ganska nöjd.

Är det nån av er som ska på bröllop 1/7 i domkyrkan, med efterföljande kalas i Södra Sunderbyn förrexten? I så fall skulle ni kanske kunna få en skymt av en skygg M.Guru i kostym.
Han materialiseras inte så ofta, så det vore ett tillfälle att inte missa.

« · 703460 · »