Luleå HF

SHL · 118216 inlägg · 891 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Metal Guru:

Jag vet inte, jag är i alla fall inte bjuden än. Fast jag brukar i och för sig inte vara så noga med om jag är bjuden eller inte om det vankas en bra fest. Det skulle för övrigt vara ganska... ehh... intressant att få träffa en snygg Metal Guru i kostym. (Jag antar att du råkade pilla in ett k istället för ett n när du skulle skriva snygg.)

Är det domkyrkan som är inne i stan eller är det den som är i Gammelstad? (Ja, jag vet. Kyrkor är inte min hobby. Men fråga mig vad någon ishallsjävel heter någonstans i Sverige och jag vet!)

Albert Hall: Ok, vad heter någon ishallsjävel någonstans i Sverige?

Albert Hall:
En folkskygg M.Guru menade jag nog. Iförd kostym, i varje fall.

Luleå Domkyrka ligger på Stationsgatan mitt i centrala Luleå.
Detta är det enda jag vet om Luleås geografi.

Metal Guru: du kommer, väl där, att få lära dig att det blåser i centrala Luleå. Åt alla håll samtidigt, dessutom.

Käften, Paddjävel!
Jag och Albert kuriserar.

;0)

Albert Hall: Domkyrkan är väl innei stan? Tror jag. Översteprästen - heter det biskop? - är sympatisk och har en lika sympatisk dotter som jag träffat i några sammanhang.

Jag är inte heller så väldans bra på kyrkliga saker och gick ur Svenska kyrkan redan när jag var 18 eftersom jag tyckte det var märkligt att vara med när man är totalt oreligiös.

Fast kanske skulle man förära kyrkan med ett besök för att få se gurun live? Det vore kul. Tror jag kan identifiera da(r)lingska dialekter efter månaderna i Falun, så om han inte tvättat bort dialekten borde jag i vart fall lyckas sålla potentiella gurus från resten av gästerna.

Metal Guru: kurtiserar menar du väl?

LL:

Jag finns ofta på en fotbollsanläggning som det blåser från alla håll samtidigt, så jag är van. Enda undantaget är på våren då bonden sprider ut svinpiss på den närbelägna åkern; då blåser det bara från det hållet.

Metal Guru: Från den kyrkan har du nära till majoriteten av stans krogar iaf, så jag gissar att det är en väl vald plats för bröllopet.

Kickan:
Visst menar jag kurtiserar, det var en rackarns bokstav att trilla bort från att jag skickade inlägget tills att det fastnade i hjärtat på Hockeysnack.

Jag ska ringa Marcus.

Kickan:
Kan det anses som opassande att ha krypavstånd till kyrkan, eller är vi i Norrland på riktigt nu?

Metal Guru: Någon från Södra Sunderbyn hade ringt mig på mobilen idag. Kände inte igen numret (letade på eniro) och ringde inte upp (missat samtal) eftersom jag heller inte kände igen namnet. Kanske ska jag bli bjuden på bröllop jag också ?

Kickan: Du bor mer i finland än i sverige... gått ur svenska kyrkan, smugglar du olja också?

Funderar själv på att öppna en Sibylla på Mjöljudden alt Gammelstaden ;-)

Kickan:
Det kanske är ett överraskningsbröllop, och det är du och jag?
Eller jag och Albert, om jag är kvinna..?

Albert Hall: Ärligt talat, jag tycker verkligen att det finns bättre alternativ än Burra. Han har alltid haft begränsad talang och är en hockeyspelare på hög nivå bara för hans träningsvilja och för att han är beredd att jobba hårt, men även om han är en jättetrevlig och sympatisk kille så ser jag hellre någon bättre i LHF. Det är väl inte kompisar vi skall värva? (i så fall vore Burra given).

Metal Guru: Nej, men i Norrbotten på riktigt. Norrland finns inte. Det finns bara Norrbotten, Västerbotten och Sydbotten. Allt som inte är Norr- eller Västerbotten är Sydbotten.

Det är väl bra om du har krypavstånd till krogen oavsett om förfesten äger rum i kyrkan eller någon annanstans? Södra Sunderbyn låter dock illavarslande. Taxivarning!

65selander: Nej, men troligen smugglar jag sprit under resorna hem till Sverige eftersom bekantskapskretsen ofta lägger in beställningar. Inga enorma mängder, men ändå. Hur mycket får man föra över gränsen? Har för mig att gränsen för sprit är ganska låg. Däremot hade jag kunnat lasta stora mängder öl och vin (som är dyrare i Finland) utan att vara olaglig. Tullen stoppar aldrig svenskreggade bilar - det är lastbilar som är intressant5a eftersom de är potentiella (och vanligt förekommande) oljesmugglare.

Kickan: nja, du får väl ta in rätt mycket sprit numera? Är det inte typ fem-sex liter eller något sådant?

Kickan:
Taxivarning, my ass!
Det är ju bara några decimetrar på bifogad kartbild.

Metal Guru: Oj. Jag som aldrig tänkt gifta mig. Fast du verkar som ett ok alternativ om jag nu måste. Bäst att du är medlem i Svenska kyrkan dårå. Annars blir vi utslängda. Dessutom måste jag nog se till att separera från min nuvarande först så jag måste ha någon månad på mig innan relationen blir officiell.

Fast jag kanske ringdes upp för att agera vigselförrättare vid en borgerlig vigsel/ingående av parternerskap? Den behörigheten har jag ju faktiskt och använder emellanåt. Damnit, det är nog du och Albert som hyrt Domkyrkan trots allt : ) Nog borde man få hyra lokalerna även om prästen ersätts av någon som får förrätta borgerliga vigslar?

Det vore skoj att förrätta vigsel i en hockeyarena. Om någon vill gifta sig i sin favvohall så ställer jag gärna upp som vigselförrättare.

Kickan: Är inte finland med i EU och då får man ju ta med sig en del, fast priset är nog inte så fördelaktigt.

Ang Sunderbyn är inte det lite för nära Boden för dig :-))

LL: Isf smugglar jag nog inte. Trodde gränsen låg vid ett par liter, och i så fall hade jag varit smugglare eftersom de som brukar beställa brukar vilja ha ett par flaskor var av varierande sort. Fast mer än 5-6 liter per tillfälle är det aldrig.

65selander: En hela Absolut av valfri smak är ca 100 spänn billigare i Finland än i Sverige, så nog lönar det sig.

Kickan: Absolut Vedervärdig, eller som den tydligen heter Absolut Raspberry, skulle man nästan behöva bli betald pengar för att dricka. Fy faan, vilken vidrig vodka. Smakar till och med värre än när en kompis försökte blanda grogg på Fanta Gröna Äpplen.

Kickan:
Jag är tyvärr inte heller medlem i svenska kyrkan, men det ska väl inte vara nåt större hinder. Kan man inte muta sig fram?

Kickan: det var till och med mer än så, fick jag fram med lite googlande:

"Gällande införselregler per person (över 20 år) från EU-land till Sverige:
(Gäller införsel för privat bruk)
10 liter sprit
20 liter starkvin (15-22%)
90 liter vin (varav högst 60 liter mousserande vin)
110 liter starköl"

www.scandlines.se/SEFront/Front_SE?FrameLink=/ContentPages/_style_ContentPage_1_col_w_teaser_359

Paddan: Raspberry har jag aldrig smakat eller fått beställning av. Mandrin, Kurant och Citron är däremot vanligt förekommande.

Kickan: Försökte kolla spritpriserna men siten står på något konstigt språk :-))

Tittade på Alkos sida och hittar ingenting om starksprit men nog f-n ser allting annat dyrare ut. Jämförde med Kopparbergs Äppelcider som i finland kostar 2,67€ vilket ger enl Forex ger ett pris i svenska på 24,65kr. Är det inte dyrt så säg ;-)

65selander: Öl och cider köper finnar med någorlunda närhet till Sberige på svenska sidan. Varför tror du annars att bolaget i Happis består av 90 procent äl och cider, 10 procent vin och sprit. Spåriten köps uteslutande på finska sidan, ca 1 km bort, och relativt få är uteslutande vindrickare så det räcker med fem-sex halvväggar vin där, jämfört med spriten som har tre halvväggars utrymme. Spritinköp där sker av folk med mindre koll och de som är så desperata att de inte orkar ta sig 700 meter bort över gränsen.

65selander: Du kan ju annars väla att se siten på svenska om du går in på www.alko.fi. Du kan dock inte se priserna på just sprit, som är mest intressant för svennar, eftersom deras regler inte tillåter att spritpriserna visas.

Kickan: Det lustiga är att dom inte visar någon starksprit i listan, hmmm mycket mysko

"av" och "spriten". Jag borde korrläsa ibland.

Kickan: Du kanske har smakat på den?

Kickan: korrläsa, det är för tidigt på dygnet ännu för dig ;-)

Varför har dom inte spriten på sin sida? Systembolaget har en överlägsen site

65selander: Jag sa väl just att spritprisrna inte visades, då det av någon anledning inte är tillpåtet att visa spritpriserna. Priset på sprit ligger i regel 30-45 procent lägre än i Sverige, beroende på sort. Vissa whiskys ligger dock bara marginellt - 20-50 spänn - under Sverigepriserna.

Portello: Senast jag drack sprit var under julhelgen. Fast jag har smakat tidigare.

Är faktiskt inte så avigt inställd till Burra.Om priset är rätt vill säga.
Tycker han skulle passa klockrent i en checkingkedja.

Portello: Det tycker inte jag, med tanke på att han kostade rätt mycket och vad han begärde innan han stack. Ska han komma hem ska han ha en lön som motsvarar de sämst betaldas (juniorernas). Annars är han inte bra nog trots Luleåhjärta och arbetsvilja.

Kickan: Känns inte som har ökat sitt marknadsvärde sedan han lämnade Luleå.Så han kan vil inte begära någon fantasilön direkt?

Jaja, vi lär väl så småningom se om det blir Burra i Luleå eller ej.

Konstigt att dom inte har presenterat någon mera än Kerman ännu.
I någon av lokalblaskorna så skulle ju det inte dröja så länge innan dom skulle offentliggöra ett namn.Fast det är ju klart, han kanske fortfarande spelar för sitt nuvarande lag.

Portello: Alldeles oavsett, så vad skulle han tillföra om än han gick ner i lön rejält? Jag vill definitivt inte ha tillbaka honom annat som än de sämst betalda utfyllnadsspelarna. Han är en Tavveprodukt och funkar inte under tränare som föredrar lirare framför de talanglösa grovjobbare som Tavve älsklade.

Kickan: kul att ni pratar om andra spelare en dom från Mora ;) Varför jagade ni i väg Tero till Finland för hade velat haft te bax han

Kickan: Ni kan då aldrig lämna te bax nåt där ni hämta det de kan då vi se va duktiga vi va me Skerbeck

Portello: Detv kanske beror på att de tilltänkta fortfarande spelar. Jag känner till åtminstone ett i princip klart nyförvärv som inte avslutat säsongen ännu och därmed inte kan offentliggöras.

Öht avskyr haf Sillydisussioner. Jag avskyr att folk försäker suga mig på raopporter, jag avskyr hysterin, jag avskyr allt hysteriskt kring silly eftersom jag anser att det är de värvningsansvarigas uppgift att offentliggöra och att andra i föreningen bör slippa alla
dessa hysteriska frågor.

SIVASN: Skrbek var ju - sett till Sverige - luling från början. Alltså kan han aldrig anses som en offörrätt. Särskilt inte som han skulle ha stannat hos oss om han hos oss om han erbjudits kontrskt när han stack till er.

Kickan: Ja ja säger ju det vi lämna ju te bax han men va gör ni me Tero skickar i väg han till finland stackarn han kanske ville till Mora

Kickan: Visst är det för jäkligt när fingrarna blir för breda för tangentbordet, allt mellanrum tas upp av en enorm fingermassa.

På tal om sillydiskussioner så bör det väl förekomma mängder av såna hos mängder av klubbar för tillfället.

SIVASN: Vi skickar helst inte Tero någonstans, men om hans familj vill hem när kontraktet går ut så lär dev ju bli så. Med Jarmo hade det varit tvärtom eftersom hans ungar växt upp i Luleå och nu längtar hem.

vart har denna man tagit vägen, hans brorsa röjer ju runt fortfarande :-)

65selander: Jag är ju en äckta suppporter,Barra så du veeet!!!1

Portello: Öh va f-n dricker du samma skit som mig :-))

För en gångs skull så lyder tb mig. (än så länge)

« · 704316 · »