Bagarsmurfen: Varför då? Dom saknade ju som sagt de fem spelarna jag nämnde och saknade utöver det Patrik Rönnqvist, Nicklas Danielsson, Stefan Svanbom och Jim Engström.
Dom har ju inte speciellt bred trupp från början heller.
Floberg och Mattson har iofs varit med i alla matcher tidigare men nött bänk hela tiden. Nu ville Persson lira med alla tillgängliga spelare.
Sven Savage: ÄnnHåÄll är ju inte ens hockey så det är jätteschlut för den här säsongen. Bara att se fram emot försäsongen. LHF spelar förmodligen cuperna i Brunflo, Tampere, Umeå och Boden. Det blir ingen turnering i Uleåborg eftersom de har håller på att bygga om arenan.
Bagarsmurfen: visst, men vad är det som säger att "bästa laget" i det här fallet inte är ett antal motiverade juniorer tillsammans med ett par etablerade i stället för ett par gamla, halvskadade och trötta spelare på +35 bast?
Notera också att det står KAN bötfällas eller uteslutas. Inte SKALL. Det är en gigantisk skillnad.
LL: Jag behöver inte notera att det står KAN - har ju inte påstått att de SKALL straffas på något sätt, MEN med tanke på denna regeln så är det visst märkligt att man luftar en massa junisar...vilket ju var precis vad jag ville påvisa...
Robert P: De lär visst ha haft ordinare spelare som inte var mer skadade än att de kunde spela, men visst - kvällens resultat berodde säkerligen på inställningen...i båda lagen.
Bagarsmurfen: Det är knappast ovanligt att spelare lirar trots att dom borde vila. Tror alldeles säkert att Brynäs hade haft ett annorlunda lag idag om matchen gällt något, men det gör inte att man bör spela med halvskadade spelare när man inte är i behov av det.
Klart man passar på att lira folk som är skadade när man inte har nåt att spela för.
Bagarsmurfen: Det är bara du och dina polare i Linköping som inte tycker att det är snyggt. Alla andra förstår exakt vad det handlar om. Man spelar inte med skadade spelare mer än nödvändigt. Man har alltid all rätt i världen att låta en skadad spelare stå över, även om han skulle klara av att hanka sig fram på isen under pistolhot.
Ska för övrigt bli kul att se om Cluben själva spelar helt ordinarie i sista matchen eller om Andreas Sundin och någon ytterligare junior rentav får chansen? Skandal isåfall va?
Dessutom har ju inte LHC ställt upp med bästa möjliga lag i vissa matcher dom heller. Andreas Kreü har ju trots allt gjort några matcher.
Robert P: Är du sann på riktigt? På vilket sätt tycker du att det är snyggt gjort av Gunnar Persson? De åkte ju på stordäng ikväll och även om det till största delen berodde på inställningen så kan väl fortfarande inte anse det vara snyggt gjort..
Minns du för övrigt ditt inlägg om att du tycker det är märkligt att inte BIF-supportrarna visar mer förståelse över förlusten då BIF bl.a. ställde upp med 6 juniorer.. Vad menade du i så fall med det - att en storförlust bara var att vänta, eller?
[ironilampa tänd] Ja, visst skulle det bli skandal om LHC lät ett par juniorer spela i sistamatchen som ju är så väldigt avgörande... Två spelare är ju dessutom nästan lika många som sex.. Kan du inte komma med fler löjliga resonemang? [/ironilampa tänd]
Man får tänka att det är bra att det är schluut. Så kommer man närmare början, igen.
Men smurfen hade en poäng där:
"Förening som ... inte ställer upp med starkast möjliga lag kan ... uteslutas enligt TB 9 kap"
Pölsan kanske kan uteslutas, från kvalet? I så fall är ju Schtaan klara för eliten, till hösten, på pölserlig bekostnad.
Jag vet! Vi letar upp någon som filmat matchen. Speciellt de två sekvenser där Schtaan short-handed petar in trissor.
Och så sänder vi dessa till förbundet. Inte för att vi menar att de där filmerna visar att Pölsan inte ställde upp med starkast möjliga lag, och därför bör schluutas ute. Utan för att fråga om förbundet anser att de där filmerna visar att Pölsan inte ställde upp med starkast möjliga lag, och därför bör schluutas ute.
Jag skulle verkligen önska att schleffte tog elitserieplatsen på pölsans bekostnad. Men det är tämligen otänkbart att någon döms enligt sådan regel, trots att reglerna finns, och trots att liknande hänt i hockey, liksom i andra sporter, och kommer att hända igen.
Du kanske får förlita dig med tanken att schleffte är bra på hemmaplan, bagarn. Hur många poäng tog ni själva däruppe?
Jag har aldrig påstått att BIF bör straffas pga den regeln - har däremot påpekat att de nog borde ha agerat annorlunda med tanke på regeln. Jag har heller aldrig påstått att BIF borde ha vunnit matchen - tycker däremot att denna förlust ger starka signaler av att redan på förhand vara "läggmatch" från BIF:s sida...
Jag har aldrig påstått att du har påstått att pölsan bör straffas, och troligen har du inte heller påstått att jag påstått att du påstått att pölsan bör straffas.
Men jag hoppas ändå att pölsan byter plats med schtaan nästa år.
För visst impar de, de från schtaan. Att de spöar pölsan när de kommer upp bakfulla och med C-laget, ja det är väl inget.
Men att de spöade linkping, som reste upp med det bästa de kunde plocka fram - det kallar jag rallarimpande!
Ha det och ha det...Jag har väl inte sagt annat än att Schtaan är bra, hemma i schtaan.
Men linkping kanske inte gjorde sitt bästa, eller?
I senare delen av elitserien fanns det en uppfattning att linkping lagt av, och inte gjorde sitt bästa för att nå så gott resultat som möjligt i varje match, för att nå så många pinnar som möjligt. Utan att man spelade för att vara så bra som möjligt när kvalet började. Man gav upp elitserien, när man förstod att man inte kunde nå strecket, och spelade ihop ett lag som skulle vara som allra bäst, när serien avslutades.
Jag tror inte att det finns någon som invänder mot det. Snarare skulle man anse det tjänstefel av linkpingarna att handla annorlunda.
Men hårddrar du resonemnaget finner du att du kan plocka fram regelverket även mot ditt eget lag. Är du beredd till det?
Åh ja, nog ser pölsans förlust och laguppställning värre ut. Men schleffte är tydligen skitbra hemma i schtaan. Vilket bl a segern mot er visar.
Bagarsmurfen: OM Linköping spelar med juniorer i sista matchen ska dom bestraffas. Man ska spela med bästa laget.
Om det sen är två spelare eller sex är totalt skit samma.
Ingen har påstått att det är snyggt gjort av Persson. Ni däremot påstår att det är jättehemskt och bedrövligt att han vilar sina skadade spelare och låter juniorer spela.
Vafan skulle karln göra? Lira med TVÅ femmor för att slippa spela med juniorerna?
Lek för övrigt med tanken att Linköping hade mängder av skador och bara 11 utespelande seniorer friska (ja, jag vet att det är svårt med tanke på att ni har en trupp med 89 spelare)... och lek med tanken att ni hade era 4-5 bästa juniorer på landslagssamling (ja, jag vet, en extremt svår tanke att leka med. Men försök)... hur bra lag tror du då LHC hade haft när dom smällt in två juniorbackar och fyra juniorforwards i laget?
LHC föll väl med två mål mot Skellefteå borta. Att dom skulle kunna förlora med betydligt fler under rådande omständigheter ser jag som rätt naturligt. Väg dessutom in att tankeleken också innebär att LHC ska vara klara för Elitserien redan och inte har nåt att spela för.
Nu tror jag iofs att du vägrar leka med tanken och inse faktum, eftersom du vill hata Brynäs och tycka att dom är elaka fuskingar. Men ändå, för övriga folket framstår mitt resonemang åtminstone smart och det skadar aldrig att framhäva sin egen hjärna. Tänk på det.
Jag är fortfarande grymt imponerad av Schtaan. Tänk. vilket härligt gäng! Roligt när ett så pass nordligt lag kan köra på så starkt. Och att det är ett lag, som man har så positiva känslor för sedan tidigare också. De är ju nästan norrbottningar, juh! Iaf mer norrbottningar är burköl, medelpadingar, ångermanlänningar och sådant. Mycket mer! Sen må de heta lundmark och marklund hela bunten, bara charmigt.
Jag förstår att du blir mållös. Jag har ofta den effekten på folk. Ungefär likadan effekt som lule har på andra hockeylag. Räkna de nollor våra målvakter plägar hålla, så förstår du hur jag menar. Fast då talar jag förstås elitserie. Vi är bedrövligt oerfarna i fråga om kvalserier, vi lulingar. Sådant kan ni mycket bättre!
Sven Savage: Undrar om Smurfen ville skriva nåt, eller om han bara ville oskriva nåt, eller om han trodde att han skrev nåt och sitter och väntar på att någon ska svara på det han skrev, som han inte skrev?
(Jag slant på tangentbordet - skriver på en laptop, så sorry för förra inlägget....eller kanske rättare sagt: jag bjuder på det...)
Sven Savage: Om jag ska hårddra det en sista gång, så måste jag iaf bara...;-)
Nä, okej...jag överreagerade alldeles för mycket på dina inlägg än vad jag mäktade hantera efter noll sömn på över ett dygn..
Skellefteå är bra hemma, men enligt de rapporter jag tagit del av så presterade varken LHC eller SAIK någon propagandahockey i den matchen - SAIK var förvisso ruskigt effektiva i pp och hade därefter mer eller mindre bara att bevaka ledningen, medan LHC sumpade en massa chanser, tog onödiga utvisningar och mäktade aldrig få igång något ordentligt spel i sistaperioden, då SAIK mest spelade sarg ut (mer behövde de ju dock inte göra)..
Misstänkte att han ville symbolisera hur mycket hockey han ansåg att pölsan presterar. Där håller jag ju med honom, men jag menar ju att de gör så match efter match, år efter år...
Robert P: Jag kan ju börja med ett påpekande om att du först skrev att det bara var jag och mina LHC-polare som inte tyckte att det var snyggt gjort av Gunnar P & co, för att senare påstå att ingen har påstått att det var snyggt gjort av Persson, men att vi LHC-are påstår att det är jättehemskt och bedrövligt - vad var det som hände däremellan?
Det där om att leka med tanken att LHC hade mängder av skador...det behöver jag inte göra - det är bara att kolla bland LHC:s matcher den senaste säsongen... LHC låg ju bra till i tabellen, tills skadorna kom och laget, som ännu inte agerade som ett riktigt lag, tappade såväl spets framåt som täckning bakåt...Tränare Weiderstål har aldrig varit bra på att "peka med hela handen" så hans komponerande kring 3 kedjor och ytterst få möjligheter att bänka spelare fick aldrig någon ordentlig genomslagskraft på det hela...=( Nåja, det är historia nu och som väl är så behövde inte gårdagens match gå till historien som någon match "med större betydelse" - allt kring det är mest bara hypotetiskt och endast upp till förbundet att utreda. Som LHC:are är det ju dock av flera skäl svårt att inte ha åsikter kring detta....minns Peter Wallins uttalande efter LHC:s förlust (3-9) mot Djurgården; utspelet från (antagligen) AIK förra säsongen då en helt vanlig tvist som på intet sätt hade "låst sig" ändock fick stora rubriker med felaktigheter som att LHC inte hade gjort rätt för sig i samband med en spelarövergång och hade seriepoängavdrag att vänta; i samma veva skulle DIF, pga en illegal båsdörrvaktare, bestraffas på ett absurt sätt genom poängavdrag genom att gynna DIF:s poolmotståndare och därav missgynna övriga lag, i synnerhet LHC som därav skulle ha hamnat mitt i bottenstriden (istället för knappt ovanför)... Det finns alltså en del som kan få känslorna att svalla...på ett negativt sätt....=(
En klok man nämnde just för mig att LHC kanske ska vara lite försiktiga med moralkakorna kring Brynäs. Det är ju trots allt inte Brynäs som värvat en tränare från en av sina kvalmotståndare.
1) Man gör inte klart med folk förän deras kontrakt har gått ut. Fel.
2) Man värvar överhuvudtaget inte folk från ett lag som man möter i direkt avgörande kvalmatcher.
3) Man har t o m suttit och diskuterat nyförvärv och LHC-framtid med Melin. Därmed kan man i allra högsta grad anse att Melin redan innan kontraktet med RBK gått ut har börjat jobba för LHC.
Men visst, skräll värre att du anser att LHC/Melin-moralen står på topp. För LHC gör aldrig fel. Stora Stolta.
Inser du inte själv det omoraliska i att man gör klart med en tränare från ett lag man ska kvalspela mot, så bör du inte heller sitta och hacka ner på Brynäs bristande moral.
Robert P: Du får ursäkta, men jag måste påpeka att du inte tycks ha så bra koll på hur det funkar på tränarsidan i sverige - det funkar INTE likadant som med spelarna.
1) Visst, du tycker att det är fel, MEN det är snarare regel att tränare gör klart för ny klubb innan kontraktet har gått ut. Både RBK och LHC ville ha dessutom få det klart så snart som möjligt. Att det blev offentligt mitt under säsong berodde nog på att framför allt Roger Melin ville det. Annars brukar tränare hålla på sådant.
2) När det gäller tränare så är det inte särskilt ovanligt... Tränare påverkar ju dock inte utgången direkt - det är ju mannarna på isen som gör jobbet - så en professionell inställning är typ det som krävs.
3) Skitsnack, det skulle aldrig RBK ha tillåtit, så hur skulle det ha kunnat bli genomfört på ett vettigt sätt? Melin har på sin höjd delgett önskemål, men knappast ingått i diskussioner med LHC:s värvningsansvariga. Den blivande assisterande tränaren, Johan Hemlin, lär däremot ha varit delaktig i dessa samtal.
Du tycker inte att DU är löjlig i dina nedvärderande utlägg om en av hockey-Sverige högst ansedda tränare? Läs gärna på lite om t.ex. hur Rögle har sett på det hela...(kolla länktips)
På vilket sätt är jag nedvärderande mot Roger Melin? Det klart Melin saknar moral som skriver kontrakt med ett lag han ska möta i Kvalserien. Det är inget nedvärderande i att skriva så.
Melin har diskuterat nyförvärv med LHC och oproffsig som han varit har han ju stått i media och snackat om sina "delade känslor" efter Rögles förluster mot LHC.
Och jo, det är tämligen ovanligt att en tränare håller på och spelar i en kvalserie mot sin nya arbetsgivare. Kan inte minnas mig att det överhuvudtaget har hänt tidigare. Så hur kan det då vara vanligt?
Och om mannarna på isen gör jobbet, varför får Melin 5 mille för 3 år i LHC?
Jag har varit saklig hela tiden, men när man försöker diskutera med dig tycks inte det hjälpa eftersom du är uppenbart enögd i ditt sätt att se på saker och ting.
Brynäs saknar moral - Melin är fylld av moral. Du ser ju själv hur det ser ut.
Bagarsmurfen: LHC har faktiskt ES dyraste trupp även om FBK också ligger på ungefär samma nivå. Att LHC till skillnad från FBK egentligen inte har de pengarna är ju en annan sak. Vad ska det bugeteras med i år för att budgeten åtminstone på pappret skall gå ihop? Serieseger, SM-guld efter 3 x 7 matcher i slutspelet och fördubblat publiksnitt?
Robert P: Kollade överhuvudtaget mitt länktips där bl.a. RBK:s ordförande uttalat sig? Nä, just det...vem är enögd..
Eftersom du uppenbart inte är källkritiskt - inte bryr dig om att kolla upp källors pålitlighet - utan sväljer allt efter eget tycke och dessutom har mage att påstå dig veta bättre än folk som är källkritiska....vojne.
Förstår att Jante inte gillar allt som har med Luleå att göra...
Lulekickan: Okej, jag tror mig veta vilka uppgifter du tänker på...
Ett litet test: Om jag påstår att LHC:s sammanlagda (budgeterade) spelarkostnader (löner, sociala avg. m.m.) uppgick till typ 33 miljoner kronor? Är det samma siffror du tänker på?
"Tro inte allt du läser i tidningarna" heter det ena stunden. Sedan ska jag tro på vad Corren skriver att RBK:s ordförande sagt?
Det är alltså så att man ska tro det som passar för ändanmålet? Allt som framstår någorlunda negativt för LHC:s del är falskt, resten är sant? Det är källkritik på högsta nivå.
Vad har Luleå med det här att göra förresten? Det här är väl en diskussion om Stora Stolta, Brynäs och omoraliske Roger Melin?
Vad RBK:s ordförande säger är för övrigt ointressant för min del. Det klart att han tycker att allt är i sin ordning officiellt. Inofficiellt tror jag inte att han tycker att situationen hanterats speciellt bra.
Om du istället kunde ta och komma med nåt konkret istället för att gång på gång sitta och tramsa om hur löjligt allt är och hur alla saknar källkritik så vore det tacksamt. Det är lite svårt att diskutera på allvar med nån som hela tiden gömmer sig bakom saker som inte ger någon någonting.
Skellefteås ordförande anser säkert att Brynäs agerande igår var helt ok. Innebär det isåfall att du slutar gorma om det? Nej, tänkte väl det.
RBK:s ordförande har inte mkt annat att säga än att säga som han gör. Är egentligen bara meningslöst dravel han har att komma med som egentligen inte betyder någonting.
Lek med tanken att LHC spelade i allsvenskan, och att deras tränare gick ut och sa att han skrivit kontrakt med ett lag som LHC ska kvala mot i viktiga matcher och du sedan såg tränaren i fråga stå och flina glatt efter matcherna och svara att han inte direkt är ledsen över att man förlorat. Skulle du tycka att det vore ok?
Jag gissar att du skulle låta ungefär som du låter angående Brynäs just nu. Men det är nog svårt att få dig att erkänna det.
Bara för att uppgifter inte bekräftas officiellt innebär det inte att dom inte stämmer. Ingen kommer någonsin kommentera en lön officiellt, men angående vissa av de lönerna som nämns i LHC:s fall så vet jag ju t o m själv att dom stämmer, så det har jag ingen anledning att ifrågasätta.
Bagarsmurfen: Hur resonerar LHC förresten nu när det gäller att klara elitlicensen? Är det bära eller brista som gäller? Dvs gasa utav helvete och fortsätta slänga pengar omkring sig i hopp om en helt osannolik framgång kommande säsong - vilket just nu verkar vara strategin - trots att det blir ett jätteminus i kassan den här säsongen och sedan ta den konkurs som ofrånkomligen blir följden om det inte går vägen. Vore det inte vettigare att styra upp det hela och försöka bygga ett fungerande LAG istället och leta spelare som inte ser pengarna som den enda fördelen att spela med Linkping?
Robert P: När ska du läsa länktipset, egentligen? Snacka om att vara inskränkt..
Ditt försök till liknelse med SAIK-ordförane är bara skrattretande.. Likaså dina resonemang om saker du uppenbarligen inte vet ett skit om.
De siffror jag drog till angående LHC:s spelarkostnader stämmer, så det är inget jag tänkt ifrågasätta - ville mest få med er på något som vi iaf först kan vara överens om. Jag postar strax länkar till ett par intressanta (jo, jag tror att även du kan tycka dem vara intressanta) artiklar angående lönerna.
Inskränkt, källkritik, skrattretande. Tja, där kom nästan alla orden som ni mediahatande Stora Stolor brukar dra till med i diskussioner där ni blir bemötta med nån form av kritik.
Vad har Jante och Luleå med den här diskussionen att göra. Ska du svara på det?
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Har svårt att tro det ifall man har med 6 junisar..