Ja, en plats som - till att börja med - andremålis i ett ES-lag skulle han nog kunna ta om han gör lika bra ifrån sig när det blir spel mot bättre lag än de i Södra Allsvenskan.
Lulekickan och Portello: Leinonen var rätt väl bevakad av LHF för ett par år sen. Men han gjorde några riktiga bottennapp ibland. Gissar att det var därför det inte blev någe.
Albert Hall: Det kan mycket väl vara så att det börjar bli lite uppförsbacke nu. Nu har vi två tuffa matcher kvar innan uppehållet och kan vi ta 3 poäng på dom så känner jag mig ganska nöjd.
Hälge: Går ni runt på tre eller fyra kedjor mestadels? Uppförs och nedförsbackar kommer för alla lag nån gång. Fast ett lag som FBK ifjol vann även i uppförsbacke.
Lulekickan: Jaha, då vet man vem de ska se upp med i matchen på tisdag. Låter inte direkt som att Stapleton hade någon bra dag, eller så har han en sån spelstil. Visade inte direkt mycket av någonting i matchen i Kempis.
Hälge: Nej, så patetiskt har jag ännu inte blivit att jag sitter ensam och äter tårta, ja om det inte råkar finnas tårta kvar efter min födelsedag vill säga. Får beklaga förlusten mot SSK ikväll.
Jonathan Hedström gjorde 1 mål och 1 assist i helgens två matcher för sitt Cincinnati Mighty Ducks. Därmed har han nu på fem matcher gjort 4 mål och 1 assist och dragit på sig 12 utvisningsminuter. Av dessa mål har han gjort ett i PP, ett short handed och ett game winning.
(Pinkningen är en ordlek som passar väldigt väl in på Jonte efter ett uttalande han gjorde i en slutspelsmatch mot Mif. Uttalandet gjorde sedemera att Jonte helt undgick negativ kritik från vissa supportergrupper under dom två efterföljande säsongerna han spelade med LHF, trots att han understundom spelade mer än lovligt kasst).
Albert Hall: Hahaha, jo, jag förstår vilket uttalande du menar. Knepigt att man väljer att blunda för en spelares förehavanden ute på isen bara för att han gjort ett omtalat uttalande.
Albert Hall: Sitter och läser Sportbladet, och det är knepigt vad man glömmer.... Har alltid tyckt att vi haft oerhört svårt att vinna över MIF i Kempehallen och sen så visar det sig att MIF inte vunnit i Kempis på de senaste 10 försöken. Jäklar, jag håller nog på att bli lite småsenil tror jag!
Albert Hall: I och för sig, men sen så har jag inte det bästa detaljminnet heller. I och för sig har man aldrig direkt sett fram mot mötena med MIF, för man visste att ifall de hamnade i målmässigt underläge så började de direkt att spela fult och brutalt. Så det kan hända att man helt enkelt förträngt sånt där.
Dysso: Jo, visst var det kul. Jag tror inte det var meningen från Jontes sida. Han var nog rätt ovan med TV-intervjuer och så där direkt efter matchen så tänkte han sig nog inte för utan uttryckte sig på samma sätt som i omklädningsrummet när ingen murvel lyssnar.
Att det sen blev extra tändvätska för Mif som vann två raka matcher innan vi avgjorde är en annan historia. Tror jag.
Albert Hall: Måste samtidigt vara svårt att kunna fokusera på att lämna ett svar på en fråga när adrenalinet pumpar för fullt. Ungefär som den berömda frågan: "Hur känns det?" till en spelare direkt efter slutsignalen. Eller "Varför vann/förlorade ni idag?". Alltför många gånger blir man förvånad att spelarna överhuvudtaget ids bemöda sig om att svara på sådana frågor.
Albert Hall: Ärligt talat så är det kanske inte så förvånande att det var just Jonte som inte tänkte sig för heller : ) Fast jag gillar hans inställning.
Kul att det går bra för honom. Fortsätter han så borde det inte dröja alltför länge innan han får testa spel med Anaheim.
Nå, får jag höra nu, hur ska ni göra för att vinna på tisdag? Gå i brynäsfällan och luras in i fysisk hockey är inte att rekomendera. Jag tror nämligen att vi kommer att återvända till den hockeyn på tisdag efter att ha förnedrat oss själva genom att försöka spela gladhockey på bortaplan...
Paddan: Vr det i november du skulle gästa Coop Arena? Och kommer det många MooDooister då?
Har du inget annat för dig just nu så kan jag rekommendera dig att läsa debatten om LHF-tröjan på Hemköp i Boden som pågår på gröningarnas officiella. Ett par av de mest inskränkta uppmanar till bojkott medan de flesta inser att bojkott kanske vore att gå för långt den här gången. Finns ju just inte så många ställen kvar att handla på om de redan bojkottat Coop. Humor : )
Lulekickan: Jomenvisst, det stämmer. Jag vet faktiskt inte hur många vi blir, mailade de som har hand om resan men de kunde inte lämna något konkret svar. Blir maximalt 60 anmälda den resan.
Paddan: Nattinatti Paddelände. Jag ska också gå och sova snart, fast jag tänkte drömma vackra sanndrömmar om hur vi förnedrar Köpelaget på tisdag. Deras backspel verkar ju allt annat än stabilt och Svampen var väl inte direkt överjävlig mot t ex Frölunda, medan det motsatta gäller i LHF. Backspelet är ruggigt stabilt och Hento är nästintill överjävligt bra.
Lulekickan: Hehehehe... jovisst är det humor! Dom som skriver där kommer ju att ta död på stan fortare än något annat.
Kan redan se tidningsrubrikerna framför mig:
Svätkatastrof i Boden! Tusentals döda! Sen ett utalande från någon bodensare: "Hjälp oss, vi har inga affärer att handla i". :)
Den där nilsson verkar mer än lovligt inskränkt. De enda gångerna han uttalar sig är när det gäller lulehatet, nästan aldrig om det egna laget eller så För min del ser jag gärna att man hänger upp en BBK tröja i någon lulebutik. Jag ska inte bojkotta den för det, lovar!
Albert Hall: Som tur var finns det några förståndiga BIK:are som fattar att det inte går att bojkotta alla affärer som innehar LHF-tröjor eller sponsrar Luleås ishall. Tänker främst på Jens.
Albert Hall: Just den däringa nilsson var väl han som gick på som värst när Coop skulle sponsra LHF:s och Plannjas byggande av restaurang och VIP-loger. Han kontaktade COOP och talade om att nu minsann skulle han och alla andra gröningar bojkotta Coop. Hemska Coop som sponsrar en negerhydda, typ, och att det var fan att deras återbäring(!?) gick till LHF : )
Det är många ställen man skulle ha varit tvungen att bojkotta om man resonerade som gröningarna, särskilt som jag nästan hela livet har bott på andra ställen än i Luleå. Jag skulle nog inte ens reagera om jag såg en gröningströja någonstans här i Luleå, lika lite som jag reagerar på att Luleåföretag sponsrar diverse Bodenlag i olika idrotter. Inget konstigt med det.
Portello: Jens är alltid vettig och fanns det fler som honom så kanske det skulle finnas hopp om Boden också. Annars är det nog en kommun dömd till undergång.
Rönnqvist är förresten uttagen till 3:- igen. Skoj för honom! Synd dock att fegisarna inte ger Hento chansen - han är en bättre målis än de som i regel tas ut till spel med 3:- under fjantturneringarna.
Lulekickan: Hoppas verkligen Hento får chansen den här säsongen. Liv verkar vara det givna valet sedan får dom andra målvakterna slåss om den andra platsen.
Portello: Samtidigt som det alltid är kul ifall laget får med så många spelare som möjligt i Tre Kronor så är det väl inte alltid så populärt från tränarnas sida att släppa iväg spelare till "betydelselösa landslagsturneringar". Men, frågan är väl också hur de rankar målvakterna, ifall Hadelöv rankas högre än Hento t.ex.
Inte helt överraskande att Frölundas ungdomskedja är uttagna i landslaget.
Portello: "Hento" har jag fortfarande svårt att se som en klasskeeper, jag har förstått att han blivit duktig med åren, men jag minns honom som en darrig 2:a keeper. Hur som helst blev det Sampan denna gång, jag ska ärligen erkänna att jag nog inte själv hade plockat ut honom i dagsläget, utan satsat på ett litet wildcard i Lundquist i Frölunda. Men ok, han är ung och har inte en given förstaplats i klubblaget, så det kan man förstå. Sandberg är också stabil i längden, har erfarenheten. Men han har varit lite darrig några matcher nu. Men förbaskat kul är det förstås som Lhc:are att han tas ut.
Portello: Märkligt att inte ge tidigare i landslagssammanhang oprövade målisar chansen när man har tillfälle att testa dem i de betydelselösa landslagsturneringarna, särskilt om de är unga och bättre än Köpelagsmålisen. Det finns enligt min mening flera som håller högre klass än honom.
Lulekickan: jag håller med dig till en viss del..det är ju under dessa "skit turneringar" man ska testa nytt blod
men ärligt talat...vem skulle ta Sampans plats?? han har varit jämnast av alla Svenska målvakter denna säsong... jag tycker att han är bättre än Liv i HV så jag tycker att han förtjänar platsen...
gud: Njae, har han verkligen det? Nu på slutet har han vad jag har förstått varit lite darrig, medan t ex Hento bortsett från några få matcher i början har varit nästan överjävlig. MIF och Frölunda sitter också på bra målisar som jag skulle ha rankat högre än Linkpingarn.
gud: Vore inte helt fel ifall HH hade haft modet att gambla och ta med två oprövade målvakter som Hento och Lundqvist. Eller varför inte en MODO....nej, visst ja, ingen av våra målvakter är ju svensk. :)
Men samtidigt så måste man väl erkänna att både Liv och Sandberg har varit de som stått ut mest bland de svenska målvakterna nu i början på seriespelet.
Lulekickan: Sandberg har varit sinnesjukt bra i de flesta matcher. Att han darrade mot frölunda i första kan man rakt av skylla försvarsspelet på, även om ett par inte var helt otagbara. Det ryktas också att han hånades från läktarplats, vilket är sjukt om det är sant. 7 säsonger med frölunda och så hånar klacken som utger sig föra att älska och inte hata. Nu bör han väl inte ta åt sig för sånt, men hans göteborgs hjärta var sårat hördes efter matchen.
Han darrade också lite mot brynäs, men det är inte mycket att säga om, idiotklant från utespelarna som friställer brynäsare kan han inte lastas för, och en drömcross genom zon i pp hade han inte mycket att göra åt när han var skymd. Men sampan i idiotform tar just dessa "omöjliga" puckar. Det var det som jag menar med darrning - han har varit oroväckande mänsklig sista matcherna. Att säga att det finns många som skulle vara bättre lämpade mellan stolparna i blågult kan jag inte hålla med om. Liv är strået vassare, och som sagt Lunqvist i frölunda gillar jag skarpt. Men sen ser jag inte så mycket mer än möjligtvis Hadelöv. Men han har snarare en hög lägstanivå än stjärnstatus som målvakt enligt mig.
Paddan: Ändå har Hento och Lundqvist såväl färre insläppta mål/match som en bättre räddningsprocent än Sandberg. Dessutom har ju Hento stått i samtliga LHF:s matcher. Synd bara att han gjorde ett av sina få misstag och silade vid ett tillfälle när Köpelaget - liksom Hardy & Co - var på besök. I den matchen var faktiskt Sandberg överjävlig.
Sampans absoluta styrka är också returerna - han lämnar inga sådana. Jämför man med tex Ram (som inte är landslagsaktuell..) så agerar han ju snarare puckplank och många mål kommer just av returerna. Sampan har en lustig förmåga att inte ge tillbaka pucken om det kommer i hans närhet. Det är en grym styrka. Då får man bara en chans, och när han är på humör så betyder det 0 mål. Som imorgon tex... :)
Lulekickan: Ännu fler skäl med andra ord att våga prova just dessa, förutom att de är unga oprövade målvakter. Klart att i Lundqvists fall så har han ju konkurrens av en finsk landslagsmålvakt, men sånt tycker jag bara borde vara sporrande.
Paddan: Hento skulle ha svårt att acceptera en annan roll i klubblaget än den som given förstemålis i nuläget. Han fick nog av det under tiden som backup åtMmyllys då det aldrig egentligen var frågan om att han skulle lyckas konkurrera sig till en plats som förstemålis eller ens i närheten av lika många matcher som Myllys/säsong. Litegrann samma inställning som jag har - allt eller inget : ) Och så länge han håller så hög klass som han nu gör tycker jag det är helt ok. Däremot bör det ju värvas en vettig backup till honom innan deadline så man inte står där med bra en förstaårssenior utan matchvana (annat än från a-jun där han fått göra ett par inhopp) om Hento blir skadad.
Hardy verkar skraj för att ha mer än en ung målis i sin trupp, tyvärr.
Lulekickan: Jo, jag kan just tänka mig att han känner det så efter att ha stått majoriteten av matcherna de två senaste säsongerna. Så Gusten räknar du inte riktigt som ett fullgott alternativ ifall Hento skulle råka bli skadad det här året, eller?
Tittar man bara på statistiken så är till och med Mikael Gerdén bättre än Sandberg, men någon grund måste ju "materialförvaltarn" ha för sin uttagning av målvakterna. Skulle vara intressant att veta hur han tänkte.
Paddan: Han ville väl helst inte ha någon egentlig konkurrens i fjol heller, och det fick han ju heller inte. Smid gjorde iofs bra ifrån sig i den enda riktiga match han fick stå sedan han plockats in på artistskatt - borta mot FBK - men det var aldrig tal om att han skulle konkurrera på allvar med Hento utan fanns där mest "för säkerhets skull", vilket han blev lite besviken över. Gusten är ruggigt bra när han är bra, men han kan också släppa in allt och lite till en dålig dag. Han är bra med klubban och det är lite av Myllys över honom, men jag anser honom lite för grön för att vi ska våga chansa med bara honom som backup efter deadline i januari, det är för mycket som står på spel för det.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?