Bolivar: Omark fick 1 av de 2 som behövs för att ensam inneha rekordet. Sur-Ove har väl fler mål så han kommer alltid ligga före om han inte fixar det. Harju hjälper ju inte direkt till om han ska hålla på och missa frilägen så där. Vilar Sandström frivilligt så att Olsson ska få speltid? Ska va ha någon chans fixa en lång matchserie mot förmodade HV71 så måste vi kunna ställa upp med bästa möjliga lag.
Skönt att det står 0-1 efter 1 period men ingen större match. Eftersom HV leder med 2-0 så lär vi inte bli 4:a oavsett vad vi gör. Nu får vi försöka skapa lite slutspelstempo i laget.
Lindberg Råkkar: Sämsta tänkbara utfall resultaten ikväll. Nu tyder det mesta på att vi får möta HV i kvarten och dom har vi hemskt svårt för både hemma som borta.
Bolivar: Man orkade bara spela en period idag, nog hade man räknat med lite bättre vilja efter 1-7 i senaste derbyt och 0-5. Blir nog inget rekord för Omark nu.
Bolivar: Straffet för läggmatchen mot Modo blir 7 raka torsk. Hoppas spelarna i slutändan tycker det vart värt det när dom har korta bussresor nästa år.
LL: Jadå, det borde kunna bli en bra match. Skellefteå är i princip klara men med bara 2 matcher kvar till slutspelet så det vore kul att se ett taggat LHF. Såg i någon av tidningarna att Kalt verkade kunna åka som vanligt igen. Dessutom är Pierre på is och förhoppningsvis kan han snart vara med i matcher igen. När det gäller Omark så är det tyst än så länge. Vore kul om han blir feberfri och också kan spela.
Bolivar: å andra sidan borde väl LHF också vara taggade för att ta lite revansch för torsken men 1-8 eller vad det nu blev nere i Skellefteå efter jul.
Idag trillade vi ner till 5:e plats eftersom både HV och LHC vann sina matcher. Det positiva är att vi kan inte hamna sämre än 5:a. Samtidigt är inte SkAIK helt klara för slutspel så dom kommer säkert att vara taggade på torsdag.
LL: Jo men jag påstår att det är lättare få extra krafter att överprestera inför en galen hemmapublik. Därför är NHLs variant överlägsen, "underdogen" börjar med 2 borta när båda lagen är relativt fräscha och ofta lyckas man stjäla en match där. Sen har man två hemma där man kan skaffa sig ett hyffsat övertag, sen får man ofta sin chans att avgöra i 6:e matchen. Jag är ganska säker på att det oftare blir skrällar med den formen av spelschema. Om jag minns rätt så var det bara 1 gång på 6 som plats 5-8 gått vidare med vårat upplägg. Jag tror allt kommer ned till att det helt plötsligt är dom sämre lagen som har all press på sig i match 1, torskar man den så är det i princip kört. Till skillnad mot att öppna på bortaplan då ingen förväntar sig något av det sämre placerade laget. Så jag är i alla fall helt övertygad om att dagens system gynnar de fyra topplagen onödigt mycket :).
Portello: Ni skall skämmas tamefan. Hela bunten rakt av! Här hade ni chansen att slå in en kil i Modo Hockey och ända deras slutspelsdrömmar och skicka dem ett steg närmare Kvalserien och så tar ni den inte lki förbannat.
Lindberg Råkkar: fast skälet till att de inte orkar vinna är väl i allmänhet att de helt enkelt är sämre på att spela hockey, inte att matchen spelas här eller där?
LL: Ärligt talat är det precis tvärtom eftersom vårat system där "underdogen" börjar hemma och har all press på sig. Det är väldigt svårt för plats 5-8 att skrälla i kvartsfinalen. Anledningen att så många serier inte går till 7 matcher är just att plats 5-8 inte orkar vinna sina 2 tidiga hemmamatcher och därmed är chanslösa i och med att man har 2 raka på bortaplan mitt i matchserien när det lag med bredare trupper börjar få lite övertag i det tuffa matchandet och dessutom har hemmaplan inför fulla läktare.
LL: Det som är med hemmaplansfördelen är väl snarast att om det blir 5 matcher så är man garanterad 3 hemma och då är det ju en ekonomisk fördel. Det lag som inte har det måste få till en 6:e match för att få till den tredje hemma. Rent sportsligt kan säkert hemmaplan vara en extra press likväl som stödet från hemmapubliken kan hjälpa laget..
LL: Riktigt usel match igår av Luleå. Märktes att MoDo hade betydligt mera att spela för. Harju, spelade han? Bartecko helt under isen.Vad är felet med honom? Har Luleå beslutat sig att inte förlänga med honom eller?
Bolivar: fast det där med hemmaplansfördel är enormt överskattat. Till att börja med - hur många serier går ens till sju matcher? Dessutom har inte hemmaplan lika stor betydelse i ett slutspel som i grundserien, jag har till och med för mig att jag har sett statistik som visar att det är i princip 50/50 att vinna en sjunde match oavsett hemmaplan eller inte.
Jag tror att många förväxlar "hemmaplansfördel" med att det lag som slutade högre i tabellen ju helt enkelt i största allmänhet är ett bättre lag än laget som slutade tex åtta och därför har en fördel i att man är bättre på att spela hockey - inte att man har en sjunde match (som dessutom oftast inte ens blir av) på hemmaplan.
alfnisse: Ja, lite stolthet får killarna visa nu, åtminstone för Anders i målet. Hemmaplansfördel är nog bara att glömma men vi gör ju lite plattmatcher då och då. Samtidigt har ju MoDo varit riktigt bra idag. Hade vi fått in något mål i 1:a så hade det kanske kunna bli match av det hela men, men...
Idag lär vi tappa 2 placeringar till 4:e plats och om vi förlorar med fler än 5 mål så ligger vi 5:a eftersom då går HV också förbi. Om inte, så har HV chansen ifall de tar poäng emot BIF i morgon. Upp som en sol.....
LL: Den enda som kan få godkänt så här långt är Tornberg som haft ett par heta lägen. Sen är det såna här insatser från Obsuts sida som gör att man tvekar för att resigna honom längre än 1 år. En annan sak är ju att när det blir tuffare matcher med mer fysikt spel som idag så räcker inte spelare som Styrman, Berglund och Ejdepalm till på långa vägar. Dessutom får vi väl gratulera Skröder till seger i både mål- och poängliga.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Sur-Ove har väl fler mål så han kommer alltid ligga före om han inte fixar det. Harju hjälper ju inte direkt till om han ska hålla på och missa frilägen så där.
Vilar Sandström frivilligt så att Olsson ska få speltid?
Ska va ha någon chans fixa en lång matchserie mot förmodade HV71 så måste vi kunna ställa upp med bästa möjliga lag.