Luleå HF

SHL · 117882 inlägg · 891 ämnen

Kvällens match

Sv: Kvällens match
Portello: Idag hoppas jag på en vändning. 5-3 och mål av Janne och Jonte vore inte fel.

Portello: Känns ju som om Pierre är borta mer än han spelar även denna säsong. Blir dålig kontunitet där bak samtidigt som vi måste spela Hellström och Berglund mer än nödvändigt. Iofs inte för att Rograrna nånsin skulle bänka någon av dessa herrar ändå så skillnaden blir ju minimal.

Portello: SKall vi tippa på det vanliga

Dvs om vi torskar är det skitväder när vi kommer ut ur hallen.
Om vi vinner så håller det fina vädret i även om mörkret fallit och solen försvunnit.

Dragan 2k: Borta i Luleå idag är Pierre Johnsson samt Robin Jonsson. I övrigt kommer alla till spel. Målet vaktas av Nilsson. Ska vi tippa på att Janne Sandström sätter en puck ikväll om Honken står? Han brukar ju trivas bra mot just honom! :)

Dragan 2k:

Äh. Sikta in er på den ena så kommer den andra att snacka ut sig själv från isen... ;)

Portello: Det var inte så skönt tycker jag.

Lindberg Råkkar: Och ännu mindre till matchen efter det. Enligt bloggarna på Kuriren så kommer både Chris och Cam spela i morgon. Skönt.

Lindberg Råkkar: lördag i baren

Jesper Jonsson: Man kan ju inte påstå att man längtar till matchen imorrn.

Portello: man hade ju kunnat vara supernöjd om vi vunnit igår

timrå och modo i botten fortsatt.

men nu verka rju modo på g med floppa och mackan o hinote på ingång

LL: Varit mycket av den vara på sistone. 3-6 mot DIF, 2-6 mot LHC 1-1 mot Skellefteå och så 0-4 idag. Mäktiga ett mål de två senaste matcherna.  Att vi dessutom har släppt in 17 mål de senaste fyra gör ju inte saken bättre.

Och nu lär ju Chris missa ytterligare matcher pga hjärnskakning samt att vi har en bombsäker förlust på tisdag. Det ser mörkt ut...

Enda man kan glädjas åt är att man inte är Timrå-anhängare. Dom har det inte lätt den här säsongen.

Ja, se det var en redig skitmatch det.

Lindberg Råkkar: det där var ju nästan komiskt. Helt obegripligt att han kan få för sig att det var Chabada som var uppe med klubban.

Stackars domare, totalt inkompetent. Hur kan man stå 1 meter från händelsen och ta helt fel spelare.
SÅ TRAGISKT!

LL: Foppashow!
AVGÅ 2xROGER!!

Jättebra idé att åka och byta när man är en man mindre och motståndarna har pucken. Då blir det nog inga poäng i dag.

spud: ok, tack för klargörandet.

LL: a) En spelare som riktar en tackling eller ett slag, med någon del av sin kropp, mot
huvudet och nacken på en motståndare eller ”driver” eller ”tvingar” huvudet på en
motståndare in i skyddsglaset på sargen, skall efter domarens omdöme, ådömas:
- Mindre straffet + Misconduct Penalty, (2+10)
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)

Jaja, 1-0 efter två perioder. Frånsett de sista två-tre minuterna tycker jag ändå att LHF:s förvarsspel är rätt ok ändå. Modo skapar inte direkt något, det som felar är att LHF:s anfallsspel inte funkar alls. Det är som om alla spelare har sirap under fötterna. Men vad fan, formsvackor har alla lag någon gång och det här ska nog ordna upp sig till sist även om det inte ser ut att bli några poäng i just den här matchen. Eller ja, det är ju bara ett mål så med lite tur så kanske.

Lindberg Råkkar: ja, han måste hålla sig kallare där.

Jag är lite osäker på vad reglerna säger, men är det inte så att tackling mot huvudet ska ge 5+20 automatiskt? Om det sedan var avsiktligt eller inte var svårt att avgöra, men nog siktar han högt i alla fall. Men att han siktar högt behöver ju givetvis inte betyda att han siktar mot huvudet för det.

Lindberg Råkkar: Usel match i stort sett varje passning saknar tanke.

LL: Han har bott i Luleå, så han är van att hantera busar..

Lindberg Råkkar: Allvarligt, en 10 personligt straff gör väl varken från eller till när det gäller Molinder? Killen är ju förmodligen nyttigare för er på isen än evetuell ersättare.

LL: Raffle lirade ett byte i 1:a redan, dock är väl han likt resten av laget totalt osynliga idag. Den enda som varit synlig är väl Sandström just när han skymde Nilsson. Det hade varit bättre om han varit osynlig då oxå.

LL: Inte för att jag försvarar Abbott på nått sätt här, ta 2+10 och sänk killen i 3:e istället för att grina till dig Game direkt till ingen nytta.
Men trist att man än en gång ser spelare komma undan med tacklingar mot huvudet. Även om Molinder inte gör det medvetet så är det domarens förbannade plikt att visa ut spelaren minst 2+10 för en sådan grej.

Att sen få det till interference på en kille som har pucken gör det än mer patetiskt, exakt noll rätt i den där situationen från domarteamet.
Med expressfart vi far ned under strecken.

Jesper Jonsson: vaffan, Raffl är ju med i den här matchen. Kom han in efter matchstraffet eller har han varit så osynlig att det tog mig så här länge att notera honom? :-)

Jesper Jonsson: VÄRDELÖST ta matchstraff utan att ens slåss.

stå och kraxa. fy fan.

Jesper Jonsson: lite imponerad av styrkan och tekniken hos linjedomaren, faktiskt. Starkt att orka hålla undan Abbott där. Och lite lagom fegt av domaren att ta två av varje.

Fast inte så bra av Cam att dra på sig 2x10 förstås. Jävlar vad förbannad han var, nu kommer förbundet att få brunt i brallan och stänga av honom ett par matcher.

LL: där försvann vår chans till poäng

och ingen fight blev det ens.

Portello: målet får nog Sandström ta på sig mesta skulden för, han skymmer ju Anders Nilsson totalt med sitt halvhjärtade försök att täcka skott.

Och just nu är det VM i icing.

LL: Ojoj , ser ju lika uddlöst idag som mot Skellefteå. ånga spelare som dräller med pucken (bla Chabada och Berglund) MoDos mål såg otroligt billigt ut. Såg ut som att pucken gick igenom Janna samt Nilsson.

Nu krävs det att Luleå lyfter pelet i andra för att ha chans till poäng.

LL: Usel insats igen, 1 målchans framåt på 20 min när Olausson missar pucken och kör över målisen. Annars är väl hela matchen mest en orgie av felpass och en spelare som höjer sig över alla andra nämligen Peter Forsberg.
Doldisen Häggström fick Sveriges roligaste jobb när Foppa annonsera comeback, han har bara en uppgift och det är att agera avslutare i offensiv zon. Svarten tar hand om defensiven, Foppa levererar pass och han får avsluta.

Lindberg Råkkar: torskar fyra av fem senaste? Minns jag så fel? Jaja, whatever. Det spelar mindre roll.

Och nu fick Modo göra 1-0 lite väl enkelt. Så kan det gå när inte haspen är på.

Vi har i alla fall torskat 4 av 5 senaste nere i Övik, vi hade dock en bra period mestadels under Lener då vi lyckades vinna 4 av 5 men innan dess var det ett stort mörker med bara 1 seger under ordinarie tid på 8 försök.
Totalt har vi 6 segrar på 18 senaste, jag tror i alla fall att det blir svårt. Modo har förstärkt laget samtidigt som man haft en uppåtgående trend en längre tid jämfört med säsongsinledningen. Dessutom har väl grejen med att dom spelar gratis och skänkt pengar till klubben gett en positiv effekt på hela byggden. Även om det riskerar bli en kortvarig effekt i slutändan.

För vår del handlar det ju mycket om att vår andra Abbott är tillbaka efter sjukdom men det borde ta några matcher innan han är på topp. Av det man sett under hösten i NHL så kan det vara svårt prestera direkt efter svinis besökt kroppen, för vissa spelare har den även vägrat släppa helt utan kommit tillbaka senare så dom måste vila igen efter bara några matcher.

Aja jag vill att vi spelar en bra match i 60 min och vänder vår negativa trend som startade mot Djurgården och har fortsatt sedan dess. Tar vi poäng får det anses vara en stor bonus.

LL: Spelet i matcherna är ju trots allt ES mesta dels av tiderna och är man dåliga där och hela tiden förlorar den spelformen så ligger man risigt till i längden. Dom flesta lag i elitserien går ju mer eller mindre +/- 0 i mål näre gäller BP och PP sammanslaget. Vi råkar just nu ligga på +7 mål i dom spelformerna men då är vi rankade 2:a i båda så där finns väl knappast något större utrymme till förbättring.
Just nu håller vi oss flytande tack vare special teams men skulle det haverera skulle vi snabbt rasa ned under strecket om inte ES-spelet förbättras enormt.

Jesper Jonsson: plus/minus säger allt? OK...

Vilka statistiska anomalier påverkar statistiken? Vilka har han mött när han har fått minus? Vilka är det som har gjort misstagen som har lett till mål? Hur många mål hade det blivit bakåt med en annan spelare? Hur många av målen är resultat av att han bara följer tränarnas direktiv? Hur många av målen beror på att Modig/Nilsson har silat? Osv osv...

Jag har heller aldrig förstått det där med "han gör bara mål i numerära överlägen". Som bekant räknas ju även de målen med i slutresultatet, men med ditt resonemang skulle ju en spelare som gör 50 mål i pp men råkar vara inne på 15 bakåt i fem mot fem inte hålla i högsta serien för han får ju -15.

LL: Nej plus / minus säger allt.

OK han gör alla sina mål i PP men han silar samtidigt duktigt i ES

SÅ kort sagt han gör bara mål med en man mer.
Dvs han håller eg inte i högsta serien.

sen är väl stats i ES generellt inte mycket att hurra för. Finns ju inte direkt NHLS maskineri bakom.

Lindberg Råkkar: plus/minusstatistik är i stort sett helt värdelös. Hur många mål framåt har inte Lavander varit inne på men inte fått plus för eftersom det var i power play? Dels har han väl själv gjort ett par mål i pp plus att han genom att stå framför målvakterna har skapat ett par mål för Fransson och Sandström.

Och på senare år har Modo faktiskt varit rena drömmotståndaren för LHF, oavsett hemma eller borta. Förra året tog vi om jag inte missminner mig 13 av 15 poäng mot dem (varav sex av sex möjliga på bortaplan) och säsongen innan var det något liknande. Jag kan ha glömt någon match i hastigheten, men jag tror att LHF aldrig har förlorat under ordinarie tid sedan de flyttade till Swedbank, och jag tror att vi vann alla tre bortamatcherna säsongen innan de flyttade också plus minst en match säsongen innan den.

Lövva: nej det fanns det verjkligen inte.

Lavander -10
Jonte -9
Arla -7

Ingen drömline för ES i alla fall, -26 totalt. Lavander är dessutom näst sämst i elitserien bara Rögles Mikael Gath är sämre med -13, den stackaren har inte ens varit inne på mål framåt i ES så han har det ännu värre.

Vore kul om vi kunde prestera en bra match i 60 min nere i swedbank, men jag förväntar mig inga underverk. Modo är väl generellt sett ett lag vi haft svårt mot på bortaplan.

spud: Någon motiverade det med " det fanns ju inga snöbollar att kasta"

Jesper Jonsson: Kanske kan be era kollegor att låta de stora stenarna ligga kvar på marken då?

Lindberg Råkkar: de måste göra ngt åt parkeringen.

nu är det nya byxor efter varje match eftersom de man kommer hem i ser ut som leopardmönstrade och skorna som hejkom ochhjälpmig

nej asfaltera lite mer framför entren och förse resten av parkeringen med oljegrus eller bara mera grus

Bra: att det trots allt blev en poäng, samt Anders Nilssons insats.

Anus: allt annat.

Tror dock att poängen var enormt viktig för självförtroendet, i förlängningen var det en helt annan fart och aggressivitet i spelet.

Jesper Jonsson: Slasket kom och tog snön och matchen blev som vädret ett enda stort mörker. Bedrövlig insats från vår sida mest hela matchen, tog väl till mitten av 3:e innan vi lyckades komma i fart genom mittzon och få till ett riktigt anfall. Väldigt få spelare förtjänar godtjänt efter en sån här tam insats.
Några få ljusglimtar fanns väl, framförallt Nilsson som gjorde en storstilad insats och räddade oss från förnedring. Även 4:e kedjan gjorde ett bra jobb mest hela matchen och hade flera byten i anfallszon matchen igenom trots lite speltid. I övrigt är det väl ingen forward som kliver fram nämnvärt utan alla för en anynom tillvaro förutom Lavanders jobb som ger 1-1.
Bland backarna förtjänar alla spelare underkänt, framförallt duon Hellström-Ejdepalm var katastrof matchen igenom och man frågar sig hur dessa kan vara före Olsson och Styrman i hackordningen.

Modo-Frölunda-Skellefteå, 3 tuffa matcher väntar och det är bäst att Abbott #2 är tillbaka snart samt att vi hittar tillbaka till vårt effektiva och aggressiva spel som gett utdelning tidigare under säsongen annars är vi snart inblandade i bottenstriden igen.

Bolivar: snacka om skitmatch
komma ut och skaik har 3 frilägen på under 3min.

då tänkte jag nästan gå hem.

Men eftersom han tog dem så var det ju 0-0 fortfarande.

Och 1-1 efter 3 perioder. Inte helt rättvist men skönt med i alla fall en poäng. Att hoppas på en till är väl att hoppas på för mycket.

Första 10 till Skellefteå men när vi fick några PP så kom vi med i matchen. 0-0 efter 1:a känns väl rättvist sett till hela perioden.

Lavander med västeråsarna och Chabada som ersätter Chris. Det känns som att det kan fungera. Nu kör vi.

LL: En dyngmatch? Du har inte lite förväntningar på ditt Lule du. Skulle vilja säga att ni inte är bättre.

Blev Hedström skadad eller bänkad?

« · 1204991 · »