Obsut scores! 1-1! Kanske, kanske, kanske vi kan ta en pinne i dag? Nja, vi får väl se. Skönt i alla fall att vi spräckte nollan. Det är ju aldrig bra att gå mållösa från en match. Tror förresten att vi bara har en nolla den här säsongen, då vi torskade hemma mot MIF med 3-0.
Äh, skit också, 1-3 i Coop. Jaja, då var det nog färdigt där uppe. Nå, så länge avståndet nedåt inte minskar så får man väl ändå vara förhållandevis nöjd. Eller nöjd, och nöjd, men man behöver inte gräva ner sig totalt åtminstone.
Som man kunde gissa så var det alldeles för tunt bakåt vilket Timrå utnyttjade genom att ligga på hårt. Det går inte att vinna i den här serien med två inlånade allsvenska backar plus en omskolad forward. Paret Tellström-Fransson hade en katastrofal kväll och var nog inne på samtliga baklängesmål. Timrå vann rättvist.
Branco är jag i alla fall klart nöjd med. Killen kan hockey.
Fler än två smarta passningar, god spelförståelse trots att han inte kan känna till hur dom andra spelar, hårt arbete, orädd, hygglig på skridskorna, hygglig teknik.
Albert Hall: Jag tyckte killen såg loj ut, tog inte många skär utan pucken - lite som Hossa när han har en kass kväll. Dock har vi inte ens i närheten av Hossas upside o vänta oss när det gäller BR.
Det finns tre saker med värvningen av BR som jag gillar, han är icke-EU vilket fortfarande gör att TK kan välja bland alla tillgängliga spelare för ett extra nyförvärv. Sen gör han att vi blir lite mindre sårbara för skador. KANSKE kommer han hinna göra 3+3 eller någe sånt innan säsongen är över o som tredje grej så är han högerskytt.
Förhoppningsvis är jag ute och snurrar och att det bara är mina ögon i kombination med jetlag och en ny omgivning som spökade ikväll. Hoppas, hoppas, hoppas!
Det är kanske för att jag hade mycket låga förväntningar som jag tyckte att han var ok. Jag tror inte heller att det är någon poängmaskin. En spelare som går in och gör sitt jobb helt ok kväll efter kväll hoppas jag på.
Albert Hall: Nsd reporter till Hellgren: Har du sagt till ledningen att en ny back är välkommen? Hellgren: Det är redan på gång!
Det kan vi sannerligen behöva nu när Obsut förmodligen också är borta på lördag. I värsta fall kan det bli så illa att vi bara lirar med två ordinarie backar. Tvi vale
LL: helt makalöst förresten vilket totalt maxoflyt vi har just nu med skador på backar. Säga vad man vill om försäsongsträning men revbensskada (Obsut), skott på foten (Janne S), hjärnskakning (Wallin) och feber kan ingen försäsongsträning i världen råda bot på.
FÖRHOPPNINGSVIS är i alla fall Ågi och Wallin tillbaka på lördag. Kan vi hoppas på att Ledda hinner tillfriskna också?
Bo_Beast: slutspel får vi ta som en jättebonus om det skulle bli så. Nog är det att undvika kval som gäller än så länge. Men Staios verkar vara en riktigt stabil kille. Att döma av antalet spelade matcher har han varit ordinarie i Edmonton de tre senaste säsongerna, så det är knappast någon sopa vi har fått till laget. Frågan är väl då bara hur han grejar att spela på stor rink?
NallePhu: med tanke på att Wallin har haft hjärnskakning så är det nog klokt att vila. Tycker trots allt att Luleå Hockeys policy med att spelare ska vila minst en vecka efter en hjärnskakning är bra även om det inte är så bra att tvingas avvara spelare i det här läget.
Stigsson: det är säkert möjligt att fler lag har samma policy, men det verkar inte vara en regel. Moras Tero Leinonen fick hjärnskakning i en match mot Modo för två-tre veckor sedan, men spelade igen två dagar senare så de verkar inte tillämpa enveckaskarantänen.
Inte illa för att vara en back och det mest postiva är ju att han till synes verkar INTE vara skadebenägen!
Men som du tidigare sa, bara han klarar av att anpassa sig till stora rinkar. Det är ju i regel svårare för en back. Och även red line offsiden försvinner - vilket blir yttligare en stor omställning för honom.
Men det känns bra. Tror han kommer att tillföra mycket. Tyvärr får man säga så lär det ju bli Frallan som får kliva åt sidan när vi är skadefria. (om vi någonsinn blir det)
Stigsson: aha, det hade jag bommat. Det som sades under tv-sändningen av den matchen var att han hade fått hjärnskakning. Eller så är det jag som har blandat ihop saker? Jaja, får tacka för korrigeringen i alla fall.
Här var det livat värre. 3-0 efter första Manny ut Antila in, kan tänka mig att han inte fått nån speciellt hjätte hjälp av våra orutinerade backar! bara hålla nere siffrorna nu.
Liina: Jag tror vi har haft helt rätt som ofrozat nannyn. Varför slösa en icke EU/EES-plats på någon som en av de våra kunnat sköta lika bra?
Tack (ironi) Johan för att du hindrade TK att värva en riktig stjärna, då du plötsligt gav order om att värva en målis istället. Jag vill verkligen tacka dig (ironi, än en gång) för tabelläget, då vi utan ditt ingripande (eller kanske borde man använda plural, då du gjort flera misslyckade ingripanden i TK:s jobb) för tabellplaceringen. Hade du låtit bli att vilja sköta de uppgifter som inte tillhör dig, om än du är överordnad TK, så hade nog inte den här säsongen varit fullt så plågsam.
Kickan: Staios är fö en gudabenådad värvning. Tack Johan för att du befann dig på skidsemester och inte kunde sabba den värvningen som du gjort med tidigare aktuella värvningar.
Om bara Johan haft semester lite tidigare hade Satan varit vår. Tack (ironi) Johan för att vi fick Nannyn istället.
Kickan: Japp, så är det Kickan. Vi tycker lika där. Med kraft av vårt inneboende och medfödda insiktsfullhet beträffande ishockeyns lagar och väsen. Vad vi vet, men int di andra, tycks det; är att anfall är bästa försvar. Vi menar att när puckuschlingen hanteras av en anfallare kan den ju knappast hålla på o spilla i vår målvakts fötter och nät. Vi menar också att LHF borde ögonaböj skaffa en måltjuv av klass och ta hem Gusten. Killen som så nedrigt offrades i panik…
Jag är redan säker på ett sm-guld. Men det blir inte med bokstavskombinationen LHF utan med HIFK. Nu när Helsinki äntligen fixade frälsaren (stavas Olli Jokinen) hem.
Karoliina: Johan läser för mycket på forum. Därför panikade han och gav order om en målis då han vill framstå som sketabra i fansens (majoiteten var ju hysteriska och skyllde allt på målisarna, om än defensiven öht var genomusel, vilket en bra center ekller back hjälpt upp) ögon. Visst, nog tillför han säkert något (om än jag börjat längta tillbaka till Sunkentiden), men han ska ge fan i att lägga sig i sådant som egentligen inte tillhör hans uppgifter.
Jag tycker synd om Gusten. Trist att han skall offras för en ny ÄnnHåÄllNanny som inte presterar ett dugg bättre men kostar desto mer.
Froza Antila, som iaf finns kvar, men tråkigt att nannyn förmodligen tillåts sila 3-4 mål inom loppet av en period innan en riktig målis får chansen.
Hehe. Lite skadeglad är jag ju, då Kringlorna förlorade Olli. Fast glad för HIFK:s skull (om man nu skall vara glad för något som gynnar en konkurrent om jag ser till mitt finska favvolag).
Förrexten har jag semester i en hel vecka nu. Underbart skönt! Äntligen får jag tid att göra sådant jag inte gjort på länge. Typ vara med om att fira min pappas födelsedag för fösta gången på 11 år. Inte för att han fyller jämnt direkt (55), men det är ändå kul att kunna vara med.
Väldigt viktig match mot Mora ikväll.En seger är ett måste.Samtidigt får man hoppas att Timrå hemmaslår HV ikväll samt att Frölunda besegrar SSK på bortaplan.
För Luleås del så är både Ledin och Wallin tillbaka, vilket jag tycker är mycket skönt.Skulle vara kul om Branko skulle få göra sitt första mål ikväll, men absolut viktigast är ju såklart att vi vinner.
Portello: Kvällens match får ju i sant vinna eller försvinna karaktär. Vid vinst så har vi ju häng på Mora och HV. Men vid förlust förpassar vi oss hela 11 poäng bakom Mora (plus en match mer spelad) vilket nog blir för svårt att ta igen.
Men som sagt, vid vinst skiljer det endast fem poäng till Mora. Och om Timrå gör sitt, i jakten på andra platsen, så får vi bara en diff mellan oss å HV på två pinnar.
Notera att endast två borta matcher återstår denna säsong, Djurgården borta på lördag samt Brynäs borta den 26:e.
Däremot är det ju en hel del hemma matcher kvar. Mora, HV, Fröunda, Malmö och Södertälje.
Det bör ju MINST vara 12 poäng på de återstående hemma matcherna och gärna något "bonus" poäng mot Frölunda. Poäng nere i Stockholm och Gävle kan också behövas fast det känns ändå som en bonus.
Upptakten blir mycket spännande med start idag. Idag är första dagen på resten av ditt liv...
Ja, vi gör så i Luleå för att hålla nere kostnaderna. Om dom kan stå på grillorna så kan dom lika bra hjälpa till med dömandet. Egentligen så var det meningen att han skulle få ta huvuddomarsysslan för att också säkerställa en rättvis bedömning. Men nu var det ju nån tysk som behövde prya...
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?