Sådärja, då är det dags för guldtråden igen nu när mötet med Styvben närmar sig. Styvbensmatcherna brukar vara jäkligt roliga, inte sällan säsongens roligaste matcher. Roligast är det förstås när vi vinner vilket vi så klart skall göra ikväll. Jag tror vi kan se fram emot en rapport från LL eftersom han är och kollar matchen.
Vad ska man tro om matchen då? Jag har höga förväntningar på favvokedjan, särskilt nu när Fabbe är tillbaka. De tre verkar som gjorda för att spela med varandra och jag blir inte förvånad om vi får se ett par mål från den kedjans klubbor ikväll. Fabbe är en spelartyp ett lag behöver mer än en av - kreativa, tekniska lite luriga spelare, ungefär som Kung Kauppila. Det är så jäkla kul att han är i spelbart skick igen. Inse! Han kommer att bli ruskigt bra. I vart fall har han potential till det.
Jag vet inte om jag borde tippa sansat eller vansinnigt. Vansinnigt funkar ju bra mot MooDoo då vi ofta kommer nära mina 976-0-tippningar, men mot lag med riktiga målvakter kanske det blir mer målsnålt. 4-2 till oss kanske?
JOY: Jag tycker också att Frallan var bäst. Tänk så jäkla bra han kan bli med lite mer rutin. Så komplett som den killen är är det mycket få spelare som är. Synd bara att vi säkert förlorar honom till ÄnnHåÄll om ett par år och sedan inte ser honom mer på bra länge.
Albert Hall: Lät i varje fall på Pinto och Råkkar, eller vilka det nu var som skötte webradiosändningen, som att det var en riktigt intressant match. Mycket bra kommentatorer tyckte jag det var.
Paddan: Jag har surfat runt på diverse forum och folk verkar vara mycket oöverens om det var en bra match eller inte. Jag blev i alla fall ordentligt underhållen. Fast kanske en match nuförtiden måste sluta 2-1 eller 1-0 för att vara bra?
JOY: Mycket konstigt att det inte gav mer än en 2:a skulle ha blivit minst en 2+2 eller en 5 minutare. Åsnygg bortfösning av målet som Modos målvakt gjorde, när en luleåspelara laddade och skulle skjuta in pucken i öppet mål gav inte ens e 2a i utvisningsbåset.
Albert Hall: Jaha, där ser man. Gå och skada sig under uppehållet, det låter ju onödigt, men verkar inte vara särskilt ovanligt. Får tydligen tacka för en underhållande match i varje fall. Bara synd att resultatet inte blev det omvända ;)
Förrresten nummer 26 i Modo Mattias Wennerberg han kan inte ha mycket att tänka med när han höll på att peta ut ögonen på Brabenec med klubban. Sådana spelare hör inte hemma på en hockeyplan.
Paddan: Gusten är skadad. I Coop arena finns det inte ett enda cyklop. Om det buas eller så, så är det alltid helt rättmätigt för att domaren gjort fel.
Det var verkligen en viktig seger och på vilket härligt sätt också. Mycket starkt att vända 0-2 och 1-3. Jag tycker Johan Fransson var bäst i Luleå, han kan nog bli precis hur bra som helst och vilket viktigt mål han gjorde också. Mäntylä var också mycket bra och hans mål var ju ett riktigt klassmål. Fabbe visade att han kommer att bli mycket bra i fortsättningen. Det som inte var bra var ju PP-spelet, där måste Luleå bli mycket bättre, nu höll vi ju på att tappa matchen på grund av det. Det verkar faktiskt som att det är svårare att spela 5 mot 4 än 5 mot 5. Jag var så nervös sista fem minuterna så att jag knappt vågade titta för det kändes som att en Modo-kvittering hängde i luften men så skönt då när 6-4 målet kom i tom kasse.
Albert Hall: Varför var inte Gusten med på laguppställningen idag? Utlånad, eller har han gått och blivit skadad?
Tyckte allt att det lät på webradion som att det finns gott om cykloper även i Coop Arena. Eller så låg det något eko kvar från någon gammal match i Kempehallen.
Albert Hall: Oj, så skönt att dom vände det här. Kan säga att jag var grymt negativ efter den första perioden.
Men i andra perioden var det som ett helt nytt Luleå hade fötts. Farten var där,viljan var där, allt var där. Oj så underbart!
Riksman har nu på två bortamatcher mot Luleå varit kvar i målet ca två perider totalt! Det är ju inte allt för lyckat. Tror Vesa startar från start nästa gång Modo gästar oss.
När det gäller Fransson så är det bara att imponeras. Vara 18 år och så bra. Dessutom får han stort förtroende av Jesse & Micke. PP,BP samt spela de sista minuterna när Modo förväntas att jaga ett kvitteringsmål.
Tycker att Fabbe gör en fullt godkänd återkomst.Hans kedja med Mange och Rönnqvist kommer göra rätt bra med mål tror jag.
LL: Han gjorde en helgjuten insats förutom målet också. Jag och mina kompisar på mupphyllan sa till varandra att man aldrig är orolig för Fransson. Det ser ut som om han är den mest rutinerade spelaren i laget ibland. Mäntylä var också mycket, mycket bra idag. Jag det var det många som var. Skuggan gjorde nog sin bästa match för säsongen vilket iofs inte betyder särskilt mycket.
Albert Hall: jo, Fransson har allt det som gör en storstjärna. Stor som ett hus men ändå ruggigt snabb på rören, hård i närkamperna, skjuter som en häst sparkar och dessutom välriktat, bra både offensivt och defensivt... och killen är bara 18 bast! Visst, målet i dag såg inte helt otagbart ut, men samtidigt så ska man komma ihåg att skottet kommer från mindre än två meters avstånd och skott från det avståndet är alltid farliga. Att han snurrar runt innan skottet gör det också mycket svårare för Riksman som nog inte hade väntat sig den manövern. Det ser ju faktiskt ut som om Johan är på väg bort från målet när han tvärvänder och skjuter.
Jag såg nyss inslaget på TV-sporten där man påstod att det var en avslagen match. Jag håller inte med för 5 öre. Det var den bästa seielunksmatch jag sett mellan dessa två lag på många år. Däremot håller jag med om att spelet överlag i elitserien är för mesigt.
Modo staratade mycket bra de första fem minuterna och verkade vara mycket mer tända. 0-2 och vi började sucka på läktarna. Men Lule kom igen och dominerade resten av perioden, gjorde 1-2, Modo kontrde in 1-3 innan perioden avslutades med att Linus psykologiskt gjorde 2-3 i slutsekunderna. Viktigt, nu hade vi trots allt kontakt inför den andra.
I den andra perioden var det i princip bara ett lag på banan. LHF styrde spelet som man ville och vann perran med 3-0. Efter 4-3 till Lule så byttes Riksman ut. Jag vet att jag småhånat Riksman tidigare, men nu har jag inte det minsta lust att göra det. Jag tycker snarare att det är oerhört underligt coachad av Pirro att byta ut honom. Vad han behöver är inte att bli utbytt så fort han gör ett misstag. Vad han behöver är FÖRTROENDE. Om nu Pirro tänker satsa på Riksman som förste keeper måste han väl sjutton ge honom det! Nu såg Pirro snarast arg ut när stackars Juuso kom till båset. Nåja, det är Modos prpblem och inte mina. Men jag håller fortfarande fast vid att Modo snart inhandlar ytterligare en målvakt.
Tredje perioden var jämn, som brukligt när ett lag leder så backar man hem och tillåter Modo att få lite chanser. Nog kunde det ha blivit en kvittering alltid, trots allt.
Som helhet så vinner Lule rättvist, trots att Hento inte hade någon av sina större dagar. Visst, han tog det han skulle men inget mer. 75% i räddningstatistik säger ju en del. Mäntylä fick prset som bäste luling. Inte helt fel. Däremot fick Wernblom priset som Modos bäste på gamla meriter.
Där har vi en ny världsstjärna. Att vid 18 års ålder dominera isen så totalt är inget annat än imponerande. Det enda som skulle kunna hindra honom från att vara mångmiljonär om senaste 5-6 år är skador. Tyvärr lär det inte vara i LHF som miljonerna rullar in.
Hälge: Ser mig mer eller mindre nödd och tvungen att försiktigt stryka längs gästboksväggarna och viska ett svagt grattis till lulingarna. Nu lyckades jag missa målen på SVT, får väl hoppas jag lyckas se någon repris. Positivt i varje fall att vi lyckas göra fyra mål på bortaplan.
Lite småförbannad är jag allt på de där jäkla HååVee som bestal mig på en massa pengar på mitt Bomben-spel. ETT ynka mål, så nära men ack så långt ifrån.
nappen: här kommer en optimistisk syn på det hela från mig... oavsett hur det går i dag så var det nog jävligt viktigt att vända på underläget och ta ledningen. Kanske kan spelarna i fortsättningen känna att det inte är kört för att man hamnar i underlägen.
JAAAAAA!! "Daniel Barbanec" (som TV4 kallade honom i fjol) gör 5-3!
nappen: ja, vad fasen, man måste ju gnälla lite. Vad vore jag för Norrbottning annars? :-)
I vanliga fall är jag optimist så det sjunger om det (kanske lite FÖR optimistisk ibland till och med), men i dag hade (och har) jag bara en negativ känsla. Fast det hade jag iofs den matchen vi slog Modo med 6-1 också... Ajajaj, Hägerbäck ut på en tvåa :-( Kämpa på nu, Luleå!
Ser MIF-HV på Canal+, och HV utstrålar exakt allt det självförtroende som Luleå verkar sakna. Man gör allt så enkelt och okomplicerat, släpper pucken snabbt på den som har farten uppe, är hela tiden på rätt sida om sin motståndare och går aldrig bort sig.
Jahapp, precis när jag skriver det så går HV bort sig något grymt och MIF gör mål :-)
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?