Hälge: jo, generellt är domare alldels för fega i de där situationerna. Nu ska man iofs notera att Grönwall och Holm faktiskt inte fick samma straff - Grönwall får vara med igen i nästa match vilket Holm och Pavlikovsky inte kommer att få vara.
Sammanfattningsvis gav lördagens resultat ganska hygglig utdelning, måste jag säga. Att Modo verkar vinna (och ganska klart, dessutom) mot LHC hade jag ju faktiskt räknat med, men att Leksand skulle få så mycket spö av FBK var inte lika väntat men icke desto mindre bra för oss. Efter morgondagens matcher är vi minst sex poäng ovanför kvalstrecket. Vinner TIK mot MIF så har vi till och med åtta poäng dit ner. Lite, lite bättre utgångsläge i alla fall. Starkt av Luleå att klara av dessa två hemmamatcher så bra (där "bra" förstås betyder tre poäng) under den enorma press man hade på sig.
Hälge: jo, det kanske var så. Iofs tror jag att domarna har fått direktiv att vara hårda i alla bedömningar av slagsmål. Fast av det jag såg så försökte ju Grönwall bara ta sig undan.
YES! Där satt den! Hentos tredje nolla för säsongen, Ågis 101:a mål och Brabenec gör ett av sina ganska sällsynta mål. GRYMT viktig seger för Luleå!
Hälge: jag förstod inte riktigt hur han motiverade Grönwalls femminutare, men å andra sidan så gick man ju inte se riktigt hela situationen så han kanske gjorde något precis innan de klippte in slaggiset i bild.
nappen: ojdå. Resultatrapporteringen är inte min bit av det hela, men jag ska kolla om jag kan ändra på det hela. Fast det får bli efter dagens match, för nu är jag för koncentrerad på det som händer idag att jag nog skulle skriva något som är ännu mer fel :-)
Onlinen ligger grymt långt före webradion i dag - det tog nästan en halvminut från att målet kom upp på onlinen tills att Rob och Råkkar rapporterade det.
...och där drog även Leksands Tobias Holm på sig ett matchstraff med efterföljande avstängning. Iofs är inte han någon större spelare så någon jätteförlust är det väl inte för dem att bli av med honom i en match eller två.
0-4 i Leksand, och 2-0 i Övik. En av de matcherna verkar i alla fall... 0-5 i Leksand ...gå åt rätt håll. FBK verkar vara tillbaka i lite mer normal form nu, samtidigt som Leksands försvarsspel har rasat ihop fullständigt.
21-14 i skott till Luleå efter två perioder. Att döma av webradion så händer det lite mer än i torsdags, och SSK har jagat på bra på slutet. Jag tycker att det låter som om Luleå släpper till lite för mycket chanser just nu. En period kvar... lite nervöst är det allt.
Chief: ja, Sperrle höll väl nollan borta mot VF? Han verkar vara en riktigt lovande keeper.
OJ! Rastislav Pavlokovsky drog just på sig ett matchstraff för tackling mot huvudet. Det innebär alltså att han är avstängd minst en match. Det var en ruggigt ful tackling - en crosschecking med full kraft mot halsen på Fredrik Eriksson. Jag tror iofs att han siktade längre ner, men det tog riktigt illa och fick jag bestämma så får Pavlikovsky minst tre matchers avstängning.
Puh, det verkar som att det inte är så allvarligt med Magnus Nilssons skada. Saxat från NSD:
"- Jag fick en slashing som tog precis mellan armskydden. Jag blev helt kraftlös så det var bara att gå av. Är det allvarligt? - Nej, eftersom det är en blödning på muskeln ska det inte vara någon fara."
Dysso: Petri är grym; han har ju dessutom givit handicap genom att hoppa över några tvävlingar. Iofs tycker jag att det är rätt att Tiger lämnar er i täten, eftersom tiger bara hade 1 pinne i den omgång fem som ströks. Vilket i efterhand kan synas orättvist; jag har kollat att av de femtio-i-topp just nu var det nog bara tre stycken, har jag för mig, som inte tippade omgång fem, så i efterhand borde den ha varit med, naturligtvis.
Du känner väl apropos inget till att den som vinner tvävlingen vinner ett livstids medlemsskap i Lulehockey, vilket med automatik innebär att alla övriga eventuella medlemsskap annuleras;)
Dagens tippning ledde till tappad ledning i totalen, så jag vet inte om man ska vara riktigt nöjd med det. Däremot så var vi tre som låg riktigt tätt före omgången, nu är vi bara två .. Så det kanske kan ses som lite positivt iallafall. Tvävlingen känner jag mig för närvarande inte jättehotad i, men det är som sagt 15 omgångar kvar, mycket kan hända!
lizzard: Ja, utmärkt jobb ni gör uppe i COOPacabana. Utmärkt, och livsviktigt i år.
Fin början på de nio viktiga matcherna före uppehållet i februari. Plockar ni pinne på Teglet på lördag passerar vi också AIK i elitseriens maratontabell, apropo jubileum, en kväll som denna då elitseriens maratonman fick sätta sitt etthundrade mål!
Albert Hall: 4-1! Det var bra tippat. Även om Korvarna lyckades freda sig bättre än väntat. Och - ja, appselut! Hinn i kapp Dysso nu, även om du blir tvungen att knäppa tiger och petri på köpet. Vi kan inte ha andra vinnande vår egen tvävling. Det får räcka med att moodooisten eero och nisse björn vunnit tidigare; nu skall det vara luling i topp i fortsättningen!
Liam Devlin: har Ni röstat på Åkerströms mål ' Av nostalgiska skäl', som de sa. Just precis, för inget enda mål i Konsum-hallen ikväll var väl snyggt? Trevliga,kanske, men knappast snygga. Tycker nästan 4:an borde lägga ned 'kvällens mål', i dagens defensiva dödgrävar-hockey är det snart omöjligt hitta ett verkligt SNYGGT mål. Det enda som stannat på näthinnan, var väl när nån ung VF Indian (Steen?) gjorde bort backarna ordentligt, innan han målade. Men det var väl nån gång i dec.
Hmm, Liam Devlin, var det Du som skulle knäppa självaste Churchill? Var det i Örnen har landat?
Liam Devlin: Ingen större match spelmässigt av något av lagen ikväll. Men det tycker jag beror mycket på domaren han tillät aldeles för mycket hakningar mm. Men skönt med 3 poäng och vi är på slutspels plats igen.
Liam Devlin: Jag har börjat omvärdera Dysso. Han är nog inte alls så dålig som han låtit påskina och bedömningar av tidigare säsongers insatser. Från och med nu ska jag inte underskatta honom längre har jag bestämt mig för. Fast det verkar som om man blir tvungen att vinna hela jävla totalen om man ska klå Dysso.
Albert Hall: Såg att du tippade 3-2 i tvävlingen, och klättrade. Nu har du nått ända upp bland top-ten, bara fyra ynka pinnar efter självaste mig! Och fortfarande 15 hela omgångar att hämta in Dysso.
zigge: Fjollträsksbaserade orakel klämmer ur sig vadsomhelst de behagar. De menar väl att det inte spelar någon roll vad de säger om lag vars hemmamatcher man inte når med SL-kortet. Ni börjar få jobsposter vad det gäller skador nu, har jag hört. Tungt läge, vilket vi själva kännt av länge nu. Men det rör sig oroväckande i nedre tabellhalvan nu. Teglet i spritt springande marsch uppåt, Korven sprattlande nuvaknad. Man kan ju hoppas att även TIKen och Pölsan förstärker de nedre regionerna, för att öka chanserna till 6e-8e plats.
Albert Hall: Nu har jag kollat senaste fyra säsongerna, d v s efter 1900-talet. De säsongerna finns ju home/away-satsetiskt tillgängliga på swehockey numera.
Och visst. Vi har högre hemma/borta-kvot än något lag under hela den perioden.
Under övriga säsonger har vi själva tagit 2,04-2,17 ggr fler pinnar hemma än borta, men denna säsong har vi dubbelt så stor hemmatendens: vi tar hela 4,35 ggr så mycket pinnar hemma som borta. Tänka sig!
Liam Devlin: Enligt Oraklet i TV4 ska ju Ni få kvala?? Vad vet hrr fd Polisen, som vi andra inte vet?? O MODO ska till Slutspel - med 11 man skadade... Jojo
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Nu får vi sluta prata sånt i den här tråden. :-)