Luleå HF

SHL · 117882 inlägg · 891 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Härligt att se att Luleå leder matchen med 1-0. Men i herrmatchen ligger vi under...

TILLÄGG: Damerna har gjort 2-0 nu. De tänker uppenbarligen inte förlora mot Damgården igen.

Jaha. Det här var ju t o m mer obehagligt än man väntat sig. Totalt överkörda av ett Frölunda som saknar några viktiga spelare.

Jag tror att Rogern kan plocka ner en 70+ tant från publiken - t ex hatbrottslingens syrra - och ge spaden för ser det ut så här vinner de ändå.

Ordningsfråga - Dejavu-sändning? : Cmoresändningen har senaste matcherna fryst då och då och börjar sedan sända repris från 5-10-20 minuter tidigare. Eftersom jag jobbar på en monitor medan jag ser hockey på en annan händer det att jag inte upptäcker det direkt. Utan först när man tycker att "det där sa ju kommentatorn för många minuter sedan" eller titta, precis samma typ av anfall som tidigare...". Någon som upplever detsamma?

Ja, Harrejavvlar. De flesta av oss hade ju väntat sig att vi skulle förlora men det här är ju löjligt.

Frölunda kör fullständigt över oss och vi har inte en Skugga av att kunna hinna med. Känns som att det är tre Frölundaiter mot en Lulespelare i varje situation. Svårt att komma ihåg när man sett Luleå så totalt utspelat senast. 11-0 i skott eller något sådant.

Fortsätter det så här är det som att se Luleås damer spela hockey. Fast tvärtom.

Jävlars vad Frölunda ligger på. Utan Lassi skulle vi redan legat under med flera mål.

Men 11 minuter spelade och 0-0. Spelade och spelade. Luleå har inte börjat än, tycks det.

7-0 i skott för Frölunda efter nio minuter.

Troligen beror det på att vi saknar Kennedy.

Daddeh: Haha, jag ger mig. Du har helt rätt. Apanknytningen är en nästan gudomlig yttring.

Om Apan i laget tar in en Alien, från Jupiter, kommer de att finna en Apanknytning som omedelbart gör honom till egna led. Kanske har han med sina 32 fingrar en klar likhet med >5 fingrar-folket? Eller så funderade Klockare en gång på att titta i den riktning på himlen som leder till Jupiter; visserligen gjorde han det inte, men han funderade på det, kanske, och så stark är Apsektens makt att det räcker!

Jaha, kanadicken börjar med Frölundas spade. Rogern väntar med att ta rekordet av Filip, men det kommer nog, det är jag säker på.

Kanadick och kanadick, förresten. Med ett sådant namn utgår jag från att han är indian. Lag som Frölunda och Chicago har ju varit attackerade av minoriteter som ogillar att de kallar sig för indianderna. Men Frölunda har ju nu anledning.

Matchen snart fyra minuter gammal och det är full Baluba redan från start. ATt möta Frölunda och Djurgårn är sedan många år fysiskt ungefär detsamma: rejäl kamp överallt för Luleå. Sedan har ju Frölunda numera större teknisk skicklighet än Djurgårn.

Sven.Savage: Nej där har du faktiskt fel har jag fått lära mig. Det spelar ingen roll om man är 29 år och utbildad i en massa andra klubbar. De har sneglat in i Skeås omklädningsrum och är därmed klockrena Skeåprodukter. Precis som rekordmannen Janne Sandström vars inslag i Luleå är som hulken skulle säga "puny".

Förresten, sorry Näsan. Bilden under förra inlägget var sådan att du lätt kunde identifieras och jag tänkte köra en lite mer anonym bild. Var så artig!

Ta inte miste nu på bilden nedan. Det är inte Kebnekaise. Inte heller en säck potatis. Och inte heller en marulksamöba under kopulation genom självbefruktning. Det är en del av en sportchef, eller rättare: en del av en sportchef. Nåja, en helt dominerande del av en sportchef.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20161202_kl._18.55.25.png

Men nu kommer skrämmande nyheter!

Frölunda vilar JG och ståller upp med vakterna Dan Bakala och Arvid Söderblom.

Bakala är en kanadick som gick hyggligt >92% i allsvenskan några säsonger för Mororna och Oskassshamm, men nu i Frölunda har han bara 88,5% på sex matcher.

Mer intressant är Söderblom - som är född 19 augusti 1999!

I Luleå har vi vid sidan av Lassi Filip Gustavsson som den 14 november 2015 blev Elitserien SHL:s yngste målvakt genom alla tider med 17 år, 5 månader och 7 dagar.

Men skulle Söderblom få ta spade idag eller i morgon kommer han att vara 17 år 3 månader och 13-14 dagar!

Det finns alltså hög risk att Filip blir av med rekordet nu. Lirar man B2B brukar man ju växla vakter mellan dagarna. Nu vet jag inte varför JG är borta eller ens om han är med i morgon.

Men det låter som sannolikt att Arvid Söderblom får ta spade och rekord nu.

Jaja. Frölunda leds ju av vår Roger, som är en junislyftare så det är väl inte så konstigt om vi tävlar med Frölunda om att lyfta junisvakter.

Till skillnad från Apan då, där deras debutantvakter vanligen är typ 29 år och har s k anknytning till egna led som inte sträcker sig mer än någon vecka tillbaka i tiden, då de mottog det tjocke kuvertet under bordet av Aplasse J eller Näsan.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161030kl._22.png

Daddeh: Vi var ganska jämnsnabba;-)

Jag förvånades tidigare att Apan var så nollställd när det gäller att ta fram vakter men antagligen gav de upp redan på 60- och 70-talet när de handlar in klimpen från kiruna och hardy åström från svartöstan och insåg redan då att vakter får man köpa från Norrbotten.

När Filip drog till Luleå kollade jag upp och fann till min förvåning att de bara hade denne Krister Holm, som målvaktränare sedan typ tio år tillbaka, och vederbörande saknade erfarenhet av Elithockey. Dessutom verkade han ta jobbet på "deltid" - vilket väl fungerade hyggligt eftersom Apan nästan alltid köper färdiga vakter.

Men varför tränar han inte junisarna, tänkte jag, och fann att han inte hade tid eftersom han också var anställd som "videcoach" för Apan, en uppgift som förstås tar en hel del tid.

Så de har alltså bara 1/2 vakttränare, drog jag slutsatsen, och det förklarar väl varför de alltid varit genomusla att utbilda vakter. Deras sammanlagda NHL-export beror på Backlund, som silat in hejvilt i en enda NHL-match.

Om Mn inte räknar in Hardy Åström men det vore alltför magstarkt. Han är ju en Luleås urprodukt från Svartöstan och IFK, som bara passerade Apan innan han som förste svenske målvakt tog sig till NHL. Luleåkraft!

Sven.Savage: Oj, jag trodde jag var först på pucken angående Tindra Holm. Jag borde ha vetat bättre än att jag var före dig angående målvakter eller damhockey :)
Undrar om inte apan anställer en målvaktstränare för juniorlaget snart, att de är totalt ointresserade av damhockey är ju vida bevisat, för att slippa att alla målvakter flyr till deras fiendeland.

Självklart kommer jag ihåg alla diskussioner med aptrollet. Jag har ju själv så många gånger försökt få ut något vettigt ur honom. Direkt man skriver något som han inte gillar så byter han ämne totalt. Äger man upp honom (alla äger upp honom med fakta) så byter han direkt ämne till rasistiska Osten eller annat dravel. Jag ägde ju upp honom totalt om att Jimmie har betydligt fler avstängningar och fula saker för sig än Hedman (som trollet påstår är smutsigaste spelaren i SHL), han envisas direkt med att byta ämne och hylla "guld-jimmie" trots hans fegspel som t.ex. filmningar, spearings, blindside-huvudtacklingar, slewfoots, domarvältande m.m. Det bemötte han inte ens med ett ord. Han är inte frisk och helt okapabel till att stå för något av all skit han så gärna delar med sig av.

Tindra Holm är nästa Skellefteåtalang som inte bara vill "ta pucken" och söker sig till Luleå Hockey. Trevligt tycker jag att hon insett vilken klubb man måste gå till för att utvecklas som målvakt och spela på en högre nivå.
Däremot så får vi tydligen inte inbilla oss att det är någon egen produkt på något sätt. Har en spelare ens sneglat in i Skeås omklädningsrum, eller sneglat på en person som sneglat in i deras omklädningsrum, eller sneglat på en person som sneglat på en person som sneglat in i deras omklädningsrum, så är man tydligen en Skeåprodukt 4 life.
Jag ber om ursäkt om detta med egna produkter låter förvirrande men jag går efter Skeåtrollens facit för vad som får räknas som egna spelare här.
Vi har ju fått många duktiga spelare från Skeå och Umeå så det räknar jag som vårat naturliga upptagningsområde. Skeå som däremot bränt sina broar hos alla klubbar i NB och VB får istället värva från deras naturliga upptagningsområde, dvs. Linköping och Norge även i fortsättningen.
Trevlig helg på er alla!

Forsberg 1978: Ja, det förstår jag...totalt sett över matchen va ni snäppet bättre och skapade fler målchanser. Men som Bulan sa, det var slumpen som avgjorde. SKAIK hade flyt med sig, inte ni.

Samtidigt som Luleås herrar har det tveksamma nöjet att möta Frölunda borta spelar Luleås damer seriefinal mot Djurgården.

Matchen går i Malmberget, som ett led i att Luleå Hockey är hela Norrbottens lag:-)

Nu leder ju Luleå serien med fem pinnar före Dampungen, men Damgården ligger bara en pinne efter pungarne och har en match mindre spelad så informellt är de serietvåor.

Damgården vann faktiskt senast mot Luleåhockey - tillsammans med HV och Mus-i-kanten det enda lag som slagit Luleå i år. Trots att skottsiffrorna var typ 51-13 i Luleås favör;-)

Värt att notera är att i Luleås lag deltar 15-åriga målvakten Tindra Holm. Hon var tidigare i år tredje vakt i Västerbottens TV-puckslag och är dotter till Apans målvaktstränare Krister Holm. Tindra spelar faktiskt hockey för Apan men i pojkarnas U16-lag. Det beror ju på att snål-Apan lade ned det damhockeylag de tagit över från Bergsbyn, eftersom det gick för bra för damerna. Så Tindra, som börjar hockeygymmet till hösten, kommer förstås att söka sig till en stad där de till att börja med har damhockey och där hockeygymmet också har vakttränare.

Idag har Tindra dispens för att delta i Luleås damlag men efter sommaren kan vi lugnt räkna med att hon väljer samma väg som tidigare Filip Gustafsson för att utvecklas som målvakt.

I Luleå Hockey.

Under tiden serveras det rosa paraplydrinkar och barriga släckte granar i Aschtaan. Medan fläskberget plockar till sig en lön som skulle finansiera sex damlag per år...

Daddeh: Ja tänker ungefär som du. Man får se allt över längre perioder och viktigare än att varje år meningslöst kräva Glud är att förbättringar genomförs, t ex som nu att vi säkrat upp att Apan inte stjäl Norrbottens talanger och på sikt lyckas vi ta in fler och fler spelare från junislag till A-laget. Och senaste åren har det ju varit mycket glädjande framgångar där:-)

Lögnaren på Applanket är jag helt säker på är fullständigt opåverkbar av fakta. Han är ju bara ute efter att håna och hata. Kommer du ihåg hur han på SvenskaFans i vart och vartannat inlägg hånade Luleå för "gnetfinnar" och annat dravel av främlingsfientlig valör till någon iddes informera honom - kanske var det du? - om att Apan hade fler finländska spelare i truppen än vi.

Då böt han bara ut ordet finnar till smålänningar och körde på som en j-a Trump och förklara hur värdelösa alla smålänningar var inklusive vilket köpelag vi var.

Köpelagstugget körde han in absurdum och för 1-2 år sedan hånade och förolämpade han Luleå i en massa inlägg där han förklarade att i Apans Gludlag 2014 fanns överlägset mycket mer från egna led Apschtaan än Luleås Gludlag 1996, som bestod av "inköpta finnar och tjecker".

Då satte jag upp Apans trupp 2014 och Luleås trupp 1996 mot varandra med källa hockeyförbundet. Och det var hur tydligt som helst:
• Aplaget hade en minoritet "egna spelare" medan ännu fler var stulna från fr a Burkölen och Norrbotten och den största delen var rena köpespelare.
• Luleås trupp däremot DOMINERADES av Luleåfödda Luleåbor! Som kompletterats av en minoritet rekryterade spelare som fr a allt kom från vårt närområde Piteå-Boden, kompletterat av några från Finland och Tjeckoslovakien. Plus Merzig och någon till;-)

Erkände han hur totalt fel han hade?

Nej, naturligtvis inte. I stället fabricerade han inlägg efter inlägg där han förklarade att han erkände att det var självklart att Luleå 1996 måste få räkna in busschauffören Nisse Persson som en viktig del av laget, mer viktig än alla spelare och på så sätt "dominerade" Luleåfolk truppen. Så skrev han sådan skit följt av tihihihi några meter och Vips! Hade hans j-a skitsnack om Luleå försvunnit långt ner och bort på planket där ingen läste det.

Vi vettiga vet ju att det inte är så konstigt. Exporten av spelare har exploderat inklusive vandringen mellan svenska klubbar och det finns bara att rekrytera själv om man ska hänga kvar. Dessutom kommer det och går generationer där många pojkar blir stjärnor och mellan det tämligen tomt.

Allt sådant är ju enkelt att förklara och bli överens om, men det fungerar bara mellan oss friska.

Det är min övertygelse att hatbrottslingen är en icke frisk individ utan en tragisk spillra med en karaktärsstörning av psykiatrisk dignitet - i US of D har man redan en officiellt förankrad psykiatrisk diagnos för internettroll och det gäller förstås för hatbrottslingen, även om han är en mer malign variant med sitt starka inslag av hatbrottslig verksamhet.

Daddeh: Oerhört tung förlust igår den sved kan jag säga speciellt efter det jävla skitmålet och domarna som som vägrade blåsa! Avskyr det jävla laget som pesten!

Sven.Savage: Lite kul att Skeå får en turlig och inte helt välförtjänt seger, pga ett självmål, mot Brynäs och det yras direkt om SM-guld direkt i Skeåboken :)
De har ungefär lika stor chans som Luleå tar SM-guld i nuläget. Utan värvningar har varken de eller vi något att göra i en semi/final.

Angående kvällens och morgondagens match mot Frölunda då. Yuk, jag är nöjd med 1 poäng efter dessa två matcher. Frölunda är seriens överlägset bästa lag än så länge och Luleå har ett uruselt facit i samtliga back to back-matcher.

Det är iaf glädjande att vi spelat med 8-9 juniorer denna säsong. Jag tar gärna en mellansäsong nu när vi misslyckats med centersidan åter igen, bara för att några av knattarna ska utvecklas rejält till främst nästa säsong. Einar såg riktigt bra ut senast och har även dominerat i J20 denna säsong.
Hur många juniorer måste vi låta spela i A-laget innan lögnaren på skeåplanket slutar bjäbba om köpeslag måntro? :)

DansbandsWolf: He he, härlig man den där som kommenterar det hela: "Såga ner den!"

Påminner om den korta sekvensen med Norrbottningen innan han tar cykeln: "Vi lägger ned skiten!"

Ja, det blir intressant att följa Way Hollo;-) Läste i intervju att nu har han dessutom fästmö med sig till Apschtaan.

Man kan tänka sig att många intressanta situationer kan uppstå framöver. Kan Way Hollo hålla sig? Eller lämnar han fästmön ensam medan han själv går för att "handla" i kiosk?

Jag tycker att något som apsupportrar i gemen glömt bort är att året som Way Hollo spelade hemma Gludet för Apan mot Luleå, och han därefter i Gludruset lovade att stanna i Apschtaan (samtidigt som brännvinsjournalisten ljög, med hänvisning till "anonyma källor" om att Anders Forsberg försökt sno antingen Way Hollo eller Way Möller; vilket båda kategoriskt dementerade); det året pågick hans "inköp" i diverse kiosker och det året öste han in hela 71 poäng i serien.

Men nästa år, då konsekvenserna av kioskaffärerna uppdagades - fick han inte till mer än 23 poäng trots att Apan även det året var i toppslag och tog Gludet.

Den sociala biten och Way Hollos förkärlek för kioskanknytningar kan definitivt spela roll för hans prestationer. Kanske han bara tänkt sig att köra 5-6 månader med en månadslön långt över en halv miljon för att leverera a la Lehtonen och vila upp sig mot sargen vid bortre blå?

Sven.Savage: Betr indragna julgranar i apschtaaan så i vild förtvivlan, och för att apbarnen inte skulle få men för livet bara för att JimmieJump skulle kunna skratta hela vägen till banken, tog man i Lövånger saken i egna händer (se länk). Kanske döpa om sig till Barrånger? Vad gör man inte för att det enda positiva i apschtaaan håller sig positivt....

Betr aplaget....visst hade det varitbättre attgå all in på Grossman i stället för på Bud? Eller var Bud plan B? Troligtvis så! Bud känns som att det är hål i båten men vi skiter i att täta vi köper en hink till.

På tal om Bud.....Jag blir så full i skratt när jag hör "Holloway". Varför då kan man fråga sig? Jo är man bara en smula allmänbildad vet man att på finska betyder "hollo" knäpp/knäppskalle. So "way hollo"....ja ni förstår.
Och måste man inte vara lite way hollo om man flyttar tillbaka till platsen för brottet? Brottet att som uttalad djupt troende kristen utomäktenskapligt göra en småflicka med barn? Och allt detta i en schtaaad känd för sin ubermängd av frikyrkor.
Way Hollo om ni frågar mig.

Sven.Savage: Fin räddning av Anders och minst sagt matchavgörande :)
Annars tycker jag att den där kommentatorn som kommenterat Buffalos matcher sedan 80-talet är helt underbar...många roliga citat genom åren från honom :)
Också hade han ju ett speciellt sätt att säga Pat Lalalalalalalalafontaine X-D

Och nedan en sekvens mitt i tredje perioden där NY Rnagers kommer fri mot Anders och ska stänka in 2-4 och avgöra matchen.

Men Anders "The Wall" Nilsson låter sig inte luras.

Och ett par minuter senare är ställningen 4-3 för Buffalo, vilket de håller i mål och bärgar två fina pinnar:-)

En grej att komma ihåg när man bedömer Anders prestationer, är att han fått ta svåra matcher.

De hyra senaste matcherna - där Buffalo vunnit tre av fyra - är ju mot NHLs lag
# 3 NY Rangers
# 5 Pittsburg
# 7 Ottawa
# 9 Washington.
och skulle inte Buffalo vunnit, hade Rangers, Pittsbburgh och Ottawa varit #1, #4, #4!

De fyra tidigare matcherna då Aders hade spaden var mot #15, #16, #17, #18 Philadelphia, New Jersey, Florida Minnesota.

NHL har ju 30 lag så Anders har fått ta spade i speciellt svåra matcher mot starka lag, alltså.

Då ska man dessutom komma ihåg att Buffalo, som nu ligger på #26, om de torskat två matcher ytterligare, hade varit på sista plats #30.

Anders har under sina 8 matcher 4 vinster, 2 OT/straff-förluster, 2 förluster dvs ett mycket respektabelt facit speciellt med tanke på hur svåra lag han fått ta spaden mot.

Om man jämför med Robin Lehners siffror - kom då ihåg att Robin generellt haft spade mot enklare motstånd, så har Robin 16 matcher med 5 vinster, 3 OT/straff-förluster och 7 förluster.

Trots dessa siffror är jag säker på att Bufflarna i stort sett fortfarande är övertygade om att de ska lira in Robin som förstevakt och han har inte alls varit dålig utan näst bäste svenske vakt i NHL med 92,1% räddningar. Men Anders har 93,4%...

Skulle Anders få ta spaden närmaste matcherna, med Robin höftskadad, och Anders levererar starka siffror...ja, då kan det börja osa katt;-)
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161030kl._21.png

Och för alla som längtat efter kontrollen av Apans påstående att "en majoritet av laget kommer från "egna led" dvs plockas direkt upp från junislaget direkt "representationslaget" enligt deras egen definition, håller?

Nej, det gör den inte. Senaste åren har ju varje koll visat att köpespelarna dominerar men senaste matchen var det 50:50 och detsamma gäller nyss mot Pölsan (se nedan).

Men så fort Holloway hoppar in kommer de att sätta någon junis på läktaren och då blir köpelaget Apan som vanligt dominerat av köpespelare!

Laget mot Pölsan:

4. EGNA FRÅN APSCHTAAN
8. Pettersson, Marcus,
12. Pettersson, Adam,
6. Berglund, Filip,
16. Lindström, Linus,

Födda i Apschtaan, har hela tiden tillhört Apan. Riktigt egna led.

5. VÄRVADE SOM JUNISAR

63. Aho, Sebastian,
• värvad från Burkölen som 15-åring

5. Öhman, Anton,
• värvad från Burkölen som 16-åring

24. Wingerli, Andreas,
• värvad från Lycksele som 17-åring

33. Ohlsson, Sebastian,
• värvad från Burkölen som 16-åring

61. Lindgren, Fredrik,
• värvad från Arvidsjaur som 19-åring
• Första säsongen 21 matcher för J20, 21 matcher för A-laget

Ja, visst kan vi diskutera dessa. Apan har ju haft för vana att sno talanger från Burkölen och Norrbotten, vanligen som 15-16-åringar till hockeygymmet, men inte sällan har telefonsamtalen från Aplasse J och Apwallson kommit till andras talanger redan i 12-14-årsåldern som värvats för småpengar. En listig strategi som i själva verket är bakgrunden till Apans framgångar. Man kan definitivt ifrågasätta moral och värdegrund i att övertala så unga pojkar att flytta hemifrån till Apschtaan, och många har också farit illa. I vilket fall har Burkölen och Luleå Hockey stängt till denna gratisförsörjning till "Apans egna led" och antalet är nu betydligt färre än tidigare, då dessa spelare dominerat Apans trupp.

Vidare kan man ifrågasätta hur "egna led" Fredrik Lindgren kommer ifrån, när han direkt går in i både junislaget och A-laget.

Men våra ifrågasättanden är en sak. Nu är vi ute efter att analysera hur Apans definition håller.

4 "EGNA", FRÅN APSCHTAAN, DELVIS UTVECKLADE AV ANDRA LAG
9. Söderlund, Tim,
• Lämnade Apan som 14-åring
• Därefter 1 säsong Clemensnäs, 2 säsonger Luleå Hockey
• Åter Apan som 17-åring i år

28. Alm, Johan,
• Lämnar Apan som 17-åring
• Därefter 1 säsong i Frölunda
• Därefter 4 säsonger för Apan (något utlånad Piteå, Västerås första säsongerna)
• Därefter 2 säsonger i AHL
• Åter Apan som 24-åring i år

30. Lindvall, Gustaf, 25
• Lämnar Apan som 19-åring
• Därefter 5 säsonger i Sundsvall, Timrå, MooDoo, Västerås, Tingsryd, AIK, Arlanda
• Åter Apan som 25-åring i år

10. Lindström, Joakim, 27
• Lämnar Apan som 15-åring
• Därefter 6 säsonger i MooDoo
• Därefter 5 säsonger i AHL, NHL, KHL
• Därefter till Apan som 27-åring
• 1,5 säsong för Apan
• 0,5 säsong NHL
• 2 säsonger för Apan
• 2 säsonger för NHL, KHL
• Åter Apan som 32-åring i år

Hmm, här har vi ett antal spelare från Apschtaan som lämnat Apan, men med tiden återkommit. Jag är villig att bekräfta att både Tim och Alm inordnas under Apans definition egna led ändå. Även om t ex Tim sparkades av Apan men senare fiskades upp av Luleå som utvecklade honom till stjärna.

Men Lindvall och Lindström kan inte på något sätt definieras som kommande direkt från Apans junislag till Apans A-lag. När det gäller Lindvall var det MooDoo och Timrå som gav honom chans i Elitserien och så småningom utvecklades han som vakt i framför allt Riktiga AIK (vaktutbildningen bland Apans junisar bestod ju - som vi vet av Filip Gusrafssons vittnesmål - i instruktionen "ta pucken). Detsamma gäller legionären Joakim Lindström, som lämnar Apan som 15-åring och därefter utbildas i 11-12 år av andra, i synnerhet MooDoo.

Nej, Lindvall och Lindström är visserligen födda i Apschtaan men när de som 25- respektive 27-åringar köps in av Apan kan de deinitivt inte anses "lyftas upp i representationslaget från junislaget".

9 KÖPTA
11. Hetta, Henrik,
köpt som 27-åring

31. Ortio, Joni,
köpt som 25-åring

92. Olofsson, Jesper,
köpt som 24-åring

19. Calof, Andrew,
köpt som 23-åring

57. Djuse, Emil,
köpt som 23-åring

21. Ericsson, Jimmie,
köpt som 22-åring

45. Möller, Oscar,
köpt som 22-åring

14. Pettersson, Emil,
köpt som 22-åring

18. Petterström, Pontus,
köpt som 20-åring

Jaha. Det blev oavgjort.
• 11 spelare kan inordnas under Apans proklamation och löfte om egna led.
• 11 spelare är inköpta som seniorer direkt in i A-laget.

M.Lemiux: he he, just det. Apan var "mentalt nedtränad" för att köra över alla i slutspelet. Av princip fölorar Apan aldrig hockeymatcher, det handlar bara att de inte "vill" vinna eller så är det domarnas fel;-)
Uppladdat:

500x0-thumb_495.jpg

Sven.Savage: Mig veterligt yrade de två nissarna om att SKAIK skulle vara största kandidaten till SM-Guld till våren innan Bud skrev på för 500000/månad, de förlorade ju bara medvetet för att vagga in de andra lagen i en falsk trygghet....lol....

He he, ser att hatbrottslingshybris floerar på ett generande sätt i Apboken, som vanligt. Nu spekuleras det i hur hela landet - förutom Norrbotten - ska sjunga Apans lov under kommande julhögtid.

Lite generande att se denna gallimattias, när den korrekta bilden närmaste framtiden är att barnen i Apschtaan inte får se en enda tänd julgran eftersom Apkommunen varit tvungna lägga ned allt sådant firande för att frigöra de >10 miljoner som Apkommunen årligen tankar över direkt på Apans sparkonto, där mammonkapitalet samlas på hög.

Även om de extrema utbetalningarna till den misslyckade brunkaren fläskberget förstås naggar kapitalet i kanten på ett vidrigt sätt.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161101kl._11.png

Noterar att hatbrottslingarna i Apboken nu fått näring och sitter och runkar köpespelarna Holloway, Möller och Lindström så det skvätter om det.

Enligt deras egna ord kommer Apan nu att köra över allt och alla och hela landet kommer att applådera och ha Apan som favvolag.

Nå, de spekulationerna kan man ju stå ut med. Men med erfarenhet av hatbrottslingarnas modus operandi inser man att om nu Apan lyfter, vinner och vinner - då kommer de båda trollen att få fnatt varefter hat och hån kommer att spruta som fradga över alla andra lag.

Urrrk. Det här bådar inte gott.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161101kl._10.png

M.Lemiux: När det gäller Rönnberg - i triumviratet Rograrna - var de ytterligt nära att spela oss ned i Allsvenskan. Hade det skett, tror jag Roger hade haft det oerhört svårt att fixa en sådan fin karriär som han nu nått till. Och härligt som fan att se hur han kör med CryBert, ren njutning:-)

Det som räddade Rograrna var The Övertorneå Connection. Och det blev till helt av misstag, trots och inte tack vare Rogern.

Grejen var den att Roger hade haft Omark-Harju i alla år som junisar och därefter i A-laget, men hela tiden ansett att de två inte "passade" tillsammans. Helt otroligt kan man tycka i efterhand, men jag tror att Rogern fast han haft hundratals chanser ALDRIG spelat övertorneåpojkarna tillsammans typ.

Det som hände var att vi hade en liten finne - vad han nu hette - som var duktig och producerande forward. Inför en match skadade han dock ena knäet och som nödlösning satte man ihop Omark, Harju och Snygg-Mats.

Och resten är historia. Snygg-Mats med kraft bufflade till öppningar för linan, Omark tog öppningarna och snurrade runt med allt och alla och spelade fram Harju som till vänster om målet alltid tycktes hitta ledig plats, fick Omarkspass och pangade in mål.

Det gjorde de direkt första matchen, flera mål, och nödlösningen fick en chans till, och gjorde detsamma.

Sedan var det klart och de fortsatte likadant serien igenom och öste in poäng. Segertåget fortsatte ända in i den famösa kvartsfinalen mot Frölunda, men drömmen dog i Scandal-i-Alaium (sorry, Frölundaiter) där höjdhopparen hittade på helt nya regler och dömde mot Luleå på ett sätt som man inte kan förklara med annat än att han var köpt eller galen, troligen både-och. Det var den ena anledningen. Den andra var den att vidrige Dahlén gav Fredrik Myggan Pettersson uppdrag att punkta Omark och stoppa honom med alla medel, vilket inkluderade att han crosscheckade Omark i ansiktet när det var avblåst o s v medan höjdhopparen blundade. Ja fyfan. Men The Övertorneå Connection drog till Moskva för tio miljoner var i årslön. I efterhand kanske ett felaktigt val av Omark som, om han accepterat ett uselt tvåvägskontrakt med Oilers då, kanske haft chans att spela sig in i Oilers förstalinor.

Jaja. Mycket vatten som runnit under broarna, men misstaget att sätta ihop Omark-Harju gjorde Rogerns karriär. Tänk hur det kan bli!

Nu har vi Rogern i Frölunda, Bulan hos Pölsan och Skuggan i Luleå. Vi tycks dominera lika mycket på tränarsidan som på vaktsidan med Lassi-Filip i Luleå, Berguven hos Pölsan och JG i Frölunda;-)

M.Lemiux: Håller också med dig och tror du har helt rätt om vilka lag det kommer att handla om.

Till skillnad från många ex-apor har Bud varit fortsatt duktig utanför Apan och det finns chans/risk att han blir stark för Apan nu och Möller har ju imponerat. Med två sådana pålitliga målskyttar kommer det också att ge ökade möjligheter för tidigare ensamme highsticking så Apan lär nu ha goda möjligheter ligga inne med tre rejäla spetsspelare. Hur långt det lyfter Apan är svårt att veta, men redan det vi nu vet lär betyda att de blir med och slåss i toppen. Det är ju i nuläget så tight under Frölunda att Apan mycket snabbt kan klättra ända till andraplats t o m och väl där lär de isf bli kvar högt uppe i tabellen.

I detta nu skulle jag också tänka Frölunda, Apan, Läjkers och Pölsan samt kanske HV som kandidater för toppfyra.

När det gäller Malmö har de utan tvivel spelat för att tillhöra toppfyra, men att jag nämnder Malmö först i andra hand beror mer på att de som tidigare oetablerade är mer av en kandidat att kunna tappa. Men det gäller förstås de fyra andra nämnda också, tappar någon farten finns Malmö där som stark kandidat att ta platsen.

Vilka lag som blir starkast mot slutet? Ja, inte helt lätt att veta, mer än halva serien återstår. Som du säger: Frölunda har imponerat att gå så bra trots att >halva laget försvann. HV och Läjkers har växt under tiden och just nu tror vi att Apan kan komma att växa också.

Ja, det blir spännande att följa.

Trist att Luleå får släpa med konsekvensen av att Kennedy inte alls dög och att Mouillierat och nu också Legacé inte går som man hoppats. Som man tolkar det innebär det nog att vi är körda när det gäller toppen i år.

Frölunda nu ikväll och i morgon? Ja efter den justitiemördande avstängningen av Hedman har de spräckt vår enda fungerande lina och med Todd och Schira borta ytterligare försvagade. Vi får nog ställa in oss på att i morgon kväll har iaf Frölunda dragit ifrån i toppen ytterligare;-) För oss bli nog tyvärr målet på kortsiktigt att hålla undan för Djurgårn som håller på att klättra. Och för Öret.

Mellanår på herrsidan, som det ser ut

Blister Brigade: Hehe, tack för att du håller med om det mesta iaf...antar att du inte håller med att Skellefteå "bara" tar sig till semi ;)
Nä, självklart kan SKAIK ta sig till final men i dagsläget trots värvningen av Bud tro jag inte det. Och väl i final är Frölunda för starka för alla lag att vinna en serie bäst av sju. Lägg till att KANSKE kan Fredrik Pettersson vara på väg tillbaka till ett redan komplett lag, men det är bara kanske.
Rönnberg har utvecklats på ett imponerande sätt som headcoach, minns då han var i Luleå var han en katastrof, den sämsta som tycker har basat Luleå, till försvar ska väl sägas att han var ung och väldigt oprövad då men han höll inte måttet då och man trodde inte han skulle bli nått.
Men tiden i småkronorna har vart bra för honom och nu är han nog en av de bästa i Elitserien och hans lite småretliga sätt är kul, speciellt då (ursäkta uttrycket) den lite mindre begåvade Bert hela tiden slukar Rogers småretlighet hela tiden och tappar huvudet. Bert må vara en bra pådrivare i båset likt Wikegård, men en dålig offentlig person som inte bör ta presskonferenser.
Men era chanser att ta er långt iår Blister, ökade ju sen värvningen av Bud även om det kostade Näsan en hel del slantar :)

Sven.Savage: Haha, nja jag såg bara highlights imorse ska erkännas, då man har tre barn under 8 år orkar man inte vara nattuggla längre :)
Men hoppas att Anders tar chansen nu, han har kapacitet till det :)

M.Lemiux: Kul att du sett matchen - eller iaf målen - också.

Jo, jag håller med du. Det kändes inte som en höjdarmatch av Anders, även om Henke släppte värre baljor.

Tycker t o m att Anders "i Pittsburgh"-form gärna kunde tagit alla tre målen, och speciellt trean, som du påpekar, kändes som att den där ska han inte släppa in, där tycker man att han kunde ha reagerat snabbare och täckt hela vägen ut till stolpen, men Staal kanske hade luckor andra stolpen också. Nu såg jag matchen på iPad i sängen och hade inte jättebra bedömning.

Jag trodde efter halva matchen och Staalmålet till 2-3 att "Aj, nu rinner det i väg och puckarna ramlar in den ena efter den andra och då får väl Ullmark ta spaden.

Men tiden gick och Rangers blev lite mindre aktiva och långt in i andra tänkte jag att "det är ändå bara ett mål upp, Anders har iaf inte silat så Buffalo inte är med om det" och så kom 3-3 där man undrar hur kunde det bli mål på Henke där, och innan man tänkt klart small det till och Vips! var det 4-3 till Buffalo.

Då återstod ju nästan halva sista perioden och då blev det riktigt j-a nervöst! Tänk, om Anders kan stå emot perioden ut, funderade jag: då är han säkert förlåten för de tidigare målen där man kände han borde kunnat ta ett eller flera och ju längre tiden gick och 4-3 stod sig, desto nervösare blev man. Det blev mer och mer Rangers som ökade trycket rejält och pressade högt och framgångsrikt. Tror att under slutet misslyckades Buffalo, när de hade kontroll över puck i egen zon, att få ut den 4 gånger av 5 och pressande Rangers tog över puck och blev farliga. Där fick de till en del skott inklusive friläge och en darrig Anders hade många möjligheter att sila in kvittering, men då växte han, då var han stabil och höll emot.

Men jag var övertygad om att Buffalo skulle få en skitutvisning sista minuterna och kvitteringen skulle sitta - men då överraskade Buffalo: då växte de och tryckte i stället ner Rangers i zon och sekund efter sekund gick. När Rangers sedan plockade Henke fick de lite press på slutet, men Buffalo redde upp det och nu är det grejat, tänkte jag - fast då ger de en icing och tek i egen zon med 14,4 sek kvar och där kom misstaget som de tappar pinne på, trodde jag...Men Buffalo tog vinsten in i kaklet:-)

Jo, det var spännande som fan på slutet sedan Buffalo vänt till 4-3 och hade Anders släppt in kvittering tror jag hans eftermäle skulle blivit rejält sämre.

När storstjärnan Eichel direkt efter slutsignalen sökte upp Anders och kramade om honom ordentligt tyckte jag det gav en riktigt fin signal om hur Buffalospelarna uppskattade att han inte darrade andra halvan av matchen och sedan kom ju hela kopplet av spelare med kramar vilket värmde:-)

Men. Du och jag inser ju att även om han höll emot in i kaklet och Buffalo vann med uddamålet mot såväl Ottawa som Rangers är det ändå insatser runt/under 90%-strecket och inte samma Anders "The Wall" Nilsson, som mot Pittsburgh.

Nu är det ju möjligt att Robin blir borta lite fler matcher och Anders får fortsatt chans att visa upp sig och det känns i så fall extra kritiskt. Blir det flera matcher nu vore det oerhört fint om han kan växa upp till 95%-Anders typ. Formgropar han i stället till 85%-Anders river han ned allt det han byggt upp tidigare under säsongen och han fastnar vid bedömningen "en vakt som emellanåt kan göra riktigt fina insatser, men inte håller stabilitet längre tid och inte mentalitet för förstaspade".

Så där var det ju i fjol hos Oilers. Där han länge gick så bra att de helt enkelt inte kunde ge den i förväg tänkte förstevakten Cam Talbot tillbaka spaden och Anders hade väl, vad var det? spaden 9 matcher i rad, inklusive senaste 4-5 vunna, men senaste matcherna <90% trots vinster, och då släppte de in Talbot igen, som därefter var stabil typ 92-94%, medan Anders tycktes tappa sugen och det fortsatte med <90% nästan varje match han fick, som blev allt färre.

Den gången var han så nära så nära - Oilers själva förklarade ju att han var ytterligt nära att officiellt utnämnas till förstevakt - men bara fyra veckor senare gick de i stället officiellt ut med ett flerårigt välbetalt kontrakt med Talbot, och då var kampen om Oilers spade definitivt över; Anders kom knappt in längre och när han gjorde det, blev det runt 90% bara.

Med allt detta som bakgrund känns det som ett väldigt kritiskt läge just nu. Om Robin blir borta fler matcher innebär det att Anders får en strålande chans, men samtidigt en risk att sänka sig själv; om han inte kan leverera toppresultat slash om Buffalo tappar match efter match med uddamålet; då kan de gå fort undan.

Anders har ju inte förmånen att ha en klubb som förklarat att de planerar att han ska få spela till sig en förstaspade och, även om han är under isen några matcher, fortsätter låta honom ta spaden för att få se hur han lyckas under en längre tid när han får stå match efter match efter match.

Men. Lyckas han ta chansen nu kan han visa så mycket att han får en sådan chans "planerad etta om han håller en säsong" nästa säsong kanske.

Så ett gyllene tillfälle nu, nästan av nu eller aldrig-karaktär: fixa det nu och framtidens dörrar öppnas, medan risken att skulle han formgropa närmaste veckorna om han får ta spade många matcher, då petar de väl in Ullmark i stället, samtidigt som Anders får ett skamfilat rykte han inte blir av med.

Ungefär som Henke sagt: det räcker inte med att vara bra utan handlar också om timing. Många svenska vakter får aldrig en rejäl chans men om de får sådan chans, måste de ta den.

Anders, din tid kanske har kommit? Ta chansen!
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161030kl._20.png

M.Lemiux: Håller nog med dej om det mesta i din analys, Förlunda gör det förbannat bra!

Sitter och fruktar inför 19:00 ikväll då Luleå ska gå en svår match till mötes mot serieledarna och tillika mina favoriter till SM-guldet i vår Frölunda.
Imponerande hur fort Rönnberg fått ihop laget trots så pass stor spelaromsättning och laget lär bara bli bättre och bättre och jag har svårt att se något lag kunna slå Frölunda i en serie bäst av sju.
Warulfven spelade ju så där äckligt Warulfvigt ett tag och man började nästan tro att de skulle kunna vara ett lag som hotar, men har nu börjat falla ner igen och förlusten senast mot ett formsvagt Karlskrona kan nog dom inte vara nöjda med.
Warulfen verkar vara lite för svajiga för att kunna hota.
Annars skulle jag vilja i dagsläget säga Växjö som största hot...de har sakta men säkert tuggat sig till en andra placering och vi vet ju vilket geni Hallam är i båset och jag skulle vara extremt förvånad om inte Växjö tar sig till semi.
Linköping borde med materialet vara ett finallag, men de har så innåt h-vete svårt att få ihop försvaret, det verkar liksom sitta i väggarna där.
SKAIK har väl växt lite som ett semilag tack vare värvningen av Bud, och Möller verkar vara i fin form men frågan är om det räcker? Hur är statusen på Bud? Hur kommer alla småskadade Ap-spelare att prestera till våren? Igår vann de borta mot starkt Brynäs, men utan att imponera...det var en hyffsat jämn match, men hade Brynäs haft lite flyt hade de avgjort matchen redan under de 30 första minutrarna.
Ortio är en bättre vakt i mina ögon än Svensson, men Ortio har också visat att han kan sila när han vaknat på fel sida, det kommer aldrig att räcka mot typ Frölunda och Växjö.
Malmö? Ja, kan vara ett semilag..än en gång har Malmö, likt början på 90-talet, värvat till sig ett farligt lag och varför inte? Deras defensiv fungerar med många poängstarka och defensivt starka backar och man har en het Thuresson, en av mina favoritspelare i Elitserien men dom har ändå lite oväntat haft svårt i offensiven de senaste 8-10 omgångarna.
Största frågan är dock om Alsenfelt kommer att hålla i ett slutspel? gått bra i grundspelet men håller han i ett slutspel? I backup har de Nilstorp som brukar vara svajig i grundserien men höjer sig till en kompetent målvakt i slutspel.
Hv71? Nja, de har gått bra än så länge och spelar ett frejdigt anfall och har imponerat på mig genom att spela bättre än vad jag trott inför säsong, men det är ändå lite för mkt upp och ner med dom och PeWee är inte en målvakt jag skulle lita på att ta ett lag till ett SM-Guld, speciellt med ett bara halvfungerande försvar.
Brynäs då? Ja, de har gått över förväntan också och spelar en mkt komplett hockey både anfall och försvar speciellt med de spelare de har att tillgå, som på papperet inte är ett semilag i mina ögon, men tack vare Bulan hockey kan nå dit.
Hade en Brynäs-supporters "säkra källor" varit sanna att Bud skulle dit och Bud hade varit i poängform hade nog Brynäs utan problem klarat semi iaf, men jag tror inte de riktigt orkar dit.
Övriga lag tar jag inte upp för de har ingen chans att komma till semi i dagsläget, där tyvärr Luleå tillhör dessa lag. Trodde inför säsong att vi nog skulle kunna klara det och med våran inledning, men sen har det sett ut som Fagervall hockey men med ännu tunnare och fysiskt lättare spelartrupp än förra säsongen och då klarar vi det inte.

MIna semilag i dagsläget (och pga värvingar de senaste dygnet) är:

Frölunda, Växjö, Malmö och Skellefteå där Frölunda och Växjö går till final....men det är i dagsläget, det kommer nog att ändrats under resterande lunk. Men Frölunda till final är jag redan nu säker på :)

Åter till dagens match...tyvärr tror jag en ganska komfortabel seger till Frölunda, tror på 4-1 eller 5-1 :(

Sven.Savage: Kul med målvaktsduell mellan två duktiga svenska målvakter, men tror nog både Anders och Henke knappast kan tycka det var direkt deras bästa insatser. Anders vann dock duellen i mina ögon fastän jag tycker att Staals 2-3 mål såg lite halvbilligt ut men Henke släppte ju in två minst sagt enkla mål, Johan Larssons 1-0 och Eichels 3-3 mål är ju sånna puckar som Henke tar 99 ggr av 100.
Nåväl, kul för Anders iaf :)

Buffalo slår Rangers med 4-3!

Lite underlig matchbild. Henke öppnar med att sila in 1-0 efter 18 sekunder och det är Johan Larsson som lyfter in en puck från egen sida av röd, dvs >halva planen. Pucken går i en båge och studsar ett par meter innan mållinjen, men tar en oväntat bana och går in via Henkes axel. En snedstuds alltså, men det vet varje vakt att det kan ske, och Henke hade all tid i världen för att glida ut och ställa sig strax efter studs för att enkelt göra pucken ofarlig.

Sedan fick Rangers i slutet av första och närmare mitten av andra två tveksamma PP och målar på båda. Buffalos box förvånar mig eftersom den är så liten och tillåter NY Rangers att spela runt och relativt ohotade klappa på från blå utan att någon buffel är ute och stör, tar skottlinje eller så där. Det betyder att skott kan komma mot skymd vakt eller för styrning och ger Rangers onödiga chanser, och på två av dessa målar de och tar ledning 1-2. Jag vet inte om bufflarna är rädda att komma ut för att bli överspelade men intrycket är snarast att de faktiskt inte gör sitt jobb bättre än såhär.

Ett par minuter senare kvitterar Bufflarna till 2-2 på ett Gretskypass in till slott och målskott, men ett par minuter senare gör Rangers mål efter precis samma scenario: gretsky-slott-mål.

2-3 efter halva matchen men därefter släpper Anders inte in fler mål.

I tredje perioden håller Rangers 2-3 till 6-7 minuter återstår men då slår Eichel till igen först med ett skott från kanten som ser ut att gå rakt igenom Henke och sedan på ett skott som via rangersskridsko styrs in.

Sammantaget blev bufflarna bättre ju längre matchen pågick, även om Rangers rent allmänt såg starkare ut och under slutminuterna hade de en hel del chanser men Anders och bufflarna stod vägen.

Både Anders och Henke hamnar på blygsamma 88% men för Anders del var det ingen enkel match att ha spade i och när matchen är över åker stjärnan Eichel omedelbart fram till Anders och kramar om honom och därefter följer alla andra bufflar för att krama den vinnande vakten.

Lite lägre siffror för ANders <90% senaste matcherna men de andra vakterna har inte varit bättre och allvarligt talat - bottenlaget Buffalo har de fyra senaste matcherna Anders haft spaden mått i tur och ordning Pittsburgh, Washington, Ottawa och Rangers - topplag i ligan alla fyra - men Buffalo har vunnit 3 av dessa 4 matcher!

Intressant läge nu då Robin klev av med skada i första perioden förra matchen och idag inte ens är ombytt. Det kan ju innebära att han blir borta fler matcher och att Anders får behålla spaden ett tag, dessutom mot enklare motstånd och kunna bättra på sina stats - som iofs inte är dåliga: han har i detta nu 93,4% räddningar vilket placerar honom på plats 6 bland de NHL-vakter som haft spade bortåt 8 matcher eller mer.

Men dessutom har Buffalo, som länge gjort i stort sett minst antal mål av NHL-lagen kommit in i ett stim sedan stjärnan Jack Eichel - drafttvåa i fjol - återvände och det känns nästan som att allt han rör går in och Buffalo har börjat vinna svåra matcher: fint för Anders om han får ha spaden under ett streak av vinster.

Nåja, vi får se. Robin kanske tar spaden redan nästa match?

Buffalo möter Boston på lördag, Washington igen på måndag och redan på tisdag...Oljan från Edmonton;-)

Uppdatering av Buffelvaktjakten:

2016-10-13 Buffalo-Montreal 1-4, 0p Skott 31-24 ROBIN 83,3%
2016-10-16 Edmonton-Buffalo 2-6, 2p Skott 33-24 ROBIN 93,9%
2016-10-18 Buffalo-Calgary 3-4 OT, 1p Skott 21-34 ROBIN 88,2%
2016-10-20 Buffalo-Vancouver 1-2 0p Skott 28-20 ROBIN 90,0%

2016-10-25 Buffalo-Philly 4-3 SO, 1p Skott 25-41 ANDERS 92,7%
2016-10-27 Buffalo-Minnesota 0-4 0p Skott 38-22 ANDERS 85,7%
2016-10-29 Florida-Buffalo 0-3, 2p Skott 33-25 ANDERS 100%

2016-10-30 Winnipeg-Buffalo1-3, 2p Skott 38-28 ROBIN 97,4%
2016-11-01 Minnesota-Buffalo 1-2, 2p Skott 28-24 ROBIN 96,4%
2016-11-03 Buffalo-Toronto 1-2, 0p Skott 43-29 ROBIN 93,1%
2016-11-05 Ottawa-Buffalo 1-2, 2p Skott 33-32 ROBIN 97,0%
2016-11-07 Boston-Buffalo 4-0, 0p Skott 42-32 ROBIN 90,5%

2016-11-11 Buffalo-New Jersey 1-2, 1p Skott 26-43, ANDERS 95,3%

2016-11-12 New Jersey-Buffalo 4-2, 0p Skott 27-23, ROBIN 85,2%
2016-11-15 St Louis-Buffalo 4-1, 0p, Skott 30-23, ROBIN 90,0%.
2016-11-17 Buffalo-Tampa Bay 1-4, 0p, skott 33-38, ROBIN 89,5%

2016-11-19 Buffalo-Pittsburgh 2-1SO, 2p, skott 47-33, ANDERS 97,9%

2016-11-21 Buffalo-Calgary 4-2, 2p Skott 31-32, ROBIN 93,5%
2016-11-23 Buffalo-Detroit 1-2SO, 1p Skott 33-24, ROBIN 95,8%

2016-11-25 Washington-Buffalo 3-1, 0p Skott 32-33 ANDERS 90,2%

2016-11-29 Ottawa-Buffalo (1-3, 0p) Skott 6-13 ROBIN 83,3%

2016-11-29 Ottawa-Buffalo 4-5 (3-2), 2p Skott 29-5 ANDERS 89,7%
2016-12-01 Buffalo-Rangers 4-3, 2p Skott 25-34 ANDERS 88,0%

Senaste sex matcherna har Buffalo tagit 9/12 poäng och då har man alltså mött Pittsburgh, Washington, Ottawa och Rangers (och Anders har haft spaden >11 av 12 perioder, samt Calgary och Detroit tar Robin hade spaden.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161030kl._19.png

Yep. Robin Lehner får vila höften.

Buffalo har kallat upp Ullmark som tar båsdörren medan Anders Nilsson har spaden.

Nilsson mot Lundqvist.

Ninja vs. Ninja.

Sju minuter spelade av första perioden och Rangers har skotten 5-2 (nej, 5-5 nu, strax efter) men Buffalo leder matchen sedan Johan Larsson satte 0-1 redan efter 18 sekunder:-)

Kom igen nu, Anders, nu är det tid för hjältar:-)
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161030kl._18.png

Daddeh: Jag håller med. Du såg längre ned hur jag räknade upp vilka övriga spelare Apan hade - förutom Holloway, Möller och Lindström - när de tog Gludet i finalen mot oss. De vann med 4-0 men du och jag vet att första matchen när vi var utspelade tog vi till sudd och i matcherna 2-3 var vi det bättre laget, och sedan gav vi snabbt upp match fyra.

Om vi kunde vara så nära, skulle det inte förvåna mig om starka lag i slutspelet till våren kan neutralisera den guldbehängda trion och vad har Apan då?

De spelare de hade som "utfyllnad" när de slog oss i finalen 2013 var:

pettergranberg,
viktorarvidsson,
petteremanuelsson,
melkerkarlsson,
johanforsberg,
erikforssell,
matinlundeberg,
joacimeriksson,
martinsevc,
johnklingberg och
pierre-eduard bellemare.

11 "utfyllnadsspelare" som innebar att inget lag kunde nöja sig med att markera möller-lindström-holloway.

I år har det inte riktigt lika starka spelare som "komplement och utfyllnad"...

Sven.Savage: Bra seger för Skeå även om den var ganska turlig med självmål av Kilström i slutet. Jag gillar verkligen nr 8 i Skeå. Tycker han förhöjer underhållningsvärdet rejält med alla målchanser han bjuder på. Kul att se på som utomstående men är verkligen glad att vi inte har någon sådan back i vårt lag denna säsong. Jag tror precis som du att Skeå blir farligare, men backsidan kvarstår och så länge de inte värvar ett par stabila pjäser så ska de vara nöjda om de når topp 6 och åker ut direkt de möter ett topp 4 lag.

Möller sätter 2-3 med fem minuter kvar och nu slutminut.

Ser alltså ut som att Apan fixar detta och med Möller nu tillbaka och Holloway ansluter ser Apan ut att bli rejält mycket svårare motståndare för alla lag i fortsättningen.

Nu kör vi tredje perioden! Pölsan mot Apan och vid spadarna de båda tiorna Rau-tio mot Or-tio.

2-2 efter två perioder. Tänk att Apan håller spelet uppe trots att de har historiskt så svårt för Apan visat genom Pölsans långa streak av vinstmatcher mot just Apan.

Som jag ser lagen är båda skickliga att pressa varandra och det blir svårt att komma in med kontroll i anfallszon utan tvingar till dump-and-chase; något som karakteriserar många av matcherna numera, när lagen i stor utsträckning spelar Rönkenhockey. Det betyder att andra kvalitéer har mindre betydelse men det som kan göra skillnad är huruvida anfallarna har extra skicklighet att samspelat bryta igenom försvarshockeyn, liksom försvararnas möjlighet att stå emot pressen.

Anfallsmässigt har båda lagen extra kompetens, även om just Möller-highsticking är lite extra samspelta.

Försvarsmässigt har Apan nackdelen att blir deras försvar i egen zon pressade är de förvånansvärt svaga där medspelarna inte letar upp fria platser för att ta emot pass från pressad kamrat, som får slå blinda pass.

Men Pölsans försvar är inte heller optimalt och fr a ser man att laget är inte så samspelt att de hittar positionerna när Apan kreativt anfallsspelar. Det är ju Tommy Sjödin som har uppdraget när det gäller försvarsspelet men kanske är han så gammaldags att han tror att det räcker att snacka med backarna - i modern SHL-hockey måste samtliga fem spelare delta.

Sammantaget är väl matchbilden den att Apan ätit sig in i matchen och med 2-2 och en period kvar riskerar Pölsan att det fortsätter så.

Vi får se vad Bulan kan göra i paus, men just nu vet jag inte riktigt vad han ska trycka på annat än att i försvarsspelet måste varje gubbe veta sin uppgift inom laget och själv: ganska svår utbildning där en paus knappast räcker.

Viss risk att Apan tar den här matchen och bryter Pölsans långa streak...

Sven.Savage: Sitter själv och slötittar på apmatchen och måste bara kommentera den anorektiska apbacken #8. Den mannen är klappkass! Det ironiska med kalkonen är att han är en genuin approdukt hihihihihi :)

Pölsan kvitterar till 2-2 sedan Clark på halvdistans slår en lite långsam puck på volley centralt in i målet, men Ortio tycks helt förvirrad och flaxar åt alla håll i stället för att bara lugnt stå kvar och i vägen för pucken.

Pölsan öppnar perioden bra men sedan kommer firma möller-highsticking in och de hittar varandra som ett rutinerat kärlekspar och pressen på Pölsan blir rejäl. Strax efter skott-styrning efter tek för Apan och pucken styrs upp i Berguvens klubbkryss där ingen vakt vill ha oväntade styrningar. Snyggt, men pölsorne borde markerat och tagit bort aporna bättre.

1-2 till Apan.

Första perioden mellan Pölsan och Apan spelad, 1-1. Pölsan började tydligen starkt och dominerade genom att pressa Apbackarna första 6-7 minuterna med därefter har Apan jämnat ut spelet. Själv blev jag upptagen och såg inget, men nu har jag matchen på ena monitorn.

Får jag tillfälle tänker jag punktmarkera fläskberget för att dokumentera fusk- och fulspel, men eftersom jag arbetar med annat parallellt lär jag inte hinna allt.

Tydligen har highsticking lindström varit ute med klubban i ansikte på motståndare igen. Trist att han ska ha sådan förkärlek för att kära klubban i ansiktet på motståndare.

Oj, nu visar de hur snyggt pölsan manövrerade bort Apan genom att sätta modig press på Apans svaga backar och hur bra betalt de får när de små apbackarna sprider puckar i desperation.

Noterat att Apan numera placerat fläskberget Hollywood som vinge i en tredjelina med några no names. Ungefär som man blev tvungen att göra senast när gnomen Mårts helt galet tagit ut nämnda fläskberg till "tre kronor" (ursäkta uttrycket, riktiga tre kronor).

Att fläskberget inte hinner med, har svårt att hålla balansen, tar vidrigt onödiga utvisningar, fulspelar, fuskar och blir avstängd vet ju alla numera och minst elände och skada ställer han förstås till med som brunkare om han nu nödcändigtvis ska delta och ta plats för en riktig hockeyspelare.

Men att detta onödige och meningslöse fläskberg suger hela 300 000 i månadslön för att sabotera för laget, det är ju ett avbräck som förstås stör stämningen för alla; speciellt de tio yngsta spelarna, som samtliga skulle kunnat få fördubblad lön om de slapp fläskberget.

Frågan är om inköpet av Holloway till långt över en halv miljon i månadslön kan kompensera för den röta som Aplasse J lämnade efter sig?
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20160419kl._59.png

Blister Brigade: Ja, klart han kommer att bidra med offensiv kraft, men jag hade hellre velat se två stabila backar. Sen har han tydligen vart borta från spel pga hjärnskakning så det visar sig hur nivån ligger, men jag tror iaf att det kommer att bli mer fart och mål fram för er iaf :)

Blister Brigade: Jo, kanske blir det så. Kanske kommer en väldig anfallshockey med många mål i gång, av klassiskt Apsnitt. Men se listan nedan, över vilka ytterligare spelare Anders Forsberg hade rekryterat ihop. Trots Holloway, Möller och Lindström tillbaka, saknar det ju en j-a massa andra spelare som på den tiden la ut röda mattan för de tre målskyttarna. Årets Apa har inte riktigt detsamma, för att uttrycka det vagt. Och dessutom en betydligt sämre backsida.

Läser att Holloway berättar "– Jag är just nu med min fästmö en timme utanför London och laddar upp inför att komma upp till Skellefteå igen. Jag ser verkligen fram emot att träffa alla igen."

Hmm. Undrar om fästmö också ser "verkligen fram emot" att herr häradsbetäckaren ska träffa "alla" igen.

Sven.Savage: Klart man är glad att Bud är tillbaka, verkar som att det är mycket känslor från många "läger" ang. den här värvningen :-)

Är han det vi behöver? mer mål vill jag absolut ha men jag skulle nog önska nån back med pondus så man får hoppas att "näsan" letar vidare

Klart Bud kostar en slant men vi har råd, drar han mer folk på matcherna har han fort betalat sig, sen tror jag att klubben väger in rätt mycket istället för att gå till nån annan SHL klubb, han har sina gamla polare där med Möller i spetsen.

Kanske är han den injektion laget behöver för att få en liten extra boost!

« · 1781624 · »