KulaShaker: Vi hoppas att Osten får fem rätt av fem möjliga :-) Och att svar på fråga 2) innebär att "ett lag till" inte är Timrå. Samt att de lag som efter kvalet tar plats i Elitserien SHL för säsongen 2019-2020 är de klassiska Norrlandslagen MooDoo och Burkölen.
Osten lämnar experttips ;) i en plus-artikel i Aftonbladet:
✓ Lars ”Osten” Bergström, 62, guldtränare 1996 med Luleå, var general manager i klubben i nio år 1) Vilket lag blir svenska mästare? – Luleå! 2) Vilka två lag får kvala? – Skellefteå och ett lag till. 3) Vem blir seriens poängkung? – Patrick Cehlin, om han får vara skadefri. 4) Seriens floppvarning? – Skellefteå. 5) Hur många lag vill du se i SHL i framtiden? – 16 lag. Tycker det finns utrymme för det med tanke på svensk hockeys bredd och talangproduktion.
{8547}: Välkommen till klubben. Jag åkte själv på en två veckors ban där för ett tag sedan, utan föregående varning från deras skitnödiga admin, vilket ska vara första steget enligt deras egna regler på den sidan.
Jag skrev inte något som bröt mot en massa regler och absolut inte något som var i närheten av de illaluktande inlägg som Skeåtrollen skriver gång på gång där. Ska man ge minsta lilla kritik till Skellefteå HC så måste man byta lagtillhörighet bredvid sitt nick, eller skriva på en annan sida, för de två Skeåtrollen får skriva precis vad de vill utan att de på sin höjd får höra ett aja baja.
Så den hyperkänslige Sofos bryr sig uppenbarligen inte om att själv följa dessa regler då han inte ens kunde ge mig en vettig anledning, förutom att jag var fräck nog att skriva något om Sveriges fulaste hockey club som han inte gillade. Tycker de gott kan lägga till att man får inte framföra någon typ av kritik om blygdklubben (underbart namn för övrigt) utan garanterad ban. Det är ju trots allt så sidan hanteras.
Det är iaf skönt att det finns andra fans där som synar alla lögner och konstiga påhopp som förekommer där, för jag ids inte skriva där längre så länge DDR-censuren förekommer :)
Mike.F: Noterar att du öppnar munnen och drar in andan när du läser om damhockey,
Jag tolkar det som att du har halva inne. Nu fattas bara att du öppnar munnen något mindre och intonerar när du drar in luften. Det rationella sätt med vilket vi norrbottningar spar på resurserna när vi meddelar "jo".
Droppen synes urholka den göteborgska Mike F.-stenen. Min slutsats blir den att du denna säsong blir av med din damhockeysvendom och kommer ut ur sparkbollsgarderoben, uppklätt som supporter av Luleå Hockeys damhockeylag. Du är varmt välkommen!
TILLÄGG Söndag 15.30. Efter vinst 0-3 mot DamPungen, 0-3 DamGnaget, står det just nu ledning 1-3 mot DamGården. Sara Grahn har alltså släppt in första SDHL-målet när hon haft spade iklädd den vackraste av klubbtröjor. Men hon har räddat 65 / 66 skott dvs 98,5% räddade. Av någon anledning tror jag inte att någon annan vakt i serien kommer att ens nudda sådana siffror. Du ser, Mike F. - hög tid att du ansluter nu!
Och vi konstaterar att segertåget för Luleå Hockeys stenhårda damer fortsätter. 0-3 på DamPungen igår följdes av 0-3 på DamGnaget idag och Luleås nya vakt Sara Grahn toppar vaktligan i suverän stil efter att ha räddat samtliga 56 skott på henne.
DansbandsWolf: Perfekt beskrivning av hur sekten uppträder.
man kan också lyfta hur Apan - året innan de avancerade till ELitserien - gick genom kvalet helt överlägset och efter dryg halvtid hade en nästan ointaglig ledning.
Då kom aplaget på den strålande idén att samlas för att supa skallen av sig. Bland annat hoppade en ung apspelare i fyllan och villan i bilen och körde av vägen, blev tagen av polisen när han lallade runt raglande med en vinlåda under armen.
Skandalen var ett faktum och trots Apans försök gick det inte att hålla hemligt. Apan var utskämd och krossades i varje match som återstod och missade avancemang till elitserien IGEN!
I apklubben och bland apsupportrar var ilskan enorm och "någons fel måste det vara". För oss utomstående var det naturligtvis aplaget som skämt ut sig så överjävligt - bland annat Fläskberget och Näsans brorsa, som är kvar i nuvarande apa.
Men i Apsekten är grundlag ett att "Apan gör aldrig fel" och därför måste man utse någon annan att skylla allt på.
Det fick bli chefredaktören i en av de tidningar som skrivit om Apan och denne uppfyllde alla kvalifikationer för att motivera förföljelse: HON var kvinna, och hon kom från Dalarna, alltså inte från "bygden".
Under ett helt år ringde apsupportrar till henne och hennes barn nattetid med mordhot och på morgnarna fann hon att någon skurit sönder däcken på hennes bil gång efter gång.
Apmonstrumet påstår att folk var emot henne - inte eftersom hon hanterade Apan objektivt - utan eftersom hon var inkompetent. Något år senare utsågs hon som chefredaktör, VD och ansvarig utgivare för Nordens största tidningskoncern...visserligen fick hon till slut lämna den, efter att ha misslyckats att hantera #metoo-hösten optimalt. Men nog fan hade hon kompetens.
Detta om apsekten där överstemogulen ligger bakom att inget tillåts annat än att Apan betraktas och hanteras som vore den en GUD.
{8547}: Apans syn på "hockey" är väsensskild från alla andras syn på HOCKEY.
I apboken förekommer en del apfakta och hållande på apan. Men den domineras ju av tvenne troll som öser skit, ljug och när de får chansen brottsliga gärningar av främlingsfientlig natur.
När apmonstrumet hallucinerade som värst ledde det till att civila rättsliga myndigheter grep in och apsidan på snacket fick stängas ned.
Numera hålls det rent från det värsta och olagliga som elimineras. Men det hindrar inte att apmonstrumen fortsätter att fylla sidan med ljug och skit. När någon svarar - det kab vara med motsvarande skit men lika ofta med fakta - får trollen näring och öser på med mer skit. I sådana situationer brukar städning ske och då elimineras vettigt från andra med den skit som monstrumen förorenat nätat med.
Det har hänt att normala apsupportrar skrivit på sidan, t ex Blister och Knegare, men de bemöts omedelbart av våldsamma påhopp och skitkastningar av de båda apmonstrumen och därför skriver dessa två inte där, men då och dåhär där de respekteras.
För något år sedan strömmade ett helt gäng apsupportrar från SvenskaFans in på Apsidan på snacket för att skriva där, men inom några veckor gav alla upp och drog, när de sett hur omöjligt det var att skriva på en sida som helt täcktes av monstrumskit.
Det finns ju bara ett sätt att få ordning på sidan. Stänga av de båda apmonstrumen på livstid, liksom man hanterat apmonstrum som hoppar in i andra böcker och fyller på med skit. När så sker, kan apsidan fixas, inte förr.
Här på lulesidan håller vi en högre grad av frihet och tillåter i stort sett alla inlägg. De som skriver bemöts med respekt, vänlighet och fakta och kommunikationen med folk som håller på andra klubbar fungerar väsentligen alldeles utmärkt.
Men det finns undantag. De båda apmonstrumen hade börjat ösa in skit på denna sida - och med deras curriculum vitae att ha trollat i åratal, inklusive att ha dödat Luleås och Apans tidigare välbesökta och inläggsfrekventa sidor på SvenskaFans - beslutade nuvarande moderator inom en minut sedan han tillträtt att istänga av de båda på livstid.
Vid sidan av dessa två är det bara en ytterligare som utsatts för bestraffning på lulesidan. En TIK-supporter som trots tillsägning vägrade kommunicera och svara på vänligt tilltal men gång på gång lade in korta påhopp på Luleå Hockey. Denne avstängdes under en kort tid och vederbörandes inlägg raderades. Varje gång han återvänder med samma oönskade beteende har han stängts av och under lägre period varje ny gång. Nu när TIK återkommit till högsta serien upphöt hsn förhoppningsvis med det hela och för närvarande är han inte avstängd.
Men det är allt. Några andra bestraffningar har inte behövts. Sidan har också en speciell uppgift att bemöta all skit som vissa apsupportrar speciellt apmonstrumen, och tråkigt nog också vissa officiella apföreträdare pysslat med i syfte att skandalisera och förfölja Luleå och Luleå Hockey.
Men det sker inte, som på apsidan, genom att lägga in skit utan genom att kontrollera Apan och lägga in fakta. Med dessa som grund tillåts dessutom subjektiva yttrianden om nämnda Apa, men då anses dessa motiverade.
T ex har senaste dagarna med stöd av bevis presenterats hur fult, fuskigt och extremt jävla illa såväl highsticking och Fläskberget samt vissa andra apspelare uppträtt. Och med detta som bakgrund är det självfallet helt tillåtet att skriva att det handlar om ena jävla fuskare. Det är ju då klara fakta och alls inget ljug.
DansbandsWolf: Nej ingen varning trots att regelboken säger så, men nivån är uppenbarligen inte högre än så! Jag påpekade att bygdens lag på modern svenska blir byalag och att detta var kopplat till att fansen kommer från byn inte spelarna och sen grattade jag fansen Marklund Lundmark farbrödern Barbro, Berit, Birgitta, mostrarna Mats, Martin och alla syskonkusiner till sveriges mest lokalproducerade byalag gjort i typisk sixfingeranda. I nästa inlägg hyllade jag Skuggan och vilken 100% egen produkt han är och jag ifrågasatte om dom hade nåt likvärdigt och sen hyllade jag Luleå med sina 4 topplag och alla deras sm-guld. Smiskad apstjärt sved, tårarna rann och precis som Jimmie-Jocke valde man fusk istället för mera pisk.
{8547}: Va, blev du avstängd. Vad skrev du som var så grovt att det föranledde en avstängning? Fick du ingen varning först som det står beskrivet till höger i Apboken?
Men vem är förvånad vi talar ju om sekternas sektstad Apschtaaaan där den fria pressen ApPravda Norran inte skrivit ett ont ord om Apan på denna sida av milleniet. Storsponsor som man är till Apan med deras älglogga på damaskerna. För Norranläsarna har aldrig minsta negativa rad synts så inte är det då konstigt att man överreagerar i Apboken när för Apan rättvis negativ fakta presenteras.
Kom ihåg att under de för Apan riktigt mörka åren, åren alla i Apschtaaan höll på Luleå för Apan sög, så förekom i Norran rättvis kritisk granskning av stadens AIK av den erkänt duktige sportjournalisten Forsberg aka sign Fotrek. Efter påtryckningsr från Apan att "slutar inte Fotrek skriva negativt om oss kan ni dra åt helvete och inte få den minsta intervju för all framtid juh!" ApPravda kröp till korset och satte munkavle på Fotrek som skitbesviken flyttade till Spanien och på ålderns höst när han kom tillbaka till Sverige flyttade till Piteå där han sedemera avled bitter över ApSchtaans beteende. (detta har jag fått mig berättat av Forteks son Bosse) För att blidka Apan lovade Norran att aldrig mer skriva dumt om Apan och ösa sponsorpengar till föreningen.
Sven.Savage: Saiks fans är tydligen lika veka, fega, fulspelande å fuskande som Jimmie å Jocke. Jag tokägde dom på deras sida och blev direkt avstängd en längre tid, ingen förklaring av vart gränsen går eller varning, tillsägelse, kort avstängning som brukligt är. Jaja man får ta det som en komplimang, jag piskade dom så hårt att dom inte pallar fler matcher..
Blister Brigade: Det är mycket trevligt att se att du finns med i den här boken och diskuterar hockey, om än ur ett apperspektiv.
Till skillnad från apboken där monstrumet kört igång på fortsatt bedrövlig nivå: landningsbanor, pygmé, spottar och uppräknande av personer som fällts för brott mot mänskligheten i ett annat brunt sammanhang för 60-70 år sedan.
DansbandsWolf: Hej kamrat! Strålande berättelse och klantigt nog missade jag att se på semer. Satt själv och arbetade med ena ögat på slutdebatten och kunde konstatera att där framförds sorgligt nog samma främlingsfientlighet "Den gruppen av människor passar inte in här" som levererats av Apan vars blandningen av svart och gult förstås blir brunt. Apledningen inför första finalen mot Läjkers "Hela landet bör hålla för oss för att rädda svensk hockey" eller i tid och otid av apmonstrumet "Gnet-finnar, lapp-finnar" förorenande apsnacket.
Fint tips om länken där DamApans äventyr i Tjeckien visades. Nu var det ju bara ett utdrag, men det verkade ju som att de färska nybörjarna från DamPardubice höll jämna steg med DamApan vad det gällde spelet på isen, men om de behövde träna skott. Och den stora skillnaden var förstås att DamPardubice saknat målvakt för den som skötte spaden kan inte ha tränat hockey mer än några timmar.
Förstås en helt annan nivå när Luleå Hockey bortaslog DamPungen och imponerande nog höll nollan på bortais. Våra härliga damers roadtrip fortsätter ju idag och i morgon när de passar på att möta DamGnaget och DamGården i Fjollträsk.
DamApan börjar sitt seriespel först om en månad då de möter Luleå Hockeys hobbylag hemma i hobbyserien där Luleå Hockey och DaMooDoo bidrar med några hopplockade reservlag för att låtsas att det är en serie, även om det bara är det bäst placerade laget av DamApan och BurkaDamen som får chans att till våren kvala upp till SDHL. Men de i Apchtaan som vill se riktigt damhockey får ju chans att redan nästa söndag se Luleå mot Damgården uppe i Delfinen.
Sven.Savage: Ja kamrat man blir glad och kan vi tro att vi redan avgjort vem som vinner serien, ser inget annat lag än Linköping som contender. Såg matchen med ett öga på Semer pga andra ögat följde sluttdebatten och kan bara konstarera att de som påstår att damhockey är tråkig och att det går sakta aldrig sett Luleå spela.
Det är klart att om man bara sett damApan kan jag ha försåelse för titta bara i länken nedan (scrolla ner en bit) från machen damApan spelade för en vecka sedan i Tjeckien. Herregud så patetiskt, motståndarna kunde varken åka skriskor eller skjuta, varför åka 300 mil för detta motstånd?
Noterar att Yoda måste vara ett riktigt Luleå damfan för han har startat en tråd om vårat stenhårda damlag i Apboken. Han vill väl vara med om att äntligen få fira ett SM-glud till våren :)
Bara ett kort inhopp för att glädjas åt alla Luleå Hockeys stenhårda damer inlett SDHL idag, genom att spöa svåraste konkurrenten senaste tre åren, Dampungen, med 3-0. I fjol inledde Luleå också genom att gå plus mot Dampungen och tog en ledning i serien som man höll säsongen igenom (även om andra lag ett tag hade fler poäng, eftersom de spelat en massa fler matcher i den haltande tabellen).
Luleå har ju vunnit serien senaste tre åren och frågan är om vi inte iom kvällens resultat tagit pole position igen och håller toppositionen serien igenom - igen.
Luleå har ju haft bra vakter genom åren och nu har också den vakt som ansetts vara bästa svenska - Sara Grahn - valt att ansluta, och hon höll nollan ikväll mot Dampungen.
Sara är ju varmt välkommen och bakgrunden vet ju alla. Pölsan vanskötte sina damer till den grad att Sara, som alltid varit solidariskt med Dampölsan, till slut gav upp och lämnade eftersom Pölsaledningen så markant felhanterade och onchalerade sina duktiga damer.
När Sara drog vaknade Pölsan och köpte in stjärna efter stjärna, men då var det så dags. Sara hade då redan gjort det som lilla Tindra från Damapan också försökte: gå till Luleå Hockey med den enastående vaktutbildning som levererat vakt efter vakt på herrsidan inklusive det lag som tydligt stått upp och markerat att i vår klubb ska damer och herrar ha rättvisa möjligheter. Inklusive utbildning och hantering av damvakter.
För övrigt kan nämnas att en annan av de damvakter som ansetts tillhöra hockeytopp: Minatsu Murase, tidigare i Damgnaget, numera bor i Luleå. Visserligen beror det på att hon för närvarande gjort uppehåll i karriären eftersom hon är gravid och snart ska föda. Och då har hon flyttat in med sin partner som spelar i Luleå. Robin Kovacs.
Skulle inte förvåna mig om Minatsu - när hon nu finns i Luleå under säsongen och får lära känna staden, klubben och damhockeyn hos oss...ber om att få plats i Luleå Hockey nästa säsong. Då kanske det blir hon som i sin tur får övertala Robin att bli kvar spelande i den vackraste av lagdräkter också 2019-2020 :-)
Perro: jag käftas med Lule supportrar varje dag på jobbet, det är ett sant nöje 😀 Är det en sak som jag lärt mej på alla år man plöjt all "expertis" kommentarer är dom har alltid fel och har helt slutat bry mej över träningsmatcher och profesior utan jag gör som Lule SS och väntar tills alla möt varandra en gång innan yxan faller över stupstocken! 😉
Blister Brigade: hehe kul å käftas lite med glimten i ögat, bra att du inte blir stött. Till skillnad från "vissa" verkar du vettig förutom att du håller på fel lag ;)
Iaf så ser sannys tips i expressen vettigt ut så långt. Han har kvar att placera skaik, fbk, Växjö och Frölunda vill jag minnas.
Perro: vi får väl se 😀 klart sponsor pengar är A och O men jag hoppas så klart vi vänder den negativa trenden på resultaten, ni har varit själva i den situationen dom senaste åren och vänt
Tillägg: Det finns tyvärr juniorer som spelar med seniorgaller trots att det inte är godkänt (av förbundet) vid match. Detta bör alltså stoppas av tränare, materialare eller till syvende å sist av matchdomaren. Men de har sällan den detaljkunskapen när det kommer till dylika specifika regler eller tänker inte ens på det. Nåja.
Till något annat. Jag har varit rädd för detta och har själv ansett det korkat att använda dylika galler. Juniorer får inte använda denna typ av galler, på deras galler måste det finnas en extra metallbåge (eller annan lokalisering av övriga bågar) som gör att gapet framför ögat inte kan släppa igenom vare sig puck eller ens klubbskaft. På seniorgaller är det dock tillåtet att ha ett gap som möjliggör att pucken (eller klubbskaft) går igenom. Detta för att den extra bågen stör synfältet en aning. Gapet är inte jättestort i förhållande till pucken så det är ytterst osannolikt. Men det kan ske. På juniorgodkända galler kan det inte ske.
Nu var det ett tag sedan jag hade koll på dylika regler så det kan vara annorlunda idag.
Blister Brigade: Är absolut inte kränkt. Delgav dig bara kalla, hårda fakta (maratontabellen) ;)
Nä alltså jag tror inte heller ni åker ur denna säsong. Ni kan troligen komma till slutspel rentav. Den process jag talar om, när ni går mot ert naturliga tillstånd, är ingen snabb process. Men undan för undan närmar ni er det oundvikliga. Jag pratar alltså 5 år bort, eller något sådant. Brasklapp på det dock eftersom kommunaldopingen är en variabel som kan fördröja processen och den dopingen kan nå oanade nivåer i er kommun är jag rädd :)
Sven.Savage: Extra mycket karma i den matchen eftersom Nisse (enligt vad jag hört, dvs andrahandsuppgifter) försökte komma till skaiks juniorlag innan det blev Luleås dito. Skaik nekade dock Nils eftersom de inte trodde på honom i tillräckligt hög grad.
Till saken hör också att Nisses farsa känner ap-Lasse och höll på skaik samtidigt som han var smått anti Luleå (trots att hans svåger spelade där). Detta har jag både första- och andrahandsuppgifter om.
Nu kanske Nisses farsa håller på Luleå när sonen spelar där, och efter att hans son blev dissad av dom, men om det har jag inga uppgifter för närvarande.
Perro: hahaha nu ska ni inte vara så lätt kränkta men att vi ramlar ur till allsvenskan känns som en utopi :) och jag tror mer på att det passar oss att inte ha nåt favoritskap, även om lag fortfarande kan ta sig upp/ner till SHL så tycker jag att ligan känns bara mer och mer stängd för varje år som går. Även lag i kris klarar oftast av att hitta nån typ av spets för att klamra sig kvar, men samtidigt kan jag ha fel och vi har sett många lag vandra upp och ner dom sista åren fast än det ska vara "omöjligt"
Blister Brigade: Du får såklart tippa med hjärtat om du vill :) På sistone har vi varit lillebror. Dock, sett ur ett längre och mer rättvisande perspektiv är vi solklart storebror. Se bara maratontabellen för elitserien/shl där vi ligger väldigt långt före er. Att gå efter "på sistone" är lika missvisande som att bedöma hela sommarens väder utifrån ett dygns satsestetik. Jag tror er korta tid i solen nu äntligen är över och ni har påbörjat processen att söka er mot ert naturliga tillstånd (allsvenskan på sin höjd). Som sagt, tippa du med hjärtat så tippar jag med hjärnan, även om hjärnan och hjärtat är eniga i mitt fall ;)
Sven.Savage: Ja Jocke är verkligen en gåta, han har så mycket hockey kunnande att det är fullständigt osannolikt att han ska hålla på så här, det har kostat många matcher och de blir aldrig bättre... Domarna har så klart mer och mer koll på han och straffen kommer att bli värre och värre
Perro: Ja helt typiskt fegjävla highsticking, som är en sådan jävla kyckling att han inte vågar ta fighten mot Mikkel - på samma sätt som han aldrig någonsin vågat ta en fight, kycklingkärringen.
Förspelet var som sagt intressant.
Match 30 december 2017 i Apschtaan. Apan tar ledningen i första perioden. Det är köpekedjan med köpespelarna Möller-highsticking-Lindholm som målar i PP. Dvs PP är över några sekunder innan, men i princip är det ett PP-mål.
Apan galopperar på, manade av det galna aptjattret på läktarna.
Så kommer den lata divan köpespelaren Holloway glidande. Troligen tänker han mest på utbudet bland kioskflickor, för när Emil Larsson sätter en helt perfekt tackling bröst mot bröst på puckförande Holloway är inte Holloway beredd och träffas rejält varpå han får ont i nyckelbenet och går ut i omklädningsrummet.
CryBert blir galen, Apbåset blir galet, läktarna i Aparenan blir galna, uppeldade av sektcykloperna i apbåset.
Och highsticking blir galen. När spelet drar igång igen letar highsticking omedelbart upp ett läge för att "hämnas" och får det när Johnston, precis vid sarg, med ryggen ut mot isen, kämpar om puck med andra apor.
Johnston står mot ryggen mot mig, han kan inte se mig om jag attackerar, tänker highsticking, ett perfekt läge för en feg fuljävel som mig!
Highsticking tar sats från 10 meter och accelererar mot den försvarslöse Johnston som har highsticking 100% blidside och highsticking kastar sig in och tacklar Johnstons huvud i plexiglaset.
Ett av de fulare överfall vi såg under senaste säsongen. Även om det är jäviga zebraparet Öhlund-Björk kan inte ens de blunda för detta utan skickar ut highsticking för match och rapporterar honom till DIFiplinnämnden. Man gissar allömänt på 5-8 matchers avstängning, men DIFiplinnämnden beslutar om att highjsticking får vara borta löjliga tre matcher. Och kommentarerna generellt blir att "highsticking döms efter en egen regelbok när han slagit folk i ansiktet med klubben eller överfallit andra".
Matchen då?
Luleå vänder på matchen och trots att CryBert, Apbåset och Appubliken är galna och vrålar matchen igenom, vänder Luleå Hockey 1-0 till 1-3 och vinner klart och dessutom helt rättvist.
Det sista målet pangar Nils Lundqvist in - Nisses första SHL-mål - i tredje perioden och avgör definitivt matchen. En stjärna är född. Mr Luleå Hockeys systerson - en spelare från egna Luleåled - slår igenom och belönas några månader senare genom att draftas i första rundan till NHL.
Men allvarligt talat. Det är sedan länge hög tid att någon tar ett slagsmål med nämnde feg-jävla-highsticking-lindström och slår honom medvetslös.
Dagens jocke ---------------- Efter en situation (läs svinigt överfall) utmanas apan Lindström av hedervärd motståndare. Vad gör han? Höjer nävarna för att ta striden? Nope! Åratal av träning i fega överfall gör att han reflexmässigt lyfter sin klubba redo att slå blad eller skaft i ansiktet. Han föredrar att använda bladet (gärna mot munnen, och mer specifikt övre tandraden) men när avståndet är för kort nödgas han emellanåt använda skaftet.
Det sviniga överfallet som föranledde gurglet kan ses i bifogad länk.
He he, det är som att se små barn som nästan lärt sig gå, men faller pladask varpå det skvätter ur blöjan. Apmonstrumet söker kontra med att visa fram tre bilder på Skuggan, vilket han tydligen tycker "säger något".
Och visst gör det. Som sportchef har vi en man som började sin hockeybana genom att som 3-åring, likt ett yoshiägg, följa strax bakom sin pappa hockeyordföranden och av omgivningen kallades sin fars "skugga".
Namnet hängde i under en >>30 år lång karriär i Luleåhockey där han levererade nästan en pinne per match och vann passnings- och poängligan fler gånger än någon annan spelare i hela j-a Elitserien SHLs historia. Massor av VM-matcher för Tre Kronor, Europamåstare för klubblag med Luleå flera gånger, spelare från pojke, b-junis, a-junis, senior, lagkapten, junistränare, A-lagstränare och nu sportchef för Luleå Hockey med sin egen tröja hissad i taket på Delfinen.
Där talar vi egen produkt, från bygden och från egna led. Men på riktigt, inte hitte-på som man pysslar med 12 mil söderut.
Och Skuggan är bara en av många. Luleå har konstant hämtat ledare och tränare från egna led, dvs egna led på riktigt och på senare tid har vi haft - av de riktiga trotjänarna, förutom Skuggan dessutom Bulan, Burra, och Ågi i ledningen - spelare som alla tillhör toppen över längsta karriären i Elitserien SHL och representerar tusentals matche för klubben.
Så ser det ut i Luleå och enda hotet mot att vi ska fortsätta så - med våre på riktigt egna spelare som fortsätter som ledare och tränare är förstås att alla andra klubbar i SHL ropar efter Luleåutbildade att sätta som tränare och sprotchefer.
Nu över till Apan. De har ju inte samma läge, riktigt. Tränare har de alltid köpt utifrån sedan urminnes tider och sedan länge gäller detsamma ledare.
Enda undantaget är förstås Näsan. En EGEN ledare, från EGNA led, som nu basar över Apan.
Låt oss kolla upp det. Här ljuger vi inte och fyller på med hitte-på, som i Apsekten. Vi tar fram fakta.
Fakta om Näsan. Det är en pitekille som efter att ha valsat runt till fem klubbar, som 26-åring inköptes av Apan 1996 och blev kvar där i Division 1-Allsvenskan färre än en handfull säsonger. Näsan var ingen framstående spelare, men de som vet, vet ju att Apan då var en klubb i spillror, bara timmar från konkurs, och de fick acceptera vilka spelare som helst. Näsan gjorde inga större avtryck och sparkades under säsong vid milennieskiftet och åkte sedan runt bland en handfull klubbar i gärdsgårdsserierna Division 1-2-3 en handfull år innan han la ner "karriären" och arbetade sedan som säljare i tio år.
Därifrån köptes han in som "sportchef" för Apan. Och därefter har han köpt, köpt och åter köpt förutom att han sparkat Apans lagkaptener Forssell och Pontusström för att ta in och ge bindeln till Fläskberget.
Om det inte vore så att apmonstrumen på apsidan var tvättäkta troll, som skiter i fakta och lallar vidare med lögner, skulle det nog vara jobbigt idag.
Jag kollade igenom inläggen i vår bok senaste dygnet och här har ju presenterats ett otal bildbevis på Apans omoraliska fusk. Och vad lyckas apmonstrumen svara med: "Jag tycker att Qatar är dåliga , tycker jag" som vore det direkt taget från en förskolegrupp med riktigt små barn, vilket förvisso och säkerligen är helt i linje med apmonstrumens tankeförmåga och hockeykunskap. På blöjnivå.
supp: Menar och menar - det är ju Apan själv som tagit fram den apa som ska symbolisera klubben. Själv misstänker jag att den är kopierad på Fläskberget själv, den evige lagkaptenen som med filmingar och fusk tycks anses lämplig att symbolisera Apans värdegrund.
DansbandsWolf: He he, ja det är inte lätt att förstå hur hjärntrusten hos Apan fungerar. Det dyrt och heligt avlagda löftet att 5 av 10 spelare ska komma från "bygden" har vi ju alla haft svårt att förstå - när de därefter myglar sig upp i Elitserien med ett lag bestående av 95% köpespelare.
Men du kanske har hittat svaret! Det har blivit ett tyrckfel i protokollet och vad översteaporna menade, igen-kligen, kan mycket väl ha harit att 5 av 10 spelare ska komma från blygden. Vems blygd det handlar om förtäljer inte historien, men när vi talar om ett samhälle där alla är släkt med varandra torde det vara möjligt att en Marlundmarkmoder kan uppfylla kraven. Bara att identifiera apblygdmodern och någon motsvarighet till Lucy borde det handla om.
Kan det vara denna - apans fru distriktsläkare som tycks på olika sätt vara släkt emd ett flertal av apspelare?
Kamrater! När jag först såg bannern om "Byggdens lag" i apdoken läste jag Blyggdens lag och funderade hur fan tänkte dom nu? Är det att alla kommer från samma apmoder? En ApSctaaaans Lucy så att säga och att laget är närproducerat kommandes ur samma klena genpol? Eller tänkte man att vi slåss ju som damer med Jockar och handväskor gärna 4 mot en? Eller är det damlaget som är Blyggdens lag? Hur som...Blyggdens lag med Farbror Barbro på internetbarrikaden svingandes handväska endast iförd onepiece, ingen vacker syn.
Fem minuter kvar och TIKaren Guter kommer helt sopren, men Rubin räddar.
I slutminuterna PP+PP för Luleå och änk-ligen utnyttjat Luleå Timrås stillastående box. Robin Kovacs skymmer vakten och Olle glider in från sidan och letar upp lucka för långt skott som han sätter på blind Svedberg till 2-0 med en dryg minut kvar.
Jahaja, slut nu. Inte så stor värdemätare för något av lagen, men efter att ha sett Timrå för första gången på länge känns det som att laget behöver steppa upp en del. Svårt att säkert ge någon prognos för serien för Timrås del ännu. Sant är att det alltid kan vara svårt för ett rookielag första året, men tror nog att man får vänta typ tio matcher in på serien - som vanligt - innan man med någon större säkerhet kan ge några bättre gissningar. Och det gäller Timrå men också Luleå.
Jag vill ju tro att Luleå i år ska placeras sig uppe bland top-sex men då behöver vi bli betydligt mer stabila och aggressiva än vad vi såg i dag; förståeligt när vi fortfarande har en dryg vecka kvar innan allvaret ens börjar.
10 minuter kvar. Timrå betydligt mer aggressiva och försöker verkligen nu, medan Luleå fortfarande är kvar på 95% och matchen har därför ib tredje varit rätt jämn, även om inget av lagen direkt kommer fram till många chanser.
Kan väl sluta hur som helst, som sagt. Det kan bli 1-1, eller 2-0 eller så står sig 1-o tiden ut.
Mycket konstig känsla att se Luleå Hockey i Delfinen utan några som helst ljud från publöiken där i synnerhet Luleås klack brukar hålla igång från första till sista sekunden.
Luleå har haft ett "större spel" med snabbare och längre pass som når mottagare och därigenom kommit fram till en del chanser och borde satt några baljor till.
Håller ofta puck länge i TIK-zon där försvaret är ganska försiktigt och inte riktigt går på, ingen aggressivitet. När TIK väl tar över puck finner de dessutom att de möts av checking över hela isen och har därför svårt att hantera och komma till snabbare kontringar och bättre möjligheter.
Men mot slutet av perioden varvade TIK upp i offensiv och tryckte på och checkade på lulespelare och lyckades ta fram iaf någon rejäl målchans, med Rubin var i vägen.
Dessutom lite mopsa upp sig i vår zon och Jalvanti har redan varit framme i två situationer där handgemäng varit på G, till skillnad från övriga, som inte tagit fram allt utan kör betydligt lugnare.
Ja, vi får se. Inte omöjligt att TIK repar ännu större mod nu och kan måla i tredje. Men i vilket fall känns det som att laget behöver lyfta om de inte ska fastna nere vid och under strecken. Tydligen tre spelare skadade och borta idag och det kan så klart betyda mycket om det är viktiga spelare. Och om de som sputnik säger bör ta in 1-2 backar - och Nubben har väl stålar nu i SHL - kan det bli betydligt bättre.
Jag hoppas på det, ser ju gärna TIK kvar i SHL på bekostnad av något lag från Sydbotten. Eller varför inte genom Apans fall?
Kom ihåg att det var Apan som myglade bort Timrå från Elitserien. Genom att lura till sig en massa ekonomiskt stöd av kommunen efter löftet att spela med 5 av 10 spelare från egna bygden. Och sedan gick de upp med ett lag som till 95% bestod av rena köpespelare. Gick upp, genom att Timrå fick gå ned...
Intressant att läsa på Timrå-snacket där man mest talar om att Luleå är inte så imponerande medan jag är säger att Timrå inte är så imponerande:-)
Vi har säkert rätt på båda sidor. I alla fall idag.
Sven.Savage: Så är det. Inte alltid lätt att gå från junis till stabil shl spelare. Men än så länge känns nyförvärven fylla shl-skorna bra. Såväl som tidigare nämde Styrman men framförallt Lindqvist och Farley. Sellgren såg även bra ut mot apan tidigare. Riktigt kul 👍
Luleå tar det lugnare i andra, spelet småböljar och 1-0 står sig.
Nyss PP för Luleå och det är oimponerande hur stillastående kvadrat TIK försvarar sig med. Mot ett PP som fungerar blir de som stillasittande fåglar mot bössa. I SHL är vi ju numera rätt vana vid rörliga och aggressiva boxar som pressar ut PP mot sarg, samt hinner i varje skott för att inte säga passningslinje.
TIK behöver nog bättre på detta BP och väl kanske försvaret i sin helhet för att kunna ta för sig i SHL.
Nyss PP för TIK också men inte så imponerande.
Trots allt forfarande bara 1-0 och det märks att inget lag spelar för viktiga poäng, med följd att visst kan det här sluta lite hur som helst.
{7533}: Jo, det var ju många år när vi tog in junisar och hoppades men det slutade nästan som regel i att vederbörande fick ersättas så småningom av rekryterad spelare medan junisen fick söka sig vidare till andra klubbar.
Styrman hade vi ju förhoppningar på, men det lossnade inte. Nu är han många år mer erfaren och det borde fungera bättre, som det gjort idag, och det vore riktigt kul om han lyckas ta en fast tröja nu- Men Gudarna ska veta att konkurrensen bland årets backar inte är helt lätt. Erik och Nils, Oscar och nog Jesper med blir förhoppningsvis självskrivna och oskadade och sedan är det inte så många platser kvar ATT SPELA PÅ.
*Versalerna angivna av glädje att jag för första gången någonsin använder det uttrycket där det bokstavligen är korrekt. Vilken känsla!
{7533}: Underbar! Conforund the science välpassande för apmonstrumens Trumptwittrande gallimattias på apsidan, i kombination med att blunda för all fakta som finns tillgänglig bland annat här hos oss, som fake news.
Folk skulle kunna kräva pics, ot it didn't happend-bevis för att utesluta den sannolika möjligheten att Trump=Barbro=hatbrottslingen och om än en intressant tanke, kan jag meddela att det tycks vara tre olika, om än alla med rump som förskräcker alla Fläskbergsarslet.
Sven.Savage: Tycker faktiskt att Styrman spelar helt ok. Han har aldrig varit speciellt stabil varken framåt eller bakåt men jag tycker att han känns mer mogen nu den här våndan. Hoppas det håller i sig...
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?