Luleå HF

SHL · 117829 inlägg · 891 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mindre än halva perioden kvar och defensivöret håller fortfarande 2-0 medan Luleå verkar allt mer modstulna och vi som följer har all möda i världen att hålla ögonlocken öppna.

Jaha. Som en blixt från klar himmel slår K-Fab till, dribblar av ett öre och petar in puck mellan Brage och stolpe. 2-1 nu.

Djurgårn-Warulfven 1-1, Kronan-Malmö 0-2 när det gäller övriga lag inblandade i PlayIn-fernot.

För övrigt har vi

Pungen-Apan 3-0
Frölunda-Pölsan 2-2
Läjkers-Röglarna 3-1

Målsnålt och måljämnt men tämligen tippat i varje match. Inklusive vår, antar jag. Kanske mest överraskande att att Pölsan har oavgjort borta mot Frölunda: har Bulan skrivit på, eller vad är det?

Fortfarande 2-1, bara 1.14 kvar. Luleå kör sex man efter tidut.

21 sek kvar och tek i Öretzonen efter icing. Då går Huvatjeck full viking, fastän har är tjeck. 6 mot 4...

Nej, det gick inte, fast det var ganska nära.

Nu tycker jag det räcker med chanser för vissa spelare som har betalt för att leverera men inte gör det. På lördag mot Läjkrarna i delfinen är vi chanslösa om vi inte ändrar på detta. Tycker vi kör följande linor:

25. Hedman, Anton
24. Harju, Johan
52. Fabricius, Karl

37. Lundeström, Isac
33. Mastomäki, Christopher
16. Emanuelsson, Einar

11. Emanuelsson, Petter
42. Hillding, Joakim
9. Forsberg, Johan

21. Sweatt, Bill
17. Falk, Andreas
13. Junttila, Julius

Medan #40 och #19 kan lånas ut till Burkölen.

Noterar att Pölsa vände mot Frölunda och vann sista perioden med 0-3. Starkt 3-0 är också de siffror med vilka Pungen avslutade Apans mega-flyt-rad av vinster. Samtidigt som Läjkrarna slår Röglarna.

Det betyder att nu är Läjkrana serieledare på samma poäng men bättre målskillnad än Frölunda. Undrar om vi nu inte har blivande seriesegrarna i topp? År efter år har ju Läjkers varit ett av de allra starkaste lag ju längre serien pågått.

Apan missade att hänga på om plats 1-2 nu och har nu Pungen, HV och Pölsan hackihälinen. Om vi inte ser ytterligare flytvinster för Apan kan de nog passeras igen?

Warulfven får in ett flytmål och ett i tom kasse och vinner mot Djurgårn med 1-3. Hm, för oss hade det nog varit bättre om gårdarna vunnit, eftersom DIF utan vidare lär passera oss medan Warulfven kanske vi kan hänga på. Men efter idag minskar den chansen.

Malmö slog tack-och-lov Kronan. Kronan är nog det lag vi ska ha ned på plats 11 för att vi ska få spela PlayInSlutspel.

Jag hade fel. Bylsma ger Anders Nilsson spaden i nattens match mot Dallas Stars och Starsstarten går 02.30 svensk tid.

Jahaja. Nu blir redan ett antal supportrar nödiga i brallorna eftersom de fastnat på kunskapen att Anders har 95% hemma och 90% borta ungefär. Andra blir nödiga eftersom de utgått från att Trump nu var självskriven, sedan monsterräddningen mot Montreal, trots att Trump därefter gick <90% mot Nashville, medan Anders innan Trumpens matcher ersatte nämnde Trump mot Toronto och sedan spöade Detroit och höll 94% i de matcherna.

Är nog klokt bedömt av Bylsma om han väljer fortsätta varva vakter om de håller stilen. Även om jag lite bländad av Trumpens monsterräddning trodde det skulle bli mer Trump nu.

Nå, vi får se hur det går. Överlag har ju bufflarna fått igång laget på sistone och målar framåt. Kan de hålla det och kämpa matchen igenom tror jag Anders har en god chans att freda målet och ta bufflarna till 2 nya pinnar, härliga eftersom bufflarna börjar skönja chans till slutspelsplats.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161030kl._65.png

För oss ser tabellställningen avseende PlayInfernot ännu tristare ut nu än för några timmar sedan.

6.Pölsan 37m 64p

7. Malmö 37m 57p
8. Ulfven 38m 57p
9. Kronan 38m 52p
10. Luleå 37m 50p
11. Djurgårn 37m 49p

12. Öret 37m 41p

Och på lördag har vi
Luleå-Läjkers
Ulfven-Kronan
Öret-Djurgårn
Pölsan-Malmö

Då får vi hålla tummarna för att Warulfven vinner. En konstig känsla...

Sven.Savage: Mmmm, men vi får nog vänja oss vid den känslan denna säsong, tyvärr :P . Helt ok match spelmässigt mot Örebro, men en jävla ineffektivitet och bjuda Örebro på båda deras mål gör att vi hamnar på den förlorande sidan.
Blir så jävla irriterad vid deras andra mål då mini Greg får trycka sig in mellan våra betydligt större backar och enkelt sätta 2-0...usch

M.Lemiux: håller med, andra målet irriterade mig: med grymmare backar skulle inte öret fått den chansen!

Bra start för bufflarna. 0-1 efter drygt tre min sedan buffel-Kane kontrat och åkt runt ex-Apan klingberg som är för tunn och stoppar honom inte varpå buffeln trycker in ettan fri med finske vakten Niemi.

Sex min lirade 0-1 men PP för Dallas nu.

Bufflarna stod emot, har numera en större och effektivare kämpabox.

Strax därefter PP för Buffalo som målar!

Skotten nu 10-5 och nu 1-2. Fin start av Anders men målskottet såg han aldrig eftersom tre man helt skymde honom tyvärr.

17 min spelade 16-5 i skott för Dallas men 1-2 i mål för Buffalo. Buffelvakten från Lule får jobba!

Perioden över, Dallas inleder andra med PP i 1,20.

Bufflarna inledde med 1-3 i skott men därefter 16-0. Bufflarna och Anders får kämpa.

Shit Dallas sätter 2-2 l sitt PP sedan N buffel misslyckats spela puck ur zon. Dallas har bytt vakt också, satt in näste finne Lehtonen.

Men 18-5 i skott, Buffalo måste skärpa sig annars tar detta slut...

Skotten 17-5 till Dallas i första blev 19-6 till Dallas i andra, under vilken man gick fram till 4-3-ledning som sedan stod sig in i mål, trots att Buffalo tog över, vann skotten i perioden med 16-2, samt fick enligt många in två mål som trots underkändes, vilket känns underligt speciellt för ett av målen.

Sven.Savage: I dag släktes ännu en hockeykarriär, och en annan segrade.
Det var med sorg och frustration jag öppnade min telefon i dag, det är med sorg och frustration jag skriver detta inlägg, men jag kände att jag verkligen behövde lufta mina känslor.

* Andreas Holmqvist, Pontus Petterström, Rickard Wallin, Henrik Hetta, Dave Spina, Robert Hägg, Alexander Johansson, Gustav Possler.

* Fredric Anderberg, Sebastian Enterfeldt

Den första raden med namn är spelare som under de 7 senaste säsongerna råkat ut för huvudtacklingar från Anton Hedmans kroppshydda. Den andra raden är spelare som råkat ut för antingen huvudtacklingar eller vårdslösa tacklingar från samma Anton Hedman och som efter dessa tacklingar behövt avsluta sina hockeykarriärer.

Bra jobbat Hedman😡😡😡

mk: Hej, mk. Det var en viktig information du klippte in i meddelandet. Som lyfter en viktig diskussion. Av avgörande betydelse för hockeyns framtid.

Att du gör det på Luleåsidan beror förstås på att Anton Hedman spelar i Luleå Hockey nu, även om han var warulfv när han tacklade/överföll Sebastian Enterfeldt. Jag tror inte heller att du lade inlägget här i riktning mig, eftersom du nog vet, om du läst här, att jag är definitiv motståndare till den hockey som leder till ökande skador på spelare.

Om jag avstår från att söka vara objektiv och låter mina känslor avgöra är ju sanningen den att Sebastian Enterfeldt har jag bara gott att säga om och han var en jättefin spelare i Rönkens hockey i Luleå. Jag gillade honom så mycket att även när han beslutade vända "hem" till Pölsan fortsatte jag gilla honom. Så när han råkade ut för den svåra skadan var jag på alla vis på hans sida och inte på Hedmans.

Vi hade två liknande skador för några år sedan.

• Enterfeldt, vars arm krossats då han utsatts för Hedman.

• Per Ledin, vars arm krossades då han utsatts för Ole Tollefsen.

Skadan på Kabanov skulle nog också kunna plockas in i samma anda.

Båda händelserna fick svåra konsekvenser, men värst drabbades Sebastian.

I båda fallen handlar det om en 95 kg spelare som i full fart dundrar in i en motståndare. Jag är helt säker på att dessa bjässar inte hade nämnda skador som avsikt. De ville "bara" sätta in en korrekt monstertackling inom regelverket, där hockeyn tillåter sådana, och hoppades bli uppskattade och hyllade för det tuffa spel som är en del av hockeyn.

Men ingen av 95 kg bjässarna hade full kontroll över situationerna och att de ändå gav sig in i dessa kan tolkas som brist på respekt för motståndarnas liv och hälsa.

Där kommer min första synpunkt. Jag tycker inte att hockeyn ska acceptera att någon spelare agerar så att skador uppstår. Även om det skulle - av sådana som swikegård och sanny - hävdas att "tacklaren följde reglerna". Men i situationer där en spelare har all anledning att inse nu kommer jag att allvarligt skada en motståndare "men det är hans eget fel eftersom han är för liten/står fel/har inte koll eller vad fan det kan vara" vill jag inte se sådana spelare på isen. Lite svårare är nästa steg typ "det var inte spelarens avsikt," men han borde ju ha insett att det kunde hända, ungefär som om man släpper in en uppretad buffel i en butik för glas.

Men ju mer man sett hockeyn förändras, desto mer har man sett hur denna problematik blivit värre och jag tror inte att det är så enkelt som att det handlar om att bli av med enskilda spelare, t ex Hedman, som varit inblandad i många skador. Anledningen är förstås att han spelar en fysisk hockey och tacklas så ofta som möjligt; det är klart att risken är större att han ska skada någon, jämfört med t ex Johan Harju, som är lika stor och tung, men aldrig tacklas. Och faktum är att Hedman nästan alltid tacklas korrekt och ju äldre han blivit, desto bättre på detta har han blivit. Vidare ÄR han en juste hockeyspelare som sällan är utvisad överhuvudtaget.

Men han har inte den skicklighet/respekt som t ex Lennart petrell visade. Petrell, lika stor och tung, tacklades minst lika mycket och det handlade om monstertacklingar, men han var mycket skicklig på jobbet och det handlade alltid om justa tacklingar som visserligen helt tog luften ur motståndare och dessutom skrämde motståndarlaget. Men utan att orsaka skada.

Men väldigt få klarar detta som Petrell gjorde det.

Nu kommer jag till punkt två. Hockeyn är mycket gammal och tidigare kunde den fysiska hockeyn hanteras mycket lättare. Eftersom det gick mycket långsammare. Spelare hann med, hann se upp, hann försvara sig.

Så är det inte längre. Numera går det väldigt mycket snabbare. Dessutom har "handbollshockeyn" försvunnit. Nu pågår spelet över hela isen hela tiden och det kan smälla när och var som helst och det gör det också. Och dagens hockeyspelare är generellt betydligt mer vältränade, orkar mer, är starkare än förr om åren.

Konsekvensen vet vi. Huvudskador, hjärnskador, tragiska dödsfall i hjärnsakesyndrom som punchiga boxare eller amerikanska fobollspelare. Eller i missbruk, psykiatriska svåra tillstånd och självmord.

För att inte tala om komplicerade skador på armar eller våld mot halssryggrad och risk för förlamningar.

Jag har tidigare varit varm förespråkare för den fysiska hockeyn och t o m tänkt att "vi vill väl inte se damhockey"?

Men jag har helt ändrat inställning. Numera ser jag på en del damhockey faktiskt och jag skulle inte alls ha något emot att vi ändrade på herrhockeyns regler och körde damhockey. Vi skulle förlora något, men vi skulle vinna mycket mer.

Och jag tror att vi blir tvungna, eller borde bli tvungna. För en hockey där offren i form av unga pojkar skadade för livet och andra som går mot för tidig död...nej, det är inte värt det.

Hockeyn har ändrats så mycket och så snabbt att nu börjar den gränsa till romerska gladiatorspel där kristna kastades för lejonen.

Nej, det är inte OK.

Att en spelare som Sebastian Enterfeldt slutat spela hockey vid 26 års ålder är inte OK. Inte någonstans.

Äntligen ett riktigt spel i 5 mot 3 av Luleå och Todd ser allt starkare ut:-)

2-1 för Luleå mot topplaget Läjkrarna och det är imponerande. Konstigt att vi kan göra så bra matcher mot Läjkrarna - vi har ju vunnit mot dem två gånger tidigare under säsongen dessutom. Verkar som att vi opassar dem av någon anledning - samtidigt som vi vet att det är Läjkers som opassat oss i flera år.

Känns väldigt bra att ha riktiga kommentatorer i form av Arto och den duktige goa gubben, och slipper apjournalisten som sitter och blundar/hejjar på i syfte att resulötaten ska gynna Apan/ogymma Luleå.

Helt sjukt för Legacé som nu snappar åt sig en puck och från två meter lägger pucken i ribban. Tänk, att det kan gå så infernaliskt mycket troll i pucken för en spelare. Han är ju en som kan och har levererat, mer som passare än skytt förstås, men så många chanser han haft där det aldrig lyckats. Är det nu 53 matcher utan mål för honom, snart ett helt j-a år sedan han fick in pucken?

Undrar hur han kommer att reagera NÄR han äntligen får in den och förlorar målsvendomen?

3-1 till Luleå i PP!

Grejen är den att Luleås PP är allt bättre, rörligt, snabba pass och skotten som innebär att man får tillbaka pucken och så vidare.

Samtidigt, när man kollar in Läjkrarnas boxspel är det riktigt underligt att de kör en sådan stillastående box med spelare på hälarna. Läjkrarna är ju det lag som bäst tog över arvet efter Rönkens boxspel. Läjkrar visade upp en jättestor box med energiska spelare och motståndarna - om de överhuvudtaget lyckades förbi Läjkrarnas uppställning vid blå - brukade aldrig få kontroll på PP-spel och aldrig få ha puck med ansikte riktat mot mål.

Nu är ju Läjkrarna - igen-kligen - i storform för närvarande: serieledare och en j-a massa vinster i rad, t o m hotande ta rekord för sådant i Elitserien SHL. Kanske är det en reaktion från deras sida; att läjkrarna i allmänhet räknar med att "det här fixar väl de andra spelarna?".

3-1 och en period kvar.

Det här ser ju för j-a bra ut för oss; inklusive att vårt spel motiverar ställningen; men kom ihåg att Läjkrarna - igen-kligen - är för j-a bra och jag skulle inte bli förvånad om vi om tjugo minuter ser resultatet 3-4 eller 4-5.

Men än så länge. Härligt av oss. Viktigt att vi har så bra spelare som Petter och Julius tillbaka.

Och låt oss erkänna detta. Fantastiskt värdelösa utvisningar av zebrorna Öhlund och rookien Andersson och bara att erkänna att vi haft nytta av det.

Tolv minuter kvar av tredje perioden och fortfarande 3-1 för Luleå.

Jag tycker att Luleå växt sedan Petter och Julius återkommit. Inte så konstigt förstås, men vi går från att vara ett lag som aldrig lyckas till ett lag som kan vinna matcher.

Men Läjkrarna har börjat spela hockey nu och vill vinna pch fortsätta segersviten. Vi får se om vi kan stå emot.

Vill också glädjas åt en riktig kommentator, Göteborgaren Patrik, i kombination med Arto Blomsten. Trevlig, kunnig och positiv till att få kommentera match. En j-a skillnad jämfört med bla-hat från Aoschtaan.

Och nu pangar Läjkrarna in 3-2 och nu satan kommer hemmalaget att krympa samtidigt som Läjkrarna äntligen går på tå.

Prognosen måste nog vara att Läjkrarna nu plockar ned oss men vi får hoppas och vi får kämpa. Arto beskriver det perfekt: HÄRLIGT!

Spännande avslutning. Själv avnjuter jag nu en Vestmalle Trippel. Är ju inte så van att smaka trappistölet till hockey och det här är en stark öl - men otroligt smakrik och god:-) Ger mig en känsla av att - kanske Luleå kan greja det, trots att Läjkrarna nu släppt på handbromsen?

3-3.

Bara att bli imponerad av Läjkrarna som ökar trycket och kör på och får in 3-2 och nu 3-3.

Här diskuteras om det är Luleå som drar sig ned och blir för försiktiga, eller om det är Läjkrarna som ökat på.

Sanningen är förstås att det är en kombination. I hockey är viljan och tron så avgörande och blir det en millimeter åt fel håll växer det snabbt till centimetrar, decimetrar och metrar.

Ojoj, nu hhar vi straff för läjkrarna med bara minuter kvar. Ojojoj... läjken tappar en vobblande puck och Lassi behöver inte göra något.

2.16 kvar och 3-3 och det kan kanske bli ett ytterligare mål fortfarande.

3-3 efter tre perioder och vi får sudd.

Vill fortsätta att berömma goagubben patrik och arto som ger en positiv känsla till matchen hela tiden.

Foppa och Petter gör samma straff - snabbt drag åt höger och hänger hög backhand - varmed Luleå tar bonuspoängen och spräcker Läjkrarnas svit på 11 vunna matcher i rad.

Läjkers ÄR bra, men lite mätta efter alla vinster och Luleå gör en riktigt fin match med Petter och Julius tillbaka vilket ger oss förhoppningar framöver.

Men vi har all anledning att konstatera att vi lyckas idag sedan vi lagt några PP-mål som följd av riktigt konstiga zebrautvisningar s k hemmadömeri.

Oberoende av det konstaterar vi att Djurgårn haft oflyt några matcher och därför blev vi inte passerade av Djurgårn och puttade ned till plats 11. I stället lyckas vi idag ÄNKLIGEN passera Kronan och har nu plats 9.

Men eftersom lagen nu högre upp dragit ifrån en del har vi Luleå 52, Kronan 52 och gårdarna 50.

Personligen är jag inte så orolig sedan vi senaste matcherna har Julius och Petter tillbaka. OK för att gårdarna kommer att gå bra under avslutningen men det kommer vi också att göra med de två viktiga vingarna tillbaka.

Redan nu vågar jag påstå att Kronan får ställa in sig på att de inte når PlayIn/slutspel i år heller.

Jaha, om tre dagar har vi Malmö-Luleå, två dagar senare Luleå-Pölsan och två dagar senare Pölsan-Luleå. Innan det är dags för landslagsuppehåll och Bulan har deadline för att svara Pölsan om det blir nytt kontrakt eller inte.

Intresssant...

Grundtipset måste förstås vara att nu kommer vår Bula hem.

Sven.Savage: Hmmm, är lite kluven om Växjö matchen....det är iaf starkt att vi tar två av tre möjliga poäng mot det formstarkaste laget med 11 raka i bagaget, men å andra sidan är det surt att än en gång förlora en ledning på det viset.
Nåväl, det positiva är att vi med största sannolikhet klarar oss undan kvalstrecket då Trottoaren är 16 poäng under oss med 17 matcher kvar och då deras poängsnitt är under 1 poäng/match så känns det inte troligt att de kommer ikapp oss, om det inte blir en total kollapps från vår sida.

Sven.Savage: Det var nog det längsta svar jag fått nån gång😀😀
Men givetvis var det inte ämnat dig. Vet att du är sansad som person/supporter.
I övrigt ett mycket bra svar, mycket bra synpunkter. Brukar inte läsa långa inlägg, (se lex Huge) men detta var mycket bra.
Ha de. Mikael.

mk: Tack:-)

Risken för skador i hockey är skrämmande, även om det kanske finns större risker vid andra sporter som t ex skidåkning, hästsport m m.

Men det speciella med hockey är nog att det är en av de inte så många sporter där de svåraste skadorna inte sällan beror på våld från motståndare och att sporten förutsätter att våld från motståndare ska tillåtas. Ja, t o m är en grundläggande idé för sporten i fråga.

Men våldet är reglerat, dvs vissa former av våld är tillåtna, andra inte.

Det förstår alla att det inte alltid är så lätt att bedöma var gränsen går och den är förstås flytande och ändras med tiden. Kan nog tycka att betydligt värre och elakare våld kunde förekomma förr. Ser man filmsekvenser på vad som kunde ske förr är det skrämmande ur ett nutida perspektiv.

Men sedan har vi frågan om avsiktligt eller oavsiktligt överträdande. Och här blir det ännu knepigare. "Alla är skyldiga att hålla reda på sin klubba" brukar det hävdas och slår man någon i ansiktet har man brutit mot reglerna.

Men samma synsätt överflyttas inte till andra och betydligt riskablare varianter av våld. En månad efter att Enterfeldt skadats av dåvarande Warulfven Hedman, skadades Per Ledin av Warulfven OKT.

Ledin själv, Luleås ledare, zebrorna och alla andra var helt överens om att det på intet sätt var ojuste.

Själv har jag en annan åsikt. Men jag är nog ganska ensam om den. Sekvensen kan ses i en aftontraseartikel i nedanstående länk.

Jag tycker så här.

Ledin har precis varit i närkamp med en annan ulfv som försöker stoppa honom mot sargen, men Ledin lyckas tränga sig igenom för att fortsätta in i ulfvazonen. Men han är rejält i obalans, är låg, har inte riktigt kontroll över benen och har ingen chans att försvara sig om han i det läget blir attackerad.

Och attackerad blir han eftersom 95 kg OK Tollefsen tagit sats frän centrala isen och accelererat för att damma in i Ledin. Sista metrarna vänder sig OKT om och ser då inte vad och hur han träffar Ledin utan har samlat maximal tyngd på OKT-arslet som blir den kroppsdel med vilken han manglar Ledin mot sargen.

Dvs inte hela Ledin utan Ledins arm bara, som får ta emot smällen. Oväntat nog blev det inga frakturer men däremot komplicerade mjukdelsskador. Något som ofta kan vara värre, eftersom de flesta frakturer speciellt om de inte är lednära enkelt kan immobiliseras ingipsade - eventuellt efter att ha stabiliserats med metall - och så läker allt och blir snarast starkare än tidigare.

Men Ledin blev borta många månader. Innan skadan var han i toppskick. En dominerande målspottare i Luleå och med överlägset flest matchavgörande mål i hela ligan. När han kom tillbaka var han en annan spelare, som knappt bidrog och några månader senare fick Luleåikonen inte ens vara kvar i Luleå. Därefter har han jazzat runt lite i Europa med blandad framgång, men OK-arslet sänkte hans karriär, helt klart.

Och "alla" tycker att detta är OK eftersom "OKT VILLE leverera en OK monstertackling".

"Ville" ja, men jag menar att han hade ingen kontroll alls över det våld han avlossade, eftersom han vände sig om och inte såg var han träffade. Ledin var så ostadig att han mycket väl kunde ha ramlat framåt varpå rumpvåldet kunde träffat - inte armen - men Per Ledins huvud och manglat det mot sargen. Hur stor skada skulle det ha kunnat leda till? Jag vet inte men föreställer mig alla möjligheter inklusive maximal skada i form av ett krossat huvud med intrakraniella svåra blödningar.

OKT hade ingen aning om hur svårt han kunde ha skadat Per. Han såg att Per var helt i obalans men vände sig om och "avlossade våldet" och sket fullkomligt i vad Per kunde råka ut för.

Jag tycker att det är respektlöst och jag gillar inte den hockey som accepterar, ja, ibland, applåderar detta.

Jag ser gärna en hockey som är fysisk där tacklingar används för att stoppa en motståndare och stoppa ett motståndarlag. Som leder till att de drabbade helt tappar luften och känner sig manglade och möra och inte kan fortsätta lattja bara utan blir försiktigare. Men inte mer än så. Jag vill inte se ett våld som skadar och lemlästar på en hockeyrink; som drabbar hjärnor, ansikten och huvuden, kotpelare, knän, armbågar, fot- och handleder m m.

Men hur ska det undvikas?

"Det var inte med avsikt" brukar det heta, men ibland finns inte den "förmildrande" omständigheten. Ibland ÄR det med avsikt, ibland utdelar en spelare ett våld som han har all anledning att inse kommer att med största sannolikhet leda till svår skada men han gör det ändå, speciellt som han inser att det finns god chans att "tycker" kommer att "tycka" att det var korrekt enligt reglerna.

Nej, jag gillar det inte. Mycket långt tillbaka kunde det fungera, kanske, eftersom spelarna inte var lika vältränade och det gick inte så fort. Men inte nu längre.

Och när jag nu sett damhockey tillräckligt mycket har jag insett att jag skulle mycket gärna "stå ut med" att herrhockeyn följde samma regler. Visst. Jag skulle inte längre få se de härliga oskadande monstertacklingar jag så uppskattar. Men det vore ett billigt pris för att veta att de farligaste skadorna skulle försvinna. Tror definitivt att hockeyn fortfarande skulle vara fysisk även om det skulle bli annorlunda.

Sedan har vi detta med skyddens utformning. Hjälmar, knäskydd och axelskydd är ju till för att "skydda" men utformade så att de samtidigt ger maximal skada när de används för våld mot motståndare. Debatten om "tacklingen var väsentligen riktat mot bålen" blir lite knepig när det som skett är att axeln med kraften av en murbräcka stöts rakt in i ansiktet på en motståndare.

Jämför med boxningssporten och anta att boxningshandskar var utformade likadant, dvs en stenhård klubba rund näven som "skyddade fingrar och handens alla leder" från skada. Men samtidigt skulle risken för att dödande slag utdelades bli skyhög.

Sådant kunde nog förekomma i gladiatorspel där en del av idén handlade om att någon skulle dö. Men "the noble art of selfdefence" har förebyggt detta genom bolstrade handskar även om det inte alltid lyckas och man blir mörkrädd med tanke på alla punchiga, härnskadade ex-boxare.

Men anta att man inom hockeyn körde med bolstrande skydd i stället. Tror att en sådan fysisk hockey vore betydligt mer attraktiv och att de svåra skadorna skulle elimineras i hög grad.

Harrejavvlar så mycket ord jag lägger in, men det är svårt att sluta i ett viktigt ämne och jag skriver så fort speciellt när jag inte jobbar med att planera framställningen utan snarare bara "pratar på" till jag fått sagt det jag hade att säga.

M.Lemiux: Jo, du har rätt. Och det är ju för j-t så många pinnar vi tappat så länge genom att nästan alla matcher vunnits eller förlorats med uddamålet vanligen efter att ha spelat >3 perioder.

Vi har inte haft styrkan att avgöra när det varit jämnt och "i onödan" - eller rättare eftersom vi inte varit starka nog - tappat pinnar hela tiden. Utan det skulle vi idag ligga högt bland topp sex.

Men nu har vi Petter och Julius tillbaka, spelare som tillhörde våra bästa innan de blev borta på lång tid och det ger oss ett betydligt bättre lag. T o m så att vi kunde slå Läjkers igen, även om en starkt bidragande orsak var två hemmazebror.

Så kanske, kanske kan vi se fram emot ett starkare och mer vinnande Luleå framöver. Ett Luleå som tar tre poäng i en match, i stället för att "onödigt" tappa en eller två pinnar.

Blir lite intressant att se hur Skuggan kommer att formera laget framöver. Lite överraskad av att han ställde Mastomäki utanför laget och Lundeström utanför linorna. Har inte direkt fått uppfattningen att alla de andra centrarna är mer förtjänta än Masto att spela. När det gäller unge Lundeström är han ju giftig framåt men har rätt ofta sett honom inblandad genom misstag eller genom att inte riktigt göra sitt jobb när det blir mål bakåt.

Jag kanske inte har riktig koll men skulle nog snarare tänka att Las Moulle och Gacé kanske hellre skulle vilas. Men Skuggan har naturligtvis bättre koll än jag.

Bara c:.a 25% av SHL återstår nu. Ett läge då kanske bara 1-2 lag som mest kommer att lyckas annorlunda än de gjort under första 75% av serien.

Så det mesta kommer att sluta ungefär så som det ser ut nu. Och serien har splittrats upp i olika grupper som kanske blir kvar.

Vi har nu:

SERIENS ETTA OCH TVÅA
1 Frölunda HC 39 79
2 Växjö Lakers HC 39 77
Svårt att tänka sig annat än att dessa två lag toppar om 13 omgångar. Och jag har vidare svårt att tänka mig annat än att Läjkers vinner.

ÖVRIGA DIREKT TILL SLUTSPEL
3 HV 71 39 71
4 Skellefteå AIK 39 68
5 Linköping HC 38 67
Dessa tre lag har gått bra under en tid nu och man kan nog inte tro att hela två lag nedifrån ska kunna passera något av dessa tre lag. Så de är nog redan klara för slutspelets kvartfinal där två av dem möter varandra varav ett försvinner.

QUE VADIS, PÖLSAN?
6 Brynäs IF 38 64
Seriens nuvarande mysterium. Pölsan som hela säsongen varit självskrivna som lag 2, senare 3, har nu tappat rejält på senare tid. Befinner sig i ett övre Ingemansland, rätt nära både uppåt och nedåt och det blir spännande att se hur de fortsätter eftersom lagets framtida resultat med stor sannolikhet leder till att de ansluter till någondera. För att fightas om placering inför kvarten. Eller motsvarande, inför PlayIn. Underligt att det blivit så.

PLAYIN-LAG
7 IF Malmö Redhawks 38 60
8 Färjestad BK 39 60
Ja, dessa lag har fortsatt visa upp så pass att de bör hålla placeringar inom PlayIn. Otänkbart att de skulle tappa 8-10 poäng på 13-14 omgångar mot alla lag på plats 9-10.

STRECKLAGEN
9 Luleå HF 38 52
10 Karlskrona HK 39 52
11 Djurgårdens IF 38 50
Här ser vi väl Djurgårn som rätt säkra att fortsätta hålla ställningen och dessutom avancera. De har ätit upp ett ganska stort försprång uppåt nu och kommer säkert att fortsätta. Luleå har ju gått knepigt, hängt med utan att lyckas ordentligt, men att Petter och Julius nu är tillbaka kan definitivt innebära skillnad. Vi får se. Kronan däremot är ju i fritt fall och det mesta talar väl för att de får avsluta säsongen efter omgång 52 av SHL, som lag 11. Säsongen blir kanske inte mycket längre för Luleå och Djurgårn. Slutar de som lag 9-10 har de iofs viss chans att ta sig till slutspelskvart, speciellt om de varit starka mot slutet. Men väl där väntar nästan säkert Läjkers eller Frölunda och sedan är det nog rätt snabbt över. Och skulle Djurgårn och Luleå bli 8-9 får de det tvivelaktiga nöjet att slå ut det andra laget.

KVALELÄNDESLAGEN
12 Örebro HK 38 43
13 Leksands IF 38 36
14 Rögle BK 38 28
Ja, bland dessa tre lag hittar vi de som får kvala. Ser det som omöjligt att Rögle plockar 22 poäng eller Trottarkanten 14 poäng på 14 matcher gentemot Djurgårn eller två ytterligare gentemot Luleå och Kronan. Öret är bara 7-9 efter och har små chanser avancera men riskerar nog snarare att bli upphunna av Trottoarkantens IF. Nej, två av dessa lag får "nöjet" att försvara sin plats i SHL om några månader. Som det nu ser ut mot Mora och Bofors.

Sven.Savage: Hej. Jag lyssnade på Wikegårds podd med "Foppa" Där kan man ana varför han tog in Brashear. Där pratas det om tacklingar och olika spelare, bla Hedman.
Faktiskt nog enda gången som jag hört nått vettigt i frågan. Annars så är alla så rädda att säga vad dom tycker. Den rekommenderas.

Sven.Savage: Jo, du har sant i det du säger. Kommer iaf att bli väldigt spännande att se om Legacé blir mållös denna säsong :)

mk: Tack för klokt förslag, ska kolla det. Kommer ihåg att Foppa direkt motiverade Brashear med att skydda MooDoos junisar och där borde media haft insikt att följa upp VARFÖR de behövde skydd; det hade blivit en viktig och bra debatt. I stället blev det "förstås" bara sensationshysteri tyvärr.

M.Lemiux: Jo, och när han äntligen får in den blir det väl en jätteglädje. Hoppas det inte är vid ledning 5-0 på Pölsan som det var för Frallan för några år sedan med följd att han blev småstraffad för hån;-)

Men innan de pölserliga uppgifterna ska vi ha Malmö i morgon. Tänk, om man fick se en stark insats av "nya Luleå" med Julius-Petter tillbaka nu.

Luleås hårda damer var i Fjollträsk under helgen, på Stora Mossen och Ulriksdal och vann mot både Damgården och Damgnaget.

Nu leder Luleå serien, 14 poäng och 36 plusmål före Pungen, som bara har fem matcher kvar att spela nu. Pungen kan alltså maximalt ta 15 poäng. Å andra sidan har Luleå fyra matcher kvar och det finns väl viss chans att vi kan ta den eller de pinnar för att vi ska vinna SDHL även om Dampungen går fullt.

Har för mig att det var liiite svårare att vinna i fjol, vilket vi gjorde bara genom att passera på målskillnad i sista perioden i sista matchen.

Dampungen har dock satsat på att skärpa sig. Genom att sportchefen - tidigare vaktstjärnan Kim Martin sparkar tränaren, en annan Martin. Enligt Kim verkar Dampungens nu sparkade tränare kört liknande träningsprinciper som använts av Apan för vakter upp till 20-årsåldern. Inte !ta pucken" i detta fall, men "gör mål".

Det är tydligen Dampungens spelarstjärna som ledsnat på den "träningen" och slog till med en insändare i lokaltidningen.

Huruvida hon samtidigt satt upp lappar på toaletten och i fikalokalen "Din mor städar inte här" förtäljer inte historien.

Jag skriver inte så mycket om Apan längre och det beror på att den inte längre berör speciellt. Laget har börjat gå på tomvarv och i år tar väl fallet fart; inte längre någon serieseger, inte längre någon final om SM; Apan har konverterat till ett lag vilket som helst som framför allt intresserar oss närmaste grannar - och just nu enda Norrlandslag norr om Pölsan.

Likaledes har elakheterna på snackets Apbok sinat. Dvs sidekicken synes ju besatt av vår vackra och anrika förening och försöker hetsa men det är inte så lätt när man till att börja med inte kan tänka. Så det berör inte speciellt.

Men en sak är jag honom tacksam för. Luleås angelägenheter tycks ju beröra honom mer än mig och han har mer tid att bevaka allt och hittar ibland ett guldkorn. Som nu, när han plockat fram en härlig låt av BDA-orkestern.

Ja ni vet, när man hör våra egna grabbar dra av en egen låt och jämför med Apans barnvisor är det som himmel mot helvete, professionalism mot amatörklåperi; så är det i musik, så ock i hockey.

Och den här låten är underbar. Grabbarna föreslår en 3 km hög staty av Osten på Ormberget; a la kristusstatyn över Rio. En staty som syns ända bort till Apschtaan:-) Och fint val på Ormberget där så många sprungit för träningen inför sporten, på ena sidan ner mot Östermalm i Luleå där Osten växte upp bredvid Cedern, på andra sidan Bergviksskolan där han gick.

Jag är med! Vi bygger en staty för att hylla osten. Nu föreslår grabbarna visserligen att den görs i brons men de kanske kan övertalas att konvertera den till stål, i syfte att använda vår norrbottniska råvara. 3 km - tänk på vilka arbetstillfällen det kommer att ge! Stålverk 80 blev inte av. Men Stålverk Osten blir större!
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20170130_kl._20.44.31.png

Välkommen hem, Bulan.

Idag meddelas det officiellt på Pölsans hemsida. Bulan återvänder till Luleå efter 2,5 i den gävliga staden och anger att det beror på familjeskäl. Familjen vill hem till Luleå men påpekar samtidigt att man haft två fina är i Gävle som alltid kommer att finnas kvar hos familjen Berglund.

Hyggligt snyggt skött. Lite trist att media drog igång drevet för det kunde gott ha väntat med beskedet, för allas skull. Nu tror jag faktiskt att det kommer att bli full fart i Pölsan resten av säsongen ändå men onödigt ta fokus från isen redan i januari kan man tänka.

Bulan förklarar dock inte vad han ska göra nästa säsong utan förklarar professionellt att nu är det Pölsan som gäller och fortsättningen tar vi efter säsongen.

Snyggt, Bulan. Tror inte att folk kommer att vara sura på dig där nere.

Intressant i sammanhanget är att Luleå har dubbelmöte med Pölsan strax, innan landslagsuppehållet.

I normalfallet skulle jag hoppas och önska mig sex poäng. Undrar om jag inte hellre ser 3:3 nu, med hänsyn till alla inblandade.

Och, som sagt.

Välkommen hem, Bulan.

Sven.Savage: Suck...mitt i Luleås orgie av vassa målchanser i andra, där åtminstone man borde ha kunnat satt en puck i mål istället för på en liggande Alsenfeldt, så sticker Malmö upp och Alvarez sätter en fjuttare bakom Lassi.
Hela den situationen såg billig ut...97 kg Harju åker bara och småpetar på Filppula istället för att gå in rejält och stoppa honom vid sargen så Filppula vinner duellen och passar Alvarez som väl länge får stå fri utan att Mikkelson, som står statiskt framför Lassi, markerar honom, samt att Alvarez skott borde Lassi tagit.
Och Legacé brände ännu ett superchans, fint framspelad av Sweatt.
Jaja, kämpa på nu i sista Luleå.

M.Lemiux: Ja, det här tycks vara en Tycho Brahe-match. Luleå har chans på chans och inget går. Är det inte en magisk Alsenfeldt som står i vägen så visar våra gubbar att de samtliga smittats av Lagacebacillen.

Samtidigt som försvararna drabbats av Harjuförsvararbacillen.

Nu tänker man att "kan vi inte få en ketchupeffekt" för Luleå i tredje. Men samma visa upprepar sig. Malmö får en skitchans och Vips! sitter den till 3-1.

Är inte helt säker på denne kommentator.

Låter lite hemmabetonad.

Som zebran Molgan.

Hmm, de tre mål som Lassi släpper in är väl 0mål när Lassi står. Normalt. Är han krasslig tro?

Hmm, nog för att jag visste att Osten lämnar uppdraget men jag hade ingen aning om att Luleås försvar också lämnat och att det redan skett?

Konstigt att inte ligan reagerar? Kan de verkligen acceptera att Luleå resten av serien spelar utan backar och försvarande forwards? Är det någon sorts anti-försvar a la All Star Match som Luleå kommit på att satsa på? I kombination med att det sitter ett plexiglas monterat på Malmömålet.

Är det "nya hockeyn"?

Sven.Savage: Ja, man börjar att undra om försvaret har tagit semester...och Filppula sätter 4-1 i öppen kasse..likadana lägen har Luleå haft minst tre ggr denna match men bränt samtliga.
Håller med att det inte är Alsenfeldt som gjort en kanonmatch utan vi som lyckats bränna kanonlägen.
Och på tal om försvar...är det bara jag som tycker att Mikkelson har varit blek de senaste 10 macherna eller kan jag ha rätt? Han verkar se omotiverad som aka Tim Kennedy.

Hmm, Malmö är ett lag som vi gärna kollapsar mot. Tidigare i år har vi ju knappt vunnit två matcher mot Malmö, men förlorat hemma 0-5 i en match.

I fjol kollapsade vi ju mot Malmö i november, och låg då bland strecken: resten av serien tog vi flest poäng av samtliga lag.

Ska man hoppas att detta är en väckarklocka?

Ja, nog känns det som en match efter vilken Luleå ska låsa in sig i omklädningsrummet och läsa lusen av varandra.

Något är fel, rejält fel med laget idag. Vad kan det vara?

Har komarek grusat spelargången från Luleås omklädningsrum?

5-1 nu.

Kollaps är bara förnamnet. Känns förnedrande att vara Luleåsupporter en sådan här dag. Väntar på banderollen "Visa hjärta" från vår publik. Men inte idag, matchen är ju över sedan länge.

Hmm, en knepig dag. Samtliga lag 9-14 förlorade förutom Kronan och till Kronans relativa framgång bidrog att de inte hade match idag.

Men värsta kollapsen av Luleå. En match där laget slår sig blodiga, för att därefter helt lägga av när det börjar ta emot.

Spelet - eller rättare frånvaron av sådant - på senare tid har inneburit att tåget till högre placeringar nu gått. I detta nu är det med 13 matcher kvar hela 11 poäng upp till plats 8 och uppåt i tabellen och vi kan nog nu räkna med att det är kört vad det gäller sådana funderingar.

Öret är ju hela 9 poäng bakom oss och så illa ska det väl inte bli att de går ikapp.

Vilket innebär att vårt sista 25% av serien kommer att handla om att placera sig så bra som möjligt bland

9. Luleå 52p
10. Kronan 52p
11. Djurgårn 50p

Det enda som talar för att vi har en chans att nå PlayIn är förstås att Kronan kollapsat och gått sämre än t o m vi gjort. Djurgårn, däremot, har ju en mycket starkare trend även om de tappat senaste matcherna.

Men plats 10 eller 11 tycks det bli för oss. Det här är ju en motgång av historiska mått för oss.

Av 32 säsonger i rak följd i översta serien har vi kommit 9 en gång, 10 tre gånger och aldrig sämre.

Det här blir inget fint CV för Skuggan även om man objektivt sett nog får bedöma att främsta orsaken till detta misslyckande handlar om fyra nordamerikanska forwards som inte fått ut något. Kennedy, som sket i allt. Lagace, som fått målpsykos. La Moulle, som försöker men alls inte på en nivå man väntar sig av en rekryterad nordamerikan. Och Sweatt, som vi inte kunnat erbjuda en omgivning där han dragit in ens bråkdelen av de pinnar han kan i bättre sällskap.

Senast vi havererade i serien med plats 10 i följd släppte vi iväg Rograrna och tog in Rönken och Bulan.

Dags för...

Sven.Savage: Denna match är bara att glömma. Visst, vi gör en bra match i det att målchanser skapas, men med de lägen vi hade borde vi gjort 2 mål till i andra.
Istället gör Malmö ett billigt och enkelt 2-1 och det blir helkollaps och försvaret syns inte ens till. Lassi gör tyvärr också som grädde på moset en av hans sämsta insatser denna säsong.
Nåväl, revansch på torsdag?

Kollade in Apboken och den har inte oväntat havererat. Där sitter de tvenne trollen och öser skit på Luleå och f d Luleåspelare och tränare. Att ta del av det hela får läsaren att tvivla på vederbörandes mentala och intellektuella färdigheter samt konstatera att det någon form av intresse för hockey finns där inte. Och naturligtvis: helt meningslöst att bemöta.

I samma anda har ju på senare tid diskuterats såväl effekterna av valet av Trump i US of D som det ökande inflytande som ett parti med nazistiska rötter påstås ska få i Sverige.

Ett intressant begrepp som diskuteras är s k "alternativa fakta". När någon av ovan nämnda tveksamma aktörer ställs inför verkligheten inklusive synnerligen besvärande fakta skiter de nämligen i sådana och presenterar utan källa egna s k alternativa fakta.

Ett typexempel. En etablerad journalist följde rasistpartiet på deras första valturné med nuvarande ledare. Han skulle framträda i Dorotea av alla platser. Journalisten konstaterade att inte en enda invånare kom till rasistens möte och han började tala ut i tomma luften i hopp om att någon skulle dyka upp, men efter 5-10 minuter la han av och partiet packade ihop och for hem. Nästa dag kunde journalisten läsa rasistpartiets pressmeddelande som förklarade att ordföranden talat i 30-40 minuter inför 30-40 entusiastiska åhörare. När han kontaktade partiet och förklarade att han varit där och visste att det inte stämde, förklarade de raskt att de "hade en alternativ uppfattning".

Spännande, detta nya begrepp; alternativa fakta. Nu har Trumpen med omedelbar verkan förbjudit inresa till US of D för folk som har "koppling" till sju namngivna länder "i syfte att bekämpa terrorism". När media påpekar att det har aldrig någonsin hänt att terrorhandlingar begåtts i US of D av invånare från dessa länder och att dessutom den absoluta majoriteten av terrorhandlingar i US of D begåtts av landets egna invånare, svarar bara Trumpens nya talesmän - varav alla synes vara direkt utbildade klassettor i en skola driven av Bagdad Bob - att de har "alternativa fakta". Den som inte svarar så, förklaras som "förrädare" och får omedelbart sparken.

Det slår mig att uppträdandet av Trumpen och rasistpartiet tycks på alla möjliga sätt stämma med det som använts av en apnära brännvinsjournalist och därefter av några troll, falskeligen förklädda som apsupportrar.

Och det är inte överraskande. Där främlingsfientlighet och hatbrottslighet sipprar in, där rinner sans och förnuft ut. Och allt påstås ha stöd genom "hemliga källor" och "anonyma vittnen". Som lagt fram "alternativa fakta".

« · 1793793 · »