Luleå HF

SHL · 118053 inlägg · 891 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
Portello:

Ja, men det får inte bli för många ovenskar tycker jag. Just nu är det väl tre stycken, så ett par till skulle det väl rymmas.

Annars var artikeln i NSD intressant. Till exempel tycker ju Timander att King är den bästa tränare han haft.

Albert Hall:

Berätta det inte för någon, men Timander försöker här pracka på er en sopa till tränare. Timander är smart, måste jag erkänna. En massa lovord i NSD och genast faller hela Norrbotten för King. :-)

Poffa:

Äh, Timmy kan man lita på. En stabil och ärlig kille både på och utanför isen. Inte ens i närheten av att bli föremål för backhatarklubbens trakasserier.

Annars så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om King. Inget inavelsval i alla fall. Mycket hellre än Bäckman i alla fall. Det kan behövas lite nytt blod i svensk hockey.

Albert Hall: Om inte annat är väl King ett bra namn att slänga fram när det ska värvas spelare. Tänk er följande två hypotetiska meningsutbyten:

Potentiell Bra Utländsk Värvning: "Who will be coaching the team?"
Nobbe: "Well, we have a guy that most people here call 'the Cheese'..."

eller

Potentiell Bra Utländsk Värvning: "Who will be coaching the team?"
Nobbe: "Dave King, you know the Canadian Hall of Fame member."

I vilket fall tror ni att det är störst chans att spelarens intresse ökar? :-)

Jag tror i vilket fall som helst att Dave King vore ett bra val.

LL:

Haha, jo King smäller nog lite högre än the Cheese i vissa fall. Jag har snart bestämt mig för att nog Dave King är ett ok val.

Fast i och för sig hade nog Paddans förslag, Don King, givit mer publicitet.

Portello: Pavlikowskys agent ringde Luleå förra sommaren och erbjöd hans tjänster. Luleå tackade nej efter mycket velande. (vilket jag anser var ett misstag)

Men att han är uppe på tabeterna igen är ju naturligtvis glädjande. Det är en riktigt duktig hockey spelare

Albert Hall: Och igår kväll så blev Pirnes lag utslaget ur det finska slutspelet.Skulle ´ju inte vara helt fel att få se honom i Luleåtröjan nästa säsong.
Dessvärre är vi nog inte ensamma om att vilja ha honom, och vi är ju inte heller klubben som kan erbjuda honom den högsta lönen, så det är bara att hoppas att andra faktorer gör att han väljer oss.

LL: Snacka med en av spelarnas farsa igår och han säger att dom flesta spelarna i laget inte vill ha Dave King...pga att han misslyckats väldigt mycket...tydligen ska Osten vara spelarnas val fortfarande, men det är ju inte viktigast vad spelarna tycker, när vi har rena proffs till värvningsansvariga...:-)men jag personligen hoppas nästan på Dave King, funkar det inte så e det bara sparka skiten!

Linkan: Va tror du dom säger åtta mil söder om Pite då? 11-2 förlust idag. Snacka om genomklappning utan dess like. Å nu tappade dom sin fina målskillnad som dom hade tidigare. Å det hela kan ju mycket väl avgöras på målskillnad. Klantigt....

Lövva: Historien upprepar sig..men det är ju ganska logiskt Skellefteå har inget i elitserien att göra, så länge man inte på egen kraft kan hålla uppe spelet i 10 omgångar! Men man lider ju lite med supportrarna hur mycket klarar dom av?

för övrigt vann jag fin fina stålars idag på Milan och Chelsea...att Coventry vann gjorde inte saken sämre:-)

Linkan: Vinner Skellefteå med två mål eller fler på söndag. Då spelar dom med största sannolikhet i Elitserien nästa säsogn. Vinner dom inte med två mål, ja då lär dom inte spela i Elitserein. Kom ihåg att jag har sagt det!

Två måls vinst är det som sagt som gäller för dem, minst.

Lövva: Och nu är det visst klart att Tellström lämnar Luleå.

Ska erkänna att jag var tveksam till värvningen av honom, men han har totalt sett varit en positiv överraskning.En väldigt bra "hjälpgumma" som spelat på platsen som tilldelats honom.

Tack för allt Johan!

Albert Hall:

Önskescenario för i morgon: Bartecko och King skriver på.

Vad är det man säger? Hoppet är det sista som överger människan...

Portello: Håller med. Då vore helgen räddad. Vi är fler som hoppas.

Portello:

Håller med.

Portello: Bartecko kan skriva på ev i helgen, Match 3 i ryska finalen spelas i Morgon Dynamo leder med 2-0 i matcher mot Lada Togliatti!! King kan dröja då han måste fixa sig lös från Hamburg Freezers, vet inte vad men det är något i kontraktet han har med den klubben!!!!

Albert Hall: Varför kan det inte hända något snart?
Känner mig grymt otålig, nu vill jag ha nyheter.
Och goda sådana, tex *Att Nordqvist förlänger, *Att King skriver på, *Att Bartecko skriver på. Gärna andra nyförvärv också, men dom är de främsta man sitter och hoppas på.

Portello:

Vad beror det på att spelare och ledare lämnar Luleå Hockey likt råttorna på ett sjunkande skepp?

willysson:

Spelare/Ledare som lämnar Luleå.

Micke Andersson: Som jag har uppfattat det så kände båda parter att det var dags för något nytt.

Per Ledin: Honom ville Luleå ha kvar, skrev på för FBK.

Johan Tellström: Inget nytt kontrakt.

Linus Fagemo: Inget nytt kontrakt

Roger Åkerström:Slutar

Tomas Berglund: Slutar

Tuuka Mäntylä: Ville Luleå ha kvar, men Tuuka ville flytta hem

Så av dessa är det bara två stycken som Luleå ville ha kvar. Tycker inte att man kan kalla det för massflykt direkt.

Portello:

Jag tycker att det även är värt att tilläggas att Lule hade fått behålla Ledin om man bara lagt upp tillräckligt mycket pengar. FBK tyckte att han var värd +100 000 i månaden, lule tyckte att han var värd betydligt mindre. Sådan är dagens hockeyvärld. Vem som har rätt och vem som har fel får framtiden utvisa.

Om man jämför med tidigare FBK-värvningar så inbillar i alla fall jag mig att exempelvis Hento och Lindman hade haft större marknadsvärde idag om dom stannat kvar. Troligen även Hållberg. Kanske försvinner Ledins NHL-dröm i fjärdekedjan i FBK? densomleverfar.se

Sen ska man inte heller glömma att jämföra förluster jämfört med nyförvärv. På backsidan har vi hittills två högklassiga sådana i den finske landslagsmannen Saravo och och moras efter Lija troligen bäste back, Skrbek.

Vad jag däremot är mer orolig för är att två riktiga urlulingar lägger av samtidigt. Bulan och Åkerström. Dom har betytt betydligt mer för laget än vad folk i allmänhet tror, framförallt på sidan av isen. Mycket erfarenhet som försvinner på en gång där...

Albert Hall: Luleå tappar dryga hundra år på Bulan, Tella samt Ågi, det är rätt mycket det.Det innebär att vår snittålder säkerligen blir ett av de lägsta i hela ES.

Hur många av de som just nu är klara är över 30?

Renberg är det.Men sedan? Rönnqvist?

willysson: Lämnar? Ja. men det beror väl i de flesta fallen på att LHF inte velat förlänga kontrakten. Det enda undantaget hittills är Ledda, men han ville ha betalt som vore han The Big One den här säsongen och då kan det lika gärna vara. Hoppas att Ulfven grinar då de insett att de till överpris köpt till ett pris som ingen annan ES-klubb någonsin skulle ha betalat för en kille med begränsad talang och som lever enbart på vilja. Vem fan betalar över 100 000/månad för Ledda undantaget Ulfven?

Förresten verkar ju inte Kärringarna vara ett så attraktivt lag de heller just nu.

Albert Hall: Jaha, ja.Så är Skellefteå åter igen sämst när det gäller. 17 insläppta mål på de två senaste matcherna talar sitt tydliga språk.

Undra nu om Luleå försöker att värva Jimmie Eriksson? Man lär nog inte vara den ende es-klubben som är ute efter honom.

Och imorgon ska tydligen King lämna besked.Bara hoppas att det är positivt.

Portello:

Klart man ska försöka värva Eriksson! Allt annat vore ju tjänstefel. Om man sedan lyckas är en annan sak

Undrar om det räcker med att utöka till 14 lag för att Skellefteå ska våga gå upp?

Portello: Den där Sundqvist lär ju okså vara av intresse för Luleå ledningen! Nu är ju som sagt tränar frågan den viktigaste så vi kan börja värva ordentligt...eftersom det är viktigt för många spelare att ha rätt tränare:-)

Har en oroande känsla av att Nordan skriver på för Leksand, hoppas jag har fel!

Linkan: tyvärr är väl risken stor att det är det Nordan har väntat på. Han är ju från Leksand och det är väl svårt att klandra honom om det skulle vara så att han vill dit. Men jag hoppas ju något alldeles oerhört att han ska stanna i Luleå ändå.

LL: Frågan om han vill tillbaka till Leksand.
Som jag fattat det så behandlades han väl inte så väl av Leksand.
Hoppas att det gör att han skriver på för oss.

Portello: Nog ska du se att han sticker också. Luleå känns just nu som ett sjunkande skepp...

Ser möööörkt ut för Luleå inför nästa säsong.
Hört att ni letar spelare som Lars-Erik Spets från Trondheim...
Grattis - ni åker ner på min betong-sista-plats inför nästa säsong.

distanserad:

Haha, och det kan du säga den 11 april när hälften av lagen inte ens har halvfulla trupper! Är du släkt med Saida? ;-)

Albert Hall: Haha, det här var humor.Det har fick mig att le rätt så mycket.

Portello: Och du är tvär säker på att dom inte kommer att bli sist???

phillsky: Det är jag inte.Men å andra sidan så tror jag inte så mycket i mitten av April när serien börjar i slutet av September.

Portello:

Äh, ni är körda. Ni har ju inte ens någon tränare... ;)

knaskamilla:

Vi har faktiskt redan två tränare. Lika många som vi alltid haft. Fast till nästa säsong ska det tydligen krånglas med tre stycken av någon anledning. Detta är ett dilemma för oss stenrika klubbar, var ska man göra av alla stålar? En del handlar världsstjärnor som FBK gjorde när man köpte Per Ledin, andra fyller båset med tränare.

Albert Hall:

Oj, lika många som oss! Men hur många spelare har ni, då?

knaskamilla: Ja, just nu har vi 16 spelare + ett J20-lag som nyss spelade SM-final. Hyfsat för att vara mitten av april.

knaskamilla:

Jag vet inte, 12-13-14 stycken. Beror lite på hur man räknar. Backbesättningen och målvakter är i det närmaste klara, forwards och framförallt centrar saknas.

Albert Hall:

Oj, oj, oj. Vad många! Fast du räknar väl inte Renberg, va?

knaskamilla:

Klart Renberg räknas. Han går mot sitt livs säsong sägs det.

Albert Hall: Åfan, ska Renberg satsa på gång istället. Tja, det behövs väl alltid nytt blod i den sporten.

Tydligen så är vi ute efter ytterligare en keeper. Inte nog med att vi ska ha tre tränare, tre målvakter är också nödvändigt. Tur att det bara finns en center, annars skulle det bli trångt i båset.

Albert Hall:

Tydligen ingen King i Luleås bås, har tackat nej.Allt står på Luleås hemsida.

En roligare nyhet är att Nordqvist har tackat nej till Leksand, med motiveringen att han ska skriva nytt kontrakt med Luleå.
Det enligt Dala-Demokraten.

Men nu är frågan, vem ska bli head-coach i Luleå?
Det måste lösas, och det snart.

Portello:

Om man jämför med andra lag så är inte värvningsläget så illa ändå. Leksand har till exempel bara två forwards under kontrakt, många andra lag har ju liksom vi minst 4-5 platser att fylla. Att jaga tränare är vi ju heller inte ensamma om, åtminstone SSK och Brynäs gör ju det också vad jag förstått.

Sen har vi ju åtminston en 3-4 juniorforwards som bankar på porten till A-laget. Allihop kan naturligtvis inte tas in på en gång, men dom ska snart börja skolas in.

Albert Hall:

Om jag uppfattade Radiosporten rätt så är Luleå på jakt efter en tränare från Tjeckien. Det är nu deras första alternativ efter Kings nej. 

Sannes:

Ja, jag hörde det. Slavomir Lener, ett namn jag aldrig hört talas om vilket i och för sig inte säger så mycket. Killen verkar i alla fall hyggligt meriterad. Han var med när Tjeckien tog VM-guld 1996 och OS-guld 1998 och har också varit verksam som assisterande tränare i NHL-klubbarna Calgary och Florida.

Att han varit verksam i NHL borgar väl för att han kan lite engelska, förhoppningsvis.

Albert Hall: Enligt svenska Fans så ska tydligen Antila var på gång bort.Tydligen några finska klubbar som är intresserad.

Själv skulle jag bli glad om så är fallet.Inte pga att han är en dålig målvakt utan för hans skadeproblem.

Portello: MEN det innebär ju att Luleå måste fixa in en målvakt. Å en gärna en målvakt som håller hög kvalité. Och som det ser ut just nu så ser det ju inte allt för ljust ut på värvnings fronten. Inte en enda forward klar. Känns som en tickande bomb....

« · 533161 · »