Luleå HF

SHL · 118055 inlägg · 891 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
Lövva: Jag vet då inte men än om Antila stannar bör ni nog se över målvakterna. Såg någon match där han stog och inte tyckte jag han var så bra som, speciellt ni där uppe, som finska målvakter oftast är.

Enligt Svenska Fans så ska Luleå presentera en målvakt samt en forward idag.
Skulle inte lipa direkt om så var fallet.Vilka kan det handla om ? Tippar på Krizan samt Bartecko.

Portello: Är det skallen eller hjärtat som tippar det?

Lövva: Bägge två :)

Men kanske mest hjärtat ändå.

Portello: alldeles oavsett om det ska presenteras något i dag så är det väl inget snack om att LHF i alla fall har insett att ska det bli något vettigt av den kommande säsongen så måste det värvas en bra målvakt. Tack för det, säger jag. Det var trots allt bara tre lag som gjorde fler mål än LHF och de tre lagen slutade på plats 1, 2 och 3 i sluttabellen, så med en bättre målvakt redan från starten av serien kanske vi hade kunnat sluta några pinnhål högre upp i tabellen. Nu var ju inte det svaga försvaret bara målvakternas fel, men nog hade vi hamnat betydligt högre upp i tabellen med tex Henke Lundqvist i målet.

LL:

Ragnar Karlsson wow liksom? vafan är detta för kalkonvärvning ett 28-årigt noname som inte dög i LHC för ett par år sen.

Istället för en sån typ av utfyllandsspelare, varför inte bara plocka upp nån från J-20 laget och istället lägga allt krut på bra värvningar, suck TK i ett nötskal.

Salcin: fast man kanske bedömde att det inte fanns någon i juniorlaget som kunde fylla samma roll? Själv har jag ingen aning om det finns någon sådan; jag ser ju mer eller mindre aldrig juniorerna spela så jag har ingen pejl på den biten.

Nå, hur som helst så måste vi väl konstatera att ska vi kunna värva några stora namn så måste vi komplettera med billigare och mindre kända för annars har vi inte råd. Kanske har man tänkt att Karlsson ska vara något slags Ledin-variant? LHF beskriver honom som "powerforward" i pressmeddelandet - det tyder i mina ögon på att det är så man ser honom.

Salcin: Saravo å Skrbek är ju två riktigt tunga namn. Men att bara värva tunga namn är ju näst intill en omöjlighet. I alla fall för en klubb som Luleå. Se på Timrå, Warg och Vennerberg. Inga namn direkt man får skrämselhicka av. Men det är en absolut nödvändighet att värva lite billigare spelare.

Däremot så känns det som om Karlsson har lite av samma spelstil som Johan Harju. INte för att det gör något.

Nu är det bara å hålla tummarna på att dom finner en bra lösning på målvaktsfrågan.

LL: Kanske det, men nog hade jag förväntat mig ett förvärv av högre kaliber idag efter det gått rykten om en forward och målvakt.

Om det ska bli några säsongskortsköpare så behövs ett par tre starka nyförvärv och det snabbt. headcoach målvakt och en forward av rang.

Utfyllandsspelare hinner man ju fylla på med senare.

Lövva: dom är ok värvningar som ersättare till Åkerström resp Tukka så backsidan ser ganska ok ut. Men hur många forwards förutom Nordan har vi i dagsläget som något annat lag skulle vilja ha i sin trupp?

(Om man räknar med worst-case att Renberg och Rönken inte kan spela mer)

Salcin: Nu ska man kanske inte glömma spelare som Tomas Koch och Karl Fabricius. Lägg där till att vi har Sveriges näst bästa a-juniorer. Krydda det med tre-fyra forwards till så ser det ju ganska hygligt ut. Säg att Pirnes å Bartecko skriver på (lite önsketänkande) så har ju Luleå en starkare trupp än vad de har haft på många år.

Lövva: Visst därför som denna värvning känns meningslös hellre Johan Harju i sk Ledin roll.
Sen upp även med Tomas Wallgren och Viktor Lindgren frän J-20 laget.

LL: Powerforward är det minsta man kan säga om Ragge. Stark, intensiv, ettrig jäkel som aldrig ger upp eller slutar åka skridskor. En riktig slitvarg som i mina ögon är värd en chans till i eliten, i rätt roll då givetvis.

bobbe: nu ska ni också ha värvat Tero lienonen från mora

Luleå och Antila går skilda vägar, Tero Leinonen från Mora ersätter. Jaha, där ser man.

bobbe: det låter trevligt att höra. Vi får hoppas att han kan fullgöra sin uppgift väl i LHF!

Kollar Fan: Knappast "vi", eftersom jag är LHC:are. :P

LL: Det tror jag att han kan göra, deppa inte ihop för den värvningen... ;)

bobbe: å andra sidan skriver en del LHC när de menar LHF, så du kanske är Luling ändå? :-)

Jag deppar inte ihop för värvningen av Karlsson. Om alla värvningar LHF gör visar sig vara Karlsson-typer, DÅ kommer jag att grina ihop men är det så att Karlsson är utfyllnad för att vi ska ha råd med en riktigt stabil tvåvägscenter, en högerfattad målspottare och annat som vi behöver så blir jag desto gladare.

LL: Tja vet inte vad jag ska säga. Ragge var en trevlig spelartyp ett tag i Linköping, men det finns ju en anledning till att han lånades ut till Bajen och sedan släpptes. Bara hoppas för Luleås räkning att han blommar ut till en elitspelare. Men med tanke på diverse norrmän och annat som ni verkar vara intresserade av så kommer han nog vara en bra värvning i sammanhanget... Som det ser ut nu kommer Ragge få lira allsvenskan om ett år igen... i Luleå.

distanserad: Norrmän? Den enda norrman som har nämnts är Lars-Erik Spets som hamnade i Brynäs och som aldrig var riktigt intressant för Luleå - som i stället värvade Pavel Skrbek och den finske landslagsbacken Pekka Saravo.

Än är det inte färdigvärvat. Vi får väl se vad de olika klubbarna får ihop för lag innan vi tippar vem som hamnar var.

LL: "Den enda norrman som har nämnts är Lars-Erik Spets som hamnade i Brynäs och som aldrig var riktigt intressant för Luleå"

Eller kanske pga att Luleå aldrig var riktigt intressant för Spets...

Surt, sa räven..... ;-)

Huge: lite olycklig formulering av mig där, kan hålla med om att det låter typ som om Spets bönade och bad om att få spela i LHF men LHF vägrade blankt :-) Jag skulle kanske snarare ha sagt "aldrig var riktigt nära LHF" - jag vet ju inte vilken part som först tappade intresset för den andre.

LL: Nä, det stämmer som du säger.
Oftast, för att inte säga alltid, har man noll koll på vad som egentligen händer vid förhandlingar.
Ändå är många djävligt tvärsäkra på vems fel det var att affären inte gick i lås... :-)

LL: Jaha, ja.Så det blev Leinonen som ersatte Antila samt Karlsson.
Tycker det verkar som Karlsson kan vara en Mange Nilsson-typ i spelsättet.

Det är väl helt ok värvningar OM det kommer storfräsare också (Ex, Bartecko, Pirnes)

LL: Dessutom, Enånittis Patrik Wallenberg "hypas" lite som en bra värvning av Leksand. OK att han gjorde 10 p mer än Ragge, men i övrigt känns bakgrunden lite liknande.
Ragge var lite publikfavorit beroende på sitt stora hjärta i spelet. Samtidigt var han lite "kantig", så när chanserna dök upp hade han svårt att förvalta dessa. Men iom att han fått träna på lite målskytte med bajen kanske det också har ändrat sig. Kan bara önska honom lycka till, han är väl värd chansen igen. Och givetvis kommer han i första matchen vi möts nästa säsong att sätta tre baljor och sänka oss... :P

Portello:

Konstig att man inte lyckats snappa upp ett endaste rykte om att Leinonen var på g. Eller är det bara jag som inte gjort det?

Hur som helst en bra värvning. Vad jag förstått så är han ju av den typen som sällan har dom där riktiga djupdykningarna. Sånt gillar jag. Antila är nog en minst lika bra målvakt egentligen. När han är hel. Fast det är han ju ganska sällan.

Leinonen och Gusten blir ett bra målvaktspar kommande säsong. Sen har vi ju Rautio och Modig också. Lite lyxigt.

Ragge Karlsson är ju en hårt arbetande kille med vissa tekniska brister. Fast med hårt arbete kommer man ganska långt i dagens hockey. Han gjorde ju dessutom hyggligt med poäng senaste vintern. Om man förutsätter att prislappen inte var alltför hög så är också det godkänt.

Fredagen den 15 april 2005 får alltså LHF värvningsgubbar klart godkänt.

Albert Hall: Luleåfans silly sida verkar inte hänga med i svängarna...medans dom snackar Balastik och Zalesak..så värvar Luleå en sopa från Bajen och en halv hyffsad Målvakt! Nåja Ragge blir nog bra som utfyllnads spelare..nu måste dom snart presentera en riktig kioskvältare om dom tänk sälja nåra säsongskort....

Gusten lär inte stå som andra keeper..Det lär nog Rautio göra....hoppas man lånar ut Gusten till nått allsvenskt lag..

Albert Hall: Hade inte heller snappat upp någoting om varken Ragge eller Leinonen.

Tycker också att det är rätt ok namn, förutsatt att inte Karlsson är tänkt som en nyckelspelare. Men det tror jag inte.
Är nog meningen att han ska spela i en fjärdekedja.

Nu väntar man på lite "tyngre" namn, samt en tränare.
Eller ska man skriva en tränare och tyngre namn.Tror det är lättare att få bra spelare med en tränare klar.

Om man ska tro killarna på LuleåFans silly-sida så ska ju Lener vara "så gott som klar".
Bara hoppas att det stämmer.

Angående Luleå och Mora, ska Luleå värva en tredje spelare därifrån? Pavlikovsky är väl fortfarande aktuell som rykte.

Portello: Jomen om du ska lyssna på LuleåFans silly ska du ha i åtanke att Bäckman enligt dom var klar för Luleå, det stämde ju inte så bra då det helt plötsligt visade sig att Vik vart hans klubb:-)

Linkan: Ett tips är att hellre kolla på Hockeycentralen..där är det seriös information..

Portello:

Ja Bäckman, King och Ledin var ju gott som klara. Man ska nog inte hoppas för mkt på Lener, man blir bara besviken. Men det låter ju bra i vanlig ordning.

Linkan: Nu är det bara så att SR Norrbotten har interjuvat Lener på eftermiddagen och där bekräftar han att Luleå och han förhandlar + att dom gett han ett kontrakt som är mycket bra som han är nöjd med, Sedan så ska dom föhandla vidare under helgen om vissa små saker! Så nog kommer du se Lener som Luleås headcoach 2år framåt, Han hadde valt bort alla andra lag förutom IFK Helsingfors och Luleå som han valde mellan och HIFK valde Dave King och inte Lener........ Vad gäller Bäckman så var han klar skulle bara signa på men gumman ville tyvärr inte flytta medans Pelle ville träna Luleå, Så våra källor sade exakt samma sak som vi hadde och då valde vi lägga ut det inte något värre än så!

Newplayer: Ang King så ville Luleå signa upp han på 2år medans han ville ha ett 1års kontrakt därav så föll han bort!!!

NallePhu: Men om han inte skrivit på ett kontrakt är han inte klar! faktum kvarstår..han var aldrig överens med Luleå...Inget är klart föränn Lener skriver på kontraktet och Luleå går ut med det officielt!

Linkan: Bäckman och Luleå var överens om ett 2års kontrakt allt var klart,Våra källor sade EXAKT samma sak då är det vår skyldighet att förmedla att han är klar Bäckman inte kan vi rå för att han gumma inte ville flytta eller????????? Lener kommer att signa på för Luleå antingen under helgen el början av nästa vecka, Han valde mellan HIFK och Luleå Helsingfors valde King och kvar är Luleå som enda allternativ för Lener och om du nu inte tror det så lyssna på interjuven på morgonen i SR Norrbottens loka nyhetssändningar men du tror väl inte ändå på det.........

NallePhu:

Bäckman är en ful typ. Bryta kontraktet sådär. Jag menar, allt var klart och så väljer han en annan klubb. Snacka om kontraktsbrott.

När skall folk fatta att INGET ÄR KLART inom elithockeyn förrän det är officiellt bekräftat?

Tero i dagens kuriren: – Jag spelar butterfly och har väl en del tricks för mig.

Bara det inte är trix som Manny hade för sig mot blandannat frölunda och Hv.Hemska tanke....

Enligt www.norran.se så har Skellefteås Jörgen Sundqvist meddelat att han inte ska spela i klubben nästa säsong.Som anledning sägar han att han tänkt spela i ES.
Blir det i Luleå måntro?

Förslag till Luleå
1. Wernblom borde ha mer att ge i ES
2. Jens Karlsson borde väl bli kvar i ES

Anders K: Werner är väl fortfarande under kontrakt med Skellefteå?

När det gäller Jens Karlsson, så skulle jag gärna se honom i Luleå.Men frågan är om han vill komma hit.

Portello: Gnuggare ??

NallePhu: Men Fakta är att Bäckman aldrig var klar för Luleå inser du inte det själv? Att han med enga ord förklarar för Luleå att han tänkt skriva på,bara han får tänka över helgen så kan ni ju inte betrakta det som att han e klar! Jag tror på allt ni skriver om Lener, fast inte om ni skriver att han e klar och detta inte kommit ut officiellt...

Linkan: Orkar inte förklara mer då du inte sitter med dom infona vi har så nu lägger vi ner Bäckman resonemanget och ser framåt tycker jag ok????

NallePhu: Ja absolut men vi kan vara tveklöst överens om att det inte är klatrt föränn man ritat på ett kontrakt? jaja hur som haver hoppas jag det stämmer ang Lener...

Taavola gnuggar vidare. Allt längre söderut.

(Till skillnad mot dom flesta lulingar så gillar jag honom.)

www.kuriren.nu/utmatningssidan.asp?ExpanderID=&ArticleID=844401&CategoryID=2764&ArticleOutputTemplateID=100&ArticleStateID=2&ParentID=

Albert Hall: Tja gillar men gnuggelignugg systemet så kan gnugg hockeyn i hörnen vara rätt kul att se för dom som gillar det, Jag kan tänka mig se målarfärg torka lika intressant och förutsägande som gnuggelignugg sytemets grundare nu i SSK för att gnugga ur dom från ES!!!

NallePhu:

Jag gillar all hockey, även gnugghockey har sin tjusning.

Albert Hall:

Äh full fart framåt ska det vara!

Albert Hall:

Äh full fart framåt ska det vara!

Så fick ni en ny tränare till slut...

« · 537046 · »