Hannu Neimi: fast det känns ändå som om backsidan var (är?) prio ett. Det är väl inte precis så att vi öser in mål framåt, men det är faktiskt bara tre lag som har gjort fler mål än LHF, och ett som har gjort lika många. Vi har tex gjort ett mål mer än TIK trots att de har spelat en match mer än vi och de leder ju trots allt serien än så länge. Defensivt är det faktiskt likadant, bara tre lag har släppt in fler mål än LHF (lagen på plats 10, 11 och 12!) och ett lag har samma facit (SkAIK).
Jag blir försiktigt optimistisk av den här värvningen. Kan han gå in och ta lite speltid ifrån främst Obi och Skrbek så tror jag också att deras misstag kommer att minska i antal, för hur man än vrider och vänder på det så ökar antalet misstag i proportion till hur trött man blir som spelare, och med tanke på att Obi och Skrbek i många matcher spelar uppemot och över 25 minuter så kan de omöjligen vara i toppform varje match. Att få vila två byten extra per match kan ha stor betydelse - för att inte tala om att vi nu inte längre är lika akut skadekänsliga.
Det här k-a-n vara det som behövs för att ta oss upp på lite tryggare mark i tabellen - time will tell, helt enkelt.
LL: Han verkar ju haft rätt bra poängsnitt när han spelat i 2:a ligan i alla fall. Så kanske är han en offensiv spelare som inte riktigt platsat på nivån i högsta serien dvs i likhet med Nagander och Nyberg. Eller så har han fått helt fel roll och spelat som 7:e lr 8:e back och därmed stannat i utvecklingen totalt. Finns ju många halvmediokra finska backar som fått ett lyft av att komma till Sverige där det är mindre forechecking och större isyta som ger dom mer tid att behandla pucken. Frågan är om det blir som en breddning av truppen, det har börjat gå lite rykten om att Åkerström är på väg att kasta in handduken och ge upp sin relativt lyckade "comeback". Om så är saken så kommer vi vara tillbaka på ruta 1 med bara 5 backar även om Nagander senaste 2 matcherna tagit ett par steg i rätt riktning.
LL: Visst är en backförstärkning piro ett och det är inte en dag för tidigt. Om man får drömma lite tror jag exempelvis att Bartecko skulle vara än bättre om han slapp spela center.
Lindberg Råkkar: innan säsongen hade jag aldrig kunnat tro att jag skulle säga det här men... det vore nog ett rätt tungt avbräck om Ågi måste lägga av. Jag är grymt imponerad av det jag har sett. Visst, han har inte varit bäst i serien men han har spelat oerhört smart och man vågar knappt ens tänka på hur det hade sett ut med bara Nyberg och Nagander som har varit lika jämna som en berg-och-dal-bana i sitt spel. Fast Nagander gjorde en hel del fina grejor i går, hoppas att han är på väg att hitta tillbaka till det spel han trots allt visade under framför allt andra halvan av förra säsongen.
Huge: Tre finska spelare blev fyra. Men vi har även 14 spelare i A-truppen som kommer från vårt eget A-juniorlag. Hur många har exempelvis Brynäs? Eller för den delen Timrå? Kommer något av lagen upp i tre?
Albert Hall: Ta det inte så hårt. Det var vare sig er juniorverksamhet eller värvningarna i sig jag försökte skoja lite om. Utan känslan jag alltid haft (torts att den inte stämmer med verkligheten) att ni bara värvar finnar. Kanske kan bero på att ni ibland faktiskt har svenska spelare i truppen med finskklingande namn... ;-)
Vafalls, de två senaste åren har vi ju beskyllts för att utarma både tjeckisk och slovakisk hockey på spelare, och så kommer du och beskyller oss för att närmast även utarma finsk hockey? Det här stämmer inte, vi har ju även 14 spelare från vårt eget A-jun. Kan vi ha 50 spelare i A-truppen möjligen? Säkrast att kolla detta på den officiella hemsidan snarast... ;-)
Albert Hall: Det spelar ingen roll hur många tjecker eller slovaker ni plockar in i truppen. Ni förblir ändå i mina ögon alltid ett "djävla finnlag". Speciellt när vi torskat mot er... ;-)))
Ja, jag vet att även en man som Arne Hegerfors kallat David Rautio för finländare. Även om killen är född och uppvuxen i Luleå. Född av svenska föräldrar.
Jag tror inte chansen är särskilt stor att Nordquist kommer hem den här säsongen. Han förlorar för mkt pengar på grund av signing bonus och sånt. Dessutom är det nog nyttigt att ta det som en lärdomsår, för även om han inte fixar det i år så kan det komma fler chanser. Han är bara 24 år.
Men... du har ännu inte svarat på frågan om hur många i eran egen A-lagtrupp som spelat i erat eget A-jun?
Dessutom har inte enda tikare, konstigt nog, gjort detsamma. Fast om man skulle råkat nämna något enda liten negativ sak om nämnda tik så skulle man ju blivit totalt överfallen både med bubblor och i gästboken på nolltid. Tikare läser nog vad dom vill läsa.
Anton Strålman, Peter Regin (båda ifjol) och Eric Moe är gjutna. Det var minst tre du ville ha va? Dessutom så har vi A-junioren Magnus Nyberg som går mellan TIK och S-vall Hockey. I övrigt kan även Henrik Österholm också nämnas då han spelat sex matcher denna säsong och det bör ju också kvalificera honom som A-lagsspelare...
Albert Hall: Haha... Så rätt, så rätt. Kolla bara deras AntiVirus-kampanj. Överdrivet är väl bara förnamnet.
Nu är jag inte nån större kalenderbitare och har inte nån benkoll på våra junisar. Hoppas nån annan brynäsare tar över och kan tillfredställa dina undringar. På rak arm och med viss reservation för sakfel så får jag dock ihop följande spelare:
Frågetecknen beror på osäkerhet. Kan ha spelat i Strömsbro eller Gävle Godtemplares A-jun eller motsvarande, när det begav sig. Övriga är säkra från eget A-juniorspel (tror jag) ;-)
Inte bara Hegerfors som har det lite svårt med nationaliteterna. Även finnarna själva verkar ha problem med den egna identiteten, om man ska tro på följande uttalande:
""Den där finndj-n Robert Lathi (hockey-domare) har varit efter mig hela säsongen!"
Portello: Backlund står imorgon så förhoppnignsvis kommer "kör över Backlund" att eka i Coop Arena imorgon (eller i alla fall leva om tills dom där förbannade ljudplattorna suger upp ljudet)
Lindberg Råkkar: Nu var det väl inte det som var frågan...
Jag klistrar in hela inlägget som Albert Hall skrev;
"Huge:
Men... du har ännu inte svarat på frågan om hur många i eran egen A-lagtrupp som spelat i erat eget A-jun?
Dessutom har inte enda tikare, konstigt nog, gjort detsamma. Fast om man skulle råkat nämna något enda liten negativ sak om nämnda tik så skulle man ju blivit totalt överfallen både med bubblor och i gästboken på nolltid. Tikare läser nog vad dom vill läsa."
Möjligt att dom borde stängt av mig i så fall, men dom som verkligen bryr sig om HS tänker nog lite längre än så.
Du har nog ändå inte följt mig från början på HS. Jag är inte ett smack neggo tikare. Jag gillar nämligen tiks sätt att lira hockey till exempel. Lagets sätt att spela verkligt lagspel, deras sätt att bevisa att lag går före namn. Ödmjukhet såväl i framgång som i motgång. I alla skeden. Laget på isen alltså.
Fast... på de senaste åren har jag insett att inte alla supportrar fattat att det är det som är deras storhet. Även om man faktiskt ibland kan läsa till sin stora förvåning att dom fortfarande anser sig vara ödmjuka! Haha...
Snart kommer väl represantionslaget också att tro att dom är världens bästa lag som aldrig någonsin begår något misstag. Om dom förlorar så är det antagligen den dumma domaren, den ännu elakare motståndaren eller Virus Lindberg som är orsaken. Stackars dom.
Fast det finns fortfarande många undantag, jag gillar som sagt det mesta med Timrå IK. Trot om ni vill. Det finns ju såklart (liksom i alla lags supporterskaror) även timråsupportar som jag gillar. Jag ids inte nämna namn här eftersom jag inte tror att det är en merit bland övriga tikare, men jag tror nog att dom som det berör vet vem det är.
Ambroo: Grejjen var väl den hurvida spelarna tagit vägen till a-laget via juniorlaget. Regin som redan var en fullfjädrad seniorspelare och råkar ha lirat en handfull med matcher för J20 i ett slutspel. Det var väl snarare för att öka deras chanser än ett sätt för honom att utvecklas som spelare.
För övrigt skiter jag i om man har noll egna produkter i sitt lag eller om man har 15 stycken spelare. Idag är elitserien 100% business och det är framgångarna som räknas. Jag ser hellre ett lag som spelar bra hockey i 55 omgångar och vinner guld med 20 utlänningar än ett lag med 0 utlänningar som kommer sist och får kvala sig kvar.
Albert Hall: Minns hur jag och tusentals andra lulefans hatade Timrå under 80-talets början. Hatoblejten var Pekka ovh Bulla Bergren. Det var riktigt hätska men härliga matcher. Huga...vad händer nu då de ansvariga bakom HS ser att jag hatat Timrå för mer än 20 år sedan?
Stigsson: Fast du är ju en Da(r)ling), så jag förstår att du inte uppskattar en av ES bästa spelare till LHF på kontrakt till 2010 så jättegärna ; )
En liten tröst. Jag önskar er allt gott, bara ni kommer efter oss. Blir vi etta så får ni gärna bli tvåa osv. Jag gillar er! Bättre än jag gillar något annat motståndarlag. Jag skulle aldrig ha önskat en Leksing lika gott - jag skulle ha svarat att de gärna får stanna kvar i träsket.
Lindberg Råkkar: det har varit samma visa varje gång vi har mött Mora. Fast i tre mot fem (2-2 kom ju i 5-3) är det iofs svårare att punkta, då släpper man för stora ytor. Att spela två mot fyra är nog till och med ännu värre än att släppa några meter till Brendel.
LL: Dom vi möter brukar ju ställa en gubbe och skära av direktpass till Obsut vilket leder till att vi blir totalt uddlösa, givetvis ska man göra så mot Mora oxå. Hela deras spel bygger ju på att servera Brendl på direktskott och funkar inte det blir man handlingsförlamade.
Lindberg Råkkar: undrar förresten hur många fler poäng vi hade haft med ett någorlunda vettigt spel i box play? Kollar man på plus/minus för LHF så har nästan alla spelare plus, det är (eller var i alla fall före matchen mot BIF då jag senast kollade) bara två-tre stycken av de som får någorlunda speltid som ligger på minus. Det betyder att vi släpper in en enormt stor andel av våra baklängesmål i box play. En annan effekt av det här är att vi har ännu på snart 37 matcher inte hållit nollan en enda gång, det är vi ensamma om i elitserien.
Lindberg Råkkar: ja, i fyra mot fem är det bara att skicka in en gubbe med orden "följ Brendl på max en decimeters avstånd om han så går på muggen för att dra en handtralla". Det garanterar ju inte att det inte blir mål, men då har man i alla fall gjort det man ska göra.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Jag blir försiktigt optimistisk av den här värvningen. Kan han gå in och ta lite speltid ifrån främst Obi och Skrbek så tror jag också att deras misstag kommer att minska i antal, för hur man än vrider och vänder på det så ökar antalet misstag i proportion till hur trött man blir som spelare, och med tanke på att Obi och Skrbek i många matcher spelar uppemot och över 25 minuter så kan de omöjligen vara i toppform varje match. Att få vila två byten extra per match kan ha stor betydelse - för att inte tala om att vi nu inte längre är lika akut skadekänsliga.
Det här k-a-n vara det som behövs för att ta oss upp på lite tryggare mark i tabellen - time will tell, helt enkelt.