Luleå HF

SHL · 118239 inlägg · 891 ämnen

Renberg och LHF är överens!

Renberg och LHF är överens!
Så var den här smutsiga historien äntligen över. Vad överenskommelsen innebär i verkligheten gissar jag att vi få gissa.....

Se länk.

Sv: Renberg och LHF är överens!
Albert Hall: Här är ett annat länktips

Portello: Visst är det förjävla skönt att detta äntligen är över. På någe vis har den förlamat mycket i föreningen.

En länk till pressmeddelandet i sin helhet.

Albert Hall: Bara hoppas att Luleå har fått pengar nu, så ekonomin får en puff i rätt riktning.

Portello: Klart vi har fått pengar. Finns inte en chans att LHF skulle gå ut med att man är överens om inte stålar ramlat in.

Pressreleasen var ju precis som man kunnat vänta sig. Egentligen säger den inget annat än att man nått en överenskommelse och lite vackra ord. Renberg måste ju vara mycket försiktig enligt vad han själv uttryckt. Han har ju till och med sagt nått i stil med " det sorgliga är att ingen nånsin kommer att få veta när det hela blir klart".

Men veta att det är klart fick vi ju i alla fall.

Albert Hall: Måste fråga hur det känns. Är det glädje över att Renberg-affären fått sitt slut, eller är det besvikelse och frustration över att det inte verkar ha blivit mer än några fagra ord än så länge?
Antar att Renberg ändå inte kommer att ses med blida ögon i Luleå-trakten.

Albert Hall: Ser att XP idag ger sin version av uppgörelsen med Renberg.

"Luleå Hockey blev blåsta av NHL på Renbergmiljonerna.
Expressen kan avslöja att klubben har tvingats släppa alla ekonomiska krav på sin förra stjärnspelare.
Alternativet hade varit att stämma den mäktiga NHL-organisationen och dras in i en riskfylld rättsprocess som i händelse av förlust hade kunnat äventyra klubbens existens."

Renberg och Lule överens!
Hur kan en person som Renberg bryta ett avtal med en klubb som det inte går så bra för. Med mer pengar (som han har, och som stod i kontraktet) skulle Lule kunna köpa in en spelare, eller två och kanske börja klättra. Hur kan en man som renberg förstöra för sin klubb???

Paddan: Det XP skriver är naturligtvis rena smörjan och spekulationer. Avtalet som den där IIHF gubben pratar om är skrivet efter det att Renberg lämnade Luleå. Renberg hade varit chanslös i en rättegång och det visste naturligtvis hanses rådgivare.
Finns inte en chans att LHF skulle gått med på en uppgörelse utan att ha fått rejäl kompensation.
Varför skulle man gjort en överenskommelse utan att ha fått nått tillbaka? För som Sunken säger i samma artikel: Han är fri att spela för vem han vill när han kommer hem.

Min uppfattning skiljer sig där från Sunkens. Inte med vem han vill.
Inte med LHF.

Albert Hall: Visst, allt är öppet för spekulationer så länge man inte har alla fakta på bordet, och dessutom så är ju inte steget särskilt stort många gånger från Se&Hör till svenska kvällspressen vad gäller sanningshalten i artiklar.

Men skulle man inte kunna tänka sig att det i uppgörelsen rör sig om tjänster i form av talangscoutande för LHF och liknande från Renbergs sida istället för rena pengar?

Här är en annan artikel i ämnet.

Paddan: Nej, jag tror inte det. Inget talangscoutande. Relationerna är nog inte såna att något sånt skulle kunna bli aktuellt.
Jag tror att det rör sig om rena pengar, inget annat.

Paddan: Vad debatten hädanefter borde handla om är hur jävla livegna Europeiska klubbar ska få bli under NHL. Numera är det förbjudet att skriva ett sånt kontaktt som Renberg, Schampo och nån till skrev med sina svenska klubbar. Samtidigt snor dom spelare för kaffepengar.

Om tex Modo varit en fotbollsklubb och exporterat stjärnor i samma utsträckning till ligor som är MINDRE penningstinna än NHL hade klubben tamejfan varit god för en miljard!
IIHF måste ha dåliga förhandlare.

Albert Hall: Ja, vad ska man säga, det kanske är NHL som utser förhandlarna åt IIHF! Nej, allvarligt talat så är det beklagligt att svenska klubbar får så ynkligt betalt för en övergång till en Nordamerikansk klubb. Men, vad jag förstår ska kontraktet mellan IIHF och NHL börja att omförhandlas under 2003 så det är väl bara att hoppas på att IIHF visar lite muskler.

"Fasel and his European counterparts think the game should be run for the sake of sport and the good of the athletes.
North Americans think it should be run for profit.
And never the twain shall meet."

Albert Hall: Det är rätt kul att läsa alla spekulationer i ämnet - den ena mer sanslös än den andra. Nu inser jag varför jag slutade köpa Expressen...

« · 163377