Luleå HF

SHL · 117708 inlägg · 890 ämnen

Tråd-byte

Sv: Tråd-byte
Albert Hall: Dom senaste säsongerna är det väl inte så vanligt att ES-lagen har klarat KS, Timrå förra säsongen tillhör väl undantagen.

Zoogin: Förr om åren har det nästan alltid funnits ett givet topplag i AS och SA som kunnat rubba elitlagen. Det finns det inte i år. SA är alldeles för jämn för det.
Fast å andra sidan så imponerade inte Brynäs och ännu mindre LHC under veckans besök.

Albert Hall: nja, jag vet inte om jag håller med om att det inte finns lag som kan ta sig upp. Jag har sett ett par matcher på Hovet i vinter där Hammarby har varit ena laget, och jag hävdar att Brynäs kan få stora problem på grund av sitt darriga försvarsspel. Om vi tar just Hammarby som exempel så har de i de matcher jag har sett inte alltid spelat sådär hundraprocentigt, men de har varit ruggiga på att ta vara på målchanser. På den fronten har de, i just dessa matcher i alla fall, varit klart elitseriemässiga. Men framför allt har tex Hammarby, Rögle och Skellefteå en enorm vilja att ta sig upp, och de har egentligen inget att förlora i en kvalserie så de kan spela helt utan press. Men tänk dig in i Brynässpelarnas situation - de FÅR helt enkelt inte misslyckas! Jag tror att om Brynäs åker ur har vi sett det sista av dem i högsta serien på minst ett par år. Klubben har vad det verkar förfallit totalt, till skillnad från Leksand som redan innan degraderingen hade en stark organisation.

Som någon sade, det är kul att följa kvalseriens dramatik och lidande - så länge man själv slipper drabbas av lidandet...

LL: Brynäs värsta fiende i kvalserien blir nog kraven som finns både från spelarna själva, supportrar, spnsorer och hela Gävle.
Om man nu ska döma av enstaka matcher så tyckte jag dock att dom var ett par klasser bättre än LHC i matcherna som jag sett i veckan.

Visst kan det bli tufft för elitlagen, men jag tror båda klarar sig faktiskt.

Albert Hall: Brynäs borde vara ett par snäpp vassare än LHC sett till inspelade poäng i elitserien, men precis som du säger har Brynäs en mycket större press på sig.

En annan sak som många verkar glömma bort angående kvalserien är att det räcker egentligen med en enda skräll för att elitserielaget ska åka ur. Antag tex att Hammarby, Rögle, Skellefteå och Löven blir lagen från allsvenskan - då räcker det för exempelvis Skellefteå att ha lite flyt och vinna sina matcher mot de andra tre allsvenska lagen. Det vore långt ifrån någon sensation för det har de kapacitet för. Sedan kan det räcka att vinna sin hemmamatch mot exvis Brynäs för att man ska ta sig förbi just dem på målskillnad.

De allsvenska lagen har motståndare som de kan slå utan att det är den minsta sensation i sex matcher av tio, medan elitserielagen i varenda match möter lag som är toktaggade för att slå just dem och elitserielagen har inget att vinna. Det mest framgångsrika de kan göra är att undvika att göra fiasko. Och det har fällt lag som är långt bättre än både Brynäs och LHC.

Tillägg: jag tror i dagsläget att LHC kommer att klara sig men inte Brynäs just på grund av att Brynäs har en oändligt mycket större press på sig. Men vi får se lite hur det ser ut under de två sista matcherna i serien. Det KAN bli så att när nervpressen släpper på Brynäs så gör de två bra matcher som avslutning och får tillbaka lite framtidstro. Det kan förändra en hel del i för Brynäs positiv riktning. Vi får ta ett nytt tips när serien är färdigspelad!

LL: Om det fortsätter att se ut som det gör i SA idag så slår ju de lagen varandra huller om buller. Isåfall har ju elitlagen utan vidare råd att förlora uppemot 10-12 poäng och ändå hålla sig kvar. Mer än så tror jag inte de förlorar.

Viktigt för alla lag, men speciellt för elitlagen är att få en bra start av serien. Av någon anledning brukar dom alltid möta varandra i första matchen. Det lag som tar en trea där ligger ju oerhört bra till, och tvärtom för det andra laget. Ifjol slog Timrå Gnaget borta i första matchen med 2-1 om jag minns rätt. (Linus avgjorde?)
Vad hade hänt om det blivit tvärtom? Det kan man ju bara spekulera om, men det känns som mycket möjligt att det kunnat gå illa för TIK då...

Jag ser att TV4+ tänker sända en mach från varje omgång av kvalserien. Kul!

Albert Hall: Det var inget snack om saken när Timrå var i kvalserein ifjol. Hade vi förlorat första matchen hade man klarat det ändå. Men du har rätt i att det är viktigt att vinna första, i alla fall för nerverna.

Albert Hall: det är inte alls speciellt märkligt att elitserielagen möts i första omgången. I första omgången möts också ettan och tvåan från Superallsvenskan, och det finns en synnerligen logisk förklaring till detta. Någon som kan gissa vilken? Den som gissar rätt får en applåd :-)

Jo, IDAG slår lagen varandra. Men det räcker med en ack så liten formtopp för att något av lagen ska ta hem alla inbördes matcher. Kolla tex på Löven -98 som väl inte ens blev tvåa i Allsvenskan utan gick via pla off om jag minns rätt. SSK sviktade i två matcher och det räckte för att åka ur.

Nå, vi får se vem som har rätt. Jag är i alla fall glad att Luleå ska spela slutspel och inte kval :-)

Knas och Zigge: Men hallå... Skriv i den här tråden istället.
Ni är ju nästan värre än Paddan ;)

Portello:

Psch. Jag skiter väl i vilken tråd jag skriver i, jag svarade bara på ett inlägg... ;P

LL: Logisk förklaring? Nä jag funderar så huvudet knakar men kan inte. Varför?

Albert Hall: det är faktiskt jättesimpelt. Som bekant så är det alltid svårt att få spelet att klaffa 100% i den första matchen efter ett uppehåll. Därför möts lagen så att de som spelar mot varandra i den första omgången ska ha haft lika långa/korta speluppehåll. Antag tex att ett elitserielag i den första matchen skulle få möta att Superallsvenskt lag, kvalificerat via play off, på bortaplan. SA-laget har tempot i kroppen, en vinnande trend och oftast en fanatisk hemmapublik i ryggen, medan elitserielaget inte har spelat match på tre veckor. Elitserielaget skulle förmodligen få rätt stora problem i en sådan match och troligen förlora den, medan de skulle få en mer ärlig chans om de får en match på sig för att få igång spelet igen.

Med andra och kortare ord - det hela handlar alltså om att lagen ska mötas under så lika förutsättningar som möjligt.

LL:
Tack för din coola förklaring...

Härligt att FBK tagit ledningen mot LIF. Hoppas att dom vinner.

Och medans jag skrev det så kvitterade LIF...

Portello: 3-1 nu till Modo, och HV leder också, inte bra.

Zoogin: Lugn Djurgården kommer snart och vänder på steken!

NallePhu: Och nu har SSK släppt in 13 mål på inte fullt två matcher. Ska dom klara att gå till slutspel?

Portello: Ja, det kan man ju fråga sig. Nu har i alla fall Timrå reducerat till 2-3 mot Modo.

Zoogin: HV-DIF 33 efter 60 minuter. Bara hoppas att DIF tar extrapinnen.

Portello: TIK- Modo 2-3 trots 49-23 i skott för Timrå. Jag hatar Modo.

Zoogin: Och nu har väl FBK avgjort mot Leksand. Nu borde det väl vara klart att FBK sliutar tvåa.
Vem som gjorde 4-2 kan ni aldrig gissa...

Och där tog HV extrapinnen. Skit säger jag om det.

Jahapp, Modo tog tre pinnar mot TIK. Förutsättningarna inför våra två sista matcher är alltså att två poäng bör räcka till sämst sjätte plats.

...och där gjorde FBK 4-2 på Leksand. De blir således tvåa i serien. Med andra ord känns det ganska viktigt att Luleå håller undan och blir sämst sexa i tabellen. Får vi FBK i kvarten är jag rädd att det blir respass i fyra raka. De verkar vara på väg in i en ruskig form lagom till slutspelet.

...och HV vann i sudden. Då har de också 76 pinnar, alltså.

Vågar man hoppas på en skräll i Scandinavium i morgon?

Portello: Modos målvakt Peter Hirsch verkar ha gjort en riktig idiotmatch annars skulle Timrå vunnit.

Zoogin: Inte om inte Fredrik Andesson också hade gjort det.

Tyvärr kommer det att bli storstryk för Luleå mot VF, så känns det. Det kommer även att bli noll poäng i Malmö och HV vinner mot FBK och Modo mot LHC så att Luleå kommer på 7:e plats och får möta FBK eller VF i kvartsfinal tyvärr.

Så här kommer alltså tabellen tyvärr att se ut efter 50 omgångar:

1 Frölunda
2 Färjestad
3 Timrå
4 Djurgården
5 HV71
6 Modo
7 Luleå
8 SSK

Zoogin: Värst vad du blivit negativ helt plötsligt. Får man fråga varför?

Portello: Jag drabbades just av depression... Frölunda och Malmö känns som omöjliga matcher tyvärr. Och HV kommer att vinna mot FBK som inte har något att spela för och att Modo slår LHC är ju givet.

Zoogin: Med det där resonemanget borde väl luleå ta sex poäng?
VF och MIF har som bekant bara äran att spela för...

Portello: Fast VF vill nog inte förlora inför ett fullsatt Skandinavium som är där för att hylla hjältarna som tog hem ES 2002/2003.

Portello: Hade inte MIF "bara" äran att spela för idag också kanske? Och hur gick det? Jo, dom vann med 6-1. Och Frölunda är säkert revanschsugna efter förlusten mot Modo.

Zoogin: Men jag förstår ändå inte att du tror att det är totalt omöjligt att ta poäng mot MIF.
Tar Luleå två poäng till så har vi säkrat minst en sjätte plats. Borde vara motivation nog för oss.

Portello: Men jag tänkte just på att Luleå alltid haft svårt både i Göteborg och Malmö.

Men jag hoppas naturligtvis att jag har fel.

skalpjägaren: Inte många kommer att minnas att ni tog hem serien 02-03. Vinn guld och vi lovar att komma ihåg er.

Zoogin: Nog fan ska vi klara av detta. Kommer vi inte femma eller sexa så har vi bara oss själva att skylla. Ingen annan.

Här är en artikel inför Frölunda- Luleå. Kolla länktips.

LL: Föressten, tack för förklaringen. Den var logisk. En lite extra krydda blir ju då att inte båda elitlagen har full poäng efter första omgången.

Zoogin: Hahaha! Snygg pik som Robban ger Mats näslund där...

Albert Hall: Funderar på ta semester då Slutspelet börjar, har ju några dagar sparade :)

Portello: Jo, du jobbade ju båda dom matcher som hittills var spikade. Pånågevis måste du ju fixa det. Inte tusan kan du missa slutspelsmatch?
Nästa lördag har vi 1-0 i matcher vid den här tiden.
Frågan är bara mot vem?

Albert Hall: Klart jag ska fixa det.semester är som sagt ett hett alternativ.

Zoogin: Yes, å det blir vf-LIF (ej SSK),
FBK-LHF, TIK-HV, DIF-MODO!!
Bra va?

Zigge: Japp, som det gick mot Hv och LHC dom senaste matcherna jag sett.

Portello: Glöm inte DIF-matchen heller, där blev det också vinst.

Portello: Ditt nästa inlägg blir ditt 2000:e i den här GB:n.

Portello: Här är ett länktips till dig.

« · 220159 · »