Luleå HF

SHL · 118053 inlägg · 891 ämnen

Trimmade ismaskiner

Trimmade ismaskiner
Är väl ungefär vad man skulle kunna beskriva HV:s framfart som, just nu. Verkar vara svårt att få stopp på dessa blå monster från Sveriges Jerusalem. Skulle tro att ni får det svårt där nere också, men vem vet "it ain´t over ´til the fat lady sings" som de säger.
Match i matchen återigen mellan lagens bägge målvakter, men någon gång måste väl HV ha en Livlös period också.
Tippar vinst med två måls marginal för HV, Kalle Sahlstedt fortsätter att spotta in mål.

Sv: Trimmade ismaskiner
Paddan: Vi spelar hemma imorron. Inte för att jag menar att det skulle göra nån skillnad, men ändå.

Albert Hall: Oops, skrev jag fel nu igen. Var ju inte meningen. Kanske beror på att jag för ovanlighetens skull faktiskt arbetat idag, men varit för lat för att logga ut från HS.
Nåväl, hemma eller borta, jag tror hursomhelst att HV tar hem morgondagens match i Frysboxen.
Själva så kommer vi att ha full huggning med Timrå, så om jag säger lycka till till gud och Hälge så borde det väl betyda att vi vinner matchen i Kempis ;)

Paddan: Det har hela tiden känts som att det kommer att bli LHF-förlust imorgon, men nu börjar optimismen komma krypande igen. Jag tror att laget tar sig samman och börjar spela hockey igen. Imorgon ser det mer ut som det såg ut i inledningen av säsongen, fast med en bättre defensiv och en bättre Hento. Liv kommer dessutom att fladdra å det grövsta imorgon så vi vinner med 4-2.

Laget från Schtaaan-Bajarna står 2-0 nu i slutet av första perioden. Froza SAIK!

Paddan, vad skulle du göra om du blev erbjuden ett jobb som gav dig ca 10 000 mer i månaden än du får nu men var i "fel" stad? Iofs inte på sådant avstånd att det skulle vara särskilt jobbigt att veckopendla, och inte för alltid - isf hade det varit nej direkt - utan för en period fram till nästa höst ungefär. Och skulle man stå ut med att det bara finns ett allsvenskt lag och inget ES-lag i stan samt att man inte kan se alla LHF:s matcher? Åtminstone tisdagsmatcher på hemmais skulle gå bort.

Attans att jag inte orkade pallra mig iväg till a-juns match mot Hammarby. Efter LHF:s snålt tilltagna målskörd i de senaste matcherna hade det varit kul att se den här a-junmatchen, som definitivt inte är målfattig. Just nu står det 6-4 till LHF och Pierre Berggren har gjort trick. Tavve kanske borde testa att låta honom spela istället för att låta honom sitta längst ut på bänken i de matcher han funnits i a-lagets laguppställning, som det ser ut nu så blir det ju inte särskilt mycket mål så särskilt mycket sämre i det avseendet lär det ju inte kunna bli om Pierre får spela. Min idol Viktor spelar dessutom sin första match med a-jun idag och det hade varit kul att se hur han sköter sig.

Hv i morrn ja, ujujuj det blir något arr bita i . Hoppas verkligen att Luleå tar sig i kragen och spelar drömhockey imorrn.
Om man ska hårddra det så är det väl bara tre spelare som kommit upp i normal standard på sistone, dvs Hento,Skrbek och Skuggan.

Ojojoj.Piteå fick stordäng ikväll . 0-9!!!! borta mot löven .
PHC verkar vara som vanligt, blanda toppinsatser med bottennapp.

Lulekickan: Eeh, nu kanske jag är riktigt fredagsseg men var det en direkt fråga eller ett desperat rop på "hjälp" det där om jobbet? I mitt fall så är frågan inte så svår. Jag skulle garanterat ta jobbet även fast jag får offra hemmamatcherna. För egen del skulle det ju innebära en dryg fördubbling av lönen vilket borde betyda att jag har råd att behålla sittplatsen ändå ifall jag skulle råka vara ledig någon speldag.
Men det är klart, har man bara LHF att titta på i vanliga fall så är väl egentligen den summan pengar ett lämpligt pris för att äntligen få slippa se eländet ;)

Portello: Jag tycker inte att Skuggan kommit upp i normal klass de senaste matcherna han heller. Visst, han har spelat bra jämfört med de flesta, men inte så bra som han kan spela. Fast i vart fall är ju hans kedja den enda som har fungerat någorlunda.

Jag skulle önska att Tavve gjorde lite ommöbleringar tills imorgon bara för att ge spelarna lite miljöombyte. Det skadar ju inte att testa och uppenbarligen har de kört fast nu. Fagemo och Burra skulle kunna byta plats med varandra t ex, och bort med Ledin från Rönnqvists line och stoppa in Brabenec där istället. Rönnqvist flyttas ut på kanten istället för att spela trea. Brabenec kan då i huvudsak ägna sig åt defensiven och styra spelet från bakplan, Rönnqvist slipper ta så stort defensivt ansvar och får större utrymme för att utnyttja sin fina teknik och offensiva kvaliteter utan att behöva tänka så mycket på defensiven. Dessutom har han då två medspelare i kedjan som ska kunna förvalta hans fina passningar. Husse är ju fortfarande borta så tredjelinen får bestå av Bulan, Magnus Nilsson och någon av Tano, Ledin, Hägerbäck eller Emil. Tano kanske är det bästa valet, eller Emil.

Paddan: Det var en slags begäran om ett råd. Det hela kom lite oväntat så det är ingenting jag har funderat på direkt, fast nu under kvällen har jag funderat en hel del. Jag skulle få jobba hemma de flesta fredagarna, och dessutom skulle vi vara i Luleå någon vecka i månaden i alla fall, plus att jag skulle vara hemma hela helgerna då från torsdag eftermiddag till söndag kväll eller måndag morgon. Alltså är det bara tisdagsmatcherna som är i fara. Egentligen borde jag nog ta chansen, det är ju inte för evigt i alla fall och det kanske är kul att se ännu en stad. Det skulle ju bli lite närmare till bortamatcherna också; de mot Modo skulle jag garanterat se, och kanske även de mot Timrå. Det som talar mot att anta erbjudandet är att jag äntligen känner någon slags ro. Jag är så förbannat leds på att flytta och flacka runt, och sedan har jag ju mitt älskade LHF här. Fast mindre än ett år kanske jag kan klara, kanske...kanske inte. Vet inte.

Ju närmare morgondagens match vi kommer, desto mer optimistisk blir jag. Undrans om jag ska gå in och ändra mitt tips igen : ) Hento släpper in nada mål, dessutom hoppas och tror jag att vi får se den mer offensiva versionen av LHF imorgon.

När det gäller eran match tror jag dessvärre att ni får se er besegrade av lillebror. Brukar ni inte ha rätt svårt mot TIK förresten? Eller var det tvärtom?

Portello: SAIK och Löven är väl litegrann norra allsvenskans svar på HV och Frölunda. Hoppas de tar plats i ES istället för två av Redox, Korvkiosken och Styvben.

Lulekickan: Få se nu, var det hemma ni spelade, eller. Lite svårt att komma ihåg det där, som Albert så väl påpekade. Tror dock fortfarande att Dyssos gäng kommer att fortsätta på den inslagna vägen och LHF är nästa munsbit på vägen mot det yttersta målet: lite programtid i TV4:s Hockeykväll och artiklar på sportsidorna.:)

Har också själv en känsla att det kommer att råda omvända förhållanden mot ifjol när vi, som jag tycker, stod för majoriteten av skönspelet och hade det bättre målvaktsspelet. Nu är det TIK som står för det effektiva lagspelet och har en storspelande målvakt som sista utpost. Tror dock att det blir målsnålt, 2-1 till Timrå.

Lulekickan: Det skulle inte vara helt fel om Tavve vaskade om en hel del i kedjorna. Skulle Också gärna se Fagemo spelas med Skuggan och Miche.
En sak jag inte riktig fattar är varför Tavve ska envisas med att spela Ledin i PP.Är det för att han ska stå och stångas framför målet eller?

Angående skadorna, Vet du något om Sandström?

Portello: Vad jag hört så var det inte så allvarligt med Sandström, hoppas han lirar imorron.

Paddan: Upptäckte att jag nu med god marginal passerat 1000 inlägg i den här GB:n. Vad gör jag på dagarna egentligen, förutom att skriva en massa oseriösa inlägg om, förhoppningsvis, delvis hockeyrelaterade ämnen.

Få se, man kanske ska prova sig på att tippa er match imorgon också. Vad ska vi tro att det blir? 2-4 säger jag. Vilka gör då målen? Ja, säg det, matchen spelas ju inte förrän imorgon ;)

Albert Hall: Det får vi verkligen hoppas.
Ska bli ruggit intressant vad Tavve gör när/om Luleå får alla backar hela.Bänkar han Bäärnhjelm så blir jag grymt besviken.

Portello: Kör vi med fyra femmor så kan vi ju spela 8 backar.

Albert Hall: Jooo det är sant men man vet aldrih med Tavve :)

Portello: Varför Ledin spelar PP är det nog ingen annan än Tavve som förstår. Ett (1) mål under hela hans tid i LHF (undantaget försäsongsmatcher), plus ganska så få assists visar väl med all önskvärd tydlighet att sannolikheten för att det skall hända något av poängmäsigt värde från hans sida är rätt så minimal. Inte undra på att PP har varit sugigt den senaste tiden. Under de första matcherna när PP fungerade så bra spelade ju inte Ledin PP.

Sandström lär spela imorgon. Husse och Finnen blir borta ett tag till.

Albert: När får vi någon sammanställning av tipstävlingen?? :)

Portello: Under flera års tid har LHF haft problem med skadade backar, och et ser inte ut att bli direkt bättre i år. Eftersom de är så skadebenägna kommer det säkert att finnas plats för Bäärnhjelm.

Portello: Det blir väl någon gång fram i vår, ungefär samtidigt som MODO tar hem SM-guldet. Eller så blir det när Albert hamnar på rätt sida om de hundra...

Portello: Jag har bestämt att Albert har delegerat sammanställandet av tipstävlingen till dig den här gången, så det är bara att sätta igång. Någon nytta ska vi väl ändå ha av dig ; )

Jag vet att Dysso klättrade bra i den senaste omgången, och imorgon lär han väl dra ifrån ytterligare med tanke på lagtillhörighet och min inställning i fråga om att tippa förlust för LHF : ) När jag äntligen hade klättrat ikapp honom drog han in en 12:a, medan jag precis som Paddan bara fick 4 p senast. Ställningen bland oss på HS borde väl vara något i stil med 1) Dysso, 2) Kickan, 3) Paddan, 4) Albert, 5) Portello och resten av piteborna.

Lulekickan: Märkligt, har för mig att det diskuterades här tidigare att iår skulle minsann Ledin bli rena poängmaskinen och han var så bra och solen sken över Luleå och allt var frid och fröjd. Men vad hör man nu då, att Ledin helt enkelt bara är en simpel poängsumpare och inte borde förtjäna att ingå i PP-uppställningen.

Eller är jag helt ute och cyklar och att det hela egentligen handlar om någon obskyr hockeylåt av Tomas Ledin som heter PP?

Paddan: De förstnämnda orden kom säkerligen inte från min mun. Jag har hela tiden sagt att man inte kan göra guld av en gråsten. Däremot hade väl Portello av någon anledning ovanan att tippa honom som målskytt i varenda match i början av säsongen.

Lulekickan: OK, säger du det så, då är det säkert rätt. Har bara för mig att det rådde ett slags allmånt haussande av herr Ledins hockeykunskaper i denna GB under en tid på försäsongen.

Paddan: I min rapport från träningsmatchen mot Löven i augusti hittar man bland annat det här:

"Brabenec var jag inte särskilt nöjd med igår. Han har en tendens att falla tillbaka lite och underordna sig de andra, vilket naturligtvis inte är lyckat om man hamnat i samma kedja som Ledin, istället för att ta de offensiva initiativ han kan ta – med framgång har man sett emellanåt på träningarna – och leda sin kedja. Verkade inte riktigt ha koll på spelsystemet ännu så det finns hopp om bättring."

och det här:

"Ledin kan lämpligen spela med Tano och Ledin så har vi en ren hockeymördarkedja som matchas sparsamt. Bulan och Tano främst i BP, Ledin helst inte alls. Det går inte att göra guld av en gråsten hur mycket man än vill."

Det finns säkerligen en hel del annat också om man letar bland trådarna.

Paddan: Något haussande av Ledin gjorde vi aldrig. Vi trodde bara att han skulle förmå att göra några poäng med Fagemo och Rönnqvist.

Och angående att jag tippade Ledin som målskytt var det mest för att vara lite annorlunda ;)

Lulekickan: Ja, okej, jag är övertygad. Hmm, du har alltså lagt ner lite möda för att leta reda på dessa brottstycken. Imponerande.
OK, då får jag väl skylla på Portello då.

Portello: Ah, äntligen lite liv och jag som var beredd att kasta in handduken och gå och lägga mig.

Jo, det är så där det brukar heta i efterhandskonstruktionerna!

Portello: Fast jag ser att jag har sagt något snällt om honom. Jag har skrivit att han med Ledinmått mätt varit riktigt bra under försäsongen. Jag hade i alla fall vett att jämföra Ledin med Ledin och inte någon annan : )

Såg att Lövva hade skrivit att han förväntade sig mer av Ledin än av Miche J när jag och Lövva hade en liten diskussion. Förvånar mig inte iofs, Lövvas favoriter brukar ju vara de som tacklas mest och hårdast medan det där med spelsinne och teknik är av underordnad betydelse.

Paddan: Inte fasiken kan du väl sova nu? Lokalbefolkningen din är väl inte ens färdig med uppvärmningen ännu. Nu börjar det riktiga träningspasset.

Lulekickan: Ja, det är klart, kan du tänka dig att finansiera mitt surfande så kan jag sitta här dygnet runt. Men ett tag till ska jag väl kunna sitta uppe. Får väl sluta äta...

Lulekickan: Läste också dom trådarna.
Tänk om spelarna kunde ha Ledins vilja och Rönnqvist kunnande.

Portello: Du vet väl att morgondagens match börjar kl 16 och inte kl 15. Ja, så du inte måste stå ute och frysa tills de behagar släppa in er alltså. Åker ni förresten bil eller buss imorgon?

Lulekickan: Jodå jag vet att matchen börjar 16.
Blir nog att ta bussen , men jag vet inte hur Lövva ska göra.
Nelson ska göra kan du nog räkna ut själv.
Du kom aldrig till stå på FBK matchen va??

Lulekickan: Vafan, sover inte ni på nätterna?
Jag tyckte Ledin var överlägsen luling i andra perran i tisdags. Iofs så säger det väl inte så mycket. Han kämpade i alla fall.
Då räknar jag inte Hento förståss.

Lulekickan: Synd att Kauppila inte producerade lika mycket förra säsongen som den hära. Men mycket beror nog på Tränarens förtroende, medspelarna och självförtroendet.

Albert Hall: Undrar varför matchen börjar kl. 16?

Portello: Lugn, Kauppila är snart osams med tränaren. Sen blir det bänken igen...... :-)

Portello: Nej, jag hade så mycket viktigt att diskutera med de som sitter runt omkring mig så det blev aldrig tillfälle att knalla över till gamla H. Fast imorgon kanske.

Albert Hall: Det beror på vad man menar med "överlägsen". Visst, han kämpade, och han var säkert svettigast av alla LHF-spelare efter matchen, men vad har det för betydelse när det inte leder till något. Han ska ha en eloge för att han kämpar, men talangen kanske inte riktigt räcker till för ES-spel.

Lulekickan: Nä, så är det nog. Han kommer inte ens fram till chanserna. Om han nån enstaka gång får en chans så missar han.
Han drar i alla fall på sig mindre onödiga utvisningar i år.

Albert Hall: Dessutom så fixar han några PP till Luleå då och då.
Inte för att det spelar så stor roll nu med tanke på vårt skrala PP-spel.

Portello: Fram tills dess att det som gjorde att han blev bänkad inträffade så producerade han nästan mest av alla. Han slutade trots den senare snålt tilltagna speltiden på bara 1p mindre än den så haussade Suursoo när grundserien summerades, fast folk bemödar sig sällan att titta efter utan gnäller hellre. Dessutom grejade Kauppila en extra hemmamatch genom sitt mål mot MooDooisterna i kvarten; något som var värt över en halv miljon för föreningen. Poängproduktionen är definitivt inte så illa med tanke på att han spelade färre matcher än Suursoo, för även om han fanns i laguppställningen så var det ju NÅGON som tjurade och inte ville låta honom spela, och när han väl fick spela var det med bl a någon som vi nyss har diskuterat. Hur fan ska man kunna producera poäng från bänken? Såväl Suursoo som Kauppila slutade producera i samma ögonblick som Tavve splittade på dem. Lika bra att de båda valde att gå...

Albert Hall: Det är a-jun match mot Huddinge kl 13, så det beror nog på det.

Albert Hall: Och jag nekade jobb imorgon eller idag blir det väl när klockan passerat 24.
Sov gott Albert.

Albert Hall: God natt, Albert och knyt dig nu inte för hårt ;)

Paddan: Provsmaka får ni säkert, däremot ställer jag mig tveksam till om det finns tillräckligt många butiker för att du skall kunna äta dig mätt utan att rodna. De kanske tycker att man är lite sniko om man tuggar i sig allt de har på brickorna.

« · 140486 · »