Luleå HF

SHL · 119277 inlägg · 891 ämnen

2938117 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Tja, om du absolut vill veta, så dricker jag nästan aldrig i samband med matcher. Däremot har jag begränsad makt över vilka bilder som bildproducenterna väljer att visa. Ibland går det inte att ”se rätt” på suddiga bilder från missvisade vinklar.

Det är objektiv fakta att Engsund har sysslat med galenskaper i sin karriär. Han har varit avstängd massvis med gånger och skadat många motståndare. Du är subjektiv om du väljer att bortse från det. Kan han rent av vara den aktiva spelaren i hela SHL som varit avstängd flest gånger…?

Sen har jag inget problem med att medge att Bertilsson har gjort några fula tacklingar i sin karriär, som till exempel den gången en ambulans fick hämta en Luleåspelare på isen i Gävle. Vi var många i arenan som höll andan för att det skulle gå bra för Berglund den gången.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Bra att du erkänner att gissningen om "checking to the head" var helt fel.

Men sedan fortsätter du "Jag antar att man får vara tacksam att skadan som Engsunds galenskaper resulterade i inte var en huvudskada just den här gången."

Engsunds galenskaper? Vi talar om helt korrekt hockey där bra tacklingar hör till spelet. Detta är sådant som Bertilsson är bra på, och nu när han saknas, vacklar Pölsans försvar. Märk väl: jag säger att han är bra på det hela och accepterar det som hockey.

Men sedan lägger du till:
"Han har ju som bekant en lång historik av fula tacklingar som har resulterat i olika skador på motståndare."

Och det är alltså väsentligen hitte-på igen. Ja, i Fiskrenset fick han det ryktet. Men när han kom till Luleå fick han snabbt klart för sig att det ville vi inte se. Och sedan dess är det mycket ovanligt att han visas ut för tackling: det är godkänt att tacklas korrekt i hockey. Den allmänna uppfattningen i hockey-Sverige är inte alls att Engsund pysslar med "galenskaper" utan att han tillhör seriens bästa tacklare, troligen den bästa.

Ingenstans i media talar man om Engsunds "galenskaper" utan lyfter att när han är på isen får motståndare vara beredd på att man kan bli tacklad, för han behärskar den konsten. Och dessutom är han fysiskt stark och sätter han en juste tackling som förbättrar läget på Luleå uppskattar man det om man uppskattar hockey och vet att där ingår tacklingar. Ungefär som när Bertilsson tacklar, också han duktig på den konsten.

Skillnaden mellan dig och mig är nog att när Bertilsson sätter en av sina tacklingar känner och säger jag "Satan, där fick han in en fin tackling på vår spelare" medan du ropar på Disciplinnämnd och därmed avstängning när Engsund gör detsamma.

Jag var nog/kanske som du en gång i tiden. På H-läktaren efter så många öl att omdömet försämrades. Men det där växer man ifrån med tiden om man följer hockey. Har ju noterat att du gärna piskar igång massmediala påhopp på Luleå under pågående matcher, och under match är det inte konstigt att våra omdömen grumlas. Den supporter som inte är delvis subjektiv har inte förstått hockey tycker jag. Men i efterhand, speciellt om det är i då nyktert läge, måste man kunna ta tillbaka det dumt man påstått.

Endast så kan man få respekt.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Absolut, backade mot påståendet att det var en huvudtackling när jag fick tillgång till bättre bilder av situationen. Såg ut som en huvudtackling på de första bilderna, men de var suddiga och hade en lite missvisande vinkel. Jag antar att man får vara tacksam att skadan som Engsunds galenskaper resulterade i inte var en huvudskada just den här gången. Han har ju som bekant en lång historik av fula tacklingar som har resulterat i olika skador på motståndare.

Som tur är har Engsund lugnat ner sig lite de senaste åren. Hoppas han kan skärpa till sig framöver. Svår balansgång för en sån spelare vars enda existensberättigande är i SHL hänger på att han spelar på gränsen.

Vill även passa på att önska er lycka till i fortsättningen. Även om du kanske inte tror det, så har jag ett gott öga till Luleå, särskilt så länge Bulan står i båset. Om man bortser från allt Brynäsrrelaterat är min högsta önskan med SHL-säsongen att Bulan får avsluta snyggt uppe i Norrbotten, tillsammans med att Leksand åker ur, vilket visserligen också är Brynäsrelaterat (Dalarna utan SHL-lag breddar Brynäs upptagningsområde).

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: "Engsund jagar Rödin som besatt hela bytet och till slut råkar han skada honom med en ful (eller onödig, beroende på hur man ser det) tackling."

Fint skrivet, om det inte var för en, låt vara, liten detalj.

Det är ljug, ljug och mera ljug.

Här översätter vi den till sanna fakta:

"Pölsan spelar ett utmärkt PP och Rödin har intagit positionen bakom målet på höger sida. Därifrån kan han lägga Gretskypass vilket han är duktig på och det är Pölsans absolut bästa vapen, t ex när han hittar johan framför mål eller upp till silver i vänster tekcirkel och de kan lägga direktskott. Men han står där då närmast Engsund som söker stoppa honom och framför allt vet Rödin att Engsund är bäst i serien på att sätta in rena tacklingar mot sarg. Vid två tillfällen är Rödin för långsam och Engsund hinner det och lägga av en tackling. Rödin spelar då vidare pucken för att Pölsan ska behålla den, men vet att han blir tacklad och det kommer att kännas, men han är modig nog att ta det. Det är ju hockey."




Nedan följer debatten på Pölsasidan. Det är alltså du själv som går bananas, drar igång diskussionen, och ifrågasätter om Engsund träffat något annat än huvudet samt kräver disciplinnämnd.

Debattörerna magr och Gavve har koll på situationen och håller inte med dig. Då backar du.

Men i ditt svar, nedan, hänvisar du till att du håller med ”hockeyexperten” Daffipoff, som efter att ha läst inläggen av magr och Gavve, också backar, men anser att crosschecking efteråt och när det är avblåst hittar 4-5 tilltag som borde givit utvisning, enligt honom.

För alla som sett matchen har man också sett att pölsorna agerat på samma sätt vid sitt mål samt att tyvärr är det numera regel att man crosscheckar vid eget mål för att skrämma bort motståndaren därifrån; försök inte peta in returer, skymma eller liknande och det fortsätter förstås med grupp efter signal. Skulle domarna blåsa för sådant hade de hittat ett hundratal ytterligare utvisningar denna match.

Sammanfattningsvis. Du kommer in i Luleås bok och hittar på att Engsund satt en ful tackling på Rödin – i ditt första inlägg i frågan i Pölsaboken menade du att det enbart träffade huvudet.

Det där låter inget bra, så jag kollar det noggrant på matchfilm och finner att du har fullständigt fel. Jag ägnar fortsatt tid för att beskriva varför du har fel. Det svarar du inte på och när jag pressar dig att svara hänvisar du till att er tangentsbordstränare Daffipoff tycker att Engsund skulle utvisas 4-5 ggr för något helt annat (och det gäller något som händer i alla lag hela tiden och sällan leder till utvisning). Men den ”fula” (påhitt som du är först med) tacklingen enligt dig har du inget stöd för av pölsadebattörer.

Allvarligt talat, Peja. Jag har lagt tid på att debattera med dig i olika frågor, i tron att du skulle vara en kunnig bedömare med hockeykompetens och vilja till objektiva bedömningar.

Men tyvärr ser jag inga inlägg av dig som motsvarar förväntningarna. Du hoppar ständigt över att svara på frågor vilket är respektlöst, och i stället kör du något annat som om det skulle vara ”svar”. Tyvärr kommer det också i dina inlägg en massa hitte-på och rena lögner, vilket jag visat gång på gång, men det får dig inte att höja nivån.

Nu vägrar du lägga en ursäkt till Oscar Engsund, som bara gjort sitt jobb och gjort det bra, vilket matchdomare, TV-kommentatorer och media i övrigt samt Players Saftety Group håller med om. Men det bekommer dig inte. Du tycker ju att du har stöd från er ”expert” Daffipoff, som talar om en helt annan situation.





FRÅN PÖLSABOKEN:

• Peja: Det här är definitivt något för disciplinnämnden. Tacklar Engsund någonting förutom huvudet på Rödin? Ligger han kvar där kollar domarna på video och då är det slutspelat för Engsund.

• attila: Video någonstans olåst?

• magr: Det ser inte ut att ta i huvudet alls när jag kollar reprisen. Det är snarare arm eller hand som kommer i kläm och orsakar smärta.

• Brynäsgubbe: Varför fortsätter Rödin att spela PP? Han ligger kvar en bra stund, har synligt ont men åker ändå inte till båset.

• Peja: Kan vara så. Förhoppningsvis är Rödin ok. Känns som att Rödin kommer fel in i situationen och är ganska oskyddad, och som att Engsund bortser från det. Ansvarsfrågan går säkert att ha olika åsikter om.

• Cardigan Daffipoff: Missade situationen med Engsund och Rödin, sprang lite mellan matchen och köket i sista perioden, efter en vådlig kommunikationsmiss om när pizzadegen skulle sättas.

Ungefär när i perioden var det? Jag retar mig oerhört mycket på narrativet att Engsund ”spelar hårt och tufft och är oerhört nyttig för sitt lag” Det jag ser är en jävla gris som passar på att crosschecka en motståndare över armarna VARJE gång Luleås målvakt blockerar pucken. Helt oavsett om någon attackerar mot mål eller inte, en ful och ofta onödig crosschecking från Engsund är lika självklar som pepparkakor och glögg till jul.

Fan ta honom om han skadat Rödin.

• Gavve: Det var verkligen inget fult från Engsund här enligt mig. Mer en olycklig situation där Rödins arm/hand/axel blir klämd eller får en smäll mot sargen. Det är knappt så att Engsund har mer än styrfart in i situationen. 12:21 kvar på klockan i tredje perioden när det sker.

Sen försvarar jag inte Engsund i övrigt. Men just i denna situation känns det verkligen inte som att han gjorde någon som helst ansats för att skada någon. Mer en liten "dutt" för att stoppa Rödin mot sargen.

• Cardigan Daffipoff: Tackar.

Själva tacklingen känns mer olycklig än ful som du säger. Tänker dock att crosscheckingen direkt efter när Rödin står på knä, en slashing på Rödin, och den obligatoriska crosscheckingen efter avblåsning (även den på Rödin) känns jävla onödiga.

Står fast vid att karln är en gris.

• Cardigan DaffipoffKollade hela det PP:t nu i efterhand. Inte alls dumt det borde resulterat. Jag tittade även på det en extra gång med fokus på Engsund. Fyra eller fem tilltag hittar jag som borde renderat utvisning, bara utförda på Rödin.

• OveJärnkrok: Engsund är en sopa och borde blivit utvisad under det powerplayet. Men vad kan man förvänta sig av nån som spelar ner sitt hjärtas klubb Oskarshamn och sen skriver på för laget de torskade mot.

• bänknötarn: "Själva tacklingen känns mer olycklig än ful som du säger. Tänker dock att crosscheckingen direkt efter när Rödin står på knä, en slashing på Rödin, och den obligatoriska crosscheckingen efter avblåsning (även den på Rödin) känns jävla onödiga."

Ja med tanke på att Shinnimin stupar platt på magen vid en betydligt mildare knuff är det märkliga bedömningar minst sagt.

Jag vidhåller envist att SHLs domare inte är neutrala.

• Skillnaden är att Rödin är en krigare av stora mått. Kolla på det PP:t med fokus på Rödin. Han får otroligt mycket stryk och tjuvsmällar, men inte en gång han ger igen, gnäller hos domaren eller något annat karaktärssvagt. Till slut är det Johan Larsson som tröttnar och härjar lite med Engsund.

Shinnimin är en syltrygg som inte drar sig för att vara oärlig för att skaffa sig fördelar.

Neutrala är de inte, de tar utvisning när Erik Gustafsson säger att det är utvisning…

• Jag hoppas Rödda är O.K bara. När han var skadad senast så fick vi pyspunka framåt. Väldigt viktig spelare rent generellt för Brynäs.

KOMMENTAR
Jag vet ju att många inte ids läsa detta långa inlägg. Men vissa kommer att göra det, och det är för dem jag skriver. Och kan de hockey, inser de snabbt att jag har helt rätt.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Jag håller med de här inläggen från Brynäsboken. Engsund jagar Rödin som besatt hela bytet och till slut råkar han skada honom med en ful (eller onödig, beroende på hur man ser det) tackling. Är det nu som man ska gratulera Engsund? Tänker att det kanske är något jubileum, typ motståndare nummer 10 han råkar skada?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Läs mitt svar till dig, 5 inlägg under detta.

Du hade skrivit:

"Tyvärr blev Rödin förmodligen skadad efter en ful tackling av Engsund."

Jag gick igenom situationen i detalj. Visade att du hade fullständigt fel. Och skrev svar till dig.

Nu gör du som vanligt, struntar i att svara när du, som nu, har haft helt fel.

Det är synnerligen respektlöst. Skärp dig nu.

Erkänn att du hade fel.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Du får lägga till ca 1,5 p på Warulfven och Malmet som spelat en match mindre än övriga. Men bara 3p mellan lag 9-14 är förstås anmärkningsvärt jämnt.

Det verkar ju som att er vakt lyckats skärpa till sig. Dessutom har ni vässat försvaret genom att backarna börjat spela mer tufft och nu tar ni ju in Apans tidigare fulspelare. Inte så trevligt, men betydligt mer effektivt än att spela snällt. Och sedan har ni ju en jäkla topp - t ex när ni spelar PP med rödin, bäckis, Silfverberg, Larsson och Kinnberg - blir ni otroligt svåra att stoppa. Nej, ni kommer säkert att gå betydligt bättre framöver.

Efter förlusten med 0-3 deppade man, men väsentligen kämpade Luleå betydligt bättre än tidigare - trots att det inte räckte mot gårdagens kamp-Pölsa - så vi kommer att gå bra och ta många pinnar nu. Kanske knackar på mot toppsex redan innan jul.

Tror alltså att slaget om att undvika kval kommer att handla om Trottaren, Pungen, Öret, Pungen och Malmet.

Förresten. Ska du inte visa styrka genom att erkänna att ditt påstående om att Engsund tacklade Rödin fult inte stämde och be Engsund om ursäkt?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Med tanke på att det bara skiljer 5 poäng mellan lag 7 och 13 skulle man ju kunna betrakta samtliga under placering 6 som potentiella kvallag utifrån hur poängen fördelats hittills. Ur min synvinkel borde Färjestad, Luleå och Brynäs vara bättre än de övriga potentiella kvallagen, men samtidigt är det vanskligt att tänka så tills motsatsen bevisats. Jag tänker definitivt på Brynäs som ett potentiellt kvallag tills man har byggt en större marginal till kvalplatserna.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Kollar just nu på matchen mellan BurkÖlen och allsvenska tredjeplacerade Kalmar. Anledningen förstås att få kolla in Jacob Ihs Wozniak.

Woz har ju inlett starkt hos Ölen och även om han fortsatt lirar i tredjelina får han allt mer chans i PP.

Ställningen just nu 2-1 för Ölen efter 13 min spel.

Woz har passningspoäng på båda målen.

Det innebär att Woz som nu spelar sin femte match för Ölen har gjort fyra mål och fyra målpass, sammanlagt 8 poäng.

Succé, alltså, och det är imponerande att se hur mycket hans självförtroende växt och hur han nu märks så mycket bättre på isen.

Mycket trevligt! Fortsätter han att producera så här kommer det att bli svårt för Luleå att inte avbryta lånet. Trots att de vingar Ham får konkurrera om plats med i Luleå är Shinnimin, Bromé, Nurmi, Levtchi, Hedqvist, Tardif, Eriksson - inga enkla spelare att ta plats av, men lyckas Jacob Ihs Wozniak nu ta in den målspottarförmåga han visat hela junistiden bland seniorer kan han inte hållas borta från SHL denna säsong.

Woz har alltså spelat 4 matcher och en period för Burkölen och har gjort 8 poäng; dvs knappt 2 p/match. Det är ett snitt som är bättre än alla andra spelare i SHL och Allsvenskan.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: "Vi riskerar faktiskt på allvar att få kvala negativt till våren."

Varför var det helt väntat att surmagade tangentbordstränare inte skulle missa chansen att förklara att nu går hela säsongen åt helvete?

Så här ligger det till: Luleå Hockey kommer att lämna bottenträsket och avancera högt upp i tabellen. Det borde t.o.m. du inse.

Har kollat igenom matchen i efterhand och bedömer det så här.

Period 1
Båda lagen kämpar på bra och stänger som regel av motståndarnas anfallsspel. Lite offensiva chanser blir det ändå och nog med lite övervikt för Luleå.

Period 2
Pölsan kommer ut och kämpar hårdare än Luleå och lyckas etablera s k "andraperiodshockey" många gånger. D v s de etablerar spel i vår zon ock kan bli kvar länge, t.o.m. byta spelare medan Luleås försvarande blir kvar länge allt tröttare.

Ändå lyckas Luleå stå emot och Lassi tar allt han kan.

Men efter slarv vid tre tillfällen lyckas Pölsan ta ledningen med 0-3.

Pålitlige Pontus Själin blockerar ett slagskott från Silfverberg som annars nog skulle gått i mål, men nu träffar det Själins oskyddade knäinsida och det blir med all säkerhet en rejäl blödning. Och Själin får lämna matchen, varpå vårt försvar blir rejält sämre.

a) Pölsan har haft ett långggggggt anfall i vår zon, bytt spelare, och Luleås spelare är rejält trötta. Då får Jesper Sellgren puck efter sargkant, går upp mot pölsans blå och där ska han förstås bara dumpa puck så hinner Luleå byta. Men han försöker någon sorts mjukt inspel och då erövrar pölsan puck och tar sig in i vår zon igen, och Luleås urtrötta spelare blir kvar och orkar inte stå emot när Rödin slänger iväg sitt vanliga myrpass där Johanlarsson tillåts styra in 0-1.

b) Pölsan i anfall i vår zon, viftar in pucken i slottet där Juustovaara bryter detta pass, lägger puck till rätta, för att spela ut den fint. Johannes Kinnval lyfter på Juustovaaras klubba, snor pucken och pangar till och där hinner inte ens Lassi reagera.

c) Luleå i anfall, Erik får puck vid blå, men missar att det kommer en pölsa bakifrån. Denne snor pucken, spelar över till annan pölsa, som sätter pass till Lucas Pettersson - som stick i friläge mellan Isac Hedqvist och Erik. Isac kanske kunde avvärjt detta, men är ju inte back och därför inte riktigt kan. Lucas är fri och smäller på skott i stolpen, som tyvärr studsar på Lassis överarm och in i mål.

Alla tre målen kommer alltså efter slarv från Luleåspelare, men laget var hårt pressat hela perioden av en aggressiv Pölsa som körde lyckad andraperiodshockey och det lyckades Luleå inte bryta.

Period 3
Pölsan inleder hårt men åker på att spela box 4 minuter i sträck. Under dessa fyra minuter kommer Luleås sämsta insats under matchen, då en rejält kämpande pölsabox väsentligen hindrade Luleå från att ta fram större Luleå-chanser.

Detta misslyckade PP sänkte Luleå. samtidigt som Pölsans självförtroende gick på topp. När jag nu i lugnt skede kollar igenom resten av tredje perioden imponeras jag av att Luleå repade mod och pressade på rejält, men Pölsan kämpade allt de kunde och lyckades helt stänga ned Luleås måljakt.

Sammantaget lät sig Luleå kämpas ned i andra perioden och genom slarv släppte man till tre mål där. Hade man utnyttjat 4 min PP i treans inledning kunde man kanske gjort match av detta.

För övrigt dock bra match av Luleå - trots allt, och inte någon formgropshockey - men Pölsan var bra hela tiden och vann därför matchen.

Så ingen anledning till att låta magsyran styra tolkningen och snacka strunt om kvalspel. Lite på att Luleå kommer att klättra i tabellen.

Jag räknar faktiskt med att Luleå - trots missräkningen mot Pölsan - redan nu går ur formgropen och kommer att ta många fina poäng under kommande sex matcher innan decemberuppehållet.

Efter matchen 6 december, Realist, ska du konstatera att jag hade helt rätt. Då ska du fundera på varför du och jag idag bedömer läget så diametralt annorlunda.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Hmm. Jag berömmer Rödin för att han inte var lat utan kämpade i försvaret och tog bort lulespelares möjligheter att nå skottlägen eller hitta bra pass.

Du svarar att "Rödins arbetsinsats är alltid exemplarisk" vilket jag inte sett i matcherna mot oss, fast det är inte så ofta förstås.

Men tyvärr återfaller du i gamla synder och förklarar att

"Tyvärr blev Rödin förmodligen skadad efter en ful tackling av Engsund."

Och länkar till en artikel i det gävliga lokalbladet där man skriver "Otäck smäll på Rödin". Men jag ser inget om "ful tackling", som du skriver?

Kan dock inte läsa hela artikeln, så jag kollar repriserna.

Där finner man att Levtchi helt korrekt utvisas 47.04 sedan han hakat Rödin. Utvisningen var helt korrekt. Men Rödin förstärkte effekten genom att slänga sig så att domarna inte skulle missa det hela, och antagligen irriterade det Luleåspelarna.

I det efterföljande PP:t spelar Rödin bakom Luleås mål, varifrån han hotar bra inspel till annan pölsa och det är Engsund som har att bevaka Rödin. Vid två tillfällen har Rödin pucken vid sarg bakom vårt mål och båda gångerna åker han på helt korrekta och rena tacklingar av Engsund mot Rödins högra axel och blir manglad mot sarg och åker ned på knä. Engsunds tacklingar innebär att Rödin inte i lugn och ro kan hitta inspelningar framför mål utan bara kan skicka iväg pucken efter sarg åt höger.

Helt korrekt agerat av Engsund. Han är en av seriens skickligaste tacklare och gör sitt jobb.

Kan räkna upp otaliga lägen där pölsor ska försvara sig i liknande lägen men de väljer vanligen att utdela regelvidriga crosscheckingar på Lulespelare. Sådant accepterar ju domarna fast det är ett elände och egentligen otillåtet. Medan Engsunds tacklingar är regelmässigt korrekta. Gissningsvis gör det ont på Rödin att möta Engsunds tacklingar och det är ju en del av idén bakom tackling.

Men du översätter ovanstående till

"Tyvärr blev Rödin förmodligen skadad efter en ful tackling av Engsund."

Mycket tråkigt att du uppför dig på det sättet.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: ja, nu är det ju seriens bättre lag som är i farten.

Ska vi tippa på hemmanolla samt två bortanollor
------------------------------------------------------------------------------
Det var ju fantastisk bra tippat. Jag hoppas för din egen skull att att du satsade pengar på oddset på den 'eminenta' trippeln. Den måste du ha fått minst 30 ggr pengarna på innan nedsläpp. Och den trippeln var som vi alla förstår fruktansvärt OFÖRDELAKTIG!!! för vårat lag.

Situationen blir 'i princip' av vad det verkar bara mer och mer stressad för varje omgång som avverkas. Förra omgångens 2p var helt uppenbart bara ett mirakulöst undantag ifrån den milt uttryckt bedrövliga trend som Luleå är inne i nu. Det som är mest oroande, är att det spelmässigt inte ser mer än marginellt "mindre dåligt"!! ut nu, jämfört med det katastrofala spel vi visade upp i de matcher vi spelade just INNAN det 12 dagar långa speluppehållet som tog slut för några dagar sedan.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Jag ser verkligen inte Luleå jätteofta så är förvånad över hur svag er insats var. Förväntade mig mycket mer givet manskapet ni ställde på isen, det finns ju en jäkla massa bra spelare i det där laget.

Rödins arbetsinsats är alltid exemplarisk, likaså hans fysvärden under försäsongen. Tror han och några till förlängde sina SHL-karriärer genom att stanna ett år i HA, på nåt kändes det som att belastningen var mindre där. Man behövde inte alltid gå för fullt för att vinna, man kunde vila vid skavanker eftersom laget inte alltid hade kniven mot strupen, och kanske fick också lite andra perspektiv och ödmjukhet av att ta ett år där.

Tyvärr blev Rödin förmodligen skadad efter en ful tackling av Engsund.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Jaha ja, så har vi då blivit NOLLADE! för fjärde gången på de fem senaste matcherna.
Efter den synnerligen undermåliga prestationen under eftermiddagen verkar det tyvärr som att den ytterligt tursamma tvåpoängaren från i torsdags mot Styvben starke, var "blott en lyckträff, För nu var Luleås Patenterade! tillika "oefterhämliga" INEFFEKTIVITET återigen tillbaka, stående i '''full blom'''.
Det riktigt sprakade om missriktade avslut.
Den DJUPA formsvackan som man hoppades kanske skulle varit tillända efter mirakelvändningen mot Djurgården senast, var uppenbarligen inget annat än blott ett högst 'tillfälligt mirakel'. Ett litet hack uppåt ifrån botten av den 'bergfasta' formgropen som Luleå sitter fastkedjad i. Och eftersom vi än så länge ej blivit beviljade tillgång till den förlösande bultsax som krävs för att klippa av kedjorna, sitter vi hemetiskt fastlåsta i botten av formgropen.

Jag vågar nu sticka ut hakan och påstå att RISKEN att vi får kvala negativt ungefär är likvärdig med CHANSEN att vi når playin som i bästa fall 7:a eller 8:a. Risken för negativt kval är tveklöst avsevärt mycket större än att vi når en topp 6 placering. Det står enligt mig bortom allt tvivel.

Det är verkligen riktigt olustigt att vara Luleåsupporter denna säsong.
Vi riskerar faktiskt på allvar att få kvala negativt till våren.


Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Tror faktiskt Linköping har en bra chans mot Färjestad

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
mattias - 74: Ja, nu är det ju seriens bättre lag som är i farten:

• Färjestad BK - Linköping HC
• Timrå IK - Frölunda HC
• Växjö Lakers HC - Rögle

Ska vi tippa på hemmanolla samt två bortanollor?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Jo. Det mesta opassar i Luleå nu, konstigt nog.

Däremot imponerande kamp från era lirare, spelet utan puck av Rödin kunde vara lärobok för junisar. Och med reserver bland backar ändå bra back- och vaktspel.

Grattis till fullständigt perfekt genomförd match. Känns nästan som när ni krossade oss i Delfinen förra hösten; visserligen hade vi mer spel i er zon denna gång, men ni håll oss ju totalt borta från farligheter typ.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage:

4 målvakter som håller nollan? Otroligt imponerande, blir det fler efter kvällens drabbningar?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Slutresultat:

• HV 71 - Leksands IF 5-0
• Luleå HF - Brynäs IF 0-3
• Örebro HK - IF Malmö Redhawks 0-5
• Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 4-0

Krossar över hela linjen.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Såg ut som att spelaren som tappade pucken i samband med 0-2-målet inte fick någon kommunikation av medspelarna. En klassisk ”akta rygg” där hade ju löst hela situationen, nu ser han som tappar pucken istället usel ut.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Jag tror att vi kommer så småningom. Vi har alldeles för skickliga spelare för att inte lyfta.

Men idag riktigt kasst och Pölsan stängde ned oss rejält. Fast att Casper förlorar puck och det blir mål, samt att stolpskottet studsar in via Lassis arm var tydligen helt knäckande för laget. Annars hade det varit 0-1 bara och kanske laget lyft sig när man får så mycket gratis-PP i tredje.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Zappaholic: 100% är det så men i denna match så lyckades ni få i hop en bra 2:a period och det räckte, Tror att enda som kommer hjälpa laget är att byta tränare och få in en ny röst i laget!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Jag tror det är på precis samma vis för oss.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Zappaholic: För Luleå handlar det om mer mentalt än ngt annat!
man vågar inte tro på sig själv och sedan så blir det kramp och gummiklubba, delvis även passa en extra gång istälet för att instinkten tar över och gär det man ska!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Zappaholic: Kanske, kanske inte. Allt talar för att han och familjen kommer att bo kvar i Luleå nu. Plus att Limpan känner att han kan fortsatt spela bra hockey.

Men han säger att han är i valet och kvalet. Jag tycker och tror att det måste sluta med att han skriver på för Luleå.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: ” Satan så vi saknar Limpan just nu.”

Är han på gång?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Inte idag. Tycker att ert försvarsspel av forwards utan puck är mycket bättre än i finalen i våras.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Zappaholic: Jo. Jag tror att det släpper för oss men underligt att det inte skett än. Trodde det kanske skulle ske nu, men vår andraperiod var ju värdelös a la formgropshockey.

Tycker att fr o m andra perioden visar ni ett imponerande försvarsspel och vi lyckas inte med något alls. Nu hade vi 4 min PP i rad och ni neutraliserade oss fullständigt.

Satan så vi saknar Limpan just nu.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Jag har svårt att greppa varför våra två lag är så här dassiga den här säsongen. Oerhört svårbegripligt. Båda våra lag skulle ju kriga däruppe enligt allt och alla.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Anders Klang: Jo. Och PP för Luleå efter en minut, sedan en pölsa slagit sönder Hedqvist klubba en halv meter framför Pölsamålet.

Kom igen nu Luleå!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Är ni bra kompis med domarna?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lägen efter andra perioden:

• HV 71 - Leksands IF 3-0
• Luleå HF - Brynäs IF 0-3
• Örebro HK - IF Malmö Redhawks 0-4
• Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 3-0

Hockey Södergren myntade ju 3-0 som det svåraste av lägen inför tredje perioden.

Receptet är då snabbt 3-1 och ett lag som darrar ihop.

Lär inte hända i vår match dock. Vi trivdes för bra i formgropen och återvände dit.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: En hockeymatch går i vågor och då Brynäs har en bra period tar Man massor med felbeslut. Att dumpa ned pucken djupt skall väl varenda spelare på den här nivån klara

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Brynäs är oftast bättre än motståndarna i spelet och målchanser, men ofta hittar man sätt att torska.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lulessss: Om nu inte spelaren i valet och kvalet beslutar sig för att spela.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Ja, ingen har väl glömt vändningen i säsongens andra match från 0-4.

Men efter en första period som var jämn av två starkt kämpande lag som stängde ned varandra, har vi ju andra perioden där Pölsan lyft ytterligare och alla spelare ger 100% medan Luleå tappat kampen och dessutom slarvar som de gjort under hela perioden i formdalen.

Imponerad av Pölsan, oförklarligt att ni kan ligga så lågt i tabellen, och nu tydligen tre skador på den redan svaga backsidan. Men det ser man inte alls idag: stor kamp framför egna målet, släpper inte till Luleå där.

Inte möjligt att ni slarvar bort ledningen idag eftersom spelet under hela andra perioden gått er väg.

Fast vi vet ju alla att det svåraste i hockey är att ha ledningen med 3-0 inför tredje perioden;-) Tidigt 1-3 brukar vara det som kan helt stjälpa ett lag, men kan inte se att ni darrar ur om det skulle hända idag.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Brynäs klasser bättre trots ett bottenlag.

Finns inget annat än att det här slutar med kval.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Luleå får sitt första PP, men lyckas inte med något alls eftersom pölsaforwards jobbar starkt i box.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå har skärpt till sig lite och tagit sig in i pölsazonen, men Pölsan försvarar sig bra där och Luleå kommer inte till riktigt. Men så får pölsan puck, lägger ett långpass varpå en Pölsa blir helt fri mot Lassi och smäller pucken i stolpe men den studsar på Lassis överarm - och i mål!

0-3!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Skulle inte bli förvånad om Luleå vänder matchen, men däremot förvånad över hur bleka Luleå har varit hittills.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå har fallit ner till formgropsspel denna period med slarviga pass till höger och vänster. Nu slarvpassar Håkansson till Juustovaara som står 4 m framför Luleås mål, men bredvid Johan Larsson, som snor pucken av Casper och smäller in 0-2.

Usch. 0-2 och det är helt rättvist efter spelet i andra perioden av pölsorne och nu får Pölsan spela PP efter att Ponta hakat en pölsa i ansiktet.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Shit!

Pölsan har börjat andra perioden bättre och flera minuter etablerat ett s k andraperiodsanfall och kommer närmare och närmare och till slut styr johanlarsson in en av de myror de slänger in till 0-1.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: *suck* vad i man lyckas inte byta och då smäller det i arslet.....

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lägen efter första perioden:

• HV 71 - Leksands IF 2-0
• Luleå HF - Brynäs IF 0-0
• Örebro HK - IF Malmö Redhawks 0-3
• Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 0-0

Sex av de sju lagen i nedre tabellen möter varandra idag.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Ticko : Jo. men trist att subjektivt avstå från information som pekar åt "fel" håll.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Jo, norrbottensdomarna är försiktiga att inte vara hemmadomare.

Enda PP i första perioden för Pölsan. Då satte de in sina fem skickligaste spelare som spelade runt, runt, lite långsamt och Silfverberg slog fyra skott på mål från favoritläget vänster tekcirkel. Det första kunde nog gått in, men duktige Själin tog det på insidan knä och fick lämna för ispåse och förband; de övriga tre fixade Lassi.

0-0 efter första perioden. 11-10 i skott. Luleå har nog haft de farligaste målchanserna, medan Pölsan mest fått nöja sig med att skjuta på distans mot en Lassi som ser skotten.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: man väljer väl hur man ser på det...kanske beror på lagfärg precis som du har valt att se situtionen... Tror nog att ni..Luleå tar hem den här matchen ändå.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Kollar lite på den pölserliga sidan. Där har de gått bananas eftersom två domare från Norrbotten får döma Luleå. De är alltså helt okunniga om historien mellan Älvsbybon och bodensaren vs. Luleå.

Sedan påpekar de att Kuben minsann inte dömde Pölsan. Och hoppar förstås över att berätta om att de haft höjdhoppare Sjöberg i decennier.

Sedan har vi ett läge där två Pölsor tillsammans börjar slå på Nurmi framför Pölsamålet, och 18-årige 195 cm långa 88 kg vctorhedin håller fast Nurmi och slår flera slag mot huvudet. Då tröttnar Nurmi och slår tillbaka rejält.

Där blir det bananas igen mellan pölserliga öron: Fegt, den finländske fjollan går på en junis.

Av någon anledning "glömmer" de att det var två pölsor på Nurmi samt att det var långstången som ville slåss med honom.

Pölsasupportrar som har otur med tänket, alltså.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Blundat väldigt mycket nu…

2938117 · »