Trilske

3505 inlägg · 422 besökare

Historik

· 47 ·
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo:

Bra första, usel andra och kontrollerad tredjeperiod. Kort sammanfattat.

Kändes även som att vi utnyttjade domarnivån bättre i tredje.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Robin Ztorken L:

Givetvis, men detta har vi ju sett förr. Så sent som när vissa av er hade räknat bort seriesegern.

Verkar inte spela någon större roll hur det spelmässigt ser ut mot lag där vi på papperet är tokfavoriter, vi höjer oss alltid mot bättre lag och när insatserna höjs.

Inte omöjligt att denna serie kommer påminna om kvarten mot kristianstad ifjol, men jag skulle säga att det betyder väldigt lite i en "eventuell" semifinal.

MoDo Hockey > Sv: Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023
jonsson:

Vet inte ens om man bör förutsätta att klubban touchar eftersom han initialt söker pucken men när han inser att den är förlorad viker sig både ben och nacke.

Vanligtvis ryggar ju spelar tillbaka bara klubban swishar förbi ansiktstrakten, men här var reaktionen fördröjd likt ett annat känt fall som gav eko i hela hockeysverige.

MoDo Hockey > Sv: Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023
Rytter:

Synd att det inte stod en välplacerad kameraman vid sargkanten, hade varit fint att starta slutspelet med ett litet drev mot löven.

Hade dessutom varit intressant att följa debatten med tanke på att detta är en värre filmning än Ingmans.

Hoppas klippet får spridning...

MoDo Hockey > Sv: Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023
bengt88:

Styf ser otroligt fin ut rent tekniskt, ser ut att flyta fram på isen.

MoDo Hockey > Sv: Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023
Någon som vet om N'Riley spelar?

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Robin Ztorken L:

Har Alcén några egna idéer om hur ett lag ska byggas eller har Manner haft helt fria tyglar att plocka in sina finska vänner?

Manner verkar ju ha varit lika mycket sportchef som tränare, så man kan ju ifrågasätta vad Alcén har för roll egentligen.

Men man borde ju inse att något är sjukt när alla målvakter ser ut som sju svåra år och att lösningen kanske inte är att plocka in ytterligare en målvakt...

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{9233}:

Vet inte om det är det största problemet i föreningen men känns som att man har belönat gamla spelare med jobb som de saknar kompetens för.

Var väl MoDo-liknelser redan 2018 när Dackell jobbade som GM och man var 2-3 förluster ifrån kvalspel.

Minns inte exakt vad man tyckte var likheten bortsett från att man var ett lindansarlag.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{10015}: Tja, vem vet var Norlinder hade varit idag om inte åsnebrottaren lyft upp honom…

Annan tränare och hans karriär hade kunnat se annorlunda ut.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{10015}:

Han har definitivt adderat tyngd till backuppsättningen, inte många som tar sig förbi honom efter sargerna och han får nästan alltid stopp på spelet. Folin/Wahlberg ser ut som lättviktare i sammanhanget.

Sen kan han vara lite överkonstruktiv emellanåt men rimligtvis vill han visa upp att han behärskar båda delar, behövs bara lite bättre avvägningar.

Sen vet man inte riktigt vilken bok recensenterna bedömer honom efter, speciellt eftersom man hela tiden jämfört honom med våra offensiva backar och påstod att dessa platser redan var fyllda innan man värvade honom etc.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett:

Nu argumenterar jag inte för att vi skulle ha valt västerås över aik, däremot har jag svårt att skriva under på respekten man hyser för ett mjukglassgäng som västerås.

Får hoppas att vik kan knipa en vinst direkt, annars faller man nog ihop som ett korthus i sedvanlig ordning.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
KB:

Tror man hade förväntat sig ett mindre namnkunnigt lag som almtuna eller vh.

Men jag ska inte uttala mig alltför tvärsäkert om hur västerås stod upp ifjol, är mest en känsla.

Samtidigt verkar det finnas användare där som föredrar bik framför västerås, trots att man har fyra torsk mot bikken.

Så det går ju att ifrågasätta omdömet och vad som har lett till denna vik-psykos.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
KB:

Njae, löven gick väl av allt att döma en lättare kvartsfinalserie än oss. Men västerås är väl hur som helst inget lag som känns speciellt "tunga att möta".

Topplocks-beteende, kan jag köpa.

Men verkar vara ett sorts worst case scenario-tänk när man fantiserar om västerås och deras s.k. idiotgrejer, behöver ju inte nödvändigtvis leda till skador däremot mycket pp-spel.

Sen tror jag risken att utsättas för sådana saker är betydligt högre en trött novemberkväll än i ett slutspel.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
JanneG:

Ja vi verkar förhålla oss till västerås som ssk gör till oss efter videll-gate, dvs vi har seglat upp som "ligans fulaste lag" från ingenstans.

Men kan inte minnas att löven blev speciellt drabbade ifjol, västerås känns som antitesen tlll ett slutspelslag.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
JanneG:

Tycker ni har gjort bra insatser mot oss, vi har ju haft betydligt lättare för västerås men för att inte reta hockeygudarna så kände man nog för att gå efter lägst rankade lag. Blev så jävla mycket snack när vi valde kristianstad ifjol.

Sen vet man inte riktigt var västerås står efter tränarbytet, men får hoppas att västerås inte är samma besvikelse som i slutspelet ifjol.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
snowden:

DIF skrämmer väl inte alltför mycket, däremot gör hovet det och domare som inte kommer palla trycket.

Gissningsvis svåraste stället att vinna en bortamatch, i synnerhet i ett slutspel.

Man vill ju ha en så lätt resa som möjligt till finalen, jag tror därför inte det är fördelaktigt att möta djurgården i en semi.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gurkan:

Mora känns inte alls lika svårpenetrerad som ssk, inte ens under vår s.k. svacka var Mora något lag som skrämde direkt.

Farligare spets men sämre försvar/målvaktsspel än ssk. Det sistnämnda brukar vara vägvinnande i ett slutspel.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{7639}:

Det var lite oväntat, men går Mora vidare kommer dom om möjligt vara ännu mer tröttkörda.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Valet av kvartsfinalmotståndare är lite skitsamma, det viktiga är att vi får styra vilka som ska mötas i den andra semifinalen.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
grimiss: Antingen är hinken ett geni eller så har shl-klubbarna alldeles för mycket pengar. Kändes initialt som en bra och billig lösning av Örebro men när man fick reda på prislappen blev man lite konfunderad.

Men såg att han gjorde sin första poäng för någon vecka sedan (han styrde in en puck) och det var väl ungefär så alla hans mål såg ut i MoDo-tröjan.

Så det är väl en liten tröst, bortsett från kassaklirret, att han fortfarande inte ser ut som någon skarpskytt.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Saleva: Känns som att vi mer eller mindre har värvat gratis denna säsong med tanke på Marenis-affären+seriesegern.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov:

Han kokade väl ner det till att hälsan kommer först, dvs MoDo har antagligen gett löfte om att inte stressa fram honom till spel även om slutspelet börjar nästa fre.

Är väl mest för egen del man skulle vilja se honom matchas in under en lättare kvartsfinalserie bara för att se hur han ser ut, men Dickinson kanske i sin tur känner att han kan kliva rakt in i en semifinalserie om det skulle vara så.

Men tror ändå han matchas in under kvartsfinalen och får 1-2 matcher.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK : 2023-03-08
hompa90:

Svårt att veta exakt var han försökte träffa men det sker förmodligen helt reflexmässigt för att skydda sig själv eftersom Dahlström gör ett utfall mot honom.

Om inte Berg hade satt upp klubban hade dom förmodligen stångat varandra, ser i alla fall ut som att Dahlström försöker gå "face 2 face".

Knappast något nämnden kommer ta hänsyn till, men man bör alltid ta soffexperternas analyser med en nypa salt...

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Krüger har helt klart producerat över förväntat men jag är ändå lite förvånad över hur han verkar ha seglat upp som deras MVP från ingenstans med tanke på att Lindbom haft ensamrätt på den utmärkelsen hela säsongen, tycker man uteslutande har talat om Lindboms betydelse för DIFs tabellplacering t.e.x.

Sen är det väl möjligt att han hans poängproduktion har smygit lite under radarn (han är ju inte den flashigaste spelaren) och att diverse experter har omvärderat efter att ha slängt ett getöga på den interna poängligan.

MoDo Hockey > Sv: Tingsryds AIF - MoDo Hockey 2023-03-03
{9233}:

Nermark trycker in honom i slutet, men Rosengren hade nog inte räddat den oavsett.

MoDo Hockey > Sv: Tingsryds AIF - MoDo Hockey 2023-03-03
Confusius:

Hade seriesegern redan varit i hamn så hade han säkert fått chansen, jag tror inte man känner att man har råd helt enkelt.

Man har ganska lite att vinna på att låta Tex stå idag sett till förväntad matchbild, som jag ser det.

MoDo Hockey > Sv: Tingsryds AIF - MoDo Hockey 2023-03-03
Sigge:

Tror inte man ser någon större mening att kasta in Tex i en match där man räknar med att vara spelförande till stora delar.

Sen som första perioden utvecklade sig med extremt mycket boxplay så var det nog rätt beslut.

MoDo Hockey > Sv: Tingsryds AIF - MoDo Hockey 2023-03-03
Pekka Arbelius: Södergran är förmodligen riktigt svår att spela med, blir lite väl mycket one man show...

Han borrar ner och kör men det är samma mönster som upprepas i match efter match efter match.

Men IKVÄLL lossnar det ;-)))

MoDo Hockey > Sv: Kristianstads IK - MoDo Hockey 2023-03-01
Robin Ztorken L:

Tycker inte han bränt så många lägen (dvs soklara målchanser) utan snarare att han tar (många) dåliga avslut, ofta i skottäck eller att det tar på någon klubba istället för att söka en medspelare som har bättre läge.

Det är svårt att skjuta igenom motståndaren, sällan man ser våra målgörare ta liknande avslut som Södergran gör.

MoDo Hockey > Sv: Kristianstads IK - MoDo Hockey 2023-03-01
Robin Ztorken L:

Visst, en spelartyp som är lätt att tycka om (river och sliter) men det händer i ärlighetens namn inte jättemycket.

Igår var nog första matchen där jag kände att det nog inte kommer bli så mycket mer än vad vi har sett hittills.

En uggla kanske är hårt och det är möjligt att man kan höja upp den till en tvåa p.g.a. arbetsinsats, men ett högre betyg än så är svårt att motivera.

MoDo Hockey > Sv: Kristianstads IK - MoDo Hockey 2023-03-01
hockey_21: Så var det ja, Galajda som vaktade kassen i den matchen.

Lindbom snittar nog därmed ~4 (minst) insläppta mot oss, på tre matcher.

MoDo Hockey > Sv: Kristianstads IK - MoDo Hockey 2023-03-01
grimiss:

Nej, framför allt inte mot topplagen. Spontant har väl Voutilainen, talapila och volden haft matcher mot oss där de visat att de faktiskt kan spika igen fullständigt.

Lindbom har däremot visat sig vara ganska mänsklig när vi mött dif, bortsett från en av bortamatcherna när vi var fullkomligt uddlösa.

MoDo Hockey > Sv: Kristianstads IK - MoDo Hockey 2023-03-01
Gusse:

KIK orkade bara mala på i två perioder, såg ut som att dom fick kortslutning vid 2-3.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter:

Det var ju mer eller mindre helt oprovocerat, mikkel stod väl helt stilla bredvid målet?

Såg inte direkt ut som att han bad om ursäkt heller, snarare som att han ville rycka honom i nackskinnet.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Petey21:

Känns hur som helst inte som att Malmö gjorde det för att jävlas utan för att man dels är oattraktiv som klubb och dels totalt odugliga på att hitta spelare.

Hinken satt ju t.o.m. försökte hjälpa dom att hitta något vettigt, men verkar som att lagen erbjöds ungefär samma spelare tätt inpå deadline.

Ser inte riktigt varför dom skulle ge oss Wernblom utan att få något tillbaka och stå med byxorna nere vid eventuella skador i ett kval.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{9682}:

Våra junisar verkar inte ta något för givet men som tack för förtroendet går benen som trumpinnar, vilket uppskattas.

Bra injektion när vi möter mindre namnkunniga lag då många har en tendens att ta ledigt...

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{9682}:

Jo, han måste jobba på sitt mindset och ta rygg på Ohlsson gällande arbetsinsats och lära sig att "chippa in".

Kort sagt: acceptera sin roll.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}:

Ja alltså DIF-spelaren hade nog redan förlikat sig med tanken om att braka in i sargen innan den sista knuffen, förmodligen därför han klarade sig relativt oskadd.

Vet inte hur många matcher DN brukar dela ut för sådana tacklingar även om 5 matcher, relativt sett, är ett hårt straff.

Men det är väl inte omöjligt att OP kom lindrigare undan för att dif-spelaren redan var någorlunda förberedd på att krascha in i sargen, dvs för att han ej skadade sig.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Greg P:

Inte utnyttja ett skit? Du låter stressad...

All denna mediala uppståndelse kommer naturligtvis leda till att spelare som sysslar med detta ofog kommer sättas under hårdare lupp. Sen kanske det inte leder till interna avstängningar men pressen utifrån kommer att öka.

Oavsett om du vill det eller inte, men det är en naturlig följd av vårt genidrag.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Majbrasan:

Man kan sammanfatta hela debatten med "doomed if you do, doomed if you don't".

Som sagt, folk...

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
snowden:

Precis, sett flertal kommentarer om huruvida vi kommer stänga av Woods vid en liknande förseelse i ett slutspel.

Grejen är att vi aldrig har gynnats av detta (Ingman fick fan inte ens med sig en utvisning) däremot kan vi utnyttja detta tillfälle att ställa till det för andra lag som dragit stor vinning av det där vissa spelare mer eller mindre satt det i system i match efter match.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Greg P:

Sant, svårt att vattna ur ett derby om man aldrig möts ;-)

Sen angående att MoDo själv tar krafttag mot filmningar är det nog ett smart och långsiktigt drag, i synnerhet när en av rivalerna har en spelare som faller lätt ett par ggr per match.

Jag ser detta som en långsiktig investering inför slutspelet, vi har inget att förlora på detta.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Första matchen av slutspelskaraktär denna säsong och Sanny&Svensson pratar ingenting om matchen rent spelmässigt?

Förståeligt att dom avhandlar disciplinnämndens alla ärenden men att inte gå igenom matchen är ju undersidan av botten uselt.

Rinkside kommer antagligen ta ett större grepp runt matchen trots att den är betydligt mer inaktuell när dom spelar in.

Tur den finns som substitut till denna shl-podd, länge leve Lars!

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
modomille: Precis, även Olhaver.

En värvningar som jag tror hade lyckats bättre om det inte vore för tränarcirkusen den säsongen. Har ju inte riktigt lossnat för Sveningsson heller, vem vet hur han hade sett ut under åsnebrottarens regi...

Inte helt optimalt att ha en tränare som värvar spelare och sedan drar.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett:

Sanning med viss modifikation, åtminstone gällande importerna där man förmodligen blivit erbjuden dessa spelare av diverse agenter, Kentää tackade väl nej till Tambellini t.e.x.

Inte så att Glader grävt fram dessa och scoutat lika grundligt som hinken som lyckas gräva fram en spelare som dickinson t.e.x.

Förövrigt har jag uppfattat det som att Aagaard var åsnebrottarens värvning och jag tror han spelade en hyfsat avgörande roll huruvida en majoritet av dessa importspelare hamnade i MoDo eller ej.

Tex kan jag ge honom, dock.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Djurgårdens IF : 2023-02-24
Tarasov: Han hade garanterat brakat in i sargen utan den sista knuffen.

Sen kan man dividera om vad straffet hade blivit i så fall, men håller det inte för omöjligt att han hade åkt på matchstraff ändå med tanke på gårdagens nivå.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Djurgårdens IF : 2023-02-24
grimiss:

Ja, sen inträffar detta i typ varje match, dvs rena förstärkningar. I synnerhet när klubban kommer upp i just ansiktstrakten. Man ser hela tiden spelare som ryggar tillbaka instinktivt.

Skillnad är att vi nästan aldrig har tillgång till kameravinklar som avslöjar detta, omöjligt att få en bättre vinkel än vad vi fick på situationen igår.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Djurgårdens IF : 2023-02-24
grimiss: Jag trodde först han smällde upp den i bortre krysset, men insåg sen på reprisen att han la den över Lindbom.

Sanslös klass.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Djurgårdens IF : 2023-02-24
{5647}: Hade den tagit illa hade han inte tagit sig ut för egen maskin.

Visst, kredd för att han inte ligger kvar och åmar sig men han kör istället den klassiska haltningen ut för att pocka på domarens uppmärksamhet.

Vilket är en annan typ av förstärkning.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Djurgårdens IF : 2023-02-24
henkeiskogen:

Det är faktiskt exemplariskt i ordets rätta bemärkelse. I synnerhet eftersom Berglund är två äpplen hög.

· 47 ·