1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480191 inlägg · 4078 ämnen

Almtuna - Modo 2020-10-20

« · 2090618 Till forumet


Almtuna - Modo 2020-10-20
Matchdags igen då! Ne idag vill jag se vilja och ork att ta sin gubbe, vinna andrapuckar, mycket vassare offensiv där vi kommer till bra avslut och gärna större delen av matchen utan att vi försvinner igen. Kanske tom en bra andra period😀 man får hoppas att det är självförtroendet som inte riktigt sitter än och att det kommer snart. Mot 3 poäng Modo
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
wolper:

Ny match, bortamatch!
Olhaver utanför laget, det tycker jag är bra, LP och Öman som varit bra känns dessvärre inte lika bra.
Tycker rent generellt att LP gjorde ett jäkla jobb i förra matchen och visade prov på väldigt fint ansvarstagande över hela banan.

Heppo hade sin kanske sämsta match och slog bort så mycket chanspuckar att jag tappade räkningen.
Svenningsson fick inte så mycket uträttat men spelade med massa fart och får han bara ordning på grejerna så kommer han vara ett hot, ett ordentligt hot.

Tyvärr är det för få spelare som varit på uppsidan sen starten så det är svårt att öht se något annat än en förlust ikväll.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Gavelo:
Tycker det är helt galet att lämna Svenningsson utanför de som startar en match, alla spelare går upp och ner i prestation och ibland fungerar det inte men vi behöver en kille som Sveningsson.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Tarasov: Jag är väldigt skeptisk till Villes sätt att blanda om i truppen inför varje match, jag tror att osäkerheten inte gynnar spelare som försöker komma i form.
Jag är övertygad om att normal konkurrens är nyttigt och jag förstår Villes tänk att väcka spelare genom att sätta dom på läktaren, men jag tror tyvärr att inte känna tränarens fulla förtroende från match till match är kontraproduktivt, hur ska man tex agera om man suttit på läktaren och får chansen i en 1:a kedja, det blir ungefär som att ta upp en junior från j18 och hoppas att denne skall in och producera som 3:e länk i en 1:a kedja, det kommer liksom inte hända, sen så är j18 spelaren tillbaka i juniorlaget igen...
vad sänder detta coachande för signaler till Olhaver tex?!

Nä jag är inte överens med Ville
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Gavelo: Nej, det där är komplicerat. I dagsläget när det fungerar uselt så kanske inte "tombolan" är rätt väg att coacha laget. Det är mer nordamerikanskt/finskt sätt att coacha, men jag är lite rädd att det inte fungerar på samma sätt i Sverige. (Jag är inte övertygad om att det är rätt överhuvudtaget, men på andra platser finns inte samma kulturella motstånd). Vi har ifrågasatt att vissa lag tagit in NHL-lån på väldigt kort sikt, men det här kan också upplevas negativt för en trupp.

Vi får helt enkelt hoppas att spelarna i fråga taggar till och kommer igång, för om det fortsätter på det här sättet under längre tid kan det bli en hel del missnöje i truppen.

Nu kan väl ingen säga att LP eller Öhman fick en särskilt förtroendeingivande coachning av Björn, men de flesta kände nog en stor trygghet att spela sitt spel.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
J F K:
Lite rotation på fw 11-14 kan vara bra man kan mixa lite i kedjo, i undantagsfall bänka någon. Men tombola på bättre spelare tror jag i regel inte på.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Tarasov: Ett par gånger kan man plocka bort en etablerad för att visa att ingen är "untouchable" och att man inte är säker på sin plats om man inte går för fullt. Generellt tycker jag att svenska coacher kanske är väl försiktiga när det handlar om att bänka de bästa spelarna, men Ville går åt andra hållet.

Han är känd som en väldigt bra matchcoach, men då måste han få med sig spelarna också. Där behövs nog ett par positiva besked relativt snart, för annars kan missnöjet breda ut sig.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
J F K: "Han är känd som en väldigt bra matchcoach"

Seriöst, han är inte ens känd som coach.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Axle San: Alla artiklar jag läste om honom när han kom på tapeten sa samma sak. Alltså att han är en väldigt bra matchcoach, men med kanske mindre taktisk kunskap.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
J F K: Jag har inte följt modos matcher 100% hittills men det jag har sett så känns spelarna vilse och lite på hälarna många gånger. Som att dom inte vet hur dom ska spela fullt ut. Vilket borde leda till att kreativiteten i offensiven hämmas. Det kan inte vara att alla toppspelare underpresterar samtidigt.
Jag tror som flera andra här att problemet är tränaren och såklart ett helt nytt lag bidrar också.
Hade dålig magkänsla om finnen innan säsongen.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Axle San: Du missförstår (igen)
Han är inte Mike Babcock kändis utan att bland folk som sett honom coacha så är han känd som en matchcoach!

Ibland tror jag faktiskt att du väljer att inte förstå för att kunna gå emot strömmen i denna bok!
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Gavelo:

"Jag är väldigt skeptisk till Villes sätt att blanda om i truppen inför varje match, jag tror att osäkerheten inte gynnar spelare som försöker komma i form."

Svänger snabbt. Samtidigt blev Hellkvist hyllad här när han roterade på liknande sätt, en spelare på läktaren för att sedan komma in och spela i en andrakedja osv. Då hette det att han gjorde rätt som markerade samt att han visade att vara på läktaren inte betydde att man starta i fjärde och behövde arbeta sig uppåt därifrån.

Själv tycker jag dessa rotationer är bra, man ska känna att om man inte presterar så är det någon annan som tar ens plats, och när man väl får chansen får man en rejäl chans och kan få komma in högt i laget.

Kan köpa att man bänkar Olhaver som varit direkt dålig i de flesta matcher samt LP som fortsätter sitt svåra spel och ger bort puck i farliga lägen. Heppo har ju också blivit bänkad under matcher när han slarvat, men inte startat utanför laget, vilket är rätt då han trots allt skapar chanser i varje match, det kan man inte säga om LP.

Utlåningen av Åhström har gjort gott, tycker han är en mer komplett spelare än LP nu och rankas med all rätt högre än honom. LP:s problem är ju avvägningarna, han ska alltid hitta snygga pass och vara så konstruktiv, jobbar han med detta och spelar enkelt och utmanar med fart samt undviker chanspassningarna så kommer han bli riktigt bra, typiskt exempel när han tappar puck när ju när han driver upp den och har läge att utmana med fart men drar ner lite på tempot och försöker en svår backhand bakom ryggen till en medspelare och motståndarna bryter. Jobbar han bort detta och fokuserar på att vara noggrann samt utmana med fart och teknik kommer han växa.

Svenningsson förstår jag inte heller bänkningen av, tycker han inte varit sämre än andra spelare, och hans skott behöver vi alltid i matcherna.

Det är väl bänkningen av Svenningsson samt Öhman nu som jag tycker varit lite konstig, i övrigt gillar jag att Ville roterar i uppställningarna när spelare inte presterar som förväntat.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Rytter: Jag håller inte med. Möjligtvis blev LP behandlad på det viset, men överlag tyckte jag snarast att han var för fyrkantig med sina favoriter. Hedberg kunde vara helt horribel utan att hamna på bänken.

När han väl bänkade tilltänkta toppspelare kändes det dock oftast som planen var mer långsiktig, i stil med "Nu får du nöta skott i två veckor i lugn och ro, så får du chansen i powerplay sen".

Jag känner inte alls igen det här med att stoppa in juniorer i förstakedjan, bara för att bänka dem igen, som någon sorts bisarr markering.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Förr längtade man till dagen det var match, nu får man ångest...'är det match nu igen!!'

Med Corrado o Peters har vi alltid en chans, men vore kul om juniorerna visar 'de etablerade' att vi inte är några hängskallar. Blir nog en rysare
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
J F K: "Alltså att han är en väldigt bra matchcoach, men med kanske mindre taktisk kunskap."

Detta går för mig inte ihop, en bra matchcoach är den som kan göra de taktiskt riktiga dragen under match.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Axle San: Ok, förlåt. För mig är det rätt enkelt.
Det handlar om att han i matcher är skicklig på att se vilka som är heta och hur han ska få igång laget.

Taktik är spelsystem och sådana saker som man inte skruvar på under match. Exempelvis ingångar i zon, uppspel osv.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Bad_Brett:

Under Björns inledning var det väl precis det han höll på med runt Wernblom, LP, Elvenes, Hagelin, Åhström, Öhman osv. JJ var ju ur laget ett par gånger under hans första säsong.

Sedan att han hade favoriter som fick spela oavsett prestation är ju en annan sak, kommenterade bara det faktum att Björn gjorde liknande rotationer i truppen och markerade.

Jag har inget emot att man roterar ifall spelarna inte presterar. Tycker både Olhaver och LP gjort sig förtjänt av att få minskad speltid.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Rytter: Som sagt så anser jag att det är skillnad att bänka en spelare som uppenbart inte ger 100% en bit i på seriespelet men att bänka spelare i inledningen för att sedan ge denne 4:e kedjespelare en match i 1:a för att sedan bli bänkad igen känns mest bara konstigt.

Att man bänkar och ”markerar” kan vara på konkurrensmässiga skäl och då är det helt ok, men att bli utkonkurrerade ur truppen för att sedan bli antagen igen i 1:a och spela en match för att sen bli utkonkurrerad igen skapar bara osäkerhet och kommer inte skapa någon stabilitet och arbetsro bland spelarna såhär tidigt på säsongen.

Dock Jag gillar verkligen att man ger juniorerna chansen när dom varit så bra.

Tycker både LP och Åström tillför fart i spelet, lite annorlunda i sitt sätt att spela och båda gör lite oväntade saker så det känns synd att båda är lite utanför truppen.

För mig får man gärna bänka Aagard,Olhaver och Heppo eftersom jag inte tycker det 2 förstnämnda ens har dom färdigheter som krävs riktigt än.
Heppo har såklart skyhöga förväntningar på sig och i PP är han normalt riktigt bra men spelar tyvärr med för små marginaler som skapar kontringar åt andra hållet.

Sveningsson är väl våran största forwardstalang och förtjänar ingen bänk mer än det flesta andra.

Vore lite kul att sätta ihop en juniorkedja och se vad som skulle kunna åstadkomma
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
J F K: Ville verkar mest vara en som manar på spelarna båset.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Undvik fysisk kontakt förutom dem du bor med är de nya restriktionerna i Uppsala län.
Inga närkamper under kvällens Hockeymatch med andra ord.
Respektive lag får enbart befinna sig på egen planhalva!
Haha, nej men skämt åsido.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
puffe: Det känns så felvänt att det är juniorerna som ska leda vägen åt oss. Men som du säger med Corrado och Peters, så är det väl även ungdomarna som kan kännas som en ljusglimt just nu.

Bara kör MoDo!
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Jag förstår inte varför många vill att Hepo ska bli bänkad. Alla säger att vi saknar kreativitet och då tycker man alltså att det är en bra idé att bänka den enda kreativa forwarden utöver LP? Tycker för övrigt att den kedjan med Hepo var den enda som lyckades komma in med fart och skapa övertag.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
modomille:
Ja den vill jag ha intakt
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
modomille: Ja lite tålamod kan ju vara bra att ha. Det är viktigaste är ju att få igång stjärnorna och det lär väl knappast hända om de skickas upp på läktaren.
De med störst potential skall man såklart ha mest tålamod med och det är inte dem som skall bänkas till förmån för juniorer.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Axle San: Ok, så man ska inte spela de som är bäst för närvarande, utan man ska spela de som är bäst på papperet? Intressant.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
modomille: Om o när det lossnar för Hepo lär han snitta 2 poäng per match.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
J F K: Absolut att man måste ha tålamod med de tilltänkta stjärnorna, det är min absoluta åsikt. Det gäller att se längre än vad näsan når.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Axle San: För mig handlar det om dels vad man presterar på isen och hur hårt man kämpar. Att bara spela de som borde vara bra på gamla meriter kan varit riktigt dåligt för trovärdigheten och sammanhållningen.
Att bänka en spelare som jobbar stenhårt i förhoppning om att en spelare som mest glider omkring ska vakna är i min värld verkligen tveksamt.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
J F K: Jag tror man få ha en avvägning.
Det är tex skillnad mellan Olhaver och Sveningsson, ingen har kanske rosat Modo här i inledningen, Olhaver åker runt och ”jobbar hårt, spelt fysiskt och är bufflig” medans Sveningsson är en poängspelare som inte gjort en poäng (typ?) men han har en väldigt mycket högre uppsida, Så mellan dessa så bör man absolut ha lite mer tålamod med Sveningsson.

Sen måste man som Coach motivera sina beslut, att skicka dom fram och tillbaka från läktaren måste vara otroligt svårmotiverat.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Gavelo: LP med tydligen o Styf extraback, Lindevall enda junis
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Heyerdal: Strömgren också med missade honom !
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Heyerdal: ingen Svenningsson med ikväll
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Heyerdal: Ofattbart!!!
Visst har det varit lite trögt i början men han blir ju inte bättre på bänken, han var väl ändå en på förhand lite av en spetsvärvning??

Tror det är bättre att sätta Nieminen på första bästa färja hem, make till rörig tränare har jag aldrig varit med om, in och ut med spelare huller om buller...

Ser spelet lika uruselt ut även ikväll, då betalar jag hans färjebiljett hemåt.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Heyerdal:
Helt ärligt.... väldigt knäppt. Faran är att Svenningsson och Olhaver dumpas.... då kommer det bli tunt
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Robin Ztorken L: Förstår inte varför Linus Petterson ska vara extraforward? han är bland dom som skapar nåt tillsammans med Sebbe O.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
hanzon: Nu kan jag ju tycka att Linus får tag i pucken o kör så det ryker och dribblar tills han tappar den men det positiva är att han är orädd och tvekar inte att gå in på mål när han får den chansen.
Måste bli lite kallare och hitta passningar ibland, bättre spelsinne efterlyses
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Gavelo: Absolut. Det är också min poäng. Man kan inte bara spela de som förväntas vara stjärnor bara för att de är bra på papperet, men givetvis blir laget starkare om man får igång någon som Svenningsson som både kan vara grovjobbare och avslutare.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Tarasov: Undrar om Svenningsson är sjuk eller motsvarande? Fick för mig efter allehandas rapport att det var LP som skulle vila.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
J F K:
Ja så kanske det är, för uppgifterna kom från vår hemsida denna gång.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Tarasov: rörigt på sidan tv.matchen.nu med där står att Kik möter Hästen på fredag o vi spellediga men i allsvenskans program möter vi Hästen hemma
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Tarasov: Dackell står ikväll enl ÖA
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
J F K: Ja, som jag förstått det så skulle LP stanna hemma. Tror nog att tanken var att Sveningsson skulle varit med egentligen. Hoppas att det bara är nå förkylningskänningar.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Blir ruggigt spännande att se Strömgren född 03 ikväll. Kanske får han igång Heponiemi? Den skickligaste fw vi fått fram sedan typ Kempe.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
hanzon: Jag förstår dock inte varför de spelar så otroligt ojämnt, vi har väldigt många "meriterade" spelare i laget, även om vi bytt 14 spelare så är det inte någon spelare som inte spelat ishockey tidigare. Vi har inte spelat emot de bästa lagen i HA ens och vi får rådäng direkt. Vi har ju tillfällen där en passning råkar hamna rätt och vi kommer till anfallszonen men där fallerar allt varenda gång. Vad kan det vara för fel? Det är inte så att spelarna är så här dåliga, det är omöjligt att de vill förlora.. Vad är felet? Vi är inte första laget i världen att byta 14 spelare och det har funkat tidigare.. Det är hockey inte raketforskning.. Dessa män ska vara professionella hockeyspelare och får lön för att spela hockeymatcher liksom.. Har covid 19 tagit sån effekt på just modo?
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
JoakimE: Tycker du vi spelat ojämnt??
Vi har väl aldrig spelat jämnare men då i negativ bemärkelse.
Varje match har ju sett ut som ett stort skämt, det kallar jag jämnhet.

De två första mot Luleå och SAIK var bra men sen har vi varit jämnheten själva ur ett bottenperspektiv!
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Robin Ztorken L: Nja, en match mot Timrå var riktigt bra också där vi borde vunnit med klart större siffror än 2-0.
Matchen mot KIK var under två perioder rätt ok, bortsett från att vi tog galet många utvisningar.
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Robin Ztorken L: Allt annat än en råtorsk ikväll får väl ses som en bonus
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Inte ens 3 minuter innan det är dags för BP
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Almtuna bor i modos zon och utvisning omgåenfe
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Steken84: HOLDING?
Låst ämne

Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
Steken84: så gick det nästan 2 minuter innan det är dags för utvisning nr2
Låst ämne

« · 2090618