1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482475 inlägg · 4079 ämnen

Apropå ingenting...

« · 2345211 · » Till forumet


Sv: Apropå ingenting...
KRB: nja, inte gillat Luleå sen deras fans snodde Cumiskeys utrustning, så för mig kvittar det vem som förlorar idag.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Hakning-Henrik: Kan ju bli kvitterat än, 2 minuter kvar, men man vinner inte avgörande matcher hemma
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Hakning-Henrik:

Dom kom undan med mycket där när Luleå låg på för 1-1. Tycker synd om Luleå som varit det bättre laget som driver spelet.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Usch vad tråkigt att Fubbikarna vinner...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
KRB: Ok, nu Luleå måste visa ryggraden
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: tyvärr Luleå ..man har fört spelet men uddlös
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: ja man kan ju fråga sig. Ungefär som när de i slutet av en match typ säger att domaren inte vill avgöra matchen så de låter bli att blåsa.
Som att låta bli att blåsa för det som eg är utvisning inte är att avgöra en match och troligast till det sämre laget.

Nu har det inget att göra med dagens match då jag sett 6min av den. Utan ska bara ses som en reflektion på saker som skrovits här.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe:

Färjestad måste vara det absolut sista laget på galaxen man vill ska få vinna SM-guld
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Dock mycket hockey kvar
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:

Identisk hakning som man tidigare tog för, varför inte blåsa denna gång?

Sedan har man varit petiga med byten hela året, helt plötsligt skiter man i det. FBK hade ju typ 10 spelare inne då de bytte hela kedjan och den som åkte ut var ju 2m från båset när de andra hoppade in. Men klart i en final kan man ju mer bara gå på känsla och skita i reglerna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: haha, fast det var ju en solklar hög klubba?

Och kompensation direkt efter
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: det hängde i luften att Färjestad skulle göra det .
Skit .
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Varför ha domare när de vägrar göra sitt jobb?

Ren djävla parodi
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Nu börjar det likna nåt, Match 7, period 3. vem vill bli hjälte eller syndabock?

Till slut blir även SHL lite intressant
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Fy fan vad trist att domarna återigen skiter I regelboken. Man släpper sjukt många solklart utvisningar och sedan tar en bara för att. Det kan inte finnas en enda spelare på banan som vet vad som gäller.

Backarna behöver faktiskt inte ens försöka bryta. Man behöver bara crosschecka omkull motståndaren.

Fy fan vad tråkigt. Det hade kunnat vara en fantastisk final.

Att säga att det är korkat att ta en utvisning är i sig korkat. Ingen vet ens om det finns domare. Ingen har en aning om någon slags nivå. Helt solklara saker släpps, så vem fan vet???

Och för säkerhets skull. Det är ingen kritik mot Löven, ni lövenfans behöver inte känna er träffade eller kränkta.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

Verkligen, sevärd men inte så effektiv i sitt spel. Han hade kunnat göra sina medspelare så mycket bättre genom att släppa pucken och inte alltid gå igenom hela försvaret. Sjukt snyggt när det lyckas men inte effektivt och farligt när det misslyckas.

Powell hoppas jag man kollar på ifall HV vill ha in andra spelare istället.

En annan jag gillar är Måns Lindbäck, där finns det fart, tyngd och målskytte i samma paket. Tänk honom i tredje med westfält och aagaard enligt din uppställning. Men det stannar nog vid en dröm eftersom han har kontrakt och lär följa med upp i shl.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Olle: Nej det håller jag med, jag hade inga problem med om dom tog den utvisningen, men dom har missat redan väldigt mycket åt båda hållen bara på 1 period igen.

måste vara väldigt svårt att vara hockeyspelare i SHL/HA , där vissa saker har varit utvisning men även om dom har " höjt " nivån , så bör man ändå ta det som ska vara utvisning vilket som.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nooky: där tvivlar jag inte på det du säger men två fel blir ju inte ett rätt heller.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Olle: Mycket sviniga saker som har gått bort helt och hållet i denna matchserie åt båda hållen
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nooky: nu är ju inte jag någon idol-jury, jag har inte sett alla matcher i finalserien så jag har ingen aning om hur det sett ut i jämförelse. Noterade bara att det var en svinig grej och dessutom ganska korkat att ta i en match 7.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:
Tycker Kelleher har lite skolgårdstendenser dvs dribbla tills du blir av med pucken.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Olle: Jösses Olle, ditt hat emot Tyrre är så genomskådat.. :-)

har jag sagt något om att den var bra tackling eller?
fast det Färjestad spelarna har hållit på rätt mycket denna matchserie tänker du inte ens kommentera eller hur? för det var " vackra tacklingar och hårt spel ? "

eller vad säger du om svanen lindkvist,lundh och grabbarna?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nooky: vem missade den armbågstacklingen i nacken menar du?

Där har ni verkligen hittat en ”Jämtin-light”. En feg ryggtacklare som kör sköldpaddan när han konfronteras och inte drar sig för att filma.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

Powell är ju riktigt intressant ifall han inte går till SHL. Tycker han var betydligt bättre än Kelleher. Han jobbar hårt och sliter och kämpar i defensiven och kan ta för sig i närkamperna. Kelleher föll ju bort ju tuffare motstånd det blev.

Ska man värva från HV är det han jag är mest sugen på.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Olle: ja och en tackling i ansiktet för nån match som inte ledde till något


och en tripping som inte ledde till något heller.. ojoj vad man missar mycket eller Olle? sen kan vi ju ta upp knäet också nu när vi är pågång
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
ToddW:

Håller stenhårt på Luleå i denna final, dags att skicka ett guld till Norrland och de står för något bra.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
ToddW: ja på tal om domarnivå. En armbågstackling i nacken och domaren bara gäspar 😑
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Hejas det på FBK ikväll, eller vill vi ha upp Luleå på 2 guld?

Skön armbåge i nacken på första bytet haha..
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Windom Earle:
Hur gör ni med Powell? Får han stanna
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Olle:
Jag personligen kommer poppa en champagne när dinosaurien Rahimi kastar in handduken.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: ni som har tid o lust, Marenis mot USA i morrn 15.20 TV6 el Viaplay !
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Det känna både naturligt och logiskt att små spelare har lättare att göra mål och få utrymme i grundserien då motståndarna heter Kristianstad, Väsby, Södertälje osv. jämfört med topp 3 lagen som möts i slutspel? Hur man än vänder och vrider på det så är ju inte allsvenskan en speciellt jämn liga, det är enorm skillnad på topplagen och undre halvan. Det är ganska lätt att förutspå att det är DIF, Modo, löven och BIK som kommer göra upp om det och då är det ju också dom bästa spelarna som är på isen.

Rahimi är kanske inte den mest skönspelande hockeyspelaren men visst fyller fortfarande stora defensiva backar en funktion, både i SHL och NHL. Det du sen identifierar som regelvidrigheter framför kassen, det håller jag inte med om. Domarna brukar ju också, inte sällan, gå ut i en matchserie och deklarera att dom kommer hålla en ”hög nivå” vilket brukar betyda att dom släpper många lindrigare förseelser. Vad det sen har med hjärnskakningar att göra, det förstår jag inte. Dom där små skickliga spelarna som du pratar om är ju inte dom som står parkerade framför motståndarkassen och skymmer och får smällar ändå. Pratar vi om fula tacklingar så ska dom naturligtvis bort från sporten, oavsett om det är grundserie eller slutspel.

Jag tror absolut att det finns goda skäl till att både HV71 och Modo hade svårt att komma in på mål. Ni mötte en kompetent motståndare.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Klåparna: För mig är det rätt märkligt att tomtar (med passande namn) får det till att en diskussion om domarnivån handlar om Löven. Även kritik av Torp verkar få lövare att tro att det indirekt handlar om någonting annat.
Lite narcisissus-varning på den.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Olle: Förlåt att jag har dåligt tålamod, men du verkar ju inte ens vilja förstå.

Små spelare som Kelleher dominerade innan slutspelet, men försvann helt i finalserien. Tror du att det är en ren tillfällighet eller är det möjligen en liten gnutta mer kraft som används, lite mer hakningar, lite mer fasthållningar? Woods var riktigt bra mot KIK och framförallt i grundserien, men försvann fullständigt när han mot Löven inte längre kunde komma in på mål för att nivån plöstligt är en helt annan, trots att jag tror att även du kan medge att det är exakt samma regelbok (där är jag faktiskt inte säker)???
Jag tycker att det är på svenska rent förbannat tråkigt att en rätt medioker väldigt stor skäggig kille med begränsat spelsinne (gäller både Torp och Rahimi) kan göra så att de spelare som för mig är anledningen till att jag älskar sporten helt enkelt inte ens får en reell chans. I NHL insåg man att det helt enkelt inte fungerar att man låter dessa typer få förstöra underhållningen och införde "nolltolerans" mot spelförstörande. Vi har varit hyggliga på det, för att i det här slutspelet helt släppt det.

Tror du att det finns någon specifik anledning till att både MoDo och HV anser att man inte kom in på mål just mot Löven eller tror du att "hockey gör ont" så det gör alltid lika ont? Har du reflekterat över att man kan slå olika hårt och att det inte är så att crosscheckingar alltid funnits?

Med ditt resonemang om att få ont tolkar jag det som att vi helt enkelt borde vänja oss vid hjärnskakningar och skador för det är en del av sporten? Inte att vi faktiskt borde försöka motverka dem.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Olle: JFK och Rytter(fått smeknamnet "Bitter" av mig) är uttalade Löven-hatare, det spelar liksom ingen roll vad Löven gör. Dessa gubbar blir provocerade bara av att klubben finns till, det är lite kul att det läggs så mycket energi på Löven från vissa modohåll.

Men man får ge dom att det är underhållande när Skellefteå och Modo drar igång dreven mot Löven gång på gång.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: jag blir lite osäker nu på vad det var jag skrev som fick ditt huvud att bildligt talat explodera, du borde öva på den där aggressiva tonen den känns lite onödig?

Nej jag tycker inte att det är hela världen att ”nån skäggig idiot” står och crosscheckar och slår framför egen kasse. Så ser det ut i bokstavligt talat VARJE hockeymatch sedan 30 år tillbaka. Jag tycker att tekniska spelare absolut har en plats i dagens hockey, däremot SMÅ tekniska spelare har väl alltid haft det lite tufft? Det känns ganska naturligt att dom löper större risk för att bli mos. Hockey är ju en kontaktsport, små tekniska killar kanske ska spela innebandy istället? Jag vet inte, det här med att det gör ont. Ja hockey gör ont? Varje match i hela karriären gör ju åtminstone lite ont?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: 👌👌
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Windom Earle:
Jag ogillar att spelare med lägre skicklighet får en fördel slutspel, sen skall det balanseras upp med att kampmoment i hockeyn måste få leva. Den balansgången är inte helt enkel för domarna men samtidigt tycker jag man kan bli bättre på att stävja det lite fulare spelet i slutspelet, utvisningar där blir ju extremt kostsamma.

I övrigt så tycker jag domarna får mer kritik än de förtjänar, de håller allsvensk nivå men det går också spelarna och tränarna. De begår misstag men tycker enskilda spelare gör fler.

Någon större konspiration inom svensk hockey tror jag heller inte på men tycker däremot det är rätt kul att elda på den diskussionen..... däremot får jag känslan av att vissa klubbledare med Helber/Mäki i spetsen gärna skulle se en stängd liga. Men det är nog endast ett fåtal kapitalister som helt plötsligt blir kommunister, och det kommer sannolikt inte att hända får det verkar helt sakna förankring bland både fans/spelare/ledare.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Windom Earle:
Det kommer alltid att finnas folk som tror att det finns dolda agendor för att ge 'storlag' (eller för det mesta motståndarlaget) fördelar på planen, det kallas konspirationsteorier.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
snushane: Nja, jag har kanske svårt att ta ställning till om Björklöven verkligen blev bortdömda eftersom de spelade mot mitt lag. Svårt för mig att vara objektiv, precis som det är för Löven-fans, Timråiter och Modoiter. Men om du tittar på mina tidigare inlägg så opponerar jag mig sällan mot enskilda domslut, utan jag har bara otroligt svårt att se att det finns en dold agenda av korrumperade ledare som i kulisserna försöker se till att HV71, eller DIF spelar i SHL. Eller att vår rival FBK vinner mot Luleå.

Men ska vi titta på enskilda situationer så knäcker ju Fitzgerald Söderströms klubba (som denne släpper för att inte åka på 2 minuter för illegal equipment) sekunden innan han styr in 2-2 med skridskon. Det bortdömda 0-1 med motiveringen "Vit 61 trycker in målvakten" är otroligt kissnödig. Jag ser ingenting av det, och även om Huhtala är hård och stark så är han inte en Jedi som kan trycka in målvakter med viljans kraft. Det måste ha varit med klubban som i strid med två Lövenbackar nuddade Voutilainen. Det finns ju till och med en Lövenback mellan Huhtala och Voutilainen.

Båda situationerna finns på highligts så kolla gärna igen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Olle: För att vara tydlig ska jag vara extra raljant, för det verkar inte som du vill förstå vad jag menar.

Jag gillar tacklingar, jag gillar mål, jag gillar spelvängningar.
Jag HATAR spelförstörande och tycker att argument som "så ska det vara när det är slutspel" eller "det görs mål ändå" eller "det blev ändå spelvändningar" är direkt löjliga.

Så om fasthållningar, hakningar, slashingar händer i sarghörnen behöver man inte blåsa för. Ok, regelboken gäller inte så länge det görs fler än fyra mål per match???

Att ingen kommer in framför mål, för att någon skäggig idiot slår och crosscheckar så in i h-vete hårt att det gör för ont. Det stör inte Olle det minsta? När både MoDos och HVs tränare säger att vi måste våga gå in framför mål, så tolkar Olle det som att man är rädd för själva målområdet? Det är det inte, utan det är för att domarna inte gör sitt jobb.

Själv tycker jag att det är fruktansvärt att många spelare tvingas sluta pga hjärnskakningar eller skador. Att många barn inte väljer hockeyn pga skaderiskerna (ofta på mammornas inrådan) det är bara som det ska vara. Sortera bort små tekniska spelare, för de har ändå inte ett skit i ett slutspel att göra.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: vi har uppenbarligen olika bild av matchserien för jag tycker den var rätt öppen och frejdig. Många tacklingar, många mål, spelvändningar osv. Att det sedan blir grötigt framför mål och i sarghörnen, det hör ju till i slutspel. Ingen vill göra misstag.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Olle: Det känns retsamt om domarna inte utför det de är tillsatta att hantera. Jag vill se en relativt ren (men gärna hård) hockey där egenskaper som spelsinne, teknik och skridskoåkning premieras.

Det där med mål per match är liknande argumentation som Lasse Falk hade när han spelade 1-3-1 med Djurgården. Han uttryckte sig att det kan ju inte vara defensivt när man gör mest mål per match av samtliga lag. (Sedan vet väl alla hur djävla tråkigt det var med ett väldigt uppstyrt 1-3-1?)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: den här spelförstörande ryggsäckshockeyn du pratar om. Alltså det är 6 mål per match i finalserien. I er semi mot löven är det 5,7 mål per match. Det tyder ju ändå på en ganska öppen hockey. Fattar inte varför en modoit skulle bli provocerad av att man har en åsikt i matchserien löven - HV71, ni spelade ju inte. Känns det retsamt för en modoit om löven får fördelar eller nackdelar mot HV71?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
snushane: Kommentaren "Att domarna släpper mer i slutspelet är ju inget nytt men att det skulle gynna löven specifikt det vet jag inte om jag håller med om."
Mer i slutspelet är en sak, men i år var det ju en annan sport. Det finns en regelbok att förhålla sig till och genom att fullständigt ignorera den gynnar man spelförstörande moment. Jag tycker att det i princip är tjänstefel av Wessner och hans kollega. Man gjorde inte sitt jobb, man följde inte de lagar man stiftat inom hockey.

Jag tror att det är extremt få som anser att HV kan ha gynnats av en mycket högre nivå. (Förutom ett par timråiter man kan misstänka vill provocera lite.)
Man hade många fler individuellt skickliga spelare som är duktiga på att åka skridskor, men som blev nedplockade genom fasthållningar och hakningar. Bröderna Davidsson, Kelleher, Vesel osv.

Det är som SSK som i vinter försökte satsa på ett mycket större lag för att man året innan åkt ut mot ett tufft Västervik. Man får lätt för sig att man vill ha snabba tekniska spelare under grundserien, men under slutspelet vill man ha stora starka spelförstörande spelare.

Nej, jag tycker att man måste gå tillbaka till att försöka rensa spelet precis som man gjorde där på 00-talet. Det här gynnar i slutänden verkligen inte produkten ishockey.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Windom Earle: låt vara att det var jämt skägg i utv i Löven -modo finalen, men fan va HV kom undan med mycket mot Löven, det kan du inte trolla bort.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: ska jag vara ärlig så tycker jag att både Modo och löven spelade ett bedrövligt försvarsspel i semin. Att löven hade mer begränsade spelare än er håller jag inte med om, däremot är det ju svårt att säga samma sak om HV71 eftersom dom i princip hade två hela spelartrupper att ställa på isen. Gällande rahimi, ja. Han och torp kanske kvittade ut varandra. Båda var nyttiga för sina lag men spelade ofta lite över gränsen och bestraffades inte direkt för det. Rahimi hade väl iofs ganska många utvisningar i finalserien? Gällande bortförklaringar från lövens sida så tror jag inte att dom ska skylla på domarna i första hand, det var ju lagbygget som uppenbarligen var för dåligt. Mot oss hade dom väl 4 backar dom sista matcherna, klart som fan man blir trött då. Tror inte man behöver skylla på coronan där för att inse att det blir för tungt i en hel matchserie. Samma mot HV71, hade dom 4 backar att tillgå dom sista 3 matcherna? Det får ju kentä ta på sig. Sen saknade dom målskyttar. Det fanns ju inte direkt för få lägen att kapitalisera på mot HV71. Det blir intressant att se vad Modo, löven, BIK kan bygga för lag, det gäller ju att få fram ett par Forsberg (HV71) som man inte nödvändigtvis behöver betala 250k i månaden för om man ska gå hela vägen. Sen undrar jag vad sportcheferna i allsvenskan håller på med när en sån som Johan Lindholm går från Timrå när vi går upp och landar i Hudiksvall när han hade gått in i en tredjelina i vilket allsvenskt lag som helst. Gäller att hitta dom duktiga spelförstörande/defensiva spelarna också.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: det är väl enskilda situationer man får försöka leta eftersom den ”allmänna känslan” bevisligen är ganska subjektiv och styrs av vilket lag man själv hejar på. Jag försökte lyfta fram en jämförbar situation i samma match som bedömdes helt olika och som fick påverkan på resultatet av matchen. Att domarna släpper mer i slutspelet är ju inget nytt men att det skulle gynna löven specifikt det vet jag inte om jag håller med om. I andra halvan av matchserien tycker jag att det snarare var löven som långa stunder var det spelförande laget.

I slutänden tycker jag nog att rätt lag vann ändå men jag tycker det avgjordes på ett snöpligt sätt med tex. puckouten som Rytter nämner samt fasthållningen av klubban. Tycker det var en konstig utvisning att ta med tanke på nivån som gällde tidigare i matchen. Domarna gör ju fel hela tiden och det får man leva med men jag tycker det blir en lite sur eftersmak när tex. Wessner gör avbön EFTER matchserien på bentacklingen som var en femma men på isen kunde ingen av domarna se den. Inte på reprisbilderna heller. Det tycker jag är märkligt för dom såg ju samma bilder som alla andra? Eller ja dom såg ju en tvåminutare.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Vore förbannat tråkigt om clutch and grab-eran kommer tillbaka i slutspelet varje år.
Hårt spel, absolut. Likaså efterslängar, psykningar, hårdare och mer spel på gränsen helt ok men den ryggsäckshockey med hakningar och fasthållningar som tilläts i år hoppas jag aldrig kommer tillbaka.

Det är döden för hockeyn att släppa fram sådant spel igen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Windom Earle:
Rahimis spelstil straffade sig helt enkelt i 6 matchen, nettot får väl ändå sägas vara positivt för Danne.
Kommentera

« · 2345211 · »